Frihet, jämlikhet och Gula västar

30
1621
Det gula tåget är redo för avgång. Bild av Marcus Jönsson, Proletären

Gula västarnas manifestationer fortsatte igår för tolfte lördagen i följd. DN: Gula västarna i protest mot polisens kravallvapen. Just denna aspekt diskuteras inte nedan. Författaren såg liksom vi 1/12 Lunga och samlade Gula västar i Paris.

Denna långa artikel har skrivits av August Eliasson, Proletären. Mycket intressant reportage från en av Gula västarnas manifestationer.Frihet, jämlikhet och Gula västar.


De gula västarnas vägblockader och demonstrationer har skakat Frankrikes regering med president Emmanuel Macron i spetsen. Proletären deltar i de gula västarnas tionde lördagsdemonstration i Paris.
Temperaturen har letat sig över nollstrecket och det knappt märkbara snöandet har övergått i lätt duggregn. Det är lördag förmiddag och Paris förbereder sig för ännu en akt i den pjäs som pågått sedan den 17 november och som fått namnet Les Gilets Jaunes, de gula västarna.

För bara en timme sedan visste vi inte hur dagen skulle se ut. De gula västarna väntar in i det sista med att utlysa samlingsplatser för att inte polisen ska sabotera planerna.

Tidigare i veckan inledde regeringen och president Emmanuel Macron en Grand débat national, en stor landsomfattande debatt. På tv ses Macron sitta omgiven av borgmästare från kristyngda småstäder. Har Macrons inbjudan till dialog och debatt dämpat ilskan?

Tunnelbanan är åtminstone delvis nedstängd och utströdda polisbilar och trafikpoliser dirigerar om trafiken så att gatorna känns ganska ödsliga. Nu styr vi stegen mot Les Invalides, det pampiga byggnadskomplex med muséer och monument där Napoleon ligger begravd. Det är här Act X, den tionde akten, ska börja.

I de gula västarna ser vi vår tids revolt
– Grand débat? Skitsnack! Jag tror inte på dem. De är lögnare. Sarkozy förrådde oss, Hollande förrådde oss och Macron förråder oss ännu mer, säger Philippe Peche, en äldre herre i rutig basker och runda glasögon. Han är pensionerad bilarbetare och arg för att den låga pensionen är frusen samtidigt som skatten för låginkomsttagare är för hög.

Stämningen framför armémuséet vid Les Invalides är förväntansfull. Redan har tusentals fransmän i gula västar samlats. Enligt flygblad som delas ut är planen att tåga genom Paris och sedan återvända till Les Invalides.

Unga och gamla, i tjocka jackor och halsdukar. En del enkelt klädda, andra uppklädda. Några har med sig öl och en och annan har, av lukten att döma, annat än tobak i sina rullade cigaretter.

Här finns aktivister med klistermärken och pins från olika vänsterorganisationer, men de flesta ser ut som folk gör mest.

Alla förenade i sina gula västar.

Allt började med skatterna, säger Lidia som är lärare på en yrkesutbildning för arbetslösa.

– Skattelättnader för de rika samtidigt som de höjde skatterna för arbetar- och medelklassen. De gula västarna är klasskamp mot de höjda skatterna.

Hennes väninna, hemtjänstarbetaren Corinne, håller med.

– Vi protesterar mot de privilegierade och mot ojämlikheten.

På sina gula västar har de klistermärken med texten Taxon les Riches, beskatta de rika.

Lidia, lärare, och Corinne, hemtjänstarbetare, beskriver de gula västarna som klasskamp mot höjda skatter. Bild Marcus Jönsson, Proletären.

Lidia, lärare, och Corinne, hemtjänstarbetare, beskriver de gula västarna som klasskamp mot höjda skatter.
Nu avgår det gula tåget från Les Invalides. En kakafoni av tutor, slagord, musik och sång. Då och då höga knallar av smällare.

