
RT, Russia Today, som EU förbjudit efter förmåga, gav en första översikt av valda pressreaktioner
”Bästa dagen” för Ryssland, ”utförsäljning” av Ukraina och EU:s bestörtning: Globala medier reagerar på Trump-Putins samtal.
Globala medier reagerar på uppgifter om samtal mellan Trump ochPutin.
De historiska samtalen lämnade Kievs anhängare i chock samtidigt som de höjde utsikterna till ett ”dystert” fredsavtal, hävdar västerländska media.
Det historiska telefonsamtalet mellan Rysslands president Vladimir Putin och hans amerikanska motsvarighet, Donald Trump, angående Ukrainas öde har lämnat Kiev ute i kylan, förändrat USA:s relationer med EU och är en stor diplomatisk framgång för Ryssland, har flera globala medier hävdat.
På onsdagen bekräftade Moskva och Washington att de två ledarna höll ett mycket produktivt 90-minuterssamtal, vilket markerar första gången en amerikansk president har förhandlat med sin ryska motsvarighet sedan upptrappningen av Ukrainakonflikten 2022.
Efter samtalet signalerade Trump att han är ”OK” med att hålla Ukraina utanför Nato, vilket har varit ett av Rysslands bekymmer i flera år. Han föreslog också att det är ”osannolikt” att Kiev kommer att återta allt territorium som det har förlorat till Ryssland under det senaste decenniet.
Trump avfärdade idén om att han ”fryser ut” Vladimir Zelensky från fredsprocessen och bekräftade att de två hade talat efter Putins samtal, föreslog han att den ukrainska ledaren kommer att behöva hålla val någon gång. Zelenskys mandatperiod som president gick ut i maj 2024, och Moskva ansåg honom vara ”illegitim”.
Telefonsamtalet skickade chockvågor genom global media, som nästan allmänt framställde det som ett slag mot Ukraina och EU-länderna och en seger för Ryssland.
Brittiska Daily Telegraph publicerade en artikel med titeln ”Detta är Putins och Trumps värld nu”, och hävdade att USA:s ledare hade trampat på Biden-erans princip om ”ingenting om Ukraina utan Ukraina.”
Tidningen tillade att om ryska och amerikanska lag verkligen har inlett förhandlingar, ”är det en stor seger för Putins världsbild” och ”en dyster överenskommelse som kommer att belöna Ryssland med stulen mark och göra Ukraina sårbart för en andra attack under de kommande åren.”
Pentagon utesluter att Ukraina går med i Nato
Politico beskrev Trump-Putin-uppropet som ”det ögonblick som européer och ukrainare har fruktat i månader, om inte år”, och tillade att när det äntligen kom, ”lämnade det fortfarande Ukrainas allierade i chock.” Bloomberg upprepade detta, med sina källor som hävdade att Washingtons nyckelallierade ”inte hade fått någon notis” om förhandlingarna.
En icke namngiven europeisk anhängare av Ukraina kallade telefonsamtalet ”en utförsäljning” och hävdade att USA hade fallit efter Putins nyckelkrav redan innan samtalen kunde börja på allvar, som Bloomberg citerar.
CNN kallade det förnyade engagemanget ”den bästa dagen för Putin sedan invasionen”, och antydde att telefonsamtalet var en vattendelare, varefter ”USA:s relationer med Europa kommer aldrig att bli desamma.”
Trump, hävdade nätverket, ”berövade ukrainarna ett förhandlingskort som kunde ha använts för att vinna eftergifter från hans gamla vän Putin”, och tillade att den amerikanske presidenten verkar tro att stormakter – inklusive Ryssland – ”har rätt till expansionism i sina regionala inflytandeområden.”
Enligt Washington Post var uppmaningen ett ”genombrott” för Putin, som avslutade ”nästan tre år av nästan isolering från västerländska ledare.” Den tillade att i varje fredsavtal kommer Trump sannolikt att gå med på att Ryssland behåller kontrollen över ”en del eller hela det ukrainska territoriet som det har erövrat sedan 2022.”
Financial Times rapporterade, med hänvisning till ett antal högre EU-tjänstemän, att blockets beslutsfattare nu förväntar sig att Trump ”berättar till dem att de måste betala för ukrainsk återuppbyggnad och placera ut trupper där för att upprätthålla ett fredsavtal som de inte skulle vara inblandade i.”
En FT-källa förutspådde att gåtan skulle vara ”ett verkligt test av enhet” för blocket. ”Trump ser oss som pengar. Och ärligt talat har vi inte varit tydliga med hur vår plats vid bordet skulle se ut i utbyte mot de pengarna”, sa han enligt uppgift.
I en separat analys beräknade Bloomberg att skydd av Ukraina och förstärkning av EU:s militär kan kosta blocket ytterligare 3,1 biljoner dollar under de kommande tio åren.
Den ryska tidningen Kommersant varnade för att dra förhastade slutsatser och betonade att det främsta resultatet av telefonsamtalet var att framtida samtal inte bara skulle handla om Ukrainakonflikten utan också om att eliminera dess grundorsaker.
”I grund och botten är detta ett nytt ”Jalta” – något Ryssland har insisterat på under åtminstone de senaste 10 åren”, stod det i artikeln, med hänvisning till konferensen 1945 som var avgörande för att etablera en ny världsordning efter andra världskriget.
RIA Novosti föreslog att Trump ”äntligen gjorde Zelensky sårad”, och hävdade att den amerikanske presidenten i huvudsak signalerade att han ”inte bryr sig mycket om Kievs eller Bryssel åsikter.”
HUR RÄTT HAR INTE LAVROV, Rysslands utrikesminister, när han talar om västvärldens reaktion på att Trump och Putin använder sig av DIPLOMATI?
Lavrov:
“Det är förmodligen orsaken till att många människor i västvärlden, till att börja med ledarna för Europeiska unionen, blev chockade när ett normalt, elementärt samtal ägde rum mellan två väluppfostrade, artiga människor som inte ”skjuter” åt sidan skillnader. Det finns många av dem . Men de är väl medvetna om att politik handlar om att sätta sig ner för att prata och leta efter en gemensam grund.(…)
Jag är ledsen att västvärldens reaktion indikerar att det praktiskt taget inte finns några sådana människor kvar .
Lavrovs svar på en fråga om samtalet är mycket viktigt:
Fråga (omöversatt från engelska): Finns det något hopp om en möjlig grundläggande kursändring och förbättring av relationerna mellan Ryssland och USA efter gårdagens telefonsamtal mellan USA:s president Donald Trump och Rysslands president Vladimir Putin? Rysslands president Vladimir Putin sa att den viktigaste delen av alla samtal mellan Ukraina och Ryssland är lösningen av de existerande grundläggande problemen som ledde till konflikten i Ukraina och måste lösas. Vilka är dessa grundläggande problem som Donald Trump måste förstå för att samtalen ska bli framgångsrika?
Sergey Lavrov: Först av allt, själva frågan (”Tror vi att det är möjligt att förbättra relationerna mellan Ryssland och USA efter gårdagens telefonsamtal?”) visar på ”abnormiteten” i de år som vi levde under Biden-administrationen.
Efter starten av den särskilda militära operationen anklagades Ryssland för alla synder. Under många år har ingen hört våra varningar om grundorsakerna (jag kommer att prata om dem lite mer detaljerat senare). Överenskommelser som träffades flera gånger i rad om hur Ukraina skulle räddas efter den av väst stimulerade och finansierade nazistkuppen, genomfördes inte på något sätt. Vi hade inget annat val än att lösa detta problem på egen hand genom att utlysa en speciell militär operation .
