Var den amerikanska flottans djupdykare med på BALTOPS-22-övningen? Del II

0
181

Efter flygningarna från BALTOPS flygbas Ronneby till U.S. Naval Station Rota och från Ronneby till Sigonella och vidare till Rota den 16-19 juni, finns det två U.S. militärflyg från Rota till Panama City Florida: ett direktflyg från Rota till Panama City-Tallahassee (Florida), och ett via Norfolk till Panama City, vilket både stöder påståendet från Seymour Hersh och från BALTOPS ”dykkoordinator” om djupdykare från Panama City eller dykare som använder utrustning från Panama City vid BALTOPS-22-övningen (Källa: Flightradar24).

https://olatunander.substack.com/p/were-the-us-navy-deep-divers-at-the-08f?utm_source=post-email-title&publication_id=1510517&post_id=146964430&utm_campaign=email-post-title&isFreemail=true&r=103ae5&triedRedirect=true&utm_medium=email

Översättning: Rolf Nilsson.

Rolf Nilsson

En reviderad del 3 av min (Ola Tunanders) första Substack-artikel. Del II. Del I har publicerats här.

Red: Den första Substack-artikeln från mars 2023 har publicerats här.

[Efter en del efterforskningar om flygaktiviteten under BALTOPS-22-övningen har jag lagt till en del material i avsnitt 3 i min Substack-artikel från den 21 mars 2023 (”Efter Seymour Hershs artikel”). Hersh hävdar (8 februari 2023) att USA under denna övning hade använt speciella djuphavsdykare från Panama City Florida för att förbereda förstörelsen av Nord Stream-pipelinen. I del I tog jag upp brevet från ”koordinatorn för dykarna”, som bekräftade detta.

Nedan, i del II, kommer jag att presentera ytterligare stöd för Hershs berättelse med hjälp av ”Flightradar24”. Journalister som hävdar att hans påståenden bara är påhitt måste förklara varför två amerikanska militärflyg som lämnade BALTOPS flygbas Ronneby (Sverige) i slutet av övningen fortsatte via U.S. Naval Base Rota (Spanien) till Panama City Florida. En flygning var en direktflygning, den andra gick via Norfolk (Washington)].


Vänster: Ett amerikanskt Herculesplan på väg upp från Sigonella till Ronneby den 3 juni. Till höger i bild: En amerikansk C-40 Clipper anländer till Ronneby från Sigonella dagen därpå, den 4 juni.

Låt oss först titta på tidslinjen. Vi kommer att titta på Flightradar24 som ger oss information om flyg som kommer in för BALTOPS-övningen. Vi vet att dagarna innan BALTOPS-22 anlände flera amerikanska militärflygplan till Ronneby (Kallinge) på Marinbas Syd i Karlskrona nära den danska ön Bornholm. Dessa amerikanska flygplan anlände från U.S. Naval Air Station Sigonella (Sicilien, Italien) och från U.S. Naval Station Rota (vid Cadiz i södra Spanien) som hade tagit emot amerikanska flygplan som kom från Washington och från den stora U.S. Naval Station Norfolk i Washington (U.S. Second Fleet Command eller Atlantic Command och NATO Joint Forces Command). Den 1 juni gick ett amerikanskt Super Hercules C-130J från Sigonella till Ronneby och sedan tillbaka till Sigonella (via Ramstein). Den 3 juni anlände en amerikansk C-130 Hercules till Ronneby och sedan tillbaka till Sigonella (via Ramstein). Den 4 juni lämnade en amerikansk C-40 Clipper Sigonella och anlände till Ronneby. Den återvände sedan till Sigonella, och den 6 juni lämnade samma C-40 Clipper Sigonella på morgonen, åkte till Rota för att hämta folk som kom från USA och sedan åkte den återigen upp till Ronneby.

 


Till vänster: En Boeing C-40 Clipper på väg från Norfolk Naval Station (U.S. Fleet Command) utanför Washington och anländer till U.S. Naval Station Rota (Spanien) den 4 juni. Till höger i bild: En amerikansk C-40 Clipper på väg från Rota till Ronneby (Sverige) den 6 juni. Flera flygplan följde samma rutt.

Den 3 juni hade en U.S. C-40 Clipper lämnat Norfolk utanför Washington och anlänt till Rota mitt i natten, och dagarna innan hade en U.S. C-5M Super Galaxy och en U.S. C-17A Globemaster anlänt till Rota (den senare gick vidare till Sigonella), båda kom från U.S. Naval Station Norfolk. Det fanns också en Super Galaxy från Washington till Ramstein och en Hercules-flygning från Ramstein till Ronneby. Den 29 maj gick två C-40 Clipper fram och tillbaka från Florida till Norfolk. I ett kombinerat last-passagerarläge kan C-40 ta upp till 70 passagerare. U.S. Super Galaxy och Globemaster har ännu större kapacitet. Det skedde ett stort inflöde av personal från den amerikanska marinen, först till Rota och Sigonella och sedan vidare till Ronneby, bland annat samordningsofficerare för BALTOPS-övningen, PR-officerare, tekniker samt service- och underrättelsepersonal.


Till vänster: En C-40 Clipper (CNV6617) på väg från Ronneby den 17 juni till Sigonella med ett mycket kort stopp i Marseille. Parallellt med C-40:an går en C-130T Hercules (CNV6516) från Ronneby direkt till Rota. Till höger i bild: Två timmar senare anländer samma Hercules till Rota, medan C40 anländer till Sigonella samtidigt. Ytterligare en Hercules lämnade Ronneby för Sigonella två dagar senare. Den 18-19 juni lämnade en amerikansk Globemaster, en Hercules och en C-40 Sigonella för Rota.

