Ukraina: Krigets vinnare och förlorare. Vad bör göras?

82
2643
Biden och Putin. shutterstock_1876506697

 

Jag känner att jag måste föra fram frågor och åsikter som malar inom mig, nu även nattetid. Förmodar att detta är kontroversiellt bland en del läsare.

Krigets stora förlorare är Ryssland genom denna folkrättsvidriga attack utan förankring i befolkningen och med  helt orealistiska mål om ”demilitarisation” och ”denazifiering”. Samtidigt som Ryssland uppger att man inte vill ockupera Ukraina. Man kan inte  genomföra ”demilitarisation” och ”denazifiering” efter mycket impopulärt anfallskrig. Och Ryssland saknar resurser för att besätta Ukraina. Dessa motsägelsefulla uttalanden pekar på en gravt felaktig analys av läget i Ukraina och i omvärlden. De mycket hårda sanktionera och kriget drabbar den ryska befolkningen hårt. Protesterna mot Putins och hans regering kommer att öka snabbt i Ryssland. Samtidigt har möjligheterna till att protestera minskat i Ryssland.

Ryssland blir internationellt en slags pariastat. Väl medveten om att USA:s/Nato:s folkrättsvidriga krig i Mellanöstern och Afghanistan varit mer brutala och dödat mångdubbelt fler och orsakat mycket större förstörelse utan att USA:s anseende påverkats nämvärt i Väst och i en stor del av världen. Ett större brott mot folkrätten. Media och ledande politiker bedömer generellt i USA:s intressen, vilket Ryssland mycket väl vet.

Sekundärt kan anseendet drabbas för stater som samarbetar med Ryssland som Kina och Syrien.

Andra förlorare är industrier i andra länder, och andra länder, som drabbas. Det är främst Europa som drabbas (Nordstream 2). Vilket indirekt ger USA-företag en fördel sett i en konkurrenssituation.

Den stora vinnaren är USA. Dess kritiska syn på Ryssland får ökat stöd, och förutsägelserna om ett ryskt anfall, som många betvivlade, visade sig stämma. Vidare gynnas företag i USA då företag i Europa torde drabbas mer av sanktioner, och då länder söker alternativ till rysk enegiförsörjning i USA. Vinnare är också Nato, EU och krigsindustrin. Inte minst EU som visat stor enighet. Ukrainas president och nazismen är också vinnare, åtminstone för en tid.

Vad bör göras – en önskelista:

  1. Ryssland måste dra sig tillbaka helt från Ukraina, och man kan använda en retorik om ”tillräckliga framgångar”, vare sig man själv eller någon annan tror på det.
  2. President Putin kanske bör avgå ganska snart, under ordnade former. Eftersom det var fel att starta detta krig, och då han gjort allvarlig felbedömning av läget i Ukraina, av mål för operationen, och av världsopinionen. Kan avgå med motivering att han ”haft förmånen att tjäna moder Ryssland så länge.” Och Putin har gjort värdefulla insatser för Ryssland som är i betydligt bättre skick än då han tog över från Jeltsin för 20 år sedan. Möjligen kommer han annars att avsättas. Landet kan och måste ledas av politiker som fortsätter en nationellt självständig rysk politik och som slår vakt om Rysslands naturresurser och intressen. Detta är skrivet av mig som i många artiklar kritiserat ”Väst” för demonisering av Ryssland. Jag tänker på kampanjerna mot Ryssland för påstått: Russigate, nedskjutning av MH17, mordförsök på avdankade spionen Skripal och på Navalny utan tillräckligt stöd alls.
  3. Angående Donetsk och Luhansk: Varför inte en folkomröstning om vart man vill höra? Vill en majoritet tillhöra Ukraina måste man, bl.a. signatärstaterna Frankrike, Tyskland och Ryssland, se till att Minsk 2 tillämpas. Över 10 000 människor har dödats av ett inbördeskrig i 8 år med Ukrainas regering som huvudansvarigt. Vilket Väst tigit om.
  4. Väst borde erkänna att Krim är en del av Ryssland.
  5. USA/Nato borde klargöra att Ukraina inte får bli medlem i Nato och Världssamfundet bör klargöra att Ukraina ska vara en neutral stat.
  6. Sanktionerna måste upphöra.
  7. En seriös diskussion måste ske av Rysslands upplevda hot, av Natos utvidgning österut etc.
  8. En seriös diskussion av statskuppen/omvälvningen i Ukraina i februari 2014, annekteringen av Krim, av Ukraina-regeringens ovilja att följa FN-stödda Minsk 2 och av nazisttolerans i Ukraina är nödvändig.

____________________________________________________________________

  1. Den i Ukraina-kriget aktualiserade kärnvapenfrågan bör starkt stimulera strävandena för att Sverige och andra stater ställer sig bakom FN:s kärnvapenförbud, vilket närmare 60 stater gjort. Men frågan om kärnvapenavskräckning finns, och om varför vissa stater men inte andra tillåts ha kärnvapen är central.
  2. Nato:s roll. Nato satsar 15 gånger mer på militären än Ryssland. Varför ska Nato behövas? Vilka intressen tjänar den?
  3. Syrien. Raqqa, förstört bl.a. av USA:s bombningar.
  4. Varför tolererar ”Världssamfundet” de mycket större och brutalare krigen av USA/Nato i Irak, Afghanistan, Syrien, Jemen, Libyen och Afghanistan som dödat minst 2 miljoner, skadat och drivit fler på flykt, tillkomsten av utbrytarrepubliken Kosovo efter 11 veckors flygbombningar av Serbien 1999 – men fördömer fullständigt och sanktionerar t.ex. Rysslands fredliga annektering av Krim efter statskuppen? Mycket större brott mot folkrätten.
  5. Sverige nära militära samarbete med världens i särklass mest krigiska stat – USA – samt deltagande i krig utomlands utan stöd i FN men av USA och dess allierade måste upphöra. Svenskt medlemskap i Nato måste fortsatt avvisas.
  6. Som fredsvän och medlem i tre fredsorganisationer vill jag förstås ha till någon typ av fredskonferens och nedrustning.

 

Föregående artikelUkrainas roll i det stora spelet
Nästa artikelVad är Azov-bataljonen i Ukraina?
Anders Romelsjö (red)
Anders Romelsjö är redaktören för Global Politics. Han drev tidigare under sex år bloggen Jinge.se som nu främst är ett arkiv med tusentals artiklar. Aktivist i den antiimperialistiska rörelsen på 1970-talet. Han har en bakgrund som läkare och professor med inriktning på forskning om alkohol, droger och folkhälsa.

82 KOMMENTARER

  1. Vet inte… Men det låter som du börjar bli lite ängslig?
    Du tror inte längre på Rysslands strategi och planer?

    • Ryssland har ingen chans att vinna kriget utan mycket stora insatser. Och vad ska man göra sedan med ett delvis förstört land, med en motsträvig befolkning sedan miljoner flytt, och med egen mycket försämrad ekonomi? Nato kommer att vara betydligt starkare än Ryssland efter ett sådant krig.

