Av Julian Macfarlane 23 november https://julianmacfarlane.substack.com/p/putins-mic?utm_source=post-email-title&publication_id=837411&post_id=152055464&utm_campaign=email-post-title&isFreemail=true&r=103ae5&triedRedirect=true&utm_medium=email. Översättning av Rolf Nilsson.
’I gårdagens artikel skrev jag om användningen av Oreshnik MRBM (Middle Range Ballistic Missile, ö.a.) mot Ukraina som vad man skulle kunna kalla en geopolitisk ”demonstrationshändelse” – det vill säga en attack som visar upp en förmåga som inte hade funnits tidigare.
USA och västmedia var naturligtvis måna om att avfärda betydelsen av denna attack, som bland annat sprängde en hel del av Ukrainas få kvarvarande ATACMS-missiler, genom att
a.) inte nämna ATACMs
b.) antyda att denna nya missil bara var någon renoverad gammal missil från lagret….
Direkt efter attacken med Oresnik (22 november) träffade Putinledningen förförsvarsministeriet, företrädare för det militärindustriella komplexet och utvecklare av missilsystem.
Tänk er att USA:s president skulle träffa ledningen för försvarsdepartementet och personer från alla större företag inom det amerikanska militärindustriella komplexet (MIC, ö.a.) – samt missilutvecklare!
Det är inte så det fungerar i USA, där regeringen arbetar för MIC och inte tvärtom, som i Ryssland.
Faktum är att i USA har ingenting ens avlägset som detta hänt sedan andra världskriget och FDR!
Några huvudpunkter:
Era prestationer och den korta tid det tog för er att utveckla detta nya system väcker stolthet och beundran. De visar på ett övertygande sätt att den inhemska utbildningen inom raketteknik har en enorm potential och kan ta itu med de mest komplexa uppgifterna för att säkerställa Rysslands säkerhet och suveränitet…
Putin avslöjar att detta system utvecklades på relativt kort tid.
I väst tar sådana system minst ett decennium – vanligtvis mer – ibland två.
Det är därför som USA nu inte ligger flera år efter Ryssland, utan, som en kommentator har sagt, en hel generation. Rysslands kapacitet är ett resultat av det som jag har påpekat tidigare – deras betoning på teknisk utbildning och industriell utveckling. De utbildar ingenjörer, inte MBA:s (Master of Business Administration, ö.a.).
Och, naturligtvis, det faktum att MIC arbetar för staten – och inte tvärtom.
I detta sammanhang är det viktigt att Oreshnik-systemet inte är en uppgradering av gamla system från sovjettiden, även om vi alla ursprungligen kommer från de sovjetiska systemen, och vi alla uppfostrades med hjälp av tidigare generationers prestationer och i viss mån byggde vidare på deras prestationer.
Men detta system är i själva verket resultatet av ert arbete i det moderna Ryssland, det nya Ryssland. Systemet bygger helt och hållet på samtida banbrytande innovationer.
Västvärlden vill få oss att tro att det bara är västvärlden – det vill säga USA – som är kapabel till teknisk kreativitet.
Den myten krossades för länge sedan när japanerna utmanade den amerikanska bilindustrin och tog över deras vitvaruindustri. USA svarade med att… skicka sin industri utomlands!
Men ”det moderna Ryssland, det nya Ryssland” har fått energi av sanktionerna och västvärldens krig mot landet – man innoverar för att vinna. Kreativitet var nödvändigt för att överleva. Och industrin och innovationen stannade hemma.
Putin säger:
Jag måste säga att under dagens omständigheter, när vi står inför nya och ökande hot och utmaningar, har utvecklingen av sådana vapensystem en särskild, man skulle till och med kunna säga vital, betydelse för vårt land.
Ryssland har pragmatiska prioriteringar. USA har bara aktieägarnas finansiella prioriteringar.
Västmedia försöker säga att det för närvarande inte finns någon tillgång till Oreshnik-missiler och att attacken var en engångsföreteelse. Som ”de hade förmodligen bara en”.
Vissa medier, särskilt Sputnik, har citerat Putin, som talade om ett ”lager” av Oreshnik-missiler. Jag kunde inte hitta källan till det.
Och Putin-mötet indikerar att massproduktion i full skala inte har påbörjats – ännu.
Men….
Förste vice ordförande i styrelsen för den militärindustriella kommissionen Vasily Tonkoshkurov:
Ryssland kan snabbt etablera massproduktion av den ballistiska missilen Oreshnik,
Försvarsindustrins vetenskapliga och produktiva kapacitet gör det möjligt att organisera serieproduktionen av det nya vapnet så snart som möjligt
Den nuvarande produktionstakten kommer att säkerställa att över 95% av Rysslands kärnvapentriad är utrustad med moderna system (triad innebär missiler som är landbaserade, flygbaserade och flottbaserade, ö.a.).
Västvärlden kommer att betrakta detta som fåfängt skryt – eftersom det skulle ta dem åratal att sätta något sådant i serieproduktion, med deras begränsade industriella bas, låga effektivitet och höga kostnader.
Men kriget mot väst har resulterat i enorma produktivitetsvinster för Rysslands industriella bas, den typ av saker som inte ses i USA förutom under andra världskriget.
Det är också uppenbart att Ryssland inte skulle ”stridstesta” en missil under dessa omständigheter och använda den för att hota Europa, om man inte hade tillräckligt med resurser, kanske 50-100 missiler.
Först kommer ”begränsad produktion”. Sedan testning i verkligheten. Sedan massproduktion.
Ja, Ryssland har ett lager av dessa missiler. Förmodligen tillräckligt för att ödelägga Europa.
Kom dock ihåg att Oreshnik inte är det enda hypersoniska systemet i den ryska arsenalen, det är bara ett system av många.
Putin säger också
Nya versioner av Zircon sägs vara Mach 10 och ha en räckvidd på 500~1000 km. Naturligtvis finns det andra vapen också.
Det som är viktigt med dessa vapen är att de förändrar förutsättningarna för konventionella krig. När den ryska militären var svagare och NATO starkare skulle Ryssland ha behövt taktiska kärnvapen för att försvara sig. Nu behöver de inte det.
Landet kan föra krig mot väst – om det behövs – och vinna med konventionella medel. Ryssland vill naturligtvis helst inte göra detta – dess mål är inte erövring eller hegemoni utan att återuppbygga sin kultur och uppnå välstånd. Men nu har landet alternativ som det inte hade tidigare. Och under angrepp från ett imperium på tillbakagång och med vanföreställningar behöver man dem.
Västvärlden ville ha ”regimskifte” i Moskva – och försökte använda sanktioner och subversion för att främja oroligheter. De misslyckades.
Med sin nu mycket omfattande arsenal av hypersoniska vapen skulle Ryssland kunna förstöra den militära makten i väst på bara några veckor och misskreditera västliga regeringar och eliter – vilket skulle leda till exakt den typ av regimskifte som väst ville ha i Ryssland.
Kanske är det det enda sättet som saker och ting kommer att förändras.
Västvärlden ville erövra. Man ville balkanisera Ryssland och kolonisera det.
Det kommer nu aldrig att hända.
Europa har naturligtvis potential att balkanisera sig självt, vilket vi redan ser i det splittrade Storbritannien. Om man tittar på Europa när det gäller etniciteter – det är en enda röra.
Vem vill gå tillbaka till medeltiden?
Ryssland vill inte ta över Europa Som jag sa, det är en enda röra.
Precis som Kina vill man bara göra affärer i en multipolär värld.
Lyssnar du, Macron? Sir Keir? Donald? Scholz? Precis som Zelenskis dagar är räknade – så är även era det.
