Även människor i Donbass dödas i kriget

66
2703
Ukraina. Donetsk förstörelse 220314.
Bild: http://alawata-rebellion.blogspot.com/2022/03/bombardement-ukrainien-au-coeur-de.html

Media är fullt av rapporter om och bilder av krigsoffer och förstörd infrastruktur i Ukraina. Detta är förståeligt och jag upprepar detta inte här.

Två läsare har sänt information om att även Donbass drabbas. Tycker att det är relevant att även rapportera detta.

I. Patrick Lancaster i Donetsk

II. Som vanligt -tystnad!
http://alawata-rebellion.blogspot.com/2022/03/bombardement-ukrainien-au-coeur-de.html

Här även en bild av förstörelse i Ukraina, av staden Lyschansk.

Ukraina Wikimedia Commons. Anti-terrorist_operation_in_eastern_Ukraine_(War_Ukraine)_(26501152794). Bild av förstörelse i staden Lyschansk i Ukraina.
Föregående artikelColombia väljer
Nästa artikelZelenskys rådgivare är positiv till möjligt fredsavtal med Ryssland i vår
Anders Romelsjö (red)
Anders Romelsjö är redaktören för Global Politics. Han drev tidigare under sex år bloggen Jinge.se som nu främst är ett arkiv med tusentals artiklar. Aktivist i den antiimperialistiska rörelsen på 1970-talet. Han har en bakgrund som läkare och professor med inriktning på forskning om alkohol, droger och folkhälsa.

66 KOMMENTARER

  1. Vad jag förstår så klarade sig Donetsk undan en ännu värre massaker. Ukrainarna sände iväg en raket lastad med splitterbomber. Luftvärnet lyckades träffa den, men en mindre laddning föll ner i staden och dödade/skadade ett antal människor. Hade raketen slagit ner oskadd med hela lasten av splitterbomber hade antagligen många mer dödats.
    Problemet tycks vara att ukrainska trupper är mycket väl befästa i närheten av Donetsk, och det är svårt att röka ut dem ur bunkrarna eftersom dessa ligger nära civila bostäder. Det går inte att använda bombning på ”normalt” sätt om man är rädd att skada även de civila i närheten.

    • Allt stämmer.

      https://www.gazeta.ru/army/2022/03/14/14629033.shtml
      Google översättare gällande själva raketen son var riktat mot centrala Donetsk mitten på dagen:
      https://t.me/neoficialniybezsonov/8774
      Referensinformation om ”Tochka-U”:
      =======================
      9N123K – klusterstridsspets som en del av 9M79K (9M79-1K) missiler, innehållande 50 fragmenteringssubmunitioner 9N24 (som väger 7,45 kg vardera, massa A-IX-20 sprängämnen – 1,45 kg, 316 fragment). Stridsspetsens massa är 482 kg, antalet fragment är 15,8 tusen. Detonationen av den centrala laddningen och öppningen av stridsspetsen initieras av en radiosensor av typen 9E326 på en höjd av 2250 m. Det drabbade området är 3,5-7 hektar. En sådan stridsspets är avsedd att förstöra arbetskraft och obepansrade fordon i öppna områden.
      ======================
      Luftvärnet lyckades träffa den och bara en av 50 ”splitter” detonerade och sprängdes.
      23 är döda.

    • På länken som Klas har lagt ut är en dokumentärfilm av en fransk krigsreporter Anne-Laure Bonnel.
      På länken nedan en intervju med henne i fransk TV.
      Hon säger att kriget i Donbass har hållit på sedan år 2014, och människorna lever under en ständig tung beskjutning, och många har tillbringat sin tid med att ta skydd i källare under beskjutningen. Hon har bevis säger hon genom fotografier och filmer som hon tagit under hela den tid som hon varit där och dokumentärfilmen som Klas lagt ut en länk till. som heter ”Donbass”.
      13000 döda sedan år 2014, och döda och skadade varje dag, beskjutningen fortsätter den har aldrig stannat av.
      .
      Journalisten på fransk TV, har svårt att tro henne då hon säger att ukrainska armen skjuter på sitt eget folk, och frågar henne om det inte kan vara Ryssland som skjuter mot dem . Hon vet mycket väl vilka som skjuter mot sin egen befolkning och hon vet var Ryssland är i Ukraina och det är inte där.
      Så lite vet alltså en journalist på fransk statlig TV om vad som händer i Ukraina.
      Han borde veta att befolkningen i Donbass önskade att Ryssland skulle komma och hjälpa dem mot ukrainska armen och att Ryssland naturligtvis inte skulle skjuta mot dem som hade begärt deras hjälp.

      https://www.youtube.com/watch?v=_nq2C3LKYjI

      • Den damen tycks vara en del av den ryska propagandan. Är hon trovärdig? ”Her coverage on conflict in Donbas region was flagged as fake due to misinterpretation and misleading statement on number of deaths and casualties.” ”StopFake.org stated her documentary movie was referencing messages used in the Russian propaganda”
        https://www.stopfake.org/fr/le-fake-d-une-journaliste-francaise-anne-laure-bonnel-l-armee-ukrainienne-bombarde-les-habitants-du-donbass/

