Brexit utan avtal med EU är återtagen suveränitet

3
1468

Inledning: Media rapporterar att premiärminister May fick ett nederlag av historiska mått i parlamentet vid omröstning om avtalet med EU. Röstsiffrorna blev 432 röster mot och 202 röster för. Det var nästan 100 år sedan en brittisk regering fick en sådan förlust i parlamentet. Över 100 medlemmar i premiärministerns prti röstade mot avtalet. Labourledaren Corbyn har proklamerat misstroendeomröstning om May, kanske redan i morgon. May bedöms vinna den.
På måndag ska regeringen återkomma med en ny plan till parlamentet.

Med dett som bakgrund återpublicerar jag nedanstående artikel som publicerades igår kväll på Facebookssidan för Folkrörelsen Nej till EU. Facebook: Folkrörelsen Nej till EU. Återges med författarens tillåtelse (förstås).


Brexit utan avtal med EU är återtagen suveränitet

Den 15 januari kommer med all sannolikhet Theresa May att lida ett svidande nederlag, när hennes bristfälliga Brexitavtal med EU kommer att röstas ned i det engelska parlamentet. När jag var inbjuden till Folkrörelsen Nei til EUs landsmöte i Norge var den inbjudna gästen och labourledamoten Kate Hoey mycket tydlig med att om det antingen blir ett avtal med EU, eller så blir det inget avtal alls (hård brexit). Hon vände sig bestämt emot den besvikna EU-eliten som startat en kampanj för en ny folkomröstning som döpts till ”People’s vote”, men som ”Labour leave” (Lämna EU-organisationen inom Labourpartiet) döpt om till ”Losers vote”. ”Vi vill inte bli förrådda, så vi har startat kampanjen ’Vi vill inte ha en andra folkomröstning”.

Hon sade också att EU gärna vill ha en andra folkomröstning och spelar ett politiskt spel när EU först krävde utträdesförhandlingar och först därefter förhandlingar om framtida ekonomiska relationer. Gränsfrågan med Irland har använts för att försöka få Storbritannien tillbaka i EU. ”Vi måste kunna lämna EU på ett anständigt sätt”, menade hon, och tillade att ”vi vill ha verkligt oberoende”.

Labour leave har uttryckt fem viktiga mål på sin hemsida:
• Ta tillbaka all rättslig makt till parlamentet för att förnya vår demokrati
• Tillförsäkra full kontroll över invandringspolitik och visa
• Trygga fri handel med varor och tjänster med Europa
• Eftersträva en global handel som skyddar den offentliga servicen
• Återbalansera ekonomin för att hjälpa företag att uppnå högre produktivitet, som leder till högre löner och investeringar i infrastruktur för att understödja en exportledd tillväxt.

Det är lättare förstå varför det blev ett Brexit om man inser den enorma avindustrialisering som EU har aktivt bidragit till. Här kommer bara några exempel:
• Cadbury flyttades sin fabrik till Polen med EU-bidrag
• Ford Transit flyttade till Turkiet 2013 med EU-bidrag
• Peugot stängde sin fabrik i Ryton och flyttade produktionen till Slovakien med EU-bidrag

• Crown Closure, Bornemouth, en gång med 1 200 anställda flyttade jobben till Polen med EU-bidrag
• Texas Instruments Greenock flyttade till Tyskland med EU-bidrag
• Gillette har flyttat till Östeuropa med EU-bidrag
• Hoover Merthyr fabrik flyttade till Tjeckien och Östasien via det italienska företaget Candy med EU-backning
• Hornbys modell verksamhet har lämnat UK med alla sina modeller, leksaker och patent med EU-bidrag
• Dyson har flyttat till Malaysia med EU-lån
• M&S manufaktur har flyttat till Östasien med EU-lån

• Den brittiska arméns nya stridsfordon Ajax skall byggas i Spanien och använda svensk stål på begäran av EU för att understödja nya jobb i Spanien med EU-bidrag, hellre än i Wales
• ICI har integrerats i holländska AkzoNobel med banklån från EU, flera fabriker har lagts ned och 3 500 jobb har försvunnit
• Boots har sålts till Italien och Stefano Pessina som har högkvarter i Schweiz för att undvika skatt på ca 80 miljoner pund om året, och köpet gjordes med EU-lån
• JDS Uniphase som ägdes av två holländare köpte upp företag i UK för 20 miljoner pund med ”renovationsbidrag” från EU, vilket lett omfattande miljöförstöring, och nu tvingats lägga ned allt med 1 200 utan jobb och lämnat miljöräkningen till skattebetalarna. Företaget har också dränerat pensionsfonder

• Flygplatser i UK ägs av ett spanskt företag
• Energibolaget Scottish Power ägs av ett spanskt bolag
• De flesta av Londons bussar körs av spanska och tyska bolag
• Hinkley Point C kärnkraftverks skall byggas av fransk EDF (som delvis ägs av staten) och använda billig kinesisk stål som har visat sig ha katastrofal kvalitet i andra anläggningar. Nu säger EDF att kostnaderna kommer att mer än fördubblas.
• Bombardiers järnvägstillverkning i Derby är på fallrepet trots att EU givit bidrag, men dessa har istället använts för förtagets förlustbringande flygplanstillverkning i Kanada.

Efter denna ofullständiga uppräkning måste vem helst som tror att EU är bra för den brittiska industrin (eller industrin i Sverige) vara osedvanligt blåögd och inte lägga märke till den systematiska avindustrialiseringen i Storbritannien. EU är storföretagens projekt som driver på globalisering och avindustralisering för att förlägga jobben där arbetskraftskostnaderna för tillfället är de mest gynnsamma, en generell politik som är på gång att förgöra medlemsländernas nationella ekonomier.

Demokratin urholkas, när traditionella EU-vänliga partier inte längre står upp för medborgarna, vilket har lett till framväxten av högerextrema nationalistiska partier. Ojämlikheten når aldrig tidigare nivåer. Ett Brexit utan avtal visar vägen till en återtagen nationell suveränitet, och EU-eliten fruktar att Gula västar växer fram inte bara i Frankrike.

Relaterat.
EU-imperialismen
EU och arbetsvillkorsdirektiven

Föregående artikelGöran Therborn får Leninpriset mycket välförtjänt
Nästa artikelEU-Sanktioner mot iranier vilar på lösan sand?
Jan-Erik Gustafsson
Jan-Erik Gustafsson, Styrelsemedlem och tidigare under många år ordförande i Folkrörelsen Nej till EU.

3 KOMMENTARER

  1. EU har varit en guldgruva för storföretagen. De har flyttat produktion till låglöneländer MED EU-bidrag. Produktrna har därefter kunnat skeppas fritt i EU:s frihandel, medan folken i EU fått betala hela kalaset. De ökade transporterna, ofta genom billiga transportfirmor med lägre miljökrav, har givetvis ökat utsläppen, men även gjort de arbetare som transporterat miljövänligt tidigare, arbetslösa.

KOMMENTERA

Please enter your comment!
Please enter your name here