      • Det jag sett på krigskartorna är att det endast är begränsade delar av Ukraina som hittills utsatts av specialoperationen.
        Det är främst områdena runt Kiev där regimen har sitt högsäte + de delar som gränsar mot Ryssland och det är den östra och sydöstra delen av Ukraina. Samt ned till Adessa.

        Ukraina är ett stort landområde nästan lika stort som Sveriges och den större delen av Ukraina, västra delen, verkar helt oberörd av specialoperationen.

        Jag tror det är avhängigt hur mycket västvärlden lägger sig operationen om hur stora delar av Ukraina som ska förstöras.
        Jag tror också Ryssland vill helst vill sköta den här saken själva så att så lite som möjligt ska bli förstört och så få civila som möjligt ska drabbas.

        Socialister är gruppmänniskor men tänk efter noga innan du nu rycks med i gruppen eller flocken.
        Det samma vill jag rekommendera Vänsterpartiet.

        Jag ser nu högernationella Samhällsnytt mer och mer tar ställning för Ryssland.
        Vill du jag ska hamna hos dem i stället för att vara kvar här?

        https://samnytt.se/vandningen-gazprom-ska-bygga-gigantisk-gasledning-till-kina/

        Kriget i Ukraina är ett krig mellan slaver.
        Vad har västvärlden inklusive USA där att göra?

        Tänker du gå med imperialisterna ???

    • Man kan visst fråga sig vad som bör göras och vem bär skulden till nuvarande situation i Europa.
      Och visst kan det vara bra för Anders Romelsjös självbild, om han tror sig veta vet vad som bör göras.

      USA var tvungen att snabbt dra ut all sin flygövervakning på lägre nivå från Ukraina och gå över till alternativen för mycket hög höjd.
      Man undrar med detta erkännande, om USA försåg Kiev med militära Intel.
      USA:s flygunderrättelsetjänst behövde verkligen vara medvetet om att Kievs armé under hela den tiden beskjutit den civila linjen Donbas under de åtta åren, med tusentals oskyldiga dödade människooffer. På samma sätt som drönaroperatörerna från Terrorkriget utplånade bröllopsfester för en stor fångst, eller hjälpte saudierna att bomba den stora bröllopshallen i Jemen för att få ett ”stort dödande”, förångades de amerikanska fingeravtrycken på det massmordet snabbt.
      Vi står nu inför, och det gör EU, vad som kan vara en obehaglig överraskning i och med att de ekonomiska konsekvenserna kan drabba mycket fler fickböcker i väst än vad deras respektive befolkningar förväntar sig.
      Till och med Schweiz frös idag alla sina ryska konton, när ingen riktig invasion inträffade i Ukraina.
      Efter 8 år av västerländskt stöd för att döda Donbas civila, beslutade Putin äntligen för att stoppa detta.

      Stanna upp en minut och fundera på om Donbas-folket hade varit amerikaner i området kring de stora sjöarna och Kanada hade beskjutit oss i åtta år och ignorerat vädjanden om att sluta. Och sedan när USA äntligen skickar in militären till Kanada för att stoppa det, stängdes USA av från Swift-systemet, alla amerikanska konton i utländska banker frystes, etc., för att ”invadera” Kanada.
      Och vi amerikanska skattebetalare skulle naturligtvis behöva betala för allt detta. Om Bulgarien eller Polen låter ukrainska piloter flyga sina SU-jaktplan i strejker mot ryska truppmål i Ukraina, vad tror du att oddsen kan vara att dessa baser kan hitta sig själva legitima mål av Rysslands kärnvapenmissilkommando?
      Och hur glada skulle alla EU-folk vara när de vaknade och upptäckte att hela världen nu var förändrad eftersom västerländska politiska och militära kommandofolk ville visa Putin vem som var chef?

      ”Vi ser ständigt stridsplan komma i mycket nära kontakt” i regionen, säger Emma Claire Foley, en Rysslandsspecialist på nedrustningsgruppen Global Zero som övervakar Military Incidents Project , som spårar ”nära samtal” mellan Nato och ryska militärstyrkor .
      ”De använder inte alltid transpondrar. De kommunicerar inte med flygledningen. I de situationerna kan det inträffa olyckor … som kan få enorma konsekvenser.”

      ”Alla personliga relationer är oerhört viktiga när du hanterar dessa frågor av otrolig konsekvens,” tillade hon och pekade ut ”dessa onödiga uppdrag med kärnvapenkapabla flygplan.” ”Allt detta innebär en risk för eskalering,” sa Foley.
      När den ryska invasionen började på allvar förra veckan beordrades amerikanska styrkor i regionen omedelbart att dra sig tillbaka från krigsområdet.
      ”Så fort ryssarna gjorde som de gjorde, var vi tvungna att gå ur vägen”, sa en av de amerikanska militärtjänstemännen i Europa som var direkt involverad i planeringen.
      Det inkluderade att omdirigera en ”ganska robust” operation av spionplan och drönare som flyger över ukrainskt luftrum, sa tjänstemannen.
      Nu förlitar sig det amerikanska flygvapnet på högtflygande flygplan över Ukraina som U-2 spionplan som kan undvika de flesta luftvärnsmissiler och drönare eftersom det finns ”lite mer risktolerans för det.”
      Jim W. Dean är chefredaktör för Veterans Today involverad i drift, utveckling och skrivande, plus ett aktivt schema med TV- och radiointervjuer.
      https://www.veteranstoday.com/2022/02/28/pentagon-wants-moscow-back-channels-to-prevent-nuclear-escalation/

  2. Jag håller med dig i stort men har ytterligare två frågor:
    Varför accepterar väst USA:s rekordhårda sanktioner mot Kubas befolkning utan att Kuba invaderat utom med sjukvård och utbildning?
    Varför får Marocko fortsätta sitt krig och sin olagliga ockupation av Västsahara utan ens hot om sanktioner?

    • ”Varför accepterar väst USA:s rekordhårda sanktioner mot Kubas befolkning utan att Kuba invaderat utom med sjukvård och utbildning?”

      Därför ekonomiska sanktioner syns och märks endast för dem som drabbas av dem.
      Ni kan skrika er hesa här om ”rekordhårda sanktioner mot Kubas befolkning” men hur många tror du lyssnar och tar till sig?
      Jag är här inne flera och ibland många gånger om dagen men hur allvarlig tror du jag tycker Kuba-blockaden är?
      Kuba är Kuba som det är för mig och säkert för de flesta andra som inte lever i den utopiska drömmen vilka jag tror är ganska få.
      Det är det spektakulära som har betydelse för opinionen och inte sådant som gömmer sig någonstans där bakom.
      Det ankommer endast de insatta och experterna.
      Politiker är experter på vad de gör.

      Vad säger ”mannen eller kvinnan på gatan” nånstans på Kuba idag om den flera decennier långa blockaden?
      Har jag hört några protester?
      Nä, faktiskt inte.

