Pål Steigan: Elbilen har repor i lacken – kräver oftast fossila bränslen

2
274
Elbilen FF91 från Faraday Future - Foto:ff.com
Elbilen FF91 från Faraday Future – Foto: ff.com

Denna viktiga artikel har skrivits (på norska) av Pål Steigan och publicerats på hans förträffliga blogg med rubriken: “Elbilene har riper i lakken”. Elbilen lyfts fram som positiv för miljön – men är det så? Huvudstadsbladet påstod: “Elbilar orsakar större koldioxidutsläpp än bensinbilar”. Ja, hur är det egentligen? Detta utreds i denna artikel som första gången publicerades för exakt ett år sedan.


Elbilarna har repor i lacken

Norge är den största elbilmarknaden i världen, både som andel av hela marknaden och i förhållande till befolkningen. Och norska myndigheter har givit elbilens subventioner och fördelar som knappast någon annan industrisektor har fått.

Men Norge är också det enda land i Europa som har ett överskott av förnyelsebar och i princip evig vattenkraft. I andra europeiska länder är det helt annorlunda.

EU lever i energifattigdom. Unionen är fullständigt beroende av stor import av olja, kol och gas. Bildkälla: BP
EU lever i energifattigdom. Unionen är fullständigt beroende av stor import av olja, kol och gas. Bildkälla: BP

Frankrike vill förbjuda diesel- och bensinbilar efter 2040. Bilindustrin satsar kraftigt på elbilar och land efter land som vill avveckla bilar som går på diesel och bensin.
Men ingen har en aning om varifrån elströmmen till denna jätteflotta av elbilar kommer ifrån.

Medierna och politikerna verkar glömma att el inte är en energikälla, utan en energibärare. Elströmmen till elbilar måste komma från någon annanstans. Kärnkraftverk står för 75% av Frankrikes elproduktion, så en elbil i Frankrike går faktiskt på kärnkraft. –  Nuclear Power in France

En elbil i Tyskland är och förblir en kolbil.

I Storbritannien finns, enligt myndigheterna, över 2,3 miljoner familjer som måste välja mellan att äta eller hålla sig varma på vintern. Det är svårt att föreställa sig att de kommer att köpa en elbil.

Globalt kommer 68% av kraften från koleldade kraftverk, så globalt är den ”rena” elbilen driven av kol till 68%. Norge är nummer ett i världen när det gäller elbilars andel av marknaden (29,1%). Nummer två är Nederländerna (6,4%), men i Nederländerna gäller plug-in hybrider och från 2015 till 2016 halverades omsättningen för dessa bilar.
Även en sådan innovativ industrination som Tyskland ligger långt efter oss. År 2015 hade Norge 84 000 elbilar, medan Tyskland med 17 gånger mer invånare endast hade 48 000. Tyskland med sin berömda Energiomvandling är inte ens bland de 10 bästa i världen då det gäller marknadsandelar.

Frederic Hauge och Bellona har betytt mycket för elbilens status i Norge.

Elbilen är en ”Blindgate, död ända” om det är jordens miljö du är orolig för. Det är ett försök att behålla privatbilismen vid en tid då vi ska leta efter möjligheter och lösningar som gör det möjligt att minska privatbilismen.

Ett land som Norge använder energi och resurser som om vi hade 3,5 jordklot till vårt förfogande. Ska vi komma i nivå med vad jorden tål måste vi norrmän minska vårt ekologiska fotavtryck med 70%. För mänskligheten som helhet är fotavtrycket 1,6 gånger större än vad jorden klarar av.  – Footprint

Som Mads Løkeland skriver:

“Värden har idag i miljarde personbilar och 7,3 miljarder människor. Om vi ​​minskar antalet bilar med 1/3 som ett bidrag till att få en ekologisk balans får vi 1 bil per 11 invånare som ett genomsnitt i världen.”