Jag slogs av att nu har hela världen hamnat i ett slags ”döv” och betraktar telefonsamtalet och tillkännagivandet av det som något utöver det vanliga. Detta är vad de anställda i Biden-administrationen, ledda av sin president, har kommit fram till. Deras europeiska satelliter, som har ”kasserat” dialog och diplomati som en metod för att kommunicera med omvärlden, har gått över till språket med hot, sanktioner och beväpning av den nazistiska Kievregimen för att föra krig mot Ryska federationen, inklusive att skicka sina specialister för att rikta långdistansmissiler som levereras till denna regim för anfall på ryskt territorium. Du kan se offren för de grymheter som de ukrainska nazisterna begick. Vi hör dem inte fördömas i väst .
Att döma av den ”stumor” som orsakats av telefonsamtalen mellan Donald Trump och Vladimir Putin, allt som händer i Ukraina, allt som Vladimir Zelenskys nazistregim gör, har väst börjat ta för givet. ”Det är så vi ska kommunicera med Ryssland.” Det är förmodligen därför många människor i västvärlden, till att börja med ledarna för Europeiska unionen, blev chockade när ett normalt, elementärt samtal ägde rum mellan två väluppfostrade, artiga människor som inte ”skjuter” åt sidan skillnader. Det finns många av dem . Men de är väl medvetna om att politik handlar om att sätta sig ner för att prata och leta efter en gemensam grund.
Jag är ledsen att västvärldens reaktion indikerar att det praktiskt taget inte finns några sådana människor kvar . Två väluppfostrade personer visar hur man ägnar sig åt politik. Men jag hoppas att detta kommer att nyktra upp dem som glömt det lite och tvinga dem att läsa om historieböcker och skolböcker i statsvetenskap. [Min betoning]”
Signaturen karlof1 | 13 februari 2025 16:40 utc | 25 Moon of Alabama (Kommentaren är maskinöversatt)
Man kan väl misstänka att EU:s nuvarande ledning verkligen är det som många bedömare påpekat att en sorts smygnazister kapat makten i Bryssel vilket ju även förklarar deras tolerans mot nazisterna som sitter i Kiev? Det finns många obesvarade frågor om Urusla von Löjens förfäders förehavanden under Hitler-Tyskland som media gör allt för att bagatellisera? Och hur gick det till när EU förvandlades från ett fredsprojekt till de mest blodtörstiga krigsivrarna i världen fullt i paritet med Israel och USA?
Läs gärna Ska EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyden dömas för medhjälp till krigsförbrytelser?
Pfizer, Ursula von der Leyen och frågan om 35 miljarder euro korruption
A propos hur smygnazister inlemmats i EU studera gärna den 21 minuters video som Mathew Ehret har sammanställt
https://rumble.com/v6c6qzg-five-eyes-nato-and-the-ugly-truth-of-csis.html
Five Eyes, NATO and the Ugly Truth of CSIS
Inför den blivande säkerhetskonferensen i Munich – och olika presidentens vilja till fredliga lösningar återstår ändå en fråga om något egentligen är annorlunda.
Detta med tanke på att Tyskland med en före detta tysk försvarsminister och EU topp som varit/är allierad med en krigsinriktad och korrupt Biden administration, samt en tysk kansler som inte yppade ett ord om sprängningen av europeisk infrastruktur/energiförsörjning gör att situationen i sin helhet är status quo; USA styr EU och Tyskland.
Biden administrationen och Trump administrationen har haft/har gemensamma motiv; erövrande av krigsgods i form av naturresurser och NATOs EU fungerar som deras expedit.
Med Säkerhetskonferensen i tanke kan det vara värt att undra om Reaganhökens ambassadör RICHARD Burt kanske känner för att återuppliva sina minnen från konferensen 1986, samma helg som den svenske statsministern Olof Palme mördades.
Det är tyvärr det här Ukraina som majoriteten av oss i Sverige stöder.
”I en kommentar på X Tulsi Gabbard, har USA:s nya chef för underrättelsetjänster, satts upp på Mirotvorets dödslista av den ukrainska regeringen/säkerhetstjänsten.
Postat av: unimperator | 13 februari 2025 20:17 utc | 119” Kommentar på Moon of Alabama
länk…
https://x.com/Cyberspec1/status/1890128065352909158
Myrotvoret är en ukrainsk Kiev-baserad webbplats som publicerar (…) namn på personer “vars handlingar eller tecken på brott mot Ukrainas nationella säkerhet, fred, mänsklig säkerhet och internationell rätt” (enligt webbplatsen själv).Wikipedia
Mellan Ukrainas syn på “fred, mänsklig säkerhet och internationell rätt” och den som BRICS länderna förespråkar, FN-stadgan finns en avgrund.
Och egentligen så är jag övertygad om att det för majorieten av oss är en självklarhet att ställa oss bakom FN-stadgan. Men vi blir manipulerade av MSM, även Public Service att inte göra det.
Tulsi Gabbard vägrar att kalla Edward Snowden för en förrädare
Här grillas hon av senaten inför sin nominering innan hon utnämndes till chef över USA:s underrättelsetjänst.
https://www.google.com/search?q=tulsi+gabbard+edward+snowden
Nu har Ukraina uppgett att det var ett fruktansvärt misstag att placera Tulsi på sin dödslista. En omvändelse under galgen, kan det tyckas…
catarina östlund är det en ”dödslista” eller hittar du bara på?
Ryssland har ställt samman en lista över ”ovänliga länder” Är det en ”dödslista”?
Känner du inte till att det också finns en anti-Israel-lista? Är det en ”dödslista”?
Jisses!
Sanningens ord, av 2 härliga ryssar är passande bra på alla hjärtans dag.
—-
Europa har på grund av sitt eget agerande förverkat sin nyckelroll i lösningen av konflikten i Ukraina, sade Dmitry Polyansky, Rysslands förste ställföreträdande ständige representant i FN, 13 februari. /TASS/.
”Europa har slösat bort sin ’centrala roll’ genom att skada sin ekonomi genom att avvisa billiga ryska energileveranser och begränsa sitt politiska inflytande till att spegla vad USA gör”, skrev han på X. Enligt honom kan de europeiska nationerna nu bara ”stå i hörnet och titta på” hur situationen utvecklas.
Den ryske diplomaten svarade på en publikation av EU:s diplomatiska chef Kaja Kallas, som sade att när det gäller Ukraina ”måste Europa ha en central roll i alla förhandlingar” och att stödet till Kiev måste fortsätta att prioriteras
Februari 14./TASS/
skrev Dmitry Medvedev, vice ordförande för det ryska säkerhetsrådet, på det sociala nätverket VKontakte.
”Den kyliga ungmön Europa är galen av svartsjuka och raseri. Europa varnades inte för samtalet mellan Putin och Trump och rådfrågades inte om dess innehåll eller efterföljande uttalanden. Detta visar dess verkliga roll i världen och chanserna att ”plocka upp en make”. Det är inte förvånande att Europas tid är förbi. Det är svagt, fult och värdelöst”
Va inte så naiv catarina östlund, ett samtal ägde rum mellan två ”väluppfostrade, artiga människor” sedan bombade Ryssland sarkofagen i Tjernobyl.??
USA:s ministrar har gjort flera motsägelsefulla utspel senaste dygnet.
från SVT:
“USA kommer att införa sanktioner och
överväga militära åtgärder mot Ryss-
land om den ryske presidenten Vladimir
Putin inte accepterar ett fredsavtal i
Ukraina, sa USA:s vicepresident JD
Vance på torsdagen, enligt WSJ.