Marseljäsen ljuder över tåget. De revolutionära textraderna sjungs med inlevelse:

Aux armes, citoyens! Till vapen, medborgare! Ställ upp i raka led! Framåt, framåt!

I det gula tåget syns inga raka led, men demonstrationen är den andra i rad som är mer organiserad än de tidigare. En del har olika typer av armbindlar och i tåget går grupper klädda i skyddsutrustning och röda kors-flaggor.

– Vi är här som ett frivilligt vårdteam, som vi själva organiserat, säger socialarbetaren Virginie Vadet.

Vad hon och hennes kamrater i vårdteamet förbereder sig för är uppenbart. Många av de gula västarnas demonstrationer i de större städerna har slutat med sammandrabbningar med polisen.

Visst har demonstrationerna dragit till sig huliganer och vandaler. Och visst tar många gula västar avstånd från vandalismen och våldet. Men många menar att sammandrabbningarna på gula västarnas demonstrationer är av en ny typ. Vanliga människor, som aldrig tidigare slagits med polisen, har tvingats försvara sig mot en poliskår som inte gör skillnad på huliganer och arga pensionärer.

Av de tio som hittills dött i protesterna har de flesta visserligen dödats i bilolyckor vid vägspärrar. Men hundratals har skadats av tårgasgranater och så kallade flashballs, gummikulor som – speciellt när de träffar ansiktet – orsakar mycket otäcka skador. Skadorna syns på plakat och bilder som flera gula västar bär med sig i demonstrationen.

– Macron måste avgå. Han är en despot. En diktator som inte respekterar folket, säger Virginie Vadet.

Långsamt rullar det gula tåget fram på Paris gator. Då och då lutar sig människor ut ur sina lägenheter, vinkar och hejar på demonstranterna.

Vi får höra att demonstrationen eventuellt ska gå mot parlamentet, och att det kan bli våldsamt. Slagorden ekar:

Libérer Christophe! Frige Christophe!

Christophe Dettinger är den tidigare boxaren och franske mästaren i lätt tungvikt som för två veckor sedan fångades på film när han med nävarna konfronterade kravallpoliser utrustade med sköldar, hjälmar och batonger.

– Jag var förbannad för vi hade beskjutits med tårgas. Jag agerade dumt, men jag försvarade mig, förklarade ”zigenaren från Massy”, som han kallas, i en video innan han överlämnade sig själv till polisen.

En insamling för att betala Dettingers rättegångskostnader hann nå 114000 euro – 1,2 miljoner kronor – innan den stoppades av myndigheterna.

Det gula tåget är redo för avgång. Bild av Marcus Jönsson, Proletären

Dettinger är nu en av tusentals som riskerar ett mer eller mindre hårt straff för upplopp, vandalism eller våld mot tjänsteman. För många fransmän är detta bara ytterligare ett tecken på maktens hyckleri. De påminner om Emmanuel Macrons egen livvaktschef Alexandre Benalla, som under årets första maj fångades på film när han iklädd polisuniform misshandlade en ung demonstrant.

Det visade sig att Benalla inte var i tjänst, utan ”lånat” en polisuniform för att ”lära sig” om polisinsatserna. För detta blev han visserligen avstängd från sin tjänst, men slapp rättsliga påföljder.

Vandringen genom Paris fortsätter. De gula västarna sjunger ramsor som skulle få liberala redaktörer och ledarskribenter hemma i Sverige att få hjärtsnörp av moralpanik:

Emmanuel Macron, on vient te chercher chez toi! Emmanuel Macron, vi kommer och hämtar dig i ditt hem!

– Jag är emot den perverterade globaliseringen och nyliberalismen, säger psykoanalytikern Yann Brunn som håller den franska trikoloren högt i luften medan han pratar med Proletären.

Den viktigaste frågan?

– Friheten. Och jämlikheten. Ett jämlikt skattesystem med en större omfördelning av rikedomarna.

