Kazakhstan – utlandsinfluerat försök till statskupp?

44
2687

Denna artikel https://www.moonofalabama.org/2022/01/the-us-directed-rebellion-in-kazakhstan-may-well-strengthen-russia.html#more av Moon of Alabama, den 6 januari 2022 har översatts av läsarna Rolf Nilsson och ”M” oberoende av varandra. Tack!
Media är fullt av artiklar om Kazakhstan, där uppgifter från Ryssland kan ha tveksam saklighet. Den som vill ha uppgifter direkt ur ett rysk perspektiv kan Sputniknews: protester i Kazakhstan.

_________________________________________________________________

Upproret i Kazakstan kan mycket väl stärka Ryssland

Notering: Författarens överskrift var ”Det USA-styrda upproret i Kazakstan kan mycket väl stärka Ryssland.” Jag anser att det inte är belagt att upproret är ”USA-styrt.”

I början av 2019 publicerade den Pentagon-finansierade tankesmedjan RAND en omfattande plan för mjuka attacker mot Ryssland.

Extending Russia: Competing from Advantageous Ground.

Den 200 sidor långa rapporten rekommenderade vissa åtgärder att vidtas av USA, i syfte att begränsa Ryssland. Som sammanfattningen säger:

Denna rapport inser att en viss nivå av konkurrens med Ryssland är oundviklig och försöker definiera områden där USA kan göra det till sin fördel. Vi undersöker en rad ickevålds-åtgärder, som kan utnyttja Rysslands faktiska sårbarheter och oro som ett sätt att stressa Rysslands militär och ekonomi och regimens politiska ställning hemma och utomlands. De steg vi undersöker skulle inte ha vare sig försvar eller avskräckning som sitt främsta syfte, även om de kan bidra till båda. Snarare uppfattas dessa steg som element i en kampanj utformad för att destabilisera motståndaren, vilket ska leda till att Ryssland tävlar i domäner eller regioner där USA har en konkurrensfördel, och får Ryssland att överanstränga sig militärt eller ekonomiskt eller få regimen att förlora inhemsk och/eller internationell prestige och inflytande.

RAND listar ekonomiska, geopolitiska, ideologiska och informativa, samt militära åtgärder, som USA bör vidta för att försvaga Ryssland.

Sedan rapporten kom ut har de fyra första av de sex ”geopolitiska åtgärder” som anges i kapitel 4 i rapporten genomförts.

USA levererade dödliga vapen till Ukraina, och ökade sitt stöd till ”rebeller” i Syrien. USA försökte sig på ett regimskifte i Vitryssland och inledde ett krig mellan Azerbajdzjan och Armenien. USA implementerar nu åtgärd 5, som syftar till att ”minska Rysslands inflytande i Centralasien”.

Kazakhstan, Rysslands södra grannland, var en del av Sovjetunionen. Det är en mineralrik inlandsstat, som är tre gånger så stor som Texas, (och sex gånger så stor som Sverige) men med mindre än 20 miljoner invånare. En betydande del av dess folk är ryssar och det ryska språket är vanligt förekommande. Landet är en viktig länk i det strategiska BRI mellan Kina och Europa.

Sedan Sovjetunionens upplösning har landet styrts av oligarkiska familjeklaner – främst Nazarbayevs. Som CIA Worldfactbook noterar:

Verkställande del
statschef: president Kasym-Zhomart TOKAYEV (sedan 20 mars 2019); notera – Nursultan NAZARBAYEV, som var president sedan 24 april 1990 (och vid makten sedan 22 juni 1989 under sovjetperioden), avgick den 20 mars 2019; NAZARBAYEV behöll titeln och befogenheterna som ”förste president”; TOKAYEV fullbordade NAZARBAYEVs mandatperiod, som förkortades på grund av det tidiga valet den 9 juni 2019, och fortsatte sedan som president efter valsegern.

Under det senaste decenniet har det förekommit flera uppror (2011, 2016 och 2019) i Kazakstan. Dessa orsakades mestadels av ojämn fördelning av inkomster från dess mineraler, inklusive olja och gas. Oligarkerna i huvudstaden Astana / Nur-Sultan lever gott, medan provinserna som producerar mineralerna, som Mangistauskaya i sydväst, har sett  liten utveckling.

Nyligen steg priset kraftigt för flytande petroleumgas (LPG), som används av många bilar i Kazakstan, efter att regeringen hade liberaliserat marknaden. Detta orsakade ytterligare en omgång av landsomfattande protester:

Den rad demonstrationer som har dragit genom Kazakstan sedan den 2 januari, startade i den västra oljestaden Zhanaozen, skenbart utlöst av ilska över en plötslig ökning i priset på bilbränsle. Liknande improviserade sammankomster spred sig sedan snabbt till närliggande byar i Mangystau-regionen och sedan på flera andra platser i väster, i städer som Aktau, Atyrau och Aktobe. Den 4 januari hade människor i antal kommit ut på gatorna på platser många hundra kilometer bort, i de södra städerna Taraz, Shymkent och Kyzyl-Orda, i norr i städerna Uralsk och Kostanai, såväl som i Almaty och Nur-Sultan, huvudstaden, bland annat.

Almaty. Bild: By Kalpak Travel – https://www.flickr.com/photos/147403441@N04/48182661536/, CC BY 2.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=85817088

Men få såg scener så hetsiga som de i storstaden Almaty.

Sammandrabbningarna i Almaty fortsatte hela natten in på den 5 januari. Efter att ha skingrats av polisen från Republikens torg begav sig en del av folkmassan cirka två kilometer nedför, till en annan historisk plats i staden, Astana Square, där regeringssätet brukade vara beläget under sovjettiden.

Även om det inte finns något tillförlitligt sätt att mäta demonstrationernas omfattning, verkar en kombination av rapportering på plats och videofilmer, indikera att dessa protester kan vara ännu större än de som gjorde att landet nästan stod stilla 2016.

Medan de klagomål som utlöste de första demonstrationerna i Zhanaozen gällde bränslepriserna, verkar de ibland bråkiga demonstrationerna som har följt vara av mer allmän karaktär. Sånger av ”shal ket!” (”gamling gå!”), vanligtvis uppfattad som en referens till den tidigare presidenten Nursultan Nazarbayev, som fortsätter att utöva betydande inflytande bakom kulisserna, har kunnat höras på många av demonstrationerna.

Protesterna eskalerade snart med beväpnade gäng av demonstranter, som tog kontroll över regeringsbyggnader och satte eld på dem. Det gjordes också försök att ta kontroll över radio- och TV-stationer, samt flygplatser. Polisen, som i allmänhet inte gjorde mycket för att ingripa, sköts ner.

Handlingarna i Almaty, landets största stad med närmare 2 miljoner invånare, och före detta huvudstad, är verkligen inte spontana reaktioner från en skara fattiga arbetare, utan kontrollerade aktioner av vältränade grupper av beväpnade ”rebeller”.