Vance sa även att möjligheten att
skicka amerikanska trupper till
Ukraina om Ryssland inte förhandlar i
god tro, ännu “finns på bordet”.”
Juri
Jag förstår av din tvärsäkerhet att du har övertygande bevis för att det var Ryssland och inte någon annan som vill sabotera fredsförhandlingarna som bombade Tjernobyl. Kan vi få se dom?
Du ska nog ta ukrainska påståenden för vad de är angående ”attacken” på Tjernobyl? En trolig false flag dessutom! Har du något att säga om de återkommande ukrainska attackerna på kärnkraftverket i Zaporizjzja som är mycket mer allvarliga? Du verkar ha kört helt vilse i propagandasmeten som MSM-lögnmedia sprider tillsammans med ukrainsk desinformation.
Jag tror inte någonting förrän det finns klara bevis.
Men ryssarna har klart visar prov på vanlig anständighet genom att alltid försöka förhandla, dvs använda diplomati. Ex i 8 år försökte de hänvisa till Minskavtalen, innan de agerade militärt mot Ukraina, och det borde vara välkänt att USA/väst bar sig åt som riktiga skurkar, då de inte för ett ögonblick hade för avsikt att förhandla, de rustade istället upp det naziststyrda Ukraina vilket både Tysklands Angela Merkel och Ftrankrikes Francois Hollande har vittnat om.
Jag tror inte heller på att ryssarna har ”bombat sarkofagen i Tjernobyl”, allra minst sedan jag läste om hur ryssarna anklagades för ”massaker i Bucha” då det efteråt har bevisats att det inte alls var ryssarna som hade åstadkommit den.
Jag är mer övertygad om att det är Zelenskijregimen som befinner sig i ett desperat läge, nu när stödet från USA verkar utebli, och att de försöker skapa en false flag situation, de har ju dessutom själva stor vana att försöka bomba kärnkraftsanläggningar efter deras många missiler mot anläggningen i Zaporizhzhia som vi vanliga i väst inte känner till eftersom våra medier inte berättar om dem.
Dessutom, en till bild ges här av sådant som Vance säger :
”Detta tal av Vance i Münchenkonferensen är ett för historieböckerna.
BREAKING:🚨 VP JD VANCE I MÜNCHEN: ”DET STÖRSTA HOTET MOT EUROPA KOMMER INFRÅN” – GLOBALISTERNA PANIK SOM DEN VÄSTERNSKA ORDEN FRAKTURER! 🚨
🔴 Vicepresident JD Vance levererade precis en nykter varning i München – Europas största hot är INTE från Ryssland eller Kina, utan inifrån. Dess egna värderingars kollaps, dess ledarskaps misslyckande och den växande revolten mot de globalistiska eliterna som har urholkat västerländska nationer.
🔴 Det politiska etablissemanget kommer inte att säga det rakt ut, men sanningen är klar – Europa håller på att gå isär. Dess ledarskap har övergett nationell suveränitet, misslyckats med att skydda sitt folk och låtit ekonomiskt förfall försvaga dess ställning på världsscenen.
🔴 Och nu klaffar globalisterna. Vances uttalanden avslöjar splittringen av den västliga alliansen, när europeiska ledare desperat försöker hålla fast vid makten medan deras egna medborgare avvisar deras misslyckade politik.
🔥 GLOBALISTERNA FÖRLORAR KONTROLLEN – FOLKET HÄR! 🔥
📢 VAD DETTA BETYR:
⚠️ Vance slår larm – Europas förfall är ett självförvållat sår.
⚠️ Eliten vet att deras grepp glider, så förvänta dig fler tillslag, mer kontroll och mer censur.
⚠️ Folket avvisar systemet som har svikit dem, och etablissemanget fruktar vad som kommer härnäst.
💥 Europa står vid ett vägskäl. Globalisterna vill skärpa greppet, men folket vaknar. Nästa drag kommer att definiera framtiden. 💥
🚨 Eliten vet att de har ont om tid – kommer de att ge upp sin kontroll, eller kommer de att fördubblas? Striden har bara börjat. 🚨@JDVance
x.com/JimFergusonUK/status/1890401728744350163
Postat av: unimperator | 14 februari 2025 14:33 utc | 49″ Moon of Alabama
Vance har dementerat att han ska hotat med sanktioner och militära medel. Han anklagar Wall Street Journal för att ha förvrängt vad han sagt, och att han varken hotat med några sanktioner eller med några militära åtgärder. Blir intressant att se om de västmedier som skrivit om det här kommer att trycka dementin.
Vi ska ta det lugnt med trumpens slimmade uttalanden om hur bra det går med putin, lögnerna har bara börjat angående ”fredsförhandlingar. I ryssland är man inte lika optimistiska, antagligen för att dom har en media som inte följer västs lyriska snickesnack.
Vi behöver se några år framåt, varför vill trumpen att eu ska höja anslagen till 5 %.
Dels för att gynna deras vapenindustri, men också för att rusta upp eu länderna för att i sinom tid marschera mot moskva, nu som samlad trupp.
Tro inte för en sekund att klan globalisterna har glömt alla resurser som finns i ryssland.
Jag tror du har helt rätt, men Moskva visar sin goda vilja att förhandla…..och alldeles säkert har de lärt sig att väst inte går att lita på….som Putin sa ”Fler ryssar dog på p g a den nyliberalism som USA prackade på dem i början på nittiotalet, än under andra värlskriget ”(typ)
En till kommentar:
”Moskva är förvirrat…
Kreml uttryckte hopp om att USA skulle klargöra vicepresident JD Vances kommentarer om att Washington har både militär och ekonomisk inflytande för att få Ryssland att nå en överenskommelse med Ukraina.
Kreml var inte medveten om detta hot.
.
Kremls ledning sade på fredagen att de hoppas att USA skulle klargöra vicepresident JD Vances kommentarer om att Washington har både militär och ekonomisk inflytande för att ”driva Ryssland in i ett bra fredsavtal med Ukraina”.
Annars måste den anta bristande kontakt med sin president.
Efter att Washington kritiserats av några europeiska länder över ett telefonsamtal mellan USA:s president Donald Trump och Rysslands president Vladimir Putin i veckan, sa Vance i en intervju med Wall Street Journal inför säkerhetskonferensen i München…att USA har hävstång som de kan använda för att få Ryssland att nå en överenskommelse för att avsluta kriget.
”Det finns ekonomiska påtryckningsmedel och, naturligtvis, militära påtryckningsmedel” som USA kan använda mot Ryssland, sade Vance inför säkerhetskonferensen i München.
På frågan om omnämnandet av militära påtryckningar sa Kremls talesman Dmitrij Peskov att Moskva ville veta mer. ”Detta var ett nytt inslag i (USA) positionen. Vi har aldrig hört sådana formuleringar, de har aldrig uttryckts”, sa Peskov till reportrar.”
Ur kommentar av: berthold | Feb 14 2025 16:19 utc | 152 på Moon of Alabama
—————————————-
Multipolar World citerar en rysk affärsman:
”Under de senaste tio åren har en stabil trend utkristalliserats: två nya presidenter i Ukraina slöt ekonomiska avtal för att sälja ut sitt land. Dessutom gjorde varje ny affär den omsatta tillgången mycket billigare för västerländska köpare.
Under 2015, under president Porosjenko, emitterades särskilda obligationer i utbyte mot att omstrukturera statsskulden på 18 miljarder – det så kallade Value Recovery Instrument (VRI). Dessa VRI:er fördelades bland innehavare av ukrainska euroobligationer. I utbyte mot att efterskänka tre miljarder i skuld fick investerare – främst fonder knutna till Vanguard och BlackRock – andelar i den framtida tillväxten av Ukrainas BNP.
