Uttalande från Folkrörelsen Nej till EU – En seger för demokratin.

Uttalande från Nej till EU

Folkrörelsen Nej till EU.

En seger för demokratin.

Det brittiska folket har talat. Och dess besked, liksom för över tre år sedan är lika demokratiskt orubbligt: Respektera vår röst: Get Brexit Done.

Men det är mer än så, denna gång.

För det här valet handlade om att rädda eller krossa demokratin i Storbritannien.

Den viktigaste sakfrågan avgjordes av folket för över tre år sedan, i den största demokratiska manifestationen i landets historia där fler röstade för Brexit än för någon annan fråga eller parti någonsin.

Men sedan dess har de politiska, ekonomiska och mediala eliterna gjort allt de kan för att sabotera folkets beslut. Detta är också en odemokratisk tradition i det odemokratiska, elitistiska EU.

De flesta medborgarna har bara en väg till inflytande i sitt land – rösträtten. Därför är den livsviktig och helig. Och därför innebar elitens sabotage av folkviljan; dess aktiva vägran att verkställa folkmajoritetens beslut, ett hot mot demokratins levande hjärta.

Och därför var demokratin den absolut viktigaste, dimensionerande principfrågan i det här valet.

Och det brittiska folket röstade överväldigande för att försvara demokratin: Det är stort. Och eliten är alltmer arrogant, hatisk, och besatt. Kriget mot folkstyrets fiender är inte över. Men det här slaget vann vi.

Lärdomen för oss i Sverige är att:

· Det går att lämna det alltmer odemokratiska, konfliktfyllda och dysfunktionella EU.

· Det går att försvara folkstyret.

Föregående artikelPlanerar terrorister och Vita hjälmarna nya (fejkade) attacker med gas i Idlib.
Nästa artikelVarför förlorade Labour valet?

1. Rent kusligt tyst här om dagens stora politiska händelse.
    Fast de jag tycker mest synd om är journalisterna på SVT Public Service. Eller den statligt styrda organisationen som helhet. Förmodligen är det en sorgfylld stämning där idag.
    Jag läser SVT hemsida varje dag och av rapporteringen från valet i UK förstår jag valresultatet måste vara ett slag i ansiktet.
    Neocons Boris Johnson säger; -Ni lånade oss er röst.
    Hur mer rätt än så kan det bli?
    Högern förstår sådant men inte vänstern.
    De lever fortfarande i en tro de vet det bästa åt andra.
    Jag tror det kommer gå samma väg i Sverige, där ett annat parti ”lånar” arbetarklassens röster.
    Av samma anledning.

Jag läste 1,5 miljoner tittare såg Lucia i TV på morgonen.
    Förmodligen ytterligare ett nederlag för (progressiva) SVT Public Service.
    Jag är just hemkommen från stan. Lite blöt för jag cyklade. Något Luciatåg lyckades jag inte pricka in men jag såg Lucia med följe kliva in i en minibuss. Alltid något tänkte jag då.

• Som jag berättat tidigare har jag ingen TV. Jag gjorde mig av med TV:n 2006. Några år före tänkte jag ibland det skulle vara svårt att leva utan TV.
        Jag tror vi människor är vanemänniskor. Högst anpassningsbara precis som djuren. Vi kan t.ex. leva under både kommunistiska regimer och under kapitalism. Det är egentligen bara de grundläggande behoven som är viktiga. Resten av behoven är påverkningsbara men klart utsatta för begär och stimulans.
        Begäret hos människor varierar i högsta grad.
        Mitt begär för droger är mästrat. Det har aldrig varit särskilt utsatt men ändå klart påverkat av miljön. Snuset var det sista drogbegäret jag lämnade 2009. Av egen vilja. Däremot har jag fortfarande kvar mitt habegär. Av den anledningen kan jag inte lämna rätten till privat ägande.

2. arbetarklass.. Storbritanniens medborgare höll ett snabbt val på torsdagen i ytterligare ett försök att bryta Brexit-dödläget.
    Resultat från 649 av landets 650 valkretsar visar seger för det konservativa partiet.
    Storbritanniens premiärminister Boris Johnson håller ett anförande om sin återkomst till Downing Street efter att ha besökt drottningen i Buckingham Palace i London.

Valet, som hölls på torsdagen, kallades av premiärminister Boris Johnson i hopp om att få en fungerande majoritet för sitt konservativa parti för att äntligen ”få Brexit gjort.”

Resultat från 649 av landets 650 valkretsar visar en omfattande seger för det konservativa partiet, som har fått majoritet i underhuset. Å andra sidan led Labourpartiet sitt värsta valresultat sedan 1935.
    Jeremy Corbyn har redan meddelat sitt beslut att inte leda partiet i nästa val.

• Nu befinner jag mig förvisso på en hemsida för politisk radikalism men jag tycker ändå arbetarklassens egna val borde skicka signaler till de som menar sig företräda dem att visa viss återhållsamhet och framförallt respekt inför den genom politiken möjliga ingrepp att förändra samhället i dess grundvalar. Aktiv kraft kan ge mindre önskad reaktiv effekt.

En kanske inte fullständigt belåten jag mötte idag menade att ”Labour tänker på de små i samhället”. Jag utan reptilhjärna valde att inte svara. Men tänkte sedan, vem gör inte det?
      Rent politiskt är det ju omöjligt därför människan är empatiskt sinnad.