Frihet, jämlikhet och ett rättvist skattesystem är de viktigaste frågorna för Yann Brunn, psykoanalytiker. Bild Marcus Jönsson, Proletären.

Frihet, jämlikhet och ett rättvist skattesystem är de viktigaste frågorna för Yann Brunn, psykoanalytiker.
Många av de gula västarnas krav vänder sig mot det orättvisa skattesystemet och de nyliberala avregleringarna. På den lista som självutnämnda representanter för de gula västarna i december förra året lämnade in till regeringen finns bland annat krav på höjd skatt för de rika, det ursprungliga kravet på sänkt skatt på diesel och bensin liksom hyresreglingar och ett återförstatligande av gas- och elnätet.

Här är Gula Västarnas krav för ett rättvist Frankrike
Runt om oss, bland hemmasnickrade skyltar och målade banderoller, syns paroller som vänder sig emot de rika, mot storföretagen och eliten. Kraven spretar precis som man kan förvänta sig när de vuxit fram ur folkmyllan istället för i några korrekta ideologers huvuden.

Här finns krav på Frexit, utträde ur EU, och en reform av banksystemet.

– Bankerna krossar oss, säger pensionären Evelyn Dorbet.

– Vi kan inte njuta av livet längre. Vi bara överlever.

Pensionären Evelyn Dorbet menar att bankerna krossar folket.

En förkortning som också återkommer på många plakat är RIC, Referundum Initiative Citoyenne, ungefär Medborgarinitiativ för folkomröstningar. Det går ut på att medborgare genom en oberoende nationell webbsida ska kunna lämna in lagförslag som, om de får stöd av minst 700000 väljare, ska beredas för folkomröstning.

– Dagens parlament representerar inte längre folket, säger en man i militärinspirerad utstyrsel och Robespierre-citat på sin gula väst.

Han vill inte uppge sitt namn eller ha med sitt ansikte på bild eftersom han tjänstgjort inom militären och nu har ett säkerhetsklassat jobb på ett kärnkraftverk.

– Det finns så många lobbygrupper och aktieägare som utövar tryck på parlamentarikerna och ser till att lönerna inte höjs. Jag har inte fått en löneförhöjning på sju år.

”När regeringen bryter mot folkets rättigheter är upproret folkets heligaste och mest oumbärliga uppgift.”

Stämningen har blivit lite mer spänd, i takt med att andelen som maskerar sig blivit större. Ramsorna är desamma som tidigare:

Macron, demission! Macron, avgå!

Vi får höra rykten om uniformerade nazister längst fram i tåget, men när vi en timme senare når den diffusa frontlinjen för demonstrationen syns inga som passar in på den beskrivningen.

I media har de gula västarna ibland anklagats för att bestå av rasister. I vissa städer har nationalistiska grupper deltagit i demonstrationerna och i södra Frankrike, där extremhögern är större, är läget kanske annorlunda än i Paris.

Vi träffar demonstranter med olika bakgrund, men ändå tycks personer med invandrarbakgrund vara underrepresenterade. Många gula västar tillhör den grupp av marginaliserade och besvikna arbetarväljare, ofta från landsbygden, som röstar på Marine Le Pens Rassemblement National, Nationell samling. Men andra har, enligt undersökningar, röstat på Jean-Luc Melenchons vänsterpopulistiska parti La France Insoumise, Okuvliga Frankrike, eller helt enkelt avstått från att rösta.

I folkmassan syns många olika krav och paroller.
Bland de vi pratar med säger en att alla partier är lika korrupta. En annan röstade på Melenchon i första presidentvalskampanjen och blankt i andra. En tredje röstade emot Le Pen i andra omgången – och därmed för Macron.

I folkmassan syns många olika krav och paroller. Bild Proletären

Mitt bland alla gula västar träffar vi en politiker. Eric Coquerel är politisk koordinator och parlamentsledamot för La France Insoumise. I sitt gråvita hår, sin blå jacka och röda halsduk – men utan gul väst – matchar han de franska flaggor vi har runt oss.