Kazakstan: Mycket viktig och spännande detalj med starka likheter med Kirgizistan 2020. Fredliga människor initierar möten, men skumma och våldsamma individer dyker upp för att skapa problem, och det är aldrig helt klart vilka de är eller var de kom ifrån /1 https:// t.co/qYSlUUrMVx

Från en uppgift jag hörde, utspelade sig en liknande dynamik i Almaty på onsdagsmorgonen. En relativt liten och lugn sammankomst bildades på Republiktorget, mittemot stadshuset. Helt plötsligt dök hundratals extremt aggressiva män upp, som hotade allt och alla #Kazakstan /2

De hotade och attackerade journalister som stod i närheten och beordrade alla som tog bilder att radera bilderna. Det var helt klart denna kohort som var ansvarig för mycket av förstörelsen. Och det är ett mysterium (för mig) vilka de var /3

Vi har sett liknande formationer under de USA-stödda upproren i Libyen, Syrien, Ukraina och Vitryssland.

NEXTA, det Polen-baserade, USA-finansierade medianätverket för regimbyte, som förra året ledde det misslyckade färgrevolutionsförsöket i Vitryssland, tillkännagav USA:s krav:

 

Krav från demonstranterna i #Kazakstan

  1. Omedelbar frigivning av alla politiska fångar
  2. Fullständig avgång av president och regering
  3. Politiska reformer:

Skapande av en provisorisk regering av välrenommerade och offentliga medborgare. Utträde från alla allianser med #Ryssland

En mer pålitlig källa bekräftar dessa:

Listan över krav från demonstranter i #Kazakstan som har cirkulerat är intressant, milt sagt.

Medan de flesta krav fokuserar på att stärka socialt och ekonomiskt stöd och motverka korruption avslöjar punkterna #1, 7, 10, 13, 16 protesternas rötter och vem som driver dem.

#1 kräver att #Kazakstan ska lämna Eurasian Economic Union.

#7 kräver legalisering av månggifte ”för vissa grupper av befolkningen” & förbud mot äktenskap med utlänningar.

#10 kräver oberoende för Mangystau-regionen & att oljebolagens intäkter stannar kvar i Mangystau

Varning: den här listan har cirkulerat mycket på telegram (ryskt socialt medium, ö.a.) – kan vara falsk eller inte representativ för vad demonstranter vill ha, det verkar som om demonstranterna är en mångfaldig grupp, som inkluderar genuint missnöjda människor, politiska manipulatörer, ”professionella revolutionärer” (som var i UKR & BEL ), etc

Kazakstans regering har sedan dess sänkt LNG-priserna. Den 5 januari avsatte president Tokajev den ”förste presidenten” Nazarbajev från sin position som ordförande i säkerhetsrådet och lovade att agera hårt mot beväpnade demonstranter.

Kazakstan är en del av den ryskledda Eurasian Economic Union (EEU) samt Collective Security Treaty Organisation (CSTO). På morgonen den 5 januari hade Tokajev ett telefonsamtal med Rysslands och Vitrysslands presidenter. Han har mobiliserat luftburna enheter från de väpnade styrkorna i Kazakstan. På kvällen den 5 januari bad han om stöd från CSTO mot de ”utlands-styrda terroristerna” som kämpar mot säkerhetsstyrkorna.

Ryssland, Vitryssland och andra CSTO-medlemmar har dedikerade snabbinsatsstyrkor reserverade för sådana ingripanden. Dessa kommer nu att mobiliseras för att återta regeringens kontroll i Kazakstan. Ryska CSTO-styrkor är för närvarande på väg till Kazakstan. Vitryska och armeniska trupper kommer snart att följa.

Redaktören: Enligt olika medier anländer sådana styrkor från CSTO-länder till Kazakhstan igår, 6/1.

De kommer att ha en tuff uppgift:

Cᴀʟɪʙʀᴇ Oʙsᴄᴜʀᴀ ❄ @CalibreObscura – 19:50 UTC · 5 januari 2022

#Kazakstan: Erövrade vapen från den nationella säkerhetskommitténs (motsvarande ryska FSB) byggnad av demonstranter i #Almaty: Minst 2 PG-7V-projektiler, eventuellt förpackade Glock-pistoler och (möjligen) mer i många utspridda lådor, olika kit.

Under de senaste decennierna hade USA och dess allierade varit relativt tysta om det diktatoriska ledarskapet i Kazakstan.

Natos hejaklacks-hörn med FSU (Former Soviet Union, ö.a.) ”experter”, som redan arbetar hårt för att få upproret i Kazakstan som varande på något sätt Putins fel eller anklagelser mot Putin – men notera hur tyst vårt media-NGO-komplex har varit de senaste 20 åren när det gäller: regimens kränkningar av mänskliga rättigheter, korruption och ”auktoritärism”

Chevron är den största oljeproducenten i Kazakstan och den tidigare brittiske premiärministern Tony Blair har tidigare gett råd till dåvarande presidenten, Nursultan Nazarbayev, om hur man undviker ett uppror på grund av dödade demonstranter:

I ett brev till Nursultan Nazarbayev, erhållet av The Telegraph, berättade Blair för Kazakstans president att 14 demonstranters död ”hur tragiska de än var, borde inte skymma de enorma framsteg” som hans land hade gjort.

Herr Blair, som betalas miljontals pund om året för att ge råd till Nazarbayev, fortsätter med att föreslå viktiga stycken att infoga i ett tal som presidenten skulle hålla vid University of Cambridge, för att försvara handlingen.

Det är dock andra tider nu, då Kazakstan har fortsatt att stärka sina relationer med Ryssland och Kina.

CIA-relaterade National Endowment for Democracy (NED) har finansierat ett 20-tal ”civilsamhälles” regimförändrings-program i Kazakstan, med cirka 50 000 dollar per år vardera. De inblandade organisationerna verkar för närvarande mestadels vara tysta, men är ett säkert tecken på att USA spelar en roll bakom kulisserna. Den 16 december tillkännagavs redan detaljer om kommande demonstrationer av den amerikanska ambassaden i Kazakstan.

Det är troligt att denna förplanerade Centralasien-del av programmet ”Pressa Ryssland” har implementerats i förtid som ett svar på Rysslands senaste ultimatum, med avseende på Ukraina och Nato. Dess enda syfte är att destabilisera det ryska ledarskapet i Moskva genom att rikta dess uppmärksamhet mot söder.

Jag tror dock att Ryssland har förberett sig för sådana eventualiteter. Det kommer inte att påverka dess planer och krav.

Det som dock är svårt att urskilja är vad som verkligen händer bakom kulisserna i Astana/Nur-Sultan. Har Tokajev, som tidigare setts som en marionett till Nazarbajev, verkligen ersatt honom? Hans kontroll över säkerhetsstyrkorna är något tveksam:

Tokajev avskedade chefen för sin säkerhetsvakt Saken Isabekov. Presidenten avskedade också den biträdande chefen för den statliga säkerhetstjänsten i Republiken Kazakstan från sin post

Men resultatet av hela spelet är ganska förutsägbart:

Den dystra sannolikheten, med tanke på alla olika ”revolutioner” i FSU de senaste 20 åren, är att Kazakstans gatuprotester [kommer] att användas av en mäktig klan för att ersätta den styrande oligarkin med en ny oligarki.

CSTO-trupperna, som nu landar i Almaty, kommer att behöva några dagar för att få ett slut på upproret. Det råder ingen tvekan om resultatet.