Fast de ukrainska utredarna, som nu undersökt tekniskt resterna av de nedslagna ryska raketmaterialet, uttalade faktiskt under söndagen vad jag kunde se i östeuropeiska media, att detta ansågs de facto vara en vapenutrustning och en typ som var helt ny och som man inte stött på tidigare.
Så från den ukrainska sidan sopas informationsmässigt dessa nya vapentyper inte propagandistiskt under mattan.
Johan,
Vad Ryssland har och inte har vet dem bäst själva.
Det nya är att denna typen av vapen använts.
Atombomben blev inte verklighet förrän den användes av USA för att döda, förinta och lemlästa en hel stad i Japan. Två städer till och med.
Det Ryssland nu attackerat i Dniprovetrosk är ett strategiskt mål och en underjordisk vapenfabrik som de själva har byggt under Sovjettiden.
Inga mänskliga förluster sägs det. Fabriken var tom på folk.
Demokratin är grym medan Arbetarstaten gör allt för att vara mänsklig.
Arbetarstaten måste dock skyddas mot inre och yttre förrädare.
Det därför Demokratin är som ett Horhus dit människor lockas av begär och lustar.
Jag lyssnade på en del av Putins tal och det var verkligen en upplevelse, precis som citaten här. Självaste presidenten berömmer undersåtarnas arbete med värme och utan att låta auktoritär. De är ett arbetslag.
Låt oss kalla det en pedagogisk metod och undersåtarna såg inte speciellt glada ut, i alla fall inte på Russia News kanal.
Nej, de såg inte så glada ut just där, det var väl ett arbetsmöte, inte ett firande och inte heller ett regisserat foto i propagandasyfte. De var allvarliga och sammanbitna, vilket jag tycker verkar relevant när man utvecklar vapen. Jag tror inte att ryssarna är speciellt glada åt att behöva producera så mycket vapen, de vill ju ha fred. Men de vet att vapnen behövs för landets fortsatta existens. Det är på allvar, ingen lek.
Ett arbetslag som har till uppgift att producera vapen. Verkligen beundransvärt.
Som ingen annan har heller, glömde du tillägga Weisss.
Förresten det är mänskligt att vara vara avundsjuk
Ja, ursäkta. Vapen som ingen annan. Ett verkligt språng för Ryssland och hela mänskligheten.
Finner dock det lite märkligt att redaktören, som profilerat sig som fredsivrare, låter vapenkramare breda ut sig med redogörelser över hur Kreml nu visar världen vägen genom mer och bättre vapen.
Man kan nog säga att det är högt i tak på Globalpolitics.se
Förväntar du dig att Ryssland ska ligga platt då hela väst har som mål att förstöra Ryssland och är och krigar mot landet? Det vore ansvarslöst av Rysslands ledare att inte säkra Rysslands säkerhet och avvärja existentiella hot bland annat genom att utveckla bästa vapnen som finns. Vapnen sätter väst på plats vilket garanterar Rysslands existens.
Kabalen som styr väst är är våghalsig och därför hårt besluten att utmana ödet. trots att den fick käften häromdan. Nu hotar denna kabal med att den ska ge Kievregimen en smutsig bomb. Således måste generalissimo Orenshnik lämna ytterligare visit kort – gärna på de ställe där kabalen huserat sig. Det är edna sättet att få den att låta bli reta upp björnen.
Valet är kabalens – aska eller uppför er!
Ja, Georg Weiss, som den försvarare av USA-imperialismens rätt att kuva varenda annan stat i hela världen som du är, så är det helt naturligt att du tänker som du gör.
Vi andra som värnar om hela mänskligheten är mycket lättade över att det åtminstone finns ett slag vapen som ”förändrar förutsättningarna för konventionella krig. När den ryska militären var svagare och NATO starkare skulle Ryssland ha behövt taktiska kärnvapen för att försvara sig. Nu behöver de inte det.”
Har du egentligen satt dig in i vad ett kärnvapenkrig innebär?
Georg Weiss,
Det finns inga ”fredsivrare”.
Det finns bara krigsivrare.
Och du finner dem närmast i den Västerländska Liberala Borgerligheten.
Vill du beskriva Redaktören så rekommenderar jag ordet ”fredskämpe” som passar så mycket bättre.
Det är ni som kastar första stenen, alltid. Inte förvånande har israhell nu brutit fredsuppgörelsen med Hizbollah….efter några timmar satte folkdödarna från telahell igång, igen. Det är det, du Georg, borde visa intresse för istället för att spilla din tid på att anklaga de rättfärdiga i sin kamp mot globalistiska folkmördare..som verkar det som, du bara tycker ’ska få göra sitt jobb ifred’..
Putin ingår i arbetslaget, det var det som kändes upplyftande, han betedde sig inte auktoritärt utan kamratligt och berömde de som arbetat med vapnet.
Och den slutsats vi kan dra efter 2,5 års krig och 15 års provokationer från USA, så är det i högsta grad ett existentiellt behov för Ryssland. Väst vägrar fredssamtal, då är enda vägen framåt militärt försvar. Tyvärr ger USAs neocons inga alternativ. Du måste väl se att Ryssland har försökt allt annat?
Vilken härlig text som så målande beskriver det fantastiska med vapenutveckling och dessa underbara missiler som ingen kan stoppa. Putin vet verkligen hur man spenderar resurser på det som verkligen betyder något för den ryska befolkningen.
Jag tycker mig utläsa ironi i din kommentar. Med tanke på vad du skrivit tidigare. Dvs du anser inte att det betyder så värst mycket för den ryska befolkningen att Ryssland har möjlighet att utmanövrera USA.
För dig har då, efter vad jag förmodar, USA inte onda avsikter utan vill bara sprida mänskliga rättigheter och demokrati och Rysslands onda ledarskap vill bara förtrycka befolkningen?
För den som vill rekapitulera hur väst tidigare agerat kan jag påminna om hur det såg ut efter det att Hitler besegrats (genom miljontals ryssars uppoffringar).
Då ansåg Truman och Churchill att de dödat fel gris och
och George F Kennan lanserade sin inneslutnings policy för Sovjet.
(senare tog ju Kennan avstånd från västs beteende efter kalla kriget)
Stalin vägrade skriva på Bretton Woods avtalet som gav anglosaxerna privilegier.
Även Sverige var inviterat till det alternativa guldbaserade handelsblock som Sovjet lanserade. Men Stalin dog kort efteråt och Chrustiev var foglig beträffande finansfrågor och spred även falsk information om Stalin.
Då tog Churchill emot Strumpebandsorden som han hade avböjt när han stod som segrare i WW2. Det ger en indikation om att det var finansprivilegierna som var tungt vägande.
Ryssland är världens FJÄRDE största ekonomin anno 2024, Weisss. Ryssland slösar inte med resurser. Ryssland producerar mycket bättre vapen för mycket mindre pengar. Valuta för pengarna alltså. Det är effektivitet det. Jänkarna spenderar minst tio gånger pengar på vapen men producerar långt mycket sämre vapen – därför kallas deras vapen EXPENSIVE JUNK. Det ligger inte bättre till med lill-Britannien vars ”hangarfartyg kunde inte vara med någon Nato övning (den pajade och bogserades till hamn 🤭.
Tydligen är situationen i USA ganska så katastrofal med nyliga reporter om torka som i stort täcker flesta stater och utgör hot mot både vattenreservoarer och jordbruk.
Det blir att hoppas att regnvänliga Sverige håller i sitt jordbruk så länge det går innan EU topparna har manipulerat ut bönderna från sitt viktiga uppdrag.
Fram med fler marknader för bönder så slipper konsumenterna ockrarna.
