Det har aldrig i historien funnits ett större behov av en stor anti-krigsrörelse 

26
1616
Bild: Global Times!

En ny artikel  av Caitlin Johnstone https://caitlinjohnstone.com/2023/02/27/there-has-never-in-history-been-a-greater-need-for-a-large-anti-war-movement/ 

Caitline Johnstone

Saker och ting eskalerar allt snabbare mellan den USA-centraliserade maktstrukturen och de få kvarvarande nationerna med vilja och medel att stå emot dess krav på total lydnad, nämligen Kina, Ryssland och Iran. Världen blir alltmer splittrad mellan två grupper av regeringar som blir allt mer fientliga mot varandra, och du behöver inte vara historiker för att veta att det förmodligen är ett dåligt tecken när det händer. Särskilt i kärnvapentiden. 

Victoria Nuland 2021

 Det amerikanska utrikesdepartementets Victoria Nuland säger nu att USA stöder ukrainska anfall på Krim och drar till sig skarpa tillrättavisningar från Moskva med en sträng påminnelse om att halvön är en ”röd linje” för Kreml som kommer att resultera i eskalering av konflikten om den korsas. På fredagen berättade Ukrainas president Zelenskij för pressen att Kiev förbereder en stor offensiv för ”avockupationen” av Krim, som Moskva har betraktat som en del av Ryska federationen sedan dess annektering 2014. 

In this image from video provided by the Ukrainian Presidential Press Office, Ukrainian President Volodymyr Zelenskyy speaks from Kyiv, Ukraine, early Monday, March 21, 2022. (Ukrainian Presidential Press Office via AP)

Som Anatol Lieven förklarade för Jacobin tidigare denna månad, är detta exakta scenario för närvarande det som mest sannolikt kommer att leda till en sekvens av upptrappningar som slutar i kärnvapenkrig. Mot bakgrund av de tidigare nämnda avslöjandena är det inledande stycket i Lievens artikel ännu mer skrämmande att läsa nu än det var när det kom ut för ett par veckor sedan: 

 Och det är bara Ryssland. Kriget i Ukraina används för att eskalera mot alla makter som inte är i linje med den USA-centrerade alliansen, med den senaste utvecklingen inklusive drönareattacker mot en iransk vapenfabrik, som enligt uppgift beväpnar ryska soldater i Ukraina, och kinesiska företag som sanktioneras för ”återfyllningsaktiviteter i stöd till Rysslands försvarssektor” efter USA:s anklagelser om att den kinesiska regeringen förbereder sig för att beväpna Ryssland i kriget. 

Israels premiärminister Benjamin Netanyahu har enligt uppgift hållit flera möten med högsta militära tjänstemän angående potentiella framtida attacker mot Iran för att neutralisera det påstådda hotet att Iran ska utveckla en kärnvapenarsenal, ett ”hot” som Netanyahu personligen har ljugit om i flera år. 

 Om du har läst antiwar.com (och om du bryr dig om det här borde du förmodligen göra det), har du sett nya artiklar om de senaste imperialistiska eskaleringarna mot Kina nästan dagligen nu. Ibland kommer de ut flera gånger per dag; den senaste torsdagen publicerade Dave DeCamp två helt separata nyhetsartiklar med titeln “US Plans to Expand Military Presence in Taiwan, a Move That Risks Provoking China” och “Philippines in Talks With US, Australia on Joint South China Sea Patrols“. Taiwan och Sydkinesiska havet är två krutdurkar där krig snabbt kan utbryta när som helst på en rad olika sätt. 

 Om du vet var du ska leta efter bra uppdateringar om beteendet hos det USA-centrerade imperiet och du följer dem från dag till dag, är det tydligt att saker och ting accelererar mot en global konflikt av ofattbar fasa. Så illa som det ser ut just nu, är framtiden som vår nuvarande bana leder oss till mycket, mycket, mycket värre. 

 

Imperiets apologeter kommer att framställa denna bana mot global katastrof som en helt ensidig affär, med blodtörstiga tyranner som försöker ta över världen för att de är onda och hatar frihet, och den USA-centrerade alliansen får antingen rollen som det stackars offret eller som heroisk försvarare av de svaga och hjälplösa, beroende på vilket som för tillfället genererar mest sympati. 

 Dessa människor ljuger. All intellektuellt ärlig forskning om västvärldens aggressioner och provokationer mot både Ryssland och Kina kommer att visa er att Ryssland och Kina reagerar defensivt på imperiets kampanj för att säkra USA:s unipolära planetära hegemoni; du kanske inte håller med om dessa reaktioner, men du kan inte förneka att de är reaktioner på en tydlig och medveten angripare. 

