Spännande mejlväxling med en kusin om BRI

4
1043
Kinas One Belt Road, BRI
Bertil Carlman mailade: Här bäste Anders!
Denna mejlväxling kommer i morgon på steigan.no (på bokmål) Om du tror att det kan vara något för globalpolitics.se kan du kanske lägga ut den där.
Bertil
______________

Mejlväxling med en kusin.

Bäste kusin!

När jag stötte på en färsk kinesisk reklamfilm för BRI, skrev jag ett mejl till 30 vänner och bekanta:

Dear friends!

This commercial for BRI is a must see. It is produced by CGTN and is 20 minutes long.

Bertil
Infoga bild

Greece: The revival of a port | The call of the Silk Road | Docuseries – YouTube

På denna från kinesisk sida ganska ovanliga typ av reklamfilm svarade du:

Man kanske inte ska vänta sig att kinesiska CTGN drar fram vad som varit mindre lyckat med BRI. I dagens DN finns följande artikel. Ett annat omstritt BRI-projekt har vari hamnen Hambantota i Sri Lanka, där Sri Lanka inte klarat de kinesiska lånen och Kina nu i avtal tagit över hamnen i 99 år.

https://etidning.dn.se/p/dagens-nyheter/2023-09-20/a/hamnen-i-nya-sidenvagen-har-blivit-ett-farligt-fiasko/2357/1075966/4295839

”En kritisk artikel från DN!” (Dagens Nyheter) tänkte jag då. DN som är en trogen stöttepelare till ”la casta politica” i EU, och som arbetar troget för att misstänkliggöra den nya multipolära världsordning som nu växer fram, och som manifesteras bland annat just i BRI men också i BRICS+6 (från första januari 2024) och SCO.

Jag svarade dig så här:

Har du inga fler misslyckanden för BRI att rapportera? Det finns det förmodligen. Har DN rapporterat om något ”lyckat” projekt för BRI? Har du några bra arbeten som B3W stått för? Du vet väl att B3W startade den 12 juni 2021 som motvikt till BRI? Men jag finner få resultat; vad det nu kan bero på.

20 minuter senare lämnade jag ett tillägg:

Jag glömde skicka med de här artiklarna. Vad är de största faktafelen i dem?

China supports financial bodies on Sri Lanka debt talks: ministry – Global Times

India’s lending to Sri Lanka proves critics of China’s loans wrong – Global Times

China’s rapid development inspires Sri Lanka out of predicament: Sri Lankan Ambassador – Global Times

Chinese FM slams US officials claim about China-Sri Lanka cooperation – Global Times

Två timmar senare skrev du då:

Vare sig Pireus-projektet var lyckat eller ej så tyckte jag att den ljusskimrade reklamvideo som du skickade kunde må bra av lite salt, så därav de exempel jag gav. Noterar att alla dina källor är kinesiska. Verkar inte vara en bra metod att hitta mer balanserade analyser BRI, på gott och ont.

Ett lite vidare perspektiv på BRI än enskilda projekt på vad BRI står för som ett uttryck för en geopolitisk förändring tas av den av den brittiske historikern Peter Frankophan i boken the The New Silk Roads: The Present and the Future of the World.

Jag har nu ägnat en tid åt att fundera på denna mejlväxling. På nätet kan man läsa om dig att du ”är en civilingenjör i maskinteknik från KTH och har även studerat nationalekonomi vid Stockholms universitet. Han har arbetat med utvecklings- och biståndsfrågor sedan mitten av 70-talet. Under sin karriär har han haft flera ledande befattningar inom Sida, FN och andra organisationer. Han har bland annat varit programchef och myndighetschef för SAREC (Styrelsen för u-landsforskning) samt chef för energisektionen på Sida.” Det står också att du ”var ordförande för FUF (Föreningen för Utvecklingsfrågor) mellan 2013 och 2018” Mot denna bakgrund har jag vissa funderingar.

