Twitter sprider propaganda från USA:s regering men påstår att man inte sprider “information” från statliga medier

4
500
Bild: The Grayzone.

Här har nyligen publicerats en artikel om hur politiskt partiskt Twitter betecknar media som “statsfinansierade” eller “statliga.Hur Twitter behandlar media från Ryssland, USA och andra länder.

Denna artikel av Ben Norton på Greyzone ansluter sig till detta tema.


Twitter sprider propaganda från USA:s regering medan man påstår att Twitter inte sprider “information” från statliga medier.

Den finns också som video:


Twitter sprider propaganda från USA:s regering men påstår att man inte sprider “information” från statliga medier

Twitter meddelar att man förbjuder annonser från statligt anslutna medier. Emellertid betalar den amerikanska regeringens propagandorgan som Voice of America’s (VOA) Persian stora summor för att sprida desinformation mot Iran och andra utländska motståndare till USA.

 

Twitter har visat en tydlig, konsekvent partiskhet till förmån för den amerikanska regeringen och dess geopolitiska intressen. Den sociala mediagiganten har också upprepade gånger ljugit om sin politik för statsstödda medier.

Twitter avslöjade en ny funktion den 6 augusti som ska etikettera regeringsmedier på plattformen. Användare påpekade omedelbart det sociala nätverkets dubbla standarder: kinesiska och ryska statsstödda medier har betecknats som statsstödda, men inte statsstödda medier som finansieras av västerländska regeringar.

Twitter Support hävdade att man beslutade att inleda etikettering av regeringskonton från de fem permanenta medlemmarna i FN: s säkerhetsråd: USA, Storbritannien, Frankrike, Ryssland och Kina. Konstigt nog har statsfinansierade medier från de tre första Nato-länderna inte betecknats som sådana.

När man tillkännagav denna nya policy hävdade Twitter Support: “För tydlighetens skull: vi låter inte statligt anslutna mediekonton annonsera på Twitter.”

Detta är helt fel.

Twitter är värd för en webbsida som heter “Ads Transparency Center”, där den offentliggör alla betalda annonser, kända som “sponsrade tweets”, som webbplatsen sätter i användarnas flöden.

En sökning i Ads Transparency Center för det officiella, verifierade Twitter-kontot för den amerikanska regeringens Voice of America, och särskilt dess persiska språkarm VOA Farsi, visar att det statligt anslutna medieuttaget hade betalat Twitter för att publicera dussintals annonser i den första veckan i augusti.

Det innebär att ett amerikanskt statligt anslutet media publicerade mer än 60 annonser på Twitter på bara sju dagar – samma vecka när Twitter informerade om sitt förbud mot annonser från statsförbundna medier. Många av dessa annonser citerade tal från president Donald Trump och utrikesminister Mike Pompeo. Andra sprider rädsla för coronavirus i Iran och kräver att den iranska regeringen skulle avlägsnas.

Voice of America (VOA) är en propagandakanal för USA:s regering. Det är obestridligt. Och av de statliga propagandaorganen som finansieras av den amerikanska regeringen, är persiska VOA det mest extrema. Det är ett vapen för informationskrig som riktas direkt mot den iranska regeringen. Den tidigare ledande chefredaktören för VOA Persian beskrev VoA som “ett språkrör för Trump.” Han tillade att det amerikanska regeringsfinansierade nätverket bara publicerar “uppenbar propaganda”, “utan objektivitet eller saklighet.”

Twitter ser emellertid uppenbarligen inga problem med att låta detta Washington propagandaorgan spotta ut ständig desinformation – och företaget tjänar bra på dess anti-iranska annonser.

Västliga kanaler reagerade på Twitter: s dubbla standard för etikettering av statligt anslutna medier med glädje, och insisterade på att Voice of America på något sätt var ”oberoende” av den amerikanska regeringen som övervakar och bankrullar det. I verkligheten ligger Voice of America under den amerikanska byrån för globala medier (USAGM). Detta är en omklassificering av den amerikanska regeringens Broadcasting Board of Governors (BBG). USAGM säger mycket tydligt på sin webbplats att dess första mål är att “vara förenlig med USA: s breda utrikespolitiska mål.”

USAGM är med andra ord en agent för den amerikanska regeringen, tillsammans med alla sina plattformar, inklusive Voice of America, Radio Free Europe / Radio Liberty och Radio Free Asia. USAGM tillägger att några av dess främsta sändningsprinciper är, “Tydlig och effektiv presentation av policyn, som presenterar den amerikanska regeringens åsikter och en ansvarsfull diskussion om denna politik,” som liksom “Vidare ska finnas förmåga till en kraftig kapacitet för att stödja USA: s utrikespolitiska mål under kriser utomlands.”Radio Free Europe och Radio Free Asia skapades som CIA-organ för att sprida desinformation mot Sovjetunionen och det kommunistiska Kina i hopp om att destabilisera och till slut störta dessa regeringar.

New York Times erkände detta i en rapport från 1977 och hänvisade till dem som instrument i ett “Worldwide Propaganda Network byggt av CIA.” Rapporten i New York Times.Journalisten Yasha Levine har dokumenterat CIA: s roll i upprättandet av dessa USA:s propagandorgan och noterar att Radio Free Europe / Radio Liberty ursprungligen till och med hade fått namnet “Radio Liberation from Bolshevism”.

Twitter: s arbete med västerländska regeringar

Greyzone har i stor utsträckning dokumenterat Twitters censur av konton i länder där Washington försöker åstadkomma regimförändringar. Tusentals människor, inklusive journalister, aktivister och civila som inte har anknytning till sina regeringar, i Venezuela, Iran, Syrien, Ryssland, Kina har fått sina profiler tillfälligt upphängda eller begränsade av den sociala mediagiganten.

Detta är en del av ett större sammanhang för Big Tech-företag som tystar röster, och till och med hela medier som är kritiska mot USA: s utrikespolitik, under press av den amerikanska regeringen. När Twitter först tillkännagav i augusti 2019 att det skulle förbjuda reklam från statliga anslutna medier, konstaterade Greyzone att det sociala medieföretaget arbetade med prokrigiska organisationer finansierade av den amerikanska regeringen och dess europeiska allierade,

  • Bland de så kallade icke-statliga organisationer som Twitter valde att förlita sig på för att definiera ”statskontrollerade medier” var ironiskt nog Freedom House, en högerinriktad lobbygrupp som själv får medel från USA:s regering och som producerar rapporter som ger positiva bild av Washington-stödda diktaturer medan utländska motståndare demoniseras.
  • Twitters länkar till västerländska regeringar går ännu djupare. År 2019 avslöjade Middle East Eye att Twitters verkställande direktören som redigerar Mellanöstern-relaterat innehåll på plattformen också arbetar för den brittiska militärens psykologiska krigföringsenhet.
  • Denna ledande Twitter-verkställande direktör, Gordon MacMillan, tjänstgör i den brittiska arméns 77: e brigad, som använder sociala medienätverk och internet för att betala det som dess tjänstemän öppet kallar “informationskrig.” Genom att låta amerikanska regeringens propagandaorgan konstant publicera betalda annonser medan de anställer brittiska psy-ops-soldater har Twitter effektivt förvandlats till en gren av västerländska statliga medier – men utan varningsetikett.

4 COMMENTS

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here