Weisss kan bekanta sig med hur det ligger till med nostalgi imperiet och dess ”rules the waves” fantasier här
https://english.almayadeen.net/articles/analysis/collapsing-empire–rip-royal-navy
Bra artikel,
och jag kompletterar…
den härskande klassens motiveringar måste presenteras som de är både i sina fasansfulla implikationer och de mångskiktade motivationerna som ligger bakom dem.
Det är en vanlig och mycket felaktig analys av vänstern att tillskriva de krig som USA-imperialismen inledde enbart till att vara en vinsthöjande övning för det militära industriella komplexet (MIC). MIC har en garanterad massiv vinst varje år som kommer direkt från den ständigt växande militärbudgeten.
Avindustrialisering och finansiellisering är hårdkopplade i kapitalismen och detta är särskilt fallet med de äldsta imperialistiska nationerna, vilket betyder att det också drabbar hela deras militära produktion. Det är därför de blir enormt överträffade av ryssarna som drar nytta av styrkan hos sovjettidens anläggningar.
Viktigt är att förstå den större bilden av USA-imperialismen som system. Dess ägarstrukturer och incitament är strukturerade på ett sådant sätt att massproduktion faktiskt är något de inte vill göra längre. Det är därför de har kämpat för att uppskala produktionen, det finns lättare och större vinster att göra på andra områden som inte involverar att anställa fler arbetare på produktionslinjer eller investera tungt i automatisering för att uppgradera anläggningar.
Flödet av pengar ökar oavsett om det är öppen krigföring eller ”fred”. Det militära industriella komplexet skapades för att tillgodose behoven hos det massiva militära engagemanget som USA:s härskande klass gjorde för att försvara sina klassintressen.
Verkligheten med imperialistiska krig är att de är baserade på behovet av att erövra marknader, resurser, arbetskraftskällor att exploatera och även av strategiska skäl. Varje krig som imperialisterna för har dessa olika skikt som verkar inom sig i termer av imperialisternas motiv – Shock Doctrine vår tids mest dominerande ideologi –
katastrofkapitalismen – Milton Friedmans fria marknadsekonomiska revolution. I motsats till den populära myten om denna rörelses fredliga globala seger, har den utnyttjat stunder av chock och extremt våld för att implementera sin ekonomiska politik i så många delar av världen från Latinamerika och Östeuropa till Sydafrika, Ryssland/ USSR, och Irak.
Kärnan i katastrofkapitalismen är användningen av katastrofala händelser för att främja radikal privatisering i kombination med privatiseringen av själva katastrofinsatsen. Genom att kapitalisera på kriser, skapade av naturen eller krig.
Katastrofkapitalismkomplexet existerar nu som en blomstrande ny ekonomi och är den våldsamma kulmen på ett radikalt ekonomiskt projekt som har växt i femtio år. Kriget i Ukraina ett av många exempel där vinster är en del av motivationen för USA, britter, fransmän, tyskar och dess vasaller som är lika vinstmotiverade som sina potentater. Alla har investerat i att skaffa ukrainsk mark och naturresurser men det är inte den största motivationsfaktorn.
Den mycket större motivationsfaktorn är Rysslands pris och förmågan att ha oinskränkt tillgång till landets resurser, att delta i en omfattande plundring av det som imperialisterna hoppas ska återuppliva deras egna flaggande förmögenheter. Det större strategiska övervägandet är att isolera Kina och Iran för att bryta upp framväxande partnerskap som kan hota USA:s plats som centrum för det globala system.
En rekommendation, läs:
The Shock Doctrine: The Rise of Disater Capitalism, av Naomi Klein
Finns översatt till svenska.
I know, but always good to read, if you can, in the author’s mother tongue/first language even if he/she is multilingual…
a good translator can actually make mistakes.
Så fint att du får vara lycklig över Rysslands fina och ändå billiga vapen. Är de bättre än vapnen från Nordkorea, tro?
Du få fråga Kievregimen, Nato ”instruktörer” och annat löst folk som mötte generalissimo Oreshnik och fick smaka på ett av Rysslands allra färskaste och prima vapen häromdan.
Oops, slarvigt av mig – du kan jo inte fråga. Allesammans är jo reducerade till aska. Men det är väl ettkvalitets mått om något, håller du inte med Weisss. Plus det tar max en kvart till 20 minuter att nå alla Nato baser i Europa för generalissimo Oreshnik (Hazel) 🚀 🚀 🚀 Uttrycket ”fly för livet” får nya innebörder.
Kanske kan du ställa frågan till Paasikivi eller Oksanen – där får du svar i ditt smak skulle jag tro
Jag förstår att du är i sjunde himlen nu när Kreml flexar med sina missil-muskler. Frågan jag vill ställa är till Putin: har du inga bättre idéer för ditt land än att spendera resurser på ett krig?
Och om du inte redan har förstått det stavas mitt namn den två ”s”, inte tre.
Du har fel är. Befinner mig i tolvte himlen s a s.
Rysslands President Vladimir Vladimirovich Putin har långt mycket brådskande frågor att ta hand om än att svara en okänd medborgare från israel (skulle man tro att du är).
Särskilt nu då en dumdryg ”president” i USA och avskyvärda kabalen runt honom leker med idéen att utrusta Kievregimen med en smutsig bomb. Västs eliter och ledare leker Rysk roulette med jorden och livets. Hoppas Ryssland stoppar de på någto sätt – för det är lönlöst att förvänta sig att västs lärda och icke lärda skulle göra nåt för att stoppa galenskaperna som kabalen håller på med.
Du kan lära dig om hur nära total förintelse världen befinner sig i här
https://www.youtube.com/watch?v=o1mCWo9_hCU
Vänligen förklara varför du tror jag är medborgare i Israel.
Är du syrak för att dina med’kännare’ i telahellhålet, washingtonpedoträsket, brysselunket o fuckingham palace med city of trash, inte får igenom sin vilja..dvs att återerövra sitt forna ’hemland Kasarien… Som sagt, kommer aldrig att ske. Istället blir det en mur, egentillverkad av murbyggarna, som kommer avgränsa dom i sitt hemLand telahell. Egentligen räcker det med att flytta murarna de byggt, för att utestänga Palestinierna. Eller hur..Georg
Förstår inte mycket av vad du skriver. Du verkar ha gått samma skrivarkurs som Medvedev.
Nu du, nu är den giriga Västerländska Borgerligheten slut.
Framtiden tillhör den Auktoritära och Proletära Arbetarstaten i Österlandet.
Tja, Ryssland spenderar mycket mindre på militären än USA så vad är ditt problem? Och visst är det så att rysk militärindustri är oerhört mycket effektivare än den i väst. Har man inga bättre idéer med de få pengar man har kvar i det närmast bankrutta USA? Kanske att försöka hjälpa de 49 miljoner som saknar riktig bostad kanske?
Om Ryssland spenderar mindre på militären än USA så borde pengarna räcka till att få ordning på andra saker inom landet eller?
https://x.com/bricktop_nafo/status/1860645252664541275?s=46&t=bkHlO54CH3nhkcBddhGDww
Tja, ”Soros” Ryssland är stort och du kanske skulle titta på en motbild här på denna sida? https://www.skyscrapercity.com/threads/moscow-projects-construction.319919/page-139?post_id=190960362#post-190960362 Så nog kan man säga att det i Ryssland byggs för att motverka usla bostadsförhållanden frågan var ju vad gör man i USA åt alla som bor på gatan? Inte ett skit uppenbarligen för läget blir bara värre för varje år…
Vissa har tydligen svårt att förstå enkel aritmetik.
Vi gör ett försök till men den här gången i versaler
RYSSLAND ÄR VÄRLDENS FJÄRDE STÖRSTA EKONOMI.
Det säger Världsbanken (från bankirens mun med andra ord).
