Ny firma för kontroll av berättelser försöker förstöra alternativa medier

13
1682
Misstänkta syrsan Anurogryllus celerinictus . Jobbar kanske åt Castro och/eller Putin Flickr

I kvälls-serien “Aktuella artiklar för ett år sedan och idag” återpubliceras denna artikel som verkar vara aktuell i högsta grad. Newsguard.Newsguard existerar fortfarande. Det är en organisation “i tiden”. Jag kan inte bedöma dess “status” för dagen.


Expressen skriver om första exemplet nedan “Efter att ha analyserat ljudinspelningen har forskarna kommit fram till att ljudet kommer från den indiska kortsvansade syrsan, på latin kallad Anurogryllus celerinictus. – På inspelningen hörs definitivt en syrsa som tillhör samma grupp, säger Fernando Montealegre-Zapata, professor i sensorisk biologi vid universitetet i Lincoln i Storbritannien. Montealegre-Zapata berättar för The Guardian att han som liten samlade syrsor av en liknande art, och sedan förvarade dessa i lådor i sitt rum. En natt väcktes han av ett genomträngande och vasst ljud, som kom från en hane som sökte en hona. – Jag skulle inte bli förvånad om det ljudet skulle kunna störa personer som inte är vana vid insektsljud, säger han till The Guardian.”
Expressen 6/1

Denna artikel av Caitlin Johnstone Caitlin Johnstone: Ny firma för kontroll av berättelser försöker förstöra alternativa medier. har vänligen översatts till svenska av Björn Nilsson, som driver den intressanta bloggen Björnbrum


Den frenetiska, hysteriska rysslandsberättelsen som främjas dag ut och dag in av västerländska massmedier har fått två av sina största historier rivna i strimlor under de senaste dagarna.

En rapport som spreds i huvudströmsmedierna av anonyma underrättelsetjänstemän i september hävdade att amerikanska regeringstjänstemän på Kuba hade drabbats av hjärnskakningslika huvudskador efter att ha hört konstiga ljud i hemmen och på hotell. NBC Den mest sannolika syndaren var “sofistikerade mikrovågor eller annan typ av elektromagnetiska vapen” från Ryssland. En inspelning av en sådan mycket sofistikerad attack analyserades av vetenskapsmän och visade sig vara parningssignalen hos hanar av ”Indies short-tailed cricket”. Glenn Greenwald Neurologer och andra hjärnspecialister har utmanat påståendet att amerikanska regeringstjänstemän har drabbats av någon neurologisk skada av något slag, och säger att testresultaten från de påstådda offren misstolkades. Guardian Den faktiska historien, när den klätts av hyperventiliserande rysslandspanik, är att några regeringstjänstemän hörde några syrsor på Kuba.

En annan rapport som dominerade nyhetsrubriker hela gårdagen hävdade att den tidigare Trump-kampanjchefen Paul Manafort (samma Paul Manafort som Guardian felaktigt hävdade träffade Julian Assange på Equadors ambassad) Guardian hade delat data från opinionsundersökningar med en rysk medarbetare och bett honom att skicka över dem till Oleg Deripaska, som ofta betecknas som “rysk oligark” av västerländska medier. Data var mestadels offentliga redan, och resten var bara mer omröstningsinformation som delades våren 2016, men Deripaskas engagemang fick ‘russiagaters’ att låta nattlampan brinna i andlös spänning. Talking Points Memo Josh Marshall gick så långt som att publicera en artikel med titeln “Debatten om ”sammansvärjning” tog slut igår kväll” och underbyggde sin klickgenererande rubrik med påståendet att “Vad som är kristallklart är att överföringen till Kilimnik kom med uttryckliga instruktioner för att ge informationen till Deripaska. Och det räcker.”

Bortsett från det att Manafort inte gav några uttryckliga instruktioner om att dela opinionsdata med Deripaska, men med två ukrainska oligarker (som förnekar det).

New York Times var tvungen att trycka den här pinsamma korrigeringen till den historia som man fört ut, och tillade i farten att Manaforts motiv sannolikt inte var samverkan, utan pengar.

Dessa är bara det senaste i ett långvarigt pågående mönster av fruktansvärda misslyckanden för massmedia, när journalister som är angelägna om att visa sin otvivelaktiga trohet till det USA-centraliserade imperiet lägger krokben på sig själva för att rapportera vilken som helst historia som får Ryssland att se dåligt ut, utan att utöva lämplig försiktighet. De enda rösterna som har ifrågasatt etablissemangets rysslandsberättelse som matas till massmedia av hemlighetsfulla myndigheter, har varit de som massmedia vägrar att ge en plattform. Alternativa medier är de enda stora plattformarna för avvikelse från de auktoriserade berättelserna i den plutokratiägda politiska/medieklassen.

Föreställ dig då hur katastrofalt det skulle vara om dessa sista fästen av skepsis och att ställa makten till ansvar avlägsnades från medielandskapet. Jo, det är precis vad en ljusskygg organisation som heter NewsGuard försöker göra, med en del framgång redan.