– La France Insoumise har stöttat de gula västarnas mobilisering från första början. Vi analyserar inte rörelsen utifrån vilket parti deltagarna röstar på, utan utifrån kraven de ställer. Och kraven är väldigt lika vårt program. Det handlar om rättvisa, jämlikhet och ett stopp för skattelättnaderna för de rika, säger Eric Coquerel som kallar det demokratiska tillståndet i landet för katastrofalt.

– Vi lever i en presidentiell monarki där en man bestämmer, uppbackad av den finansiella oligarkin och de stora medierna. Det går inte att kalla det för en demokrati.

Eric Coquerel, politisk koordinator för La France Insoumise. Bild, Proletären.

Eric Coquerel pratar om en revolutionär situation.

– Det är inte säkert att det kommer att explodera. Men det är möjligt. Inte en revolution som i stormningen av vinterpalatset, men en medborgerlig revolution som radikalt kan ändra fransk politik, leda till nyval och förbättringar.

Inte heller Eric Coquerel ger mycket för den landsomfattande debatten.

– Macron försöker köpa tid, men lurar sig själv om han tror att han kan stoppa den här rörelsen.

Revolutionär situation eller inte. De gula västarna har skakat det franska samhället i grunden. Macrons regering har tvingats till eftergifter. Skattehöjningarna på diesel och bensin är slopade och minimilönen har höjts.

Men hur kan de gula västarna gå vidare? Några vi talar med vill se strejker och mer samarbete med fackföreningsrörelsen. De stora fackföreningarnas ledningar, inklusive radikala CGT och SUD, ställde sig tidigt avvaktande till de gula västarna. Men lokalt har det sett annorlunda ut.

Vi ser många med fackföreningsmärken och fanor.

Om alla fortsätter kampen på sina arbetsplatser kan vi få till en generalstrejk, säger Anais Lombert, medlem i SUD:s järnvägssektion.

– Om alla fortsätter kampen på sina arbetsplatser kan vi få till en generalstrejk, säger Anais Lombert, medlem i SUD:s järnvägssektion.
– De gula västarna måste ta kampen vidare genom strejker. Nu har vi chansen till en rörelse från olika delar av samhället som talar för alla. Om alla fortsätter kampen på sina arbetsplatser kan vi få till en generalstrejk, säger Anais Lombert, medlem i fackföreningen SUD:s järnvägssektion.

Miguel Lopez, låssmed, vill se en generalstrejk som 1968.

Låssmeden Miguel Lopez, iklädd en röd CGT-väst, är inne på samma linje.

– Under majupproret 1968 vann några miljoner strejkande arbetare på några veckor mycket av det vi slåss för att försvara idag.

Miguel Lopez, låssmed, vill se en generalstrejk som 1968.
Efter fem timmar närmar sig demonstrationen åter Les Invalides. Vi ser hur maskerade aktivister ansluter sig till demonstrationen från en sidogata. Kanske är det svarta blocket-anarkister? De beryktade nazisterna? Eller polisinfiltratörer?

Senare på kvällen bryter de utlovade bråken med polisen ut. Vi ser det på tv, på ett libanesiskt falafelhak i stadsdelen Montparnasse.

Enligt media deltog lika många i de gula västarnas protester som förra helgen, runt 80.000 i hela Frankrike, omkring 10.000 i Paris. Siffror många fnyser åt.

– Media ljuger, konstaterar vår bordsgranne som fortfarande har sin gula väst på sig.

Han presenterar sig som anarkist och egenföretagare.

– Det blir inbördeskrig, fortsätter han med en känsla för dramatik passande en fransk anarkist.

Den tionde akten är slut men pjäsen Les Gilets Jaunes har bara börjat.