Sverige ligger först på 41:a plats. Tyskland på 6:e plats. Frankrike på 9.e plats och lill-Britannien på 10:e plats
Gör ett försök till så vi får se om någon här fattar kontexten till ditt svar.
Kan man inte förstå, så kan man inte. lönlöst att debattera med en 0 soros eller var det oseriös?
Soros, nåt att tänka på för dej. En dam i uza svarade i en liknande diskussion ”Jag kan inte förstå svaret åt dej”…..
Den ryska rubeln faller fort nu och dollarn kostar över 113 rubel, det går inget bra nu, Ryssland. Man får inte välstånd av att bygga vapen och få dem söndersprängda i Ukraina, Välstånd är saker som infrastruktur, sjukvård, utbildning, elförsörjning, uppvärmning av bostäder, asfalterade vägar, varmvatten och vattenklosetter inomhus, saker som upp till 47 miljoner ryssar saknar i denna stormakt.
Detta är snart mer 30 år sedan kommunismen föll, och trots att bananrepubliken Ryssland fullkomligt badar i råvaror och investeringspengar saknar 35 miljoner ryssar vattentoalett, 47 miljoner har inte varmvatten och 29 miljoner har inte rinnande vatten i huset.
Verkligheten är att den korrupta fascistiska kleptokratiska diktaturen i Kreml har svikit det ryska folket, och inte ens klarat av att tillhandahålla grundläggande infrastruktur.
källa:
https://russialist.org/one-russian-in-four-lacks-an-indoor-toilet-one-of-many-signs-there-are-now-four-distinct-russias/
https://ehorussia.com/new/node/17679
Svar till Benny 27 november, 2024 At 09:51 Om att det i Ryssland byggs för att motverka….
Den korrumperade borgmästaren i Moskva har beslutat att riva bostäder för vanligt folk, sk Chrustjevkahus, och istället låta bygga lyxbostäder och skyskrapor ingen har råd med för att göda den kriminella makteliten. Några alternativa bostäder erbjuds inte.
Källa:
https://www.theguardian.com/cities/2017/mar/31/moscow-biggest-urban-demolition-project-khrushchevka-flats
https://sverigesradio.se/artikel/6021854
Alla fattiga i uza, är överlyckliga för att i uza bygger man inte några lyxbostäder, utan satsar enbart på bostäder för dom fattiga.
Och som man satsar på infrastrukturen oj oj oj, där byggs minsann inga vapen.
Bästa vapen i hela världen byggs i Ryssland. Pricksäkra, tillförlitliga och förödande. Vad mer kan man begära?
Vad är en F-35? Ja, dyr och komplicera skräp. Så här beskrivs den ”The F-35As have critical failures every 11 flight hours and airframe-only (excluding engines and systems) maintenance is 4.4 man-hours per flight hour”
Vad är en HIMARS? lätt måltavla och brinner som en fackla.
Vad är en Abrams1? En svår manövrerad järnkoloss – alltså useless
Vad är en Patriot? 4% träffsäkerhets luftförsvar – inte bättre än en Kulspruta 88🤭
Jämför dessa dyra skrot med Rysslands Pricksäkra, tillförlitliga och förödande, valuta för pengarna vapen. Så som de beprövade S200, 300, 400 och 500 luftvärns serierna. Eller så Kinzhal eller Iskander – they won’t let you down missiler (Tomahawk skämde ut sig i Syrien, remember Dock-tor?)
Och nu till råga på allt detta har Ryssland tagit fram ytterligare ett ess Oreshnik – med en Mash 10 d v s en hastighet på 12,300 km/timme. Man säger bara wow och wow och wow
Doktors inlägg är precis vad man förväntar sig av en ryss hatande ”Doktor.” Dock-tor är bitter för att Rysslands vapen överträffar USAS/Natos – hela västs. Pricksäkra, tillförlitliga och förödande. Och i kolvattnet av Generalissimo Oreshniks visit i Yarshmush häromdan, så är det enda en ryssofob kan och få göra just det – oja och oja.
Vi Rysslands vänner däremot sjunger
Oresh örfilar USA/Nato-trash
Oresh ett dunder smash.
Oresh skapar sura miner
Och gåshud hos allehanda Dock-tor
… Och så ”three cheers” med vodka, självklart!
Märkligt att du skriver om att ”svika ryska folket”. Det är helt uppenbart inte vad ryssarna själva anser. För övrigt är det rätt komiskt att du skulle vurma för ett folk som du uppenbarligen hatar som pesten.
Liten upplysning: att hata översittare, envåldshärskare, korrupta system och politiskt förtryck är inte samma sak som att hata den befolkning som lider under sådant. Att ryssarna kan välja vem dom vill så länger de röstar på Putin är inte samma sak som ett fritt och demokratiskt val.
Om en stor majoritet röstar på Putin i ett demokratiskt val då? Ett val där utomstående kan ge stora summor pengar till kandidaterna som i USA. Är inte det senare inbyggd korruption? Läs gärna Vem har mest demokratiska val – Ryssland eller USA, där 25 % av vuxna saknar rösträtt ?
Varför jämför du med USA? Kan du inte bara förklara varför det i praktiken bara fanns en kandidat att rösta på?
USA har varit enda stormakt i över 30 år, har mycket nära relation till Sverige, och anses allmänt av etablissemanget i Sverige som en bra demokrati. Ja, där konkurrerar 2 presidenter med likartad politik sedan decennier.
Märkligt, så nu ska det ges upplysning ifrån någon som säger sig inte förstå en enkel text. Kommentera något om vad som sker i israhell istället, t ex att ’myndigheterna’ på detta ruggiga stulna territorium lär sina egna barn att skandera ”snart har vi utrotat alla Palestinier i Gaza”, eller tvingar småbarn att skriva mördarhälsningar på missiler innan de skickas iväg..
Istället för att vara snabb på att kommentera andra länder (Rysslands berättigade försvar av sitt närområde), borde du sopa framför egen dörr och ha synpunkter på det folkdödande som isrhell utför. Eller du tycker kanske, Georg, att det bara är ’smärre missgärningar’ när det kommer till just israeliska massmord….och att den stora katastrofen egentligen är att återerövringen av ashkenazernas forna ’hemland’ Kasarien/delar av dagens Ukraina, är körd.
Weiss är väldig sur på Ryssland och dess ledare Vladimir Vladimirovich Putin för att ha berövat ashke-nazi önskedrömmen om ett nytt israel (gamla Khazaria i ny tappning).
Det är jo även den stora anledningen till varför alla som vill och verkar för Rysslands strategiska nederlag som det slutgiltiga målet via proxy kriget mot landet är ashke-nazi sionister. Nedan är en väldig kort lista av dessa
1. Anthony Blinken
2. Victoria ”F**K” EU Nuland
3. Anne Applebaum
4. R Kagan
5. R Klain
6. P Pritzker (Bidens sändebud till Kiev)
Sura inte för att ca 80% av Rysslands befolkning valde Vladimir Putin till president, Weiss. Vladimir Vladimirovich Putin skulle också vunnit ett USA val med en stor majoritet. Även USAs folk skulle vilja ha honom som president.
Om jag tolkar dig rätt, så ska inte länder som inte tillgodoser en god standard för alla sina medborgare tillverka effektiva vapen. Det är ju inget fel på den logiken egentligen, men hur många länder följer den? Det blir inte många. Det är helt enkelt inte sådana kriterium som styr.
Att den ryska vapentillverkningen fått fart beror på det enorma hotet och aggressionerna från USA, EU och NATO. Putin har verkligen försökt ha vänskapliga relationer med Väst, men alla framsträckta olivkvistar och fredsduvor har avfärdats. Minsk-avtalen bröts. Löftet om att inte utvidga NATO bröts. Västs politiker och media har propagerat russofobi i decennier. USA saboterade Nordstream, precis som Biden hade lovat.
