Ung kvinnan från Ukraina skriver till Globalpolitics.se: ”Mycket hjärntvätt från väst nu, mycket orolig”

25
2294


Elena Turial 33-årig djurvårdare som är född i Ukraina, och kom till Sverige med sina föräldrar som 6-åring, skrev detta inlägg på Facebook, hon och hennes familj har och har haft täta kontakter med sina släktingar i Ukraina. Publiceras med hennes tillåtelse efter förmedling från en bloggläsare.

Elena skriver:
Det har varit mycket hjärntvättning nu från väst och propaganda om Ryssland och Ukraina. Jag hoppas att ni, mina vänner, är smartare än så och är källkritiska.

Jag är ju från Ukraina. Jag var född där. Och det som händer nu gör mig väldigt orolig.

Amerika och EU skickar vapen dit och soldater och vill ha ett tredje världskrig. Som ni säkert vet har de sponsrat krig mot ryssar i Ukraina ända sen deras maktkupp 2013-2014 när Kiev (Majdan) brann. Och de satte dit med deras egna ord en västvänlig president. Eftersom de vill inte ha en ryssvänlig.

När människor i Ukraina demonstrerade mot det som USA och EU gjorde blev de fängslande, ihjälskjutna och även brända levande. Många efter det riskerade sina liv ändå och försöka skriva på sociala media som också ägs av USA, och deras poster och video blev borttagna eller så skriver man att det är rysk propaganda/ryska troll/att de är köpta av Putin.

När människor där krävde val för att få tillhöra Ryssland igen fick de Nej!
Som Aftonbladet själv skrev för ett par dagar sen, ”ett val där kommer vara olaglig och riggat”. Så de erkänner att invånare vill ha val men så länge människor inte är på NATOs sida så får de inte ha det.
Utan USA gör som de har alltid gjort måste skapa krig, mörda alla människor som är emot dom, och totalt förstöra landet. Flera år efter när de har byggt sin NATO där kommer dom säga att det hände ”demokratiskt och att landet har äntligen demokrati”.

Detta är otroligt läskigt och jag vill inte ha ett tredje världskrig. Det är många som fortfarande inte förstår att Ukraina har bara existerat i ca 30 år och att nästan hela öst och syd Ukraina finns bara ryssar. Det är ca 20 miljoner människor, alltså fler än hela Sveriges befolkning. Och de kräver att Ryssland ska skydda dom.
Ryska armén är i Ryssland, de försöker att hantera detta med ord och konversationer med väst. Men väst vägrar lyssna och sysslar med folkmord på ryssar där istället.

Det som skrivs här i Sverige är att Ryssar är vid ukrainska gränsen, ja öppna världskartan och se själva att Ryssland och Ukraina delar gräns. Så inget konstigt med det.

Det konstiga är att NATO har sina soldater i Ukraina när Ukraina har inget med NATO att göra. De behöver landet för att bygga sin militär bas så nära Ryssland som möjligt och som alltid tjäna pengar på krig. Nu köper EU vapen från Amerika för att behålla och skicka till Ukraina. Och äntligen kan Amerika tjäna sina pengar igen. Allt är inte svart på vitt. Det är mer komplicerat än så. Det viktigaste är att veta vad invånare i Ukraina vill ha men väst vägrar lyssna på de och vägrar skriva om de i sina media.

Föregående artikelHur skall vi se på Kinas utveckling?
Nästa artikelDet säkerhetspolitiska läget och Sverige – Sven Hirdman
Global Politics
Globalpolitics.se är en partipolitiskt obunden, vänsterorienterad och oberoende analyserande debatt- och nyhetstidning med inslag av undersökande journalistik.

25 KOMMENTARER

  1. Vi tackar Elena för orden.

    Alla ukrainare jag känner vill en sak: de vill ha goda kontakter både österut och västerut.

    Ukraina har blivit en olycklig spelbricka för helt andra orsaker än att ge befolkningen ett normalt liv med materiell normal standard.

    De vapenexporterande våldsetablissemangen i framför allt Washington vill ha nya konflikter med nya kunder.

