Falska anklagelser från EU om rysk desinformation enligt forskare i Storbritannien

4
519
RTs internationella mediarum.

Denna artikel Nebojsa Malic, seniorförfattare på RT RT: No Covid-19 fake news on RT, EU accusations are ‘problematic’ – UK watchdog kan uppfattas som en i raden om pågående desinformation om Ryssland.

Påståenden från EU:s diplomatiska tjänst om att RT (Russia Today) sprider falska nyheter om coronavirus pandemin är vilseledande och baserade på dålig metodik, enligt en duo av Manchester-forskare som fokuserar på att övervaka kanalen RT.

I deras blickfång var den oroväckande rapporten från European External Action Service (EEAS) – särskilt dess PR-organ EastStratCom – som publicerades förra månaden.
Vanliga västerländska medier har okritiskt upprepat EEAS-anklagelser, till exempel att “ryska pro-Kreml-media” genomförde en “betydande desinformationskampanj” för att stärka “förvirring, panik och rädsla” i väst och “förvärra corandaviruspandemikrisen.”

Så är det inte säger Stephen Hutchings och Vera Tolz, professorer i ryska studier vid University of Manchester som driver ‘Reframing Ryssland’, ett “forskningsprojekt som analyserar den globala mediemiljön efter det kalla kriget” som i princip är en djupgående studie av RT och dess täckning.


I två rapporter som publicerades på måndagen behandlar Hutchings och Tolz både anklagelserna mot RT specifikt och ryska medier i allmänhet och finner att EastStratCom och dess EUvsDisinfo forskningsbutik upprepade gånger kommer till korta i metod, objektivitet och noggrannhet.

“Omfattningen av EUvsDisinfos felaktiga föreställning av ryska Covid-19-media,” skriver de, är “oroande”, med två av sina metoder “särskilt problematiska”: utelämnande av sammanhang och “uppenbar snedvridning” av vad som sägs och av vem.

Vår analys visar att EUvsDisinfos rubriker och sammanfattningar gränsar till desinformation enligt EastStratComs egen definition av termen.

I ett fall anklagar EUvsDisinfo RT arabiska för att ha hävdat att Covid-19 är ett amerikanskt biovapen – medan det i själva verket bara rapporterade att Irans Islamiska Revolutionära Garde Corps rest denna fråga.

Alla fem RT-rapporter som identifierats som ”desinformation” av gruppen är från RT-arabiska. “I varje fall är EastStratComs representation av RT-arabisk täckning vilseledande.”

En annan “ännu mer oroande” instans anklagade en artikel publicerad av Sputnik Lettland (på ryska) för att främja konspirationsteorier när det “tydligt förlöjliggjorde” dem och lyfte fram deras “idioti.”

“Reframe Russia (Omvandla Ryssland)” finansieras av den brittiska regeringen. Hutchings oh Tolz – som brukade arbeta för den amerikanska propagandan fabriken Radio Liberty under det kalla kriget – är knappast några anhängare av RT, och beskriver nätverket för att ha en “blygsam publik” och anklagar dess täckning för att vara “extremt partisk och gränsar till disinformation” när man hanterar frågor av särskilt betydelse för Ryssland

De säger emellertid också “det bör erkännas att mycket av RT:s produktion är ren fatka och består av sammanställningar av nyhetsrapporter från ledande västerländska nyhetsbyråer.”

I den mån det finns artiklar som kritiserar väst och dess hantering av pandemin, är de ledare online med proper reservering, snarare än nyhetsrapporter. (Insofar as there are items that criticize the West and its handling of the pandemic, they are online op-eds with proper disclaimers, rather than news reports. )

Vidare, “med tanke på att Kina och Iran är Rysslands allierade mot väst” – ett huvudantagande av Hutchings och Tolz – har RT rapporterat om påståenden från kinesiska och iranska tjänstemän med ordentliga varningar, även om de “är mycket mindre robust formulerade än de direkt avvisande … av vanliga västerländska nyhetsleverantörer. ”

När de försöker hantera åtminstone något, uppmärksammar de två professorerna “länkar från våra partners” med reklammaterial på RT:s webbplats och hävdar att de ibland innehåller artiklar från “hyperpartisan” butiker i väst.