 Detta är viktigt att förstå, för närhelst du säger att något måste göras för att försöka avvärja ett världskrig i atomåldern, kommer du att få höra imperiets apologeter säga ”Jaså, protestera i Moskva och Peking då, som om den amerikanska maktalliansen är något slags passivt vittne till allt detta. Vilket naturligtvis är fullständigt struntprat; om tredje världskriget verkligen drabbar oss, kommer det att bero på val som gjorts av ledarna av det västliga imperiet samtidigt som man ignorerar möjlighet efter möjlighet att dra sig tillbaka. 

 Denna tendens att vända på verkligheten och framställa den västerländska imperialistiska maktstrukturen som den reaktiva kraften för fred mot illvilliga krigshetsare tjänar till att stoppa uppkomsten av en robust antikrigsrörelse i väst, för om din egen regering är dygdig och oskyldig i en konflikt då finns det ingen bra anledning att protestera mot det. Men det är precis vad som är bråttom att ske, eftersom dessa människor driver oss mot vår undergång. 

 

 Vart och ett av världskrigen var i sin tur det värsta enskilda som hände vår art som helhet, fram till den tidpunkten i historien. Första världskriget var det värsta som någonsin hände tills andra världskriget inträffade, och om tredje världskriget inträffar kommer det nästan säkert att få andra världskriget att se ut som ett bråk på skolgården. Detta beror på att alla de stora aktörerna i den konflikten skulle vara beväpnade med kärnvapen, och vid någon tidpunkt kommer några av dem att ställas inför starka incitament att använda dem. När det väl händer, upphör Mutually Assured Destruction att skydda oss från Harmageddon, och komponenterna ”Mutual” och ”Destruction” kommer in i spelet. 

Inget av detta behöver hända. Det finns inget hugget i sten som säger att USA måste styra världen med järnhand oavsett kostnad och oavsett risk. Det finns ingenting inskrivet i verklighetens struktur som säger att nationer inte bara kan samexistera fredligt och samarbeta för alla varelsers gemensamma bästa, inte kan vända sig bort från våra primitiva impulser av dominans och kontroll, inte kan göra annat än att driva passivt mot kärnvapenförintelse, allt för att några imperialister i Washington övertygade alla att köpa in sig i doktrinen om unipolarism. 

 Men vi kommer inte att vända oss bort från denna bana om inte massorna börjar använda kraften i vårt antal för att tvinga fram en förändring från krigshets, militarism och ständig upptrappning, mot diplomati, nedtrappning och avspänning. Vi måste börja organisera oss mot dem som skulle styra vår art till utrotning, och arbeta för att bända bort deras händer från ratten om de vägrar att vända sig bort. Vi måste motstå alla ansträngningar för att få oss att avstå från att sätta oss i rörelse för denna mest heliga av alla prioriteringar, och vi måste börja röra på oss nu. Vi sitter alla på en södergående buss till glömskan, och den visar inga tecken på att stanna. 

Föregående artikelResultat av Kinas president Xis statsbesök i Ryssland
Nästa artikelSammanfattande artikel: Efter Sy Hershs artikel: Norge, Poseidon och statsminister Støre. Uppdaterad 29 mars.
Global Politics
Globalpolitics.se är en partipolitiskt obunden, vänsterorienterad och oberoende analyserande debatt- och nyhetstidning med inslag av undersökande journalistik.

26 KOMMENTARER

  1. Det vore intressant om Global Politics någon gång uttalade vad man anser om Rysslands ockupation av Ukraina, och om detta krig skulle vara lett egitimt vänskapsförhållande. Jag blir lite trött av att ständigt läsa om hur hemskt USA har betett sig historiskt, som om det skulle göra att Rysslands krig nu minsann är acceptabelt.

    • Uttalande om OPERATION Z:

      Ryssland tar hand om EXISTENTIELLA HOT mot landet. Vad gäller hoten från ukrozionasi enheten är Ryssland på god väg att förinta dessa helt och hållet. Återstår att sedan at hand om hoten som härstammar från Europas hyena (de inbitna ryssofobers land). Slutmålet är att se till Nato drar sig tillbaka till 1997 års positioner. Och så kommer att ske.

      • 27 mars 2023, 16:11 Politik
        https://www.gazeta.ru/politics/2023/03/27/16463689.shtml?updated
        Peskov: Ryssland kommer inte att vägra att placera ut kärnvapen i Vitryssland.
        Och västvärlden kan inte påverka detta beslut, anser Kreml.