Föregående artikelFN erkänner bara Maduro som legitim president för Venezuela
Nästa artikelTrump: Vägrar tala med demokratiskt valde Maduro, menar att Guaido är mycket demokratisk, och hotar med militär
Anders Romelsjö (red)
Anders Romelsjö är redaktören för Global Politics. Han drev tidigare under sex år bloggen Jinge.se som nu främst är ett arkiv med tusentals artiklar. Aktivist i den antiimperialistiska rörelsen på 1970-talet. Han har en bakgrund som läkare och professor med inriktning på forskning om alkohol, droger och folkhälsa.

30 KOMMENTARER

  1. Macron och EU med sina bankirer, massmedia, Muslimska Brodraskapet och Clinton/Obama i USA är på god väg att lyckas med det som Hitler ville – skapa en världsdiktatur.
    EU har redan byggt upp ett EU-gendarmeri som ska sättas in mot upproriska europeiska befolkningar och de ar desperata med att sätta upp en EU-arme’. De skyller på Ryssland men den är enbart till för att hålla europe’erna i schack. Folket ska slava och hålla käft. EU-gendarmeriet och EU-arme’n kommer att bestå av handplockade (många år före detta Antifa-medlemmar) valdsverkare utan fosterlandskänsla, många invandrare som inte känner någon sammanhållning med europe’erna. Titta bara på brittiska arme’ns nya rekryteringsvideo och brittiska polisens nya rekryteringsposters. Agenda är hur tydlig som helst för den som vågar öppna ögonen. Den gamla vänstern som stred mot orättvisorna är grundlurad för vänstern idag springer EU-diktaturens ärenden.

  2. Det är kanske en sådan här enhetsfront som du och Sven Andersson och andra är ute efter. En enhetsfront som organiseras inom Socialdemokraterna av vänstern inom partiet och som kallas för Reformisterna.
    https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Kv5amE/ny-s-forening-pressar-partiet-fran-vanster

    Anser ni att även den organisationen är sekteristisk, det eftersom den är socialdemokratisk?

    https://www.expressen.se/nyheter/s-roster-om-reformisterna-i-princip-vs-program/

  3. Nyfascismen breder ut sig i hela det politiska spektrumet (höger-vänsterskalan). Idag har vi mängder av ”nyttiga idioter” som springer oligarkernas och globalisternas ärenden.
    Inom EU har vi främst Macron och Merkel. I den svenska politiken aspirerar Löfven, Wallström, Lööf, Björklund, Kristersson Lövin, och Sjöstedt på den titeln.
    Alla de ovan nämnda vet att de blir rikligen belönade av oligarkerna. Dessa ”nyttiga idioter” gör förstås inget gratis, eller för medborgarna. Idag styr oligarkerna världspolitiken och med ”klimatets” hjälp vill de förflytta oss tillbaka till de gamla feodala tiderna.
    Yvan Blot skrev en debattbok i början på 80 talet som heter ”Socialism och Fascism – Samma Familj”. Mussolini och Hitler hade socialism som förebild innan deras karriärer tog fart.

    • Antagligen bara ett misstag korpen, men du glömde Thor och Åkesson.
      Klimatet har inget med detta att göra. Det är bara du som har kommit i ”klimateriet”, ett annat ord för att springa oljebolagens ärenden.

    • Du ska kanske även läsa den artikeln, Korp.
      https://www.abc.net.au/religion/nazism-socialism-and-the-falsification-of-history/10214302

      Hitler och nazistpartiet – men framförallt borgarna och kapitalet – tog namnet ’socialism’ enbart för att attrahera arbetarna, men dom var absolut inte socialister för det. Samma skeende har vi sett hela tiden. SD har antagit ordet ’demokraterna’, men dom är inte precis demokrater för det. Och liberalerna? De är inte mer liberaler än moderaterna. Och socialdemokraterna? Nej, de är inte socialister. De har svikit sitt program och vallöften och regerar nu en liberal regering, vars budget är KDs och moderaterna.