En ny rapport från journalisten Whitney Webb för MintPress News visar i detalj hur NewsGuard arbetar för att dölja och demonisera alternativa medier som MintPress. NewsGuard marknadsför sig direkt till teknikföretag, sociala medier, bibliotek och skolor. NewsGuard leds av några av de mest virulenta pro-imperialistiska individerna i Amerika, och dess agenda för att stödja den styrande maktens kontroll över berättelsen är tydlig.

Den produkt som NewsGuard marknadsför till allmänheten är ett programtillägg (plug-in) till webbläsaren som ger råd till onlinemediakonsumenter om ett nyhetsmedia är pålitligt eller otillförlitligt, baserat på en algoritm som är mycket partisk till fördel för etablissemanget. Det ger media som Fox News och den amerikanska propagandakanalen Voice av Amerika betyg som pålitliga, medan kanaler som RT får mycket låga betyg för trovärdighet. Detta programtillägg dominerar huvuddelen av vad som kommer fram när du börjar undersöka NewsGuard. Men att skicka ut ett programtillägg som enskilda internetanvändare frivilligt kan ladda ner för att hjälpa sina härskare att kontrollera deras sinnen är inte en av de mer grymma agendorna som följs av detta företag.

Den fullständiga MintPress-artikeln ger en grundlig uppdelning av de otrevliga saker som NewsGuard har sina fingrar i, men här är en sammanfattning av fem av de mer störande avslöjandena:

1. Företaget har skapat en tjänst som heter BrandGuard, marknadsförd som ett varumärkessäkerhetsverktyg som syftar till att hjälpa annonsörer att hålla sina märken borta från otillförlitliga nyhets- och informationsplatser, samtidigt som de ger dem den säkerhet som de behöver för att stödja tusentals grönvärderade [dvs. Newsguard godkända] nyhets- och informationswebbplatser, stora och små. “Att popularisera användningen av denna tjänst kommer att angripa reklamintäkterna för otillåtna alternativa mediekanaler som kör annonser. NewsGuard marknadsför denna tjänst aggressivt till “annonsteknikföretag, ledande reklamagenturer och större annonsörer”.

2. NewsGuards rådgivande styrelse låter som medlemslistan för en neocon-thinktank, och en av dess verkställande direktörer, Louis Gordon Crovitz, är medlem i Council on Foreign Relations som har arbetat med American Enterprise Institute och Heritage Foundation. Ledamöter av rådgivande styrelsen inkluderar George W. Bushs minister för Homeland Security Tom Ridge, insidern från underrättelsesamfundet Michael Hayden och Obama-administrationens Richard Stengel, som en gång offentligt stödde behovet av inhemsk propaganda i USA. Alla dessa män har dykt upp i inflytelserika think-tanks inriktade på att sätta ett offentligt smiley-ansikte på sociopatiska krigshetsande agendor.

3. Trots att ett av kriterierna för pålitliga källor är huruvida de är transparenta om sin finansiering, är detaljerna om NewsGuards finansiering hemliga.

4. NewsGuard planerar också att få sitt nyhetssystem integrerat i sociala medier som Facebook och Twitter, genom att skapa ett partnerskap som gör konsumtion av etablissemangsvänliga media en del av din upplevelse på dessa webbplatser, oavsett om du hämtar en NewsGuard app eller programtillägg eller inte.

5. NewsGuard marknadsför sig själv hos delstatsregeringar för att få sitt plugin installerat i alla statens offentliga skolor och bibliotek för att avhålla internetanvändare från att konsumera obehöriga berättelser. Man har redan lyckats att uppnå detta i delstaten Hawaii, där alla dess bibliotek som nu kör NewsGuard-plugin.

Vi kan vara helt säkra på att NewsGuard fortsätter att ge en positiv och pålitlig ranking till New York Times, oavsett hur många spektakulära tabbar den gör i sin täckning av etablissemangets rysslandsberättelse, eftersom agendan för att popularisera antiryska berättelser stämmer perfekt med de neokonservativa, myndighetstjänande krafterna bakom NewsGuard. Varje försök att främja hegemonin hos det USA-centraliserade maktetablissemanget kommer att belönas av dess lakejer, och eventuell skepsis kommer att straffas.

Den som kontrollerar berättelsen kontrollerar världen. Styrande makters önskan om att reglera människors tillgång till information är så desperat att det har blivit så klumpigt och grovt som en tonårings tafsande i baksätet på en bil, och det känns ungefär lika njutbart. De döljer inte ens sin önskan att styra våra sinnen längre, så det borde inte vara för svårt att väcka alla upp för deras manipulationer. Vi måste använda varje tum av vår förmåga att kommunicera med varandra innan det stängs av för gott.