    Det har sedan ett antal år blivit Ukraina, sedan de amerikanska totalhaverierna i Irak och Afghanistan.

    Ukraina vill och behöver ett europeiskt Ukraina och ett europeiskt Ryssland, som är goda grannar och ligger båda i den europeiska kultursfären.

    Det finns bara en part i denna världen som vill omforma Ukraina till delstaten New Wisconsin: och vi vet alla vem det är; konfliktens första och ursprungliga urkraft.

  2. Måste säga att gillade denna unga röst från denna unga ukrainska kvinnan. Håller helt med. Trevligt att du kunde dela med dej. Gillade allt du hade att säga, och jag håller helt med dig

  3. Ni såg väl Agenda igår, när den auktoritäre försvarsministern bullade upp, och liksom hotade de övriga i panelen. Han gör ett löjligt intryck, givet vågar väl ingen säja emot finnen i regeringen, bara några sidor kvar i finska krigshandboken. 1942 gav tyskarna ut en bok om Finland-Tyskland som ”vapenbröder, ” Waffenbrüderschaft. Hade de vunnit hade vi talat tyska och finska idag.

    Stalin borde ha skyddsockuperat Finland redan våren 1940, när tyskarna var upptagna med att gå västerut, ett ryskt misstag, de/vi hade sluppit mycket problem, på Murmanskfronten, och Leningrad, miljoner av offer, liksom de borde ha gått in i Ukraina, 2014, det fanns Responsiblity to protect, redan då, och hade vi sluppit detta problem.

    Som sagt, om nu Nato skyddar Baltstaterna, räcker inte den garantin, varför skall vi dras in i deras ökända krigspropaganda, deras enda industri. Låt Nato visa vad de går för, om de vågar gå på något land som kan mäta sig med dem, förmodligen inte,måste de ha ryggstöd av Sverige, vilken avskyvärd uträkning.

    1941 öppnade Hitler upp för Förintelsen, och Sverige stod och hurrade, då hade vi sluppit mycket lidande, och Förintelsemuseer, där Sverige spelar oskuld, det är Sverige som är medskyldig till Förintelsen ! Bra att Putin synar detta elände, som USA har dragit på oss, det kommer att bli en tillnyktring i EU-hönshuset.

  4. Intressant och trevlig att läsa. Vi behöver mer direkt information från olika områden. USAs propaganda som sprids via deras egna kontrollerade kanaler som SVT, DN och Expressen dominerar alltför mycket och kan bäst beskriva som massivt förfalskad i grunden. Jag skriver ju själv från Kina, och den information ni får via USAs egna kanaler är rent groteskt förfalskad och förvriden. Samtidigt bör alla vara medvetna om att vi snabbt hamnar i USAs och CIAs hårkors, som Udo Ulfkotte, som förmodat lönnmördades av USA. Jag har inte märkt att jag varit speciellt utsatt själv, men jag har sett hur andra systematiskt utsatts för personförföljelser och förtalsdrev likt Benny Fredriksson med avsikt att tysta dom, vilket har lyckats. Förföljelserna har kommit just från dessa rasist och hat agitatorer som skriver på flera svenska media och utger sig för att vara ”sinologer”, ”Kina experter” eller ”Kina kunniga”. Det är dom inte. Dom är kunskaps- och kompetensbedragare.