Moskva, inte Washington DC, kommer att ha ett stort inflytande på vem som kommer att hamna i toppen.

Det är fullt möjligt att resultatet av hela affären kommer att, liksom USA:s misslyckade regimändringsförsök i Vitryssland, inte att försvaga utan stärka Ryssland:

Dmitri Trenin @DmitriTrenin – 7:57 UTC · 6 januari 2022

#Kazakstan är ytterligare ett test, efter #Vitryssland, av Rysslands förmåga att hjälpa till att stabilisera sina formella allierade, utan att alienera deras befolkning. Som första aktion av CSTO sedan grundandet 1999 är det ett stort test för blocket. Många potentiella fallgropar runt om, men kan vara stor framgång om Moskva lyckas.

 

____________________________________________________________________

Se även

Escobar https://www.strategic-culture.org/news/2022/01/06/steppe-on-fire-kazakhstan-color-revolution/
Martyanov https://smoothiex12.blogspot.com/2022/01/so-kremlin-confirms.html

Föregående artikelProtester, upplopp – ”färgrevolution” på gång i Kazakhstan?
Nästa artikelDenna artikel publiceras senare: ”Styr USA Europas utrikes- och försvarspolitik i praktiken?”
Global Politics
Globalpolitics.se är en partipolitiskt obunden, vänsterorienterad och oberoende analyserande debatt- och nyhetstidning med inslag av undersökande journalistik.

44 KOMMENTARER

  1. Som vanligt har Kevork Almassian lagt ut en intressant video, med Dr Marcus Papadopoulos för att diskutera om Kazakhstan. Jan Nybondas brukar precis som jag också läsa Kevorks twitter har jag uppmärksammat, så han kanske också lägger ut videon som jag gör nu.
    Marcus P. börjar med att berätta om att kazaker betraktar inte ryssar som utbölingar, för i decennier har de levt sida vid sida, och stridit tillsammans. De stred i röda armen under 2:a världskriget och många fick de högsta utmärkelserna som ”hjälte av Sovjetunionen”
    De våldsamma protester vi sett har blivit instruerade från utomstående länder i väst.
    Han menar att USA och Englands underrättelsetjänster står bakom detta för att underminera Rysslands kraft.

    https://www.youtube.com/watch?v=gshGVYcTz2g

  2. Kazakstan hör ihop med sina grannar Kina och Ryssland. Det är tur det. Väst med Usa i spetsen,äger medierna och det man kommit undan med under hela 2000talet saknar motstycke. Kazakstan bör prata med sina båda mäktiga goda vänner Ryssland och Kina,och aldrig tillåta Usa och dess satellitstad EU få beblanda sej här minsta lilla. Då slipper vi även inbördeskrig och annat skit som Washington bestämmer sej för. När läst alla medier hos oss dessa dagar,så är detta min slutsats!

    • Kazakstan tillhör inte västvärlden det kan jag absolut hålla med om.
      Kan aldrig heller i livet föreställa mig kazakerna känner sig tillhöriga väst.
      Kazakstan är Asien. Inte västvärlden.
      Men Ryssland ska du inte vara alldeles för säker är samma.
      Västra Ryssland känner sig tillhöriga Europa men med en egen kultur.
      Där ungefär går gränsen.
      Baltländerna Estland, Lettland och Litauen kändes sig aldrig tillhöriga den ryskstyrda Sovjetunionen.
      Folken där upplevde sig istället ockuperade.
      Vid självständigheten i början av 1990-talet var de här tre länderna snabba med att försöka ansluta sig till NATO.
      Det för att minska risken för att känna sig ockuperade igen.
      Sovjetunionen var ett imperium uppbyggt av, ja just det, Ryssland.

      Lite av det här maktimperiet tycks finnas kvar även så här långt efter upplösningen men jag tror Ryssland kan behöva det för sin egen frihet och självständighet för att inte bli ockuperad och uppslukad själv av västvärlden.

      Jag har absolut inget emot rysk truppförflyttning till Kazakstan i det här läget.
      Jag ser inte det som krig.
      För mig är det ett relevant sätt att skydda mot sönderfall och jag tror det här länderna klarar situationen själva.

      Väst vågar inte lägga sig i med militärt våld.
      Därför där är risker som inte är överblickbara.

      Samma tror jag gäller väst inblandning i Ukraina-konflikten.
      Mycket hot och vapenskrammel.
      Plus Sveriges medverkan i form av musen som röt.
      I vart fall så länge musen har USA bakom sig.
      Eljest är det nog bäst för musen att hålla käften stängd.

      • Västligaste delen av Kazachstan ligger faktiskt i Europa. Gränsfloden Ural som rinner upp i södra Uralbergen och rinner ut i staden Gurjev/Ataray i Kaspiska havet är gränsfloden mellan Asien och Europa och räknas som Europas andra längsta flod efter Volga, och är längre än Donau. Kazachstan tror jag är med i OSSE och hade åtminstone förr observationsplats i Europarådet i Strasbourg. Landets starka ekonomi beror på att man inte dragits med i det västerländska rådgivarträsket, och man har strävat att vara vän med alla grannländer: RF, Kina, Iran, Indien, Afghanistan, Turkiet liksom Centralasien och Kaukasus. Det har varit det framgångsrikare konceptet, jämfört med den ukrainska vägen mot social, ekonomisk och politisk undergång.

        Det är svårt att se någon som helst poäng för detta kazachiska land att invigas i RENT västliga strukturer som Nato eller liknande: det går i vilket fall som helst inte att försvara sådana länder: precis som alla med minsta strategiska kunskaper vet att Nato omöjligen på lång sikt är kapabla att försvara vare sig Baltikum, Georgien eller ett land som Rumänien framgångsrikt: det är bara en felaktig POLITISK illusion; militärt är dessa regioner snabbt förlorade i dagens läge.

        Länder som USA eller Storbritannien kan inte ”försvara” sådana här länder från t.ex. Östersjön eller Svarta havet: det är bara bombastiska politiker som verkligen (felaktigt) tror på det.

        Det är ju bara att jämföra hur det gått för kärnvapenmakterna USA och Storbritannien liksom deras Nato-understöd i Irak och Afghanistan: totalt militärt fiasko med ”världens främsta utrustning” och världens främsta militärer och främsta ’marines’ och med Washingtons tankesmedjors religion: total militär och politisk förlust. Total breakdown.

        Mot kontinentalmakter som Ryssland eller Kina som motstånd håller ingen som helst Nato-styrka öster om låt säga Öland eller norr om Thessaloniki.

        I det avseendet är Nato både illusoriskt och en falsk brandförsäkring ingen rysk eller kinesisk militär är rädd för: en ren pratklubb för gamla och nya kolonialmakter som inte åstadkommer någonting militärt någonstans när det gäller.

        De kazachiska politiska kretsarna gör klokast att avstå från att låta sig ledas av nya maffiastrukturer i exil. Det fungerade inte för Irak heller efter kriget 2003.