        Ryska federationen har för avsikt att placera ut taktiska kärnvapen i Vitryssland, trots reaktionen från väst, sade presidentens talesman Dmitrij Peskov. Enligt honom har Vladimir Putin redan förklarat alla detaljer i Moskvas principiella ståndpunkt i denna fråga. EU har tidigare uttalat att man kommer att svara på detta hot mot europeisk säkerhet om Minsk formellt går med på utplaceringen av taktiska kärnvapen.

        Väststaternas reaktion på Ryska federationens planer på att placera taktiska kärnvapen på Vitrysslands territorium kommer inte att kunna ändra Moskvas avsikter. Detta sades av pressekreteraren för Rysslands president Dmitrij Peskov , rapporterar RIA Novosti.
        ”En sådan reaktion kan naturligtvis inte ändra Rysslands planer. Presidenten förklarade allt i sina uttalanden, som han gjorde i en intervju på lördagen, det finns inget att tillägga till detta, säger Kremls talesman.

        Den 25 mars sa Rysslands president Vladimir Putin i sändningen av Rossiya 24 att Moskva och Minsk hade kommit överens om att placera Ryska federationens taktiska kärnvapen på Republiken Vitrysslands territorium.
        Han tillade att byggandet av en lagringsanläggning för taktiska kärnvapen i Vitryssland kommer att slutföras den 1 juli. Dessutom pekade Putin på erfarenheterna från USA, som placerar ut sina kärnvapen på de allierade ländernas territorium.
        Kort därefter sa chefen för europeisk diplomati, Josep Borrell , att EU skulle svara med sanktioner mot Rysslands utplacering av sina taktiska kärnvapen i Vitryssland.

        ”Utplaceringen av ryska kärnvapen i Vitryssland skulle vara en oansvarig upptrappning och ett hot mot europeisk säkerhet. Vitryssland kan fortfarande stoppa det, det är deras val. EU är redo att svara med ytterligare sanktioner”, skrev han på Twitter.
        Representanten för Europeiska utrikestjänsten, Peter Stano , sa att EU definitivt kommer att svara på utplaceringen av ryska taktiska kärnvapen i Vitryssland.

        ”Vi har inte sett någon bekräftelse från Vitryssland. Om detta händer så får det naturligtvis konsekvenser. Detta kommer att innebära en eskalering och ett hot mot europeisk säkerhet och kommer inte att förbli obesvarat”, sa han.
        USA reagerade ganska återhållsamt på Moskvas planer.

        Presstjänsten vid USA:s försvarsdepartement betonade att Pentagon ”inte har några underrättelser om Moskvas planer på att använda taktiska kärnvapen.” De sa också att de skulle fortsätta att övervaka Rysslands agerande.
        ”Alexander Grigorievich tog upp frågan under lång tid.” Ryssland kommer att placera ut kärnvapen i Vitryssland
        Ryssland kan svara på användningen av granater med utarmat uran av Ukrainas väpnade styrkor. President Vladimir Putin…

        26 mars 07:01 Det kinesiska utrikesministeriet kommenterade också Putins beslut. Mao Ning , en taleskvinna för avdelningen , sa att parterna i den ukrainska konflikten borde fokusera på en diplomatisk lösning.

        ”Senast den 5 januari utfärdade ledarna för kärnvapenstaterna ett gemensamt uttalande som sa att det var omöjligt att vinna eller föra ett kärnvapenkrig. [Den] betonade att krig mellan kärnvapenstater bör undvikas och strategiska risker bör minskas, sade den kinesiske diplomaten.

        I Ukraina sa de efter Putins uttalande om taktiska kärnvapen i Vitryssland att en ”andra front” vid gränsen till Vitryssland kan behövas. David Arakhamia , en medlem av Verkhovna Rada -kommittén för nationell säkerhet, försvar och underrättelsetjänst, sa detta i sändningen av den brittiska TV-kanalen Sky News. ”Om de verkligen menar det här på allvar tror jag att vi kommer att möta den verkliga utmaningen att öppna en andra front. Det här är ungefär, tror jag, mer än tusen kilometer … av en potentiell front med Vitryssland, sade den ukrainske parlamentarikern.
        Enligt honom kommer Kiev i det här fallet att behöva dra in ännu fler medborgare till armén, eftersom ukrainska trupper kommer att behöva ”minst åtta brigader.”