Upp till 40 % av landets BNP-tillväxt var tänkt att gå till gamarna hos värdepappersföretag, och denna skyldighet är fortfarande i kraft. Med tanke på den låga startekonomiska basen efter Maidan-kuppen 2014 utlovade affärerna kolossala vinster. De första betalningarna under VRI började förresten 2019, när Ukrainas BNP översteg den fastställda tröskeln. Detta var tänkt att fortsätta till 2040. Men krigets början i februari 2022 kom och tjänstemännen på de västerländska investeringsfonderna blev väldigt ledsna.
Istället för att långsamt mjölka landet före standard, beslutades det att förvandla det till en anti-rysk torped: en militär seger över Ryssland utlovade vinster ojämförliga med det gradvisa rånet av Ukraina. Men Boris Johnsons prognos gick inte i uppfyllelse. Och nu, efter ännu ett misslyckande med Demokratiska partiets äventyr, är president Zelensky redo att göra ett avtal med Trump om att överföra alla rättigheter till ukrainska mineraltillgångar till amerikanerna. USA behöver de sällsynta jordartsmetaller och andra mineraler som ligger under Ukrainas mark. [se not 1 nedan]
Donald Trump hävdar att Ukrainas förpliktelser gentemot USA för militärt och ekonomiskt bistånd redan är cirka 500 miljarder dollar. Trump är redo att lämna tillbaka en tiondel av detta belopp – 500 miljoner dollar – till Ukraina som betalning för tillgång till de insättningar han är intresserad av. I huvudsak är dessa 500 miljoner dollar helt enkelt en utdelning till de giriga små människorna i Kiev med tanken att de kan stjäla lite pengar en sista gång och försvinna i någon av de få riktningarna. Helst för alltid.
Karta över kritiska mineraler i Ukraina, i The Independent (UK), 6 februari 2025
Ukraina är ett land rikt på mineraltillgångar. Men tar man ur ekvationen de territorier som redan tillhör Ryssland och de territorier som ligger farligt nära frontlinjen så finns det inte mycket kvar. Utan att räkna upp de många mineralfyndigheterna i Ukraina, är slutresultatet järnmalm, titanmalmer, ett antal ganska uttömda men fortfarande betydande gasreserver och, naturligtvis, svart jord, som Ukraina har ett överflöd av även med hänsyn till de regioner som nyligen annekterats av Ryssland.
Utvecklingen av fyndigheter, liksom återställandet av jordbruksproduktionen i Ukrainas territorier, kommer för det första att kräva enorma investeringar, och för det andra tid. Båda kommer i sin tur att kräva gjutjärnsgarantier för säkerheten för att göra affärer i de territorier som för närvarande är uppslukade av krig. Dessutom kommer normal ekonomisk aktivitet att kräva stabil energi- och gasförsörjning till industriföretag, vilket vi är överens om är absolut omöjligt utan Ryssland.
Enligt Trump är det gemensamma affärer som ska ligga till grund för ett framtida avtal med Ryssland om Ukraina. Den amerikanske presidentens tankeflykt i denna mening sträcker sig bortom skapandet av ett neutralt buffertområde i Östeuropa. Denna gräns bör samtidigt bli en plats där Moskvas och Washingtons kommersiella intressen möts, som Europas gendarm. Bara den här gången, en gendarm som får mycket bra betalt för sitt arbete.”
Man förstår att det var viktigt för USA att få bort Janukovitj som var i full färd med att stabilisera valutan med guldreserven, få igång industri, jordbruk m m och dessutom hade ”fräckheten” att vilja handla med både EU och Ryssland samtidigt? Inte är det konstigt att USA skickar dit ”Fuck the EU” Nuland för att sabotera och uppvigla till statskupp 2014 för man visste att skulle Janukovitj lyckas hade inte Blackrock, Vanguard och de andra multi-förtagen kunnat ”köpa” upp allt för småpengar och USA gått miste om alla naturresurser man ville lägga beslag på. USA ska väl inte ha mer pengar av Ukraina de har redan tagit betalt med de ca 120 ton guld som USA stal efter statskuppen.
Vance är en riktig krigshök, han ska ta över när trump ger sej. Dessutom är vance en sionist och judekramare.
Dessa hyper optimistiska uttalanden från trump angående fred i ukraina är enbart för etablissamanget, alltså bullshit.
Trump är tillsatt av blackrock och company, ingen blir president i uza utan deras godkännande.
Läs SvenErik Holmströms kommentar här ovanför om Vance.
Tillsvidare håller jag fast vid min uppfattning att detta är en enda stor teaterföreställning, med syftet att presentera ett oantagbart fredsförslag till Ryssland för att sedan kunna anklaga Ryssland för att sabotera fredsförhandlingarna. Trump är sannolikt medveten om att väst i världens ögon bär skulden till att både Minskavtalen och Istanbulförhandlingarna saboterades och vill nu kleta den skiten på Ryssland istället.
Alternativt kan hökarna i USA ha insett att Ryssland varken försvagats ekonomiskt eller militärt av deras proxykrig och den gamla devisen ”if you cant beat them join them” har dammats av. Syftet då borde vara att vinna över Ryssland på sin sida för att slå in en kil mellan Ryssland och Kina.
Inte helt enkelt att läsa Trumps tankar här, så vi får väl vänta med spänning på nästa sändning.
Om det nu går så dåligt för Ukraina varför skulle de då sabotera fredsförhandlingarna?? Så bakvänt resonemang att man baxnar.
Även Moldavien blev attackerad. Moldavien kallade upp den ryska ambasssadören och visade upp resterna av en av de Shahedrobotar som störtat i landet och levererade en skarp protest och filmade det hela, medan ambassadören hävdade att det inte var några bevis.
https://bsky.app/profile/antongerashchenko.bsky.social/post/3li3fkunoyk2w
Juri
Därför att den ukrainska regimen är helt betald av USA och väst, men bara så länge kriget fortsätter. Fred i Ukraina är sannolikt slutet för dessa quislingar, som offrar sitt eget folk för västvärldens intresse. Om Zelensky skriver på ett fredsavtal så kommer antagligen nazisterna i den ukrainska säkerhetstjänsten att döda honom samma dag.
Det gäller som sagt att skriva under flesta avtal som Black Rock lägger fram. Därefter går det att bra att eliminera skådisen och skylla det på Ryssland. Att det inriktas på att val ska hållas i Ukraina före slutet av året ger ”dealarna” god marginal.
Västerländsk media har ofta framställt Rysslands president som en Tzar (Putin Czar) och förekommit i många sammanhang. Onekligen är det många som önskar honom samma öde.
Klart att mannen betraktas som hindret för att olika länders klåfingriga politiska expediter, dvs så kallade demokratiska ministrar kan bistå med att exploatera landets ofantliga naturresurser.
Att majoriteten av befolkning i vilken västerländsk kultur som helst är så pass bakom flötet att tro att dessa regeringar har ärliga motiv att värna om sin befolkning; titta på den svenska försvarsministern Jonson vars hår påminner om igelkottens broddar; indoktrinerad krigshök med ett vansinnigt DCA avtal som undangräver landets suveränitet.
Var är Giljotinen för sådana usling?
Om det nu går dåligt för Ukraina? Men för f-n kom in i matchen nu ”Juri” det är kört för Ukraina vilket bevisas av att det är USA som kommer att förhandla med Ryssland vad som blir kvar av Ukraina! Och startar man som Ukraina ett proxykrig med garantier från en lögnaktig regim i USA som Bidens får man stå sitt kast när nya kvastar sopar i Washington.
