Försöker USA provocera fram krig med Ryssland med hjälp av Litauen?

13
1223

 

Bilder från Kaliningrad

Rolf Nilsson har uppmärksammat mig på detta. En rapport baserad på Reuters, utdrag från en artikel i Pål Steigans nättidning och en Youtube med Gonzalo Lira som fått 80 000 besök på 18 timmar. Kan te sig som en liten fråga, men jag tror tyvärr på motsatsen.

Reuters skriver ”Litauiska myndigheter sade att ett förbud mot transit genom deras territorium till den ryska exklaven Kaliningrad för varor som omfattas av EU-sanktioner skulle träda i kraft från och med lördag.
Nyheten om förbudet kom på fredagen genom en video som regionens guvernör Anton Alikhanov publicerade. EU:s sanktionslista omfattar framför allt kol, metaller, byggmaterial och avancerad teknik, och Alikhanov sade att förbudet skulle omfatta cirka 50 procent av de varor som Kaliningrad importerar. Den omedelbara starten bekräftades av Litauens statliga järnvägstjänst i ett brev till kunderna efter ett ”klargörande” från Europeiska kommissionen om mekanismen för att tillämpa sanktionerna.”

Utdrag ur en artikel i Pål Steigans nättidning

Myndigheterna i Litauen har förbjudit transit genom sitt territorium av varor till den ryska enklaven Kaliningrad, enligt National Railway Service.
Enklaven är hemmahamn för den ryska baltiska flottan och en plats för placering för Moskvas kärnkompatibla Iskander missiler ligger mellan mellan Litauen och Polen, båda Nato-medlemmarna, och har ingen gräns till Ryssland.

Transitförbudet kan öka den redan höga spänningsnivån mellan Moskva och Nato efter Rysslands invasion av UkrainaLitauens i slutet av februari.

Litauens åtgärder som förbjuder transitering av vissa varor från ryska regioner genom territoriet i Kaliningrad -regionen är olagliga och motsäger bestämmelserna i Litauens avtal med EU sade guvernör Anton Alikhanov i ett videotal på lördagen, enligt den ryska nyhetsbyrån Tass.

Bild från Encyklopedia Brittanica hos Pål Steigan.

Provokation för att skapa ett nytt krig?
Det kan knappast förnekas att Litauens stängning av transportmöjligheter till och från Kaliningrad är en provokation. Det finns inget i förhållandet mellan Ryssland och Litauen som skulle motivera en sådan ensidig åtgärd. Vilnius myndigheter är medvetna om hur mycket denna transport betyder för Ryssland. När de förbjuder det, vet de att det kommer att finnas motåtgärder från den ryska sidan. Då kan Litauen följa upp nya åtgärder, som ryssarna sedan kommer att svara, och därmed pågår en farlig spiral.

Är Biden-Adminsitration bakom det?
Litauen gör inte detta utan att konsultera Washington. Förmodligen är det närliggande Polen också involverat. Gonzalo Lira, som rapporterar från Kharkov, tror att Biden -administrationen har antagit att Ukraina förlorar kriget. Samtidigt är Biden -regeringen mer impopulär än någonsin. Inflationen är stigande och ekonomin är eländig. Vad är bättre än ett krig att avleda uppmärksamhet från nöd och elände hemma?

Lira tror att om en sådan upptrappning snabbt kommer att leda till ett kärnvapenkrig. Om det finns en så allvarlig politisk spiral finns det ingen osannolik utveckling. Därför fredsrörelsen redan mobilisera mot ännu en upptrappning med risk för krig i Europa.

Föregående artikelUSA-översten Douglas Macgregor: ”Det här kriget förlorades för länge sedan”
Nästa artikelDelar av demokratirörelsen i Hongkong är allierad med högerextrema politiker i USA som försöker krossa ”Black Lives Matter.”
Globalpolitics.se är en partipolitiskt obunden, vänsterorienterad och oberoende analyserande debatt- och nyhetstidning med inslag av undersökande journalistik.

