
Moon of Alabama, den 28 juli 2025
Europeiska unionen och USA enades om ett handelsavtal som cementerar EU:s roll som vasall till USA.
Efter avgörande förhandlingar mellan president Donald Trump och Europeiska kommissionens ordförande Ursula von der Leyen i Skottland, enades de två om en amerikansk tullsats på 15 % på alla EU-varor. Det är hälften av den importskatt på 30 % som Trump hotat att införa från och med fredagen. Han sa att 27-medlemsblocket skulle öppna sina marknader för amerikanska exportörer med nollprocentiga tullar på vissa produkter.
Von der Leyen hyllade också avtalet och sa att det skulle ge stabilitet för båda allierade, som tillsammans står för nästan en tredjedel av den globala handeln.
…
Trump sa att EU skulle öka sina investeringar i USA med 600 miljarder dollar (446 miljarder pund), inklusive amerikansk militär utrustning, och spendera 750 miljarder dollar på energi.
Den investeringen under de kommande tre åren i amerikansk flytande naturgas, olja och kärnbränslen skulle, enligt von der Leyen, bidra till att minska Europas beroende av ryska energikällor.
Vissa varor kommer inte att drabbas av några tullar, inklusive flygplansdelar, vissa kemikalier och vissa jordbruksprodukter. En separat överenskommelse om halvledare kan komma att tillkännages snart.
…
[En] 50-procentig amerikansk tull som Trump har infört på stål och aluminium globalt skulle fortsätta gälla, sa han.
Detta är en mycket, mycket dålig överenskommelse för Europa. Den visar återigen EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyens inkompetens.
Som jag tidigare har påpekat fanns och finns ingen obalans i handeln mellan USA och Europa. Det fanns inget behov av tullar eller av att gå med på en överenskommelse. Som Washington Post medger (arkiverad):
För EU är en generell tull på 15 procent mycket sämre än vad europeiska tjänstemän tidigare hade hoppats på. De hade erbjudit ”noll-för-noll”-tullar med USA på industrivaror i början av Trumps handelsbombning. Men blocket har försökt undvika ett fullständigt handelskrig med sin traditionellt sett närmaste kommersiella och militära allierade.
…
Trump klagar ofta över den gapande klyftan i varuhandeln mellan USA och EU. Förra året importerade USA europeiska produkter till ett värde av nästan 606 miljarder dollar samtidigt som de sålde varor för totalt cirka 370 miljarder dollar till europeiska köpare. Det resulterande handelsunderskottet på 236 miljarder dollar är ett bevis på europeisk orättvisa, insisterar Trump.
Men USA har ett betydande eget överskott i handeln med tjänster som finansiell rådgivning, turism och utbildning, vilket bringar den totala handelsrelationen mycket närmare balans. Med tanke på de totala 1,8 biljoner dollar i varor och tjänster som flödar mellan USA och EU är det amerikanska handelsunderskottet mindre än 100 miljarder dollar, vilket de flesta ekonomer anser vara obetydligt.
EU-kommissionen fick verktygen för att förhindra det nuvarande resultatet. Det är därför Martin Sandbu från Financial Times igår hävdade (arkiverat) att det inte fanns någon anledning att medge:
Det kommer inte att bli något slutgiltigt avtal.
…
Så det är ett misstag att behandla detta som en förhandling med en slutgiltig lösning. Det kommer inte att bli någon lösning. Det kommer att fortsätta att finnas instrumentaliserat kaos, utlovade politiska steg kommer plötsligt att kastas bort, och kopplingar till alla möjliga krav som inte är relaterade till handel kommer att fortsätta göras, maffialiknande (fråga bara Brasilien). EU:s uppgift är därför inte att förhandla fram ett handelsavtal, utan att hitta sätt att försäkra sina ekonomier, företag och arbetare så mycket som möjligt från kostnaden av att vara exponerade för ett helt opålitligt USA.
USA är mer sårbart än man tror.
…
[E]u:s nettoimport av amerikanska tjänster och dess netto royaltybetalningar för immateriella rättigheter balanserar dess nettoexport av varor till Amerika. […]
…
EU är mäktigare än det ser ut. Hittills verkar EU inte vara särskilt villigt att gå utöver tullar som ett vedergällningsvapen. Men det har uppenbarligen andra. Den mest relevanta regeln här är ”anti-tvångsinstrumentet” (ACI, se här, ö.a.) som ger Europeiska kommissionen omfattande befogenheter att välja ekonomiska åtgärder som den anser lämpliga – långt bortom tullar eller till och med handel mer generellt – för att svara på ett försök från en utländsk makt att tvinga fram sitt politiska beslut.
…
Sammanfattningsvis: det blev ingen uppgörelse som kommer att få slut på Trumps orimliga krav och stabilisera handelspolitiken; förhandlingsstyrkan gynnar Europa mer än vad den allmänna uppfattningen tror; och EU kanske inte behöver, med tanke på sina långsiktiga ekonomiska intressen, avleda Trump från hans protektionistiska kurs. Så varför skulle EU erbjuda USA något? För att vara rak, behöver de inte förhandla. Det är vad von der Leyen borde säga till Trump idag. Att dra sig ur samtalen är, om något, mer sannolikt för att få Trump att backa.
