Öppet brev till Fredrik Reinfeldt ordförande i Svenska Fotbollförbundet ”Varför bojkott av rysk idrott men inte israelisk?”

”Varför bojkott av rysk idrott men inte israelisk?”

Allt sedan bildandet av staten Israel har det palestinska folket fördrivits och behandlas som andra klassens medborgare. Under de senaste månaderna attackerar Israel Gaza från luften, marken och havet. Israel bombar bostäder, sjukhus, skolor, religiösa byggnader, kultur och idrottsanläggningar samt infrastruktur. Hittills har över 21 000 dött och 55 000 skadade, varav drygt 70% är kvinnor och barn. Israel har stängt av vatten och el och gjort det näst intill omöjligt att komma in med hjälpsändningar som medicin, mat, vatten och bränsle, som inom kort leder till en svältkatastrof. Samtidigt har Israel tvingat den palestinska befolkningen på flykt till södra Gaza, men även dessa områden utsätts för Israels krigshandlingar. Parallellt attacker Israels armé och dess bosättare palestinier på Västbanken.

Trots att generalförsamlingen i FN röstat för vapenvila och säkerhetsrådet nyligen antog en resolution som skulle säkra leveranser av mat, vatten, bränsle och medicin fortsätter Israel som inget hade hänt.

OSCA – FN:s kontor för samordning av humanitära frågor på ockuperade palestinska territorium rapporterade 26.12.23: ”On 25 december, Israeli media published a video reportedly showing Israeli forces detaining hundreds of Palestinians inside Al Yarmouk football stadium in Gaza city. The video shows the detainees, including children, older people and persons with disabilities, being forced to strip to their underwear in degrading conditions.” Fotbollsarenor som fängelser får oss att minnas militärkuppen i Chile 1973.

För en månad sedan fick FIFA, samt alla nationella förbund, en skrivelse från Palestinska Fotbollsförbundet, som beskriver konsekvenserna av Israels krigshandlingar. När vi nyligen kontaktade Svenska fotbollförbundet om hur Ni förhöll sig till brevet, visste Ni inte ens om brevet. Ni fick efter påstötningar från oss att leta flera gånger innan brevet hittades.

Trots att det som en del påstår pågår ett folkmord, har vi inte noterat någon reaktion varken från FIFA eller SvFF. Annat var det 24 februari 2022 när Ryssland attackerade Ukraina. Då dröjde det bara två dagar tills att svensk idrott tillsammans med nordiska förbunden införde sport bojkott av Ryssland. Vi är övertygade om att det är många som funderar på varför idrottsungdomar behandlas så olika.

Vad säger Du, Fredrik Reinfeldt:

·       Varför idrotts bojkottas Ryssland men inte Israel?

·       Är de palestinska barnen mindre värda än de ukrainska?

·       Vill svensk idrott bli ihågkommen som tysta och därmed medskyldiga till Israels handlingar?

Som ett led i att bryta tystnaden om idrottens roll bjuder vi in dig till ett offentligt samtal i Göteborg. Du kan själv välja datum, på temat:

Varför idrottsbojkott av Ryssland men inte Israel?

Bengt Frejd styrelsemedlem Proletären FF

Relaterat
Varför idrottslig bojkott av Ryssland men inte av VM i USA som haft mycket fler, större folkrättsstridiga krig?

Föregående artikelHur ser världen ut?
Nästa artikelBra protester i USA i kongressen mot stoppet av medel till UNRWA

1. Friedrisch von Reinfeldt som ordförande i SvFF är ytterligare ett bevis på landet Sverige som ett sluttande plan. Vem som helst ute på parkeringen kunde ha tillfrågats och passat bättre in i denna roll.

2. Demokratin förhindrar effektivt bojkott av Israel.
    Allt efter deviset,
    ”demokratier krigar inte med varandra”

Jag är hundraprocentigt säker på att Fredrik Reinfeldt är en sann demokrat.

• Haha..skratt..sann demokrat..snarare med öppet hjärta..heltidssupporter av terrorkrati, dvs sionism. Men visst, förstod ironin arbetarklass

3. Reinfeldt kommer EJ ställa upp. Men tanken och inbjudan är mycket bra. Ställer mej bakom de också. Men Reinfeldt kommer EJ ställa upp. Det är hans ”guldgosse” och övriga clowner som tidigare sammarbetade med Reinfeldt som leder landet. Det finns EJ politiska press mot Israel heller, det är snarare HELT tvärtom där. Tanken och inbjudan är annars mycket god. Jag finner det fortfarande häpnadsväckande att dessa EJ blivit portade. När man jämför med Ryssland som artikeln hänvisar till. Det är HELT otroligt på ALLA punkter