13 KOMMENTARER

  1. RT skriver idag:
    Blockade of Russian region by EU state is breach of international law – Moscow
    Russian Senator Konstantin Kosachev says Lithuania violated the rules of the World Trade Organization
    Blockade of Russian region by EU state is breach of international law – Moscow
    FILE PHOTO: A border crossing in Kaliningrad Region, Russia, 2016. © Igor Zarembo / Sputnik
    Lithuania broke international law by implementing an economic “blockade” of Russia’s Kaliningrad Region, Senator Konstantin Kosachev said. The EU country’s state-owned rail operator previously said it had stopped the transit of sanctioned goods between the region and the rest of Russia.

    “Lithuania is a flagship of the destruction of international law,” Kosachev wrote on his Telegram channel on Saturday.

    Kosachev, who is the deputy speaker of the upper house of Russia’s parliament, said that Lithuania’s actions violate various international norms, including the rules of the World Trade Organization (WTO).

    Kaliningrad Region is a small Russian enclave that borders Lithuania from the north and east, and Poland from the south.

    Lithuanian Railways spokesman Mantas Dubauskas told LRT radio on Saturday that the operator partially stopped the transit of Russian goods through Lithuania in order to enforce EU sanctions.

    Kaliningrad Governor Anton Alikhanov said on Friday that the decision will affect up to 50% of all cargo flow between the region and the rest of Russia. He said the move was made in “flagrant violation” of international law and is tantamount to “an attempt to place the region in an economic chokehold.”

    Alikhanov later added that the authorities are working to deliver goods by ship through the Baltic Sea.

    Many countries, including EU member states, imposed sweeping sanctions on Russia in response to the military campaign in Ukraine launched by Moscow in late February. The European bloc closed its airspace for Russian aircraft on February 27, and Moscow responded in kind, banning many European airlines.

  2. Litauen, USA:s nyttiga idioter i EU! Naturligtvis helt kontraproduktivt för dem själva. Undrar hur mycket det kostade att muta regimen i Litauen för USA?

  3. 18 juni 2022, 18:15
    Litauen beslutade att höja insatserna i konfrontationen mellan EU och Ryssland
    Guvernören i Kaliningrad-regionen Anton Alikhanov kallade Litauens beslut att stoppa transiteringen av varor som omfattas av EU:s sanktioner för ett försök till ekonomisk strypning. Upp till 50 % av varusortimentet kommer att förbjudas.
    De lokala myndigheterna kommer att utmana Litauens agerande och kommer att börja utveckla alternativa kanaler, inklusive färje- och flygtrafik. Varför tar Vilnius till så drastiska åtgärder och hur rättsligt motiverade är dess handlingar?
    Den 18 juni stoppade litauiska järnvägar transiteringen av gods till Kaliningrad som omfattades av EU:s sanktioner. Enligt guvernören i regionen Anton Alikhanov fick Kaliningradjärnvägen motsvarande meddelande . Enligt förbudet mot transit genom Litauen kommer att vara upp till 50% av utbudet av varor, inklusive byggmaterial, metaller och andra viktiga varor. I ett pressmeddelande publicerat av Alikhanov säger det litauiska järnvägstransportföretaget LTG Cargo att företaget styrs av EU-kommissionens förklaring om effekten av de förbud som föreskrivs i EU-förordningen av den 31 juli 2014.
    Problemet, tror Alikhanov, kommer att behöva lösas genom att placera nya fartyg på färjelinjen Baltiysk-Ust-Luga. I Baltiysk finns möjligheter för utveckling av järnvägsinfrastruktur och byggande av nya förtöjningsanläggningar.
    Detta arbete utförs redan tillsammans med federala avdelningar och företag – utrikesministeriet, transportministeriet, Rosmorport, ryska järnvägarna och andra. Dessutom återstår flygtrafiken – flygplan flyger runt Litauen och de baltiska länderna i neutralt luftrum över Östersjön.
    ”Det här är utan tvekan ett problem som kan lösas på ett år eller sex månader, eftersom det kommer att kräva design. Frågan om en potentiell kostnadsberäkning för detta är mer komplicerad, men vi pratar om miljarder rubel. Vi kommer förmodligen inte att nämna siffror ännu, men det kommer förmodligen att kosta inom 10 miljarder rubel”, sa Alikhanov till TASS på fredagen vid St. Petersburg Economic Forum.