Det fanns ingen anledning för EU att acceptera något avtal.
Att de gjorde det är ett resultat av den eländiga förhandlingstaktik (arkiverad) som van der Leyen har fört. Hon har blivit en orsak till och en symbol för Europas förfall.
Det enda positiva med avtalet är att det ännu inte står klart (arkiverat) vad det innebär:
Liksom många preliminära avtal som Trump har tillkännagivit hade detta få detaljer. För vissa av de ”avtal” som Mr. Trump nådde har andra regeringar verkat sakna klarhet i exakt vad de gick med på, och det är fortfarande oklart vilka tullsatser som kommer att gälla för vilka produkter från och med den 1 augusti.
…
”Det finns många frågor som jag tycker fortfarande är mycket oklara”, sa Mujtaba Rahman, VD för Europa på Eurasia Group. ”Om det inte finns ytterligare undantag att förhandla om till de 15 procenten, tror jag att det är en mycket mer suboptimal överenskommelse än vad medlemsstaterna hoppades uppnå.”
I hopp om att EU:s medlemsstater äntligen ska vara rasande nog att sparka ut van der Leyen från hennes ämbete. Frankrikes premiärminister verkar vara redo att göra det.
François Bayrou @bayrou – 8:29 UTC · 28 juli 2025
(Översatt av Grok)
Von der Leyen-Trump-avtalet: det är en mörk dag när en allians av fria folk, enade för att bekräfta sina värderingar och försvara sina intressen, beslutar sig för underkastelse.
Detta är verkligen en kapitulation inför USA.
Som tysk ryggar jag tillbaka när jag läser förbundskansler Merz kommentar (arkiverad) mot sitt eget lands intressen: Tysklands förbundskansler Friedrich Merz hyllade avtalet eftersom det ”undviker en onödig eskalering i de transatlantiska handelsförbindelserna”.
Han sa att ett handelskrig ”skulle ha drabbat Tysklands exportinriktade ekonomi hårt” och belyste hur den tyska bilindustrin nu skulle få se amerikanska tullar sänkta från 27,5 procent till 15 procent.
Wolfgang Niedermark, styrelseledamot i branschorganisationen Federation of German Industries, kallade dock avtalet ”en otillräcklig kompromiss”, där EU ”accepterar smärtsamma tullar”.
En amerikansk tullsats på 15 procent ”kommer att ha en enorm negativ inverkan på Tysklands exportinriktade industri”, sa han.
Warwick Powell, i skarp kontrast till andra åsikter, ser avtalet som ett försök från EU att ytterligare trassla in USA i Europa:
[T]itta bakom de pompösa uttalandena, och en annan bild framträder. Bilden är paradoxalt nog inte av europeisk svaghet i sig (eller vasallskap som självföraktande européer skulle frestas att säga), utan av en europeisk infångningsstrategi från en position av relativ svaghet. Om något låser denna ”överenskommelse” USA djupare in i Europas säkerhets- och ekonomiska arkitektur, inte tvärtom. Och den gör det genom att använda det enda Trump inte kan motstå: illusionen av att vinna.
Warwick menar att de flesta delarna av överenskommelsen aldrig kommer att bli av ändå. USA kan inte exportera, och EU kan inte importera, den mängd gas som skulle behövas för att spendera 750 miljarder dollar på energi. Investeringssidan av överenskommelsen skulle ha hänt ändå och tullarna kommer att skada USA mer än EU.
Men hur vinner EU med det? Det låter som fyrdimensionellt schack för mig när von der Leyen uppenbarligen inte ens kan vinna en omgång dam.
Den bästa sammanfattningen av situationen kommer, som så ofta nuförtiden, från rysk sida:

Medvedev: Trump ”körde över” Europa med en ensidig överenskommelse som endast tjänar amerikanska intressen.
I en kommentar till det nyligen ingångna handelsavtalet mellan USA och Europeiska unionen menar den tidigare ryske presidenten och nuvarande vice ordföranden i säkerhetsrådet, Dmitrij Medvedev, att avtalet:
- Berövar Europa dess ekonomiska försvar och tar bort tullar på amerikanska varor samtidigt som EU:s marknader blir sårbara;
- Inför höga kostnader för europeisk industri och jordbruk, vilket tvingar dem att förlita sig på dyr amerikansk energi;
- Leder om investeringar från Europa till USA.
För Trump är det bara affärer, konstaterar Medvedev. För Europa är det dock blind ideologisk fanatism – med Ursula von der Leyen och den eurokratiska eliten som offrar sina egna medborgares välfärd.
EU-kommissionen kunde lätt ha förhindrat detta.
En 100 % tull på Hollywoodfilmer och en skatt på digitala tjänster som ska betalas av Microsoft, Google och andra skulle ha drabbat Trump och USA där det gör ont. Medlen fanns där för EU-kommissionen, men den gav dem inte ens ett försök. Resultatet är ett fruktansvärt utfall.
