Faktagranskning av faktagranskarna

0
748

Nina Jankowicz Feature image

En ny artikel av Alan Macleod på Mint Press 2 augusti.

Faktagranskning av faktagranskarna


De flesta av de ”faktagranskande” organisationer som Facebook använder sig av i Ukraina är direkt finansierade av Washington

De flesta av de organisationer som Facebook har samarbetat med för att övervaka och reglera information om Ukraina finansieras direkt av USA:s regering, antingen via USA:s ambassad, eller via det ökända National Endowment for Democracy (NED).

Mot bakgrund av Rysslands invasion av Ukraina har ett informationskrig, som är lika bittert som markstriderna brutit ut, och Meta (Facebooks officiella namn) meddelade att man samarbetat med nio organisationer för att hjälpa till att skilja fakta från fiktion för ukrainska, ryska och andra östeuropeiska användare. Dessa nio organisationer är: StopFake, VoxCheck, Fact Check Georgia, Demagog, Myth Detector, Lead Stories, Patikrinta 15min, Re:Baltica och Delfi.

”För att minska spridningen av felaktig information och tillhandahålla mer tillförlitlig information till användarna, samarbetar vi med oberoende tredjepartsfaktakontrollanter globalt”, skrev Silicon Valley-jätten och tillade: ”Facebooks oberoende tredjepartsfaktakontrollanter är alla certifierade av International Fact-Checking Network (IFCN). IFCN, som är ett dotterbolag till journalistikforsknings-organisationen Poynter Institute, har som mål att sammanföra faktagranskare över hela världen.”

Problemet med detta? Minst fem av de nio organisationerna är direkt avlönade av den amerikanska regeringen, en av de största krigsmakarna i konflikten. Poynter Institute finansieras också av NED. Dessutom har många av de andra organisationerna för faktagranskning också djupa kopplingar till andra Nato-makter, inklusive direkt finansiering.

STOPFAKE

Den kanske mest kända och ökända av de nio grupperna är StopFake. StopFake grundades 2014 och finansieras av Natos Atlantic Council, av det brittiska utrikes- och samväldeskontoret, den brittiska ambassaden i Ukraina och det tjeckiska utrikesministeriet. Den har också fått pengar från USA via National Endowment for Democracy, även om detta faktum är långt ifrån utbasunerat av något av partierna.

En potentiell orsak till detta antyddes i en artikel från 2016, som StopFake självt återpublicerade. I artikeln konstateras följande: ”När det gäller StopFake.org när motståndare vill förolämpa projektet, åberopar de omedelbart stödet från givare från National Endowment for Democracy som ett bevis på att den amerikanska regeringen och CIA är inblandade”.

I kölvattnet av den ryska invasionen drog NED tillbaka alla offentliga uppgifter om sina Ukraina-projekt från Internet. Icke desto mindre bekräftar ofullständiga arkiverade kopior av dessa dokument ett finansiellt förhållande mellan grupperna.

StopFake inrättades uttryckligen som en partipolitisk organisation. Som en lysande rapport om dem från International Journalists’ Network noterar, är majoriteten av StopFakes faktagranskningar på historier från ryska medier, och motivet för dess skapande var ”Rysslands ockupation av Krim 2014 och en kampanj för att porträttera Ukraina som en fascistisk stat där antisemitism, rasism, homofobi och främlingsfientlighet frodades”.


Även om det verkligen är felaktigt att beteckna Ukraina som en fascistisk stat har landet helt klart en av de starkaste högerextrema rörelserna i Europa.
Och tyvärr är StopFake självt långt ifrån en opolitisk åskådare i denna uppgång. Flera etablerade västerländska medier, däribland New York Times, har rapporterat om StopFakes kopplingar till vit makt- eller nazistgrupper. När den lokala journalisten Ekaterina Sergatskova avslöjade dessa kopplingar tvingade dödshot från högerextrema personer henne att fly från sitt hem.