13 COMMENTS

  1. Bankirvampyr imperiet har tappat greppet om “idéernas marknad.” Det är fara och färde då folk börjar tänka och kommunicerar sina idéer själva och inte genom bankirvampyrens kanaler (“fria” medier). Måste stoppas helst enkelt med alla tillåtna medel. Bankirvampyrerna vill inte förlora värld herraväldet och därför är den även beredd att t o m strata ett världskrig. Att man självmant skrotade INF avtalet är ett exempel. Att man hotar Ryssland och Kina är ett annat.

  2. Caitlin Johnstone skriver: ”De enda rösterna som har ifrågasatt etablissemangets rysslandsberättelse som matas till massmedia av hemlighetsfulla myndigheter, har varit de som massmedia vägrar att ge en plattform.” och ”Föreställ dig då hur katastrofalt det skulle vara om dessa sista fästen av skepsis och att ställa makten till ansvar avlägsnades från medielandskapet. Jo, det är precis vad en ljusskygg organisation som heter NewsGuard försöker göra, med en del framgång redan.” Bortsett från att det är mycket humor i historien om hur en pilsk syrsa kan tas för rysk hjärntvättning så är ovanstående citat grundläggande. En kusin till mig sade i julas att RT är fullständigt opålitligt. Nyss läste jag på RT en artikel av George Galloway om ”Theresa May: An extinct prime minister and her dead-man-walking government”. https://www.rt.com/op-ed/448903-theresa-may-brexit-dead/ Vilken mer spridd MSM-tidning skulle publicera denna artikel i Väst? Inte hjälper det att GG är en gammal erfaren labourpolitiker. Han är klassad som Putinvän. Alltså måste jag också läsa ”de som massmedia vägrar att ge en plattform.” Det andra citatet pekar på det arbete som ”det döende imperiets” desinformationstrupper bedriver. NewsGuard har, som Caitlin J. påstår, till exempel lyckats på Hawaii. Jag tänker nu: ”hur skulle det gå till för att de allt aktivare desinformationstrupperna skulle få tyst på denna och andra liknande bloggar? Vad har då hänt i Sverige? Hur troligt är det?”

    • En annan mycket farlig utveckling är som Wolodarski säger i en intervju, att det är journalisternas uppgift att guida läsarna till vad som är rätt och fel. Vi har redan sett vad det leder till förra seklet i Tyskland.

      • Att skriva, eller på annat sätt förmedla anti-Rysk och/eller anti-Kinesisk propaganda är förmodligen det mest simpla, men enklaste sättet som oärliga medarbetare-(journalister) speciellt i svenska media verkar kunna försörja sig gott på .. så länge det nu varar.

  3. Allt som handlar om att kontrollera allmänheten och media kommer från den israelloyala gruppen.Det är inte bara de neokonservativa utan även från demokraterna.På så sätt kontrollerar man även oppositionen i varje givet läge.

  4. Och Globalpolitik fortsätter att visa sig på
    Facebook
    Twitter
    Pinterest
    WhatsApp
    trots att Facebook och WhatsApp ägs av minst sagt tvivelaktiga figurer och att Twitter deltar i den omfattande censuren. (Pinterest vet jag inget om.)
    Det roliga, annars, är att “Putintrollet” inte har konto på någon rysk sajt (eller kinesisk dito, för den delen).

    Matin Gustavsson – Vetenskapliga partiet har förut påpekat det ologiska i det, och gav tips om andra – förhoppningsvis anständigare – kanaler.

    Mata inte besten!

    • Illa och tråkigt att Facebook och Twitter har så stort inflytande. Ibland har jag varit bannlyst från Facebook korta perioder. Visste inte att Globalpolitics (OBS stavingen) skulle finnas på Pinterest och WhatsApp.

      • Det gäller inte bara Facebook och Twitter utan alla de stora USA företagen som nu försöker styra hela världens informationsflöde. Propaganda. Exempel SwebbTV. Ni föder ju själva besten, och de tvivelaktiga figurerna, genom att använda amerikanska Zoom istället för WeChat, vilket är säker för avlyssning. Det är inte bara en fråga om Facebook och Twitter, amerikanska NSA systematiskt avlyssnar alla system dom kan komma in i genom bakdörrar, sedan profileras ni alla precis som kriminella, informationen går via FRA och SÄPO till den svenska regimen som beslutar vad som skall stängas ner och använder sin röda linje till Facebook och Twitter. STÄNG. Jag bara frågar mig, hur kan svenskarna, som ryktas vara ett av världens mest intelligenta folk, vara så urbota idiotiska att man inte inser vad som pågår. Läs och lär från den kinesiska sagan Vargen från Zhongshan, hur en elak varg lurar en bildad man, medan den obildade bonden överlistar den elaka vargen.

    • “The Internet is yesterday’s telephone and Zion did not invent the Internet, nor computers, computing and communication software. Yet, the communication engines and components, companies and operations, Google, Twitter, Facebook and Youtube are owned and controlled by the unmentionables.”

      http://thesaker.is/washingtons-bastille/

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here