  3. Jag instämmer i din analys Anders.
    Jag passar även på att påminna nya läsare om de förslag till riskreducering experter sammanställt i december 2020
    https://www.europeanleadershipnetwork.org/wp-content/uploads/2020/12/8-2a-Russia-NATO-Statement-Final-Draft.pdf
    och med svensk sammanfattning som du publicerade här:
    https://www.globalpolitics.se/riskreducering-av-vapnad-konflikt-mellan-nato-och-ryssland/

    Alla dina punkter är viktiga att begrunda. Jag vill dock särskilt kommentera punkt 13, som även relaterar till nr 5, 7, 9, 10, 12 och 14. Det borde vara helt oacceptabelt för ett fredligt demokratiskt land att tolerera, eller än värre, bjuda in världens värsta kärnvapenterrorvapen B-52H Stratofortress och B1-B Lancer från en terrorstat som systematiskt bryter mot FN:s konvention om mänskliga rättigheter (federala dödsstraff mm) att öva kärnvapenanfall på svenskt territorium:
    https://www.globalpolitics.se/usas-bombflyg-ovade-ater-i-sverige-krigsforberedelse-mot-ryssland-med-hjalp-av-usa-medaljerad-flygvapenchef/
    https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Boeing_B-52_Stratofortress
    ” Under Kalla kriget fanns B-52:or i luften dygnet runt, redo att attackera Sovjetunionen. Under denna period bar planen hela tiden kärnvapen. Av alla bomber som fälldes under Operation ökenstorm 1991, släpptes 40 procent från B-52.”

    Det gör Sverige till medbrottsling på motsvarande sätt som då vår regering tillät nazityskland fri passage med 105 tåg fullastade med soldater och krigsmateriel genom svenskt territorium sommaren 1941:
    https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Engelbrechtdivisionen

    När skall vi lära oss!?
    Fred skapas inte av mer terrorvapen (som kärnvapen) utan med ömsesidig samverkan och respekt. Att låta sig påverkas av extrema propagandaverktyg (Atlantic Council, Fri värld, etc) och ge dess politiska lakejer (Carl Bildt, Fredrik Reinfeldt, Hans Wallmark, Pål Jonson, etc) mandat att gå kärnvapenindustrins ärende i form medlemskap i en provokativt krigisk klubb (NATO) är som att langa bensin då man försöker att släcka bränder.

    Efter Putins fall behövs allians- och kärnvapenfria stater mer än någonsin. Då har Sverige en smått unik möjlighet att bidra till fred, i synnerhet om vi klipper bojan (den transatlantiska länken) och ratificerar FN:s kärnvapenförbud:
    https://www.icanw.org/sweden

  4. Nej, jag håller inte med. Vi vet lite om vad befolkningarna anser, här är fältet fritt för propaganda. Ryssarna är mycket försiktiga militärt, de försöker verkligen minimera skador på det civila samhället, allt tyder på att de har en mycket väl genomtänkt strategi. Det intressanta är vad de rysktalande i Ukraina anser och det får vi inte veta eftersom alla reportrar finns i Lviv, som är ukrainskt och rysslandsfientligt. Det kan förstås gå åt båda hållen, eftersom väst sätter in så våldsamma sanktioner och försöker göra Ryssland till en pari internationellt. Jag blir verkligen besviken om vänsterpartiet, av taktiska skäl, skulle svänga i vapenfrågan. Alla springer åt samma håll och det är trist att skåda.

    • Mitt intryck är också att ” Ryssarna är mycket försiktiga militärt, de försöker verkligen minimera skador på det civila samhället, allt tyder på att de har en mycket väl genomtänkt strategi.” Fast radion rapporterar att bostadshus beskjutits i Kharkov. Någon ”expert” undrade varför inge flygbombningar sker. Vill gärna tro att detta beror på omtanke om civilbefolkningen.

    • Alla på min gata springer också åt samma håll, jag blir så trött på dem, för de har noll koll, men tar kraftig ställning för USA. Jag har upptäckt ett effektivt sätt att bli av med dem, innan de hinner spy ut alla sina otrevligheter mot Ryssland säger jag: ”Ja visst är det förfärligt vad USA gör”, då ser man chockerad ut och springer iväg utan att fråga varför jag säger så, en person jag trodde nästan hon skulle svimma, men hon lyckades hålla sig på fötterna och sprang i väg.
      Endast en person som jag känner har klarat av denna propaganda som hon möts av varje dag på SVT. Hon är helt ointresserad av utrikespolitik och låter sig inte påverkas så lätt, hon hade reagerat över att sin son hade satt den ukrainska flaggan under sin haka och hon frågade mig vad är det som händer. När jag berättade om hur nynazister har plågat de pro-ryska områdena under 8 års tid och dödat över 14000 människor i dessa områden och skadat ofantligt många flera, så blev hon uppriktigt förvånad över att vi inte fått se detta på SVT under alla dessa år.
      Hade otroligt svårt att förstå att SVT verkligen kunde veta att detta hände.

      De som sprang iväg om de hade stannat kvar kunde jag förklarat för dem vad USA har gjort i sina regim ändring krig, med början i Iran, hur man använt sig av kriminella grupper för att nå sina mål.

      Jag minns när jag var handläggare för flyktingar som kom från Pinochets diktatur i Chile, så hade jag en tolk som jag ofta specialbeställde. En dag sa hon till mig, dessa vet ingenting om politik och är inga flyktingar de tillhör kriminellt kända familjer i Chile, och att Pinochet öppnade fängelse portarna och släppte dem fria, eftersom de skulle ställa till med kaos och sedan ville han bli av med dem. Så man sålde berättelser som de skulle öva in, som de skulle uppge när de kom till Sverige för att få asyl.
      Sedan fann jag att svenska staten hade även koll på detta att man kunde köpa berättelser som man övade in när man sökte asyl, det var en statlig utredning, så handlingen går säkert fortfarande att få tag i.
      Bättre kriminell än fascist, lättare att avprogrammera med de goda resurser Sverige hade under denna tid.

      Sedan i Syrien har även USA använt sig av extrema islamister som fått gå bärsärkagång,
      Den som gjort en djupdykning i denna otrevlig obehaglig historia är William van Wagenen. Han har skrivit en bok om hur USA med sina CIA agenter opererade i Syrien många år innan kriget började. Han berättar att när CIA upptäckte att Assad var väldigt populär bland befolkningen i Syrien den absoluta majoriteten, de islamistiska grupperna som vill att det skall vara en islamisk stat har naturligtvis inte tyckt om honom.
      CIA förstod då att de måste börja en smutskastningskampanj mot honom tidigt och få människor att tro att han är den förfärliga diktatorn annars skulle de misslyckas med att avsätta honom. Detta har jag även hört från en granne till mig som berättade att hennes son som är sjöingenjör, hade arbetat i Dubai i flera år precis efter att Assad hade efterträtt hans far. Han hade då mött flera syrier som var väldigt glada över att Assad kommit till makten och hade hopp att det skulle bli bättre i Syrien.

      Nu händer det i Ukraina. När USA gjorde kuppen i Ukraina så behövde de ha nazisterna för
      bara de var tillräckligt råa och slogs på ett hårdfört och obarmhärtigt sätt.
      Massakern på Maidan, som nu är vetenskapligt bekräftat att det var högerextrema som utförde den och inte regeringssoldater som blivit beskyllda för detta. Ivan Katchanovski liberal forskare från Kanada berättar att alla kom till honom för att få reda på sanningen, men när han berättade vad han kommit fram till i sin forskning, då var det bara någon enstaka i ytterkanten som publicerade detta. Han förstod att det passade inte in i deras politiska agenda.