  5. Ett läckt dokument för många år sedan, det kan ha varit wikileaks eller någon visselblåsare. Det var länge sedan jag fick höra talas om det, det var någon som berättade om det för mig. Sedan dess har det dykt upp vissa fragment från olika intervjuer som blir puzzelbitar i det stora puzzlet som handlar om att Pentagon hade skrivit ett gigantiskt dokument om hur USA skulle krossa Ryssland.
    Det var en tjock lunta som beskrev i detalj, att kriget mot Ryssland skulle ske från EU-länder för minst skada på USA, slutsatsen var att tyvärr kommer inte våra vänner och allierade i EU klara sig, men det viktigaste inte heller Ryssland, däremot kommer USA att klara sig bra.
    Vad jag förstår av alla intervjuer med militärer med högre rang i USA, att det enda som håller USA tillbaka från att attackera Ryssland, är rädslan för hur stor förstörelse deras eget land skulle få vid ett sådant angrepp..
    Så deras planering att inringa Ryssland totalt från EU-länder stämmer ju bra in på denna planering, med vapen riktade mot vissa städer i Ryssland.
    Så Elena har anledning att vara rädd och orolig, för allt som hänt och händer sedan 2014 är väldigt skrämmande, då man kan tolka det som en planering inför det stora slaget
    Vad pågår bakom de stängda dörrarna i EU, . Vad har USA förmedlat till EU-länderna som får dem att tiga om alla övergrepp som sker i Ukraina, hur personer som klagar över det nya Ukrainska styret eller bara vill skydda dem i Donbass de som blir mördade av nazi-militärer i Ukraina, hur de blir tillfångatagna och torterade av ukrainsk underrättelsetjänst SBU. Vad får dem att tiga om stöveltramp på Kievs gator med hyllningar till Bandera.. Vart tog talet om yttrandefrihet vägen när Ukraina stänger ned tre tv-stationer, och USA administrationen hyllar detta offentligt. Idrottsstjärnor som talar ryska blir avstängda.

    Jag väntar med skräck och fasa på att de hårdföra nazisterna i Ukrainas arme skall börja mörda invånarna i Donbass. De går ju på en kurs nu, som CIA driver i Ukraina ”hur man dödar ryssar”, heter den enligt Ben Norton. Hur länge skall Ryssland klara av att titta på innan de ingriper, när dessa nazister mördar de etniska ryssarna i Ukraina. Tillvägagångssättet påminner om judeförföljelsen, hur man demoniserar ett folk och smutskastar det för att människor inte skall reagera för mycket när man angriper dem för att sedan avrätta dem..

    Åsiktspolisen i USA förföljer alla personer med något slags inflytande, då de berättar sanningen om vad som sker i Ukraina. Pianisten Valentina Lisitsa har de förföljt sedan år 2014 för att hon berättat vad som pågår i Ukraina, om nynazisterna, om de styrande i Ukraina och om hur man dödar sin egen befolkning i Ukraina. Som straff får hon inte längre spela tillsammans med Torontos Symfoniorkester. Hon blev också portad i Sverige, där en liberal kulturredaktör fanns med i samma artikel som Mikael Skillt, som då tillhörde Nordiska motståndsrörelsen och stred med Azovbataljonen i Ukraina, båda stod på samma sida och tyckte att Valentina inte skulle få spela i Sverige för att hon kritiserade vad som hände i Ukraina.
    Nedan en video med en stark kritik mot vad hon är utsatt för, och att länder som kritiserat Stalin nu använder sig av samma metoder, de gör en jämförelse,

    https://www.youtube.com/watch?v=T3jxcjKBVvk&feature=emb_logo

    • Kan det vara RAND-rapporten (från 2019)?
      https://www.rand.org/content/dam/rand/pubs/research_reports/RR3000/RR3063/RAND_RR3063.pdf

      Anti-spiegel har en artikel i vilken analyserar ovan rapporten (på tyska)
      https://www.anti-spiegel.ru/2021/studie-der-rand-corporation-hat-2019-geschrieben-was-2021-realitaet-geworden-ist/

      I en artikel från dec 2016, förklarar Alexander Turchinov hur ska ”handskas” med Donbass. En total blockad av Donbass, efter Kroatiska modellen operation-Storm, skulle var bäst.
      Men tack vare ryssarna som började sända regelbundet hjälp till Donbass, sprack deras planer.
      https://www.golosameriki.com/a/tb-latest-on-situation-in-donbass/3639365.html

      • Tack för RAND-rapporten skall försöka att se om den kan bygga på det läckta dokumentet
        från Pentagon.
        RAND rapporten är på 354 sidor, så det kommer ta tid för mig att gå igenom den.
        Fick ingen bra träning på Universitet att läsa litteratur på engelska då man nästan enbart hade svenska böcker på Socialhögskolan.

