USA ökar krigsrisken ännu en gång – Överger ensidigt “Open skies”

9
453
Open skies USAF Boeing OC-135B Open Skies. UAF Boeing OC-135 B. Public Domain, Wikimedia. commons, curid 261778.

I artikeln DN: Trump: USA lämnar avtal om observationsflyg
skriver journalisten “USA ska lämna ytterligare ett internationellt avtal för rustningskontroll, enligt president Donald Trump. Den här gången är det avtalet som kallas Open skies som omfattar 35 länder och som reglerar hur obeväpnade observationsflygningar får göras över varandras länder….”– Ryssland följde inte fördraget. Så tills de följer kommer vi att dra oss ur, säger Trump till reportrar.” “Open skies-fördraget undertecknades 1992 och trädde i kraft 2002.”…”I fjol skrotades det så kallade INF-avtalet mellan USA och Ryssland, som gick ut på att avskaffa landbaserade medeldistansrobotar.

Fördraget “Open Skies” beskrivs bl.a. på Wikipedia

BBC kan man läsa “Ryssland insisterade på att landet inte hade brutit mot fördraget och att ett amerikansk tillbakadragande skulle vara “mycket beklagligt”. “Vi avvisar alla försök att motivera en väg ut ur detta grundläggande avtal”, sa den ryska vice utrikesministern Alexander Grushko till Rysslands statsägda nyhetsbyrå RIA Novosti.

“Ingenting hindrar att fortsätta diskussionerna om de tekniska frågorna, som USA är felaktigt representerande som kränkningar av Ryssland,” tillade han. Han sa att varje tillbakadragande skulle beröra de av fördragets deltagare, som också är medlemmar i Nato.

Om Trump administrationen överger Open Skies-fördraget avstår man inte bara ett vapenkontrollavtal som sågs nödvändigt för öppenhet under kalla kriget, utan man frånträder också ett avtal som många experter anser fortfarande har stora fördelar för USA. Att detta sker i en tid då hela strukturen för vapenkontroll kollapsar är dubbelt oroande.

Open Skies-fördraget möjliggör obeväpnade flygningar med kort varsel med speciellt utrustade flygplan över hela ett annat lands territorium för att samla in uppgifter om truppinstallationer, militära anläggningar och så vidare. Det har varit några problem under de senaste åren. USA hävdar att Ryssland har förhindrat tillgång till vissa områden. Men kritiker av Trump-administrationens antipati mot vapenkontroll säger att detta är ett skäl för att hålla fast vid fördraget och inte överge det.

Medan USA tydligt kan använda satelliter för sin underrättelseinsamling om Ryssland kommer Trumps beslut att orsaka spänningar med Washingtons europeiska allierade, av vilka få har tillgång till satelliter. Tidigare i år anklagade den amerikanska försvarssekreteraren Mark Esper Ryssland för att kränka fördraget genom att förbjuda flyg över staden Kaliningrad och andra områden nära Georgien.“Jag hyser stor oro över fördraget som läget är” sade han vid den tiden. “Det är viktigt för många av våra Nato-allierade att de kan göra överflygningar. “

Den tyska utrikesministern Heiko Maas kritiserade USA:s tillbakadragande från fördraget och uppmanade den amerikanska regeringen att “ompröva sin inställning”. Han sa: “Vi uppmanar USA att återuppta sina fullständiga skyldigheter enligt fördraget. För oss är det uppenbart att vi kommer att fortsätta att genomföra fördraget och att vi kommer att göra allt för att upprätthålla det. ”

Natos generalsekreterare Jens Stoltenberg försökte lägga ansvar på Russland för att avtalet upphörde. Men han lyckades inte stäcka missnöjet i Europa. En anonym NATO-talesman sa att “ett antal allierade uttryckte oro över att Förenta staterna skulle dra sig ur avtalet”. Elva regeringar i Europa har publicerat ett uttalande som avvisar Trumps beslut att dra sig ur Open Skies.
Uttalandet lästes på ett Nato-möte av Frankrikes ambassadör Muriel Domenach, som också skrev om det på Twitter. Pål Steigan: USA drar sig ur Open Skies och ställer till bekymmer i Europa.