  3. Bara en dag efter att de anlände till Kazakstan så har CSTO-styrkor, med Ryssland i spetsen, tagit kontroll av Almaty flygplats.✌️ Att jämföra med det kaos som rådde på Kabul flygplats då USAs styrkor höll på att fly med svansen mellan benen 🥱

    https://sputniknews.com/20220107/live-updates-kazakh-forces-regain-control-over-all-city-administrations-and-police-departments-1092082582.html

    Vi kan därmed kvittera Kazakstan till ett av de många misslyckade regime change projekten.
    Andra nyheter: Spelbolagen: När kommer regime change till USA tro? 2022? 2025? 2030? Den som gissar rätt lär garanterat blir mångdubbel miljoner

  4. Bert Sundström klarar jag knappt av att lyssna till en otroligt obehaglig person, med ett enorm hat mot Putin som han inte klarar av att dölja.När han skulle tala om det som händer i Kazakhstan så vill han få oss att tro att det är demokratiaktivister. Han säger ingenting om de otroligt våldsamma upploppet som i grymhet inte liknar något annat. Då får vi bättre information från UAE, deras tidning Alarabiya skriver att det är våldsamma terrorister som halshuggit  poliser. 

    Biden anklagar Trump för stormningen av Capitolium för att han uppmuntrat personer att komma dit och demonstrera, och menar att det var en attack mot demokratin. När skall vi få höra någon politiker i Väst anklaga Brittisk och USA;s underrättelsetjänst som ansvariga för de våldsamma upproren i olika länder med terrorister inblandade. För detta är en attack mot freden.

    Sven Hirdman (i videon som arbetarklass lade ut) sa med en bestämd och övertygande röst att Ryssland skulle aldrig varken attackera oss eller baltländerna, om vi förhållit oss neutrala och inte låtit NATO ha stridsövningar mot Ryssland på vår mark. Så det är inte Ryssland som är ett hot utan vi själva har brutit neutraliteten och blivit ett hot mot Ryssland, och därför blivit mer sårbara för ett anfall.

    • SvTs Moskva korrespondent B av Strunström beskrivs kort och gott av talesättet ”Snus är snus och strunt är strunt”

    • Sven Hirdman (tack Vivianne för all info!) -denne kunnige och erfarne diplomat, ja, vi får nog kalla honom både visselblåsare och dissident i svensk utrikespolitik! Han är den enögde bland de övriga blinda mörkermännen -men han ser självklart världen med två kunniga ögon!

      Kazachstan (så tycker jag man skall stava landets namn på svenska; ty ordet ”kazak”(d.v.s. inte kazach) betyder nämligen: kosack! Och dessa ord har inget med varandra att göra och är inte släkt). ”Ch”-ljudet finns ju inte i engelska och franska och därför skriver de det ljudet som i ”Bach” med det obekväma ”kh” i stället. Därför ”Kazachstan” i Sverige och Tyskland, och Kazakhstan på engelska och franska…

      Vi vet egentligen inte vad orsakerna är till det snabbt eskalerade våldet beror på: halshuggna poliser har hittats och mycket tyder ju därför på islamism, en romans amerikanska mörka krafter aldrig upphört att utnyttja, t.ex. i Syrien.

      Man får intrycket av att det går ett spöke omkring i Europa och Euroasien: den amerikanska imperialismens spöke.

      Som den unge Alexander i Ingmar Bergmans ”Fanny och Alexander” så snubblar den unge Alexander över den då döde styvfadern biskop Vergerius skepnad i mörkret som yttrar:

      ”Mig blir du inte av med”.

      När skall vi i Europa bli av med den ovälkomna amerikanska imperialismens spöke inuti Europa?

      Något mer konstruktivt än hot och kaos kommer detta spöke inte med som bidrag.

      Men detta är inte målet för Washington. Vad skulle Washington tycka om ett välsmort ekonomiskt och politiskt ömsesidigt samarbete mellan Europa, Euroasien och Asien?

      Har någon någonsin hört amerikanskt beröm om t.ex. euro-asiatiskt samarbete och t.ex. BRIKS (BRICS)-samarbetet?

      Det amerikanska imperialistiska spöket svarar naturligtvis alltid nej på de frågorna, men aldrig offentligt.

      I de samarbetena får nämligen inte spökena Brzezinski och Wolfowitz vara med och spöka med oordning, kaos och militär-fascistiskt våld.

      • Du menar i rubriken till denna artikel, så borde det stå : Kazachstan – utlands influerat försök till statskupp? och inte :Kazakhstan – utlands influerat försök till statskupp? Jag skrev av rubrikens stavning och trodde det var rätt, men det är alltid intressant att få veta hur något egentligen stavas på det språk som används, som i det här fallet i en svensk text.
        Lärde mig tycka om att behärska svenska språket, då jag arbetade som korrekturläsare på tidningen Arkitektur (som hade stora krav i svenska språket). Jag kom in där och lärde mig mycket  genom att sitta 8 timmar om dagen och motläsa korrektur. Fick enbart arbetet p.g.a. personlig kontakt med en duktig medarbetare som de hade och ville ha kvar, hade inte kvalifikationerna, Personkemin måste stämma man sitter ensamma i ett rum och arbetar nära tillsammans. Vissa kända arkitekter fick vi inte rätta trots språkliga fel, de fanns på en lista som vi hade tillgängligt. Resterande arkitekter fick vi rätta när det var språkfel.

        • Kazakstan går hyfsat bra, men jag tycker det man använde flitigt på 1980- och 1990-talen i form av KazaCHstan är att föredra, så uttalas namnet i landet liksom på ryska(som gärna övertar andra länders uttal på saker).

          Kazacherna har övergått av och till mellan att använda såväl latinska som kyrilliska bokstäver. Den senaste reformen som gick igenom häromåret mötte plötsligt på ett oväntat problem ingen hade tänkt igenom: det gick inte att införa på datorernas tangentbord!…

          Så: Kazakstan OK, Kazachstan (språkkorrekt), – Kazakhstan däremot (används helst inte i svensk text)är transkribering från ryskan till latinska i engelsk- och franskspråkig litteratur, presstext o.s.v.

          Det är som landet Turkmenistan som också kan kallas Turkmenien, liksom Kirgizstan(rysk text), Kyrgyzstan (kirgizisk) som också kan heta Kirgizien eller Kirgisien.

          Vi har mycket att möta och lära i Centralasien, de många gånger okända -”stan”-länderna: bland Buchara, Tasjkent och Samarkands gamla antika trakter – det var här Alexander den store seglade på floder som Amu-Darja och Syr-Darja och mötte folket baktrierna där Afghanistan ligger idag, och grundade många städer som hette Alexandria – och dog och begravdes där på okänd plats…där Occidenten(västerlandet) mötte Orienten… eller…

          ”Långtbortistan” som Kalle Ankas följe brukade vilja åka till…

          • Du har helt rätt i att ryska språket innehåller många lånord.
            Det har jag upptäckt utan behöva läsa om det.

            Vi har ett ord som heter ”ensam”
            Liknande ord finns i ryskan som ”сам” (sam)
            Vilket betyder ”jag själv”

            Man kan undra om ”ensam” är ett lånord från ryska språket?