  2. Mycket alarmistisk text som skrämmer upp istället för att aktivera !
    Viktigt nu är att västvärlden med sin högt utvecklade kapitalism – med ett fåtalsvälde i kapital och egendom kan vänta klasskamp i land efter land . Sanktionerna drabbar folket , dyrare varor , energi och brist på vissa nödvändiga produkter . I varje västland är det storkapitalet och parlamenten som får elden på sig när propagandans dimmiga lögner skingrar sig . Frankrike leder protesterna som alltid i dess historia . Klasskamp och fredsrörelse är inte i motsättning . Det finns progressiva och reaktionära krig . USA imperiet är nu en papperstiger , undergångsmärkt med en desperat finansoligarki.

    • Nääää…. ”Putinpriser” för exemplet dyrare mat är inte krig orsaken.
      Problemet man kommit fram till är istället en dålig konkurrens mellan matkedjor och butiker.

      Åtminstone om man ska tro vår regering och deres olika planeter på den demokratiska himmelen över det Sverige som nu blivit integrerat med Omvärlden.
      Ej att förglömma vårt statliga mediebolag SVT Public Service som enligt utsago alltid håller sig till fakta och aldrig säger något utöver sådant de absolut vet.

      ”Omvärlden” är för övrigt ett uttryck som nu SVT Public Service rent allmänt börjat använda när man uttalar kritik riktad mot Ryssland.

      Jag anser för min del det inte är fakta SVT Public Service publicerar när man försöker göra Västvärlden till ”Omvärlden”.
      Ty vad jag förstått är Omvärlden betydligt större än Västvärlden.

      SVT Public Service borde inför sin publik erkänna att Västvärlden är inte hela världen.
      Lika lite som demokrati är hela världen och kommer förmodligen heller aldrig bli det.

      Det finns många länder som inte vill deltaga eller vägrar rätta sig efter Västvärldens monopolkapitalism.
      Det finns flera skäl än rent ekonomiska.

      Ska världen vara ett spektrum av skiftande och olika kulturer är det omöjligt att inordna under ett demokratimonopol.
      Det skulle medföra alltför stora omvälvningar och uppoffringar utanför Västvärlden.
      Det är både orättvist och förtryckande.
      Samt framförallt något som aldrig går att ordna med fredliga metoder.

      Jag tror en hel del om den saken kommer avgöras i Ukraina nu.
      Väldigt tråkigt att ukrainarna ska drabbas värst.
      Fast det är heller inte första gången ukrainsk nationalism leder till krig.
      Sedan tror jag det också är del av själv göra, själv ha.
      Även om den stora skurken i dramat är på andra sidan Atlanten.

      Vi vet heller inte hur det här slutar.
      Det kan tyvärr bli ett drama långt större än Ukraina.
      Men det beror inte på Ryssland.

      Det beror istället på USA och Västvärlden som är den huvudsakliga AKTÖREN.
      och
      den Liberala Demokratins AKTIVISTER.

  3. 25 mars 2023, 17:57
    Överste McGregor sa att Zelenskij drev bildandet av Ukrainas väpnade styrkor i en fälla i Artemivsk.

    Tidigare rådgivare till chefen för Pentagon, överste Douglas McGregor , sa att Ukrainas president Volodymyr Zelenskys beslut att driva in så många trupper som möjligt i Artemivsk (ukrainskt namn – Bakhmut) ledde till att staden blev en fälla för en stor bildandet av Ukrainas väpnade styrkor. Han meddelade detta på sin YouTube- blogg .

    ”Ukrainare skickar dit ännu fler soldater. Deras förstörelse i en brinnande fälla kommer att fortsätta så länge som Kiev matar denna riktning, sade han.
    Tidigare har grundaren av Wagner PMC, Yevgeny Prigozhin , uppgett att den ukrainska armén nu har koncentrerat en grupp på mer än 80 000 människor runt Artemivsk. Enligt honom har staden den maximala koncentrationen av ukrainska enheter.
    Prigozhin sa också att Ukrainas väpnade styrkor hade utbildat cirka 200 tusen reservmänniskor, som skulle koncentreras på olika platser, och fick mycket Nato- utrustning .
    Den 24 februari 2022 meddelade Rysslands president Vladimir Putin att han hade beslutat att genomföra en militär specialoperation i Ukraina som svar på en begäran om hjälp från cheferna för LPR och DPR.
    Beslutet att genomföra operationen var anledningen till nya sanktioner mot Ryssland från USA och dess allierade.
    https://www.gazeta.ru/army/news/2023/03/25/20056945.shtml

  4. Det har aldrig i historien funnits ett större behov av en stor FREDSSRÖRELSE som formulerar sig positivt för oberoende och fred.