Varför drar du genast fram kritik mot BRI? Kritik som främst kommer från oss i Väst? Var är kritiken från länder i det Globala Syd? Har personer som M. K. BhadrakumarAuthor at Indian Punchline eller Pepe Escobar. Brasilian journalist and geopolitical analyst eller Vijay PrashadIndian historian, author, journalist, political commentator and Marxist intellectual skrivit något kritiskt om BRI? Alla dessa personer har sin grund i det Globala Syd, och alla tre har på ett eller annat sätt kommenterat BRI, Bhadrakumar så sent som den 18:e september. India-Middle East – Europe Economic Corridor is a geopolitical pipe dream

När du först påpekar att jag hänvisar till kinesiska källor rörande BRI-projektet i Sri Lanka, och sedan själv hänvisar till den brittiske historikern Peter Frankophan undrar jag om du glömt bort Storbritanniens koloniala härjningar i Kina, bland annat de två opiumkrigen? Om du måste använda brittiska källor i kritiken mot kinesisk global verksamhet så kunde du kanske hänvisat till George Galloway och Alexander Mercouris. Bägge dessa medborgare i Storbritannien har haft uppe BRI i sina pratshower, men de som deltagit har inte varit speciellt kritiska, snarare tvärtom.

Nu, bäste kusin, nu ser jag fram emot att du skall komma med kritik av de fyra artiklar på GT som jag skickat dig, och som alla handlar om det som enligt DN ”blivit ett farligt fiasko”.

Bertil

 

Föregående artikelProblemet med ”västerländska värderingar” är att västerlänningar inte värdesätter dem.
Nästa artikelNej till Nato-manifestationen på Odenplan 23/9 med Eva Myrdals tal.

4 KOMMENTARER

  1. Bertil Carlman, din kusin får en att tänka på det här:

    “Kina gör med sitt Belt and Roadinitiativ inbrytningar på marknader som är viktiga för Europa, och erbjuder samtidigt det första alternativet. på årtionden, till amerikansk och europeisk imperialism. EU pressas av Kina till en avlägsen andra eller tredje plats när det gäller handeln med många länder på södra halvklotet.

    Europa har inte mycket att erbjuda dessa nationer förutom den gamla imperialismen förklädd till ”bistånd” och ”partnerskap” samt en hel del moraliskt poserande.”

    Mene Tekel – Att inte tyda skriften på väggen – Du sköna nya Europa – Global Politics
    ——-
    Michael Hudson skrev redan 1970 i en artikel om nobelpriset i ekonomi:

    “Kapitaltransfereringar (internationella investeringar och ”bistånd”) har, om något, förvärrat problemet, till stor del därför att de har tenderat att stödja de strukturella brister som hindrar framsteg i de fattigare länderna: föråldrade system för besittningsrätt till mark, otillräckliga utbildnings- och arbetsutbildningsinstitutioner, förkapitalistiska aristokratiska sociala strukturer och så vidare. “ Does Economics Deserve a Nobel Prize? (And. by the way, does Samuelson deserve one?) | Michael Hudson (michael-hudson.com)
    ———-
    Hoppas att du kan få din kusin att åtminstone reflektera ….

    Om din kusins kollega Jeffrey Sachs utbildad i samma slags ekonomi, och…”ordförande för FN: s nätverk för hållbar utveckling och en kommissionär för FN: s bredbandskommission för utveckling.” … och ekonomisk rådgivare åt Jeltsin, står i en kommentar på Moon of Alabama:

    ” Jag litar inte på Sachs för han talar fortfarande med kluven tunga om Ryssland (om jag bara kunde ha fått utföra det ekonomiska folkmord som jag ville hade saker och ting varit bättre), men jag välkomnar hans motstånd mot Ukrainakriget nu, liksom Mearsheimers och RFK jr: s. det finns schismer i fraktionerna bland makthavarna, fellinjer som kan leda till kollaps av USA: s imperialistiska politik (hoppas jag).”

