Pressmeddelande från nya Nätverket Folk och Fred

Jag kan nedan presentera pressmeddelandet från det nya Nätverket Folk och Fred (NFOF), där jag är med. Startade i senare delen av mars. Vi uppmanar intresserade att ta kontakt via .

Pressmeddelande:
Nya Nätverket Folk och Fred får stor bredd.

Försvara alliansfriheten och stärk civila beredskapen är ett av budskapen från det nya Nätverket för Folk och Fred som bildades 19 april. Det nya nätverket välkomnar både individer och organisationer.
Bland grundarna finns KG Hammar, fd ärkebiskop, Britta Ring aktiv i Kvinnor för fred och Gemensam Välfärd, Birger Schlaug, grön debattör och Ellie Cijvat, flyktingpolitiskt aktiv och tidigare ordförande för Jordens Vänner.

Nätverkets syfte är att arrangera återkommande folkliga möten i Sälen i samband med mötet Folk och Försvar samt folkbildning och aktioner i frågor av brett gemensamt intresse.
Nätverket vill verka för freden, miljön och välfärden och för att stoppa militära upprustningen. Det vänder sig mot skapande av fiendebilder och är för både fred på Jorden och fred med Jorden.

”Äntligen kommer det en bredd i motståndet mot militariseringen” säger den äldsta av grundarna, Birgitta Hambraeus nyss fyllda 90 år. Hon har varit långvarig riksdagsledamot från Orsa för
Centerpartiet och är idag medlem i socialdemokratiska föreningen Reformisterna.

”Stoppa upprustningen för att den stjäl resurserna från sjukvården” är en motivering att vara med och grunda nätverket för Michel Diaz Nocetti som är undersköterska från Sollentuna och medlem i Nej till Nato.

Nätverket Folk och Freds första gemensamma aktion är att stödja en uppmaning från organisationer om att Sverige skriver på FN:s konvention om kärnvapenförbud, ett krav som har ett mycket stort stöd hos majoriteten av befolkningen i Sverige.

Nätverket kommer också ordna protester på nätet och om möjligt på gator och torg 11 maj och 30 maj mot militärövningen Aurora. Den är nu uppskjuten men kommer genomföras senare. I denna övning ingår moment
som grundar sig på värdlandsavtalet med Nato vilket för oss närmare en stormaktsallians. Det motiverar att börja protestera mot den kommande övningen redan nu.

”Livet på jorden står inför en miljökollaps – ska vårt land då vara med och skapa konflikter och fiender och militärt rusta sig till tänderna – när det vi behöver är samarbete och gemensam omsorg om vår jord?”. Så säger Birgitta Hedström från Broddetorp, en av initiativtagarna till nätverket, medlem i Odlarföreningen Små Frön, Fridays for Future i Falköping och Jordens Vänners Bonde- och Urfolksutskott.

Bredden bakom nätverket märks genom stöd till att sprida en namninsamling som riktar sig mot trakasserier av freds- och miljöröster samt namninsamlingen Utan bönder ingen civil beredskap! Frågan om bristande civila beredskapen har oroat, miljö-, småbrukar-, omställnings- och solidaritetsrörelsen länge. Frågan har nu blivit än mer angelägen när det visat sig att robotmissiler och andra militära vapen inte kan försvara oss mot virus. Nätverket är partipolitiskt och religiöst oberoende. På Facebook har sidan Folk och Fred skapats för att sprida budskap om Fred på Jorden och Fred med Jorden.

Tord Björk
För Nätverket Folk och Freds Aktions- och kommunikationsgrupp

Kontakt:

Föregående artikelCoronavirus i Business Class
Nästa artikelKriget i Afghanistan: Koalition av ovilliga stater, med Sverige som undantag.
Anders Romelsjö (red)
Anders Romelsjö är redaktören för Global Politics. Han drev tidigare under sex år bloggen Jinge.se som nu främst är ett arkiv med tusentals artiklar. Aktivist i den antiimperialistiska rörelsen på 1970-talet. Han har en bakgrund som läkare och professor med inriktning på forskning om alkohol, droger och folkhälsa.

1. Behövs inga ord. Vi alla vet vart vi är på väg! Det gäller att sätta ner fötterna och säga STOP för vapentillverkning ,krig! Använd demokratiska-respektfulla lösningar!

2. Bra initiativ! Vi i Kronoberg för fred och alliansfrihet, KFA, vill gärna vara med i nätverket Folk och fred, NFOF. Vi är länets Nej till Natoförening som också tar upp andra saker som berör fred och alliansfrihet. Vi tycker det är en bra inriktning med ”fred på jorden och med jorden” som ju var precis vad Elin Wägner kämpade för. Elin Wägner bodde ju en stor del av sitt liv i Berg, strax norr om Växjö. Där finns hennes bostad, Lilla Björka och författarstuga kvar som tillhör Elin Wägnersällskapet.

Vi har de senare åren arbetat med bl.a. namninsamling för kravet att Sverige ska ratificera FNs kärnvapenförbud och tycker det är en viktig uppgift för NFOF. Men den senaste tiden har denna fråga kommit i skymundan, inte bara pga Corona!

Vi ser fram emot vad NFOF kan initiera och föreslå för att blåsa liv i det viktiga arbetet för fred på jorden och med jorden!

• Föreslår att ni inte använder telefonen för den övervakas och man kartlägger numera alla grupper som NFOF. Använd istället WeChat, det är krypterat och avlyssnas inte, dessutom gratis, kan leverera bilder och video, och är en videotelefon, och är internationell. Medlemmar i andra delar av världen kan vara med. Tänkt utanför lådan. Tekniken har utvecklats lång bortom 1870, då telefonen uppfanns.

3. Tack för viktig info! Men som jag sagt tidigare: Eftersom ALLA krig förs via satelliter och att Sverige är en oerhört viktig del i denna typ av krigföring, skulle jag önska att konferensen i någon mån har målsättningen att visa på den moderna krigföringen och att Sverige är djupt involverat (Esrange moderniseras t.ex.). Bård Wormdals bok, Satelittkrigen,2011, ger viktig information. Elin Wägner är en fin förebild men hon kunde inte ha en aning om att det år 2020 handlar om satellitkrigföring där t.o.m handeldvapnen styrs via PGS. http://www.space4peace.org

4. Sverige behöver ett militärt försvar men inte det som finns idag som mer och mer blir en del av USA:s/NATO:s nordflank mot Ryssland!