        Det här var innan kriget i Syrien, och där har ju Wesley Clark avslöjat att han fick se ett dokument på Pentagon att man planerat att slå ut 7 länder på 5 år i MÖ, och planeringen skedde ju sju år innan kriget i Syrien började.
        När det gäller Ryssland har Pentagon säkert haft skiftande planer och många under årtionden. Den som berättade för mig om det läckta dokumentet, och det var över 15 år sedan, måste förmodligen varit någon av mina arbetskamrater, minns inte för jag lade det inte speciellt på minnet just då, vilket var synd skulle frågat mer om det. Av 30 personer på min avdelning, så representerade dessa 15 olika länder samtidigt bland andra Ryssland, Ingen av dem var född i Sverige. Vi som var födda i Sverige var i minoritet kanske 6-8 personer av 30, en ung socialsekreterare från Somalia kom till mig och sa: ”Det är alldeles för många invandrare här, så hur skall jag lära mig svensk arbetskultur.”
        Många var väldigt politiskt engagerade, så intressanta diskussioner i fikarummet, bättre än på en typiskt svensk arbetsplats där man mer talade om förberedelse för helgens fester eller nöjen.
        I dag ångrar jag att jag inte skrev dagbok varje dag, för det var enorma informationsflöden även från de personer som jag var handläggare för och inte kunde låta bli att ta upp politiska synpunkter under sina besök.
        Det hade varit intressant att läsa den i dag.

          • Jag har funnit visselblåsaren till den läckta rapporten från Pentagon som jag berättade om, han heter Daniel Ellsberg, och han har arbetat på RAND, så det är möjligt att rapporten som du skickade från RAND bygger på Daniel Ellsbergs läckta rapporter.
            En artikel om honom på länken.
            Lite fakta om Daniel Ellsberg som läckte dokumenten från Pentagon, som jag hämtat från Wikipedia.
            amerikansk ekonom, politisk aktivist och före detta militäranalytiker i USA
            Den 3 januari 1973 åtalades Ellsberg enligt spionagelagen från 1917 (det är väl samma lag som Assange skall åtalas för i USA) tillsammans med andra anklagelser om stöld och sammansvärjning, med ett totalt maximistraff på 115 år. På grund av statligt oredlighet och olaglig bevisinsamling och Leonard Boudins och Harvard Law School-professorn Charles Nessons försvar avfärdade domaren William Matthew Byrne Jr. alla anklagelser mot Ellsberg den 11 maj 1973.

            Ellsberg tilldelades Right Livelihood Award 2006. Han är också känd för att ha formulerat ett viktigt exempel inom beslutsteori , Ellsberg-paradoxen , sina omfattande studier om kärnvapen och kärnkraftspolitik och för att ha uttryckt sitt stöd för WikiLeaks , Chelsea Manning och Edward Snowden .

            Ellsberg tilldelades 2018 års Olof Palme-pris för sin ”djupa humanism och exceptionella moraliska mod”. [1]

            År 1969 började Ellsberg delta i antikrigsevenemang

            I april 1968 deltog Ellsberg i en Princeton-konferens om ”Revolution i en föränderlig värld”, där han träffade den Gandhianska fredsaktivisten Janaki Tschannerl från Indien, som hade ett djupt inflytande på honom, och Eqbal Ahmed , en pakistansk stipendiat vid Adlai Stevenson Institute som senare kom att åtalas med pastor Philip Berrigan för antikrigsaktivism. Ellsberg minns särskilt att Tschannerl sa ”I min värld finns det inga fiender”, och att ”hon gav mig en vision, som en Gandhian, om ett annat sätt att leva och motstånd, att utöva makt utan våld.” [10]

            Han upplevde en uppenbarelse när han deltog i en War Resisters League- konferens på Haverford College i augusti 1969, och lyssnade på ett tal som hölls av Randy Kehler.
            Ellsberg sa : ”Om jag inte hade träffat Randy Kehler hade det inte fallit mig in att kopiera [Pentagon Papers]. Hans handlingar talade till mig som inga ord skulle ha gjort. Han ställde rätt fråga i mitt sinne vid rätt tillfälle.”