“11 personer per bil innebär ett tak på 450 000 personbilar i Norge. Idag har vi 2,5 miljoner personbilar i Norge, så mer än 4 av 5 bilar måste lämna Norge om vi går ner till den nivå som världen klarar av när det gäller klimat och natur. Alternativet är att antalet bilar i världen kommer att öka från 1 miljard till 4 miljarder och om några år till 5 miljarder om alla människor i världen ska nå norska nivån.”

Det är en utbredd uppfattning i Norge att Tyskland har löst sitt energiproblem med sin energiomställning och ett landskap där raps ersätter vete för att skaffa biodiesel och där kullarna fylls med vindkraftverk och produktiv jord läggs under solpaneler. Men så är det inte.

I Tyskland betalar konsumenterna nu 50% mer för energin än vad de gjorde 2006. Tyskland är helt beroende av sin blandning av kol, brunkol, olja och gas. Gasen är huvudsakligen från två källor: Norge och Ryssland.

För Europa som helhet är bilden ganska dyster. Euroområdet är nettoeimportör av energi i stor stil, och importberoendet ökar bara, och trots den industriella stagnationen.

Kapitalismen har skapat en explosiv ökning av energiforbrukningen.
Kapitalismen har skapat en explosiv ökning av energiforbrukningen.

Kapitalismen har genomfört den största industriella revolutionen i mänsklighetens historia, men den har också medfört att vi förbrukat ungefär hälften av koldioxidlagren på bara 150 år.

I mitt liv har ekonomin ökat med 4% per år. Skulle det fortsätta i 100 år till, har ekonomin varit femtio gånger större än idag. Råvaror och energi för detta finns inte. Bristen märks redan idag.

Elbilar löser inte något av dessa problem. Oavsett hur avancerade de är, oavsett hur bra batterier man hittar på, bidrar de i bästa fall till att fördröja de nödvändiga och stora omvandlingar som behövs för att undvika sammanbrott.

Det finns ingen som har något svar på hur man ska kunna mätta nio miljarder utan olja, kol och gas. Det finns ingen som kan garantera att det är möjligt att behålla vår typ av civilisation på den nivå som den har idag, utan koldioxid. Det enda livsdugliga sättet är därför att minska behovet av energi i alla led, för att få ut det mesta av knappa resurser.

Och då är det ingen bra idé att fortsätta att subventionera Tesla och Elon Musk.

Text: Pål Steigan 

Några artiklar på Jinge.se om klimatet

2 KOMMENTARER

  1. Klimatfrågan har hamnat för mycket på koldioxid när det är helt andra faktorer som stör klimatet som det alltid gjort. Solstormar och poolskiftet som är på gång påverkar i högre grad vårt klimat till det kallare, var finns maten då?
    Resurserna skövlas idag i helt oförminskad omfattning för en global ekonomi som borde reversera till lokalt baserad ekonomi och livsföring.
    Fusionskraft kommer och blir en ersättning för energianvändning men likväl väljer vi att förstöra jorden för kommande generationer ändå.

  2. Nu förbjuder staden Nashville i USA de farliga elsparkcyklarna. Delstaten Nashville är av tradition konservativ och republikansk.

    När kan vi vänta oss ett liknande beslut från den vänsterliberala och progressiva rödgröna regeringen Stefan Löfven hos oss i Sverige?
    Förmodligen inte alls tror jag. Eller möjligen ett urvattnat förslag efter åratal av utredande. De som påstår att i det konservativa samhället har kapitalisterna makten ljuger. Tvärs om ger istället konservatismen staten en betryggande maktfaktor. Staten är där liksom ryggraden i samhällskroppen. Det är istället socialistliberalismen som kryper för kapitalet och liksom ber om “tillstånd” för fortsatt regerande. Jag köper inte de progressiva krafterna. De är alltför ynkliga och naiva.

    https://www.svt.se/nyheter/utrikes/efter-dodsolyckan-nu-forbjuder-staden-elsparkcyklar

KOMMENTERA

Please enter your comment!
Please enter your name here