        • Jag tror vi kan vara överens om att de skickligaste på fake news är Atlantic Council som arbetar för att sprida falska nyheter, till förmån för USA. Att skapa en sida för fake news måste man tänka på är absolut skickligaste vägen för att lura personer att inte tro på de sanna rapporterna, utan misstänkliggöra dem. Det hon säger är absolut helt trovärdigt och sant. Det finns många som vittnat om detta. Har läst flera av varandra oberoende rapporter om att ukrainska armen bombar sina egna invånare, bombar daghem, skolor och bostadshus i Donbass..

          Vi har alla dessa internetpoliser som raderar alla vittnesmål som läggs ut på twitter, facebook och youtube m.flera sociala medier. Jag hinner knappt gå ut med min hund, så är något borttaget som jag funnit. De stänger ned personers twitterkonto som har bildbevis och berättelser om ukrainska armens övergrepp. Dessa övergrepp som handlar om deras nazistiska förtrupper som Azovbataljonen, och inte deras reguljära soldater. Hörde på ukrainska radion nyss när man talar om människor i Donbass, så föraktfullt inte likt den värdesyn som vi lärt oss att man bör ha om andra människor. De sa att människor i Donbass är värdelösa, vi behöver inte ha dem, vill de inte tillhöra oss så kan de lika gärna dö. SVT har ju konstant vägrat att rapportera därifrån, och inte ett knyst om alla flyktingar till Ryssland från Donbass, sedan år 2014 en miljon flyktingar till Ryssland och ytterligare en miljon flyktingar nu till Ryssland.

          Denna tidigare officer i sovjetiskt luftförsvar, har fått hjärnskador med infarkt och hjärnblödning av den tortyr både fysiskt och psykiskt som han utsatts för i Ukrainskt fängelse. Han berättar att efter Maidan hade en aggressiv minoritet tagit makten i landet och dikterade deras liv. Han såg hur bombplan flög över hans hus, fulla med bomber till konfliktzonen och återvände tomma. Donbass skickade ut en video och bad om hjälp, och han ringde ett nummer och frågade hur han kunde hjälpa. De ville veta om bombplan var på väg till Donbass för att bomba i Donbass och för att skydda civila och han ansåg att det var ett krigsbrott att skicka dessa attackplan att bomba Donbass, därför meddelade han vilken tid och riktning attackplanen hade. Han såg planen fullastade med bomber och flög tillbaka tomma. Hans talfunktion har inte återhämtat sig ännu, efter tortyren som han utsatts för av SBU i Ukraina. Första månaden var han inlagd på sjukhus, han kunde enbart muttra. Han har inte vågat uttala sig förrän han flyttat till Ryssland och känner sig säker. Han blev arresterade för att han ville varna de civila i Donetsk och Donbass för bombplanen så de kunde ta skydd .Sedan passade de på att lägga skulden för MH-17 kraschen på honom, de fuskade ändrade datum och ändrade tider. Han ställdes inför ett utredningsteam på 5 personer, som snabbt förstod att han inte hade med MH-17 planet att göra. Innan han ställdes inför utredningsteamet hade han inte blivit slagen, för de hade misshandeln blivit uppenbar. Däremot efter detta: De dunkade hans huvud mot betongväggen, slog honom med gummibatong, han fick inte sova, ljuset var på dag och natt. Högtalarna var alltid på med hög musik, och på nätterna drog de upp honom för att misshandla honom och skrek: Vi skall lära dig älska Ukraina separatist.Han ansåg att piloterna var krigs förbrytare, för de flög för att bomba

          https://www.youtube.com/watch?v=v-5UtFDNUm8

          • Om du vill tro på en journalist som bevisligen citerar RT så är det upp till dig. Dessutom har du fel när du hävdar att Svt inte vill rapportera från Don bass. De har inte fått tillstånd att resa in. Sådana tollstånd tycks ges till de som skriver som lille Putte vill

          • Den f.d. översten Macgregor följer kriget i Ukraina och rapporterar, att han anser att ryssarna är väldigt försiktiga för att spara människoliv. Han jämför med när USA gick in i Irak, då skonades ingen. Han säger att Ryssland kunde avslutat detta, men har inte gjort det då de inte velat bomba urskillningslöst, vilket pressen oftast har skrivit, vilket Macgregor finner löjligt och säger att de varit väldigt fokuserade på att skydda civila.

            Detta säger också en spansk frivillig till en polsk journalist, att om ryssarna hade velat hade de kunnat döda tusentals av oss, men de gav oss ett val att ge oss iväg från Ukraina. Ryssarna bombade en förläggning för utländska krigare som kommit till Ukraina för att slåss mot ryssarna.
            Under bombningen dog säger han enligt ukrainsk media enbart 30 personer. Det var alltså utländska krigare som kommit dit för att kriga mot Ryssland. Ändå sparade man deras liv.