    • Alla vet att Sydafrikas apartheid, Pinochet, Franco och med flera var. fascister. De gjorde sig skyldiga till stora övergrepp på socialister, inklusive mord. Alla fascister dessa stöddes av dom konservativa, Reagan, Thatcher och med flera. Anser du att Pinochet & Co fascister egentligen var socialister som stöddes av dom konservativa? Dom konservativa bekämpade kommunismen och socialismen med all kraft, och satsade miljoner på denna uppgiften, och stöttade fascismen i Sydamerika och i Europa, inklusive i Nordirland.

    • Faktum är att det är liberalismen och konservatismen som leder till fascism. Det har det alltid gjorts och kommer alltid att göra.
      https://aktuelltfokus.se/extremisten-fornekar-pinochets-brott-mot-manskligheten/

      I början 2000-talet upprördes vi av moderaternas uttalanden om att sydamerikanska invandrare var ’de som inte Pinochet hann med’.
      Fascismen har alltid varit socialismens fiende. Fascismen har varit en del av kapitalismen för att förtrycka socialistiska människor. Så ditt uttalande om att socialismens är fascismens källa är totalt felaktigt.

    • Korp.
      Det var den värsta smörja jag läst. Ta bara detta ”Fascismen hade våldet som arbetsmetod. Varifrån kom denna idé? Från Marx” !!!!! Denne Nils-Eric Sandberg kan aldrig ha öppnat en historiebok i hela sitt liv.
      Det organiserade våldet från överheten kan mycket tydligt spåras tillbaka till tiden runt den neolitiska revolutionen för 10-12000 år sedan. Innan dess hittas mycket få spår av mänskligt våld mot andra människor.

      Våldet har således varit överhetens arbetsmetod i minst 10000 år och grunden för detta våld har varit ägandet och maktens uppkomst i samband med jordbruket.

      Marx teori är ett försök att få bort denna grund. Det har väl inte lyckats jättebra och oerhört våld har också utövats av dom som säger sig företräda marxismen, men att påstå att Marx ligger bakom tanken på våldet som arbetsmetod är fullständigt löjeväckande och säger allt om viket stolpskott upphovsmannen till påståendet måste vara.

    • Sandberg har till häften rätt när han säger att ’Fascismen har våldet som arbetsmetod’. Men sedan anklagar han att det är Marx som har dom idéerna. Men det stämmer inte. Det är dom konservativa – som Sandberg sannolikt företräder – och dom liberala som har dom arbetsmetoderna.
      https://www.theguardian.com/commentisfree/2014/oct/03/miners-strike-thatcher-real-enemy-within-extremism

      Nils-Eric Sandberg har nog inte läst Marx eller Lenin. De var båda motståndare till staten.
      https://www.marxists.org/svenska/lenin/1917/staten.htm#h4

      Det var inte heller kommunister eller socialister som begick övergreppen i Sydamerika på 70-talet. Det var den konservativa och fascistiska Pinochet. Det var inte heller kommunister eller socialister som begick övergreppen i militärjuntans Grekland eller general Francos Spanien. Det var fascismen med ett samarbete från konservativa och kapitalet. Det var inte kommunister eller socialister som begick övergreppen i Nordirland på 60- 70- och 80-talet. Det var fascister med ett samarbete med Thatcher. Och så vidare.

    • Sandberg skriver ’Den kommunistiska Sovjetunionen och det socialistiska Nazityskland ingick 23 augusti 1939 en pakt – Ribbentorp-Molotovpakten – som innebar att delade Östeuropa mellan sig. Visserligen utbröt krig mellan pakterna 22 juni 1941. Men den konflikten kan vi se som ett inbördeskrig inom vänstern’.
      Jaha … Sandberg betraktar andra världskriget för ett simpelt ’inbördeskrig inom vänstern’!!!! Över tjugo miljoner döda när Nazityskland genom deras lebensroum anföll Sovjetunionen. Jag undrar, Korp, du som är ryss håller med om Sandbergs definition om andra världskriget? Om du gör det – varför firar då det konservativa Ryssland segern över nazisterna?
      Sandberg och Korp måste också mena att borgarna i väst blev vänsteraktivister när de ställde sig på Sovjetunionens sida när de blev allierade.
      Nazismen skapades av den härskande klassen på grund av att förhindra bolsjevikerna (den tyska, polska, franska, etc arbetarklassen) att ta makten. Så nazismen och fascismen är en skapelse av borgare och kapital.