          • Håller med dig absolut att vi har mycket att upptäcka bland -stan länderna i Asien. Eller till och med i Europa som du påstår.
            Upproret i Kazachstan får en att känna sig lite som Tintin på nya äventyr 🙂

          • Ryska ’sam’ och svenskans ensam liksom ordet ’vet’ i ryskans ’sovjet’ (råd, något man vet tillsammans), i ukrainskan heter det faktiskt det kusligt nära ’rad’ – de är absolut släkt med varandra. Svenskan är alltså mycket mera besläktad med såväl ryska som persiska än med till exempel finska eller estniska språket.

            Det har nämnts ovan att man infört kyrilliska i centralasiatiska språk. Det var alltså inte av förryskningsskäl utan faktiskt att dessa språk hade i princip inga egna bokstäver eller ens ordböcker liksom lexikon under tsarriket. Att de fick kyrilliska bokstäver var enbart praktiskt: det fanns då tryck-typer och skrivmaskiner redan till hands!

            Senare har en del centralasiatiska språk liksom azeriskans övergått till latinska tecken, därför att de är släkt med turkiska språk, som i sig en gång övertog tyskans bokstäver till turkiskan: avgjort Europas svåraste språk, enligt många…

            I den moderna datortiden finns tack och lov dubbla tecken på tangentborden så det går snabbt att slå över till kyrilliska tangentbordet med ett enkelt val. Man måste få ha dubbel tryckt teckenuppsättning på tangentknapparna: ett svåruppnått köp att finna, men det går. Enklast är att få råd av en slavisk institution på ett nära universitet.

  5. Marcus Papadopoulos är ju mycket tydlig med sin uppfattning [allt styrt från USA:s och Englands underrättelsetjänster], men har svårare att svara på hur säkerhetstjänsterna i Kazakstan och Ryssland så totalt kan missa detta. Det räcker ju med att titta på en karta. Ryssland och Kazakstan delar en nära 700 mil landgräns, Därutöver delar Kazakstan gräns med Kina och flera av de andra centralasiatiska republikerna. Var har USA och England förlagt dessa träningsläger för att förbereda maktövertagandet?

    Marcus Mercorius (länkad i den förra bloggen om Kazakstan) målar upp en mer komplex bild, med en maktkamp mellan den nuvarande presidenten och den tidigare, Nazarbajev. Mercorius nämner något som jag noterade för ett par år sedan och som jag då fann anmärkningsvärt: Kazakstan beslutade att överge det kyrilliska alfabetet och gå över till det latinska. Ryska är ju faktiskt ett av de två officiella språken och behärskas av större delen av befolkningen. Transkriberingsproblemen måste ju bli enorma, helt i onödan.

    Även Pablo Ecobar (https://thesaker.is/steppe-on-fire-kazakhstans-color-revolution/) poängterar komplexiteten och diskuterar hur olika klaner känner sina intressen hotade.

    Om saken vore så enkel som Papadopoulos hävdar, finns det ju verkligen orsak för Kreml att vara nervös. Vad kommer härnäst, CIA ordnar ett uppror i Tatarstan?

    • CIA få se över sin egen bakgård – för snart kan det smälla rejält där. Det blir då ”CIA was caught napping” som jänkarna uttrycker det så fint 😂

    • Är det någon politisk säkerhetstjänst som känner Kazachstan utan och innan och som har nära samarbete med är det nog ryska FSB och SVR -deras kontakter med den kazachiska har säkert vare sig avbrutits eller upphört.

      De flesta länderna i regionen uppfattar oftast amerikanska CIA och brittiska MI6 som tillfälliga samarbetskontakter (mot t.ex. islamister), men man vill knappast ha in dem på det masochistiska vis ukrainarna vikt sig rakt av mot CIA. Även i de ukrainska kretsarna har jag en stark känsla av att ryska FSB och SVR ännu har många lojala medarbetare och samarbetspartner i det dolda. Ryktesvägen har jag hört att just de ryska tjänsterna känner till de amerikanska planerna för Ukraina redan ”på ritbordet”. Och det förvånar mig inte. Vatikanen och Moskva brukar sägas ha de bästa personella underrättelsestrukturerna i världen, till skillnad från amerikanarna som sätter närapå all tillit till teknisk övervakning, Sigint, avlyssning etc.

    • T.o.m Wikipedia citerar uppgifter om att Grå vargarna sen 70-talet är kopplade till Cia och Nato. Det är den vanliga visan.
      Men vare sig Ryssland eller någon annan låtsas om att tex frimurarna brukar vara mellanhänder i såna fall när anglosaxernas underrättelsetjänster inte figurerar öppet. Skottet i Sarajevo utfördes enligt skytten Gavrilo Princip på uppdrag av en frimurare som var medlem i en speciellt arrangerad engelsk loge i Grand Orient men de propagandamegafoner som kallas historiker undviker att nämna det.

      Och det ganska nyliga upproret i Katalonien regisserades av frimurare som passade på att besöka 300-års jubileet av Englands moderloge men det syntes endast i spanska tidningar inte hos oss.

      • I de flesta länder är politik strikt förbjudet inom frimureriet. Jag skulle nog snarast akta mig för t.ex. det politiskt mer farliga Rotary och andra. KGB övervakade under kalla kriget strikt bl.a. Rotary i hela västvärlden, liksom högerklubbar som Heimdall i Sverige, decennium efter decennium.

        Det finns andra sorters frimurare: s.k. ”falska loger”, dit ibland man räknar italienska Propaganda-Due (P2-logen) där bl.a. Berlusconi var medlem. Frimureri är t.ex. förbjudet och bannat av katolska kyrkan, och helt förbjudet i vissa länder. Länge helt förbjudet i Ungern, kanske så ännu?

        Upproret i Ungern 1956 arrangerades från utsidan: av gamla aristokratiska kretsar liksom katolska kyrkan i exil, med CIA:s inblandning: det vet vi av observationer från KGB:s arkiv. Italienska P2 var inblandat med CIA, italienska maffians knarkpengar och katolska kyrkan i kuppförsöket i Polen 1980/1981 där landet räddades av den store polske patrioten General Jaruzelski, som drog amerikanarna vid näsan.

        En av det republikanska Rysslands ledare år 1917, socialisten Aleksandr Kerenskij, var progressiv frimurare. Bolsjevikerna avskydde dem däremot helt och fullt, och de drevs först underjordiskt och sedan utomlands.

        Mig veterligen är de flesta frimurarloger idag öppna med sin huvudverksamhet, och har öppna medlemsmatriklar. I vissa länder har de dragit till sig måttligt konservativa och pseudo-reaktionära herrar, i andra mycket radikala röda vänstermän (t.ex. det republikanska Spanien 1931-1939), det fanns ett tag till och med socialistiska kvinnliga loger här och var i världen. De flesta av de första amerikanska presidenterna var frimurare; även franska republikaner som Napoleon Bonaparte, Maximilien Robespierre och Francois Mitterrand har påståtts vara frimurare, men det har alltid motbevisats.

        En gång i världen tillfrågades jag om att bli upptagen i en loge: jag tackade vänligt nej, så är den frågan besvarad.

        • Din uppfattning om vad frimurare får stämmer in på de lägre nivåerna men det ogiltigförklaras högre upp.