            På en ukrainsk TV-kanal tillåts en person citera Adolf Eichmann som sagt: Skall man förinta en nation, så är det nödvändigt att först börja med barnen, därför att om du dödar föräldrarna kommer barnen sedan växa upp och absolut hämnas sina föräldrar.
            Genom att döda barnen, kommer de aldrig växa upp och nationen kommer att försvinna.
            Ukrainska armen kan inte döda barnen, då det är förbjudet enligt olika konventioner och de krigslagar som finns. Däremot jag tillhör inte den ukrainska armen, och jag kommer att döda alla ryssar som jag får en chans att döda, jag kommer definitivt att göra detta.
            Jag kommer ansluta mig till Adolf Eichmann doktrinen och kommer se till att varje rysk och hans barn aldrig mer kommer att finnas på denna jorden.
            Jag hoppas alla vill ansluta sig och åtminstone döda en ryss per person.

          • Det hade varit intressant om du kunde förklara hur man ser att ett bombplan (typ?) eller vilket som helst flygplan är fullastat när man ser det flyga.

        • del av den ryska propagandan?
          Har du aldrig hört eller läst att ”Le Figaro” är en fransk tidning där Anne-Laure Bonnel jobbar?
          Och denna s k demokratiska media har blockerat hennes artiklar och videos från Donbass.

        • @H2 15 mars, 2022 At 18:23
          ”StopFake.org stated her documentary movie was referencing messages used in the Russian propaganda”

          Kolla vilka finansierar ”STOPFAKE”

          PROJEKTET STÖDS FINANSIELLT AV:
          Internationella fonden ”Renaissance”,
          US National Endowment for Democracy,
          Tjeckiens utrikesministerium
          Brittiska ambassaden i Ukraina (2015-2019)
          Foreign & Commonwealth Office (2015–2019)
          The Sigrid Raising Trust

          National Democratic Institute
          Tyska Marshallfonden

          OM OSS
          Offentlig organisation ”Media Reform Center” är en utbildningsplattform som grundats av Mohyla School of Journalism med syftet att införa hög standard på journalistikutbildning i Ukraina, öka nivån på mediekunskap, informera om farorna med propaganda och sprida falsk information (falska nyheter) i media. Sedan starten av sin existens har CMR arbetat för att införa västerländska journalistikstandarder i Ukraina och öka nivån på mediekompetens hos olika publik – från studenter och journalister till vanliga medborgare som försöker kritiskt och ansvarsfullt konsumera medieinnehåll.

          Vad fanns ”stopfake” när SBU anklagade Ryssland för mordet på journalisten Arkady Babchenko?? Han som kommande dag dök livslevande upp på presskonferensen??
          https://freewestmedia.com/2018/05/31/murdered-kremlin-critic-very-much-alive/

          https://edition.cnn.com/2018/05/30/europe/russian-arkady-babchenko-ukraine-television-intl

        • Uppenbart är Atlantic Council ute efter att misskreditera den här eminenta källan till information. Har hittat information angående lagen ”smith mundt act” som ser ut som kärnan av vad Atlantic Counsil faktisk är.
          Klistrar in några stycken från en källa, se länk nedan.

          ”“The American taxpayer certainly does not need or want
          his tax dollars used to support U.S. Government propaganda directed at
          him or her. In its final form, the 1985 Amendment required that “no
          funds authorized to be appropriated to the [USIA] shall be used to
          influence public opinion in the United States, and no program material
          prepared by the [USIA] shall be distributed within the United States. Just
          as Senator Zorinsky intended, the 1985 Amendment did little to change
          existing policy regarding the domestic dissemination ban. Rather, it served
          to foreclose any possibility of the USIA disseminating its programming
          within the United States.
          The passage of the 1985 Amendment marked the zenith of the
          domestic dissemination ban on government-produced programming. After
          that date, cracks began to develop in the wall that Senators Fulbright and
          Zorinsky built. In 1990, Congress passed an amendment to the Smith–
          Mundt Act (1990 Amendment) that required the USIA director to “make
          [programming] available to the Archivist of the United States, for domestic
          distribution . . . 12 years after the preparation of the material.” Although
          the 1990 Amendment was of little value for Americans seeking current
          information on the government’s international broadcasting efforts, it
          afforded citizens greater access to these materials for research and study
          without raising concerns about the USIA creating programming
          specifically for the purpose of “propagandizing” the American public.”

          längre ner i samma kapitel följande text följer:

          ”the BBG became a government-funded, independent agency in charge
          of overseeing all government-sponsored, nonmilitary international
          broadcasting.89 Although the source of government broadcasting shifted
          from an integrated, government-controlled agency to an independent,
          government-funded agency, the goals and operations of the Smith–Mundt
          Act—disseminating pro-American programming overseas—remained the
          same.”