            Ellsberg arresterades i november 2005 för att ha brutit mot en länsförordning för intrång när han protesterade mot George W. Bushs uppförande av Irakkriget . [43]

            Han är medlem i Campaign for Peace and Democracy .

            Ellsberg kritiserade gripandet av WikiLeaks-grundaren Julian Assange , som hade avslöjat amerikanska krigsförbrytelser i Irak. [44] . [

            https://www.thecanary.co/global/world-analysis/2018/04/27/a-renowned-whistleblower-exposes-a-us-plan-to-kill-100-million-of-its-european-allies/

          • Anders Romelsjö, jag kan hålla med dig om skäl nr 1, att Assange skulle fått Palme priset, om det på något sätt kunde hjälpa honom i den situationen som han befinner sig i.
            Jag kan inte hålla med om skäl nr 2. Betänk att Daniel Ellsberg är 90 år gammal och kämpar ännu i dag för visselblåsare aktivt. År 2020 vittnade han till försvar av Assange under Assange utlämnings förhör. Han har ställt upp i otaliga intervjuer och artiklar för Assange, och sagt att om Assange är skyldig är jag lika skyldig. Så säg inte att han inte gör någonting nu, han gör mer än de flest 90-åringar gör, ex. Jan Glliou är inte ens 90 år men jag har funderat på varför han är så tyst och inte framträder mer när det gäller visselblåsare m.fl. Han har tydligen sagt att ”Assange är ett principlöst äckel”. Att han gör avbön nu när det gäller Assange, hjälper honom inte mycket anser jag, då avbönen kommer i samband med  ett massivt stöd för Assange från viktiga aktörer. Assange är bara 50 år och vi vet inte hur han skulle utvecklats som person om han varit fri, eller om han helt skulle slutat vara visselblåsasare som Gillou.gjort.

            CIA har också försökt att droga honom med LSD i en soppa, vid en insamlingsmiddag i Washington för att han skulle tala osammanhängande och på så sätt få honom att framstå som ett nästan utbränt narkotikafall och misskreditera honom. Handlingen involverade servitörer från det kubanska samhället i Miami, och när planen godkändes han de inte få servitörerna på plats till hotellet där middagen skulle äga rum .

            Vi vet att innan Assange föddes så började Ellsberg sin visselblåssarbana och kämpar fortfarande för visselblåsare bl.a. så kämpar han väldigt mycket för Assange skull. Det är bara att slå på google Ellsberg och Assange det kommer upp massor. Han är 90 år gammal!!!

        • Angående ”värsta scenario”-rapporter så tror jag alla (större) länder tar fram sådana regelbundet ur både defensiva och offensiva vinklar och alla parametrar man kan hitta och avväga dem för alla möjliga syften.

          En sådan rapport taget ur sitt sammanhang är därför mycket chockerande påfrestande att ta del av. Men dessa finns också i länder som Ryssland och Kina.

          Man vill helt enkelt strategiskt och akademiskt gå igenom vad som skall, kan, kunde och borde hända.

          Tvärtom vore det märkligt om det INTE fanns sådana kinesiska, amerikanska eller ryska rapporter, vare sig det gäller kärnvapen, konventionella krig, ekonomiska och politiska konflikter m.m.

          Farligt blir det när dessa inre statliga rapporter börjar växa samman med diverse tankesmedjor och det kommersiella vapen-industriella komplexet.

          Det var så Irakkriget (2003) urartade bortom all tankekontroll och det amerikanska önsketänkandet tog över som världsanalys.