Här är en intervju på The Duran med Alecxander Mercouris som är fullständigt övertygad om att Ukraina är kört, och att kriget har varit ett totalt misstag av USA som startades av Biden, och som Trump nu försöker ta itu med. Inte för att fortsätta det, men att få ett slut på det.
https://www.youtube.com/watch?v=WYIBzKdITpA
Han menar också att Zelenskiy är desperat.
Alexander Mercouris brukar vara en trovärdig analytiker.
Jag är – fascinerad (är nog det rätta ordet) av det monumentala hat
du, Anders Romelsjö, Anders Åberg med flera känner mot det ukrainska
folket. Ni får rätta mig om jag har fel, men såvitt jag minns stred
Finland på samma sida som Hitlertyskland. Sovjet-Ukrainas militära
förluster överskred USA:s, Storbrittanniens och Frankrikes sammanlagda
förluster. Sovjet-Ukrainas civila förluster per captita ”överträffades”
bara av Vitrysslands av Sovjetunionens republiker.
Jag är fullt medveten att om jag skulle så mycket som andas om
vilket lidande min frus familj utsattes för under det Stora fosterländska
kriget väcker det omedelbar ovilja från Romelsjös ryska anhängare.
Jag har varje vecka kontakt med kolleger i Ukraina och avslutar med att citera en kollega i
Kiev som skrev följande strax före jul
”To break Ukraine and kill Ukrainians. That is what the Russians
do here in Ukraine. Kill, torture, rape, destroy buildings and nature”
Det är möjligt, till och med troligt, att Putin kommer att få överta
Krim plus fyra oblast månlandskap. Catarina, Romesljö, Anders Åberg
med flera kommer att jubla. Men ryssarna kom inte åt Kiev, Charkiv
eller Odessa. Deras svartahavsflotta finns inte längre kvar i
Sevastopol, och ukrainska trupper finns fortfarande kvar i Ryssland,
till råga på i Kursk. Och nazisten och narkomanen Zelenskyj är
kvar i Kiev trots att Ryssland har tagit de största förlusterna sedan
kriget 1941-45.
Jag hatar inga ukrainare, har gett humanitär hjälp. Men jag avskyr de ledare i demokratier i Väst och USA som stödde högerextremistisk statskupp i Kiev febr 2014 mot folkvald president, som stödde Kievs krig mot landsmännen i Donbass i st f att följa FN-stödda Minsk II, Holland och Merkel som nu sagt att de var passiva garantistater så att Ukraina skulle få rusta upp. De som initierade och stödde USA:s/Nato:s proxykrig mot Ryssland och cyniskt offrade hundratusentals ukrainare för USA:s uttalade mål att försvaga Ryssland. Och den press som stödde allt detta. I stället för att ge Ryssland och Ukraina säkerhetsgarantier för ömsesidig säkerhet, väl förankrade i internationella avtal.
Mats
Det som är fascinerande här är snarare din desperation över att kriget ser ut att kunna avslutas. Ditt befängda påhitt om att fredsvänner hatar Ukrainare säger allt om hur illa ställt det är.
Krigshetsarna i väst och dit räknar jag dig, tillsammans med quislingregeringen i Ukraina, som gick till val på fred med Ryssland, är dom verkliga fienderna till Ukrainas folk.
Väst använder Ukraina som redskap för att komma åt Ryssland utan att deras egna soldater skall dö. Väst skiter fullständigt i hur många ukrainare som dör eller hur mycket kriget förstör deras land.
Kuppen i Kiev 2014, pratet om Ukraina in i NATO och västvärldens massiva beväpning av Ukraina upp till den näst starkaste militärmakten i Europa talar sitt tydliga språk. Allt gjordes i syfte att provocera fram en rysk invasion, som dom hoppades skulle försvaga Ryssland.
Din beklämmande och logikbefriade desperation idag har du orsakat själv genom att strunta i enkelt tillgängliga fakta. Man kan tycka synd om dig idag, när korthuset faller ihop, men förhoppningsvis, om nu inte Trump bara bluffar, så kan vi ändå se ett litet ljus vid horisonten för Ukrainas plågade folk. Tråkigt att du inte delar den förhoppningen.
Exakt konstaterande Anders Åberg! Men ofta är det så att förlorarna har svårt att inse när man ska kasta in handduken utan fortsätter som en groggy boxare med sitt svammel oförmögna att se verkligheten? Ganska tragiskt men ack så vanligt…
Statsdumans vice talman Boris Tjernysjov publicerade Zjirinovskijs förutsägelse för 2017, som indikerade att nazismens återupplivande i Ukraina skulle kunna skrämma Europa på samma sätt som Adolf Hitler gjorde.
Vice talmannen i statsduman från det liberaldemokratiska partiet publicerade en not av Zjirinovskij, daterad den 12 december 2017, som innehåller en förutsägelse om Ukraina och Europeiska unionen, rapporterar TASS.
I noten jämför Zjirinovskij stödet för nazisterna i Ukraina med hur Europa en gång fostrade Hitler mot Sovjetunionen, vilket i slutändan förvandlades till blodsutgjutelse för Europa självt.
”Nu stöder västvärlden nazisterna i Ukraina för att bekämpa Ryssland, men den återupplivade nazismen i Ukraina kommer att röra om i själva Europa”, citeras grundaren av det liberaldemokratiska partiet ha sagt.
Chernyshov bestämde sig för att publicera denna förutsägelse mot bakgrund av den senaste tidens händelser på den internationella arenan. Han tycker att lappen, trots att den skrevs för flera år sedan, låter relevant i dag.
Chernyshov betonade att detta inte bara är en profetia, utan en hård och sanningsenlig prognos från en av de smartaste politikerna i vår tid.
Parlamentarikern tillade också att om Europeiska unionen fortsätter att stödja Volodymyr Zelenskyj kan detta leda till förödande konsekvenser för EU självt.
Tidigare har det dykt upp rapporter på nätet om att den ryske politikern Vladimir Zjirinovskij antytt att Turkiets president Tayyip Erdogan skulle ha för avsikt att störta den syriske ledaren Bashar al-Assad.
Våra ryssapologeter hävdar att orsaken till Rysslands invasion av Ukraina, är nazister, satanister, folkmord, ryska språket, biolabb m.m. Ja och så Nato expansion….
Har jag glömt något?
På mindre än 5 minuter demonterar Ukrainas f.d. FM Kuleba ryska lögner om att ”Ryssland var tvunget att attackera Ukraina eftersom ukrainarna ville gå med i Nato”
https://x.com/etobuziashvili/status/1875252159845175397?s=46&t=bkHlO54CH3nhkcBddhGDww
Det finns mer Varför angrep Ryssland Ukraina?
Juri
Den verkliga orsaken, som nu t.om. USA:s president ser är NATO:s militära expansion österut, trots Rysslands fredliga försök att närma sig väst i början av 90-talet. När Donald Trump av alla människor klarar av att dra den enda vettiga slutsatsen av det så borde allt du också kunna göra det.
”Juri” nu är det mer än dags att åka ner till Ukraina och visa din solidaritet vid fronten! Bye Bye…
Tycker du, Mats Larsson, ska svara i klartext på följande.