    Kaliningrads transitering regleras av avtal som undertecknades 2003 mellan EU, Litauen och Ryska federationen. Den ryska sidan kallar detta beslut ett brott mot internationella avtal, eftersom transitering av varor till Kaliningrad-regionen är utesluten från EU:s sanktionspaket, som trädde i kraft den 8 april. Det gällde ett förbud mot transport av väggods över EU av ryska och vitryska transportföretag, men påverkade inte transitering till Kaliningrad-regionen.
    Enligt Alikhanov kommer Kaliningrad att försöka ”få de rätta förklaringarna från EU-kommissionen om denna situation.” ”Vi anser att detta är ett grovt brott mot protokollen för de baltiska ländernas anslutning till EU, detta är ett brott mot reglerna för fri transit till/från Kaliningrad-regionen. Det var en skyldighet för EU och de baltiska staterna. Detta är också en humanitär fråga, ett försök att kväva vår region ekonomiskt. Vi kommer att försöka revidera sådana förtydliganden”, försäkrade guvernören.
    Kaliningrad skyddas från blockaden av Rysslands kärnvapennäve.
    Polen beslutade att sätta press på Kaliningrad. Kaliningrad förberedde sig för den europeiska blockaden
    Chefen för Roscosmos, Dmitry Rogozin, som tidigare var presidentens särskilda representant vid förhandlingar mellan EU, Ryssland och Litauen om transitering till Kaliningrad, skrev på sin Telegram-kanal att Bryssel och Vilnius förrädiskt förstörde de undertecknade avtalen och att EU borde förstå konsekvenserna för legitimiteten av sin egen östgräns. Expertgruppen är säker på att Litauen inte var initiativtagaren till transitrestriktionen

    För ett år sedan skulle inte ens de mest galna litauiska politikerna, och andra som inte hålls där, ha tänkt på detta, eftersom de inte skulle ha fått stöd i Bryssel. Brevet genom vilket de litauiska järnvägarna underrättade Kaliningrads järnvägar om transitförbudet dikterades från Washington och London.
    Våra motståndare har beslutat att det i det här skedet är nödvändigt att höja insatserna”, säger Nikolai Mezhevich, ordförande för Baltic Studies Association.
    Enligt experten befann sig Kaliningrad ”i partiell isolering på grund av Litauens diskriminerande åtgärder”, som hade i uppdrag att provocera Ryssland till en otillräcklig reaktion ”i sammanhanget av att den särskilda militära operationen är långt ifrån avslutad”. ”Det vill säga, de vill sträcka ut våra styrkor åtminstone längs hela omkretsen av europeiska gränser,” föreslog Mezhevich.
    Anatoly Zhuratu, en representant för den offentliga rörelsen i Kaliningrad, Rädda den älskade staden, är också säker på att ”Litauen dansar till Europeiska unionens ton och har beslutat att ta initiativet.” Enligt honom används Kaliningrad som en presshävstång mot Ryssland. ”Enligt min mening är detta ett fundamentalt felaktigt beslut. De minskar sin egen inkomst. Men de vill sätta press på Ryssland och Kaliningrad-regionen. Det finns militärbaser och Östersjöflottan i regionen”, konstaterade den offentliga personen.
    Genom ett sådant beslut bryter EU mot sina skyldigheter att säkerställa fri passage av varor och last från Ryssland till Ryssland, med undantag för ett begränsat utbud av militära produkter, tillägger Mezhevich. ”Utsläppandet av dessa produkter kan inte relateras till sanktionsregimen, eftersom varorna reser från Ryssland till Ryssland, men i det här fallet är det nödvändigt att resa 100 kilometer genom Litauens territorium, som det använder”, betonade samtalspartnern.
    Hela konceptet med Litauens självständighet och den ryska ståndpunkten om Vilnius anslutning till EU och Nato har alltid byggt på det faktum att ”Litauen aldrig kommer att skapa hinder för oss i Kaliningradregionen.” ”Vilnius försöker flytta allt ansvar till Bryssel, som i det här fallet kanske inte håller med om detta. Men västvärldens löften är billigare än papperet som de är skrivna på”, förklarade Mezhevich.
    Experten håller med om att färjetrafik bör användas som alternativa rutter. Kaliningrads statsvetare Elena Volova är säker på detsamma, som betonar att de restriktioner som Litauen infört endast gäller järnvägstransporter. ”Länge var vi skeptiska till färjetrafiken på grund av den höga kostnaden jämfört med järnvägen. Men under det senaste och ett halvt året har rätt beslut tagits, det finns färjor. Jag hoppas att det kommer att finnas tillräckligt med dem, och om inte, kommer vi att vänta på ytterligare exacerbationer, och om något kommer vi att återställa systemet med konvojer från andra världskriget för att transportera varor till Kaliningrad under skydd av flottan, ” tror Mezhevich.
    Zhuratu tillägger att problemet inte kan lösas snabbt med färje- och flygtrafik. ”Färjetrafiken är mycket dyrare än järnvägen. Det finns inte tillräckligt med färjor för last, kanske kommer denna situation att förändras under de kommande två eller tre åren. Att använda fraktflygplan är ännu dyrare, för att inte tala om att logistiken blir väldigt lång. För närvarande är vi inte redo för en sådan situation. På gränsen till Litauen står godsvägtransporter stilla i upp till tio dagar”, betonade Zhuratu.

