Kina öppnade nyligen vår tids Suez-kanal och ingen lade ens märke till det

6
658
Mellersta korridoren från Kina till Europa via Turkiet.

Denna artikel om en etapp i Nya Sidenvägen (Belt and Road Initiative, BRI) har jag funnit hos Pål Steigan. Översatt av en dam i Göteborgstrakten.


Kina öppnade nyligen vår tids Suez-kanal och ingen lade ens märke till det.

 

Den 6 november 2019 anlände det första direkttåget från Kina till Istanbul efter att ha följt Marmaray-tunneln under Bosporen. The American Conservative skriver: “Kina öppnade just vår tids Suez-kanal utan att någon ens höjde på ögonbrynen”. Och vi måste erkänna, vi gjorde det inte heller. Däremot granskade vi projektet innan det öppnades. Där skrev vi:

Turkiet är en viktig del av Kinas “Nya sidenväg “ eller Belt and Road Initiative (BRI), som det officiellt kallas. Detta är Erdogan helt medveten om, och Turkiet har utvecklat sin egen version av det som de kallar “Middle Corridor”. Det är ett projekt som i första omgången handlar om att bygga en ny järnväg genom Turkiet, Georgien och Azerbajdzjan från Kaspiska havet och sedan ansluta det till Sidenvägen över Kaspiska havet på fartyg eller söder om den på järnväg i riktning mot Kina.

I Peking publicerade den officiella tidningen Global Times en krönika av Erdogan där han just berömde den nya Sidenvägen och sa att Turkiet kommer att samarbeta med Kina för att ansluta “Middle Corridor” till Sidenvägen. Han sa att de båda länderna planerar att öka handeln till 100 miljarder dollar och han bjöd in kinesiska näringslivet att investera mer i Turkiet.

Direkttåget från Xian, huvudstaden i Shaanxi-provinsen i centrala Kina, följer det som kallas Middle Corridor eller Mellersta Korridoren. Det passerar genom Kazakstan, över Kaspiska havet, genom Azerbajdzjan och Georgien innan det går in i Turkiet längs Ankara till Istanbul. Därifrån fortsätter det genom Balkan till Prag.

754 miljarder dollar har investerats i projektet, som inte bara inbegriper järnvägen, utan också stationer, terminaler och hamnar längs vägen. Idag sker 90 procent av Kinas export till Europa på fartyg, och de är beroende av Suezkanalen för att nå sitt mål. Denna transport tar idag ungefär en månad.Transporten längs Middle Corridor tar 12 dagar. Det är uppenbart att med en handelsvolym på 21 000 miljarder dollar mellan Asien och Europa är en så stor minskning av transporttiden av stor betydelse.

Projektet har en en egen nätsida som presenterar sig bl a med denna karta:

Denna direktförbindelse mellan Kina och Turkiet understryker den strategiska förändring som utvecklas för fullt på den eurasiska kontinenten. Under tiden som de gamla allierade USA och Turkiet befinner sig i en alltmer allvarlig konflikt med varandra, integreras Turkiet i det strategiska “Silk Road” och det samarbete där Ryssland och Kina är drivkrafterna. Turkiet är också observatör i Wikipedia: SCO och Shanghai Cooperation Organization (SCO) och deltar i mötena där.

6 COMMENTS

  1. Det är helt fantastiskt!
    Två saker förstår jag dock inte. För det första. Hur kunde det ta så lång tid för Imperiet att fatta att det största hotet mot dess världshegemoni är Kina? För det andra. Har den kinesiska statsapparaten äntligen förstått att Imperiet i första hand ser Kina som ett hot, inte som en handelspartner. Jag tycker som författaren och globala journalisten Pepe Escobar och den engelske debattören G. Galloway, att bäst på att förstå Väst är, bland alla jordens stater, Ryssland. Och vad förstår Sverige, svenska MSM, inklusive public service? Ja det är bara att titta på Bert Sundströms reportage från Ryssland till exempel. Men det är klart att när t.o.m. tidskriften Forskning och Framsteg kallar både Kina, Venezuela, Kuba, Nicaragua Ryssland m.fl. för diktaturer, vad skall en som har svårt att tänka själv göra? Förresten är nog mitt t.o.m. om F&F fel. Den tidskriften har naturligtvis en given plats i Sveriges allmänna uppgift att i många frågor vara fördummande.

  2. Coronavirus – krigsföring via epidemi från lömska CIA?

    “It should also be noted that this case of 2019-nCoV is curiously similar to other CoronoVirus diseases, like the Middle East Respiratory Syndrome – MERS, first found in Saudi Arabia (2012) and then it spread to other Middle Easter and Sub-Saharan African countries; and the Severe Acute Respiratory Syndrome (SARS), first discovered in China in 2002, spread around the world but was quickly contained and caused no know infections after 2004. Both are coronaviruses, suspected having been laboratory-made, with animal trials, and the viruses transfer to humans was only possible with human assistance. Then the viruses mutated to make human-to-human infection possible. Bothe SARS and the new 2019-nCoV virus also have the particularity of affecting primarily people of the Chinese race.

    There are some 100-plus CIA / Pentagon sponsored clandestine and semi-known laboratories spread throughout the world – laboratories to fabricate and test agents for biological warfare. A few years ago, one such laboratory was discovered and reported on in Ukraine. They were working on a virus affecting the “Russian Race”. Since there is no homogenous Russian Race – their initial trials supposedly failed. Since the empire never gives up in its evil attempts to dominate the world, we can assume that research on race directed bio-agents continues.

    This western, especially American (CIA, Pentagon, NATO) project to develop bio-chemical weapons to kill people by disease rather than bullets and bombs – it is much cheaper! And less obvious – does exist. You may draw your own conclusion on whether SARS and the new 2019-nCoV fits that pattern. The timing of the appearance was especially curious. It was first reported on 31 December 2019 in Wuhan – and then expanded into a proportion, so that it interfered with China’s most important Holiday, the Lunar New Year. It could, of course, be just coincidence.”

    https://journal-neo.org/2020/01/28/chinese-resilience-and-silent-simple-and-steady-resistance-a-model-for-mankind/

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here