Apropå flygplanskapningar: Minns Du när EU-länder tvingade ned flygplanet med Bolivias president Morales juli 2013?

11
1180
Evo Morales. Wikipedia.

Ett flygplan från Litauen har tvingats ned i Belarus. Detta tilldrar sig skarp kritik. EU kräver att en oppositionell från Belarus som fanns på planet och som häktats skall frisläppas. Jag stödjer inte aktionen, och saknar tillräcklig kunskap om skäl till att han gripits. Kanske någon läsare har fakta i frågan?

Erinrar mig en liknande händelse, av lika stor eller snarast större politisk valör.

Den 1 juli 2013 gav president Evo Morales från Bolivia, som hade deltagit i en konferens med gasexportländer i Ryssland, en intervju till RT-TV-nätverket där han verkade positiv till att erbjuda asyl till Edward Snowden. [1] Dagen efter TV-intervjun avreste president Morales med sitt plan Dassault Falcon 900 FAB-001, som förde honom tillbaka till Bolivia från Ryssland, från flygplatsen i Vnukovo i Ryssland. Planet flög över Polen och Tjeckien och tvingades ändra kurs och landade i Wien.

Morales kommer hem efter flygplanskapningen 2013. BilD: Zuma/Rex

Ett antal motstridiga uttalanden och anklagelser framfördes sedan av olika parter. Enligt Bolivia omdirigerades flygningen till Österrike när Frankrike, Spanien, Portugal och Italien [3] enligt uppgift nekade tillgång till sitt luftrum, på grund av misstankar om att Snowden var ombord. [4]

Österrikes biträdande kansler, Michael Spindelegger, sa att planet genomsöktes, fastän den bolivianska försvarsministern förnekade detta och sa att Morales hade nekat inresa till sitt plan. [5] [6] Enligt flygmyndigheter vägrades tillträde till det franska, spanska och italienska luftrumet av “tekniska skäl”, vilket starkt fördömdes av Bolivia, Ecuador och andra sydamerikanska länder. Rykten hade spridits från USA om att Snowden var ombord. [7] [8] Spaniens utrikesminister José García-Margallo uppgav offentligt att de fick höra att han var ombord men specificerade inte vem som hade informerat dem. [4]

Den kände australiensiske journalisten John Pilger skrev i The Guardian “Tänk er att den franske presidentens tvingas ner i Latinamerika på “misstankar” om att den hade en politisk flykting i säkerhet – och inte bara vem som helst utan någon som har gett världens folk bevis på kriminell verksamhet på en episk skala.” Pilger nämner att president Morales kvarhölls i 14 timmar. John Pilger

Pilger skriver vidare “Föreställ er svaret från Paris och från det “internationella samfundet”, som regeringarna i Väst kallar sig själva. Till en refräng av indignation från Whitehall till Washington, Bryssel till Madrid skulle heroiska specialstyrkor skickas ut för att rädda sin ledare och krossa källan till sådan flagrant internationell gangsterism. Media skulle heja på.”

Några andra flygplanskapningar finns beskrivna av Wikipedia, bland andra en i Sverige av högerextremister 1972.