  4. Litauen, som enligt Europeiska kommissionens slutsats tillhör gruppen av länder med en kritisk nivå av fattigdom, sköt sig återigen i foten för att behaga.. VEM?
    Litauen måste förstås att Ryska federationens svar på de litauiska myndigheternas beslut, som begränsar transiteringen av rysk last, kommer att bumerang tillbaka till de baltiska länderna.

    Tidigare rapporterade litauiska järnvägar att från och med lördagen den 18 juni kommer Litauen att sluta transitera från Kaliningrad-regionen och till Kaliningrad-regionen från andra regioner i Ryssland, en del av listan över varor som faller under de restriktiva åtgärder som införts av Europeiska unionen.

    Litauen, som startar blockaden av Kaliningrad, bryter mot ett antal internationella rättsakter som påverkar inte bara dess egna skyldigheter utan också EU:s skyldigheter.

      • Vet ej dock intressant fråga, men i o m Gonzalos redogörelse så står det nog klart att litauens regim nu blivit det, tidigare var det ukraina som skulle vara det o det blev shitt för ’dom’. ’de’ vilar aldriig på hanen så vad gäller taiwan så inbillar jag mig att hongkong skulle bli motsvarigheten till ukraina/litauen,, torpeder. Dock har, verkar det som, soros/gates/rothschld/rockfellrprojektet motats i grind. Dock som sagt, ’de’ sysslar med torpedering dygnet runt o ger sig aaldrig förrän ’de’ fått igenom sin ’skrifts’ imperativ

      • 20 juni 2022, kl. 15.00
        Militärexpert Evseev varnade Nato för erövringen av Kaliningrad: Ryssland skulle kunna använda kärnvapen som svar.
        Om Nato bestämmer sig för att invadera Kaliningradregionens territorium finns det en möjlighet att Ryssland kommer att kunna använda kärnvapen som svar.
        Användningen av kärnvapen i händelse av att den polska armén intensifierar sina operationer vid den västra ryska gränsen, uteslöt inte Vladimir Evseev, militärexpert vid institutet för OSS-länderna.
        Enligt experten kommer Polen vid något tillfälle att förvärra situationen vid gränsen till Kaliningrad-regionen. ”Men man måste förstå att om Moskva har ens det minsta tvivel om att Kaliningrad kommer att erövras av Nato-länder, så kommer Ryssland att använda kärnvapen och skapa en landkorridor genom Litauens territorium”, säger militärexperten till Ukraina.ru.
        Enligt URA.RU varnade Jevsejev: ”Om väst är redo för detta, låt det då förvärra situationen.” Han menar att sannolikheten för en väpnad konflikt i Östersjön inte är särskilt stor, men den finns.
        Enligt experten kommer effektiviteten av den särskilda operationen i Ukraina att leda till att Nato inte vill engagera sig i fientligheter med Ryssland.
        Guvernören i Kaliningrad-regionen, Anton Alikhanov, sade tidigare att de litauiska järnvägarna meddelade Kaliningrad att från midnatt lördagen den 18 juni, transitering av ett antal varor som går till regionen genom landets territoriumAlikhanov: Ryssland kan begränsa transiteringen av litauiska varor som svar på begränsningen av rysk transit från Vilnius
        Ryssland kan komma att begränsa transiteringen av litauiska varor som ett svar på begränsningen av rysk transit från Vilnius, sade guvernören i Kaliningrad-regionen Anton Alikhanov.
        Regionchefen tillade att de baltiska staterna och deras hamnar, deras transportsystem kan inte existera, hur gärna de än vill, isolerat från Ryska federationen.
        Alikhanov noterade att med uteslutande av transitering genom Rysslands territorium, ”faller konkurrenskraften för litauiska varor inte bara dramatiskt, utan bara nollställs.”
        Tidigare kallade Kremls talesman Dmitrij Peskov Litauens beslut att blockera Kaliningrad-regionen för ett aldrig tidigare skådat och olagligt.

