Borde vi tacka piloterna som strejkar?

5
892

SAS 1210 030358

Piloter. Bild SAS.

 

Kajsa Ekis Ekman har publicerat denna viktiga debattartikel på Expressen igår. Jag tar mig friheten att återge den, som annars kan läsas på Expressen. Mina svärtningar i texten nedan.
Expressen: Vi borde tacka piloterna som strejkar

Kajsa Ekis Ekman. Bild på Facebook.

För en politiskt intresserad man i min generation är det lätt att associera till SvD om lärarstrejken 1966. Kolla bilden till artikeln i SvD! Allmän kritik i media, men socialistiska dåvarande Clartéförbundet stack ut och stödde strejken.

__________________________________________________________________

Vi borde tacka piloterna som strejkar

Du som rasar på sociala medier över att din resa blivit inställd – ge piloterna ditt stöd! De strejkar för oss alla. För om de förlorar, kan även ditt jobb vara i fara. Vad som står på spel är inget mindre än anställningstryggheten och hela den svenska modellen. Där ett löfte ska hållas och där ett ingånget avtal gäller, skriver Kajsa Ekis Ekman.

DEBATT. När pandemin bröt ut sades 450 piloter upp av SAS. En central del i kollektivavtalet är rätten till återanställning. Den som blir uppsagd på grund av arbetsbrist ska ha förtur när företaget börjar anställa igen och det är vad piloterna och SAS avtalat om.

Nu tänker SAS köra en luring. De har startat nya brevlådeföretag under tiden, SAS Connect och SAS Link, och menar att det är dessa företag som anställer piloter och att de gamla piloternas förtur inte gäller, eftersom det inte är samma företag. Det är så oärligt att det inte är sant, och att de kvarvarande piloterna strejkar för sina lurade kolleger visar på heder och solidaritet.

Vi borde tacka piloterna

Lyckas SAS med detta, kommer andra företag följa efter. Det kommer att bli normen på arbetsmarknaden. Det är bara att säga upp folk och sedan skapa ett företag i företaget och anställa genom det. Så fort det blir arbetsbrist är det bara att glömma jobbet – om man inte vill ha tillbaka det med lägre lön. McDonald’s kommer att starta Mc Donald’s Connect, Ikea startar Ikea Connect, irländska puben på hörnet startar Irish Connect och så är anställningstryggheten borta. Men vad pilotstrejken skickar för signal till ditt företag, är att det här kan vara lite för riskabelt. Tacka dem för det!

Var är svenska staten i detta? Trots allt är vi delägare i SAS, men regeringen tycks inte bry sig. Näringsministern har inte ens uttalat sig.

Hotar flygsäkerheten

Nu undrar du: varför skaffar inte de uppsagda piloterna nya jobb? Jo, därför att piloter, till skillnad från andra, inte får högre lön när de byter jobb. De arbetar enligt en lönetrappa där de får löneökning för varje år inom företaget, men om de byter arbetsgivare börjar de på noll igen. Och eftersom SAS Connect inte räknas som samma företag som SAS, innebär det att en pilot kan få sin lön halverad om han anställs genom bemanningsföretaget.

Istället för sina gamla piloter har SAS nu rekryterat internationellt – ofta oerfarna piloter varav vissa inte har klarat anställningsprovet på andra företag, berättar en SAS-pilot för mig. Det här är extra alarmerande när det gäller flygbranschen. Enligt en studie från Göteborgs universitet vid namn ”Högtflygande risker” finns en koppling mellan osäkra anställningar och sämre flygsäkerhet. Piloter som inte har en trygg anställning går oftare till arbetet trots sjukdom och brist på sömn. Det SAS ledning tummar på är i slutändan flygsäkerheten.

Var är svenska staten i detta? Trots allt är vi delägare i SAS, men regeringen tycks inte bry sig. Näringsministern har inte ens uttalat sig. Och SAS ledning verkar inte särskilt mån om att lösa konflikten. De drar benen efter sig och dyker inte ens upp på alla möten med facket. Så klaga inte på piloterna – SAS behöver bara hålla sig till avtalet, så är strejken över.