    Samtidigt är jag tacksam att freden nu kommer. Stort tack till Kina för deras fredsinitiativ i världen. Världen är nu multipolär och det är dags för alla att stödja den multipolära tanken på alla plan!

    Nu kan alla de multipolära nationerna bli alltmer ekologiskt hållbara och skaffa sig god beredskap tillsammans.

    • Hej Martin
      Jag är intresserad av någon form av fakta sida som mer ingående än uttrycket beskrivning vad en ”multipolär” Värld är för något.

      Har du någon bra länk?

      Jag försökte med Wikipedia men fick där inget svar på Multipolär Värld.

  5. Amen. Jag håller HELT med om detta. Jag är TROTS mina alla tidigare inlägg här på bloggen HELT och hållet för Fred. Avspänningar, nedtrappning, nedrustning och diplomati. Men samtidigt är jag jävligt förbannad ofta på hur våra västliga massmedierna rakt igenom driver vidrig Usa ledda Nato propaganda, och direkt ljuger, man manipulerar och förmedlar desinformation jämt och ständigt. Det är 20talet nu och en multipolär värld har sett dagens ljus. Detta kommer EJ gå att stoppa längre. Men Usa använder som man jämt gjort alla deccenier, all sin militära krigsindustrin, där man genom kalla krigets gamla kriminella och korrupta relik Nato, här hemma i EU och övriga 800militära baser runtomkring i världen för att motverka detta till VARJE pris. Man attackerar allt och alla med sina vidriga ensidiga ekonomiska sanktionerna när något land inte kryper på knäna för dessa Washington maffian. Man är överallt och tillåter EJ denna multipolära världen, som redan sett dagens ljus att fortsätta utvecklas. Man vill vara ensam chef, och dom renodlade åsnorna och nollorna EU har svikit sina befolkningar hårt, då dessa inte har någon stake att våga säga emot dessa gangstrarna. Vi är renodlade åsnor TROTS att vi är EU. Man bombar till höger o vänster,som igår i Syrien igen,samtidigt som man stjäl landets olja och har 3del av landet ockuperat HELT olagligt alla dessa år. Man vägrar fortfarande att lämna Irak efter 20år TROTS att dessa EJ är välkomna där heller. Västliga propaganda massmedierna och politikerna här hemma säger INGET då dessa på något sätt är”demokratiska” bomber. Usa har sedan förra året drivit oss närmare kärnvapenkrig och 3e världskriget men på något sätt igen,så förmedlas detta tvärtom. Det är Ryssland och Kina som är dom farliga och aggressiva. Usa som förstört flest länder med så många miljoner dödsfall sedan 50talet. Korea, Vietnam, Forna Jugoslavien och Serbien, Irak, Syrien, Libyen, Afghanistan. Äh listan är för tok lång. Utan då att räkna alla vidriga regim change och dom renodlade kupperna mot andra länders regeringar. Dom går EJ ens räkna då terroristerna i Pentagon ständigt är i farten överallt i världen. Till Svt public service Granska krigsindustrin i Usa, finns MASSOR där att hämta och gör en seriös dokumentär om detta. Granska dom korrupta kriminella Nato också samtidigt och var ärliga. Hyckleriet och dubbelmoralen man bevittnar ständigt hela 2000talet saknar motstycke. Det är HELT otroligt vilken dubbelmoral och vidrig hyckleri det är av Usa HELA 2000talet på ALLT. Vi har ALDRIG varit närmare kärnvapenkrig,och mot 3e världskriget som vi är idag år2023. Detta HELT och hållet för att Usa vill vara ensam chef och styra världen. Det är tyvärr NOLL diplomati, det är ingen nedrustning och avspänning, det är HELT tvärtom som redan startat. Dvs alla rustar upp även vi Sverige med så många bortkastade miljarder årligen framöver. Massmedierna är åt skogen vidrigare än vidrigaste jag någonsin sett under hela denna kris. Inga fredsförhandlingar eller prat om fred finns fortfarande, istället kommer freds iniativ från gissa vem?Kina och andra länder från Mellanöstern, Latinamerika och Afrika,som är utanför dessa livsfarliga Usa ledda Nato idioterna. Tyvärr saknas dessa så otroligt viktiga punkterna som artikeln här tar upp fortfarande. TROTS att krisen redan passerat över1år och läget ser ut så farligt som det gör. Man kommer EJ slå världens största kärnvapenmakt oavsett vad lögnmedia fortsätter mata på. Multipolära världen har redan sett dagens ljus och det är dax att acceptera detta,det är 20talet. Fred GENAST. Avspänning och nedtrappning GENAST utan MINSTA lilla dröjsmål