9 COMMENTS

  1. Redaktör Anders Romelsjö.
    Vänligen förklara för mig nödvändigheten att förbränna säkerligen hundratusentals liter fossilt flygbränsle av världens länder genom de här nu helt onödiga spaningsflygen som spelat ut sin roll när hela världens militära aktiviteter numera kan betraktas genom satelliters kameror som inte använder något fossilt bränsle alls.

    Ge mig en trovärdig förklaring annars kan jag tyvärr heller inte betrakta dig som trovärdig i de mängder av inlägg om klimatuppvärmning genom ökad koldioxidhalt som du propagerat för tidigare.

    Tycker faktiskt det är många (inte minst den klimatalarmerande vänstern) som borde skämmas här.
    När den renare och friskare luften kom p.g.a Coronakrisens minskade koldioxidutsläpp så verkade den inte välkommen. Den uppblåsta proteströrelsen runt Greta Thunberg försvann som över en natt och hon tvingades ändra inriktning för att inte helt försvinna från uppmärksamhet och kameraljus.

    • Militarismen är en viktig faktor bakom klimatförsämringen: USA:s militär har större klimatpåverkan än Sverige och de flesta andra länder.

      Där står ” Enligt Steve Kretzmann, chef för Oil Change International, ledde Irak-kriget 2003 till 2007 till ett utsläpp på minst 141 miljoner ton CO2. Detta är mer än utsläppen från 60 procent av världens alla länder. Kriget bantades ner i december 2011, men USA har bitit sig fast vid där och gjort förberedelser för nya krig. Kretzmann kan visa att femton års krig och ockupation har genererat utsläpp i storleksordningen 400 miljoner ton. Det här skriver Common Dreams
      I jämförelse med det militära-industriella komplexets ekologiska fotavtryck och krigen är individens konsumtion bagateller. Men just krafterna bakom krig och krigsindustrin är bra på att leda in debatten i en moralisk riktning snarare än att fokusera på detta. (Slut på Pål Steigans artikel).

      Kompletterande uppgifter.
      Enligt Truthdig släppte Pentagon ut cirka 1,2 miljarder ton växthusgaser, inklusive koldioxid, mellan 2001 och 2017. Förbränning av diesel och jetbränsle för trupp och vapentransport och användning orsakar 70% av utsläppen. Resultaten visade att om Pentagon listades som ett land, skulle Pentagon vara världens 55:e största utsläppare av växthusgaser” – med större utsläpp än Portugal eller Sverige. Nel Crawford skriver att Pentagon till skillnad från andra delar av den nuvarande amerikanska administrationen erkänner Pentagon att klimatförändringar är en pågående och svår fråga. Truthdig.

      Hur USA:s militarism och klimatet är djupt sammankopplade.

      “Rapporten upprepar alla klimatförkämpares krav, och uppfordrar att man ska avsluta alla direkta och indirekta subventioner för kol, olja och gas, vilket skulle spara cirka 649 miljarder dollar per år. Tillsammans med Pentagons omdirigerade utgifter på 350 miljarder dollar kan de totala besparingarna uppgå till nästan 1 biljon dollar som USA istället skulle kunna placera i förnybar energi.”

      Jag förspråkar kraftig nedrustning i världen. Men konstaterar att utvecklingen går åt motsatt håll, med USA i stor ledning. Om “Open Skies” helt kunde ersättas av övervakning via satellit med alla uppgifter till alla 35 medlemsländer vore det bra. Tills vidare finns inga säkerhetsspolitiska eller klimatpolitiska skäl att i nuläget vidta åtgärder just för flygbränslen i “Open Skies” som torde ge kunskap som minskar krigsrisken.