      USA lät ledaren för Azovbataljonen komma in i Ukrainas parlament, där han och hans parti satt t.o.m. 2019, då gällde det att rentvätta alla offentliga politiker så att det skulle se fint ut när USA fortsatte i fas 2 för att bekämpa Ryssland.
      Sedan släppte man ut alla nazister som satt fängslade i Ukraina. De behövde dock flera för att slåss mot de pro-ryska styrkorna i Donbass och Donetsk, så som det står i artikeln i TIME, så släppte man in 17000 utländska nazister från 50 olika länder rakt in i Ukraina.
      Nu har jag läst att de skall släppa in ännu flera nazister utan visa.
      Så under de senaste 8 åren har dessa nazister fått fria händer att öva krig mot den rysktalande befolkningen, med vilka medel som helst.
      USA skulle aldrig ha gett sig, de skulle provocerat till fullständig masslakt av rysktalande, för att få Ryssland att ingripa. För världen skulle ändå inte reagera.
      USA sa det öppet på videon nedan att de skall använda sig av Ukraina för att besegra Ryssland. Så galet djävulusiskt.
      Twitter poliserna är i full fart nu. Valentina Lisitsa la ut en video där hon skriker ut sin ilska:
      VAD VAR NI FREDSÄLSKANDE MÄNNISKOR, UNDER DESSA 8 ÅR DÅ ÖVER 14000 MÄNNISKOR MÖRDADES AV NAZISTER I UKRAINA, DERAS HEM BOMBADES SÖNDER.
      Sedan hade hon lagt ut bilder, nu efter några timmar var det blockerat, Det gäller att ta skärmdumpar nu.

      https://twitter.com/aaronjmate/status/1497602531467403270

  5. Du skriver att du förordar en folkomröstning i Donbas där befolkningen själva får bestämma vilket land de vill tillhöra. Som princip stödjer jag helt det förslaget. Men om befolkningen i Donbas får rätt att bestämma vilket land de vill tillhöra borde då inte denna rätt också gälla kurderna i Syrien? Och befolkningen på Taiwan, i Hong Kong och Tibet? Eller är kanske rätten att besluta till vilket land man skall tillhöra begränsad till de tillfällena där man kan anta att befolkningen röster ”rätt” utifrån din synvinkel?

    • En knivig fråga. Kurderna har inget land och är en etnisk minoritet bland andra i Syrien, och i Iran och Turkiet. Taiwan, Hongkong och Tibet är sedan länge delar av Kina om än med varierande historik.

  6. Hmm, Anders Romelsjö, du skriver ”Den stora vinnaren är USA”, är du så säker på det?
    Läste på The Saker,
    Först: Så var medveten om det faktum att vi definitivt förlorar ”informationsstriden” hittills.
    ————————————————
    Och sen: Andrei Bezrukov, Spion som utvisades från USA) är nu lärare och medlem av presidiet för rådet för utrikes- och försvarspolitik. Han är också ofta gäst i olika ryska talkshower. Bara för att förtydliga: Andrei Bezrukov brukade vara en ”NO COVER” spion för PGU/SVR, och han är utmärkt utbildad (jag läser hans skrifter och lyssnar på hans intervjuer, han är verkligen en specialist i världsklass på väster). Lyssna på vad han (och människor som han) säger nuförtiden:

    Andrei Bezrukovs kommentarer på rysk TV igår:

    Jag kan inte glömma flera saker…som jag bara skulle vilja nämna

    Först vill jag konstatera det faktum att väst lyckades dra in oss i detta krig

    Hur vi än försökte motstå detta, så är detta deras taktiska seger.

    De lyckas få två brödranationer att krocka med varandra.

    Av detta kan vi dra följande slutsats – nu har vi praktiskt taget tvingats, särskilt efter det senaste paketet av sanktioner, till en position där vi inte har något annat val än att totalt omstrukturera vår ekonomi, finanssystemet, och i huvudsak vår inrikespolitik.

    De facto har krig förklarats mot oss

    Krig… Jag vill inte säga det. Vem är jag att använda sådana termer?

    Icke desto mindre har vi ställts för faktum – själva vår överlevnad är i fara.

    Här har vi både fara och en gigantisk möjlighet.

    Poängen är, genom att taktiskt vinna och framgångsrikt bråka med det ukrainska folket, och krig är naturligtvis den ultimata nivån av gräl, de har inte förstått att de nu, genom att göra det, har totalt förstörde själva systemet som de hade byggt upp i världen.

    Det är inte synligt ännu, men om några månader kommer det att bli uppenbart att de avbrutna finansiella kedjorna, brutna ideologiska budskap och säkerhetssystemets sammanbrott –

    jag håller med – det här är säkerhetssystemets sammanbrott.

    Tillåt mig att fråga:

    Med tanke på sådana sanktioner, är det vettigt för oss att sluta med Ukraina?

    Självklart inte! Självklart inte.

    Jag vill gå längre…

    Två korta budskap som visar den mentalitet som vi bör överväga.

    Vi blir skrämda och faktiskt är många nu rädda för att Ryssland i decennier kommer att kopplas bort från allt, bli utarmat, hon kommer att förlora alla sina vänner, etc. etc. etc. etc.

    Vi har varit med om det här förut. Den unga sovjetrepubliken var omringad och hade det ännu värre. Sedan bildade alla diplomatiska förbindelser och allt normaliserades…Detta varar inte länge…

    Men jag pratar inte om det här

    Saken är att västerländska människor, och särskilt anglosaxare – allt deras tänkande är baserat på konceptet ”den rationella mannen”…hela deras rättssystem är baserat på detta koncept av ”den rationella mannen”…Alla deras strategiska lösningar bygger på begreppet ”den rationella människan”.

    Vad betyder det här? När du ställs inför ett val: ”Titta, vi kommer att straffa dig. Du vill väl inte bli straffad? Då måste du bete dig på ett sätt för att undvika detta straff”… och så vidare… “Om du hotas med sanktioner, kommer du inte att gilla det, eller hur? Du kommer att göra något för att undvika det… du kommer och förhandlar på våra villkor.”

    Denna princip om ”den rationella människan” är i kraft nu. De tänker så här även nu: ”Vi kommer att pressa Ryssland till gränsen och hon kommer att kapitulera”. Men för rysk mentalitet, slavisk mentalitet, ortodox mentalitet, österländsk mentalitet …

    denna rationella mentalitet är helt främmande!

    Här har vi: ”Jag dör hellre än att ge upp!” Det är en helt annan mentalitet .

    Här handlar det inte alls om det. Detta tänkte de inte på. Och det största misstaget.

    Poängen är att det inte är dags att döma Ryssland.

    Det är dags att tjäna Ryssland. Den tjänande klassen i Ryssland har alltid dragit henne ur alla liberala misslyckanden – av vilka det har varit fyra under de senaste 200 åren.