    • Ett fenomen som jag tycker man alltmer tydlig kan se är att svenska media som MSM och Public Service agerar som USAs agenter, som USAs NGOs och foreign agents i Sverige. Det är alltså samma roll som en gång Apple Daily (蘋果日報) i Hong Kong, som helt öppet fungerade som en amerikansk NGO och foreign agent som tog order direkt från Vita huset och USAs Secretary of State Mike Pompeo, eller en gång Nazitysklands Der Stürmer.

        • Ingen analys bakom ditt påståenden. Och USA är ledande i statskupper och stöd till statskupper mot demokratier och i olagliga sanktioner. USA sprider elände – sanktioner mot en tredjedel av mänskligheten Samt är ledande i olagliga interventioner i andra länders val.

          Urval av USA-stödda statskupper i demokratier.
          – 1953 Mossadeq, i Iran – 1954 Arbenz, Guatemala – 1960 Lumumba, Kongo – 1964 Brasilien -1965 Dominikanska republiken. – 1965 Sukarno i Indonesien – 1973 Allende i Chile – 1970 Sihanouk i Kambodja – 1983 USA Bishopregeringen i Grenada – 2002-2019 USA stödjer statskuppsförsök i Venezuela – 2014 i Haiti. – 2009 Zelaya i Honduras – 2013 Morsi i Egypten – 2014 Ukraina -2019 Bolivia. -2021 Belarus?

        • Och USA är världens värsta krigarstat med oräkneliga antal miljoner dödsoffer i deras krig! ”Bert Felt” vad är din poäng med ditt meningslösa inlägg? USA är en partidiktatur precis som Kina! USA byter ”president” ibland men driver exakt samma krigspolitik oavsett ”ledare”. Var ser du ”demokratin” i USA? Den är mycket svår att finna…

        • Och om den är det (vilket inte är sant), so what?! Med vilken rätt dömer USA eller EU, Kina? EU är ett teknokratisk diktatur. Likaså är USA ett oligarkernas diktatur. På tal om diktatur titta bara på hur Macron behandlar sitt folk – brutalt bara för att de utövad sin rättigheter att protestera. En miljon man protesterade i Frankrike och det är inte ens stor nyhet. Där har du den berömda ”frihet” i väst – värt noll och intet. Samma sak i lill-Britannien, USA, Tyskland ja hela väst egentligen. Där råden en demoNkrati inte demokrati

        • Och om den är det (vilket inte är sant), so what?! Med vilken rätt dömer USA eller EU, Kina? EU är ett teknokratisk diktatur. Likaså är USA ett oligarkernas diktatur. På tal om diktatur titta bara på hur Macron behandlar sitt folk – brutalt bara för att de utövad sin rättigheter att protestera. En miljon man protesterade i Frankrike och det är inte ens stor nyhet. Där har du den berömda ”frihet” i väst – värt noll och intet. Samma sak i lill-Britannien, USA, Tyskland ja hela väst egentligen. Här råder en demoNkrati och absolut inte ett folkstyre

  6. Finns ett enkelt sätt till fred, Ryssland erkänner Ukraina som ett självständigt land igen och drar sig ur. Nästa steg vore om Ryssland, Kina, Nato bildar en ny allians där man skall värna om fred och människors olikheter.

    • Det var väl tänkt att Ryssland skulle bli en del av Nato så småningom men Neocons i USA hade helt andra planer vilka gick ut på att plundra Ryssland i stället, vilket lett till dagens närmande mellan Kina och Ryssland. Idioterna i Washington trodde de var smarta men sköt sig själva i foten! Ukraina är inget land, när ska folk förstå detta? Invånarna i Ukraina har tydligt visat att de inte vill vara ett land.

        • Kanske lika suverän som Sverige?

          Tycker du Sverige är en oberoende och suverän stat?
          Vill våra regeringar att den ska vara det?

        • Du menar alla miljoner ”ukrainare” som flyttat till Tyskland, Polen, Ryssland, Kanada sedan Ukraina började kallas ett ”land” efter Sovjets upplösning? Hur många kan det vara kvar nu? Kanske något över 20 miljoner säger en del bedömare från ursprungliga nära 50 miljoner? ”Bert Rickard” precis som alla andra som tror att Ukraina är en stat ska nog läsa på om Ukrainas historia och förstå att detta ”land” skapades av Sovjetbyråkraterna mot invånarnas vilja! Jag tror inte ”Bert” ens skulle höjt på ögonbrynen om EU/USA gått in i stället och löst upp Ukraina precis som de gjorde med forna Jugoslavien.