Ryssland deklarerar gång på gång att de vill ha fred och att de vill ha en rättvis världsordning. Att ett lands regering ska bestämma över alla andra och internationella institutioner är ju helt befängt, det är global diktatur.
Ryssland förtjänar på alla sätt att kunna utveckla och tillverka effektiva precisionsvapen.
Anita Svedin 28 november, 2024 At 09:05 Ryssland deklarerar att de vill ha fred…??
Ställföreträdande ryske utrikesminister Ryabkov säger att Ryssland inte tänker förhandla.
För att inleda förhandlingar måste Ukraina retirera från hela Luhanskregionen, hela Donetskregionen inklusive delar som Kramatorsk och Sloviansk som Ryssland inte intagit under invasionskriget, hela Chersonregionen inklusive väster om floden Dnipro och hela Zaorizjzjaregionen inklusive storstaden Zaporizjzja som Ryssland inte heller intagit under kriget.
”Putins ultimatum är ett förslag utan motstycke i världskrigens och världshistoriens historia – ge mig de territorier som jag inte kunde ta från dig, sedan är jag redo för en vapenvila. Ingen kommer att på allvar överväga det, ingen kommer att acceptera det.
Det är förstås helt omöjliga krav och det vet Ryssland om.
Tacksam för källa för uppgiften.
Varför är Rysslands krav omöjliga? För att Zelensky säger det? För att USA säger det?
USAs statskupp i Kiev 2014 la grunden för Ukrainas kaos, det måste man komma ihåg.
Innan dess var Ukraina neutralt med en folkvald president som verkligen försökte ha goda relationer med både Ryssland och EU/USA. Men EU/USA ville att de skulle bryta med Ryssland. USA satsade 5 miljarder dollar på omstörtande verksamhet, Victoria Nuland hade en central roll och tillsatte sedan ministrar i den nya ledningen.
Detta var första steget till Ukrainas katastrof. Regimen inledde förbud och begränsningar för allt som var ryskt, trots en stor rysk befolkning. Utrensning startade, 14000 dödades. Ca en miljon flydde till Ryssland. Minsk-avtalen skulle ge viss autonomi för Donetsk och Luhansk inom Ukraina, de godkändes även av FN. Men Kiev och Väst genomförde inte sin del av avtalen, de hade gått med på dem, bara för att vinna tid att rusta Ukraina för krig.
Stoltenberg sa att Nato hade börjat förbereda Ukraina för krig 2014.
Jag stannar där, för detta är väldigt avgörande fakta och omständigheter. Det är inte det minsta konstigt att regeringarna och medierna i Väst väldigt så noga döljer detta. För här ser vi ju att det är Väst som velat ha krig, inte tvärtom. Det är Väst som har förvandlat Ukraina till hat och fientlighet mot sin granne Ryssland.
Befolkningen i Ukraina ville inte gå med i Nato, det var väst som drev på. Zelensky är en skådespelare, som tjänar miljarder på att föra krig för Västs räkning.
Om inte USA/EU/Nato hade använt Ukraina för sina egna syften, som är att lägga beslag på Ryssland och avsätta Putin (trots att han har jättestort stöd av den egna befolkningen, bara en sådan sak är helt förryckta idéer hos västledarna ) så hade det inte blivit något krig i Ukraina.
Ryssland har vunnit över Ukraina. Zelensky har gett upp Krim. 4 regioner har redan anslutit sig till Ryssland efter övertygande folkomröstningar. Väst har naturligtvis inte godkänt dessa folkomröstningar, men de har ju ingen rätt att lägga sig den saken överhuvudtaget.
Ukrainarna ville ha fred redan när de röstade fram Zelensky, det är hög tid att presidenten som vägrar hålla nya val, ger sitt folk fred. Zelensky har svikit sitt land och sitt folk.
Alla fakta och omständigheter talar för att Kiev och Väst måste ge upp sitt idiotiska projekt att försöka krossa Ryssland.
Tycker förslaget om att dela upp Ukraina i tre delar låter vettigt. En återgång till hur det var innan 2014 är fullständigt uteslutet och det är dags för de höga potentaterna i väst att inse det.
Varför ska Ryssland förhandla? Det är meningslös. Dels har Ryssland vunnit kriget och vinnare förhandlar inte. Vinnare ställer KRAV och sätter villkor. Kievregimen har ett alternativ och det är KAPITULATION. Dels vet Ryssland från tidigare erfarenhet av att förhandla med Väst och Kiev-regimen att dessa går inte att lita på. Minsk I och II räcker. Ryssland ska inte luras igen.
Glöm inte heller att Ryssland blir inte färdig innan Odessa förenas med Moderlandet. Kiev-regimen ska inte ha tillgång till Svarta havet.
Summan av kardemumman: Kapitulation på Rysslands villkor. Eller landet 404.
”Den orangea revolutionen var egentligen ingen revolution i form av en snabb samhällsförändring med en fullständig omdaning av landets politiska, ekonomiska och sociala system. En viktig – om inte den viktigaste – skiljelinjen i ukrainsk politik går mellan de östra och västra delarna av landet. I de ryskspråkiga områdena i öster är de ryskvänliga grupperna starka. De västvänliga och nationalistiska grupperna är starka i det ukrainskspråkiga väst. Det finns även en religionsdimension i och med att östra Ukraina främst är ortodoxt, medan västra Ukraina främst är uniatiskt (grekisk-katolskt). De två grupperna var då i stort sett lika stora.
De ryskvänliga grupperna hade sedan självständigheten 1991 haft ett litet politiskt övertag; detta svängde i presidentvalet 2004 så att istället de västvänliga och nationalistiska grupperna fick ett litet övertag. Denna balans har sedan 2004 svängt fram och tillbaka och ger ständigt upphov till politiska kriser i landet.[4]
I presidentvalet 2010 vann Viktor Janukovytj, vilket fick många av Jusjtjenkos anhängare att i retrospektiv betrakta den orangea revolutionen som meningslös.[5] De politiska omvälvningarna fick dock sin fortsättning i Euromajdan-händelserna 2013–2014.”
https://sv.wikipedia.org/wiki/Orangea_revolutionen
En delning av Ukraina är den enda hållbara lösningen.
Det är så Ryssland vill ha det.
En lösning på konflikten över tiden utan risk för framtida krig och hot.
Västvärlden har att acceptera om den nu inte vill provocera fram ett Världskrig.
EU lovade ”Tusenårig Fred” eller ”Aldrig mera krig i Europa” men tycks inte förmå hålla sitt löfte.
Det är vad Demokrati är, vackra ord och löften som det aldrig blir någonting av.
Ser att redaktören väljer att inte gå in på sakfrågan om presidentvalet i Ryssland och det faktum att ingen tillåts att på allvar utmana Putin. Tesen att ”etablissemanget” i Sverige skulle se USA som modell för god demokrati är illa underbyggd. Det är tvärtom mer sannolikt att där finns mycket välgrundad kritik mot USA på den punkten, från många håll i Sverige.
Varför jämför redaktören inte med Sverige. Att USA skulle vara den mest relevanta jämförelsen för att man är en stormakt är det språk Kreml talar: små länder är irrelevanta och gör bäst i att ligga lågt.
Har du belägg för att ” ingen tillåts att på allvar utmana Putin?” Har behandlat brister i demokratin i Sverige bl.a. här: Är Sverige tillräckligt demokratiskt?
Även opinionsmätningar visar att Putin är mycket populär. Dessutom är ju Putin också populär utanför väst-sfären. Så du bör nog vara lite fundersam över hur pålitliga våra medier är i sin beskrivning av Putin.
Västs ledare har mycket lägre förtroende från sina väljare. Kanske är de avundsjuka på Putin?