11 COMMENTS

  1. Detaljer om händelsen med Ryanair-planet avslöjades i Minsk.
    Chefen för flygavdelningen vid Vitrysslands transportministerium, Artyom Sikorsky, avslöjade ett antal detaljer om händelsen med Ryanair-planet som flög från Aten till Vilnius, som den 23 maj omedelbart landade på Minsk flygplats.
    ”Den 23 maj skickades ett skriftligt meddelande till e-postadressen till National Airport Minsk från e-postadressen protonmail.com på engelska:” Vi, Hamas-soldaterna, Meddelandet kräver att Israel upphör med skjutningen i Gazaremsan. Vi kräver att EU avstår från sitt stöd för Israel i detta krig, “citerade RIA Novosti honom.
    ”Det här planet har en bomb. Om du inte uppfyller våra krav kommer bomben att explodera den 23 maj i Vilnius, ”citerade han hotbrevet. ”Det fanns inget tryck på Ryanairs besättning att nödlanda på Minsk National Airport från sidan av de vitryska flygledarna” sa han.
    Inga sprängämnen hittades under inspektionen av flygplanet. Vitrysslands utredningsutskott inledde straffrättsliga förfaranden på grund av ”medvetet falsk rapportering av fara enligt del 1 i art. 340 i strafflagen”.
    Efter landningen fängslades Roman Protasevich, en av grundarna av NEXTA Telegram-kanalen som erkändes som extremist i republiken. Han arresterades för att han stod på listan över individer som är involverade i terrorism. Mannen får upp till 15 års fängelse.
    På kvällen den 23 maj anlände flyg FR4978 till Vilnius, där passagerarna möttes av Litauens premiärminister Ingrida Simonyte.
    Rysslands utrikesminister Sergei Lavrov, under en presskonferens med sin grekiska motsvarighet Nikos Dendias, krävde en bedömning av händelsen med landning av ett Ryanair-passagerarplan i Minsk “inte bråttom, otrevligt, utan på grundval av all tillgänglig information , “vilket indikerar att en företrädare för det vitryska utrikesministeriet gjorde ett detaljerat uttalande.
    ”Det är viktigt att bedöma denna situation nykter, särskilt eftersom de vitryska myndigheterna är redo att tillhandahålla all nödvändig information”, sade han.
    Som pressens sekreterare för den ryska ledaren Dmitry Peskov sa, bör situationen med landningen av Ryanair-flygplanet i Minsk ges en nykter bedömning.
    ”För tillfället behöver vi bara nyktert utvärdera denna händelse med detta flygplan. Någon kräver sanktioner, någon säger att allt är helt i enlighet med internationella luftfartsregler och -regler. I det här fallet finns det många motstridiga uttalanden, sade han och svarade på en fråga om möjliga politiska konsekvenser i samband med händelsen.
    Västerländsk reaktion.. Måndagen den 24 maj kallade Europeiska unionen Vitrysslands ständiga representant till EU Alexander Mikhnevich till Bryssel för att uttrycka sin starka fördömelse i samband med situationen kring Ryanair-flygplanet.
    ”På begäran av den höge representanten Josep Borrell kallade generalsekreteraren för Europeiska utrikestjänsten Stefano Sannino Republiken Vitrysslands ambassadör till Europeiska unionen Alexander Mikhnevich för att fördöma det oacceptabla steget från de vitryska myndigheterna, som tvingade ett civilt plan till göra en nödlandning i Minsk och häktade sin passagerare Roman Protasevichli, en oberoende vitrysk journalist och en aktivist, ”säger pressmeddelandet.
    Strax innan det sade chefen för europeisk diplomati, Josep Borrell, att situationen med Ryanair-flygplanet, under vilken de vitryska myndigheterna utsatte passagerare och besättning i fara, skulle diskuteras vid EU-toppmötet den 24-25 maj.
    “EU kommer att överväga konsekvenserna av dessa åtgärder, inklusive att vidta åtgärder mot de ansvariga … En internationell utredning av denna händelse bör genomföras för att fastställa alla fakta som bryter mot internationell luftfartslag,” – sa i meddelandet.
    Lagstiftare från åtta länder (USA, Storbritannien, Irland, Tyskland, Lettland, Litauen, Polen, Tjeckien) uppmanade Internationella civila luftfartsorganisationen (ICAO) att omedelbart undersöka Ryanair-incidenten.