    • Nils-Eric Sandberg har, tillsammans med t ex Ian Wachmeister. en stående tagg på borgaren Patrick Engellaus blogg. Det är som att skriva artiklar för bröderna Koch. Sandberg, Engellau, Wachtmaister tillhör alla överklassen – och skriver för arbetare. Det är precis vad dom nazistiska och fascistiska partierna gjorde på 20- och 30-talet. De vände sig till arbetarna för slå mörkblåa dunster i deras ögon. Precis som när Moderaterna framställde sig tidigare som ett arbetarparti ..
      https://www.wrath-bearingtree.com/2018/10/no-nazis-were-not-leftists-or-how-to-debunk-right-wing-propaganda/

        • Så du menar alltså att marxism och kommunism är borgerligt?!

          Marx, Engels och Lenin var inte kapitalister. De var socialister. Och de var inte heller borgare i den bemärkelse att de talade väl om borgerligheten … De ville alla att arbetarklassen skulle ha makten. Så det är en viss skillnad mellan borgare … och borgare som talar väl om den exploaterande kapitalismen!

          • Naturligtvis inte. Som Marx och Lenin och vem som helst kan konstatera måste marxismen (en term Marx ogillade) som utvecklats genom bl.a. vetenskapliga studier av kapitalismen tillföras arbetarklassen utifråb.

        • Tillhör Anders Romelsjö arbetarklassen? Eller är du en kapitalist som skriver för arbetarklassen? Eller är du en borgare som skriver för arbetarklassen? Eller är du en socialist som skriver för arbetarklassen?

  4. Socialismen är inte till för arbetarna alls, det är en organisatorisk klätterstege för politiker ur medelklassen utan finansiell förmögenhet. Beskrivs bäst i ”Emanuel Goldsteins Testamente” ur ”1984”, av George Orwell. Rekommenderas. Väl sammanfattat redan för sjuttio år sen.

      • Socialismen gagnar också en majoritet av tjänstemän av skilda slag och en majoritet av medelklassen, ja av befolkningen som kan få ett tryggare samhälle.

      • Hej Kerstin
        Jag läste lite där. Tror det var ur pamfletten Det Kommunistiska Manifestet.
        Jag funderar också lite på det ”klasslösa samhället” och måste nog betrakta det som orimligt. Det närmaste vi kan komma är nog en skrivbordsprodukt.
        Varför då?
        Jo, när jag tänker efter så verkar människan har en genetiskt betingat behov av att dela in sig i hierarkier. Man kan se det överallt och även i Vänsterpartiet med partiledaren högst upp och den enskilde medlemmen längst ned. Så även Vänsterpartiet måste vara en form av klassamhälle. Jag tror därför man måste lära sig skilja mellan dröm och verklighet.

        • Klasse.
          Under hela arten människas existens, utom det allra sista ögonblicket har vi levt som jägare och samlare. Gruppsammanhållningen har varit en helt avgörande faktor för vår överlevnad och präglat vår genetik oerhört mycket mer än dom ynka 10 000 år vi levt under egendomens och maktens slaveri.
          Dom hierarkier vi ser idag grundas i första hand på just ägande och makt.

          Vi vet inte exakt hur livet såg ut under jägar/samlartiden. Antagligen varierade det en hel del mellan olika grupper och i en del fanns det säkert hierarkier. Psykopatin har ju överlevt evolutionen så ibland fick säkert sådana människor maktpositioner, men det fanns ingen materiell grund för allmänt utbredd hierarki. Ingen hade egendom värd att slåss om och samarbete var troligen betydligt mer framgångsrikt under normala omständigheter.