    Jag börjar med decembristerna, och så vidare…

    Och det har alltid varit tjänstefolket, de som bär i uniform, de som inte ställer så många frågor…plockar upp sina maskingevär och går när de blir befallda… de som står hungriga i 24 timmar vid maskinbänken … det är dessa människor som har tjänat och kommer att fortsätta att tjäna … de kommer att dra ut Ryssland!

    Det ryska folket tänker inte på ”Courchevel och iPhones”… mitt i allt tänker de på rättvisa och utveckling…. Det är vad folket vill ha av sitt ledarskap…och de kommer att stödja det.

    För oss… nu har vi en enorm möjlighet att bygga en helt annan ekonomi

    . Tja, de gav oss inget val…vi måste . Men jag påminner er om att den här ekonomin kommer att baseras på de principer som vi måste bygga upp igen, den var den näst största ekonomin i världen… och den utvecklades snabbast.

    Så här är jag en absolut optimist.

    Och om de har begått ett så gigantiskt strategiskt misstag, varför skulle vi inte visa dem hela dumheten i detta misstag?

    Just nu pågår diskussioner … i USA och i andra länder … de har rationella människor där som säger: ”Titta, hur vi har dragit ryssarna i ett hörn … vad ska vi få ut av det? Inget bra. Huvudsaken är tänk inte…”

    ”Strunt i det” – andra säger: ”På kort sikt kommer det att gå ganska dåligt för Ryssland, men på lång sikt, om några decennier, kommer det att bli riktigt illa … och det kommer bara att kollapsa” – jag pratar om sanktionerna, hur de argumenterar.

    I verkligheten är det precis tvärtom.

    Det kommer att gå riktigt illa för oss under en kort tid. Kanske inte för alla, men inte desto mindre…och sedan, på lång sikt, kommer det att ge oss möjligheten att andas normalt, bygga en självförsörjande ekonomi, eftersom, i det skalet som bildades på 1990-talet omkring oss kan Ryssland inte längre leva . Det kan inte förbli i det där lilla, täta skalet…i inrikes- och utrikespolitiken.
    Det är de som har brutit det skalet .
    https://thesaker.is/day-4-of-the-russian-offensive-in-the-ukraine/ (Googleöversatt och lite rättat)

    • På kort sikt är USA en vinnare tror jag. På litet längre sikt kan USA bli en förlorare. Om en kritisk granskning av USA:s mycket stora krigsbrott kan bryta igenom exempelvis. Vidare tror jag att kritiken i Ryssland ökar inte bara mot Putin, utan även mot den andra parten USA & Nato.

      • Jag litar på Ryssland.
        De har och har alltid haft effektiva medikamenter mot hemlandets tvivlare och förrädare.
        Kanske i det här läget är dags att Gulagera mera?

        • Du lever i ett liberalt land där du kan uttrycka dig fritt, så du borde tänka på dem som inte kan det, Du uttrycker dig föraktfullt om människor som inte har samma möjligheter som du.

          Jag känner en av dessa i som passar in i dem som artikeln handlar om. Hon håller på att förlora sitt jobb eftersom företaget vi arbetar för håller på att dra sig ut ur Ryssland. Hon är välutbildad, talar flera språk, kan sin sak och pliktuppfyllande så att man som skandinav nästan skäms om man går 5 minuter tidigare från kontoret.

          https://www.theguardian.com/commentisfree/2022/mar/01/young-russians-putin-digging-his-own-grave-ukraine-sanctions

          • Det som gör Ryssland starkt är att de inom hemlandet håller ihop.
            Den solidariteten eller ”kittet” får inte några få försöka förstöra.
            Uttala sig fritt är inte detsamma som att tillåtas vara förrädare.
            Ej heller liberala länder tillåter förrädare.
            Har du inte hört talas om den här Wiki Leaks mannen som det talats så mycket om här?
            Är det inte Gulag i liberala USA han hotas med?

        • Du verkar ha fattat allt bakfram. Putin är autokrat. han kan skicka folk till gulag, och det är därför hans trupper kan välla över gränsen.

          Han kan starta krig just därför att ingen kan invända. En betydelsfull person som invänder får tio år i fängelse. En betydelselös person kan man bara skicka kravallpolisen på. Det är det vi kan lita på.

          Tycker du att vi ska stödja att ryska antikrigsdemonstranter betraktas som landsförrädare? De är ju Ryssland som anfaller ett annat land.

          • Autokrat och ingen kan invända, hmm. Var det någon som hade invändningar när USA anföll Irak 2003? Jag vill minnas att hundratusentals demonstrerade innan, världen runt, men vad hjälpte det? Var GWB en autokrat eller var han en marionett för andra krafter? Oavsett vilket ryckte man in i och förstörde landet.

          • Gulag för politiska fångar existerar inte i dagens Ryssland! Putin kan inte alls starta krig utan Dumans godkännande! Vilken ”betydelsefull” person har Putin skickat i fängelse som varit oskyldig till brott? Rysk kravallpolis är ju inte ens hälften så brutal som franska eller belgiska!

          • Jo, Ryssland anfaller men inte utan anledning.
            Om jag förstått saken rätt så hade hotet gått så långt att fanns inget val.
            Kan du förklara för mig varför Sverige och för den delen hela västvärlden skickar vapen samt utbildar militärer i Ukraina?
            Vad är målsättningen med det tror du?

            Etnisk utrensning av ryssar i ryska urhemmet Donbass?
            Invasion på halvön Krim för att återbörda till Ukraina?
            Eller har du fler förslag som du tycker är rättfärdigade?

            Här har jag läst om femton biolaboratorier i Ukraina.
            Är de nyuppförda?
            Vad gör dom där?
            Ukraina har många välutbildade människor.

            Sedan läste jag här om tillverkning av s.k. smutsiga bomber i Tjernobyl.
            Vart ska dom bomberna fällas?
            I Donbass?
            Jemen? Eller någon annanstans i Mellanöstern?

            Kan vi lita på Ukraina?
            Ryssland gör det uppenbarligen inte och har samma erfarenhet av västra Ukraina minst hundra år tillbaka i tiden.

            Varför denna gravt överdrivna vurm för Ukraina i västvärlden där man totalt blundar för våldsam högerextremism, skumma affärer, korruption och annat elände som inte hör till vår världsdel.
            Varför är Ryssland vaket medan västvärlden sover eller inte vill se?

          • Enligt undersökningar så lär Duman och Putin ha stöd av 68% av befolkningen. 22% är emot och 10 vet inte…Jag tror att ryssarna är väl medvetna om vad ett krig innebär, och det dom gör nu är att försöka förhindra att ett betydligt större krig utbryter…

    • Jag kan tillägga att dekabristerna (decembristerna) år 1825 var liberala revolutionära officerare långt ut till vänster som gjorde uppror mot tsarstyret, som helt saknade konstitution. De överlevde ett dygn innan de halshöggs (av tsarsidan). Men dekabristerna tillhörde verkligen Rysslands första starka vänster, dess första hårdkokta revolutionärer. Dekabristerna hade fått sin näring ur de idéer den franska revolutionens vänster tog med sig i Napoléons La Grande Armée, innan det blev stillestånd vid slaget i Borodinó år 1812.