Enligt vissa tycks faktiskt en av StopFakes främsta uppgifter vara att främja den extrema högern. I en lång exposé av Lev Golinkin i The Nation katalogiserades vad som kallades StopFakes historia av ”aggressivt skönmålande av två ukrainska nynazistiska grupper med lång erfarenhet av våld, inklusive krigsförbrytelser”.

StopFakes mest kända före detta värd är säkert Nina Jankowicz. Jankowicz var kortvarigt chef för president Bidens nybildade Disinformation Governance Board innan det allmänna upproret fick henne att avgå. Med namnet ”sanningsministeriet (Disinformation Governance Board)” åstadkom både styrelsen och Jankowicz ett starkt motstånd. Men få nämnde det faktum att Jankowicz själv, medan hon arbetade på StopFake, inför kameran entusiastiskt hade lovordat flera fascistiska paramilitära gruppers dygder.

 

From UK Troll Farms to Covert Psyops: The Troubling Past of Nina Jankowicz

I ett TV-inslag från 2017 om Aidar, Dnipro-1 och Azovbataljonerna presenterade Jankowicz grupperna som heroiska frivilliga som dövade Ukraina från ”ytterligare ryska separatistövergrepp”. Som hon konstaterade,

”Frivilligrörelsen i Ukraina sträcker sig långt bortom militärtjänsten. Frivilliggrupper är aktiva när det gäller att stödja Ukrainas militär med mat, kläder, medicin och rehabilitering efter strid, samt att arbeta aktivt med de nästan två miljoner interna flyktingar som fördrivits av kriget i Ukraina”.

Denna inramning stämmer överens med flera rapporter från människorättsgrupper, som Amnesty International, som hävdar att Aidarbataljonen är skyldig till en litania av övergrepp, ”inklusive bortföranden, olagliga frihetsberövanden, misshandel, stöld, utpressning och möjliga avrättningar”. Amnesty anklagar också Aidar och Dnipro-1 för att ”använda svält av civila som en metod för krigföring”.

Azov är den mest ökända organisationen av alla. Gruppens insignier är direkt hämtat från Waffen-SS:s andra pansardivision, en enhet som var ansvarig för att utföra några av de värsta brotten under Hitlers förintelse. Azovbataljonen doppar också sina kulor i grisfett före strid som ett kalkylerat hatbrott, där man försöker hindra judiska eller muslimska fiender från ett bättre liv efter döden. Andriy Biletsky, gruppens grundare, sade 2010 att han anser att Ukrainas uppdrag är att ”leda världens vita raser i ett sista korståg … mot semit-ledda Untermenschen” – det ord som Hitler använde för att beskriva judar, polacker, ukrainare och andra folk som han utsåg för utrotning.


I februari meddelade Facebook att man ändrade sina regler för hatretorik för att tillåta lovord och marknadsföring av Azovbataljonen. Var detta på StopFake:s rekommendation?
MintPress bad Meta/Facebook om en kommentar om deras faktagranskningspartners kopplingar till högerextrema grupper och om StopFake hade påverkat deras beslut att tillåta pro-nazistiskt innehåll på deras plattform, men fick inget svar.

Som Golinkin noterade i sin artikel för The Nation har StopFake också försvarat C14, en annan fascistisk paramilitär, och beskrivit den enbart som en ”samhällsorganisation”, och citerat C14:s eget förnekande av sina pogromer mot romer som ”bevis” på dess oskuld. Denna beteckning motsägs till och med av det amerikanska utrikesdepartementet, som klassificerar C14 som en ”nationalistisk hatgrupp”. ”14” i dess namn hänvisar till den vita supremacistiska sloganen ”14 ord”.

