Unga aktivister intog scenen efter Greta Thunbergs tal

18
1209
Unga aktivister intog scenen efter Greta Thunbergs tal.

Portside: Vi kan inte hejdas!

Föregående artikelSverige bär stor skuld i kampanjen för att isolera, demonisera och tysta Julian Assange
Nästa artikelÄntligen är det klart för Brexit!? Men vilken Brexit?
Global Politics
Globalpolitics.se är en partipolitiskt obunden, vänsterorienterad och oberoende analyserande debatt- och nyhetstidning med inslag av undersökande journalistik.

18 KOMMENTARER

  1. Jag önskar bara att dom slutade med alla dessa teater föreställningar och kom fram med lite praktiska realistiska förslag. Vad vill dom egentligen att politikerna, eller företagen, skall göra. Alltihopa är bara fluff, och politikernas reaktioner är mest, vi ska göra massor, vi planerar massa nya skatter och avgifter, vilket är ungefär samma reaktion från storfinansen och storbolagen. Allt detta gör är att förstärka staternas beroende av skatter och avgifter för föroreningar, vilket gör det alltmer attraktivt att behålla föroreningarna, och det skapar bättre marginaler och vinst för bil- finans och storbolag. Bilar är väldigt synliga. Hur skulle det vara att förbjuda alla bilar över 500 Kg i Stockholm och alla fossilbilar, och ge gratis parkering, ingen skatt eller avgifter till elbilar, och sänka avgifterna på public transport. Kom ihåg 70-kortet. Hur skulle det vara med ett 100-kort som ger obegränsade fria resor på all offentlig transport. Inte ens värt att försöka tror jag.

      • Faktum är att i Kina har dom vänt på det. Anledningen till att folk flockas till och väljer allt miljövänligt är att det är billigare och mer ekonomiskt. Svenskarnas metod att lägga på skatter och höja priser används inte. En sann elbil är betydligt billigare att designa, tillverka och bruka än en gammal fossilbil, så folk väljer elbilen. Att använda delningsbilar är bara en bråkdel av kostnaden att köpa och äga en bil. Att köra bil från A till B kan kosta 400 kronor och ta 8 timmar, medan tåget kostar 80 kronor och tar 2 timmar. Enkelt val. Miljövänligt kostar mindre, men stat, kommun, företag kämpar tydligen för att övertyga alla om motsatsen i Sverige. Exempel.
        https://www.dn.se/ekonomi/motor/ladda-bilen-kan-vara-dyrare-an-att-kora-pa-bensin/
        ”Roger Cederberg tar sig för pannan. För honom kostar det dubbelt så mycket att ladda bilen som att köra på bensin.”
        Saltad kostnad för elen och 20Kr per timma för att parkera vid laddstolpen. Kommunen vill ha pengar.
        https://www.dn.se/ekonomi/motor/sa-har-mycket-kostar-det-att-ladda-elbilen/
        ”Snabbladdning av din elbil på stan är dyrt, och en laddbox hemma kostar upp till 30.000 kronor.”
        Vad jag har läst skall den laddboxen vara förberedd för att beskatta elen extra med energiskatter och bil-el skatt. På mig verkar det som om Sverige motarbetar elbilar för dom kan inte beskattas like enkelt som gamla fossilbilar. Det låter i alla fall lite bakvänt.

        • Du berör en fråga som är intressant. Jag läste en liknande artikel om en bilköpare som köpte elbil bara för att upptäcka problemen med att ladda den om man som han inte bor i villa utan måste ladda ute på stan.
          Det är en missuppfattning som även många politiker har att man laddar en elbil på samma sätt som man tankar en fosilbil, d.v.s. man åker till en laddstation ute på stan eller utefter vägen.
          En mer korrekt jämförelse är hur vi gör med våra mobiltelefoner. I de flesta fall laddar vi dem över natten eller i alla fall när vi är hemma. Samma gör man med en elbil. Man laddar hemma över natten när det finns ett energiöverskott och när (i alla fall idag) elpriset är lägre.