Postat av b den 28 juli 2025 kl. 14:35 UTC | Permalink
Bli gärna månadsgivare!
Du kan också donera med Swish till 070-4888823.







USA har fått som de vill.
Europa börjar betala för sitt ”medlemskap” i den kollektiva Västvärlden och NATO alliansen kommer att bestå om än med modifierad finansieringsmodell där USA inte längre står för lejonparten.
Europén i gemen lär nu få känna att NATO inte längre är någon skänk ”från ovan”.
Jag tror den Svenska Regeringen snopet tvingas erkänna att om den stora förhoppningen om ett av USA uppbyggt militärt försvar i Sverige inte ens bidde en tummetott.
Vill man ser mer av USA:s sjangtila flottbesök i Sverige från reportage av SVT Public Service står nog enda hoppet till att veva tillbaka bland reportagen på SVT Play.
Nu är det upp till den Svenska Regeringen själva att bekosta och utforma utbyggnaden av Sveriges Militära försvar.
Men ”Tidöregeringen” får alldeles säkert gärna köpa militär utrustning från USA.
Eller i handelsutbyte där Sverige får betala en avgift på +15% på i stort sett alla exportprodukter.
När Europa betalar för sig är rättvisan skipad.
I varje fall enligt president Donald Trump.
’eu’ är rotschildarnas och rockefellarnas regionala nwoförsök, det första i sitt slag, och ingen styr projektet mer än dom, via sk trilaterala kommissionen och cfr. Detsamma gäller för alla länder i väst (utom möjligen 3st, som gör motstånd) inkl washington, att alla styrs via trilat och cfr (trilat dikterar länders utrikespolitik, cfr inrikes). Usa, England, Frankrike, Tyskland, Sverige, Danmark..nn, glöm det. De har iinget att säga till om, och orderdirektiven ’presenteras’ på bilderbergmötena. Så är det med det.
Instämmer
rothschildarna och rockefellerna som pz uttrycker det har oligarkins förtroende att lägga upp en del riktlinjer det instämmer jag i. Men oligarkin som helhet är det som därvid behåller sin makt. Så det är inte fritt för någon att ta egna beslut i strid med oligarkins intressen som helhet.
Och oligarkin som helhet har nog inte ändrat karaktär på väldigt länge.
Det är därför det brittiska imperiets angloamerikanska etablissemang som sannolikt fortfarande utgör den underliggande organiserade strukturen.
Inga enskilda rika farbröder har tillräcklig överblick för att klara sig utan många av de andra.
De flesta har fortfarande inte satt sig in i vad detta angloamerikanska etablissemang innebär.
Carroll Quigley förklarade det men inte många har orkat ta del av det.
Han ville inte allienera projektet i folks ögon men han ville att hemlighetsmakeriet skulle upphöra. David Rockefeller var medlem i Pilgrim Society men möjligen inte frimurare. Han var alltså medlem i britternas skapelse av det angloamerikanska etablissemanget.
CFR skapades som ett led i britternas uppbyggnad av det etablissemanget.
Den brittiska jämviktspolitiken och liberalismen har nog präglat alla åtgärder. Trilateralerna tillkom som en vidareutveckling i den stilen.
George Orwell förutsade väl fenomenet med tre maktpoler och AI bekräftar att det var tre men säger att det inte var stabilt
Så illa som anglosaxerna har behandlat även Japanerna är det endast västs starkare ekonomi som håller samman västs geopolitiska strukturer.
Beträffande EU anser jag att det finns skäl att tro att merparten av politikerna spelar teater för att inte behöva erkänna att oligarkin via USA kontrollerar ekonomin genom ett för trettio år sen genomfört NWO-projekt. David Rockefeller syntes erkänna sitt konspirerande om det och sade att han var stolt över det. Jag tror han sa det 1991. Men han fick det att låta som om han hade spelat bort USAs självständighet. Och han sa inte sanningen om att det som hände med EUs konsoliderande var ett totalt amerikanskt maktövertagande över EUs ekonomi. Över alla Europas ekonomiska institutioner enligt den källa jag tidigare har citerat från 1971 där det förutsades att det skulle ta 20 år.
Vi förleds att tro att EU har en centralbank som EUs befolkning har inflytande över medan den i själva verket är helt underordnad USA.
Dollar=Currency of Last Reserve som ger ensidig rätt för USA att ta över och privatisera tillgångar om EUs banker går i konkurs i något avseende.
AI svarar inte när jag begär att AI ska definiera det uttrycket
EUs politiker belönas av USA om de fortsätter spela teater och döljer att Europa är mer maktlösa, inte bara dåliga förhandlare.
De vet att vi skulle sparka ut hela gänget om de sa som det var.
Det David Rockefeller var ute efter var att det skapades en västlig monolit där det inte behöver tjafsas längre.
Agerandet mot EUs egna intresse vid sprängningen av Nordstream borde tolkas som bevis.
Den här provisoriska skissen kan säkert uttryckas mycket bättre men jag tror att den har ett mått av sanning.
