Uttalande från Nationella Kommissionen för Mänskliga Rättigheter Chile-Sverige, inför 50-årsdagen av militärkuppen i Chile!

Nationella Kommissionen för Mänskliga Rättigheter Chile-Sverige.

Kamrater och vänner,

Vi chilenare bosatta i Sverige tillkännager att den civil-militära kuppen 1973 planerades, organiserades och finansierades av USA och dess lakejer i Chile, för att störta den demokratiskt valde Salvador Allende.

President Allende mördades. Nobelpristagaren i litteratur Pablo Neruda giftmördades. Trubaduren Víctor Jara fängslades, torterades och mördades brutalt. Idag, 50 år efter hans död, ansluter vi till kampanjen som uppmanar Chiles nuvarande regering att verka för utlämningen av Pedro Barrientos (Víctor Jaras mördare) från USA för att ställas inför rätta i Chile.

Allende, Neruda, Víctor Jara var inte de enda offren. Tusentals chilenare även kvinnor, barn och ursprungsbefolkning – blev offer för det militära förtrycket: de fängslades, torterades, avrättades, försvann, eller tvingades ut i exil.

Under Pinochets diktatur uppkom det kriminella nätverk som systematiskt stal barn för utlandsadoptioner. Många av de 20 000 barn som adopterades till utlandet, varav drygt 2 000 bor i Sverige, blev offer för ”oregelbundna adoptioner”, rena barnstölder. Vi stöder de adopterades rätt till sanning och rättvisa!

Under diktaturen deponerades giftigt avfall från svenska Boliden i staden Arica. Avfall som blivit liggande från 1980-talet till dags dato. Giftigt avfall som skadat civilbefolkningen, med allvarliga sjukdomar och dödsfall som följd, och som i dag påverkar nya generationer av barn, ”blybarnen”. Vi kräver avlägsnandet av det giftiga avfallet från Arica, sanering av området och omhändertagande av de drabbade.

Idag finns det krafter som försöker förneka och smutskasta de stora framgångarna från Allendes regeringstid, för att därmed rättfärdiga den civil-militära kuppen. Dessa krafter vill dölja att det krävdes blodsoffer för att krossa ett politiskt projekt som ingav hopp till hela världen.

Vi höjer idag våra röster och lovar fortsätta att hedra Allendes arv och fördöma de brott som begicks under diktaturen, och även människobrotten som begicks under Sebastián Piñeras regering.
Nej till straffrihet!
Vi kräver rättvisa!
Varken glömska eller förlåtelse för människorättsbrotten!

________________________________________________________

”Parkteatern hade sina sista programdagar för sommaren på Sergels torg vigda för studenter från Kungliga Musikhögskolan.

Josefina Cerda producerade och ledde konserten på Sergels torg igår, 8/9.
Halvvägs in på konserten höll hon ett känsloladdat anförande med anledning av att det i år är 50 år sedan militärkuppen i Chile.

Video på YouTube med tal på svenska, textat på spanska.

Sprid gärna på sociala medier!

Föregående artikelGlöm inte 11 september 1973, 2001, 2003… ! Nygamla uppgifter om 11 september 2001.
Nästa artikelModis resa till Jakarta är en geopolitisk händelse
Global Politics
Globalpolitics.se är en partipolitiskt obunden, vänsterorienterad och oberoende analyserande debatt- och nyhetstidning med inslag av undersökande journalistik.

4 KOMMENTARER

1. En hoppfull efterkrigs generation inympade med en visionär målbild kunde nog inte tänka sig att detta datum 11 september 1973 skulle bli symbolisk för privatiseringsvågen som sköljde över en världsekonomisk modell hela mänskligheten dessvärre numera är helt beroende av,
    Denna ordning har lett till randen mot ett förödande världskrig historien aldrig tidigare upplevt, samtidigt som det råder ett akut och överhängande klimathot ingen kommer undan.
    Och denna så kallade utveckling har skett i den individuella frihetens namn med lockelse om
    enastående hög matriel välståndsutveckling.
    En lockelse som för tankarna till vad som hände i nära tid då folket aningslöst marscherade under hakkorsets fanor. Om nu inte denna dragningskraft räckte till valde man ut syndabockar och tillämpade rädsla som tystade all folklig opposition.
    Verkar inte detta bekant eller?

2. Jag talade med en chilenare i fredags i Växjö som hade fått ta Salvador Allende i hand och frågade henne hur hon kände sig när Olof Palme blev mördad. Mycket gripande.

Jag är besviken på att de s.k. ”Socialdemokraterna” idag inte är ett fredsparti för folken, men har sålt sig till det militärindustriella komplexet. Det är för mig bisarrt att V inte vägrar samverkan med dessa krigsivrare som stödjer en ukronazi-diktatur och istället samverkar med oss som är för fred.

Det är för mig makabert att SKP och KP inte vill valsamverka brett med fler små partier som är för fred, likt fredsduvorna Salvador Allende och Olof Palme, bara för vi har olika åsikter om annat.

Det är dessutom synd att människor som kallar sig kristna inte är kristna och att judar inte är judar och att muslimer inte är muslimer, men ljuger.

Följande är tänkvärt, anser jag:

Uppenbarelseboken 3
    nuBibeln (Swedish Contemporary Bible)

7 Skriv till budbäraren[e] för församlingen i Filadelfia:

’Så säger han som är helig och sann och har Davids nyckel[f], han som öppnar, så att ingen kan stänga och stänger så att ingen kan öppna[g]:

8 Jag känner dina gärningar. Se, nu har jag öppnat en dörr för dig, som ingen kan stänga. Din kraft är inte stor, men du har hållit mitt ord och inte förnekat mitt namn. 9 Se! Jag ska låta några komma från Satans synagoga, några som påstår att de är judar men inte är det utan ljuger. De ska tvingas falla ner inför dina fötter och inse att jag älskar dig. 10 Du har bevarat ordet om min uthållighet, och därför ska jag bevara dig från den stund av prövning som ska komma över världen för att sätta jordens invånare på prov.

11 Jag kommer snart. Håll fast vid det du har, så att ingen tar ifrån dig segerkransen.

12 Den som segrar ska jag göra till en pelare i min Guds tempel, och han behöver aldrig mer lämna det. Jag ska skriva på honom min Guds namn, namnet på min Guds stad, det nya Jerusalem som kommer ner från himlen från min Gud, och mitt nya namn. 13 Den som har öron ska höra vad Anden säger till församlingarna.’

3. Jag är medlem och relativt aktiv i V och är skrämd av utvecklingen! Partiet är numera ganska centralstyrt och jag går sedan ett halvår tillbaka under epitetet ”Putinkramare”. (men det är lögn)

CIA-Pinochet-Friedman regimen får inte glömmas. Ett bevis för hur länge USA fått hållas.

KOMMENTERA

Please enter your comment!