      • Jo, men den lagen anser EU och USA att de bestämmer över! Passar det inte för deras agenda kan man strunta i alla internationella lagar och folkrätt helt enligt den koloniala stil som alltid präglat översittarna. I Spanien får Katalonien inte bryta sig ur det passar inte för EU alltså gäller en annan ”lag” osv…

  7. En global antikrigsrörelse, då måste först alla fredsrörelser som finns i världen, och man kan börja i sitt eget land reagera lika starkt på alla krig.
    Bli lika upprörda när ett land angriper ett annat land, oavsett vem som angriper och vilket land det gäller.
    Såg ingen upprördhet från fredsorganisationerna då man krossade Libyen, eller startade kriget i Syrien.
    Man får inte anse sig ha någon specifik moralisk rätt att bedöma vilka krig som skall fördömas och vilka krig som man stillatigande tittar på.
    Såg inte att någon fredsrörelse i Sverige någon gång gick ut och demonstrerade mot Ukrainas krig mot sina egna invånare, ett krig som egentligen var Natos krig som de orkestrerade.

    Den enda antikrigsdemonstranten som bedömer alla efter samma mall, som jag sett är Clare Daly. Hon är pacifist, och fördömer alla krig enligt samma tanke.
    Hon blev arresterad av irländsk polis då hon gjorde intrång på förbjudet område där ett plan från USA var parkerat. Hon ville se om planet bar vapen med sig, då hon misstänkte att planet skulle åka och bomba i Syrien.

    Peter Ford f.d. Brittisk ambassadör till Syrien, han sa att USA aldrig kommer att lämna Syrien frivilligt. Det måste ske med tvång, så vilka tvångsåtgärder kan Syrien använda.
    Knappast sanktioner, där har USA den diktatoriska makten. Så återstår militär makt, vilket de inte klarar, utan någon större militärmakt bakom sig som klarar av att utmana USA:s militära dominans i området.
    Det märkliga är också om ex. Iran skulle försöka hjälpa Syrien och bomba sönder USA:s militära positioner i Syrien, så skulle förmodligen hela Väst anklaga Iran för att starta krig mot USA, trots att USA är illegalt i Syrien utan stöd av majoriteten av befolkningen i det område där de befinner sig i.
    USA kan tydligen göra precis vad de vill i Syrien utan något fördömande från Väst. De bygger nya baser, de stöder IS och övriga al-Qaida grupper. De planerar terroristattacker med hjälp av dessa grupper mot Iran och Syrien.

    De enda som verkligen bekämpar al-Qaida är Iran och Ryssland tillsammans med Syriska arab armen.

    Bokrekommendation:
    Imperialismens ansikte av Michael Parenti

    Förhållandet mellan USA:s ekonomiska och militära makt övervägs inte ofta i mainstream-kommentarer. På samma sätt betraktas kopplingen mellan USA:s militära interventioner utomlands och USA:s inhemska problem sällan i detalj. I denna briljanta nya bok avslöjar Michael Parenti USA-imperialismens sanna ansikte. Han dokumenterar hur det främjar orättvis politik över hela världen, inklusive expropriering av naturresurser, privatisering, skuldbördor och undertryckande av demokratiska rörelser. Han visar sedan hur detta leder till försämrad levnadsstandard i själva USA, vilket leder till ökad fattigdom, förfallen infrastruktur och förestående ekologisk katastrof. The Face of Imperialism omdefinierar imperiet och imperialismen och kopplar samman krisen i USA med dess militära eskapader över hela världen.

    Ett viktigt påpekande i sin bok, att USA:s militära eskapader i världen undertrycker demokratiska rörelser i länder. Detta påpekade professor Marandi (brukar vara gäst hos Max Blumenthal) Han säger när CIA ständigt opererar i Iran för att skapa oro och demonstrationer, hur skall vi då ha möjlighet att arbeta med den demokratiska processen.
    Vi måste hela tiden arbeta med att upptäcka dessa oroshärdar för att stävja dem.

    • Hej Vivianne
      Jag tycker vi lever i en tid då Västvärldens fredsrörelser drar sig ur.
      Eller kanske till och med sviker?