Peter
Ja jag tror att du fick ihop det ganska bra. Helhetssynen på oligarkernas välde måste fram. Efter det faller de flesta pusselbitarna på plats.
Språkligt har vi dock något av ett problem här. Oligarkvälde, imperialism, kolonialism, anglosaxer eller det brittiska imperiets angloamerikanska etablissemang syftar på samma fenomen med vissa nyanser. Själv föredrar jag begreppet imperialism, men kanske behövs det till något mer medialt lätthanterligt om vi skall nå ut med budskapet.
Ja det är en ganska brant inlärningskurva innan man fattat att
* Det existerar en mycket välorganiserad och mäktig djup stat
som inte kan röstas bort.
* Den är i mycket hög grad associerad med den anglosaxiska kultursfären
*Den strävar efter att vara okänd för allmänheten
*Den eftersträvar att penetrera alla andra inifrån
*helst genom att redan från unga år indoktrinera påläggskalvar
av samma etniska ursprung som den tilltänkta måltavlan för penetration
Och man kan fortsätta att räkna upp mer saker som inte är självklara.
Den imperialism det handlar går verkligen djupt in under skinnet på mänskligheten och ordet imperialism är inte klargörande på något tydligt vis.
Det handlar om skarpa hjärnors vetenskapligt uttänkta metodiker för att dominera världen. De enda som inte blir manipulerade är dom som har förstått tillräckligt.
De kommer alltid att utgöra en minoritet men man kan genom debatt öka ut minoriteten en aning.
Jag har kanske inte större ambitioner än så.
Vi lever i den imperialistiska epoken vilket betyder att den Statsmonopolistiska kapitalismen går över lik i jakten på maximalprofit. Socialism eller barbari !! Dags att välja.
Jag matar fåglar så jag ser en del med egna ögon.
Tydligen är det så att bland fågelivet i Guds Natur härskar barbariet.
De stora fåglarna hugger snabbt de bästa bitarna och de mindre fåglarna får i bästa fall något som missats eller blivit över.
Märkligt nog tycks ändå alla fåglar klara livet.
De luttrade palestinierna klarar sig sämre därför de är utsatta för Västvärldens ondska.
Dessvärre är det så att den produktiva Kapitalismen också har Djävulen inom sig.
USA:s finansminister, Bessent är förvissad om att det här stärker USA:s finanser, Trump triumferar över att ”pengar kommer in”. Den enorma statsskulden är ett hot, som man inte vill tala om öppet. Tullar är botemedlet. USA har aldrig brytt sig om vad något kostar för andra. Von der Leyen är trogen vasall till USA som snällt hjälper till oavsett hur det drabbar befolkningen i Europa. Man tar från de svagaste och ger till de starkaste, så de kan fortsätta vara starkast.
Sk oligarkin, som peter uttrycker det…, existerar, det instämmer jag i…men noterna peter inte verkar vara med på, är att oligarkin Styrs av 1 rotschilds 2 rockefellers. Oligarkimaffian är striikt hiearkisk, som vilken maffiaorganisation som helst, sedan…på mickey mousenivå tas besluten delegerat naturligtvis, men de stora övergripande inrikes- och utrikespåverkande sköts av ’den innersta klubben’ och dom är inte mer än max 10 kanske, och no1 o 2 där är rotschilds och rockefellers
Inte alls, oligarkin är ett kollektiv och inte hierarkisk.
Det är därför den har överlevt så länge.
För de håller ihop.
Och dom fattar att de individer som har berikat sig mest antagligen har bäst kännedom och nätverk som gör att det dessa tänker ut är klokast att de övriga
anpassar sig till.
Marx trodde att de kommer att kämpa mot varandra tills bara en återstår.
Last man standing som de säger i Hollywood.
Han hade fel. Oligarkin har visat sig mycket livskraftigare.
Jag tror att orsaken är att de behöver ha ett urval av intelligenta individer i den rika klassen om de vill hålla ställningarna. De har inte råd att slå ut varandra för mycket. Det kanske är lite som en naturlag att om de verkligen skulle slå ut varandra mer skulle det i nästa generation inte finnas tillräcklig IQ och det skulle ta slut.
Så du menar att ett kollektiv inte kan vara hierarkiskt…eller..jag förstår ine på vilket sätt du tänker. Det här är ju inte frågan om en samling av konsensusDemokrater, utan snarare är det en blodtörstig samling av demonkrater som sliter varandra i stycken om inte chain of commands strikt följs. Det är så ’de överlever’, via rädsla för nivån ovanför dom. Och den rädslan vill de sprida ut i Mänskligheten..
”Om du vill veta vilka som styr över dig fråga då vilka du inte får kritisera”, ett talesätt som till skrivs Voltaire.
Det är straffbart att kritisera de i ett tvådussintals länder i väst. Snart även i Sverige. Så det så!
Genom att förbjuda kritik av judar hatar alla judarna samtidigt som de blir särskilt användbara som proxyagenter för anglosaxerna.
Det är anglosaxerna som skapat zionismen för att kunna spela ut judarna.