U.S. Naval Air Station Sigonella och Rota verkar ha haft en viktig roll i BALTOPS-22-händelserna. Ett amerikanskt P-8 Poseidon-flygplan från Sigonella fördes upp till Nordholz Naval Airbase i norra Tyskland den 7 juni och återvände till Sigonella den 17 juni. Den patrullerade området öster om Bornholm under en vecka tillsammans med en annan amerikansk Poseidon som kom in från Keflavik (Island) nästan varje dag under samma period (en tysk Orion patrullerade regelbundet Östersjön från Nordholz). Den formella avslutningen av övningen ägde rum i Kiel, Tyskland den 17 juni med Chief Naval Operations Admiral Mike Gilday.

Efter BALTOPS-övningen lämnade de amerikanska fartygen och flygplanen Östersjön. Redan den 16 juni fördes några personer med en amerikansk C-130 Hercules från Ronneby till Rota, och dagen därpå förde en bekvämare C-40 Clipper marinens personal från Ronneby till Sigonella, medan en annan Hercules förde ännu fler personer från Ronneby till Rota. Den 18 juni förde en Hercules och en Globemaster personal från Sigonella till Rota och dagen därpå förde ovan nämnda Clipper ytterligare personal från Sigonella till Rota. En Super Galaxy anlände till Rota från Norfolk den 19 juni. Den 20 juni lämnade en U.S. Globemaster Rota för Washington och en annan Globemaster lämnade Rota senare samma dag för att anlända till Norfolk morgonen därpå och kort därefter fortsatte den till Panama City. Den gick sedan tillbaka till Washington (via Charleston). Denna flygning återförde uppenbarligen amerikansk marinpersonal från BALTOPS-övningen inte bara till Norfolk utan också till Panama City.


Till vänster: En C-40 Clipper lämnar Sigonella tidigt på morgonen för Rota den 19 juni. En Hercules hade lämnat Sigonella för Rota dagen innan. Till höger: En C-17A Globemaster lämnade Rota för Washington nästa dag, medan en annan amerikansk Globemaster lämnade Rota för Norfolk några timmar senare.

Vänster: Den 20 juni lämnade ett amerikanskt Globemasterplan Rota (se ovan) och anlände till Washington sju timmar senare. Till höger: En annan Globemaster lämnade Rota några timmar efter det förra planet och anlände till Norfolk tidigt på morgonen dagen därpå. Detta plan fortsatte till Panama City i Florida.


Vänster: Globemastern på den förra bilden lämnade Rota den 20 juni kl. 21.45. Till höger: Samma flygplan anländer till Panama City Florida (via Norfolk) 15 timmar senare. Det hade ett fyra timmar långt stopp i Norfolk.

Den 20 juni lämnade ovanstående Super Galaxy från U.S. Naval Station Norfolk Rota och landade sent på kvällen i Panama City-Tallahassee (Florida). Nästa dag åkte den tillbaka till Washington. Dessa två plan flög uppenbarligen in personal från den amerikanska flottan till Panama City, och Panama City är den amerikanska flottans främsta center för djuphavsdykning. Vi har skäl att tro att de speciella djuphavsdykare från Panama City och/eller med utrustning från Panama City som Seymour Hersh och BALTOPS ”dykkoordinator” talade om, fördes tillbaka från Ronneby till Panama City antingen på direktflyget med Super Galaxy från Rota till Panama City eller på flyget med Globemaster till Panama City via Norfolk.


Vänster: Den 20 juni, efter flygningarna från Ronneby till Rota den 16-19 juni, går en direktflygning med Super Galaxy från Rota till Panama City-Tallahassee (Florida). Till höger i bild: Den här bilden visar detaljer från samma flygning. Den stöder tydligt Seymour Hershs och BALTOPS ”dykarkoordinators” påstående om den amerikanska flottans användning av dykare och utrustning från Panama City.

Det är slående att du hade två flygningar som omedelbart efter BALTOPS-övningen gick från Ronneby till Panama City via Rota (och en också via Norfolk), och båda dessa flygningar lämnade U.S. Naval Station Rota för Panama City samma dag. Detta stöder tydligt Seymour Hershs påstående att amerikanska myndigheter hade använt dykare från marinens dyk- och räddningscenter i Panama City för en operation mot Nord Stream-rörledningarna under BALTOPS-övningen. De underrättelseofficerare som ”Coordinator” och Thomas Röper talade om skulle ha kommit från Norfolk och Washington, medan djuphavsdykarna skulle ha kommit från Panama City i Florida. Det är också svårt att förklara varför man skulle ha djuphavsdykare med på BALTOPS-övningen, när dykarna i den här övningen bara tränade på att lokalisera simulerade minor strax under ytan.

Djupdykarna från Panama City hade inget med övningen att göra. De placerade ut timers och sprängämnen eller navigationsutrustning till Nord Streams rörledningar

Relaterat
Vem låg bakom explosionen av Nord Stream 1 och 2?
Vem sprängde Nord Stream? Äntligen bevis! Eller hur?
Rysslands ”hyllning”/ersättning av Nord Streams pipelines.
Också USA:s vice utrikesminister hyllar sprängningen av Nord Stream 2

Föregående artikelAssange is free! Film från firandet
Nästa artikelAssange är fri! Poeten Håkan Julander med ännu en dikt!
Global Politics
Globalpolitics.se är en partipolitiskt obunden, vänsterorienterad och oberoende analyserande debatt- och nyhetstidning med inslag av undersökande journalistik.

KOMMENTERA

Please enter your comment!
Please enter your name here