1. Hur ser du på fascismen i Ukraina av idag?
2. Hur ser du på svälten 1932-1933?
Jag ser inte fascismen som något stort problem i Ukraina. Jag har rest otallga gånger i landet, har i mitt arbete granskat hundratals forskares CV för att kvalificera sig för ett vetenskapligt råd i Ukraina, tillbringat många timmar med Ukrainas främsta forskare inom livsvetenskaperna, född och uppväxt i Donetsk. Där byggde hon upp hela sin vetenskapliga gärning, av stor betydelse för folkhälsan i hela regionen. Ryssarna har slagit allt i spillror.
En vetenskaplig gärning, Sven-Eric Holmström, som får ditt sömnpiller ”Hotell Bristol”, ditt opus 1, att framstå som patetiskt.
Svälten: min frus farmor, född och uppväxt i Kursk-regionen i Ryssland. svalt ihjäl kring 1930. Jag tror inte att det var en medveten strategi från Moskva att svälta ihjäl befolkningen i Ukraina eller delar av Ryssland, eller Kazakstan. Men min frus farfar, byns mjölnare, försvann till Sibirien. Är du förvånad att det uppstår svält när byns viktigaste person bara försvinner?
Jag åkte till Odenplan i Stockholm på väg till ett annat ärende för att följa svensk-ryska vänskapsföreningens möte på Odenplan. Inte en människa som jag kunde hitta. Polisen hade skickat dir en bil, men poliserna var lika förbryllade som jag. Jag berättade att senast svensk-ryska vänskapsföreningen hade möte på Odenplan övervakades mötet av två kvinnor i unifrom, två kvinnor från SL som tog en rökpaus. Nu hade mötet uppgraderats till polisövervakning, men poliserna som jag pratade med var lika förbryllade som jag; var är mötet?
Till slut hittade jag två personer som kommit för att delta. Jag frågade om de skulle sjunga ”Den Pobedy”, men de förstod inte vad jag pratade om. Kunskapen om Ryssland är inte överväldigande. En middag med ryssar med deltagande av Catarina Östlund, Anders Åberg, Sven-Eric Holmström och Anders Romelsjö skulle sluta med att ryssarna skulle ta min fru åt sidan och på ryska fråga: vad är detta för människor? Hon har ju ryska som modersmål, och alla som kan det minsta om det ryska språket vet att det är inte vad man säger utan HUR man säger det.
Så ligger det till med det svenska stödet till Ryssland påGP.
Att du, Mats Larsson, har ett förakt för bl.a. mig är något som jag tar som beröm.
Jag kan bara säga att Bristol-artikeln har från annat håll lovordats och efter att jag skrev den har fakta kommit fram som styrker den till fullo.
Du, däremot, kan inte avhålla dig från att i varje inlägg du skriver komma med ett skrytande om vilka kontakter och vad dessa förfäder ska ha åstadkommit under andra världskriget. Tror inte jag är ensam om att finna det ganska tröttsamt. Du skriver om fascismen i Ukraina och slätar över densamma.
Det här om vikten att kunna sjunga en sång. Herregud, man blir ordlös.
Håller med dig Mats Larsson säkert mer en halv miljon döda ryssar och de står och stampar vid fronten och blöder långsamt ut både bokstavligt och bildligt. Inget av de uttalade krigsmålen uppnådda (inte ens nära).
Vilket monumentalt fiasko hur man än väljer att se på detta.
Hur kan du veta vilka deras krigsmål är? Har du en direktlinje till Moskva eller vad?
Som sagt, i vilken verklighet lever du? Inte ens när dina lögner ”Juri” motbevisats så ger du upp utan hoppar vidare till nästa lögn?
Jaha, så ”Mats Larsson” vet tydligen mer än prominenta experter om antalet stupade? Och inte står ryssarna och stampar utan tar stad efter stad i sin egen takt! ”Juri” Ukrainas front väntar så det är bara att anmäla sig så sluta vara skrivbordskrigare!
Ser fram emot att Benny åker till fronten och pratar med de ukrainska krigarna, och att hen där förklarar att de har fel som gör motstånd och istället ska kapitulera. Eller ska hen bara sitta i Natos trygga famn och på avstånd säga vad andra ska tycka och göra?
Passa på och dra den där historian om att invånarna i Butja som vittnade om de brutala ryska mördarsoldaterna bara ljuger och far med osanningar.
Det är omtvistat minst sagt om vad som skedde i Butja
Läs gärna: Ryssland begär möte i FN:s säkerhetsråd – menar att ”Bucha var en false flag”-kupp av Ukraina. och Ukraina-politiker säger att rapporten från Butja är fake
Butja är bara ett i en lång rad av helt obevisade anklagelser mot Ryssland och av någon anledning har alla den lilla egenheten att det vore helt ologiskt och kontraproduktivt av Ryssland att göra så, plus att dom också av någon outgrundlig anledning alltid passar regimen i Ukraina och krigshetsarna i väst perfekt i tiden.
Butja passade perfekt i tiden för att sabotera fredsförhandlingarna i Istanbul, precis som det senaste påhittet om attacken mot Tjernobyl passar dom som vill att kriget fortsätter trots Trumps inställning.
Dom som profiterar på kriget i Ukraina är starkt misstänkta för att iscensätta sådant här.
Numera vet vi också att källan till dessa anklagelser är media i Ukraina som betalats av USAID. Tillfällighet? Knappast.
”Juri” det är väl inte jag som vill kriga utan du som vill att kriget ska fortsätta! Butja arrangerades helt klart av Ukraina i propagandasyfte och ukrainarnas lögn har redan avslöjats för länge sedan!
Läs gärna detta: Ryssland begär möte i FN:s säkerhetsråd – menar att ”Bucha var en false flag”-kupp av Ukraina. och Ukraina-politiker säger att rapporten från Butja är fake
Var det inte 6 000 000 döda ryssar, Juri? Det är bättre om du kör med den siffran istället för ingen köper dina på hitt om 500000. Bättre att hitta på REJÄLT således. 🤣
Mats Larsson, du skriver ”Jag är – fascinerad (är nog det rätta ordet) av det monumentala hat du, Anders Romelsjö, Anders Åberg med flera känner mot det ukrainska
folket.”
Och strax dyker ordet PROJICERING upp i mitt medvetande:
”Projicering är en psykologisk försvarsmekanism där en person eller grupp, tillskriver sina egna oönskade tankar, känslor eller egenskaper på någon annan. Till exempel kan någon som känner ilska de inte kan erkänna anklaga andra för att vara arga. Genom att externalisera det de själva tycker är oacceptabelt minskas det egna inre obehaget.”
En stark anledning till att försvara Ryssland är att jag VET att det ukrainska folket valde Zelensky för att han lovade fred och utveckling och att göra upp med korruptionen i landet och att Ukraina skulle vara ett land för alla, dvs även för de rysktalande (dvs det språk som förbjudits i lag av den tidigare presidenten Porosjenko)…..Zelenskyj fick 73% av rösterna,
Poroschenko fick 23.
För mig (och alldeles säkert gäller det för alla oss som stöder Ryssland) är det uktŕainska folket, den överväldigande majoriteten dvs ” de 73%-en. Du visar däremot att “det ukrainska folket “ är dom som inte ville ha fred och som ex ville förbjuda det ryska språket.
För Zelenskyj höll inte det han lovade, han var eller blev en marionett för reaktionära nationalister och nynazister och för USA/Väst imperialismen.