<blockquote class=”twitter-tweet”><p lang=”en” dir=”ltr”>Nazi fact-checking, brought to you by the National Endowment for Democracy <a href=”https://t.co/RYbiRGHJxZ”>https://t.co/RYbiRGHJxZ</a> <a href=”https://t.co/9Lawg0yWN8″>pic.twitter.com/9Lawg0yWN8</a></p>&mdash; Mark Ames (@MarkAmesExiled) <a href=”https://twitter.com/MarkAmesExiled/status/993269344233762817?ref_src=twsrc%5Etfw”>May 6, 2018</a></blockquote> <script async src=”https://platform.twitter.com/widgets.js” charset=”utf-8″></script>

StopFake har gjort ett antal kontroversiella påståenden, bland annat att ökningen av antisemitismen i Ukraina är ”falsk” – man har till och med gått så långt som till att stämpla väletablerade medier som NBC News och Al-Jazeera för att ha tryckt falska nyheter om Azovbataljonens roll i detta. I en artikel med titeln ”Russia as Evil: False Historical Parallels. Some peculiarities of Russian Political Culture” insisterade man också på att Hitlers koncentrationsläger var modellerade efter de ryska läger som Vladimir Lenin inrättade. I själva verket var det den tyska regeringen som var pionjär i användningen av koncentrationsläger under sitt folkmord på herero- och namaquafolken mellan 1904 och 1908 i Namibia. Britterna och spanjorerna var också tidiga användare.

StopFake har dessutom nära förbindelser med The Kyiv Post, en ukrainsk tidning som finansieras och utbildas direkt av National Endowment for Democracy. Sedan 2016 har The Post publicerat 191 StopFake-rapporter.

 

Kyiv Independent Deep Dive: The West’s In-Kind Answer to Putin’s Propaganda 

VAD ÄR NED?

Varför mottagande av finansiering från National Endowment for Democracy omedelbart bör väcka misstankar från vilken organisation som helst, beror på att NED uttryckligen inrättades av Reaganadministrationen som en frontgrupp för Central Intelligence Agency.

 

Även om NED finansieras av Washington och har statstjänstemän som personal är det tekniskt sett ett privat företag och därför inte föremål för samma rättsliga bestämmelser och offentliga granskning som statliga institutioner.

 

CIA har använt NED för att genomföra många av sina mer kontroversiella operationer. Under de senaste åren har NED utbildat och förmedlat pengar till ledarna för demonstranterna i Hongkong för att hålla upproret vid liv, underblåst en landsomfattande kampanj med demonstrationer på Kuba och hjälpt till med försöken att störta Venezuelas regering. Kanske viktigast för den här historien är dock att NED också var inblandat i den kupp 2014 som avsatte Ukrainas president Viktor Janukovytj från makten. Regimskifte är kort sagt en av dess främsta uppgifter.

NED gör detta genom att etablera, finansiera, stödja och utbilda alla slags politiska, ekonomiska och sociala grupper i målländerna. Enligt sin årsrapport för 2019 är Ukraina NED:s ”högsta prioritet”. Byrån har (officiellt) spenderat över 22 miljoner dollar i Ukraina sedan 2014.

I sina mer uppriktiga stunder är NED:s ledare tydliga om organisationens roll. ”Det skulle vara fruktansvärt för demokratiska grupper runt om i världen att ses som subventionerade av CIA”, sade Carl Gershman, NED:s ordförande från 1984 till 2021, och förklarade varför hans organisation inrättades. NED:s medgrundare Allen Weinstein höll med: ”Mycket av det vi gör i dag gjordes i hemlighet för 25 år sedan av CIA”, sade han till Washington Post.

Documents Reveal US Gov’t Spent $22M Promoting Anti-Russia Narrative in Ukraine and Abroad

 

VOXCHECK

VoxCheck får betydande ekonomiskt stöd från den amerikanska regeringen genom både NED och den amerikanska ambassaden. Det finansieras också av den nederländska och tyska regeringen. Ofullständiga uppgifter från NED visar att VoxCheck får betydande årliga bidrag och har accepterat omkring 250 000 dollar totalt.