Voltaire var anställd av en Venedigs oligarkis underrättelsetjänst.
Och hans insats ingick i förberedelserna för Storbritanniens färgrevolution som åstadkom blodbadet i Frankrike. Fransmännens jakobiner berömde sina brittiska mentorer.
Men det får du inte lära dig av vanliga historiker.
Storbritanniens propagandamegafon Nesta Webster påstod att judarna låg bakom alla revolutioner och att judar och Tyskar låg bakom bolshevikrevolution.
I verkligheten var sanningen att Storbritannien låg bakom alla revolutioner
gärna med judiska underhuggare. Och dessa underhuggare var tex anställda i Storbritanniens vapenindustri när de övertalade Tyskland att stödja bolshevikrevolutionen.
Webster hade inget svar på frågan om varför Trotsky släpptes från fängelset i Kanada där britterna bestämde och lät honom installeras i Ryssland.
Jacob Shiff skulle aldrig ha betalat revolutionärer om han trodde att han inte skulle få tillbaka det i form av Tsarrysslands tillgångar.
Det var Britternas projekt. Syftet var att stoppa den ryska kapitalistiska expansionen. Storbritanniens kung Edward som var frimurarnas Storpatriark hotade 1907 Rothschilds att de inte var välkomna om de inte gjorde som han sa.
Rothschilds divesterade 1907 från lönsamma projekt i Ryssland.
Dels därför att britterna hotat men också därför att britterna iscensatte terrordåd med hjälp av lejda Tartarer. Nobels personal mördades.
Kung edward hotat rotschilds…med vaddå, rotschilds ägde ju ’kung’ edward som var beroende av rotschilds penningtryckpress. Även vatikanen var i rotschildarnas strypgrepp, sedan 1825… O nää jag är aabsolut ingen supporter av rotschidsrockefellers..öht, men däremot har jag en vurm för att följa spåren dit dom leder..t ex i detta fallet, penningspåret…juust follow the money..oney…one eye…
Du har tydligen aldrig läst mina tidigare redogörelser.
Jag har flera gånger sagt att Edward var den ledande frimuraren till vilken alla andra frimurarbankirer var edsvurna. Att inte lyda Edward i något viktigt avseende innebar dödsstraff. Detta erhöll de en vink om tidigare 1888 i form av ritualmorden tillskrivna Jack Ripper.
Utredaren Macnaghten insisterade på att det var precis fem ’kanoniska’ prostituerade offer för Jack Ripper trots att det skedde många fler mord under en överlappande tidsperiod. Rothschild-klanen var också associerad med fem kanoniska bröder.
Och symboliskt kan man dra paralleller mellan prostituerade och illojala affärspartner exemplifierade av Rothschilds om dessa samarbetar till förmån för britternas rivaler Tyskland och Ryssland.
1888 dog även två tyska kejsare i följd varav den andre var känd som filosemit medan den tredje Willhelm II, som blev mer långlivad var ansedd för att vara en rekorderlig antisemit i Houston Chamerlain’s ögon. Han var inflytandeagent i Tyskland och var dessförinnan orolig över den föregående filosemitiske kejsaren.
Efter ritualmorden som associeras med frimurarna dog Hannah de Rothschild 2 år senare, officiellt i tyfus men hennes läkare berättade att hon skulle ha dött ändå inom två år av en njuråkomma. Sånt kan man få om någon långsamt förgiftar måltiderna.
En arvtagerska med en brittisk make som ärvde hennes hundra miljoner pund. Det väcker tanken att det inte behöver ha varit en naturlig död. Hennes make Archibald Primrose=Lord Roseberry ingick i Cecil Rhodes kretsar och Lord Roseberry’s pengar var välkomna där. Han blev premiärminister 4 år efter Hannah’s död
Eftersom hon dog två år efter Jack Ripper kan det ha varit en bekräftelse av att frimurarna menade allvar och övriga höga frimurare förstod säkerligen vinken.
Eftersom det sammanföll med det tyska tronskiftena kan man misstänka att det var en varning till Rothschild’s att inte åter ha något bra samarbete med Bismarck och den nu konkurrenskraftiga tyska utvecklingen efter det att Bismarck skippat brittisk liberalism och börjat en industriell utveckling skyddad av tullar.
Senare 1907 hotade Edward VII Rothschilds att de inte var välkomna om de inte följde hans instruktioner. Rothschilds divesterade från Ryssland 1907. Edwards instruktioner var sannolikt inte i verkligheten kopplade till Edwards privata ekonomi som historien antyder utan till det brittiska imperiets ekonomi. Rothschild skulle knappast rata Edward som VIP-kund.
Men det var svårare att avstå att samarbeta med Tyskland och Ryssland som båda var lönande partners. Ändå divesterade R alltså.
Utvägen blev att angloamerikanska etablissemanget erbjöd bankirerna lösningen med FED. Med den som nod blev det möjligt att finansiera ett krig för att rädda anglosaxisk dominans.
1915 hade finansmännen ett möte i Paris där de anslöt sig till Britternas önskan om att störta Tsaren.