Putin också populär utanför väst-sfären.??🤣🤣🤣
Putin framstår som allt svagare i omvärlden. Han sade på en pressträff under statsbesöket till Kazakhstan att landet praktiskt taget är ett rysktalande land, Putin blir ägd kan man säga. Kazakstan ska för övrigt dumpa Krylliska och gå över till det latinska alfabetet. Skulle faktiskt inte förvåna mig om Ukraina också långsiktigt kommer dumpa Krylliska.
https://bsky.app/profile/antongerashchenko.bsky.social/post/3lc45e3dbuc2q
”If wishes were horses, Russo-phobics might ride”, d v s och på svenska ”Om önskemål var hästar, skulle ryssofober rida”
György Schwartz, alias George Soros var och är fortfarande är en sådan inbiten ryssofob som snart kommer att gå till sitt grav med sin hat av allt vad Ryssland heter.
Livet kommer att snart DUMPA en äckel som bara konsumerar syre, bidrar med grönhus avgaser och förpestar världen på lånad tid. Äcklet kommer inte att bevittna mängden Wunderwaffen som Ryssland har i rockarmen och som kommer att ta världen med häpnad som exempelvis Oreshnik gjorde häromdan🙌
Så bra Soros, att du lämnar källa….så kan man kolla vem som har skrivit det du hänvisar till…Anton Geraschenko.
Vem är nu denne Anton Geraschenko? Om honom står på Wikipedia att han var Ukrainas fd bitr utrikesminister mellan 2019-2021 och att han numera är rådgivare åt Ukrainas utrikesminister sedan 2021.
Hur går det ihop med din inledande mening ”Putin framstår som allt svagare i omvärlden.”
Catarina Östlund förnekar du att det är Putin som talar på videon??🤣🤣🤣
Tokayev, som är i president i Kazakhstan och som talar är han också fake??.
Skönt att se att Wikipedia är en betrodd källa.
Självklart har Soros Lögnexpressen som källa🤣🤣🤣
(ingår jo i stammen, eller hur?)
Att möta kritik är naturligt, Putin blir nog inte besvärad av sådana småsaker. Det diskuteras hejvilt i Ryssland, Putin har fått kritik flera gånger på hemmaplan för att inte gå hårdare fram i Ukraina tex, det har säkert varit tuffare.
Rysslands vapen visar sig vara militärt överlägsna vapnen från Väst. Vad säger du om det?
Vad drar du för slutsatser av det? (Du verkar ju gilla att dra snabba slutsatser)
Här är mer information och foton från Putins besök i Astana. Det hölls ceremonier för honom. Putin och Tokayev är överens om att stärka sitt strategiska partnerskap.
Vad drar du för slutsats av det?
https://en.tengrinews.kz/kazakhstan_news/what-happened-behind-the-scenes-of-the-tokayev-putin-meeting-265355/
Soros, kan tyvärr inte svara under din kommentar, eftersom det saknas ”svara” där…
Men här kan du läsa vad språkfrågan i Kaszakhstan egentligen handlar om https://www.ames.ox.ac.uk/article/interview-kazakh-minister-higher-education-and-science
Jag uppfattar det inte alls som du och din talesman den UKRAINSKE rådgivaren till den UKRAINSKE utrikesministern försöker ge sken av.
På frågor om rena fakta som ”vem är denne man, vad har han för befattning” kan Wikipedia ge mycket bra svar.
Tack Anita Svedin för mer information om mottagandet av Putin.
Soros, ett gott råd, sluta trolla!
Ja självklart jag bara trollar🤣🤣🤣
Till och med Expressen har det här som en nyhet men du kanske vill ha en källa på det så varsågod.
https://www.expressen.se/tv/nyheter/varlden/tillbaka-kakan-mot-putin-pa-toppmotet/
Och varför har de planer på att övergå till ett latinskt alfabet, hittar du det också på Wikipedia??🤣🤣🤣
Kom igen nu redaktören. Beläggen för att ingen tillåts utmana Putin lyser klarare än middagssolen över Sahara. Du behöver bara ta av glasögonen och offerkoftan. Att ens nämna ”brister i demokratin Sverige” i detta sammanhang är inte trovärdigt, och det vet du mycket väl.
Fortfarande inga belägg från dig. Och inga reella synpunkter på demokratin i Sverige, Olika påståenden ersätter inte detta.
Beläggen finns där för alla som kan läsa annat än det som Kreml godkänner
Återkom då med något relevant att läsa.
Och hur ska det gå till? Citerar:
”Beläggen finns där för alla som kan läsa” – förutsätter självklart rimlig läsförmåga med läsförståelse, men det är knepigt med den senare delen i meningen: ”annat än det Kreml godkänner” !
Förutsätter inte det att det finns en språk-kabel direkt till Kreml som omedelbart ger svar på ryska: Njet/ Da. Var det den kabeln kineserna försökte ta/tog itu? – så att Kreml fick lite ro?
Var är beläggen Weiss? Dy har inte lagt fram en uns av bevis. Självklart har du inga bevis. Hade du det så skulle du ojat och ylat och viftat som bara den med bevisen. Men, du har inga. Så det är enklare att hävda beläggen lyser klarare än …. Sanningen är den att dina så kallade bevis lyser med sin frånvaro🤭
Om du tänker på Navalnyj, så var han ju inte ens särskilt populär i Ryssland, knappt känd ens. Han var i Västs tjänst.
Navalny fick väl 1-3 % i stöd vid återkommande opinionsundersökningar av fristående Levadainstitutet.
Och sin lön betald från CIA
💰💰💰💰💰
Georg Weiss skriver ”Beläggen för att ingen tillåts utmana Putin lyser klarare än middagssolen över Sahara.”….han känner inte till verkligheten i Ryssland.
Så här ser den ut:
Ryska federationens kommunistiska parti (RFKP) är det största oppositionspartiet. De stöder Putins SMO i Ukraina, men andra mindre kommunistpartier och grupper till vänster gör det inte.
RFKP kritiserar Putin när det gäller inrikespolitiken lika mycket som Navalny gjorde. Navalnys parti fick i aldrig mer än 3% av alla röster, dvs ca 43 000 röster. I senaste valet i Ryssland fick RFKP en miljon röster.
Navalny blev västs frihetshjälte och Amnestys samvetsfånge…men när det framkom i en video som kunde ses på Youtube, att han kallade muslimer för kackerlackor så blev det liksom tystare med hyllningarna…Tills han dog, då kunde väst inte låta bli att lyfta fram honom igen, eftersom man kunde använda det i sin propaganda …. ”Putin /Ryssland mördade Navalny”.
Att västs frihetshjälte avslöjats som en simpel rasist …. låtsades man inte om, på det sätt som väst alltid gör….. vilket Harold Pinter belyser så bra i sitt nobeltal:
”Det har aldrig hänt. Ingenting har hänt. Inte ens medan det hände hände det. Det saknar betydelse . Det var ointressant.”
Om Georg Weiss bara tar del av vad medierna (även Public Service) här i Sverige och i övriga väst berättar, så är det inte konstigt att han tror på det han skriver.
🤨 Det börjar likna ”Putin” mantran, men nu i form av ”Redaktören”.
Men tydligt är att det anas en självklar rättighet att använda personnamn/funktion i syfte att öka tydligheten av resonemanget, en förhållandevis gammal metod för att markera utpekande, typ Inkvisitionens pekande på den skyldige – DU
Anas det en överklassretorik, dvs översittares attityd – tro, typ Carl Bildts taltratt under namnet Georg Weiss?