      Som så ofta fick idéerna fotfäste och slog rot, och hemliga politiska republikanska klubbar och (helt icke-religiösa) frimurarordnar bildades: allt i upplysningens anda för att störta monarkisternas diktatur: enväldet. Och allt utmynnade i dettaförsta revolutionsförsök i december 1825. Men vänstern förlorade (då). Det dröjde hela 93 reaktionära år till året 1917 då vänstern segrade med Aleksandr Kérenskij i februari 1917, då republiken äntligen bildades (som bekant).

      Tyvärr var det alltför tidigt, de hade inget organiserat stöd ute i landet (tsarens Ryssland sträckte sig då från Polen vid Preussens gräns ända över till Alaska vid kanadensiska gränsen, ett enda land som låg i tre världsdelar).

  7. Visst håller med många av punkterna. Men jag måste ändå säga att västvärlden varit helt eniga i sin korsningståget mot Ryssland i 8år nu. Detta är inte något som plötsligt dök upp förra året. Man behandlat Ryssland på VIDRIGT sätt alla dessa åren. Vissa år har varit värre än andra,men i det stora hela har detta korsningståget pågått i 8år nu. Man har demolerat och demoniserat ALLT som har med Ryssland att göra under dom åren på VIDRIGT sätt. När gäller Putin är jag helt säker att han inte ställer upp för omval 2024 om 2år och avslutar där. Det finns flertalet nya och yngre politiker i duman som kommer vara intressanta att följa och se,vilka som ställer upp. Men jag tror ändå inte på någon större skillnad när det gäller hur relationen till västvärlden blir då. Man har på riktigt behandlat Ryssland på det mest VIDRIGA sättet alla dessa åren,samtidigt som man även före Putin och under Putins tid, ALDRIG välkomnat Ryssland in i västvärldens ”hem”på ärligt sätt någonsin. Sen har vi allt med Nato,som bara växt explosionsartad från 2000talet. Helt på bekostnad av Ryssland,utan MINSTA lilla respekt för ryska önskemål på någonting och NÅGONSIN. Men att Ryssland inledde denna militära insatsen,överraskade mej mycket, som följt Ryssland och rysk politik länge. Att västvärlden med Usa,Nato i spetsen drev Ryssland till att känna sej tvingat att genomföra militära operationen finns INTE MINSTA lilla tveksamhet kring på någon som helst punkt. Man vägrat erkänna Krim efter dessa åren också, TROTS att det var fredligt och krimborna fick säga sitt. Vilket var KORKAT av västvärlden. Minsk Avtalet som man tjatade på i så många ÅR,vägrade Ukraina att genomföra och ALDRIG satte man press på Ukraina att genomföra det heller,och det var ju enbart teater. Man bara ljög ryssarna i ansiktet och spelade teater. Västvärlden med sina ständiga sanktioner emot Ryssland sedan dess,ihop med att ständigt lägga sej i Rysslands politiska processer var VIDRIGT som fan. Sen har vi den ständiga propagandan och desinformationen mot ALLT som hade med Ryssland att göra,som saknat motstycke alla dessa åren. Det var ständigt västvärlden som var i korsningståg mot Ryssland utan MINSTA stopp någonsin dessa 8åren. Medans övriga världen från Indien,Kina i öster,till Venezuela, Nicaragua, Cuba i Latinamerika, Och hela Afrika, vidare till den svåra Mellanöstern respekterade Ryssland och man var mer omtyckt än Usa exempel. Västvärlden fortsätter här sina VIDRIGA handlingar och spel i Ukraina nu,och är det någon som har avvikande röster kring vilken fråga som helst,som inte är i linje med Washington då möts man av svidande kritik och attacker på direkten så att man snabbt rättar sej i ledet. Sverige är inget undantag med att plötsligt också skicka vapen som övriga länder,och Vänsterpartiet som inte tyckte detta var bra idé,håller nu på att ändra sej och kommer med nytt beslut imorgon. Finns även Tyskland,Italien och Ungern några snabb exempel,när det gällde senaste hårdaste sanktionerna också. Hela sportvärlden har gått igenom samma mobbnings process,att helt utesluta allt som har med ryska idrottare att göra,vilket är knäppt och ologiskt. Även Fifa och Uefa har uteslutit Ryssland helt,efter att mottagit svidande attacker och stenhårt press av EU under ett helt dygn,så man tvingades ta detta beslut motvilligt. Men det pågår ju massiv propaganda och desinformation nu,om alla Rysslands militära operationer som varit. Det jag sett än så länge med den militära operationen,har ju varit EXAKT som man sa att man skulle göra. Man pausade även operationen i över ett dygn. Och det är tydligt att Ryssland ENDAST är intresserade av nazi armén. Man har ju genomfört dom militära operationerna med största försiktighet,när gäller civila liv också. Man har NOLL intresse av civila. Och kunnat se dessa 5-6dygn fler än 50tal videoklipp nu, där alla ryska soldater finns,som skyddar civila med största försiktighet. Även när civila ställt sej framför fordonet,har man direkt stannat fordonet och inte kört över personerna och tagit hand om dom. Det Ryssland sagt dagligen har ALDRIG fått komma ut till propagandan som påstår allt möjliga lögner. Men den militära operationen har sedan starten,varit på det sättet som man sagt att man skulle genomföra det på. Man måste minnas att det ENDAST är Usa,Nato och EU propagandan och desinformationen som tillåtits komma ut. Tycker det är skrämmande att man gör så,och påstår så. Hur kan det inte finnas någon som helst vuxen i rummet bland alla dessa i västvärlden? Det enda som gäller är att fortsätta pumpa in tunga vapen in i Ukraina utan kontroll,och det stämmer som Ryssland sagt,att Ukraina helt blivit en vapenfabrik. Propagandan och desinformationen här hemma i EU är 24/7. Jag hoppas på fred. Jag hoppas att Ukraina och Ryssland löser detta på fredligt sätt. Är annars orolig att Ryssland kan växla upp detta till nästa nivå,helt pga dom KORKADE Usa,Nato och EU på Ukrainas bekostnad. Hoppas det löser sej på diplomatisk väg inom mycket kort, och inte eskalerar mer. Fred är bäst

  8. Det verkar som en del börjar bli oroliga för att dras med i dragsuget efter Putin, råttorna lämnar skeppet. Nu tror jag att han avsätts på klassiskt diktatorsätt, han råkar få hjärtinfarkt eller liknande. Olikarkerna som hålls sig borta från politiken mot att kunna krafsa åt sig att frukterna av folkets svett tycker inte om att deras privata jet blir stående på marken pga bristande service och reservdelar.

    Tyvärr så blir nog inte Putin i likhet med George Bush ställd inför rätta. Som världen fungerar så blir det nog värre för hans hejaklack som saknar beskyddare. Dom kommer att ta stöten, det är bara att följa upp alla Putinvänliga kommentarer på diverse bloggar. Precis som man följer upp Daesh på internett.