    Inlagd av: pretzelattack | 24 sep 2023 7:39 UTC | 102

  2. Vilken vacker reklamfilm, tack för den!
    Kina gynnar världen kraftfullt som bygger på en vital värdegrund utifrån ett socialistiskt människoperspektiv och hållbar utveckling.
    Artikeln jag delar har sin skönhet i ord och faktiskt, går hand i hand med reklamfilmen.

    ×××

    2023-08-26 03:14
    När det tredje bält- och vägforumet för internationellt samarbete, som kommer att hållas senare i år i Kina, närmar sig, får Belt and Road Initiative (BRI), som lades fram av president Xi Jinping i september 2013, återigen global uppmärksamhet. I år är det 10 år sedan BRI byggdes gemensamt. Sedan starten, med deltagande och gemensamma ansträngningar från alla parter, har detta viktiga initiativ framskridit med stark kraft och vitalitet och gynnat världen. Kina och samarbetspartnerna har upprätthållit principen om omfattande samråd, gemensamt bidrag och delade fördelar, hållit fast vid visionen om ett öppet, grönt och rent samarbete och eftersträvat målet med hög standard, människocentrerad och hållbar utveckling, så att att utforska nya möjligheter, fördjupa samarbetet och sätta tillväxtimpulser till världen. Hittills har BRI blivit en av de mest populära internationella allmännyttan och plattformarna som hedrar andan av win-win-samarbete.

    Trots BRI:s omfattande är dess prestationer under de senaste 10 åren i allmänhet trefaldiga:

    För det första ökade det utvecklingen av samarbetspartners och främjade människors välbefinnande. Med sikte på gemensamt välstånd för alla människor hjälper BRI till att främja nya motorer för ekonomisk utveckling. Enligt en rapport från Världsbanken ökade BRI handeln med deltagande parter med 4,1 %, lockade till sig 5 % fler utländska investeringar och planade upp låginkomstländernas BNP med 3,4 %. Genom att dra nytta av BRI, ökade BNP-andelen för tillväxt- och utvecklingsekonomier i världen med 3,6 % från 2012 till 2021. Världsbanken uppskattar att 2030 kommer BRI att generera 1,6 biljoner USD i globala intäkter varje år, vilket motsvarar 1,3 % av den globala BNP. Från 2015 till 2030 kommer nästan 40 miljoner människor att lyftas ur fattigdom i BRI:s regi. I slutet av 2022 har kinesiska företags investeringar i de samarbetande länderna skapat 421 000 lokala jobb, med mer än 3 000 projekt som genomförs, vilket förverkligar utvecklingsdrömmar för människor i många länder. Samtidigt har grupper av småskaliga jordbruks-, medicinska och fattigdomsbekämpande projekt, utformade för att ta itu med praktiska problem relaterade till människors försörjning och välbefinnande, och förbättra människors produktion och levnadsvillkor, varit särskilt framgångsrika, en verklig känsla av vinst.

    För det andra underlättade det kopplingen mellan Kina och länder längs vägen i fem prioriterade dimensioner: politik, infrastruktur, handel, finans och relationer mellan människor. I slutet av juni 2023 har Kina undertecknat mer än 200 dokument om att gemensamt bygga BRI med 152 länder och 32 internationella organisationer, vilket samverkar BRI med samarbetspartners nationella utvecklingsstrategier. Under de senaste 10 åren har handeln mellan Kina och dess partners till BRI vuxit från klarhet till klarhet. Kina har blivit den största handelspartnern av 25 länder och undertecknat 7 frihandelsavtal med 13 länder. En anslutningsram som involverar sex korridorer, sex typer av rutter, flera länder och flera hamnar har utformats, vilket avsevärt främjade förbindelserna mellan länder i inlandet som Laos, Nepal och Kazakstan med världen genom att bygga vägar och järnvägar. China-Europe Railway Express öppnade upp en ny kanal för Asien-Europa landtransporter, och blev ett ankare för stabilitet för globala leveranskedjor. Multilaterala finansiella samarbetsinstitutioner som Asian Infrastructure Investment Bank, Silk Road Fund och New Development Bank inrättades en efter en, och hjälpte till att lösa bristen på medel för global infrastrukturkonstruktion i utvecklingsländer. När kommunikationen och samarbetet inom utbildning, kultur och turism förbättras, blomstrade också utbyten mellan människor och ömsesidigt lärande mellan civilisationer längs vägen.