Inte lite chutzpa från din sida, ’offerkofta’ ’glasögon’.. löjligt av dig att försöka spela rolig. Du själv slingrar dig när det gäller frågor runt ditt isrehell kräver nu svar på frågor om Ryssland, för att låtsas som att usa eller sverige el övr vest är fullt av ’politisk konkurrens”.. o ’mångfald’. Det finns inte längre någon mångfald, mer än ’den’ ditt sionisttalmudska folk påtvingat väst, dvs fullständig monopolisering, korruption och förstörelse). Men som sagt, inget varar för evigt
Hade varit intressant att höra waizens tankar om barna/civila mördandet av israel av palestinierna, samt zionist uzas mördande av halv miljon barn i irak. Jämförelsevis civila döda i ryssland/ukraina kriget. Antagligen har inte waizen mod att jämföra offren. Han tänker nog som häxan albright, det var ”värt med en halv miljon döda barn” i irak, råttan biden kramare som han är,
sannolikt skulle Weisss säga ”finns inga bevis på att israel begår folkmord”
sannolikhet skulle Weisss säga ”finns inga bevis på att israel begår folkmord”
I Weisss värld så får s k ”demokratiska” ledare fribiljett att mörda efter samma mönster som USA:s presidenter mördar runt om i världen! Hur man nu kan hamna så snett i tillvaron som Weisss är en gåta men långvarig exponering av MSM-lögnmedia bidrar säkert?
Säkert så, modet att bemöta barn dödandet i irak har han i alla fall inte.
Nu börjar det bli obehagligt med nivån av hatretorik. Redaktören väljer att kalla det ”högt i tak”, men det är inget annat än fegt och ryggradslöst.
De slutsatser som dras här baserat på mina inlägg och mitt namn duger inte ens som killgissningar och har inget värde i en civiliserad debatt.
Konstaterar att denna sajt bara är ännu en fristad för konspirationsteoretiker.
Förslag: Bemöt dina kritiker med sakliga argument, fakta och gärna källor.
Du som ständigt ställer krav, Georg, men aldrig uppfyller dina egna villkor (ie, aldrig svarar på frågor); Svara på denna….Är du sionist?
Waizen, du har möjlighet här och nu att bemöta sakligt uzas mördande av en halvmiljon barn i irak. Hur många uza barn mördade irak i uza under samma tid. Gör en jämförelse med hur många barn mördats av bägge sidorna i ukraina(uza)/ryssland kriget.
Nå, ”Georg” förklara nu och ge exempel på vad du anser vara konspirationsteorier? Att Israel mördar i Gaza och Libanon? Att USA mördat miljoner i Afghanistan, Syrien, Libyen, Irak, Vietnam, Laos m m? Men det är väl bara konspirationsteorier mot dina omhuldade massmördare i Israel och USA?
Sakliga argument? Som i ”…ditt sionisttalmudiska folk…”? Fakta och källor avvisas här om de inte är godkända av Kreml.
Nej inte alls. Återigen – du är välkommen med dina källor.
Här ett faktum: Ryssland anföll Ukraina i strid med folkrätten och de avtal man skrivit på. Behöver du källor? Belägg?
Ja, angrepp i strid med folkrätten. Utvidgning av Nato i strid med löften, även skriftligt. Överträdelse av FN-stödda Minsk II hör också till bilden.
Finns det något skriftligt angående om att inte expandera Nato??
Vad vill ukrainarna? Det är en fråga som alltför sällan ställs, men det är mer än 30 år sen som det ukrainska folket röstade för självständighet från Ryssland och Moskva och vann med 92.26%.
I Luhanskregionen röstade 13% nej till självständighet och i Donetskregionen 12%. I Chersonregionen och Zaporozizjzaregionen, som Ryssland också illegalt påstår sig annekterat röstade 7% mot.
På vilket sätt har Putin rätt till inflytande i Ukraina?
Fredsforskaren, professor emeritus Ola Tunander menar det. Läs gärna Viktig fråga från Ola Tunander: Har Ryssland brutit mot internationell rätt? Del I. Han diskuterar där bl.a. ett dokument från 6 mars 1991.
På vilket sätt har USA och USA-bolag rätt till mycket stort inflytande i Ukraina efter stöd till högerextremistisk statskupp 22/2 2014?
….. ”angrepp i strid med folkrätten”?
Det återkommer ständigt men kallas av dom lärde för LEGALISM (i betydelsen ”strikt, bokstavlig eller överdriven överensstämmelse med lagen eller en religiös eller moralisk kod”(merriam -webster.som)
Lavrov sa vid ett tillfälle (kan man läsa på Karl Sanchez Substack) i februari 2023: ”Genom att grovt trampa på denna grundläggande princip för civiliserad mellanstatlig kommunikation, är USA och dess allierade besatta av en manisk önskan att återuppliva den nykoloniala unipolära världsordningen, att störa den objektiva processen för att bilda och höja nya världscentra. Allt detta i hopp om att fortsätta, som Rysslands president Vladimir Putin noterade i sitt tal i Kreml den 30 september 2022, ”att samla in verklig tribut från mänskligheten … för att utvinna hegemonens ränta.” En integrerad del av denna kurs är den långsiktiga avskräckningen av Ryssland, bland annat genom Natos utvidgning i riktning mot våra gränser, liksom omvandlingen av det broderliga Ukraina till ”anti-Ryssland”, till ett ryskt militärt brohuvud. Under de senaste åren har denna linje av Washington och dess europeiska satelliter nått ”en punkt utan återvändo”.
Under lång tid hade vi inga illusioner om västerlänningarnas verkliga avsikter. Vi mindes hur de inte hade uppfyllt de specifika politiska skyldigheter som gavs till den sovjetiska ledningen att inte utvidga den nordatlantiska alliansen. Hur Tyskland, Frankrike och Polen, efter att ha avsagt sig sina underskrifter enligt överenskommelsen mellan Ukrainas president Viktor Janukovytj och oppositionen, i själva verket sanktionerade en blodig statskupp i Kiev i februari 2014 under öppet nazistiska, rasistiska slagord.
Under alla dessa år har västerländska kuratorer direkt drivit den kriminella Kievregimen till en militär lösning på ”problemet” med Donbass, och blundat för den oundvikliga storskaliga etniska rensningen och fysiska utrotningen av ryssar och rysktalande. Vilka är de cyniska bekännelserna från Tysklands och Frankrikes tidigare ledare, Angela Merkel och F. Hollande, att de behövde Minskpaketet, som godkänts av FN:s säkerhetsråd, bara för att köpa tid och tillåta Kiev att öka sin militära potential. I samma anda talade P.A. Porosjenko, och efter honom V.A. Zelenskyj. De välkända offentliga bekännelserna av dessa ”karaktärer” innebär en ”bekännelse” om misslyckandet med Minskavtalen, som proklamerades av alla västerländska ledare som den obestridda grunden för uppgörelsen i Donbass. Enkelt uttryckt ljög alla för oss, precis som de ljuger nu när de döljer sanningen om terroristattackerna mot Nord Streams.
Häromdagen sällade sig Natos generalsekreterare Jens Stoltenberg till ”kören” av bekännelser. Han sa i Bryssel att kriget började 2014 och att Nato har förberett det sedan statskuppen och nazisterna kom till makten i Kiev med löften om att förstöra allt ryskt i Ukraina och utvisa ryssar från Krim. Med andra ord, för att lösa den ”ryska frågan”, som alliansen stödde, oavsett hur mycket ättlingarna till författarna till tidigare försök försökte vederlägga den.
In i det sista har vi gjort allt som står i vår makt för att minska spänningarna och finna en jämlik överenskommelse som respekterar båda parter. I detta syfte lade Rysslands president Vladimir Putin i november 2021 fram ett initiativ för att formalisera kontrarättsligt bindande säkerhetsgarantier i västlig riktning. De var kända för att arrogant ha avvisats av Washington och det nordatlantiska blocket. De ville inte ens diskutera vår legitima oro.