    • Putin har gjort många bra insatser för Ryssland, genomgående fört en mycket fredligare politik än USA och lett en hygglig ekonomisk utveckling trots sanktioner. Under hans tid har Ryssland gjort viktiga insatser mot ofta USA-stödda terrorister i Syrien, där USA kontrollerer en stor del av nordöstra delen av landet utan att tidningar skriver ett ord om det! Men likt Jan Öberg anser jag att attacken mot Ukraina var ett misstag och ett brott mot folkrätten.

      • Det gick bra för Ryssland så länge oljepriset gick upp och medelklassen fick det bättre som stödde Putin. Men när oljepriset dök i 2014 så började hans stöd från medelklassen att minska, det dök upp opposition. En del av oppositionen blev knäade med falska skattekrav, andra blev kallade nazister (precis som Ukrainare nu blir kallade ”knarkande nazister”Sic!). En del blev regelrätt avrättade på gatan av Putins favorit, Kadyrovs folk.

        Oligarkerna höll tyst och stödde Putin på villkor att de inte blandade in sig i politiken och såg till att ge sitt ”tionde”.

        Själv blev jag chockerad när jag ombord på en Rysk båt så en kalender i mässen med bilder av Putin som matchoman i bar överkropp på häst, i skogen, ledande en trupp, på motorcykel (Ryska fascister på HD som deras amerikanska förebilder). Då borde fler än jag börjat tänka, vad är detta för en statsman?

        Ryssland är tyvärr till stor del en råvaruleverantör. Tragiskt nog så har heller inte det militärtekniska kunnandet spillt över på en civil sida precis som Kina har gjort. Ryssland är världen största veteproducent, Ukraina nr 2. Var i västvärlden ser man Ryska jordbruksmaskiner som om de hade varit bra nog kunnat konkurrera med John Deere, Kverneland, Valmet, etc? Men de finns inte.

        Jag har inte sett så många privata jet som på Sjrretmetjevo flygplatsen och då jämför jag med LA, Houston, HK och Shanghai.

        Oljeinkomsterna har gått till oligarkers och Putins släkts privata fickor, inte som i Norge, till ett fond för framtida pensioner.

        • Nja, visst har oligarkerna fortfarande stort ekonomiskt inflytande i Ryssland men inte alls lika stor som i Sverige ( Bonnier, Wallenberg) och USA t ex och huvudsaken i Ryssland är att Putin minskat oligarkernas politiska makt, vilket inte alls skett i väst där oligarker som Gates, Soros, Koch, Musk har stort inflytande! Ukraina styrs som bekant uteslutande av oligarker som har egna miliser vilket skapat fullständigt kaos och folk flyttar därifrån i massor! Och visst säljs en del ryska jordbruksmaskiner i Västeuropa som Holland men de flesta säljs i Bulgarien, Slovakien, Ukraina säkert av gammal ohejdad vana! Oljeinkomsterna går i huvudsak till att hålla ner skatterna för ryska folket som i förhållande till väst har mycket låga skatter över lag men visst äger oligarkerna mycket av oljeindustrin precis som som i USA och GB även om Ryssland likt Norge har stora statliga aktörer.

        • I många länders fartyg hänger statschefen i porträtt i kaptenens mäss, och definitivt i alla statsfartyg, precis som den svenske statschefen Bernadotte hänger i porträtt i svenska fartyg. Det är alltså inget märkligt.

      • Tis 2022-03-01 15:09
        Det här är inte en antirysk sida..
        Fredsbekämpningsoperationen i Ukraina inledde sin femte dag. Ryska styrkor har uppnått operativa framgångar i de södra, norra och östra sektorerna. Ändå måste de fortfarande omvandla dessa vinster till en strategisk framgång och slutföra störtandet och elimineringen av Kievs regimstyrkor som visar starkt motstånd i vissa delar av frontlinjen.
        Den 27 februari började den ukrainska militären massanvända fosforfylld ammunition i Kievs förorter nära Gostomel-flygfältet. Ukrainska styrkor använder fosforfyllda granater för D-30-haubitser och fosforfyllda raketer för BM-21 Grad-uppskjutare.
        Den 28 februari anlände nya attackenheter från den radikala organisationen Right Sector till Mariupol från Lvov-regionen. De placerade ut pansarfordon och artilleri i bostadsområden i staden och använde lokalbefolkningen som ”mänskliga sköldar”. Det finns rapporter om att dussintals civila har dödats av dem.
        I Severodonetsk fungerar beväpnade formationer från västra Ukraina som reträttblockerande enheter. Den 27 februari sköt de fyra ukrainska officerare som försökte dra tillbaka sina soldater ur skottlinjen.
        DPR-styrkor befriade byn Bugas, 2 kilometer från Volnovakha – regimens nyckelfäste norr om Mariupol. På kvällen den 27 februari lanserade DPR ett framsteg på självaste Volnovakha. DPR-enheter sköt också 6 km mer i riktning mot Mariupol. Bosättningarna Nizhnee, Granitnoye och Gnutovo befriades.
        Samtidigt befriade ryska styrkor den stora staden Berdyansk och närmade sig Mangush, 10 kilometer väster om Mariupol.
        Gatustriderna fortsatte i Kharkov. Moskva fortsätter att vägra att använda flyg och artilleri i bostadsområden. Den 27 februari förstördes en av de ryska forwardsgrupperna som tog sig in i staden på lätta militärfordon. Minst en militär togs till fånga. Det ryska kommandots obegripliga agerande i Kharkov-riktningen utnyttjas framgångsrikt av regimstyrkor. Det är för tidigt att tala om intagandet av staden eller till och med om partiell kontroll av den. Från och med den 28 februari är detta ett exempel på en av Kievregimens mest framgångsrika aktioner mot den ryska militären.
        Varken Sumy, Kherson eller Berdyansk eller någon av andra större städer som är blockerade eller delvis befriade har ännu spolats upp, och det är osannolikt att moppningsoperationerna kommer att påbörjas idag eller imorgon. Det finns helt enkelt inte tillräckligt med styrkor på den ryska sidan. Zaporozhie är ännu inte blockerad. Ryska styrkor som försöker omringa den ukrainska militära grupperingen i Donetsk-regionen lämnade staden bakom sin vänstra flank.

        Taktiska sammandrabbningar äger rum nära Kiev. Inga djupa genombrott har observerats. Från och med morgonen den 28 februari blockerades staden endast från nordväst. Ryssarna gör vissa framsteg och går gradvis för att blockera Kiev från väster och öster. Situationen i staden förvärras, med gäng plundrare och brottslingar på fri fot.
        Detta åtföljs av många exempel på krigsförbrytelser och en antimänsklig hållning av regimvänliga formationer. Pro-Kiev-styrkor dödar avsiktligt civila och torterar tillfångatagna ryska soldater. En av videorna som nyligen har dykt upp på nätet visar hur ukrainska soldater försöker tvinga en sårad rysk militär att ropa ”Ära åt Ukraina!” på smärtan av avrättningen. Trots hoten skrek han: ”Ära till Ryssland, ära till Ukraina!”