    För det tredje bidrog det till att optimera global utveckling och global styrning. I modern tid uppstår globala utmaningar som ekonomisk recession, unilateralism och protektionism och regionala konflikter och hemsöker världen, och det internationella samfundet ropar på nödvändiga reformer. Enligt BRI-ramverket främjar Kina och samarbetande länder gemensamt ekonomisk öppenhet och samarbete, överger anti-globaliseringsrörelser och geopolitiska beräkningar och bidrar till en sund ekonomisk globalisering. 

    Kina tror aldrig att det bara finns en utvecklingsmodul i världen, utan betonar att varje land ska välja sin egen utvecklingsväg efter sina nationella förutsättningar. BRI upprätthåller äkta multilateralism, tar hänsyn till alla intressenters intressen och låter människor från alla partier göra ”kakan” större och dela den mer lika. Därför har BRI stärkt utvecklingsländernas och framväxande ekonomiers röst i regional och global ekonomisk styrning, och är av stor betydelse för reformen av global styrning.

    Att bygga initiativet från vision till verklighet och förändra det från ett koncept till en verklig handling under det senaste decenniet var ingen lätt uppgift – tack vare alla parters gemensamma ansträngningar har BRI visat motståndskraft och dess framtid ser lovande ut. Det efterlängtade Third Belt and Road Forum för internationellt samarbete förväntas skapa nya möjligheter för internationellt samarbete och förmedla en signal om att BRI skulle kunna främja enhet, sammankoppling och gemensam utveckling bland länder runt om i världen. I själva verket, förutom BRI, har Kinas president Xi Jinping också föreslagit tre andra initiativ under de senaste tre åren, nämligen Global Development Initiative, Global Security Initiative och Global Civilization Initiative, som välkomnas allmänt av det internationella samfundet – Kina håller gradvis på att bli en ännu mer konstruktiv bidragsgivare till global utveckling och global styrning.

    Kina och Grenada undertecknade samförståndsavtalet om gemensamt byggande av BRI 2018, vilket öppnar ett nytt kapitel i praktiskt och vänskapligt samarbete mellan de två länderna. Uppgraderingsprojektet för Maurice Bishop International Airport, planerat att vara klart i slutet av detta år, det Kina-stödda bostadsprojektet med låg inkomst, det tekniska samarbetet mellan de nationella arenorna, det tekniska jordbrukssamarbetet, det fruktbara utvecklingssamarbetet mellan Kina och Grenada är goda bevis på fördelarna med BRI. Konferensen mellan Kina och Västindien om BRI-implementering, som Kina och Grenada var värd för 2019, blev också en milstolpe för karibiska länders deltagande i BRI. Sammanlagt 10 länder i Karibien har undertecknat dokument med Kina om BRI från och med idag – innebörden av samarbetet framhävs av hamnar, broar, motorvägar, anläggningar för ren energi och andra stora infrastrukturprojekt som byggts eller finansierats av kinesiska företag eller investeringar.

    För att förverkliga gemensam utveckling och välstånd väntar rikliga möjligheter för Kina och Grenada att utforska, eftersom utsikterna för samordningen mellan BRI och Grenadas transformationsagenda är lovande. Kina är redo att arbeta med alla länder för att förbättra den högkvalitativa utvecklingen av Bält- och vägsamarbetet i strävan efter att bygga en gemenskap med en gemensam framtid för mänskligheten.

    10 Years On, the Belt and Road Initiative Is Not Only Fruitful, but Also Promising
    http://gd.china-embassy.gov.cn/eng/zxhd_1/202308/t20230826_11133075.htm
     

KOMMENTERA

Please enter your comment!
Please enter your name here