Men 1907 var läget ett annat
Och 1905 bidrog sannolikt Sion Vises Protokoll till att få judarna att se rött mot Ryssland inför den av britterna önskade revolutionen det året.
Men ursprunget till Protokollen var som jag skrev i en annan kommentar antagligen brittiskt ledda frimurare under både Lord Palmerston och senare Edward VII
sionistisk imperialism..är vad det alltid handlat om, även om de konstant (via sin kapade monopolist’media’) vill få det till någon annans imperialism
Och sionismen är som tidigare sagt anglosaxernas projekt till 100%.
Så det är anglosaxisk imperialism.
När Britterna nu pratar om att erkänna Palestina så kan det vara en försiktighetsåtgärd för de inflytelserika judarna som kan vara oroliga för att själva råka illa ut nu när Israel beter sig som anglosaxerna har gjort i alla andra kolonier.
Anglosachserna förlorade 100% av all ekonomisk auktoritet/makt, och 50-100% av all politisk auktoritet över det brittiska imperiet (beroende på hur mycket politiskt inflytande monarkin och westminster skulle få ha, för stunden, bestämt av rotschilds),
i o m rotschildfinansierade segern över Napoleon (som var rotschildarnas störste fiende, ie Napoleon var den tidens störste fiende till rotschilds). Det inflytande den klanen haft på Europas öde, sedan 1815, kan aldrig överdrivas. Tyvärr. Möjligt att det försvagats sedan jakob rotschild gick hädangång 2024, för det verkar gått parasitpanik i globalistleden…som om det inte finns någon som strukturerar upp det längre. Hoppas går ju, men blir de än mer galna än vad de uppfostrats till…ser det inte lugnt ut för Mänskligheten. Men vi ska smida medan järnet är varmt.
Ett praktexempel på vilka som innehar den verkliga makten är detta
https://www.reddit.com/r/interestingasfuck/comments/k0o04n/prince_charles_heir_to_the_british_throne_getting/
Som en kommentator till bilden noterade ”He’s saying ’…and don’t forget. I fucking own you.'”
Med termen anglosaxer menar jag samma som Cecil Rhodes dvs det handlar om deras överklass. Vanligt folk har inget att säga till om i en oligarki.
Och Brittiska imperiet består både geografiskt och ekonomiskt. Brittiska samväldet fyller en yta lika stor som Ryssland och Kina tillsammans och de agerar i fullt samarbete vilket understryker att det är ett imperium.
Vidare om du sett spiders web med Kristensen som speaker(vill jag minnas) har du fått veta att Brittiska imperiets nya skepnad innebär att de med sitt Trust-system kan erbjuda världens överklass att med hjälp av offshore imperiet gömma sina tillgångar och slippa skatt. EU försökte tumma på Britternas Trust-sekretess. Det orsakade att oligarkin genomförde Brexit och utåt framställdes det som gräsrötternas verk. Men hade oligarkin inte velat ha Brexit hade de varit kvar i EU.
Det stora problemet med imperialismen är inte om den skall kallas sionistisk eller anglosaxisk. Vi kan göra livet lättare för oss genom att kalla den västlig imperialism och överlåta de mer exakta definitionerna åt historieprofessorerna. Jag ser istället två klart större och mer brådskande problem med den.
Problem nr. 1 är att västimperialismen driver världen med full fart mot det tredje världskrigets avgrund.
Problem nr. 2 är att krigets krafter använder ordet imperialism för att skapa förvirring bland krigets motståndare.
Imperialismen av idag företräds av en samling påfallande talanglösa politiker i väst, men som Peter Grafström brukar påpeka så är de som har den reella makten knappast några idioter.
Om syftet verkligen är att starta tredje världskriget för att upprätthålla imperiets världsherravälde vet vi inte, men antagligen kan inte ens intelligentian bakom imperialismen helt kontrollera de processer som nu satts i gång.
Vi som vanliga innevånare i imperialismens länder måste utgå från att det värsta scenariot utgör ett direkt och överhängande hot och således agera för att avslöja vansinnet och bygga opinion emot det.
Genast konfronteras vi då med imperiets propagandamaskin. Den hävdar ihärdigt att imperiets motståndare, i första hand Ryssland, Kina och Iran, har imperialistiska avsikter och att vi förträffliga demokrater i väst gör rätt i att bekämpa dom. I kraft av sitt närmast totala mediamonopol kan de göra detta utan sakliga belägg.
Vi måste visa att Ryssland, Kina och Iran istället agerar i försvar mot den verkliga imperialismen och att det högst reella hotet hotet mot världen är våra egna länder och våra egna ”demokratiska” ledare. Det budskapet är synnerligen svårt att nå ut med i dagens hårt styrda media, så låt oss inte konstra till det i onödan.
Kloka ord, Anders Åberg. Det gäller att fokusera på syftet med att sprida information. Syftet är förstås att väcka allmänheten som oftast inte förstår vad det handlar om utan är bara förvirrade och apatiska. Precis som makthavarna vill. Då duger det inte att vi krånglar till det i teoretiska resonemang som kanske splittrar istället för att ena dem som vill se positiva förändringar. Vänstern har haft tillräckligt med onödiga, destruktiva konflikter. Nu behöver vi samlas.
