Skripal-affären: Sista spiken i en “kista full med lögner”?

14
1478
Skripal: Fri bild från Shutterstock.

Vi har publicerat många artiklar om Skripal-affären (se under “Relaterat” nedan) och har redovisat att inga säkra bevis presenterats för att Ryssland är inblandat, men noterat att uppgifter frinns kvar om detta. Är denna rapport sista spiken i “beviskistan?”

Denna artikel av analytikern John Helmer har översatts av undertecknad. Titeln är “Österrike bekräftar att OPCW rapporterar om en fejkad rapport av Storbritannien. Wien påvisar lögner av Financial Times.” 


“Österrike bekräftar att OPCW rapporterar om en fejkad rapport av Storbritannien. Wien påvisar lögner av Financial Times.”

Österrike har officiellt bekräftat att den brittiska regeringens anklagelser om att Novichok, användes i England av GRU, den ryska militära underrättelsetjänsten, i mars 2018, var ett brittiskt påhitt. Undersökningar i Wien av fyra österrikiska regeringsministerier, Underrättelsetjänsten BVT och av österrikiska åklagare har avslöjat att hemliga OPCW-rapporter om blodtestning av Sergei och Yulia Skripal, vars kopior överfördes till den österrikiska regeringen, inte avslöjade ett rysk-tillverkat nervgift.

Bild i John Helmers artikel.

Två rapporter, som publicerades i Wien av OE-mediekoncernen och reportern Isabelle Daniel, avslöjar att Financial Times-publiceringen av omslaget till en av OPCW-rapporterna avslöjade en streckkod som identifierade att källan till de läckta dokumenten var den österrikiska regeringen.

Det österrikiska utrikesministeriet och Bundesamt für Verfassungsschutz und Terrorismusbekämpfung (BVT), den inhemska underrättelsekontoret motsvarande MI5 eller FBI, har bekräftat dokumentens äkthet.

De österrikiska avslöjningarna visar också att Financial Times-redaktören, Roula Khalaf, fyra av tidningens reportrar och ledningen för det japanska företaget i japansk ägo har publicerat en falsk och vilseledande version av OPCW-bevisen och har täckt upp för den brittiska regeringens lögner om blodtestningen av far och doptter Skripal som ligger på Skripalblodtestning och om bevis för att Novichok använts.

Sergei Skripal med dottern Julia

Nyligen veckan publicerade privatägda OE24, en nyhetsportal för OE-mediekoncernen i Wien den första artikeln om att streckkoden som hittades på OPCW-dokument i London hade spårats till flera österrikiska statsdepartement. Sedan följde flera artiklar.

Journalisten Isabelle Daniel citerade också en BVT-talesman som bekräftade att OPCW-filens äkthet hade verifierats. Vid ett styrelsesammanträde i OPCW den 14 april 2018, fem veckor efter Skripal-attacken, bekräftade den brittiska regeringen att några dagar tidigare hade bland andra länder Österrike hade fått kopior av OPCW-ärendet. Detta inkluderade Österrike, som de wienska källorna nu erkänner.

OPCW svarade snabbt på vår begäran om att skicka sina experter till Storbritannien,” förklarade Peter Wilson, den brittiska representanten till OPCW den 14 april 2018. ”De genomförde ett mycket professionellt uppdrag.” Wilson fortsatte med att säga: ”Som ni vet förgiftades Yulia och Sergei Skripal i Salisbury, Storbritannien, med ett kemiskt vapen, som Storbritanniens experter fann vara Novichok. OPCW har nu tydligt verifierat dessa resultat.”

Den österrikiska kopian av OPCW-filen bekräftar nu att detta var en felaktig presentation av den kemiska formeln och av andra “bevis” som OPCW hade samlat in.

Wilson fortsatte med att dra slutsatsen: ”Identifieringen av det använda nervmedlet är ett väsentligt tekniskt bevis i vår utredning.Varken DSTL: s [Defense Science and Technology Laboratory at Porton Down] -analys eller OPCW: s rapport, identifierar landet eller laboratoriet för ursprung för agenten som användes i denna attack. Så låt mig också redogöra för den bredare bilden, som får Förenade kungariket att bedöma att det inte finns någon rimlig alternativ förklaring till vad som hände i Salisbury än den ryska statens ansvar. Vi tror att bara Ryssland hade de tekniska medlen, den operativa erfarenheten och motivet att rikta sig till Skripals. ”

Den första meningen var den brittiska sanningen; slutsatsen var den brittiska lögnen. De österrikiska bevisen verifierar nu att det inte fanns några bevis för en rysk källa i blodet och andra testprover; inga bevis på Novichok; och inga bevis för att bekräfta de brittiska anklagelserna om en rysk kemisk krigsattack.

I sin rapport visade Financial Times ett partiellt fotografi av framsidan till ett av OPCW-dokumenten som den har. En klassificeringsstämpel verkar visas genom titelsidan, men ingen streckkod är synlig. London-tidningen verkar ha beskurit den publicerade bilden för att dölja streckkoden. Denna döljning av – bevis för den österrikiska källan – gjorde det möjligt för tidningsreporterna att hävda att källan till dokumentet var okänd, troligen rysk, som rubriken antydde:”Wirecards Jan Marsalek sprider ryska nervgasdokument.”