          Problemet är för närvarande för de som bor i flerfamiljsfastigheter och inte har tillgång till eget garage eller p-plats, men de hyresvärdar och bostadsrättsföreningar som förstår att tillgång till laddplats är en konkurrensfördel kommer snabbt att installera detta.

          Även de arbetsgivare som förstår nyttan av att erbjuda laddplatser till sina anställda kommer att få ett försprång.

          Om man sedan skall räkna in fler aspekter i jämförelse elbil och fosilbil kan man även tänka på att en fosilbil har ca. 2000 rörliga delar. En elbil har 20 – 30. Vad detta betyder i ett minde (eller icke existerande) servicebehov för elbilen kan var och en räkna ut. Även detta innebär en helt ny affärsmodell för bilföretag där intäkter från service och slitagedelar minskar drastiskt.

          • ”Vad detta betyder i ett minde (eller icke existerande) servicebehov för elbilen kan var och en räkna ut. Även detta innebär en helt ny affärsmodell för bilföretag där intäkter från service och slitagedelar minskar drastiskt.”

            Njaajoo… Hoppas kan man ju alltid, idag är det väl i snitt halva kostnaden att serva en elbil jämfört med bensinvarianten (i de fall där samma modell ges med flera motoralternativ) medan Tesla vill ha runt 5000 vartannat år, om jag förstås saken rätt. Rätt förvirrad prissättning överlag. Man ska nog inte underskatta biltillverkarnas girighet.

          • Traktörpanna ”GM gjorde tre gånger så mycket vinst från både sina finansierings- och reservdels-avdelningar än från att tillverka och sälja bilar.” Elbilar kan byggas i kvartersbutiker, inga miljardinvesteringar behövs. En motor som går 120,000 mil utan service, inga bromsa slits, motorn bromsar, biltillverkarnas girighet, snarare inkomster, beror på propagandan och hur väl allmänheten låter sig duperas. Vill du uppleva propagandan, öppna vilken tidning som helst med bilannonser. Fossilbilsmaffian är desperata.
            https://www.globalresearch.ca/who-killed-roger-rabbit-oil-hydrogen-political-domination-electric-car/5697098

    • Vi har levt länge utan att förstå att vårt sätt att leva kostar på både natur, djur och människor.
      Nu får vi betala priset för vår och tidigare generationers levnadssätt samtidigt som länder med ”lägre utvecklingsnivå” inte kan få vår levnadsstandard på samma lättvindiga sätt.
      Det positiva är att dessa länder kan hoppa över vårt utvecklingssteg och förhoppningsvis gå direkt in i ett mer hållbart samhälle.

      • Då uppstår denna situationen,nämligen att nu när vi har smutsat ner naturen så mkt för att uppnå dagens utvecklingsnivå och då kan vi inte tillåta att ni gör samma sak.Ni måste skära ner redan nu eftersom er utsläppsnivå är högre än västvärldens.Då kan man fråga sig med vilken rätt har vi att sätta oss över dessa länder ?

        • Korrekt är att de inte skall uppnå samma ”utvecklingsnivå” som vi, de skall uppnå en högre nivå i ett mer hållbart samhälle.
          Jag brukar inte hålla med Karl W men om man tar Kina som exempel så har de med brutal kraft satsat på hållbara transporter för att inte köra in i samma återvändsgränd som vi. Jag är säker på att det är möjligt för de så kallade utvecklingsländerna att uppnå en hög nivå av levnadsstandard på motsvarande sätt, genom att utveckla och välja hållbara alternativ.

          • Att många i väst har levt länge utan att förstå sättet att leva kostar på både natur, djur och människor håller jag helt med om. Läs bara om hur GM ställde om hela värden från el till fossilt. Att vissa länder går direkt in i ett mer hållbart samhälle kan du komma till Kina år uppleva själv, för här håller man på att genomföra det med mycket stor framgång. Mellan 2005 och 2018 har Kina reducerat koldioxidutsläppen i relation till BNP med 45,8%. Hur mycket har Sverige och väst reducerat dom? 1,000 kolgruvor stängda bara nyligen, tusentals fler kommer att stängas, tusentals smutsiga kraftverk stängda, fossilt byts ut mot ren el på löpande band, Kina leder världen, utom i lögn-propagandan förstås. Tror du inte mig, kom och kolla själv.