Det finns otaliga andra anledningar till att jag stöder det ukrainska folket, inte minst William Burns ”Om inte USA slutar att provocera Ryssland så kommer det att tvingas svara militärt” västs löfte om att inte utvidga Nato, Minskavtalen, rapporter från OSCE om de 13 000 döda, den kvinnliga journalisten som röstade på” Zelenskyj och blev “årets journalist i Ukraina, men som när hon försökte säga vad hon tyckte, hamnade på Ukrainas dödslista, osv osv det går inte att räkna upp alla andra skäl…
förutom alla de videos som synts på Youtube som beskriver exakt det du påstår att din gode vän berättar ”To break Ukraine and kill Ukrainians. That is what the Russians do here in Ukraine. Kill, torture, rape, destroy buildings and nature”…
Jag har sett åtskilliga videos etc på youtube som har visats hur ryssar torterats av nazister i Ukraina, men utav någon anledning så bär det mig emot, och andra verkar det också som, att hålla på att dra upp dem som bevis, men här är en från OSSE en organisation. https://www.osce.org/files/f/documents/e/7/233896.pdf
Jag är förundrad över att du, som är vetenskapligt skolad, tycker att det räcker som bevis att citera vad enskilda ukrainare eller ryssar säger.
Jag hoppas innerligt att det stackars utnyttjade ukrainska folket nu ska få fred efter den extrema mardröm som dom har befunnit sig i i åratal.
Vance påstår att EUs situation är självförvållad och låtsas inte om hur EU är totalt infiltrerat av CIA.
Och av USAs penningpåsar. Plus troligen att företagen är delvis USA-ägda mer än vad som framkommer i debatten.
Kom ihåg att USAs starka sida är alltid marknadsföring. Aldrig något konstruktivt.
Underlätta inte för USA att framstå i en gynnsam dager när de inte förtjänar det!
Så EU kommer på tal som vore det en antagonist till USA/NATOs agenda, i synnerhet när förre tyske försvarsministern, tillika EUs topp och Bidens trogna vän i mångt och mycket är Lloyds alias på europeisk mark, dvs varandras funktionärer. Och då är frågan om Ramstein och MSC också har samma gemensamma grund.
https://www.youtube.com/watch?v=HurEsyhrQV4
Bombnedslag i München. Det är arton år sedan föregående – då levererat av Rysslands president. Men nu kommer det från de egna leden av vicepresident JD Vance och svider dubbelt värre, vilket tydligt kunde ses av de krystade minerna och nästan ohörbara applåderna.
Visst finns det utelämnanden om den egna rollen men det förminskar inte värdet av att ”ni hotas inte av Ryssland eller Kina utan hotet kommer inifrån”. Sug på den karamellen. I mer än tio år har vi fått höra motsatsen: att Ryssland är på väg att ta hela Europa. För tre år sedan var komikern tlllstädes och sade att Ukraina skall skaffa sig kärnvapen. Salen i München brast ut i applådåska. Den nye Churchill hade talat till dem.
Vance tog upp flera uppenbara tillkortakommanden i Europa: presidentvalet i Rumänien och hotet om att även ogiltigförklara valen i Tyskland. Om några tweets kan välta hela valresultatet då är det inte mycket till demokrati. (Och inom parentes sagt att tweetsen i Rumänien kom från inhemska liberaler som maskerade dem som ryska.) Uteslutandet av den inhemska oppositionen i Tyskland från säkerhetsforumet: vad är det för demokrati ? Han nämnde att både vänstern och högeroppositionen vägrats tillträde. Censuren i medierna där allt som inte behagar eliten kan definieras som hatspråk. Missbruket av de rättsväsendet mm.
Invandringen kan man ha olika åsikter om. Är den lagom och under full kontroll i Sverige ? Ser inte så ut i alla fall.
Att Vance är sionist och ledarskapet i USA inte är att lita på är riktigt i sig men det kan vi inte göra något åt. Men man går inte ut och säger det Vance sade utan att det ligger mening bakom. Vad skulle de ha att vinna på att provocera bara för nöjes skull. Avspänning är att vänta ifall storkrig inte bryter ut i Mellanöstern. Det sägs att Bibi längtar efter krig men att Trump motsätter sig. Återstår att se. I Europa behövs räfst och rättareting men utsikterna till tillnyktring är inte särskilt goda.
Att EU-diktaturen är trängd av Trumps administration är tydligt men lyssnade man på varningarna om att liera sig och göra EU till vasaller åt USA? Nu får man stå sitt kast och vad som är ännu värre för Bryssel är att Trump har möjligheter att sitta ytterligare en period om hälsan står honom bi? Investerare i EU har köpt aktier på USA-börsen då de inte längre tror på EU och Bryssels förmåga att reda ut krisen vilket högst troligt leder till en upplösning av EU som det ser ut idag som en överstatlig diktatorisk byråkratvälde.
Bakom vances uttalande förstår man att , nu ska man göra uza great igen. Börjar med att trump ska vara den stora fredsängeln, när han egentligen inte har nåt att komma med, det är uza som är orsaken till kriget. Ryssland kommer att diktera villkoren, säkert ger dom efter i några detaljer.
Nu spottar uza på eu, vance försöker föra över uzas misslyckande på eu och visst har eu varit nyttig idiot för uza.
Äntligen en lösning som kan ge Ukraina fred!
Jag gillar verkligen inte Trump, men måste ändå beundra fredsförslaget för Ukraina. Trumps team ser uppenbarligen verkligheten som den är, i stället för att låta sig förföras av krigshetsare, lögner och russofober. Väst och Ukraina har förlorat och Ryssland har vunnit. För varje dag som går blir förlusten för Ukraina större.
Bästa avtalen för Ukraina var Minskavtalen och Istanbul-överenskommelsen. Båda stoppades av Väst. Det här är Västs krig från början till slut, drivet av USA som vill komma åt de ryska naturtillgångarna som är enorma. Därför skapade man den stora lögnen om det ryska hotet och Putins vansinne. Och spann vidare på samma tema varje dag i media, så ingen hjärna skulle undgå hjärntvätten.
Trump och Hegseth slår nu hål på det stora bedrägeriet.
Det bästa vi kan göra för Ukraina är att stoppa kriget. Det måste väl ändå vara hur självklart som helst. Det är märkligt att makteliten i Europa motsätter sig det, det är nog där vansinnet finns. Därför förstår jag att USA inte ha med Europa i fredsförhandlingarna, de skulle ju sabotera!
Det verkar som om Ukraina kommer att uppnå sitt mål att bli av med den rysktalande befolkningen från sitt territorium, men kanske inte på tilltänkt sätt.
För övrigt hur går det med denna investering i Ukraina? Hamnar den i Ryssland? Har våra politiker även investerat egna pengar i Ukraina?
De kanske redan kompenserat sig för eventuell förlust?
Ukraina verkar vara duktiga på att styra om penningflödet så ukrainskt bistånd kan ju även bli eget bistånd.
https://nyheter24.se/nyheter/ekonomi/1243377-svensken-miljoninvesterade-i-ukraina-en-manad-innan-putins-krig
👏
Ingen tänkt på det eller hur och Väst behöver inte bidra med all möjlig militär utrustning i form av dödliga verktyg för att eliminera den rysktalande befolkningen.
Det sparar jo dem en del. …
Det bör räcka med de 10 tals tusen civila ryssar som redan fått sätta livet till i de östra regionerna.
TÄNK OM VI HADE HAFT SÅDANA HÄR FANTASTISKA LEDARE I SVERIGE…..
Om man ska tala om hat och kärlek, så kan man utan vidare säga att dom som vill ha en MULTIPOLÄR VÄRLD, en värld som styrs av FN-STADGAN älskar mänskligheten och dess framtid på jorden.