          Och Ryssland var helt översvämmat av russofobiskt frimureri före revolutionen.
          Lenin var medlem i fem frimurarloger och Trotsky var hög frimurare.
          Båda samarbetade med den brittiska eliten i London.
          Stalin var också där men däremot tycks det inte bekräftas att han skulle vara frimurare.
          Men för att återvända till ämnet för artikeln så skriver Vladimir Odintsev att det är MI6 Richard Moore som tycks vara den drivande kraften bakom det som sker i den aktuella regionen och är den som styrt Erdogan.
          ”Turkey’s part in this great game is to serve as a kind of battering-ram for British interests.”
          ” He is not only a stalwart Russophobe, but also a fierce apologist for Great Turania: that is, the success of the pan-Turkist aspiration to create a state uniting the Turkic-speaking peoples in Central Asia, the Caucasus, and even for that matter in the Russian federal republics of the Volga region, the Urals, and the North Caucasus.”
          https://journal-neo.org/2022/01/06/british-intelligence-intensifies-its-struggle-against-russia-and-china-in-central-asia/

          • Kan inte detta med osäkra/obevisade påståenden om frimureri dra fokus från aktuella huvudfrågpr?

          • Kazakhstan’s President Exposed Details Of The Terrorist Threat Facing His Nation
            http://oneworld.press/?module=articles&action=view&id=2388
            ”The authorities’ long-planned removal of fuel subsidies was exploited as the “trigger event” for provoking a Color Revolution that would only serve as cover for the Unconventional War that was being plotted all along.”
            Där motsäger tycks det mig i ngn mån Tokyaev Odintsovs analys ovan om att Turkiet är inblandat

            Både Odintsov och Tokyaev, som tackar Erdogan, kan ha rätt om Erdogan går en balansgång vilket han tvivelsutan gör.
            Och han är ju på ett komplicerat vis även inblandad i Ukraina.
            Svar till Anders: i det föreliggande fallet finns det ju direkt info om de vanliga aktörernas inblandning. Men om man menar generellt så är det hämtat ur hästens egen mun: röda armens från nazityskland belslagtagna frimurararkiv som i sin tur beslagtogs från Grand Orient.

  6. Jaha….
    ”USA-styrda upproret i Kazakstan”
    Det påståendet är väl tyvärr alltför väntat.
    Problemet är USA. Det är precis som en kliché som läggs över alla uppror i postsovjetiska och övriga länder som har kommunister och radikala socialister som regim.

    Men jag tillåter mig kritisera den fördomen.
    I tankarna har jag folkupproret i Ungern 1956.
    Vidare kom senare ett folkligt uppror i Polen.
    Det upproret minns jag själv faktiskt.
    Förstod inte så mycket om saken då men läste alltid om det i tidningen vi hade på den tiden.
    Upproret började som protester och uppror av arbetarna på ett varv i Gdansk.

    Men vad hade de här upproren med USA att göra?
    Knappast något därför det fanns en järnridå och en tät propaganda mur som skiljde Östeuropas kommunistdiktatur styrd från Kreml mot västvärlden där jag själv bodde och gör fortfarande.

    Frågan som gäckar mig är:
    Varför har folk i Kazakstan blivit så arga på regimen att de gör uppror?
    Anledningar fanns både i Ungern och Polen och dem vet ni bäst själva ni som läst, följt med och studerat Sovjethistorien.

    Jag var faktiskt först med nyheten om upproret i Afganistan här.
    Även före SVT som kom med en första redogörelse dagen efter.
    Det var en tillfällighet att jag såg en privatfilm om upproret på Youtube.
    Förmodligen därför jag numera bara söker på ryska.
    Den korta privatfilmen hade hur många kommentarer som helst.
    Säkert tusentals.
    Alla var arga och förbannade på regimen.

    Innan jag tar ställning för regimen i Kazakstan så kräver jag en förklaring varför folket gjort uppror.

    Jag lyssnade också till SVT:s Rysslandskorrespondent som hade ett förklarande filmklipp på SVT i går kväll.
    Vissa uppgifter kändes verklighet men samtidigt en västinspirerad propagandabild mot Ryssland som tyvärr svenska folket alltför välvilligt tar emot.
    Dock inte jag och förmodligen inte ni heller.

    Bert Sundström om upproret i Kazakstan:
    https://www.svt.se/nyheter/utrikes/det-som-hander-i-kazakstan-ar-ett-utslag-av-langvarigt-missnoje

    • Jag anser inte att det är styrkt att upproret är ”USA_styrt”. Jag har tagit det ovanliga greppet nu att ändra titel och skriver nu:

      Titel: Upproret i Kazakstan kan mycket väl stärka Ryssland

      Notering:
      Författarens överskrift var ”Det USA-styrda upproret i Kazakstan kan mycket väl stärka Ryssland.” Jag anser att det inte är belagt att upproret är ”USA-styrt.”

      • Ärligt talat vet ingen öppen källa ännu och för närvarande strukturerna för händelserna bakom det som nu sker, och varför till exempel polismän halshuggs offentligt utomhus: som avsiktlig politisk rit eller för att dölja och förvirra. Eller bara störda brott?

        ”Det ljugs aldrig så mycket som innan ett val, under ett krig och efter en jakt” som tyske kanslern Otto von Bismarck vältaligt beskrev politiken för 150 år sedan.

        Det håller än idag. Också för Kazachstan.

        • Att folket i Kazachstan kan ha anledning att demonstrera och protestera verkar helt klart, men att inta polisstationer, regeringsbyggnader och flygplatser går utöver det. Inte ens de som stormade Capitolium verkade ha någon mer agenda än att ta sig in i sitt parlament och prata med politikerna. Man satte inte eld på det. Mönstret från andra sådana händelser är just att bränna, ockupera och döda poliser eller oskyldiga för att få upp temperaturen. Vilket nog förutsätter en viss organisation, som pekar åt USA-hålletm på ett eller annat sätt. Trior jag.

    • Du borde se nedanstående reportage av reporter Gustav Wirten på Utbildningsradion. Vi får höra hur CIA arbetar för att störta regeringar, och i detta fall var det en demokratisk regering i  Iran på 1950-talet, många iranier funderar ännu i dag över hur utvecklingen skulle varit i Iran om inte CIA störtade demokraten Mohammad Mosaddeq.
      Det var ingen som förstod att det var ett verk av CIA när det skedde, däri ligger skickligheten i arbetet, att ingen skall förstå att det är CIA som ligger bakom kaoset och kuppen som blev. CIA kom på att detta var en fantastisk taktik som man kunde använda fler gånger.
      Senator Richard Black som arbetat som former Chef på Pentagon Criminal Law Division säger att USA använt en del av  denna taktik i Syrien.
       
      https://urplay.se/program/210354-bildningsbyran-tanka-mot-strommen-mohammad-mosaddeq-den-gratande-demokraten

      • UR har en hel del historiska pärlor.

        Blir det ny M-KD-SD-regering år 2022 åker nog dessa politiska historiska sanningar på film i public service ned i stängd och bommad arkivlåda, misstänker jag, i bästa ungersk-polska högerpopuliststil.