            Kommentar 2 ”Jag brukar ta motorn som ett exempel. En elmotor har en livslängd på minst 40,000 timmar garanterat. I stadstrafik det betyder 120,000 mils körning, utan service, och utan att producera en enda skattekrona i bensin eller CO2 skatt. Rena skräck scenariot för stat och bilföretag. Kinesiska elbilar är som oftast betydligt mindre än svenska, endast el – ingen fossilmotor, räckvidd 10 mil, toppfart 70 Km/t, alltså lättare att ladda. Vad som tycks hända är att man laddar på parkeringen vid snabbköpet, teatern, eller restaurangen. Köper man för 200 minst är parkeringen gratis, och laddningen med låg vinst. Ett lockpris för att attrahera kunder. Varje parkeringsplats har en videokamera som läser nummerplåten och lägger kostnaden på kontot, inklusive elen. Vid utgången läser en kamera av nummer plåten igen, summan kommer upp på en display, man håller upp mobilen mot en skärm med en QR kod, betalt, bommen går upp och man kör ut. De flesta bor i hyreshus i Kina, men dom är olika designade och olika svenska hus. Varje trappuppgång är ett separat hus, inga ”statarlängor” som i Sverige, och har ett eget vertikalt service schakt för att distribuera vatten, el och fiber till alla lägenheter på alla våningar. Varje hus har ett eget ställverk på marknivån. Där har man börjat sätta upp rader av vanliga eluttag med en mätare, eluttaget sitter bakom en låst lucka. Man hyr ett uttag, använder sin egen förlängningssladd, och betalar för elen man förbrukar. Parkeringen alldeles utanför. Jag har även sett att en del på lägre våningar bara hivar ut en sladd genom fönstret.”

        • Med vilken rätt. Knappas någon. Sverige är just det värsta landet som tar sig den rätten självsvåldigt, och det är det som Kina nu officiellt kraftfullt reagerar mot. Om Sverige och svenska media inte skärper sig och blir fakta och sanningsenliga, kan Kina helt enkelt stänga ute alla svenska företag som inte samarbetar med Kina, medan de företag städer och kommuner som är ärliga kommer att gynnas. Det kommer att göra väldigt ont för en del om det händer. Redan nu ser vi hur företag som Kina investerat i och där kinesiskt kunnande, finans och teknologi har lagts till utvecklas och blomstrar. Varken Volvo eller SAAB, nu NEVS, hade ens funnits, inte jobben heller, om det inte vore för kinesiskt kunnande och investeringar som tillförts.

  2. Grundproblemet med massbilismen är just nu klimatpåverkan. Men alla övriga nackdelar kvarstår även med elbilar. Bifogar kort lista på vad övrigt som bör beaktas. Slutsats minska bilismens andel av trafikarbetet från i Sverige ca 80 % till hälften och fyrdubbla tåg och buss andel ..