    Västra politiker uppmanade också Nato och EU att införa sanktioner mot Vitryssland och beröva det förmågan att använda Interpol-basen.
    Enligt västerländska medierapporter fick International Civil Aviation Organization en begäran om att avbryta flygningar över Vitryssland.
    Dessutom rapporterar Bloomberg att efter resultaten av EU-toppmötet kan europeiska lufttrafikföretag förbjudas att flyga över Vitryssland och flygplanen för det vitryska företaget Belavia kommer att förbjudas att landa på europeiska flygplatser. Samtidigt rapporterar RIA Novosti, med hänvisning till orden från en Nato-representant, att de permanenta representanterna för länderna i Nordatlantiska alliansen kommer att hålla samråd om incidenten med Ryanair-flygplanet tisdagen den 25 maj.
    Minsk tror att väst politiserar händelsen med en nödlandning i den vitryska huvudstaden av ett Ryanair-plan på väg från Aten till Vilnius. Detta konstaterades av presssekreteraren för republikens utrikesministerium Anatoly Glaz.
    ”Situationen eskaleras direkt och tydligt. Det är medvetet politiserat, anklagelser som inte stöds låter, etiketter är limmade. Samtidigt finns det ingen uppenbar önskan att förstå det objektivt. Istället återspeglade sanktionsparollen omedelbart igen. Vi uppmanar ändå dem som underlåtit för denna onda praxis att komma ihåg passagerarnas regler och säkerhet, analysera allt lugnt och vänta på slutsatserna från kompetenta experter. När allt kommer omkring är det bara på den grunden man kan dra åtminstone några anmärkningsvärda slutsatser, säger Glaz.
    Enligt representanten för utrikesministeriet agerade de vitryska tjänsterna i enlighet med de etablerade internationella reglerna – säkerheten för Ryanair-besättningen och passagerarna garanterades fullt ut genom gemensamma ansträngningar.
    ”Det är naturligtvis rent mänskligt förståeligt och sorgligt att passagerarna på detta flyg stöter på vissa olägenheter. Reglerna för flygsäkerhet är dock en absolut prioritet, dessutom överallt och för alla, förklarade han. – Den vitryska sidan har alltid ansvarsfullt närmat sig och närmar sig deras iakttagelse. Detta erkänns av relevanta tillsynsmyndigheter inom flygsektorn. Dessutom är jag säker på att vi i denna fråga kan garantera fullständig öppenhet, om det behövs, acceptera experter och visa allt material för att utesluta påståenden ”.
    https://russian.rt.com/ussr/article/865192-samolet-belorussiya-incident

    • Finns mycket att ifrågasätta här.. som t.ex. varför Hamas skulle skicka ett mail till vitryska myndigheter om ett krav på EU. Hade det kommit till grekiska eller litauiska myndigheter hade det i alla fall funnits någon form av logik i det. Men om vi nu bortser från detta, varför inte låta planet fortsätta till Vilinus, vilket hade gått *mycket* fortare än den omväg till Minsk som nu gjordes?

      • När ett hot inträffar finns regler hur luftfartsmyndigheter och trafikledning skall agera, och dom följde bara reglerna när planet ombads landa. Sista ordet har alltid piloten.

  2. Vad jag vet så befann sig det här planet i vitryskt luftrum. Så var inte fallet 1973 då Israel gjorde samma sak med ett libanesiskt plan på väg till Bagdad. De trodde PFLP-ledaren George Habash fanns ombord vilket han inte gjorde. Det planet var aldrig inne i israeliskt luftrum.

  3. Rent juridiskt är det ett steg värre att tvinga en statsledare att landa vars plan borde skyddas av diplomatisk immunitet. Men internationell rätt har inte tidigare heller stått i vägen för NATO-länders övergrepp. Gaddafis plan skulle helt sonika skjutas ned av franskt jaktplans missil över Italien. Gaddafi hade emellertid då ännu vänner i Italien som fått nys om planen och förvarnade honom. Gaddafi styrde sålunda mot Malta och inte mot Tripoli. De franska jaktplanen tog fel på målet och sköt ned ett italienskt passagerarplan på inrikesrutt, Itavia DC-9. De franska gärningsmännen dömdes aldrig, lika litet som deras chefer som planlade attentatet.

  4. Inte ett enda land har begärt information om Ryanairs flygplanhändelse från Vitryssland hittills sade Vitrysslands utrikesminister Vladimir Makei den 24 maj.
    ”Vi är redo att tillhandahålla all information som rör denna händelse med Ryanair-flygplanet. Vi är redo att transparent undersöka denna incident inklusive med hjälp av relevanta internationella specialister. Men inget EU-land, inte ett enda västerländskt land har begärt information om händelsen från Vitryssland så vitt jag vet just nu.
    Men de har lyckats göra hundratals politiska uttalanden som inte bara innehåller anklagelser utan öppna hot riktade mot Vitryssland. Det är absolut oacceptabelt. Det är vad som kan beskrivas som en ny geopolitisk ordning i aktion”.
    BelTA rapporterade tidigare att ett flygplan från lufttrafikföretaget Ryanair flög över Vitryssland på väg från Aten till Vilnius den 23 maj. Flygplanet skickade en nödsignal. Flygplatsen fick signalen kl. 12:50. FR4978-flyg squawked-kod 7700 – det är den viktigaste nödkoden, som betyder en nödsituation ombord. Ett meddelande om en bomb ombord på flygplanet var anledningen till nödanropet.
    Befälhavaren bestämde sig för att avleda flygplanet till Minsk National Airport där flygplanet landade klockan 13:15. Räddningsteam på flygplatsen, ambulanser, flygsäkerhetspersonal och K9-specialister hade redan väntat på flygplanet vid parkeringsförklädet. Snabba utredningsåtgärder vidtogs. Ytterligare enheter från nödministeriet anlände. Representanter för brottsbekämpande myndigheter arbetade på plats.
    Det var 123 passagerare ombord.
    Alla genomgick ytterligare en flygsäkerhetskontroll och levererades till flygplatsens transitlounge för utredningsåtgärder. Bagaget togs också ut från flygplanet och underkastades en ytterligare säkerhetskontroll. Tipsen om bomben ombord på flygplanet visade sig vara falsk. Flygplanet lämnade Minsk National Airport till Vilnius kl 20:48.
    https://eng.belta.by/politics/view/fm-no-country-has-requested-information-about-the-ryanair-incident-from-belarus-so-far-140177-2021/