Den sortens pengar räcker väldigt långt i Ukraina, som är den i särklass fattigaste nationen i Europa. Landets BNI per capita på 3 500 dollar per år ligger långt under den för Ryssland, som ligger på 10 700 dollar. Ett NED-bidrag på 15 000 dollar som gavs till en ukrainsk mediestiftelse räckte till exempel för att betala för att skriva över 100 artiklar.

Trots sin finansiering ger västerländska medier en mycket positiv bild av VoxCheck. Washington Post beskriver dem till exempel som ”en liten grupp oberoende faktagranskare”. I vanligt språkbruk brukar ordet ”oberoende” reserveras för alla mediegrupper som inte ägs eller finansieras av regeringar (som om det är den enda typen av beroende). Men även vid denna extremt låga ribba faller VoxCheck.

https://www.mintpressnews.com/wp-content/uploads/2022/08/Vox-768×190.jpg

Ett NED-dokument visar att VoxUkraine fick ett bidrag för 2020.

I artikeln beskriver Washington Post VoxChecks faktagranskningsprocess, som till stor del består av att ”hitta trovärdiga nyhetskällor – till exempel en BBC-artikel” och sedan beteckna ryska påståenden som falska på grundval av detta. Med andra ord anses det officiella språkröret för den brittiska regeringen – ett språkrör som bidrog till att främja de lögner som ledde till invasionerna av Irak och Libyen – vara okränkbart.

Det som framkommer i WP:s glödande exposé är att VoxChecks personal inte gör några som helst anspråk på att vara neutrala och ser sig själva som digitala fotsoldater i ett korståg mot Ryssland. Som en anställd sa, är uppdraget att ”förhindra att någon faller för ryska lögner och manipulation”. Faktum är att en av medarbetarna sade upp sig från sitt jobb för att bli frivillig i den ukrainska armén. Andra VoxCheck-anställda avslöjade att de kände sig skyldiga för att de inte själva gjorde det och bara bidrog virtuellt till kampen.

Naturligtvis har Ryssland ljugit konstant under detta krig; hela invasionen byggde på en lögn. Under hela vintern upprepade ryska tjänstemän konsekvent att de inte hade någon avsikt att invadera Ukraina. Ryska medier hävdade under tiden att president Zelensky hade flytt landet i kölvattnet av invasionen. Men i krig ljuger alla sidor. Och när en faktakontrollerande verksamhet ständigt kritiserar endast den ena sidan och i stort sett håller tyst om den andra, har den helt klart tagit en sida i konflikten och agerar därför på ett partisk sätt. Människor som är intresserade av att tänka kritiskt bör granska påståenden från alla sidor.

FACT CHECK GEORGIA

Fact Check Georgia beskriver sig själv som ”en oberoende och opartisk webbplats, som erbjuder läsarna utforskad, verifierad och bevisbaserad information”. Ändå finansieras den av en rad tvivelaktiga organisationer, däribland NED och den amerikanska ambassaden, German Marshall Fund, den nederländska regeringen och European Endowment for Democracy, en europeisk regeringsfinansierad ”privat” organisation som uttryckligen har sin förebild i NED.

https://www.mintpressnews.com/wp-content/uploads/2022/08/Factcheck-Georgia-768×149.png

Fact Check Georgias avsnitt ”Om oss” avslöjar hur oberoende faktagranskningsorganisationen egentligen är.

Fact Check Georgias oberoende undergrävs potentiellt av det faktum att det längst ner på varje sida på dess webbplats visas vapnen från både NED och USA:s ambassad i Georgien. Detta åtföljs av en friskrivningsklausul: ”De åsikter och åsikter som uttrycks på denna webbplats tillhör Factcheck.ge och är inte åsikter och åsikter från projektstödjande organisationer” – en mening som inte skulle vara nödvändig att bifoga om en organisation verkligen var oberoende.

Dessutom har en del av dess personal anmärkningsvärda bakgrunder. Den första personen som anges under Fact Check Georgias avsnitt ”Vårt team” var tidigare vice försvarsminister för Georgien – ett land som utkämpade ett krig mot Ryssland 2008.