    Bilismens nackdelar.
    Nu satsar människor med god ekonomi pengar för att de vill kunna köra bil utan koldioxidutsläpp.
    Regeringen med mp och s satsar pengar i budgeten för att de dyra batteribilarna ska bli lite billigare.
    För ca tio år sedan var etanolbilar bilismens gröna alibi. Men när det uppdagades att dess klimateffekter var obetydliga slutade man i huvudsak att tillverka och köra på etanol.
    Nu är det elbilar med batterier av sällsynta jordartsmetaller, främst litium, som ska rädda bilismen och klimatet. Det är tveksamt om batteribilarna gör någon klimatnytta. Men oavsett hur det är med den saken har bilismen en rad andra aspekter att beakta.
    (Men den el som batteribilarna förbrukar skulle reducera koldioxidutsläppen lika mycket utan dyra elbilsutgifter om elen exporteras till exempelvis Tyskland, där man fortfarande alstrar el ur kolkondensverk. Europas elnät är sammanlänkat. De länder som har el över för stunden säljer det till något land som vill köpa. Eftersom växthusgaserna påverkar jordens klimat lika mycket varhelst utsläppen sker är det först när all elproduktion sker utan fossila bränslen inom det europeiska område vi har elhandel med som man gör någon klimatnytta med sin elbil.)
    Massbilismen skadar även samhället genom att den är
    1) ytkrävande. En stor andel av städers yta upptas av vägar och p-platser En buss tar lika många sittande passagerare som 30 bilar i en karavan på 600 – 1000 meter. En bils p-plats rymmer kring 10 cyklar (SL annonskampanj 1965).
    2) bullrig – trafikbuller höjer blodtryck och stress. Trafikbuller stör över en miljon människor i Sverige enligt olika offentliga utredningar.
    3) förorenar lokalt – partiklarna från gummidäck och asfalt skadar människors lungor, hjärta och når t.o.m. in i blodbanan och bromsar barns kognitiva utveckling.
    4) skördar människoliv – risken att skadas i bil är hundra gånger större än i tåg eller buss, räknat per personkilometer. Flera hundra människor dödas årligen och tusentals skadas i vårt land i trafikolyckor. Samhällskostnaderna för trafikolyckor beräknades 1997 till 15 miljarder kronor.
    5) motverkar fysisk rörelse – massbilismen är en av orsakerna till västerlandets stillasittandesjukdomar som i Sverige år 2005 kostade 15 miljarder kronor i sjukvårdkostnader. Kollektivtrafikanter och cyklister rör sig betydligt mer än bilister.
    6) är dyr. Ca 7 % av vår BNP kostar bilismen. Det motsvarar 350 miljarder kronor per år. För en del av det beloppet skulle vi kunna få en förnämlig kollektivtrafik.
    7) Ett rimligt politiskt mål kan vara att halvera antalet körda bilmil. Det skulle innebära en fyrfaldig ökning av kollektivtrafiken.
    En ny faktafolder från Svensk kollektivtrafik, se länk http://www.svenskkollektivtrafik.se/globalassets/svenskkollektivtrafik/dokument/fakta-och-debatt/branschfakta/kollektivtrafikens-samhallsnytta-folder-2017
    Ulf Flodin
    Jordens Vänner 2018
    Linköping

    • –- ”Elbilar” av svenska mått är inte bättre för det är bara maskerade fossilbilar. Riktiga elbilar är betydligt miljövänligare, i en delningsekonomi 95% bättre.
      — Batteribilarna kostar redan mindre än tiondelen, men dom får inte säljas i Sverige. Dom ger inte tillräckligt med pengar till eliten.
      — Etanolbilar är bara en skenmanöver för att bibehålla fossilbränslen, samma sak med vätgas.
      — Litium kan återvinnas och återanvändas. Bensin kan inte återvinnas eller återanvändas.
      — En buss tar lika mycket plats som 15 elfordon med två personer i varje, riktiga elfordon, inte 600,000 kronors 2.5 ton monster med batterier för 200 Km/t och 50 mil.
      — Elfordon ger inget motorbuller.
      — En 400 Kg riktigt elfordon ger knappast några partiklarna från gummidäck jämfört med de 2.5 tons, 200 Km/t missfostren.
      — Skadorna att bli påkörd av en buss är not ändå större.
      — ”motverkar fysisk rörelse”. Det vore nog utmärkt om man kunde få alla att jogga 2 mil till jobbet varenda dag.
      — ”Ca 7 % av vår BNP kostar bilismen” Kan nog stämma, därför är det väl angeläget att man byter ut fossilbilsmonstren mot något bättre, som elfordon av alla beskrivningar.
      — ”att halvera antalet körda bilmil” Vore utmärkt, men då måste public transport finnas och priset minska med en faktor 20. Eliten får då inga intäkter från moms, banavgifter, energiskatter, osv. Det kommer dom inte att gå med på.

      Så – kära Ulf, när tänker du själv börja med förändringar som du vill ha, att sätta ett exempel, eller är det bara alla andra.