          https://scholarlycommons.law.northwestern.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1203&context=nulr

      • Vivianne, varifrån har du uppgiften ”13000 döda sedan år 2014, och döda och skadade varje dag, beskjutningen fortsätter den har aldrig stannat av.” OCHA; To date, the civilian death toll of the conflict from 14 April 2014 to 31 December 2021 is estimated to be at least 3,106 people [2] (1,852 men, 1,072 women, 102 boys, 50 girls, and 30 adults whose sex is unknown) Fotnoten #2 anger 3400 om man inkluderar MH17. Under hela 2021 dödades totalt 7 civilister. https://reports.unocha.org/en/country/ukraine/

        • Ukraina har 44 miljoner invånare av dessa bor 4,4 miljoner invånare i Donbass. Deras soldater som försvarat sig mot ukrainska armen som gått till attack har lidit en förlust på 5700 soldater, medan enbart 4600 soldater på ukrainska armens sida. Andelen av den totala befolkningen en enorm skillnad.

          När det gäller civila offer så finns de enbart i de ryskspråkiga områdena där 3500 offer räknats. Väldigt tydligt är UN:s rapport att 81,4 % av civila offer är i Donbass och 16,3 % i Ukrainska regimen kontrollerade områden. Enligt Bentley (som är i Donbass och i solidaritet med de pro-ryska) så är de 16% också rysktalande personer som bor i andra områden än i Donbass.

          De pro-ryska  vill vara självständiga, inte tillhöra nazisterna i Ukraina och inte heller tillhöra Ryssland, men behöver skydd från Ryssland för att inte helt bli utplånade ,av nazisterna. Detta är nazisternas mål att ta död på dem som slogs mot nazismen under andra världskriget.

          UN:s siffror talar sitt tydliga språk mellan åren 2018 till 2021, då jag antar att Minskavtalet med vapenvila skulle råda , så blev 81,4 % skadade i det pro-ryska området och endast 16,3 % i det av Ukraina regimen kontrollerade området. Det visar tydligt vem som var den lidande i detta krig och att det inte fanns några ryska militära trupper som var där för att skydda dem. 

          According to UN figures, from 2018 to 2021, 81.4% of civilian casualties in the Donbas war came in rebel-held territory. 16.3% were in Ukrainian gov’t-controlled territory.

          • Vivianne, 2018 – 2021 dog 381 civilister i området enligt OCHA. Kan du ge mig källan till de 13.000 döda?

        • Hur säkra är dessa siffror?? Gäller H1 kl 17.22 16 mars.
          [1] OHCHR documents civilian casualties by consulting a broad range of sources and types of information evaluated for credibility and reliability, which may mean that conclusions on civilian casualties may be revised as more information becomes available and numbers may change as new information emerges over time.

  2. Dessa har levt under ständigt hot och terror dessa 8åren. Så många har mördats, flera tusentals oskyldiga civila och hundratals med barn. Det varit under löpande band dessa morden. Dom har ALDRIG haft lugn ro alla dessa åren i Donbass regionen. Dessa har levt under ständigt terror. När gäller Donbass regionen här,och allt det VIDRIGA Ukraina begått mot egna befolkningen, har genom åren fått mej att undra hur och varför döljer EU och dess VIDRIGA propaganda detta. Dessa vet och ser detta. Men på andra sidan har det varit Ryssland. Dess EU hatet mot Ryssland har tillåtit detta slakt mot egna befolkningen. Enligt mej är EU lika skyldiga. Har genom åren undrat varför och hur kan EU vara så VIDRIGA som man varit. Minsk Avtalet som också misslyckades år efter år,var ju helt för att Ukraina vägrade fullfölja det,och ALDRIG satte man press på Ukraina. Trots den massiva stödet dessa fick från hela EU över ALLA fronter. Ekonomiskt, diplomatiskt och politiskt med mera. 8år fick Ukraina åka snålskjuts på EU,utan att ens blivit något närmare EU medlemmar,som hela målet också var. Man åkte snålskjuts,och det var helt okej med EU att ständigt fiansera det sjunkande skeppet år efter år på ALLA sätt.Även Sverige är lika skyldiga. När man frågade befolkningen i alla närliggande städer i Donbass,sa alla dessa helt ärligt att utan ryska stödet och diplomatin,skulle alla i Donbass omedelbart slaktas av egna armén. Men man döljde detta jämt. EU,och dess chef Usa är dom skyldiga till ALLT som varit och hänt dessa 8åren,och nu har man fått gyllene läget att skylla allt på Ryssland genom sin VIDRIGA propagandan och desinformation