  5. Ann Linde kritiserar Belarus skarpt! Ann Linde skräddar inte orden! Ann Linde har har hittat tungan som hon hade tappat då apartheid- och mördarregimen israel gick bärsärkagång i Palestina och slaktade barn, kvinnor och oskyldiga civila, way to go Ann den sanna kämpen för folkrätten. Vi få hoppas att Ann Linde hittar sin tunga igen och uttalar sig i skärpta ordalag om USAs “extraordinary renditions” med olagliga CIA flygningar med kidnappade personer. Apartheid israel är förstås det land som har gjort kapning till sitt unika kännemärke – skulle man fråga västledare och politiker (exempelvis Ann Linde) om vad de anser om israels systematiska kidnappningar så skulle svaret blir “israel förbehåller rätten att kidnappa”.

    Moon of Alabama avslöjar det hyckleriet som bara västledare bär som sitt signum på ett finurligt sätt

    https://www.moonofalabama.org/2021/05/lukashenkos-revenge-served-cold.html#more

    • Har den kufiska Ann Linde inga kunniga experter som kan informera henne om att inte återigen trampa in i ett träsk av lögner? Må hända kan det ju vara så att Linde anser att EU/USA/Israel får hålla på med olagliga flygkapningar men att om andra gör samma sak ska de fördömas! Alltmer besvärande uppgifter kommer i dagen om den här Protasevich verksamhet och det är ingen “journalist” som fulmedia försöker han att framstå som utan en slipad skurk och samhällsomstörtare med nazikopplingar i Ukraina! Man kan ju fråga sig om den riktiga oppositionen i Vitryssland verkligen vill ha med Protasevich att göra? I Ryssland vill ju oppositionen inte ta i Navalnyj med en tång, kanske det är likadant i Vitryssland?

  6. Man får ta det som det är.
    Det råder ingen rättvisa någonstans.
    Jag har upptäckt att naturen inte är rättvis.
    Naturen är kampen om överlevnad.
    Kampen om överlevnad brukar jämföras med kapitalism.
    Om man nu betraktar kapitalism som system och inte ur någon särskild del.

    Demokrati, ideologier och kanske till och med religioner är också en kamp om överlevnad.
    Demokrati med yttrandefrihet blir således en fri marknad.
    Inte för varor och tjänster men för åsikter, ståndpunkter och olika idéer hur samhället bör utformas.

    Åsikterna om de här flygkapningarna är alltså relativa den inställning betraktaren själv äger.

    Som jag sa till någon (aftonbladsläsande socialdemokrat) igår som förfärade sig över Lukashenkos “diktatur” i Belarus:
    – De oppositionella har inte särskilt lätt för sig i vårt land och omhuldade demokrati heller.

  7. Om jag nu fått det hela rätt så är det alltså olagligt att vara uppviglare, nazist, spion m.m om man gör dessa gärningar i länder som är vasaller till USA eller “allierade” med USA och ska i fängelse alternativt mördas! Gör du samma brott i länder som motsätter sig USA typ Ryssland, Kina, Vitryssland så är du alltså en oppositionell “hjälte” och upphöjd över alla misstankar om brott och kriminella gärningar trots att sådana kan bevisas! Detta är alltså det som politiker, MSM osv förmedlar till lättlurade…Tja, det är skillnad på folk och folk det är uppenbart!

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here