Satsa på avspänning mellan Öst och Väst! Uttalande av Riksföreningen Nej till NATO

Uttalande av Riksföreningen Nej till NATO

Bevara alliansfriheten

Satsa på avspänning mellan Öst och Väst!

Läget i Europa är spänt genom den konfliktfyllda relationen mellan Ryssland och USA/NATO. Ryssland har lagt fram ett förslag till fördrag med USA och NATO. Det har uppfattats som ultimatum, medan Ryssland säger sig vara berett att diskutera förslaget. I fokus i debatten är Rysslands krav att Nato inte ska få utvidgas österut. Detta vill USA och närstående länder inte acceptera. Politiker i Sverige och några andra länder i vår del av världen är sedan länge starkt influerade av USA:s bedömningar. Det är viktigt att försöka se till fakta och bedömningar även från Ryssland.

Rysslands krav när det gäller ömsesidiga säkerhetsgarantier är konstruktiva. Kravet att NATO inte ska ta in fler medlemmar är i sig lätt att förstå med tanke på nuvarande spända situation och löften som gavs i samband med Sovjetunionens upplösning om att inte utvidga NATO österut. Löftet bröts och Nato har därefter utvidgats 100 mil österut. Kritiken från länder som skulle kunna vara intresserade av medlemskap i NATO är också förståeliga. Medlemskap i en militärallians ska inte bestämmas av andra länder. Däremot behöver alla ta hänsyn till konsekvenserna av det man gör, hur det uppfattas av den andra parten. Ett sätt att minska spänningen vore att väst lyfter sanktionerna mot Ryssland.

Det talas mycket om att de ryska förslagen är ett slag mot den europeiska säkerhetsordningen, men den sköts väl i sank redan när Nato helt utan FN-stöd 1999 bombade Jugoslavien för att tvinga landet att lämna Kosovo. Likaså är den statskupp som ägde rum i Kiev februari 2014 med stöd av USA och EU ett slag mot den europeiska säkerhetsordningen.

Den svenska regeringen borde avstå från att delta i propagandan som utmålar Ryssland som hotfullt. Regeringen borde i stället verka för ett avtal om avspänning med alla berörda parter, där såväl NATO som Ryssland förbinder sig att dra tillbaka alla offensiva styrkor från gränsområdena och respektera alla länders suveränitet. Fredsförhandlingar borde inledas om östra Ukraina baserat på Minsk 2-avtalet som tar hänsyn till lokalbefolkningens intressen. Nato bör förbinda sig att inte ta in nya medlemmar så länge avtalet mellan Ryssland och NATO respekteras.

Det vi behöver nu är dialog och avspänning!

Riksföreningen Nej till Nato arbetar för alliansfrihet i relation till både USA/NATO och Ryssland!

Lars Drake

Lars Drake, Ordförande i Riksföreningen Nej till NATO

Föregående artikelNato-Ryssland: Vem är det som ljuger? Aftonbladet eller förkättrade sociala medier?
Nästa artikel”Putins palats” – nytt från Navalny som vill att Väst inför hårdare sanktioner mot Ryssland, hans hemland, och avstår från diplomati

1. Alltså det här är inte bra. Det är som att satsa på avspänning mellan vargen och lammet. Satsa i stället på att vargen ska bort.

En svår men bra väg presenterades i april 2019 vid en internationell konferens i Nato-landet Italien. Länder bör lämna Nato. Konferensen lämnade efter sig ”Florens-deklarationen för en internationell front att lämna Nato”. Finns på flera språk, bland andra svenska. Du får rulla ned en bit.

Avslutas så här:

”Vi föreslår att vi skapar en NATO EXIT Internationell Front i alla NATO-länder genom att bygga ett grundläggande organisationsnät, ett nät som är tillräckligt stark för att stödja den mycket svåra kamp vi måste utkämpa för att uppnå detta mål, vilket är avgörande för vår framtid.”

2. Har ärligt talat alla dessa åren genuint undrat varför Hultkvist varit den pajasen han varit över 7år nu. Sverige borde valt ”brobyggare” förstår inte hur man kunnat vara så klantig så många år,bara för att göra Washington nöjda överallt. Sverige och Hultkvist borde valt ”brobyggare” då man inte heller varit direkt medlem i Nato heller,även om ALLT varit detsamma och sammarbetet också. Aja dålig katastrof har det varit

• Uppenbart för att Sverige inte längre har någon verklig självständighet eller oberoende att fatta egna beslut. Om än inte officiellt formellt så i verkligheten är Sverige och Hultkvist uppenbart underställda krigs-hökarna i Washington och tar order därifrån. USA vill inte ha några ”brobyggare”, USA söker autonom, totalitär kontroll och makt.

3. Föreningen Nej till NATO skriver: ”Kritiken från länder som skulle kunna vara intresserade av medlemskap i NATO är också förståeliga.”

Sträcker sig förståelsen ända till ansökan om medlemskap? Detta är sanslöst. Bakgrund till att Ryssland mobiliserar vid Ukraina, samt kraven i december, är att USA utbildar gerillasoldater som ska skickas in i Ukraina. Därmed finns ingen plats för resonemang om att man ska förstå båda sidor. I stället bör Rysslands krav stödjas oreserverat.