  3. Ska upprepa här också:
    Gårdagens Donetsk missiltragedi orsakad av ukro-nazis handlingar:
    https://t.me/Sladkov_plus/5073
    https://russia-today.net/voennyj-jekcpert-alekcej-leonkov-o-raketnom-ydare-po-donecky-tochkoj-u-c-kaccetnym-boepripacom/
    https://ic.pics.livejournal.com/chervonec_001/72877696/3542630/3542630_original.jpg

    de så kallade västerländska medierna ignorerade helt:
    https://ic.pics.livejournal.com/chervonec_001/72877696/3544301/3544301_original.jpg

    Men detta är inte allt.
    Bedöm nivån av gränslöshet av cynism; ABC News använde fotot av den här missilen för följande:
    https://ic.pics.livejournal.com/chervonec_001/72877696/3545018/3545018_original.jpg

  4. Det stämmer, Vivianne!
    Kriget startades 2014.
    Det pågår krig mot den ryska befolkningen i östra Ukraina sedan dess och som ”demokratiska” Europa vägrar att se.
    Ryssland är i sin amplua – att inte starta utan avsluta kriget.

  5. @H2 15 mars, 2022 At 21:26
    Från vem har SVT inte fått tillstånd??
    Ukrainska myndigheter måste bevilja tillstånd för att komma in i DONBASS

    De journalister som har besökt och besöker Donbas, har kommit in via Ryssland.

    • Elin Jönsson, Bert Sundström samt även tyska journalister. Kanske du kan ge mig exempel på journalisterutanför RT-sfären som varit där? Journalister har väl intet problem med att resa via Ryssland om det är kravet

      • Regeringen i Kiev måste bevilja tillstånd att resa in i Donbass (detta gäller även Krim) annars blir dom införda på nazi sajten Mirotvorets.

        För att slippa banditerna reser dom in via Ryssland (det är inget krav av Kiev), och införs automatisk på sajten Mirotvorets.

        Jag kan ge ex på journalister som är i Donbass: ytterligare en fransyska, Christell Neanth, americanerna George Eliason, Patrick Lancaster, engelsmannen Graham Philips, tyskan Alina Lip, finländaren Putkonen.
        Joutnalister som besökt Donbass: italienaren Di Chiessa, fransmannen Moreira, kanadensiska Eva Bartlett, det finns betydligt fler, men jag kommer inte ihåg.

        Är tveksam att Jönsson och Sundström har satt sin fot i Donbass. Inte ens på FlashBack har sådant nämnts.

        ”RT-sfären” och ”Sputnik dito rapporterar sällan från Donbass, dom är mer trovärdiga än sajter finansierade av amerikanska National Endowment for Democracy (NED) och National Democratic Institute (NDI)

  6. H2 15 mars, 2022 At 21:26

    Kan du på något sätt bevisa/bekräfta ditt påstående att ”Dessutom har du fel när du hävdar att Svt inte vill rapportera från Don bass. De har inte fått tillstånd att resa in.”?

  7. Det är intressant att läsa hur låtsas-vänstern springer benen av sig i sitt desperata försök att rättfärdiggöra Putins försök att väcka Sovjetunionen till liv igen.

    Man listar upp det ena lögnaktiga påståendet efter det andra. För att ta några exempel:

    – Att Ryssland skall anfalla Ukraina är lögner från CIA, etc. Vi såg hur det gick…
    – Ryssland använder bara precisionsvapen mot militära mål. Lögn och förbannad dikt. Ryssland använder s.k. clusterbomber, samma typ som man använde i Afghanistan. Som där döda framförallt barn som trodde det var en leksak. Man använder termobariska (vacuum bomber) mot civilbefolkningen. Man drar sig inte för att bomba sjukhus. Då kan man se spydiga kommentarer från lossas-vänstern att det bara är en ”influencer”.

    Ytterst sällan har man en länk till oberoende medier. Helst en länk till låtsas-vänsterns svar på Joakim Lamotte.

    • Jag ser närmast en bredare diskussion här än i etablerade medier. Har inte noterat att någon tydligt stödjer anfallet, men att några fäster uppmärksamhet på bakgrunden, vilket är viktigt. Statsvetaren John Mearsheimer betonar bakgrunden.

    • Per-Erik,
      Hur kan vi säkert veta vem som bombar vad?
      I det här läget alltså.
      Jämför USA:s och för all del Västeuropas förstörelser och mördande i Mellanöstern.
      Där har inte sanningen uppdagats, analyserats samt sammanställts förrän lång tid efteråt.
      Varför skulle det vara sån skillnad mot nu där många känner sig så tvärsäkra vad som hänt?
      Sedan kan man förstås spekulera i scenarier men det är en annan sak.