  3. Signaturen Traktörpanna skriver: ”medan Tesla vill ha runt 5000 vartannat år, om jag förstås saken rätt.”

    Se https://www.tesla.com/support/car-maintenance

    Där kan man läsa att ”Your Tesla does not require annual maintenance and regular fluid changes.” och ”Your New Vehicle Limited Warranty or Used Vehicle Limited Warranty will not be affected if recommended service is not performed. ”

    D.v.s. Tesla kräver inte någon regelbunden service. Om jag förstår detta korrekt, men jag skall verifiera med mina bekanta som kör Tesla.

  4. Jag läste nu på SVT Public Service att en forskare menar att klimatrörelsen blivit en tummelplats för socialism och vänsteraktivism. Jag tolkar det som forskaren tycker klimatrörelsen tappar fokus och begränsar rörelsens utbredning.
    Global Politics brukar förankra sina ställningstaganden i forskares uttalanden men vad sägs om det här? Har forskaren fel?
    SVT artikeln tydliggör frågan, har klimatrörelsen kapats av socialister och vänstern för att främja socialismen?

    https://www.svt.se/nyheter/utrikes/forskare-dagens-klimataktivism-ar-konstruerad-for-att-tilltala-vanstervaljare

    • Det vi kallar klimatrörelsen är inget annat än en extremist rörelse likt hippie rörelsen en gång var. Vi ser allt mer fanatism och extremism, nästan inget förankrat i verkligheten, och politiker, storbolag, storfinansen osv eldar på med stöd för dom kan känna den fräna stanken av pengar som kommer flöda deras väg. Som någon sagt, svenskarna är som champinjoner, hålls i mörker och matas med skit. Vänster eller höger blir ointressant om fötterna lämna terra firma.

      • Karl
        Du vill säkert att klimatrörelsen skall vara sådan, men den har i själva verket potential att bli ett rejält hot mot överhetens makt.
        I dag, när vänstern knappt finns längre är klimat och miljörörelserna dom enda som står för verklig systemkritik.

        Sedan tror jag att du gör en total felbedömning av ”politiker, storbolag, storfinansen osv” Dom är troligtvis livrädda för att klimatrörelsen skall gå den vägen som Greta förespråkar. Det vi ser dom göra är ju bara massor av prat men ingenting som hotar några vinster

        Greta har gett upp om höjdarna och säger att det bara är folket som kan förändra verkligheten och där ligger fröet till en rörelse som hotar höjdarna både i öst och väst. Där ligger också kanske det klaraste hoppet om en demokratisk framtid.

        Jag tror att du i princip bara förmedlar dom kinesiska höjdarnas åsikter, men dom vill säkert inte ha organiserat folkligt motstånd dom heller. Jag tror också att högerpopulismen är dom som politikerna, storbolagen och storfinansen satsar på i det här läget. Utåt skall det se ut som om dom tar sitt ansvar för klimatet och dom kan säkert anordna åtskilliga konferenser till i det syftet, men i praktiken gäller det att strypa alla tendenser till folkliga demokratiska rörelser. Det är hos överheten extremismen och fanatismen frodas Karl.

        • Vad vi har sett hittills är klimatrörelsen knappas något hot mot överhetens makt, snarare har den hjälpt till väldigt mycket. Dom har ju skapat en utmärkt plattform för att alla skall tjäna mer pengar. När det gäller Kina behövs inget organiserat folkligt motstånd som i väst, för det finns inget att bilda motstånd mot eller dessa ”demokratiska” rörelser, som i Hong Kong, därför att ledningen i Kina följer den gamla LaoTsi ordspråket, ”Att kunna leda ett folk är att kunna följa dom”. I Sverige och väst är det ju tvärt om, folket skall indoktrineras och tvingas följa den ledande eliten. Folket gillar inte alltid att ledas i koppel, så därför bildas dessa ”demokratiska” rörelser, men eftersom folket leder i Kina finns det inget behov för ”demokratiska” rörelser. Svårt, jag vet. Väldigt olika. Väldigt främmande.

KOMMENTERA

Please enter your comment!
Please enter your name here