Ny studie: “ryska troll” sådde inte “splittring” – De påverkade ingen.

2
443
Rysk troll (IRA influencer).

Denna artikel har nyligen publicerats av hen “Moon of Alabama”. Ytterligare en liten spik i den sort uppslagna Mueller-utredningen. Kommer att tänka på ordstävet “Upp som en sol (nåja, diskutabelt), ned som en pannkaka” (föromlämpning mot den maträtten). Eller varför inte “Koka soppa på en (mycket liten) spik.”

Moon of Alabama: New Study: “Russian Trolls” Did Not “Sow Discord” – They Influenced No One.

Som komplettering vill jag rekommendera Gareth Parters artikel med beräkningar om eventuell hypotetisk betydelse av relativa andelen av meddelanden från ryska troll. https://www.globalpolitics.se/russiagate-den-skakiga-aktuella-berattelsen-om-att-ryssland-manipulerade-sociala-media-i-presidentvalet-i-usa/

 


Ny studie: “ryska troll” sådde inte “splittring” – De påverkade ingen.

USA har hävdat att den ryska regeringen försökte påverka valet 2016 via Facebook och Twitter.

Ryssland antogs göra detta genom människor som arbetade vid Internet Research Agency (IRA) i St. Petersburg (Leningrad). IRA-folket drev virtuella persona som låtsades ha vissa politiska åsikter på amerikanska sociala nätverk. Det spenderades också på reklam som förmodades att påverka valet. Amerikansk underrättelsetjänst hävdade att syftet med den påstådda ryska påverkanskampanjen var att “utså oenighet” i USA.

Men IRA hade inget att göra med den ryska regeringen. Det hade inga intressen i politik. Och en ny studie bekräftar att idén att det “sådde oenighet” är uppenbart nonsens.

Mueller-utredningen åtalade 13 ryssar och tre ryska juridiska personer för den påstådda påverkanskampanjen. Men som vi skrev på den tiden fanns det mer än media rapporterade:

Det publicerade åtalet ger stöd till vår långvariga tro att det inte fanns någon “ryskt inflytande”-kampanj under valet i USA. Det som beskrivs och fördömdes som sådant var istället en kommersiell marknadsföringsplan som körde webbplatser med klick-bete för att generera annonsintäkter, och skapade online-massor runt virtuella persona för att marknadsföra vad dess kommersiella kunder ville marknadsföra. Storleken på operationen var liten jämfört med hundratals miljoner i kampanjutgifter. Det hade inget inflytande på valutgången. här.

IRA anlitade människor i Leningrad för småpengar och bad dem öppna konton på amerikanska sociala medier. Den virtuella personen de skapade och körde skulle locka så många personer till dessa konton som möjligt. De gjorde det genom att publicera roliga hundbilder eller genom att inta starka politiska ståndpunkter. De var “påverkare” som sålde sin kunds produkter till de människor som de lockade.

Det enda syftet var detsamma som i alla kommersiella medier. Skapa innehåll för att locka ‘ögon’ och sedan sälja ögonen till annonsörer.

Som punkt 95 i Mueller-åtalet lyder:

Svarande och deras medkonspiratörer använde också [finansiella] konton för att ta emot pengar från verkliga amerikanska personer i utbyte mot att publicera kampanjer och annonser på de ORGANISATIONS-kontrollerade sociala mediesidorna. Svarande och deras medkonspiratörer typiskt debiterade vissa amerikanska köpmän och amerikanska sociala mediesajter mellan 25 och 50 amerikanska dollar per post för marknadsföringsinnehåll på deras populära falska amerikanska personkonton, inklusive Being Patriotic, Defend the 2nd och Blacktivist.

Det var ingen rysk regeringskampanj för att påverka valet 2016. Det fanns bara ett ryskt kommersiellt medieföretag som använde trollkonton med knäppa innehåll för att locka tittare och sålde annonsutrymme till amerikanska företag.

IRA köpte också reklam för att locka fler människor till sina konton. Men det belopp som de spenderade var litet. Den slutliga prislappen för valet 2016 var 6,5 miljarder dollar för president- och kongressvalen tillsammans. IRA spenderar totalt $ 100 000 för att marknadsföra sina egna konton. Men bara cirka 45 000 dollar av detta spenderades före valet. Det var 0,000007 cent för varje dollar på valet som spenderades under den tiden. Det är statistiskt omöjligt att de för det mesta apolitiska IRA-utgifterna hade någon verkan på valet.

Att IRA körde en marknadsföringsmaskin och inte en politisk operation var också uppenbart när man analyserade innehållet som dessa trollkonton publicerade. Det mesta var apolitiskt. Där det var politiskt täckte det båda sidor. Vissa IRA-konton publicerade pro-Trump-innehåll, andra publicerade anti-Trump-innehåll. Vissa var pro-Clinton andra mot henne.

Amerikanska underrättelsetjänster försökte förklara detta genom att hävda att ryssarna ville “utså oenighet”. Det finns noll bevis för att detta verkligen var fallet. Det är helt enkelt en förklaring som gjordes eftersom de inte lyckades hitta en bättre.