      Vi måste tänka på att det mesta som sägs och visas nu går ut på att försöka höja eller sänka stridsmoralen.
      Intressant då är att det kommer så lite från Ryssland.
      Säkert cirka 90% procent av alla krigspropaganda jag ser nu kommer från USA eller Västvärlden.
      Global Politics är en liten mikroskopisk rackare som skiljer ut sig från alla de andra.
      Det fungerar här i Västvärlden tack vare en historisk yttrandefrihet som tyvärr är under attack.
      Men hade fungerat sämre i ett auktoritärt land som Ryssland då verksamheten hade kunnat betraktas som fiende till staten.
      Mycket är skit i den krigiska och aggressiva demokratiska Västvärlden men yttrandefriheten är bra rotad och har än så länge klarat sig från att slitas ifrån oss.
      Det ska vi vara tacksamma för.
      Det jag ser nu i Ryssland är att en del unga, främst utbildade och urbana, lämnar landet då de ser sin yttrandefrihet hotad.
      Men de flyr inte till Väst. De flyr, eller flyttar, istället främst till forna Sovjetrepubliker i Kaukasus och Asien.
      Uzbekistan, Kirgistan, Kazakstan m.fl.
      Men gissningsvis återvänder de hem igen när konflikten är slut och freden återställts.
      För då kan det vanliga livet börja igen i Ryssland men förmodligen i en ekonomisk uppförsbacke.
      Och förmodligen utan Hamburgare och flottig Pommes Stripes från amerikanska gatukök.

      • Det hade varit fint om du kunde visa några referenser till att man flyr till forna Sovjetrepubliker som är långt värre diktaturer än Ryssland. Tåg från St. Petersburg till Helsingfors är fullbokade. Finska järnvägen överväger att sätta in fler avgångar.

        När det gäller hamburgare så är jag enig. Enda fördelen med ryska Black Star Burger är att man får plasthandskar så att man slipper kladdet. Smakar som en wooper från Burgerking.

    • Håller med! Rätt mycket av inläggen känns som s k ”Brännvinsadvokatyr” enligt principen: ”Ryssland har inte bombat. Men har de bombat var det med de bästa avsikter.”

      • L försvarar alla USA:s krig och krigsbrott utan att blinka! USA har bombat mest och mest hänsynslöst i historien och släppt mer bomber efter andra världskriget än det gjordes under världskriget som pågick i fem år.

      • Ryssland har bombat – inte medvetet civila mål utan militära (inklusive vapendepåer som USA/Nato och även Sverige skickat till Ukronazisterna – vilka reducerats till aska av Rysslands precisionsbomber. Själv jar tänk om svenska skattepengar användes i skolan, vården och omsorgen eller svensk infrastruktur. Nej dÅ! ”hjälpa demokratiska (herre josses!) Ukraina”.

        Ryssland omintetgjorde ”träningsanläggningen” i västra Ukraina, vilket hade den indirekta effekten att eterfrågan på Rysslands vapen export fick ett rejält skutt. Länder i Syd har placerat flera ordrar om att köpa olika slags vapen från Ryssarna (vilket inte ses med blida öögon av USA dock)😜

        • @Whsikeyadvokatyr
          Så alla bilder på brinnande och sprängda bostadshus är fejk?
          Kanske ett tecken på att de ryska precisionsvapnen har tagit slut – nu är det fram för restlagret av ”dumma” bomber?
          Elller kanske ett tecken på att Ryssland insett att hela den ukrainska befolkningen är dess motståndare och att det därför är fritt fram eftersom alla ukrainare är nazister?

    • @Per Erik 16 mars, 2022 At 12:54
      ”Det är intressant att läsa hur låtsas-vänstern springer benen av sig i sitt desperata försök att rättfärdiggöra Putins försök att väcka Sovjetunionen till liv igen.”
      ”Ryssland använder s.k. clusterbomber,”

      Har du en trovärdig länk till ovan påstående?

      Sedan 2014, har Ukraina använt flitigt ”klusterbomber” mot Donbass

      https://www.hrw.org/news/2014/06/06/ukraine-human-rights-watch-letter-acting-president-turchynov-and-president-elect
      https://www.hrw.org/news/2014/07/18/ukraine-letter-president-poroshenko-military-operations-luhansk-and-donetsk
      https://www.hrw.org/news/2014/07/24/ukraine-unguided-rockets-killing-civilians
      Ukraine: Widespread Use of Cluster Munitions
      Government Responsible for Cluster Attacks on Donetsk
      https://www.hrw.org/news/2014/10/20/ukraine-widespread-use-cluster-munitions
      Vilka som är värst när det gäller propaganda:
      “The Russian Propaganda Machine: Much Ado About Little as Compared with Western Stratcomm,” Gordonhahn.com Russian and Eurasian Politics, 22 January 2018, https://gordonhahn.com/2018/01/22/russian-propaganda-machine-much-ado-about-little-as-compared-with-western-stratcomm-update/
      Eastern Ukraine: Questions and Answers about the Laws of War
      https://www.hrw.org/news/2014/09/11/eastern-ukraine-questions-and-answers-about-laws-war

        • Har inget förtroende för varken HRW eller Amnesty, som man brukar säga ”Följ pengarna”
          Ben Norton tar upp i en artikel i Grayzone den 8 april 2020, Soros påverkan på Human Right Watch, med dess otrevliga kampanjer mot socialism regeringar i latinamerika, genom sitt finansiella bidrag på 100 miljoner dollar.