MYTH DETECTOR

Ett annat Georgienbaserat företag, Myth Detector, finansierades av den amerikanska ambassaden med 42 000 euro under budgetåret 2021. Det tyska statliga radio- och tv-bolaget Deutsche Welle bidrog med 41 000 euro. Enligt Myth Detector’s finansiella rapport donerade även en grupp som heter ”Zinc” 41 000 euro förra året. Detta är möjligen Zinc Network, ett skumt underrättelseföretag, som bedriver informationskrigföring på uppdrag av de brittiska och amerikanska regeringarna.

DEMAGOG

USA:s ambassad i Polen finansierar inte bara Demagog, utan genomför även utbildning i hur man ska tänka. På Demagogs webbplats noteras att ambassaden har inrättat en ”faktakontrollakademi” om ”hur man hanterar falsk information”. ”Tack vare [ambassadens] samarbete”, står det där, ”genomfördes kurser för elever och lärare om falska nyheter, tillförlitliga informationskällor och faktagranskning”.

Vid sidan av den amerikanska regeringen får Demagog också pengar från den polska regeringen, Europeiska unionen och organisationer inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet.

Tillsammans är dessa fem organisationers verksamhet alla direkt finansierade av Washington. Många av de andra grupper för faktagranskning som Facebook betalar för att fungera som innehållspolis på deras plattform har dock lika nära kopplingar till västlig statsmakt. Faktum är att den enda av de nio som verkar relativt fri från direkt statligt samarbete är den självfinansierade organisationen Lead Stories.

PATIKRINTA 15MIN

Den litauiska kanalen Patikrinta 15min insisterar på att de är en oberoende, opartisk grupp. I avsnittet ”Om” står det: ”Sponsorer till Patikrinta 15min kan inte vara politiska partier, politiker, statliga organisationer eller företag eller organisationer med anknytning till politiker.” De accepterar dock finansiering från Poynter Institute, den journalistgrupp som äger den amerikanska faktagranskningsorganisationen Politifact. Sedan 2016 har Poynter Institute sökt och fått minst sju bidrag från National Endowment for Democracy, sammanlagt långt över en halv miljon dollar.

Noterbart är att vissa av dessa bidrag helt klart är ett sätt att slussa pengar till östeuropeiska faktagranskningsgrupper. I en sammanfattning av ett NED-bidrag på 78 000 dollar står det att målet med pengarna är att ”främja användningen av webbplatser för faktagranskning som ett effektivt verktyg för ansvarsutkrävande i Central- och Östeuropa och stärka den globala gemenskapen för faktagranskning”. NED skriver vidare att Poynter kommer att ta med över 70 journalister till ett utbildningstoppmöte och därefter fortsätta att ”utbilda”, ”handleda”, ”stödja” och hjälpa dem och deras organisationer med ”kapacitetsuppbyggnad”.

https://www.mintpressnews.com/wp-content/uploads/2022/08/Poynter-grant-from-NED-768×236.png

Ett av flera bidrag som NED i USA:s utrikesdepartement har gett till det till synes neutrala Poynter Institute.

En cyniker skulle kunna dra slutsatsen att NED helt enkelt försökte tvätta sina pengar genom Poynter. MintPress bad Patikrinta 15min att bekräfta eller förneka om de var en av de östeuropeiska grupper som nämns i NED:s handlingar, men har inte fått något svar.

Liksom andra grupper har Patikrinta 15min ofta en opartisk fernissa. Detta kan ses i rubriker som ”Rysk cynism känner inga gränser” och det faktum att de ofta försvarar nazistiska grupper som Azovbataljonen.

Liksom StopFake har Patikrinta 15min hävdat att Azovs användning av Waffen SS-symbolen är en tillfällighet. Man har också presenterat Azov som en opolitisk organisation och har använt citat från Azovs grundare Andriy Biletsky – kanske världens mest ökända levande nynazist – som ”bevis” för att anklagelserna mot organisationen är rysk desinformation.