        • Jag misstänker att det redan händer på public service, att vissa program försvinner ovanligt fort.
          Först skröt man på public service att de skulle visa något unikt nämligen en intervju med chefredaktören på RT, och naturligtvis var det Sundström som intervjuade. Nedan är länken till intervjun som du märker när man klickar på den är den försvunnen. Jag måste lära mig att kopiera över och spara på datorn någon dag, för det försvinner så mycket som jag vill se. Jag funderar om den försvann så fort för att Sundström gjorde ett väldigt dåligt intryck, skämde ut sig kan man säga. 
          RT:s kvinnliga chefredaktör kom väl förberedd och superskärpt. 
          Då Sundström försökte anklaga henne för att RT bara visade dåliga sidor av Sverige, kunde hon snabbt plocka i minnesbanken och räkna upp flera exempel där de visade en positiv bild av Sveriges inrikespolitiska händelser.
          När hon kontrade med att säga att han bara framställde dåliga händelser från Ryssland i sina sändningar, och han försökte protestera och skulle bevisa att så inte var fallet, blev det pinsamt tyst och efter ett tag så kom det: Jamen jag sa ju att när ni blev utsatta för sanktioner så började ni tillverka getost själva istället för att köpa från Frankrike. Nu kunde inte kameramännen längre hålla sig för skratt, man hörde förtjusta fniss i bakgrunden. Sundström framstod som en riktig dummerjöns vid sidan av denna intelligenta chefredaktör. Jag kanske skall fråga SVT om det finns kvar i arkivet och om jag kan få köpa en kopia. Den var verkligt underhållande. Dessa kontraster mot varandra.

          • Bert Sundström är tydligen en av SVT:s bästa journalister. Han har tillbringat mer än 10 år i Ryssland och Ukraina men ännu inte lärt sig ryska språket.
            Som SVT:s utlandskorrespondent förväntar sig skattebetalarna att han i sin yrkesroll åtminstone behärskar just detta. Men icke. SVT:s hemmaredaktion tycks hela tiden få gripa in och lappa ihop och hyfsa till hans banala tvåstaviga frågor. Språkkunniga tittare undrar om han läser ur en turistparlör. men de grammatiska hålen är legio. Att han ”arbetar” i sällskap med rysk fotograf tycks inte bidra alls. F
            Fadäsen med mötet med RT:s chef Margareta Simonjan och frågan till utrikesminister Sergej Lavrov (båda på engelska) borde ha släckt hans journalistkarriär åtminstone i Ryssland och Ukraina.

            Ta hem honom. Det finns säkert en ledig pensionsstol på regeringens tankesmedja Utrikespolitiska institutet.

            Så här naivt uttalade sig SVT:s utrikeschef Pia Bernhardson 2017-04-17.
            -Jag är jätteglad över att just Bert vill vara vår korre i Ryssland i tider av stor oro i omvärlden. Han är en av våra allra mest kompetenta utrikesmedarbetare. Han är suverän på såväl snabb nyhetsrapportering som fördjupande analys. Han har dessutom en osviklig förmåga att väga ord på guldvåg, något som jag också uppskattar mycket.

        • Denne kommentar skrev jag innan den 18:54, men den försvann.
          Jag misstänker att det redan händer på public service, att vissa program försvinner ovanligt fort.
          Först skröt man på public service att de skulle visa något unikt nämligen en intervju med chefredaktören på RT, och naturligtvis var det Sundström som intervjuade.
          Nedan är länken till intervjun som du märker när man klickar på den är den försvunnen.
          Jag måste lära mig att kopiera över och spara på datorn någon dag, för det försvinner så mycket som jag vill se.
          Jag funderar om den försvann för Sundström gjorde ett väldigt dåligt intryck, skämde ut sig kan man säga.
          RT:s kvinnliga chefredaktör kom väl förberedd och superskärpt.
          Då Sundström försökte anklaga henne för att RT bara visade dåliga sidor av Sverige, kunde hon snabbt plocka i minnesbanken och räkna upp flera exempel där de visade en positiv bild av Sveriges inrikespolitiska händelser.
          När hon kontrade med att säga att han bara framställde dåliga händelser från Ryssland i sina sändningar, och han försökte protestera och skulle bevisa att så inte var fallet, blev det pinsamt tyst och efter ett tag så kom det: Jamen jag sa ju att när ni blev utsatta för sanktioner så började ni tillverka getost själva istället för att köpa från Frankrike.
          Nu kunde inte kameramännen längre hålla sig för skratt, man hörde förtjusta fniss i bakgrunden.
          Sundström framstod som en riktig dummerjöns vid sidan av denna intelligenta chefredaktör.
          Jag kanske skall fråga SVT om det finns kvar i arkivet och om jag kan få köpa en kopia.
          Det var verkligt underhållande. Dessa kontraster mot varandra.

          • Struntström ligger bakom katastrofala reportage som ”Putins palats” och andra liknande bottennapp som är uppenbart fabulerade! När Struntström ska intervjua någon ”missnöjd” oftast Moskva-bo så undrar man ju hur många han måste prata med innan han får fram ”rätt” budskap med tanke på att de flesta är nöjda med Putin i Ryssland? Eller som SVT häromdagen där de frågade en dam om det höga dieselpriset vid tankningen och hon var inte missnöjd alls. Problemet var att hon varken ägde bil eller låtsades tanka sin egen bil det hela var en arrangerad propagandabluff! SVT nästa gång ni ska dra en rövare så se till att sudda registernumret på bilen så att den inte syns!

  7. https://lecourrierdesstrateges.fr/2021/12/31/2021-lannee-ou-les-democraties-se-sont-finies/

    En kommentar angående hemliga herrklubbar som diskuterades här ovan. Titta på fotot i länken där Klaus Schwab ståtar i full kostymering. Den nya världsordningens förespråkare där folk som han skall sätta agendan och vanliga dödliga skall betala notan.

    Det finns ju flera till av dessa som inspirerats av frimurarna. Även om man antog att de höll sig inom lagens råmärken är upplägget betänkligt. ”Bröderna” utbyter information som inte får yppas till utomstående. Detta hemlighetsmakeri är som klippt och skuret för ekonomiska insideraffärer som är svåra att belägga. Jag tipsar dig, du tipsar mig, men utan att kopplingarna kan spåras. De är ofta inte bara politiskt högervridna utan rent paranoida och odlar olika former av mystik och elitism. Det som ofta glöms bort är att i dessa samlas även en god portion enfald pga. de mystiska och paranoida inslagen. Dumhetens roll i historien är inte sällan underskattad. En dumhet som folket dyrt får betala för.

    • Högervridna? Ett valspråk för en hög frimurargrad lyder: ständig revolution!
      Men sen ett par tre århundraden handlar det nu om sk politiska frimurare som inte längre behöver kunna murarkonsten.
      Ursprungligen använde dom hemliga tecken för att bekräfta att dom var initierade inom professionen så att dom var dugliga hantverkare när dom ambulerade mellan katedralbyggen i olika länder.

      • Jag talade om hemliga herrklubbar i allmänhet. Alla i den finska politiska eliten om vilka det kunnat beläggas att ha varit frimurare har varit höger, liberalhöger eller högersocialdemokrater. Presidenten Ryti som slog följe med Hitler. Mannerheim påstods ha tillhört en fransk loge men det har inte belagts.