      Många (här?) är födda in i Arbetarrörelsen men jag är istället mer född in i Svenska Kyrkan genom min kristna mamma.
      I mitt mer yngre liv minns jag Svenska kyrkan som en ”rörelse” som tog avstånd från våld.
      Ungefär som kvinnor i allmänhet tar avstånd från krig fortfarande.
      Åtminstone somliga men förändringar kan ha blivit där också.
      Unga tjejer kanske här är mer att lita på?
      De tänker på sina kommande barn. Värnar om livet.

      Partiet Sverigedemokraterna brukar förfasa sig över den politiserade Svenska Kyrkan.
      Som de menar styrs av partiet Socialdemokraterna tillsammans med politiskt motiverade feminister.
      Partiet Sverigedemokraterna har sina skäl till att beskylla Svenska Kyrkan, det är lätt att förstå genom den hjälpsamhet till migrationspolitik som Sveriges senare regeringar genomfört.

      Tycka vad man vill om detta, men jag menar att Sverigedemokraterna här har helt rätt i sak.

      Svenska Kyrkan har under senare årtionden blivit politiserad.
      Politiserad genom humanism och politiska vänsterrörelser.
      Å andra sidan har vi också frikyrkor som blivit mer politiserade men då av liberala rörelser med påverkan från USA. Svenska Pingstkyrkan är en sådan.
      Svenska Pingstkyrkan är klart borgerlig.
      Antalet vänsterpartister där torde vara NOLL.

      Vad jag vill komma till är att kyrkan överlag blivit mer politiserad.
      Politikens budskap har ökat och Bibelns budskap har minskat.

      Nästa gång jag träffar en uttalat kristen ska jag fråga hur det är att vara kristen i ett avkristnat land.
      Samt om det kan kännas trovärdigt.

      Det är kallt och ruggigt väder ute i dag så jag har varit nere i källaren och eldat i pannan för att få värme i huset.
      Jag börjar med att borsta ur fyrboxen med en handborste och se till det inte är för mycket aska under rosten.
      Därefter river jag tidningspapper för att snabbt få igång en livlig brasa för att undvika illaluktande pyreldning som kan störa grannar.

      Det var när jag rev tidningarna jag gjorde upptäckten.
      En ganska stor annons på 10×15 cm och i sprakande färger där det förkunnas att Svenska Kyrkan, Pingstkyrkan och någon frikyrka till anordnar offentligt fackeltåg till stöd för Ukraina.

      Samtidigt demonstreras också stöd för Syrien och Turkiet men vad vill kyrkorna där?
      Om det står inget i annonsen.
      Det samlas också in pengar för Ukraina.

      Jag blev uppriktigt sagt förbannad när jag såg annonsen.
      Vad är det för kyrka vi har som stödjer kriget i Ukraina?
      På vad sätt lyckas kyrkan få in Jesus i det sammanhanget?

      Jag är som sagt på något sätt född in i Svenska kyrkan och är fortfarande där på några verksamheter.
      Men det här är inte vad jag väntat mig av Svenska Kyrkan och det stör mig.
      I det sekulariserade Sverige har vi möjligheten att lämna Svenska Kyrkan och dessutom spara lite pengar på det eftersom vi betalar för medlemskapet.

      Jag får lust att lämna Svenska Kyrkan av ovan anledning men det är för mig ett stort steg som dessutom kanske inte är så bra för mitt sociala liv då jag vistas en del inom kyrkans sociala verksamheter.

      Vet inte hur jag ska göra, förmodligen blir jag kvar där men då som oppositionell vilket åtminstone ska vara tillåtet i demokrati.
      Jag menar om nu Svenska Kyrkan tar ställning för krig då är kyrkan minst lika mycket demokrati som Guds hus.

      Bilden i annonsen är rent skrämmande.
      Bilden visar Svenska flaggan och Ukrainska flaggan i kors med ett protestantiskt träkors i mitten.

      För mig är det rent provocerande.
      För när upphörde den ortodoxa kyrkan i Ukraina?
      Kanske Svenska Kyrkan och dess borgerliga allierade Pingstkyrkan m.fl. gärna skulle vilja se ukrainska ortodoxa präster inspärrade hos den ukronazistiska regeringens fängelshålor och tortyrkammare?

      Därefter är det fritt fram för den protestantiska kyrkan från USA och Västeuropa att fritt etablera sig i Ukraina.

      Gud är stor men kan med våld bli större.

      Om det nu i framtiden kommer finnas något Ukraina att missionera den protestantiska Gudstron i.

KOMMENTERA

Please enter your comment!
Please enter your name here