          Soros beskrivs som en nyckel finansiering av regimförändring politiken och en förgrundsgestalt för att hjälpa USA och Västeuropa att störta socialist orienterade regeringar i Östeuropa, för att privatisera sina ekonomier och integrera de nyligen kapitalistiska staterna i EU och NATO. Soros har också intagit en hård position mot Kina och kallat det en ”dödlig fara” för nyliberala kapitalistiska demokratier. HRW:s nyliberala politiska inriktning återspeglar ideologin hos dess miljardär sponsorer.
          HRW har en begränsad förståelse för mänskliga rättigheter där de utesluter rätten för koloniserade folk att motstå sina ockupanter, eller arbetarnas rätt att organisera och bilda en union. HRW uppmanar till smärtsamma sanktioner mot Venezuela, som redan är under en olaglig och ensidig amerikansk blockad som har orsakat döden av minst 40000 civila. 

          Ken Roth har styrt HRW i 27 år- mycket längre än de ledare som han hånar som diktatorer och han har sällan  haft en annan uppfattning än Washingtons utrikespolitiska agenda. I januari hjälpte Roth med att rättfärdiga den utomrättsliga avrättandet av den iranska toppmannen Soleimani, en fräck krigshandling som nästan kastade regionen i en katastrofal konflikt.
           
          Jose Miguel Vivanco chefen för HRW:S Amerika avdelning, är  nära allierad med  högeroppositionen i Latinamerika och avvisar alla förhandlingar med vänster regeringar och insisterar på att sanktioner är ”det enda språket de förstår”.
          Vivanco välkomnade det ekonomiska angreppet och demoniseringen av Venezuelas demokratiskt valda president Maduro som en ”diktator”
          Vivanco förstärkte sitt stöd för sanktioner och förklarade ”USA:s/Kanadas sanktioner skadar inte de fattiga (utan riktar sig till specifika tjänstemän)”Detta falska påstående har blivit avslöjat av trovärdiga internationella människorättsexperter, som varnat för att de internationella sanktionerna mot Venezuela hindrar landet från att importera medicin och medicinsk utrustning, eftersom regeringen är låst utanför det finansiella systemet och inte kan göra affärer med företag som är rädda för att drabbas av sekundära sanktioner av Washington. 

          Amnesty har liknande beroende av sina rika sponsorer som märktes speciellt när det gällde Navalny, hur de först tog bort att han skulle vara en samvetsfånge och sedan efter påtryckningar av sina sponsorer återinträdde honom i det facket.

        • @H2 16 mars, 2022 At 17:33
          Jag kan inte hitta hur HRW och Amnesty kunde bestämma att det var en RYSKT raket…
          Foto från sociala media??!!

  8. Per Erik 16 mars, 2022 At 12:37
    Det hade varit intressant om du kunde förklara hur man ser att ett bombplan (typ?) eller vilket som helst flygplan är fullastat när man ser det flyga.
    =============

    Du kanske blir förvånad Per Erik men det går att se.
    Länken är nedan:
    https://chervonec-001.livejournal.com/4025417.html
    Där kan du se videon och ett antal bilder.
    Video från 24 mars.
    Den första ukrainska Su-25:an lyckades skjuta. Den andra sköts ner vid inflygning. Den första som lyckades skjuta sköts ner i jakten, efteråt.
    Och ja, du kan se att det flygplanet var fullastat.

    • Jag funderar i vilken värld du lever? Det är helt enkelt så att det är helt omöjligt att avgöra hur mycket last ett plan bär på! Det blir som Stenmark sa till en reporter en gång: Det är inte lätt att förklara för en som inte förstår! Se dig för en låda, vilken som helst. Innan du öppnar den är det omöjligt att avgöra om den är full eller tom bara genom att se på den.

      • Jag lever i en verklig värld tycker jag, bäste Per Erik.
        Här är det en ej lastat Su-25 när man ser den flyga:
        http://www.ugrapro.ru/wp-content/uploads/2019/09/1325082073_img269_2651_rszsu25ubm.jpg

        Och här är en fullastat Su-25 när man ser den flyga:
        https://ic.pics.livejournal.com/chervonec_001/72877696/3561227/3561227_original.jpg

        Allt detta var ju ett försök att ge till dig ett svar till din föregående fråga.
        Ursäkta i fallet jag har misförstått dig helt.

        • Nu är det så att jag kommenterade Viviann Månsson påstående, där hon skriver bombplan, inte SU-25. Har hon varit i kontakt med dig eftersom du skriver SU-25? Eller är ni samma person?