Vi vet att makthavarna är enastående skickliga på att manipulera, behålla och utöka sin makt. för en del kan det förstås vara intressant att studera deras inbördes maktförhållanden, men för stunden utgör imperialismen ett hot som är så allvarligt att vi måste försvara oss och då måste vi som är den stora majoriteten i världen, vi som måste arbeta för att försörja oss, det är vi som måste besegra imperialismen, dess oligarker, vapenindustrin, krigshetsarna och korrumperade politiker.
Marx sa att det är ägarna av produktionsmedlen som är de som bestämmer. Där går skiljelinjen mot oss som inte kan berika sig genom enbart ägande av produktionsmedel. Vi tjänar ingenting på krig, vi vill inte att våra pengar skall användas för att döda och förstöra. Vi har alla skäl i världen att samlas mot imperialisterna och deras krigshetsare.
Meen..är det inte att ’konstra till det..genom att inte benämna det för vad det är; sionistisk imperialism, eller mer specifikt…sedan andra halvan av 1800 talet..rotschildrockefellerimperialism; den ena klanen la beslag på sedeltryckpressar (pund/dollar), järnväg/transportsektorn i väst o guld (o via ombud tog de hand om övr mineraltillgångar), den andra klanen monopoliserade oljeindustrin. Deet är imperialism. Bägge har varit finansiellt djupt involverade i det brutala sionist’projektet’ som nu Palestinierna får betala det högsta priset för.. Detta bl a bara för att vi vägrar förstå vad imperialismen de facto är idag.
Att kalla det ’anglosaxisk imperialism’ eller ’västimperialism’ är ofattbart naivt. Är ungefär som att; ”jag har minsann fått lära mig att imperialism alltid varit västlig el anglosaxisk eller något annat..emedan det i minst 2000år bara handlat om en grupp…de som alltid varit skickligast’ på att blåsa sin omgivning; ”by deception we shallt thou war”.
Att jaga andra än ee sionistkriminella, är som att jaga en mördare som identifierats med en viss
t ex tröjfärg el ev viss bil eller något annat attribut…o alla som har den tröjfärgen el bilen är mördare.. Löjligt, javisst..därför är det nogsamt med att ta reda på veeeem som de facto står för allt av havoc. O till att börja med kan man starta med att lyssna på vad de själva säger, skriver och vad de systemstiskt åsamkat Mänskligheten de senaste 236 åren, och på ad hocnivå de senaste minst 2000åren..sedan 70 ad.
pz
Imperialismen består av mer än ”rotschildrockefeller”. Hela västvärldens oligarker/politiker/media-komplex är en aktiv del av den. Sionistlobbyn har förvisso mycket makt, men det råder delade meningar om sionisterna styr USA/väst eller USA/väst när allt kommer omkring ser Israel som ännu en proxy.
Vi måste inte veta alla detaljer om det för att bekämpa imperialismens vilja till världsherravälde, än mindre förlora oss i en ändlös diskussion om det. Det finns betydligt viktigare saker att lägga energi på.
Vi här i Sverige har ett helt land att återerövra från imperialisterna och vi har knappt kommit någonstans på den vägen.
Sedan pz, den grupp du alltid pratar om, är det bara familjerna Rotschild/Rockefeller, sionisterna, eller, hemska tanke, är det judarna som grupp du menar? Kanske vore det bra om du klargjorde det för oss.
Nej, det är fler klaner än de två, men dom är no1 o no2 i hierarkin.
Och nej, jag pratar aldrig om etniska grupper (vilket jag nämnt gång på gång, eftersom folk har lätt att hamna i även den fällan) eftersom det är precis det sionisthierarkin vill (ha); splittring bland människor, eller som någon sa; don’t do the herzlbid, då han tydligt uttryckte att ”we need ’antisemitism’ as a defence, a lot of it”.
Så nä, det handlar aaldrig om etniska el religiösa grupper, aldrig. Bara the group (som de kallade sig när de hyrde in milner, rhodes osv för att kicka igång allt. Först ut att ta smällen var Boerna, sedan är resten…historia) mot resten av Mänskligheten.
Du har helt fel pz därför att frimurarna under total anglosaxisk kontroil har haft enormt stor betydelse hela den avgörande tiden. Och du har visat att du inte alls vet nånting om det. Det är inte för att du är dum men de som bestämmer är smartare än du.
Det jag kommit fram till härrör från bra källor men man får själv pussla ihop bitarna för att mönstret ska framträda. Jag misstänker att det inte är gjort i någon helt tillfredsställande bok ännu därför att de frimurare som har förstått är bundna av lojalitet. Exempel på det tror jag är Richard Spence som skrivit en bok om hemliga sällskap. I den berättar han en del bra fakta som är till nytta för att förstå men han undviker att nämna några saker. Eftersom det finns andra källor kan man fylla i de felande pusselbitarna. Exempel:såna som resonerar som pz, t ex Carolyn Yaeger kan tex tro att en mäktig judisk elit skrev Sion Vises Protokoll och de hämtar tex evidens i form av juden Adolphe Cremieux som kan misstänkas ha varit den som egentligen skrev manus till Maurice Joly i hans The Dialogue in Hell Between Machiavelli and Montesquieu.