Föregående artikelNATO-Sveriges verklighet sätter nu politikens och medias bedrägeri av svenskarna i relief
Nästa artikelScott Ritter om kriget i Ukraina
Globalpolitics.se är en partipolitiskt obunden, vänsterorienterad och oberoende analyserande debatt- och nyhetstidning med inslag av undersökande journalistik.

5 KOMMENTARER

  1. Varför är detta sorterat under ”kapitalism”? SAS är ett statligt företag, en gammal statlig politisk ambition där numera döda företrädare socialdemokratinoch de tre ursprungliga borgerliga partier var överens om nyttan. Piloterna har 70.000 i månadslön under ett statligt företag som konkurrerar med privata företag, och de strejkar mot att utsättas för marknadsekonomisk priskonkurrens.

    Klimatångestfyllda människor bör naturligtvis inte flyga eller åka bil. Det finns cykel, den är bra för hälsan, och håller lättjan stången. Det är lagom varmt i Sverige om sommaren.

  2. Flyg är det mest borgerliga transportmedlet jag kan tänka mig.
    Enorma mängder fossila bränslen i form av raffinerad olja måste förbrännas och släppa orenade avgaser rakt ut i luften för att förflytta ett fåtal urbana medelklass och välbeställda människor i skiftande politiska kulörer för att bibehålla borgerlighetens urbanitet eller ibland deras skyddslingar och klienter.

    Under pandemi-året 2020 då många flyg ställdes in förbättrades luftkvaliteten avsevärt och klart mätbart men av politiska skäl endast med smärre notiser i media eller inte alls.
    När den värsta Corona-smittan klingat av sattes flygen igång igen samtidigt som klimateskatologin och varningarna om världen går under om vi inte slutar använda fossila bränslen.
    Du kan lita på det välavlönade forskargeschäftet.
    Särskilt om saken handlar om politiskt kontroversiella frågor.

    Som föregående kommentator tycks mena tror jag allt handlar om en massiv påverkansoperation att får folk att rösta borgerlig vänster sitter kvar där den redan etablerat sig.

    Ja, det finns cykel, den är bra för hälsan, och håller lättjan stången.
    Det är lagom varmt i Sverige om sommaren.

    Om piloterna strejkar eller inte är ovidkommande bara det blir ordning på flygtrafiken igen så blir alla (borgerligheten) nöjda igen.

  3. Det här handlar inte om miljön. Det handlar om anställningstrygghet. Det finns många som arbetar i branscher som borde förbättras ur miljösynpunkt andra bransher som arbetar för förbättring. Även de förbättrande företagen kan göra samma som SAS, dvs sänka lönerna genom otrygga anställningsregler. Oavsett om det finns löneskillnader mellan arbetarklass och medelklass så tjänar båda på att anställningstryggheten bibehålls och att arbetsköparna inte får sparka anställa och nyanställa hej vilt.

  4. Utan att vara insatt i konfliktens exakta grunder vill jag mena att dem som vill värna om anställdas villkor, skall visa solidaritet och sätta stort värde till denna omistliga rättighet. Om inte blir vi helt till Råttorna.
    Vill mena att nu räcker det; vi ser hur arbetsmarknaden i övrigt har pressat villkoren tillräckligt ned mot ett
    förhållande ingen kunde drömma om när anställda gjorda landvinningar från tidigt 1900 tal-fram till 1990. Dessutom har den tidigare LO basen Löfven med sin S-ledda regering stöd gjort inskränkningar i anställningstryggheten.
    Till detta är det jämlika välfärdssamhällets tillgångar förskingrade till den milda grad att det finns enskilda personer som uppbär månadslöner som överstiger summor ingen LO-arbetare förmår att spara under hela sin samhällsbyggande livsgärning.
    Något har gått sönder; ord som säkert de flesta känner igen.

KOMMENTERA

Please enter your comment!
Please enter your name here