Det verkliga svaret på frågan varför olika IRA-konton publicerade på olika sidor av det politiska spektrumet är att IRA ville maximera sina inkomster. Man måste täcka båda sidor om man vill optimera antalet ögon man lockar.

FOX News är inte pro-Trump för att de vill utså oenighet. CNN är inte heller anti-Trump för att tjäna detta syfte. Båda handlar om att locka tittare för att – i slutändan – sälja annonser. Folk flockas till TV-stationen som passar den åsikt de redan har. Båda stationerna marknadsför i stort sett liknande produkter.

De virtuella IRA-personerna fungerade på liknande sätt. De intog politiska ståndpunkter för att locka människor som redan hade en liknande. En person gjorde det för vänstern, en annan för högern. Ingen ändrade deras följares åsikter.

En nyligen publicerad studie som tittade på Twitter-användare som följde IRA:s trollkonton och deras innehåll bekräftar detta. Man fann att IRA-troll inte hade något inflytande på sina följares åsikter.

Studien av amerikanska och danska forskare har rubriken “Bedömning av ryska Internet Research Agencys påverkan på de politiska attityderna och beteendet hos amerikanska Twitter-användare i slutet av 2017”.Studien. Den fann:

Med hjälp av Bayesianska regressionsträdmodeller hittar vi inga bevis för att interaktion med IRA-konton väsentligt påverkade distinkta mått på politiska attityder och beteenden under en enmånads period. Vi finner också att interaktion med IRA-konton var vanligast bland respondenter med stark ideologisk likhet inom sitt Twitter-nätverk, stort intresse för politik och hög frekvens av Twitter-användning. Tillsammans tyder dessa fynd på att ryska troll kan ha misslyckats med att utså oenighet eftersom de mestadels samverkade med dem som redan var mycket polariserade.

De flesta hardcore-republikaner tittar på FOX News, de flesta hardcore-demokrater tittar på CNN. Ingendera TV-station ändrar sina tittares grundläggande åsikter. De förstärker dem.

De “ryska trollen” var virtuella personligheter som skapades för att täcka – totalt – ett brett spektrum. Vissa persona spelade hardcore republikaner, andra spelade hardcore demokrater. De skapade och publicerade innehåll som passade den roll de spelade. Var och en lockade följare med åsikter som liknar de som den virtuella personen låtsades ha. Ingen åsikt ändrades genom dessa kontakter. Ingen oenighet utsåddes.

IRA sålde sedan annonsutrymme till leverantörer för att tjäna pengar på alla ögon som dess virtuella personligheter lockade.

De amerikanska underrättelsetjänsterna låtsades att det kommersiella IRA var en politisk byrå. Det hjälpte dem att sälja fientlighet mot Ryssland och låtsas att Trump på något sätt samverkade med Putin.

Men det gick aldrig ihop.

2 COMMENTS

  1. USAs stora åkomma heter Israel-gate orsakat av den sionistiska lobbyn. Russia-gate är egentligen Israel-gate. Här analyseras de flagranta sätt som sionist lobbyn bestämmer över USAs politik i MÖ och vidare även i världen. Samma lobby vill att dess inblandning inte uppmärksammas och därför även driver på den falska “Russia gate” och numer Ukraina-gate anklagelser.

    Läs här https://www.globalresearch.ca/russiagate-is-actually-israelgate-trump-as-agent-of-israel-not-of-russia/5623521

    eller denna https://www.globalresearch.ca/why-not-a-probe-of-israel-gate/5586601

    USA måste bli kvitt denna åkomma som numer har förpestat en hel värld. Aldrig har USAs patrioter behövts som nu.

  2. Ryssland var förmodligen det land som minst av alla kunde påverka valet i USA. Alla USA:s närmaste allierade ställde sig bakom Hillary Clinton och fyllde på hennes valkassa upp till bräddarna. Men emigrantgrupper är förvånansvärt sammansvetsade och om jag minns rätt hade serbiska emigranter vågmästarställning i en delstat med knappa marginaler. De tackade för Clintons bombning av Belgrad genom att rösta på Trump.

    Rysk påverkan har blivit en truism i USA som inte ens republikanerna kan undkomma. Även om de förnekar samröre mellan Moskva och Trump, förenar de sig med demokraterna i synen på all annan påstådd men obefintlig inblandning. Ryssland är fienden för bägge partier eftersom de på så sätt kan motivera ständigt växande rustningsanslag och glidet mot krig fortsätter. Det är som före Första världskriget, genom små steg kommer man närmare och närmare den utlösande händelsen som sätter igång ett jordskred.

    Ryska medborgare är numera skyddslösa i USA. Maria Butina som var hur proamerikansk som helst kastades i isoleringscell där hon fick ligga på kallt golv i fyra månader, tills hon överfördes till ett kvinnofängelse där vakterna gapade att de skulle våldta var och en av internerna. Maria Butina som europeiska medier beskrev som en rysk spion för Kreml, var varken Kremlvänlig eller spion. Men Kremls insatser behövdes för att få henne fri. Hennes “brott” bestod i förseelsen att inte ha registrerat sig som utländsk agent, något ingen av hennes många amerikanska vänner heller hade förstått att hon borde ha gjort.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here