Sion Vises Protokoll är till 40% hämtat från den brukar det hävdas
Anglosaxerna inklusive deras frimurares taktik har hela tiden varit att använda judarna som sina underhuggare och samtidigt göra dem så beroende av anglosaxiska imperiet att de inte vågar försvara sig om såna tankar skulle infinna sig. Men det kan också bero på att de inte är så smarta som många tror och helt enkelt har blivit lurade.
Om man så ofta blir belönade som en del judar har blivit för att gå anglosaxernas ärenden med konsekvens att alla hatar dem, kanske man blir blind av den upplevda framgången?
Men tillbaka till exemplet med Protokollen. Carolyn Yaeger påpekar att Cremiux troligen skrev det före 1860.
Det stämmer med uppgifter jag såg på nätet för 10-15 år sen även om jag inte minns vem det var så var det från 1858. Dvs manus till Joly’s bok fanns 1858.
Så jag är överens med Yaeger om tidpunkten.
Det är teoretiskt möjligt att hon sett min uppgift så att vi inte är oberoende men det gick inte att skicka mail och fråga.
Av intresse i sammanhanget är att Lord Palmerston, den tidens mäktigaste individ i egenskap av frimurarnas storpatriark efter februari 1858 under 14 månader inte var i kabinettet.
Just då hade Bismarck ett samarbete med Rothschilds om finansieringen för Tysklands enande med bankiren Bleichroeder som mellanhand.
Eftersom Alphonse Cremieux händelsevis inte bara var medlem i Grand Orient, den så kallade franska grenen av frimureriet utan dessutom var ledare för Scottish Rite i Frankrike och spelade en mycket inflytelserik roll för Scottish Rite även i Schweiz, betyder det att Cremieux hade Palmerston som sin chef och sorterade under honom. Vad än Cremieux skrev ihop omkring 1858 så kan Palmerston misstänkas ha varit uppdragsgivare.
Och motivet kan man misstänka vara att skada Rothschilds försök att samarbeta med Bismarck. Och skada Tysklands möjlighet att samarbeta med Rothschild-klanens bankirer.
Och med sannolik implikation att det även gällde bankväsendet i stort.
Det är i linje med Storbritanniens sedvanliga geopolitiska beteende att söka splittra alla rivaler.
Men inte nog med det. Det fortsätter att framträda ett mönster där även Ryssland ser ut som måltavla för Protokollen.
För de uppgifter som det tycks råda enighet om är att det 1903 dök upp en version av ungefär den slutgiltiga versionen. Den tillskrivs en antisemitisk grupp i Ryssland och 1905 tar Sergei Nilus med den som en del av en text han publicerade då.
Victor Marsden översätter den samma år och 1906 registreras den i British Museum. Marsden var medarbetare till Edward VII.
Edward liksom tidigare Lord Palmerston var världens ledande frimurare.
Palmerston var mentor till Edward som ung.
Men den Richard Spence jag nämnde skriver i sin eljest utmärkta text att först 1919 i USA och 1920 i Storbritannien kom en översättning av protokollen utanför Ryssland. Spence nämnde alltså inte exemplaret som kom till British Museum 1906. Av det kan man dra slutsatsen att Spence är frimurare och inte vill bryta mot den ed han en gång svurit att vara lojal med bröderna. Inte minst med Storpatriarken Edward VII. Lojalitetskravet gäller utan tidsgräns.
Spence är för kompetent för att ha oavsiktligt utelämnat den infon.
Eftersom det exet som finns på British Museum är allmänt känt bland dem som intresserar sig för ämnet blir slutsatsen att exemplaret från 1906 är en särskilt känslig information och det måste vara Storbritannien som vill dölja det. Därav följer logiskt att Storbritannien är sannolik organisatör av Sion Vises Protokoll.
Eftersom spåren leder till Frankrike och Ryssland är det rimligt att misstänka att Storbritannien även prånglade ut dokumentet via den ryska obskyra tidskriften.
Frimurarna i Ryssland under 1800-talet och troligen hela tiden före revolutionen rapporterade och fick instruktioner från moderlogen i London.
Det betyder att Palmerston och senare Edward VII var ledare för de ryska liksom de franska frimurarna särskilt dem som hade med scottish rite att göra men britternas frimurare var även inblandade i grundandet av Grand Orient. Och även vid skottet i Sarajevo var en Brittisk loge inuti Grand Orient i Frankrike inblandade.
Jag ska inte dra det där om att Palmerstons ledarskap länge hemlighölls som jag har tagit upp tidigare. Detta var bara ett exempel på hur man kan arbeta som en slags politisk detektiv om man inte vill förlita sig på anglosaxernas propaganda som pz gör.
Genom att du alltid förlitar dig på dem så är du deras marionett.