En brittisk militärkälla ansåg att det var osannolikt att dokumenten kom från OPCW: s medlemsländer i Västeuropa eller USA. Khalaf och hennes reportrar tillade till: ”OPCW, sa den här veckan att den undersöker saken, men hade inga ytterligare kommentarer. Kreml svarade inte omedelbart på en begäran om kommentar. ”

Motohiro Matsumoto

Med streckkoden i sin besittning men dold, visste de att de publicerade en kombination av desinformation och lögner. Utlämnandet av streckkoden till österrikarna verkar ha skett efter att de hade begärt den från Khalaf. Hon kontrollerade med sina överordnade i tidningsledningen innan hon överlämnade den. De trodde att de gjorde det i hemlighet. Det är inte känt om Motohiro Matsumoto, Nikkeis ansvarige för Londonförlagets företag gav sitt tillstånd; han vägrar svara på frågor. Matsumoto, en av de fem styrelseledamöterna i Financial Times Ltd., är chef för Nikkeis globala affärsavdelning.

Han tar order från Nikkeis ordförande och en senior mediechef, Tsuneo Kita. Matsumoto ersatte Hirotomo Nomura som chef för Financial Times den 25 mars 2020. När Nikkei köpte tidningen av Pearson Plc 2015 blev Nikkei dess enda innehavare.

Den österrikiska pressen har ännu inte rapporterat hur streckkoden erhölls från tidningen. Eftersom BVT och statliga åklagare i Wien är involverade är det troligt att de kontaktade sina motsvarigheter på MI5 och inrikesministeriet, och att tidningen gick med på att överlämna sin kopia av OPCW-filen. Journalisternas samarbete med underrätelsetjänsterna för att förfalska bevis mot Moskva i Novichok-frågan är fortfarande en känslig hemlighet. Källa: OE24.

Khalaf har vägrat att lämna kommentar trots upprepade förfrågningar om detta. Max Seddon, tidningens Moskva-reporter, har också ombetts att lämna ytterligare information om fotografiet på omslaget, men kommer inte att svara.

Relaterat.

Skripal – ett år senare är några saker klarare.
Bellingcat – Bluffmakare eller skickliga detektiver?
Skripalfallet en brittisk provokation
Skripals: Offer eller pjäser i ett bredare geopolitiskt spel? En juristprofessors bedömning.
Vad ligger bakom Skripal-hysterin?
Vad händer i Skripal-fallet
Schweiziska OPCW- experter: Har Skripals INTE (främst) förgiftats av Novichock men av Nato-medlet BZ?
Skripal-historien visar på skadskjuten anglo-amerikansk plan
Tjänstefel av Margot Wallström & Co i Skripalaffären? Att dömas utan bevis.
Sverige bidrar till en mycket farlig situation i konflikten mot Ryssland
Chefen för Storbritanniens lab bekräftar INTE att giftet är från Ryssland.
Västs diplomatiska krigföring mot Ryssland – förberedelse för krig i Europa?
Storbritannien pressar sina forskare att hitta (på?) stöd för att Ryssland är skyldigt till Skripal-storyn.
Spionhistorien i London utan bevis mot Ryssland – för att bereda grunden för anfall i Syrien? 14/3
Storbritannien anklagar för fullt utan att ha presenterat bevis. Mothugg Corbyn. Frankrike? 15/3
Hotfulla stormakts-anklagelser mot Ryssland som har förstört sina kemiska vapen enligt OPCW. Kan Novichock tillverkas i garage? 16/3
Labourledaren Corbyn vågar ifrågasätta anklagelser utan bevis. Vilken fräckhet!

14 COMMENTS

  1. Officiellt har Julia och Sergej Skripal fått nya identiteter och ska leva i Nya Zeeland.
    Minns när det begav sig att Paul Craig Roberts, en av få ärliga amerikaner skrev att Julia aldrig skulle få återvända till Ryssland, att skulden för det hela låg hos Storbrittanien och i slutändan på Theresa May.
    Robert blir nog sannspådd återigen, Julia som hade pojkvän, arbete, släktingar hon höll av och sist men inte minst en farmor kvar i livet.
    Tror någon människa att hon helt frivilligt skulle hålla sig i från dessa människor, de som varit hennes trygghet i livet?
    Julia Skripal är tagen fängsligt förvar av britterna,i bästa fall är hon “köpt” och kan leva ett relativt gott liv likväl någonstans i världen.
    I värsta fall sitter hon i en cell utan möjlighet att leva ett vettigt liv.

  2. Naturligtvis talar man inte om var de ska bo. Innebörden av det offentliga meddelandet är att de inte ska bo i New Zealand, men ryska agenter ska leta där. De är tryggast i västra hemisfären.