    • Vad jag förstår vad detta vad som hände. Avsikten med Open Skies var att tillåta att obeväpnade observationsflygningar skulle få göras över varandras länder. USA missbrukade detta för att utföra spionage. Deras spionplan kunde ligga och cirkla i timmar över ryska känsliga försvarsinstallationer. Ryssarna reagerade med att stänga luftrummet över känsliga militära installation, vilket fördraget tillät. Då säger USA att Ryssland har brutit avtalet för att Ryssland stoppade spionaget. Det ger USA en fördel med sitt avancerade satellitbaserade spionsystem. Som vanligt får svenskarna bara den USA friserade informationen genom MSM, vilket som bekant är del av USA propagandan.

  2. Krigsrisken ökar. Stort krig i Arktis. Hur kunde det hända?
    Jo USA vill pressa Ryssland att delar med sig av sitt Arktiska vatten.
    I maj gjorde Washington det klart för Kanada att det “borde glömma sin rätt till den nordvästra arktiska korridoren.” Det har också krävt från Kina att stänga sina arktiska forskningsstationer i Norge och Island och att sluta investera i NSR-infrastrukturen.
    Nordsjövägen, som sträcker sig hela Rysslands arktiska och fjärran östregioner, förväntas bli en viktig handelsväg för varor som skickas mellan Europa och Asien. Den arktiska rutten från Sydostasien till Europa förkortar transporttiden i halva jämfört med traditionella rutter genom Suez- och Panamakanalerna. Under sovjetiden användes det främst för att leverera varor till isolerade bosättningar i Arktis.Rysslands president Vladimir Putin sa att rutten skulle bli ”nyckeln till utvecklingen av de ryska arktiska regionerna i Fjärran Östern.” Enligt Putin är målet att göra den till en “verkligt global, konkurrenskraftig transportartär” och att avsevärt öka sin godstrafik upp till 80 miljoner ton per år. Fartyg transporterar huvudsakligen flytande naturgas (LNG), olja och kol. Förra året sade Putin att fartyg under den ryska flaggan kunde få exklusiva rättigheter att transportera olja och gas längs vägen – en åtgärd som föreslagits för att öka varvsindustrin.

    Ryssland har nyligen investerat cirka 5 miljoner dollar i byggandet av en året runt djuphavshamn nära Indiga, en bosättning vid Rysslands Barentshavskust, enligt Arkhangelskregionens tillförordnad guvernör Alexander Tsybulsky.
    Det nya navet kommer att ha kapacitet att hantera 200 miljoner ton last per år och handlar om frakt från Kazakstan, Kirgizistan, Japan och Kina. Den nya hamnen kommer främst att hantera transporter av kokskol, trä, gödningsmedel, kemiska produkter och papper.
    Tsybulsky förväntar sig ett stort ekonomiskt uppsving om den nya arktisbundna järnvägen. Vi kommer att kunna hantera mest exportlast, som nu skickas via S: t Petersburg, och därmed erbjuda ekonomiska förutsättningar för våra investerare att kunna utvecklas här mer aktivt och inte slösa bort pengar på transport,

    Projektet Belkomur är en ny järnvägslinje som kommer att förbinda industriregionerna i Sibirien och Ural med hamnar i Rysslands nord- och nordväst. Den internationella järnvägsvägen över Ryssland (mellan Rysslands europeiska norr och Kina) kommer att minska avståndet för leveranser från Sibirien och Ural med 800 km. Rutten kommer att erbjuda den kortaste tillgången till norra havsruttens stora hamnar (Murmansk, Arkhangelsk, Belomorsk och Sabetta, och i framtiden, Indiga och andra).
    https://www.rt.com/op-ed/463661-arctic-war-route-sea/
    https://www.rt.com/business/489212-russia-arctic-port-investments/
    https://www.rt.com/business/488519-northern-sea-route-freight/
    https://www.rt.com/business/470954-us-russia-arctic-waters/

      • USA har en klar fördel med sina spionsatelliter, både i teknologi och antal, och det är därför USA blev så rasande när Ryssland och Kina utvecklade lasersystem som lätt kan förstöra kamerorna.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here