  6. Hur har det inte kunnat vara någon som helst kritisk debatt om Nato. Så som senaste året nu varit i alla dessa medier, MEN utan som helst något kritisk debatt om Nato någonstans. Är det inte konstigt ärligt talat, bara det borde besvara flera frågor om detta KORKADE Nato. Så som det ju varit DAGLIGEN nu överallt i MÅNADER,men på något sätt har det ändå inte funnits MINSTA debatt/kontroll av Nato. Vad fan är detta. Och vi Sverige som ju är”alliansfria” Borde HELT klart finnas kritisk/ifrågasättande program/debatt om Nato någonstans dessa alla månader. Det är fan GALET

  7. Kan nu komma med lugnande besked till Elena! Ryssland kommer inte att anfalla sig själv innan den 15 februari för att sedan ”svara” på attacken mot Ukraina. Detta har felaktigt meddelats av USA. Aftonbladet meddelar nu att anfallet kommer efter OS i Kina eftersom Putin inte vill störa showen där. Så ta det lugnt Elena och njut av OS.
    https://www.aftonbladet.se/ledare/a/a7eLda/nar-os-ar-over-kan-det-bli-krig-i-europa?fbclid=IwAR1amQyMct3uewJGHbEiYuxk8CgLs_kuRQn_bchsBV7e5VS3ZIfJHbUFJzM

  8. Bombningarna från Ukraina mot Donbass har intensifierats och man evakuerar nu flera skolor. De evakuerar i Donetsk och Gorlovka. Har inte hört om några skolor i övriga Ukraina som evakueras. Så alla vapen man erhållit från England, USA, Tjeckoslovaken och Polen m.fl. länder skall användas mot Donbass.
    På denna video kan man lyssna på hur det låter i dag ca 11:30 lokal tid i södra Donetsk,

    https://twitter.com/DeanoBeano1/status/1488829097824378882?ref_src=twsrc%5Egoogle%7Ctwcamp%5Eserp%7Ctwgr%5Etweet

    • Det är inte omöjligt att det blir tyvärr så en konflikt i regionen börjar, och där ryska militära krafter för första gången får ingripa militärt i konflikten, ungefär som när Tbilisi-styret under Saakasjvili gick till angrepp mot OSS- och ryska fredsstyrkor i Abchazien år 2008.

      I Donbass kan då främst de anglo-amerikanska krafterna då säga: ”Ja! Nu är det ryska anfallet i gång, och vi kan införa alla motåtgärder och sanktioner” d.v.s. för att i långa loppet förhindra Kontinentaleuropa och Ryska federationen från alla integrerade framtidsförhållanden: för det är detta som är konfliktens dolda huvudorsak, oavsett alla nämnda och skällda säkerhetspolitiska principer vi översköljs med överallt; men inte nämner att Ukraina är en lycklig Nato-bricka på brädet, denna organisation som var i det närmaste hjärndöd, av alla skarpa bedömare häromåret. Så ja, amerikanskt våld och hot har märkligt väckt liv i liket i Bryssel (och Washington).

      Det är inte UKRAINA konflikten distinkt handlar om, utan Kontinentaleuropas framtida politiska och handelsmässiga förhållanden till Ryska federationen, Euroasien och Kina. Det är dessa Washington fruktar mest av allt.

      Det är denna process Washington, Nato och de anglo-amerikanska krafterna försöker hindra.

      Så, säkert, det kommer att börja med en del våld i Donbass. Tyvärr.

      Det som är ”rysk aggression” är de facto Washingtons eviga inringning av Ryssland och försöket att ha kvar någon slags makt över Europa och Asien. På lång sikt kommer detta självklart att misslyckas -vi måste dock fråga oss: hur många Irak, Syrien, Afghanistan och Ukraina till?

      USA är den första primus våldsmotorn för europeiska och asiatiska konflikter.

      Det kommer vi däremot aldrig i från. Ty i Washington har man ännu inte börjat läsa ukrainsk litteratur, och har ingen tanke på det heller!

  9. Först, väldigt bra att få höra Elenas version, den här artikeln borde alla få läsa. Och sen en fråga, vad tror ni, varför är USA ute efter Ryssland…läste ”….Meanwhile, the fossil fuels still in the ground are worth as much as half of all other global wealth. It’s fantasy to imagine capital will decide to leave all that potential profit alone without one hell of a fight.”i en artikel i The Jacobin om klimatet…pratade också med en god vän uppe i Luleå, hon trodde att USA var ute efter oljan i Arktis i första hand. Och sen diskuterade jag med en annan god vän,,han trodde inte att det skulle kunna bli krig, för att Nato är splittrat, dvs Tyskland vill inte gå i krig mot Ryssland på grund av gasleveranser. Minns för flera år sedan sa en kamrat ”USA vill att Nato ska kriga mot Ryssland, och USA ska kriga mot Kina”….stackars våra barnbarn. Kanske har ni redan svarat på de här frågorna, men frågar ändå….Jag vet inte riktigt hur jag ska tänka. Vad tror ni?