          Det mest sannolika scenariot är således att hierarkier aktivt motarbetades och var ett mycket ovanligt inslag i människans liv. Dom någorlunda opåverkade jägar/samlarfolk vi kunnat studera visar också att så var fallet.
          Slutsatsen blir då att du har totalt fel och att vi har en starkare genetisk drift att motarbeta hierarkier. Den med ägandet vidhängande makten lurar oss dock att tro motsatsen.

          • Jaga och samla är ägande om något. Jag tillhör dem som har det påtagligt i mina gener. Men det gäller inte alla. En gång talade jag med en kvinna som sade sig samla på möten med människor och det kan knappast leda till något materiellt ägande. Samma gäller Jesus som var helt egendomslös. Kanske han också samlade på möten med människor?
            Så nej, du har helt fel att vi endast en kortare tid levt med egendom och makt. Men om du fortfarande envisas kan du gärna ge mig källhänvisningar till ”detaljerade historiska fakta om ur-kommunismens klasslösa samhälle”.

            Tvärtom tror jag egendomens utveckling givit oss frihet. Vi har vuxit som individer och har inte samma beroende av varandra som tidigare. Det privata ägandet har alltså givit människan en välståndsökning även om den inte alltid varit lika fördelad. Det är sådana problem som landet Venezuela har brottats med en längre tid och som nu verkar hamnat i en återvändsgränd. Vi får se vad som händer.

          • ”Ingen hade egendom värd att slåss om och samarbete var troligen betydligt mer framgångsrikt under normala omständigheter.”

            Kan väl knappast du veta. Jag kommer ihåg en gång för länge, länge sedan jag cyklade långt på en skolutflykt en het sommardag. Det var på landsbygden och dammiga vägar. En mun vatten hade varit värd hur mycket som helst. I ett sådant läge är det faktiskt något en människa kan ta strid för. Jag tror du är alltför naiv och godtrogen i dina föreställningar om djuret människan. Jag tror knappast Maduro behöver fly Venezuela av svält. Jag hoppas inte det, men måste han fly landet så kommer det bli av helt andra skäl.

          • Innan jordbruket fanns ingen egendom i dagens bemärkelse. Man hade kanske ett spjut, en pilbåge eller en läderväska. Alltihop inklusive den enkla hydda man bodde i behövde förnyas regelbundet och var inget arv att tala om. Kanske hade några grupper revir, men människorna var få och granngrupperna var genpoolen, så om det inte var torka, översvämning eller annat så var det nog bäst att hålla sams med dom.
            Det naturliga urvalet favoriserade samarbete framför hierarkier.

            Efter neolitikum kunde man lägga upp lager av t.ex. vete, som direkt blev till egendom. Man hade också blivit bofast och byggde bättre hus som också blev egendom. Den egendomen behövde försvaras och distribueras. Människan hade fått något att slåss om, även när det inte var dåliga tider.
            Den som ägde lagret, husen och marken kunde skaffa sig starka medhjälpare och bli en härskare.
            Plötsligt blev det viktigast att vara stark och välbeväpnad och tvång ersatte social kompetens som det nya sättet att hålla ihop gruppen.
            Där har vi redan förlagan till makten, klassuppdelningen, patriarkatet och krigen.
            Arkeologin bekräftar också att krigen blev oerhört mycket vanligare efter neolitikum än före.

            Människan har dock levt i en verklighet som gynnade samarbete i kanske 300 000 år och förmänniskorna i sannolikt liknande former i miljontals år. Ägandet och klassamhället har funnits i runt 10 000 år och har inte hunnit prägla oss genetiskt på något påvisbart vis.

KOMMENTERA

Please enter your comment!
Please enter your name here