Allt detta gav oss inget annat val. För ett år sedan, på order av V.A. Zelenskys regim, övergick Ukrainas väpnade styrkor, ledda av nationella bataljoner, till att kraftfullt undertrycka Donbass, vilket ökade bombningen av bosättningar med flera storleksordningar. Som svar på den officiella vädjan från DNR och LPR erkände vi deras självständighet och kom till deras hjälp i enlighet med artikel 51 i FN-stadgan genom att inleda en särskild militär operation.” ”artikel 51 i FN-stadgan” som en kommentator nedan också har skrivit…
Tack Catarina, har du länken till uttalandet?
Doctor, en riktig dum fråga ”finns det något skriftligt om att inte expandera nato” En motfråga, finns det något skriftligt av betydelse för nato att expandera mot speciellt ryssland. Det enda skriftliga som finns är att uza inte skulle expandera en tum längre mot ryssland efter sovjets kollaps.
Ryssland har laglig rätt enligt Artikel 51, Weisss. Artikel 51 i FN stadgan. Det enda vi ser är att du varje tillfälle akt för att ventilera ditt hat mot Ryssland. Inte klädsamt
Anders Romelsjö (red) 1 december, 2024 At 20:37
Med andra ord det finns inget underskrivet dokument, dessutom så upplöstes Sovjet den sista december 1991.
Natos grundfördrag som undertecknades 1949 av de 12 ursprungliga medlemmarna och av alla länder som har anslutit sig sedan dess innehåller en tydlig bestämmelse som öppnar Natos dörr för andra stater. Detta har aldrig förändrats. Inget fördrag som undertecknats av Nato-allierade och Ryssland har någonsin innehållit bestämmelser om att Nato inte kan ta emot nya medlemmar.
Faktum kvarstår, det är mer än 30 år sen som det ukrainska folket röstade för självständighet från Ryssland och Moskva och vann med 92.26%.
Saknar det betydelse att ledande statsmän i Väst gång på gång talat osanning till ett försvagat Ryssland, Nato:s uttalade huvudmotståndare om Natos expansion?
Ett muntligt löfte är lika bindande som ett skriftligt. Samtida dokument där löftet beskrivs finns ändå och har släppts från arkiv i USA. Att löftet senare förnekades av USA och dess fanboys ökar bara tyngden av USA:s löftesbrott.
92,26 procent? Märkligt att om samma siffror dyker upp i socialistiska stater så ifrågasätts de som ”riggade”.
Georg Weiss, eftersom du som många andra bara verkar ta del av det som MSM berättar så är det ju omöjligt för dig att förstå hela historien… visste du till exempel att William Burns som var USAs ambassadör i Moskva redan 2008 eller 2009 sa ungefär så här: ”Om inte USA slutar att provocera Ryssland kommer Ryssland att tvingas svara med vapenmakt”.
Denne man William Burns är numera USAs CIA-chef, och vad han sa då verkar han ha glömt bort….
Ett faktum till waizzionisten, uzas folkrättsvidriga anfall mot irak, libyen och forna jugoslavien med mördade barn och civila i mängder är ingen fejk förintelse.
Du svarade inte på mitt inlägg, fast det var sakligt.
Men HerreGud, Georg. Beegriper du inte vad som försöker sägas, till dig. Du är ju monolitisk i uppfattningen om vem andra är, vad du har rätt till, och vad andra ’iinte’ har rätt till. Du ’konstaterar ju.. konstant att Russkies är ’fel ute’, men du verkar ju vara immun mot frågor runt isrhekk. Antingen är du pro.. massmördandet av Palestinier (eftersom du inte svarar på normalt ställda frågor) eller så tycker det är orent för j…gt.
Så, ingen vet ju vem/vilken falang du tillhör.
Alla Normalt funderande.. individer, anser ju att massdödande av barn, kvinnor (och gravida kvinnor), äldre o försvarslösa djur (är själv vegetarian men konsumerar mkt proteinpulver o vit/minrl som komplement..Så du vet Georg, o tycker du sääkert är jäotteintrssnt) är fuullständigt galet. Vad tycker du Georg? Bara en fråga ytterligare; ser du det som anständigt, att som..’soldater’..klä sig i offrens kvinnounderkläder o sedan fläska det på asociala ’medier’.? Hmm, nä de tror jag inte du tycker är bra..
Weiss, Weiss,Weiss! Tyckte jag sett det någonstans.
Efternamnet förekommer i boken ”The Crusador” skriven av Paul Kängor. Det lär ha funnits en Gus Weiss som en av Ronald Reagans rådgivare/konstruktörer i samband med kriget mot kommunismen (Soviet) Tror det var i samband med ”Siberian Pipeline” som han nämns.
Snäll kille🤑💸
Svara på een fråga (tro inte att bara du har ’rättmätigheten’ att utställa frågor o kräva få svar). Så fort du får motstånd viner du som den mest sargade. Svara på frågan (ie, det du kräver av redaktören och oss andra); är du sionist..om isåfall, har du då talmud som din grundläggande ’världsuppfattnings’text (eftersom sionismen bygger på talmud) (ie, har iinget med Mose 10 Livsprinciper att göra..ie, Guds Första traktamente med Alla människor och Hela planeten, men som fariseerna/talmudisterna avskydde. Och därför avskydde de Mose, sedan Jesus, Johannes och Apostlarna, sedan Mohammed och därefter resten av Oss alla).
Svara på frågan; är du sionist el inte. Om inte, då accepterar du en 50/50 lösning mll Israeler och Palestinier. Om inte, fortvar då som en israhell
Svara på frågor, som ställts till dig Georg.
Här kommer länken till frågan om ”angrepp i strid med folkrätten”?
https://karlof1.substack.com/p/lavrovs-important-post-brics-summit
Tack Catarin!
Tyvärr det var inte länken som du Anders frågade efter…ska försöka leta reda på den. Men här är en annan länk i vilken Lavrov säger ungefär samma sak.
karlof1.substack.com/p/lavrov-interviewed-by-cbs?utm_source=publication-search
Och säg den människa som inte bländas av den oerhört kloka och kunniga diplomaten Lavrov. På Karl Sanchez substack finns alla hans tal och artiklar samt intervjuer.
I en jämförelse ter sig majoriteten av ministrarna i väst som rena barbarer med alla sina lögner och manipulationer. Det är inte konstigt att ROW, resten av världen, som har långvarig erfarenhet av västs brutala politik, börjar se skillnad på den värld som USA-imperialismen erbjuder och den som Lavrov försöker få till stånd.
Tack Catarina.
Haha, såg precis att i det ’politiskt konkurrensutsatta.. washington’, ännu en skandal inträffat. ’President’ biden gjorde det..haha benådade sin lika genomkriminelle son. ’Svårt’ att förstå varför, men berodde troligen på att sonen genomgått ’terapi’ och numera är en ’välintegrerad’ del av ’samhället’..dvs washington där majoriteten är peddosar.. dvs t ex piizzagate och comet pingpong…Neever to forget. Notan har inte gjorts upp..
Frågan är när ett verkligt regimskifte kan ske i det genomkorrupta USA? Men det är väl som många misstänker att tvåpartidiktaturen är cementerad och att USA måste upplösas innan det kan ske. Trump var ute och hotade alla som ville lämna den sjunkande dollarskutan med sanktioner och hot om krig när han tar över vilket visar på den desperation som råder i Washington där man ju är medvetna om att havererar dollarn är USA också slut som union. BRICS hotade han också med nya sanktioner och handelskrig om de införde en gemensam valuta uppbackad av guld som snabbt skulle slå ut dollarn som reservvaluta.