    • Mentaliteten hos den amerikanska eliten är en härskarnas exceptionalism. De tål inga jämlikar och när sådana plötsligt har börjat dyka upp får de raseriutbrott. Brezinski hade ju sagt att alla sådana skall hållas nere, och nu anmäler de sig, två stycken redan och flera kan det bli.

      Jag vet inte vad som lockade Napoleon, oljan var inte aktuell och få andra ryska fyndigheter heller. Men för Hitlers Tyskland var motivet solklart. Det nya Tyskland som skulle bli Storbritanniens like behövde de ryska naturresurserna. Jag minns också en intervju med Madeleine Albright från 90-talet, där hon uttryckte sin förtrytelse i det orättvisa att Ryssland förfogade över sådana rikedomar.

      Men jag tror inte heller att USA är beredda att gå i krig. Att Ryssland just nu gått ut med sådan kraft för sina säkerhetskrav är knappast en tillfällighet. De anser att de nu moderniserat sitt försvar så långt att de inte behöver frukta militära angrepp. USA:s generaler lär nog fatta detta, även om politikerna har det svårare. USA är som Pepe Escobar säger, kaosets imperium, som tänder brandhärdar överallt men saknar förmåga att kuva sina jämlikar.

      • Tack för svar Jan Nybondas! Då kanske det ligger något i det som en kamrat sa ”USA vill att Nato ska starta krig mot Ryssland…” för att denna elit i USA ger tusan i om Ryssland och Europa krigar, det blir nya marknader, nya möjligheter att få igång den amerikanska- i det närmaste nedlagda industrin -för att så mycket materiellt blir förstört i krig typ…Och för att manipulationer om ett förestående krig gynnar militärindustrin..och en upptrappning av propagandan gör att sanktioner måste utfärdas mot Ryssland och på så sätt kan man försöka knäcka Ryssland,(eftersom det inte verkar fungera med en färgrevolution där) och sen komma åt naturresurser och Arktis olja…det finns kanske inte något entydigt svar…jo, ett ”kapitalismen behöver krig för att lösa sina ständigt återkommande kriser.”

    • Din vän i Luleå skrev, att USA vill ha Rysslands olja. En sak kan man vara säker på, nämligen att USA skulle inte gå i krig mot något land om de inte samtidigt kan stjäla något från det landet. Eller om de får betalt för att kriga mot ett land. När det gäller Syrien så betalade Saudiarabien, hela USA:s krigsinsats, men som om det inte räckte så stjäl de ändå deras olja.
      Fast USA stjäl både Iraks och Syriens olja så räcker det inte för USA, de köper in enorma mängder olja från Ryssland.
      Det jag tror att USA helst vill åstadkomma i Ryssland, är ett land i kaos som det var under Jeltsins styre, då amerikanska företag fritt kunde gå in och ta för sig av naturrikedomar, medan befolkningen i Ryssland blev fattigare. Så det blir på folkets bekostnad om USA skall få som de vill.

      Jag läste en artikel av en italiensk professor i sociologi Pino Arlacchi. Hans far var antifascist och hade därför fått tillbringa två år i ett nazistiskt fångläger i Tyskland, dit han deporterades då han vägrade gå med i Republiken Salo när han tjänstgjorde som officer i den italienska armen. Han överlevde och återvände till Italien med ett intensivt hat mot vapen och krig.
      Så P. Arlacchi växte upp i ett hus utan skjutvapen i ett land där även präster var beväpnade.
      Hans artikel lovordar Putin och vad han åstadkommit i ett land så fullt av kriminella oligarker som beordrade mord till höger och vänster. När Putin tog över var landet i så dåligt skick att USA:s industri kunde utan problem plundra landet och 40% av befolkningen var fattiga.
      Han skriver också om att de flesta av morden på journalister i Ryssland som Putin får skulden för, är de skyldiga oligarkerna (vilket oberoende journalisten Max Blumenthal också vittnat om att då Putin kom till makten minskade morden på journalisterna.)