    • Inte så tryggt som Zoe tror tydligen eftersom Skripals av allt att döma är fängslade eller döda! Nya identiteter efter att britterna misslyckades med sin fåniga intrig??…Patetiskt!

  3. I bästa fall har de fått plastikoperationer och nya identiteter, eller så slipper de helt enkelt fortsatt lidande, vilket jag tror är hur nazi-kapitalistiska britter löser sådant här. Den anti-ryska hets-operationen är över åt det militärindustriella komplexet. Operatörerna är sannolikt eliminerade. De är nog stolta internt och det rycker nog i högerarmen som på Dr. Strangelove. Ett utmärkt ämne för Spitting Image-dockorna. “Spitting Image hints at Hitler escaping to Argentina”. Kanske ska man skicka ett manus till satirikerna?

    https://www.theguardian.com/tv-and-radio/2019/sep/28/spitting-image-returns-chaotic-times-trump-putin-zuckerberg

  4. Efter att deltagit i ett genomskinligt drama de tvingats till och utnyttjats i för propagandasyfte har de nog inte mer berättigande än journalister, oppositionspolitiker som förbrukats, befunnits värdelösa som levande men onekligen stiger i värde som döda i propagandakriget. Få vill egentligen förstå vilket monster som egentligen hysts i våra domäner utanför järnridån! Pengar och oinskränkt makt har den effekten på girighet.. Klockorna ringer utav helvete, ändå varken vågar eller vill massorna vakna.

  5. Historien ær krånglig!
    OPCW hade skickat ut en redogørelse før Scripal-caset till alla statsaktører, (dvs inklusive Ryssland?) 2018
    Marsalek hade fått tag i dokumentet och (indirekt) vidarebefordrat det till FT.
    FT trodde att ingen annan media skulle kunna kolla, och førfalskade budskapet att stæmma med UK-officiella ståndpunkt.
    Av foton (i FT) av dokumentet kunde sakkunning person se att det rørde sig om Østerrikes kopia, som alltså kommit på drift.
    Någon från Østerrikiska toppbyråkratin/politiken læckte denna till OP24 (till Daniel) som kunde se att FT hade førfalskat budskapet, och kunde meddela sanningen.
    Inget Novichok
    Ingen Ryss
    m.m

    Daniel førsøker få FT:s kommentarer, men de svarar inte.
    Men denna OPCW rapport har bara setts av FT och OE24 och ingen citerar utførligt från den, inga detaljer ær kænda: nær skrevs den, vem skrev, vem skrev under, vart exakt skickades den.
    Har Ryssland kommenterat? Hørde vi detta från RT redan 2018?

    Hur långt stæmmer detta?

  6. Nu kör man Novichok-påhittet i repris, denna gång är cirkusen i Tyskland! Novichok måste vara världens sämsta nervgift haha…Läste i kommentarsfälten i utländska blaskor och nästan alla bara skrattar åt dumheterna som MSM-media torgför! Kan ingen förbarma sig över ryssarna och ge dem förslag på riktiga nervgifter där en liten droppe skickar offret till de sälla jaktmarkerna direkt så slipper de det närmast värdelösa “Novichok”? Finns det verkligen NÅGON som tror på dessa sagor som MSM nu försöker slå i folk? Tyskarna gör sig själva till åtlöje i propagandans tjänst…Patetiskt även för en vasallstat!

  7. Det står helt klart att någon använder gammaldags sovjetiska nervgifter på oppositionella, och det förstår alla. Dessa gifter finns lite här och var, och det behöver inte vara använda på Putins order, tvärtom. Någon långt ner i hierarkin gör husses husses husse en tjänst, med förväntningar på gentjänst. Allt är inte styrt av Putin, det finns gott om plats för egna initiativ, så länge de gynnar Putin.

    • Varför använda det uppenbart värdelösa “Novichok” när man ska förgifta någon? Finns ju bättre att köpa hos den lokala langaren på hörnet! Nej, det är bättre att göra som i USA med för regimen obekväma personer, ett skott i pannan som på Seth Rich, och sedan påstå att det var ett rånmord! Ja, förutom då att inget blev stulet och den lokala polisen kallade det för avrättning men fick order att backa från sin egen utredning av mordet!

  8. Under den sovjetiska tiden var det förstås ett antal satellitstater som fick tillgång till sovjetisk knowhow om BC-stridmedel. Navalny och Skripal är ryska statsfiender, Navalny förgiftad på ryskt inrikesflyg, Skripal av rysk agent i London. Varför gå omvägar?

    • Navalny är nog inte förgiftad av någon annan än sig själv och tyskarna gör sig själv en otjänst att hoppa på cirkus Navalny. Skripal trivdes inte så bra i Storbritannien och var nog på väg att “hoppa tillbaka” så att säga då MI6 skred till handling! Långt mer troligt än den saga som britterna målat upp! Innan britterna visar upp Skripals är de faktiskt huvudmisstänkta kidnappning alternativt för att ha bragt dem om livet! Kurk kanske skulle glida in på Youtube och kolla in den här liraren Navalny…Ingen svärmorsdröm precis!

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here