        • Blockaden av Kaleningrad är den enskilt allvarligaste attacken mot Ryssland hittills.
          Detta är mycket större än alla dessa olagliga sanktioner och till och med större än att skicka alla dessa vapen till Ukraina. Detta är en direkt utmaning mot Rysslands etablerade territoriella suveränitet, och det är mer än en total motivering för en invasion av Litauen. Ryssland har tydligt planerat för varje eventualitet, och detta var en självklar sådan.
          RT: Moskvas vedergällning mot Litauens transport-”blockad” av Rysslands Kaliningrad-region kommer allvarligt att påverka litauiska medborgare, enligt Nikolay Patrushev, chef för Rysslands säkerhetsråd.
          ”Självklart kommer Ryssland att svara på fientliga handlingar. Lämpliga åtgärder är under arbete och kommer att antas inom en snar framtid”, sa Patrushev till reportrar under en resa till Kaliningrad på tisdagen.
          Han tillade att konsekvenserna av Moskvas svar kommer att ”ha en allvarlig negativ inverkan på folket i Litauen.”
          Kaliningrad-regionen är en liten rysk enklav inklämd mellan Polen och Litauen. På lördagen förbjöd Litauens nationella järnvägsoperatör flödet av sanktionerade varor mellan regionen och resten av Ryssland, med hänvisning till instruktioner från EU-kommissionen. Ja – det var inte Litauens idé.

          Ryssland har någon form av plan här för att vända det hela, som när de tvingade alla att betala för gasen i rubel. Allt som väst gör är ett försök att provocera fram ett förhastat agerande från Rysslands sida.
          Det här är det mest extrema försöket hittills, men det kommer inte att fungera.
          Putin skulle kunna stänga av all energiförsörjning till Europa, helt, som svar på detta. Putin har det alternativet, han har alltid haft det alternativet, och Europa har inget svar.
          Det verkar som om det första direkta intrånget i den ryska territoriella suveräniteten är när du använder det alternativet.

  5. Javisst försöker ’de’ det, ’de’ vill inget hellre än att ha o tillverka elände på jorden, 24/7 jobbar ’de’ på det. En superb analys av Gonzalo, på 20min redogör han för nästa komplott parasiterna försöker sätta ihop. Hoppas han håller sig bevakad runt sin säkerhet så inget händer honom. Han är viktig. Mkt förvånad dock, att ytube inte blockat ut honom. Kanske för att han dissar intjäningen

  6. Litauens handlingar den senaste tiden tyder på att av någon märklig anledning är landet mycket angelägen om att bli före detta Litauen- Det lilla landet Litauen borde veta att Nato inte kommer att skydda landet den dagen Ryssland säger ”nu är måttet rågat!”. Litauen måste veta sin plats med tanke på att landet är så litet (en tionde del av Ukrainas yta).

    Det Operation Z har visat tydligt är inte bara Litauen utan hela EU är mycket angelägna att bedriva en politik som är mycket skadligt till sig deras ekonomier och samhällen. Fler och fler undrar varför? Svaret är jo den att västländer går emot deras intressen endast när husse anbefaller det – och vi vet vem som är husse i det västerländska huset

KOMMENTERA

Please enter your comment!
Please enter your name here