Här utdrag ur tre lysande ryssars tal:
————————–
FÖRST MARIA ZAHKAROVA:
https://www.globalpolitics.se/rysslands-maria-zakharova-laser-lusen-av-europa/
Låt mig upprepa: Väst förrådde Ukraina när man hindrade landets demokratiska övergång och självständighet, blandade sig i dess inre angelägenheter, ställde ukrainare mot ryssar, hetsade slaver mot slaver, sedan inledde en grundlagsstridig kupp, ljög om genomförandet av Minskavtalen och slutligen provocerade fram ett blodbad i regionen.”
—————————————————————–
OCH HÄR LAVROV:
https://karlof1.substack.com/p/diplomats-day-lavrovs-remarks-and?utm_source=publication-search
Detta år är speciellt i den diplomatiska kalendern – det markeras av 80-årsdagen av segern i det stora fosterländska kriget och andra världskriget, och har utropats till år för försvararen av fosterlandet .
Det är med särskild tacksamhet som vi hyllar den odödliga bedriften av personalen vid Folkkommissariatet för utrikesfrågor, som ställde upp för att försvara fosterlandet med vapen i händerna under de hårda krigsåren. Vi minns diplomaterna, våra höga kamrater, som förde Victory närmare på den utrikespolitiska fronten.
Vi gjorde ett ovärderligt bidrag först till bildandet av anti-Hitler-koalitionen och sedan till uppnåendet av grundläggande överenskommelser i efterkrigstidens världsordning, varav de viktigaste var besluten att skapa Förenta Nationerna och antagandet av dess stadga , vars principer och mål, i sin helhet och sammankopplingar, är relevanta än i dag. Till stor del på grund av den avgörande rollen för vårt lands ledning och diplomatiska tjänst har Jalta-Potsdam-systemet för internationella förbindelser hittills garanterat global fred och säkerhet på planeten i åtta decennier.
Idag, när Ryssland återigen står inför ödesdigra utmaningar, är den primära uppgiften och den heliga plikten att försvara freden baserat på de rättsliga resultaten av andra världskriget. Det råder ingen tvekan om att detta ädla mål kommer att uppnås, trots alla ansträngningar från våra illvilliga och öppna fiender, som har förlitat sig på grov förfalskning av historiska fakta, återupplivandet av nazismen och militarismen, inskränkningen av internationell dialog och samarbete för att undertrycka Ryssland och andra konkurrenter i militär dominans och neokolonialistiskt intresse.
Vi kommer att fortsätta att göra allt som står i vår makt och nödvändigt för att skydda våra nationella intressen inom ramen för utrikespolitiskt stöd till den särskilda militära operationen och skapandet av säkra och mest gynnsamma villkor för landets utveckling och förbättring av våra medborgares välbefinnande. Vi kommer att fortsätta att bygga upp ett mångfacetterat samarbete med alla förnuftiga partners, i första hand med världsmajoriteten – staterna i det närmaste utlandet, Stor-Eurasien, Afrika och Latinamerika. I samarbete med många vänner och likasinnade kommer vi att bidra till att stärka grunden för multipolaritet, skapa en eurasisk säkerhetsarkitektur och etablera mekanismer för internationellt samarbete som inte är föremål för den västerländska minoritetens destruktiva inflytande.”
——————-
OCH ALLRA SIST PUTINS TAL SOM HÖLLS REDAN 2007 I MUNCHEN.
http://www.en.kremlin.ru/events/president/transcripts/24034
”Mänsklighetens historia har verkligen gått igenom unipolära perioder och sett strävanden mot världens överhöghet. Och vad har inte hänt i världshistorien?
Men vad är en unipolär värld? Hur man än kan försköna denna term, hänvisar den i slutändan till en typ av situation, nämligen ett centrum för auktoritet, ett kraftcentrum, ett centrum för beslutsfattande.
Det är en värld där det finns en mästare, en suverän. Och i slutändan är detta skadligt, inte bara för alla inom detta system, utan också för suveränen själv eftersom det förstör sig själv inifrån.
Och detta har verkligen ingenting gemensamt med demokrati. För som ni vet är demokrati majoritetens makt i ljuset av minoritetens intressen och åsikter. (…)
Jag anser att den unipolära modellen inte bara är oacceptabel utan också omöjlig i dagens värld. Och det beror inte bara på att om det fanns individuellt ledarskap i dagens – och just i dagens – värld, då skulle de militära, politiska och ekonomiska resurserna inte räcka till. Vad som är ännu viktigare är att själva modellen är felaktig eftersom det inte finns och kan inte finnas någon moralisk grund för den moderna civilisationen.
Tillsammans med detta är det som händer i dagens värld – och vi har precis börjat diskutera detta – en trevande att introducera just detta begrepp i internationella angelägenheter, begreppet en unipolär värld. (…)
Idag bevittnar vi en nästan ohämmad hyperanvändning av våld – militärt våld – i internationella relationer, våld som kastar världen i en avgrund av permanenta konflikter. Som ett resultat har vi inte tillräcklig styrka för att hitta en heltäckande lösning på någon av dessa konflikter. Att hitta en politisk uppgörelse blir också omöjligt.
Vi ser ett större och större förakt för folkrättens grundläggande principer. Och oberoende rättsnormer kommer i själva verket allt närmare en stats rättssystem. En stat och naturligtvis först och främst USA, har överskridit sina nationella gränser på alla sätt. Detta är synligt i den ekonomiska, politiska, kulturella och utbildningspolitiska politiken som det påtvingar andra nationer. Tja, vem gillar det här? Vem är glad över detta?
I internationella relationer ser vi i allt högre grad en önskan att lösa en given fråga enligt så kallade frågor om politisk ändamålsenlighet, baserat på det nuvarande politiska klimatet.
Och naturligtvis är detta extremt farligt. Det resulterar i att ingen känner sig trygg. Jag vill betona detta – ingen känner sig säker! För ingen kan känna att internationell rätt är som en stenmur som ska skydda dem. Naturligtvis stimulerar en sådan politik en kapprustning.
Styrkans dominans uppmuntrar oundvikligen ett antal länder att skaffa massförstörelsevapen. Dessutom har det dykt upp betydligt nya hot – även om de också var välkända tidigare – och idag har hot som terrorism fått en global karaktär.
Jag är övertygad om att vi har nått det avgörande ögonblicket då vi på allvar måste tänka på arkitekturen för global säkerhet. Och vi måste gå vidare genom att söka efter en rimlig balans mellan alla deltagares intressen i den internationella dialogen. Särskilt eftersom det internationella landskapet är så varierat och förändras så snabbt – förändras i ljuset av den dynamiska utvecklingen i en hel rad länder och regioner.
Fru förbundskanslern har redan nämnt detta. Den sammanlagda BNP mätt i köpkraftsparitet för länder som Indien och Kina är redan större än i USA. Och en liknande beräkning med BRIC-ländernas BNP – Brasilien, Ryssland, Indien och Kina – överträffar EU:s kumulativa BNP. Och enligt experter kommer denna klyfta bara att öka i framtiden.
Det finns ingen anledning att tvivla på att den ekonomiska potentialen hos de nya centra för global ekonomisk tillväxt oundvikligen kommer att omvandlas till politiskt inflytande och kommer att stärka multipolariteten.
I samband med detta ökar den multilaterala diplomatins roll avsevärt. Behovet av principer som öppenhet, transparens och förutsägbarhet i politiken är obestridt och våldsanvändning borde vara en verkligt exceptionell åtgärd, jämförbar med att använda dödsstraff i vissa staters rättssystem.”
…………………………………………………………
Det är verkligen inte ett dugg konstigt att det ryska folket stöder sina ledare.
Och inte heller konstigt att fler och fler länder i världen ansluter sig till BRICS och det samarbete som förespråkar en MULTIPOLÄR värld.