RE:BALTICA

Även om det inte finns några bevis för att Re:Baltica har ekonomiska förbindelser med USA:s regering, kommer ändå lejonparten av dess finansiering från väst. Som de konstaterar på sin webbplats kommer omkring två tredjedelar av deras finansiering ”från institutioner baserade i EU/NATO-länder”. De nämner också ”Konungariket Nederländerna” som en av sina ”vänner” – dvs. givare.

https://www.mintpressnews.com/wp-content/uploads/2022/08/screenshot-en.rebaltica.lv-2022.08.02-14_18_07-768×370.png

Re:Baltica finansieras generöst av västerländska regeringar och icke-statliga organisationer, inklusive George Soros Open Society Foundation.

DELFI

Delfi är en stor webbportal i Östeuropa och Baltikum. Företaget avslöjar inte om det får utländsk finansiering. Det har dock onekligen ett nära förhållande till NED. År 2015 intervjuade Delfi Christopher Walker, en högt uppsatt NED-chef, om hur de bäst kunde motverka rysk propaganda. Två år senare talade NED:s ordförande Gershman inför det litauiska parlamentet och avslöjade att hans organisation hade,

”samarbetat med Litauen för att motverka Rysslands försök att undergräva och förstöra demokratin i Litauen, i Europa och i Ryssland självt. Vi har stött det arbete som utförs av det Litauenbaserade Delfi och East European Studies Center för att övervaka, dokumentera och bekämpa rysk desinformation i Litauen och de baltiska staterna.”

Senare samma år samarbetade Delfi med NED för att anordna det första Vilnius Young Leaders Meeting, där handplockade unga aktivister bjöds in för att umgås med journalister och spioner från hela Europa och USA, i hopp om att bygga upp en västvänlig kraft i det civila samhället.

https://www.mintpressnews.com/wp-content/uploads/2022/08/Expose-Network-staff-graph-768×685.png

Ett diagram som visar ledarskapsstrukturen i EXPOSE-nätverket och som publicerades som en del av Integrity Initiative Leak 7.

Delfi, Re:Baltica och StopFake identifierades alla som föreslagna medlemmar i ett ”mot”-propagandanätverk som EXPOSE-nätverket hoppas kunna etablera. EXPOSE påstods vara ett hemligt initiativ som finansierades av den brittiska regeringen och som skulle ha fört samman journalister och statliga agenter i en allians för att forma det offentliga samtalet på ett sätt som mer gynnar de västerländska regeringarnas prioriteringar.

Som EXPOSE skrev: ”Det finns en möjlighet att uppgradera organisationer i det civila samhället runt om i Europa, förbättra deras befintliga verksamhet och frigöra deras potential” för att bli nästa generation av aktivister i kampen mot Kremls desinformation.”

”Att samordna deras verksamhet”, skrev EXPOSE, ”utgör en unik möjlighet” för den brittiska regeringen i kampen mot Ryssland. Tyvärr, beklagade de, hade StopFakes ”monomana fixering” vid Ryssland skadat dess trovärdighet.

Anmärkningsvärt nog skrev EXPOSE också att ”ett annat hinder för att bekämpa desinformation är det faktum att vissa berättelser som stöds av Kreml är faktiskt sanna” – ett erkännande som understryker att för många regeringar och medier är ”desinformation” snabbt på väg att helt enkelt betyda ”information som vi inte håller med om”.

Namnen på de personer som anges som potentiella anställda i detta nätverk är ett urval av statsanknutna agenter, inklusive Zinc Network, flera personer från den NED-finansierade webbplatsen för undersökande journalistik Bellingcat och Ben Nimmo, en före detta talesman för Nato, som nu är chef för Facebooks globala underrättelseverksamhet.