Trots detta är ”RT:s rapporteringspraxis” utan tvekan överlägset EastStartComs egna metoder ”inom ramen för Covid-19-täckningen” sammanfattar de

(Trying to take issue with at least something, the two professors zero in on “links from our partners” advertising material on the RT website, claiming they sometimes include articles from “hyper-partisan” outlets in the West. Even so, “in the context of the Covid-19 coverage,” RT’s reporting practices “are undoubtedly superior to EastStartCom’s own methods,” they conclude. )

4 COMMENTS

    • Nedan ett utdrag från Grayzone, en artikel av Max Blumenthal m.fl.
      The Grayzone entered the carefully concealed offices of a covert, British government-backed propaganda mill that is at the center of an international scandal the mainstream media refuses to touch.
      By Mohamed Elmaazi and Max Blumenthal

      Recent hacked documents have revealed an international network of politicians, journalists, academics, researchers and military officers, all engaged in highly deceptive covert propaganda campaigns funded by the British Foreign and Commonwealth Office (FCO), NATO, Facebook and hardline national security institutions.

      This “network of networks”, as one document refers to them, centers around an ironically named outfit called the Integrity Initiative. And it is all overseen by a previously unknown England-based think tank registered in Scotland, the Institute for Statecraft, which has operated under a veil of secrecy.

      The whole operation appears to be run by, and in conjunction with, members of British military intelligence.”

      Enligt läckta dokument från Integrity initiative så skall filmskapar få pengar om de gör filmer som framställer Ryssland som de onda. Det verkar stämma, jag har sett en hel del serier på filmkanaler den senaste tiden där det sker just det. Varför skulle det annars ske i den stora omfattningen? En serie som hyllats till skyarna av bl.a. av kulturteamet på SVT “Stranger Things”, som vänder sig till barn och vuxna. I andra delen av den serien så är det några ondskefulla forskare som barnen kämpar emot, men dessa kan vara vilken nationalitet som helst, även amerikanare, men i den tredje delen så har dessa otäcka forskare fått en nationalitet nu talar man om de förfärliga ryssarna som barnen kämpar emot. Så barn skall lära sig tidigt vilka som är onda i världen. Därför är det lite intressant med en serie som sticker ut nämligen “Tunn is” på TV4, där man tror att det är ryssar som är de onda i alla avsnitt utom i det sista där upplösningen kommer, och att det är USA och CIA som legat bakom alla morden som skett på Grönland, detta för att komma åt oljan på Grönland och huvudpersonen i serien säger till USA:s representant: “Ni gör bara som ni alltid gjort, falsk propaganda, som ni ljög om Kuwait för att komma åt oljan”
      Det var överraskande, då jag tänkt göra en statistik över alla serier som framställer ryssar som de onda, då får jag med ett undantag.

  1. Född 1946?
    I så fall kan nedan inlägg vara värt att läsa.
    Fyrtiotalisterna har tydligen stor betydelse för dagens politik.
    Men jag är en generation senare.

    https://samtiden.nu/2020/04/vilket-gang-fodda-1946/

    Igår när jag skulle kolla libertarianen Henrik Jönsson kom jag bara knapp halvvägs. Sedan stängde jag av.
    Libertarian måste han någonting med nyliberalism att göra.
    Just varningar mot förhindrande ingrepp i tillväxtekonomin (kapitalismen?) verkade vara filmens huvudbudskap. Sådant har man ju hört förut från Moderaterna, Timbro etc.
    Men inledningen var mycket intressant och handlade om vårt medvetande som formar vår ofta dualistiska verklighetsbild. Vänster-höger, det goda-det onda, rätt och fel osv.
    Ett samspel som i den asiatiska världen illustreras som ying och yang.

    Som konservativ är jag ingen kapitalistivrare. Den fria marknaden är bara något naturligt som uppstått av sig själv inkluderande fördelar, fel och brister. Något vi får leva med och reformera så gott det går.
    Som jag tycker i varje fall.

    Men just nu är pandemin Covid-19 det som engagerar mig allra mest. Inte minst politiskt.
    Med den har även svenska språket begåvats med ett helt nytt substantiv.
    Coronahostare.

  2. Det var RT som var först med nyheten om Blow Jobb Johnsons Corona infektion. Bolags- och statsägd media i lill-Britannien gick igång med Rysspropaganda och Rysslands inblandning i lilla öns angelägenheter. Vad hände sen? Ju, det visade sig att RT och Sputnik News hade rätt och att det var lill-Britanniens bolags- och statsägd media som sysslade med disinformation och cover-ups. Den tid då bankirvampyr media hade ensamt monopol över nyhetsförmedling är över. Tack och lov! Nu kan vi äntligen få ta del av sanningen. Varför också censuren och jakten på alternativa medier. Projektet “EU vs Disinformation” är ett bra exempel på desperation och försök att syssla precis med det man menar ska förhindra. Troll som betalas av EU cvs Disinformation är flytigt aktiva i olika alternativa medier.

    Mer om “Pussy Cat Media”
    https://www.rt.com/op-ed/485574-uk-media-coronavirus-government/

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here