        Alla som hör till klubbarnas fotfolk som jag vet är höger.

      • Det beror nog på vilket land och historisk politisk kultur och bakgrund har.

        I Sverige måste ju frimurare och logerna bygga på kristen grund, men i det republikanska Frankrike (och Spanien på 1930-talet) var de verkligen revolutionära och framför allt antikatolska.

        I Spanien spelas väl frimurarnas motsvarande roll idag av det synnerligen reaktionära katolska Opus Dei och dess politiska och det närmast fascistiska högerpartiet Vox: två företeelser i Europa (Opus Dei och Vox) vi bör hålla god kontroll över, som varande en mycket farlig reaktionär och bakåtsträvande kraft.

        Spanien har alltid varit en huvudvärk för alla progressiva: från republiken under Napoleon (det var i Spanien som det republikanska Frankrike körde fast och förblödde politiskt) liksom vänsterns kollaps i spanska inbördeskriget (1936-1939).

  8. När ni skriver att det inte är styrkt med USA-inblandning så är länken ovan av Odintsov en redogörelse för att däremot Britterna önskar bilda en Panturkisk stat av en stor region där khazakstan ingår.
    Det är britternas oxford-orientalist Bernard Lewis gamla plan och han flyttade sitt kontor till Usa och har haft stort inflytande över Usas ideologer :
    Zbigniew Brzezinski, Henry Kissinger och Samuel Huntington.
    Huntington med Clash of Civilisations var CFRs språkrör riktat till etablissemanget.
    Så oavsett om det är Cia eller MI6 eller Nato som mer handgripligt medverkar så är det samma gamla projekt.
    Och gråa vargarna är sen länge förknippade med både Cia och Nato men jag inser nu att jag inte gav källan om att det var just en sån grå varg som utpekades som den som var en nyckelperson bakom det nu utifrån styrda våldet i Khazakstan. Jag läste den källan idag men lyckas förargligt nog inte hitta tillbaka dit nu.
    Muslimska brödraskapets Erdogan som nu går en svår balansgång mellan hänsyn till båda sidor är för britterna annars en naturlig kandidat till att genomföra panturkismen.
    Så han försöker väl tappert spela den rollen så långt han törs.
    Min slutsats är att det är som vanligt imperialisterna.

    • Man undrar ju varför det självisolerande britterna, som inte orkar med politiskt med ens det europeiska samarbetet, skulle ha för framgång och framtid med det vidare panturkiska projektet?

      Turkarna själva har målet, men knappast alls de ekonomiska resurserna.

      Dessutom är Turkiet alltmer tilltagande anti-amerikanskt och vilket land i Europa springer de amerikanska ärendena bättre än just det förvirrade London?

      Det är verkligen svårt att se de långsiktiga målen och möjliga potentiella framgångarna för detta brittisk-turkiska ”projekt” – inte minst fallet med Cypern som har brittiskt stöd (och den brittiska marinbasen där finns väl ännu kvar?) och står genast där på kollisionskurs med Turkiet.

      Turkiets största utrikesperspektiv och framgångar för framtiden torde faktiskt man ha de bästa förutsättningarna med Moskva: där är väl fallet Syrien huvudvärken, men Ankara inser väl numera att DAESH/ISIS-islamismen är långt farligare och mer destabiliserande än al-Assad.

      Det är lite svårt att se de brittiska frimurarna ha framgångar med turkarna, britterna har ju inte tänkt en enda självständig politisk tanke sedan Suez 1956, förutom det kontraproduktiva EU-motståndet med Brexit där Tory-partiet och de högerkonservativa totalt tappade analysförmågan: men det är till Europas fördel.

      • Jag tror inte heller att det har en bra chans men det är en gammal plan sen 70-talet och Bernard Lewis var en av många intellektuella exponenter för britternas långa tradition av geopolitiska intrigmakare. Britternas adel var själva i högsta grad inblandade i att framgångsrikt manipulera folk till krig mot varandra samtidigt som de drabbade parterna trots det kände respekt och tom affektion för dessa aristokratiska intrigmakare som verkade i samma anda som sina föregångare i Venedigs oligarki.
        Britternas eliter visste att det är ideerna som styr inte blott intrigmakarens egna militära metoder.
        Därför har dom kunnat frambringa radikala ideer som nazism kommunism och zionism utan att själva komma i blickfånget.
        För ideerna tilltalar och fångar människors hjärta och hjärna och dom som blivit frälsta vill inte veta att det kommer från en cynisk bedragare som bara är ute efter att driva de frälsta i fördärvet.

        • Säkert så. Intressant nog så gick ju brittiska imperiet ut på att tossa ihop olika folkslag eller grupper mot varandra för att försvaga motståndet mot imperiestyret. Inte minst dagens Jemen lever ännu kvar eländigt nog i dessa klanstrider -och säkert fler.

          Jag hörde en forskare en gång uttrycka att det västerlänningar upplevde som ”judisk konspiration” i all sin antisemitiska konspirationsteori, var i själva verket det engelska försäkringsväsendets alla enskilda intressen och strider intrigerande överallt.

          Idag spelas den rollen precis överallt alldeles utmärkt av amerikanarna -allas ”vän” och allas ”fiende”.

  9. ”Nyligen steg priset kraftigt för flytande petroleumgas (LPG), som används av många bilar i Kazakstan,”

    Efter som jag är motormänniska egentligen kan jag förklara lite.
    LPG (engelskt internationellt uttryck) är precis som det står en flytande petroleumgas.
    Men hos oss är den flytande gasen känd under handelsnamnet Gasol.
    Gasol används numera mest vid olika fritidsaktiviteter som gasolgrillar, husvagnar, spisar m.m.
    Sedan används gasol även inom industri för bränsle till gaffeltruckar som körs inomhus då avgaserna blir nästan ofarliga.
    Men även till värmekällor som glasugnar vid glasbruk. De glasbruk som finns kvar alltså.

    Hos oss är Gasol (LPG) dyrt och lämpar sig inte till drivmedel i bilar.
    Så förmodligen har den här LPG gasen, gasolen, sålts till kraftigt subventionerade priser i Kazakstan.

    Jag tänker det kan bli problem när länder liberaliseras och öppnar sig för globala marknader då varor som sålts till underpris inom landet till folkets bästa kan bli ett sätt att tjäna pengar genom försäljning via marknader vilket inte var tänkt.

    Svåra frågor och tydligen inte så lätt att hantera för en regering heller.
    När elbilarna kommer kanske det här problemet försvinner av sig självt?

  10. En intervju med en fånge i Kazakstan, utlagd på Sputnik news, finns på länken nedan.
    Han berättar att okända personer köpt en biljett till honom och betalat en bostad åt honom i Kazakstan. Han är från Kirgizistan. Han skulle få över 200 dollar för uppdraget. Han är fattig och utan pengar och därför accepterade han.
    På samma plats där han bodde enligt hans berättelse bodde även ett tiotal personer från Uzbekistan och Tadjikistan.

    https://sputniknews.com/20220109/man-detained-in-almaty-admits-unknown-people-paid-him-200-to-partake-in-kazakh-protests—video-1092126018.html

KOMMENTERA

Please enter your comment!
Please enter your name here