FACEBOOKS CYBERKRIG

Nimmo är dock bara en av många, före detta statliga agenter, som nu arbetar i Facebooks högre skikt. Förra månaden publicerade MintPress en studie som avslöjade att Silicon Valley-jätten har anställt dussintals före detta CIA-anställda på inflytelserika positioner inom företaget, särskilt inom säkerhet, innehållsmoderering samt förtroende och säkerhet.

Med tanke på hur inflytelserik Facebook är som medie- och kommunikationsjätte utgör den här typen av förbindelser en nationell säkerhetsfråga för alla andra länder i världen. Och detta är inte heller ett hypotetiskt hot. I november ledde Nimmo ett team som effektivt försökte svänga det nicaraguanska valet bort från det styrande sandinistpartiet och över till den USA-stödda kandidaten. Dagarna före valet raderade Facebook hundratals konton och sidor med pro-sandinistiska medier.

Denna åtgärd understryker det faktum att Facebook inte är ett internationellt företag som bara existerar i etern, utan en amerikansk verksamhet som är bunden av amerikanska lagar. Och i allt högre grad närmar det sig den amerikanska regeringen.

 

Meet the Ex-CIA Agents Deciding Facebook’s Content Policy

VEM KOMMER ATT VAKTA VÄKTARNA?

Falska nyheter finns i överflöd på nätet, och vi som samhälle är helt oförberedda på att motverka dem. I en studie som utfördes av Stanford University konstaterades att den stora majoriteten av människor – även de digitalt kunniga ungdomarna – inte kunde skilja saklig rapportering från uppenbara osanningar på nätet. Många kommer att falla för rysk propaganda. Ryska medier pumpar verkligen ut vilseledande information konstant. Men det gör Natoländerna också. Och om de faktagranskare som frivilligt har erbjudit sig att sortera sanning från fiktion åt oss obarmhärtigt angriper Ryssland men är tysta när det gäller den egna sidans spinn, kommer många fler att falla för västlig propaganda.

Den underförstådda inställningen hos många av dessa faktagranskningsgrupper är att ”endast Ryssland ljuger”. Detta är en partipolitisk organisations ståndpunkt, en organisation som bryr sig föga om sanningen och mer om att införa kontroll över kommunikationsmedlen. Och allt detta görs i namn av att skydda oss.

Vem är det som faktagranskar faktagranskarna? Tyvärr är det upp till små, oberoende medier att göra det. MintPress har dock utsatts för konstant förtryck för att vi gör det, blockerats från att kommunicera med våra över 400 000 Facebook-anhängare, förtryckts algoritmiskt av Silicon Valley-jättarna och avlägsnats från finansiella transaktionstjänster som PayPal.

Lösningen är att lära ut och utveckla kritisk mediekunskap. ⁵Alla medier har fördomar och agendor. Det är upp till individen att lära sig dessa och ständigt granska och utvärdera allt de läser. Regeringarna vill dock inte att deras befolkning ska tänka kritiskt, utan de vill att deras budskap ska vara dominerande, vilket är en av anledningarna till att NED i tysthet har finansierat så många faktagranskande organisationer för att de ska göra sitt arbete åt dem.

Alan MacLeod är förste skribent på MintPress News. Efter att ha disputerat 2017 publicerade han två böcker: Bad News From Venezuela: Twenty Years of Fake News and Misreporting och Propaganda in the Information Age: Still Manufacturing Consent, samt ett antal akademiska artiklar. Han har också bidragit till FAIR.org, The Guardian, Salon, The Grayzone, Jacobin Magazine och Common Dreams.

Föregående artikelUkraina – Europas mest korrupta land – ”ny upptäckt” i USA
Nästa artikelAfghanistan: Seger mot imperialismen för 1 år sedan. Vad gjorde USA/Sverige? Vad ville talibanerna?
Globalpolitics.se är en partipolitiskt obunden, vänsterorienterad och oberoende analyserande debatt- och nyhetstidning med inslag av undersökande journalistik.

KOMMENTERA

Please enter your comment!
Please enter your name here