          Du borde ha kontrollerat dina uppgifter, det har jag gjort. SU-25 är inte ett bombflyg utan ett flyg för understöd av marktrupper och som träningsflyg. Det kan ta enkla bomber men huvudbeväpningen är automatkanoner. Hämtat från Wikipedia, sök på SU-25

          Videon är inte daterad eller kontrollerad av en oberoende tredjepart (sidan du hänvisar till er en rysk propaganda sida). Så länge det inte finns journalistisk basis fakta ser jag det som ren skönmålning av krigsförbrytelse.

          • Detta (avsaknad av ”journalistisk basis fakta” ) gäller massor av artiklar i etablerad press. På vilket faktaunderlag och utifrån vilka värderingar kallar du en text ”skönmålning av krigsförbrytelse.”?

          • Per Erik 18 mars, 2022 At 11:48
            Nej, bäste Per Erik, vi är inte samma person som Viviann Månsson.
            Definitivt inte.
            Jag är en ryss från Ryssland, Viviann Månsson med högsta sannolighet är en svensk från Sverige.
            Hur som helst är vi olika personer.
            Jag har användat bilder med SU-25 enbart för att visa till dig att det är möjligt att se om ett flygplan är fullastat eller ej.
            Jag kunde ta som en exampel ett annat flygplan.
            Hoppas att jag har lyckats med förklaringen av själva idén denna gången.

      • Det är märkligt, en man har blivit svårt misshandlad av SBU (ukrainsk säkerhetstjänst), och fått skador för livet, och det enda du tänker på är att du inte tror att han kan veta att planen som flög ovanför hans hus verkligen var fullastade med bomber.
        Han är flyg försvarsofficer, och skulle kunna säga som Stenmark : Det är inte lätt att förklara för den som inte förstår.
        Han kan säkert veta genom kännemärken som vi inte kan förstå, som jag inte ens kan gissa mig till, men som han säkert vet, att planen var fullastade med bomber.
        Han har ju exakt och noggrant bokfört alla attackplan som flög för att bomba i en viss riktning, för att varna de civila så de skulle kunna söka skydd.
        Det är ju hans berättelse som jag återger.
        Om du har lyssnat på intervjun med honom, så säger åklagaren Oleg Peresada under rättegången, att hans vittnesmål stämmer: Vi flög den dagen och vi bombade.

        • Vivianne Månsson 18 mars, 2022 At 06:33
          Nu har jag gått vilse.
          Är detta inlägget riktat till mig? Eller tänkte du svara till Per Erik?

          • Alexander Kalasjnikov 18 mars kl. 13:59
            Det var ett svar till Per Erik, denna flyg försvarsofficer säger i intervjun att det var SU-25 Attack planes, som flög och bombade.
            Han fick även stöd av åklagaren under rättegången, att ukrainsk flygvapen flög och de bombade den dagen som denne flyg försvarsofficer vittnade om att det hade skett.
            Intervjuaren frågar honom om han är säker på vilket flygplan det var, och han är väldigt säker på sitt svar.

        • Vivianne Månsson 18 mars, 2022 At 17:22
          Ja, Vivianne, jag har läst om denna försvarsofficer du har nämnt.
          Tusentals andra har blivit svårt misshandlad/dödat av SBU och nazi bataljoner också.
          Nu när Mariupol flygplats har blivit befriat så att det är mycket möjligt att vi kommer o se många bevis/fakta på det t o m massgrav kanske tyvärr.
          Ett ökända fängelse med ett cynisk namn ”Biblioteket” har funnits där fr o m 2014.

  9. Svar till Anders Romelsjö:

    Med begreppet skönmålning av krigsförbrytelser menar jag kommentarer som endast handlar om hur ryska medlöpare blir angripna. När det borde handlar om Rysslands överfall på Ukraina och deras krigsförbrytelser med angrepp på civila mål. Faktiskt på samma sätt som när man bombade Groznyj till grus. Kunde vara intressant att höra hur man försvarar det övergreppet? Fanns det ett Tjetjensk Azovbataljon där också?

    När det gäller artiklar i etablerad press så har man faktaavdelningar. Har läst att Norska Aftenposten har 11 personer som bara granskar artiklar som handlar om kriget i Ukraina. Men visst, det förekommer fel i MSM, för att använda det begreppet. Skillnaden är att om det blir fel så kommer det en korrektion.

    Du har ju själv refererat till The Guardian, en oberoende kvalitetstidning som lever av lösförsäljning och frivilliga bidrag och utan betalningsmur. menar du att The Guardian innehåller mycket fel? Och i så fall, kan du visa till något av felen som är bekräftat fel av oberoende källor?

    • I Korthet: Kommentarer/artiklar ”som endast handlar om hur ryska medlöpare blir angripna. . Men media översvämmas av artiklar, bilder och kommentarer som inte nämner något om hur invånare i Donbass blir angripna. Vad är ”ryska medlöpare”?

      Tjetjenien: Utländska intressen försökte här splittra en provins en bit inne i Ryssland. Jag återger då och då artiklar i The Guardian.

KOMMENTERA

Please enter your comment!
Please enter your name here