      Han skriver: Den kriminella eliten närmast Jeltsins oligarker är Cosa Nostras chefer. Samma grymhet, samma politiska arrogans, maskerad av en mycket överlägsen grad av rikedom, utbildning och social status.
      Bedrägeriet med ”lån för aktier” är den ryska kapitalismens grundande. Vilket bidrog till konsolideringen av en politisk-maffia-oligarki som genererade den största katastrofen som Ryssland lidit sedan nazistinvasionen 1941, fattigdomen gick från 2% till 40 % på 1990-talet. Kriminella gäng av olika slag strövade runt i landet. Plutokratin som blomstrade under Jeltsin var ett kraftsystem utan framtid, som måste fortsätta stjäla och korrumpera för att överleva.
      1999 kom Vladimir Putin till makten, bakom honom fanns de bitar av KGB som inte hade gått samman i det kriminella kitteln i det postkommunistiska Ryssland. Putin satte oligarkerna inför ett alternativ: återinträde i finansiell makt, utan ingripande i politiken, i utbyte mot regeringens avsägelse av att återfå stulna varor från privatiseringar eller totalt krig och ingen straffrihet för de brott som begåtts (massaker, mord stölder, bedrägerier, kidnappningar, utpressning, skatteflykt i överflöd).Putins förslag delade maffiafronten. Vissa oligarker accepterade det, andra hånade det och gjorde det ödesdigra misstaget att underskatta styrkan hos den tidigare KGB-ledaren
      Khodorkovsky var en av dessa som flydde från Ryssland till Europa och är nu hedersgäst hos EU, där han fritt får tala hur många lögner han vill om Putin vilket Clare Daly från Irland reagerat över.
      Pino skriver att han vet hur man känner igen en mafioso, och kan bekräfta att Khodorkovsky var en av de farligaste maffia medlemmarna. I stället för att ångra sig återlämna bytet gömt i ett skatteparadis och be om förlåtelse finansierar det PR-kampanjer.

      Han skriver också att det var de europeiska och amerikanska bankerna som stal pengarna från den ryska maffian och hjälpte till att föra ett stort land till randen av kollaps.
      Detta slutade med Putins ankomst, vilket orsakade hans impopularitet bland angloamerikanska storföretag och deras tidningar.

      Så USA vill ha ett land i kaos med så många inrikes problem att USA fritt kan styra i världen utan att Ryssland lägger sig i deras krig, och deras industrier kan plundra landet.

      • Oligarkerna i USA drar sig inte en för att plundra den egna unionen där storföretagen slår ut alla lokala företag och butiker. Och fattigdomen i USA börjar närma sig katastrofala nivåer som inte bara drabbar svarta och de med spansk påbrå utan även den vita f d medelklassen minskar kraftigt, det som varit kittet i den sönderfallande unionen. Oligarkerna vill ha kaos överallt i världen för det är då de tjänar mest pengar…Se bara hur de berikat sig på Covid-bluffen som uppenbart Fauci och hans hantlangare såg till att sprida över världen.

        • Hm Benny, det där första kan jag tro på, om man byter ut oligarker mot samvetslösa kapitalister, men inte det där sista om ”covidbluffen”. Tror du inte ens att det är en pandemi som spridits från fladdermöss i de djupa regnskogarna som tack vare skogsavverkningen för vinsters skull, kommit i kontakt med människor, en pandemi som denna art av fladdermöss råkar klara av, men som vi människor inte har motstånd med så lätt?

      • Tack, Vivianne Månsson, vilken bra beskrivning av det hela. Och tänk att vanllga hederliga människor i Sverige kan tycka att Putin är en ytterst farlig , Hitlerliknande aggressiv typ. Det visar hur manipulerade vi är i Sverige. Och inte undra på att många ryssar ställer upp bakom Putin.

KOMMENTERA

Please enter your comment!
Please enter your name here