        Generellt bör det noteras att de ryska styrkornas frammarsch har avtagit, men det finns fortfarande kontinuerliga operativa framgångar inom ett antal områden. Kievregimen lider stora förluster och tvingas dra sig tillbaka och lämnar ”fästningsgarnisoner” i hopp om att de kan hålla tillbaka de stora ryska styrkorna och släcka framfartstakten.
        Rapporter baserade på källor i det ryska försvarsministeriet sa att under de första fyra dagarna av striderna förlorade ryska och allierade styrkor totalt 270-300 personal. Källor noterade att med tanke på operationens omfattning, som omfattade fyra fronter och inblandning av alla grenar av trupper, vilket Ryssland aldrig tidigare hade gjort i en sådan skala, var förlusterna ännu mindre än man kunde ha förväntat sig. Källan åtar sig inte att uppskatta förlusterna på den ukrainska sidan, vilket tyder på att de är flera gånger högre.

        • Ivan, den karta du försöker rita stämmer väldigt bra med den ryska propagandan men har väldigt lite med verkligheten att göra. För en vecka sedan skrev du ” Den nuvarande propagandan i Washington är att Ryssland kommer att ”invadera Ukraina” och absorbera det.
          Ryssland kommer inte att göra det”.
          Nu kallar du invasionen för Fredsbekämpningsoperationen vilket är just vad de är. Tack för det ordet. Ryssland bekämpar freden med alla medel.
          Det är dags att du förbereder dig och vänjer dig vid att Ryssland kommer vinna slaget men inte vare sig kriget eller freden. Lille Putte har redan förlorat kriget och det är bara en tidsfråga innan han plockas bort av sitt eget folk eller vad värre är: Han kommer i desperation starta ett kärnvapenkrig

          • Visst kommer Ryssland att vinna kriget men vad ska man göra med de västra delarna som inte är ryssar? En gissning är att Ukraina som ett land är slut och att de östra delarna blir ett eget land eller en del av Ryssland! Och nog var misstaget av regimen i Kiev att inte implementera Minsk-avtalet monumental dumhet kanske beroende på inkompetens eller att det var politiskt omöjligt att genomföra med tanke på de mäktiga oligarkernas motstånd! Den västliga propagandan är bara löjlig och påhittad den liknar mest en önskedröm och verkligheten kommer snart ikapp lögnerna precis som i de andra krigen som USA och EU initierade. Möjligt är att man i Moskva också hade en dröm om att få slut på eländet i Ukraina som pågått i stort sett sedan Sovjet upplöstes och att de inte insett att det gått 30 år sedan dess och inte förstår att förfallet redan gått för långt! Visst kan kriget vara en enorm felsatsning men man får väl hoppas för folkets skull att det leder till en förbättring för som det varit sedan kuppen 2014 fanns ingen väg framåt för Ukraina, bara fortsatt avfolkning och misär!

          • 68% av ryssarna godkänner denna militära intervention

            22 % är emot det

            10% är osäkra

      • Anders, brott mot folkrätten….jag tycker att det är fel att tala om Rysslands brott mot folkrätten, utan att samtidigt nämna USA:s brott mot densamma Putin har flera gånger klart deklarerat att de ska försöka undvika att deras attack skadar civilbefolkningen så lite som möjligt genom att bara bomba militära mål, men dom har att göra med riktiga banditer som drar sig in i bostadsområden, och dessa banditer när de drivs ut ur ex folkrepublikerna använder exakt samma metod som nazisterna gjorde i norra Finland, dvs den brända jordens taktik…
        Nato bombade Serbien i 78 dygn, 1999 Jugoslavien i strid med med FN-stadga och folkrätt, och dom gjorde det med utarmat uran, så att Serbien har den högsta frekvensen av cancer i hela Europa. Och detta anfallskrig som Natos ÖB Wesley Clark för kriget, skrev om i sin bok:
        ”Kosovokriget var våldsdiplomati, ett användande av militär för att påtvinga Nato-ländernas politiska vilja på Federala Jugoslaviska Republiken, eller mer exakt Serbien.”

        Här några exempel på USA:s brott mot folkrätten:

        5 februari 2003

        USA:s utrikesminister Colin Powell presenterar inför FN ”bevis” för att Irak har massförstörelsevapen och stödjer terrorism.

        12 juli 2007

        Amerikanska soldater i två apachehelikoptrar skjuter ihjäl ett dussintal civila i Bagdad, varav två journalister från Reuters. Det blir känt först tre år senare, när videon från massakern publiceras av Wikileaks.

        16 september 2007

        Legosoldater från det amerikanska privata företaget Blackwater skjuter ihjäl 17 civila irakier och skadar 20 på Nisourtorget i Bagdad.

        6 juli 2008

        49 civila dödas när USA bombar ett bröllopsfölje i Haska Meyna i Afghanistan. 39 av dem kvinnor och barn.

        2020 beordrade Trump en riktad raketattack mot den konvoj vid Iraks internationella flygplats som den iranske generalen och ledaren Qassem Soleimani färdades i.

        Expressens Magda Gad, som är på plats i Irak, är en av få journalister som försökt att ge en rättvisande bild av läget i regionen: ”Om Iran hade dödat USA:s högsta militära ledare näst efter Trump i en attack mot Kanadas flygplats hade det högst troligen blivit världskrig. Det här kommer eskalera konflikten mellan USA och Iran enormt.”, skriver hon på sin Facebooksida.

        Ännu värre framstår attacken efter att Iraks premiärminister Adil Abd al-Mahdi offentliggjort bakgrunden till Soleimanis besök. Soleimani var Irans diplomatiska sändebud i ett irakiskt medlingsförsök för att mildra spänningarna mellan Iran och Saudiarabien.

        • Ja, detta är tveklöst större brott mot folkrätten. Skrivit detta tydligt nu på två ställen i texten. Men man måste se på konsekvenserna av kriget för Ryssland och USA/Nato. Kriget i sig försvagar med stor sannolikhet Ryssland i olika avseenden, och förstärkers USA/Natos/EUs ställning. Jan Öberg har pekat på alternativ. Ett försvagat Ryssland med ökat missnöje mot Putin ökar sannolikheten för någon slags statskupp med tillkomst av en USA-positivare ledare.

    • Per-Erik
      Jag har kommenterat på många olika ställen om detta, men jag har nästan aldrig sett en Putinvänlig kommentar.
      Vilka menar du och var har du sett dom?

    • Man får inte glömma att det var en oerhörd svår situation för Putin, om han bör lyssna på den ryska Duman.
      Det kom ut först information om att Duman tagit ett beslut om att man borde erkänna Donbass och Donetsk och sedan gått till Putin för att få honom att godkänna beslutet. Det stod också att han först inte velat ta detta beslut, men att det var stora påtryckningar från Duman och även det ryska folket.
      Han erkände då dessa republiker, och sedan vad jag förstår så är Ryssland skyldig att ge dem hjälp om de efterfrågar hjälp från Ryssland.
      De ville att han skulle gå in militärt, för de såg det som den enda lösningen till det urskillningslösa mördandet från nazister som går fritt i Ukraina.
      Biletsky som bildade Azovbataljonen och som har en enorm makt i Ukraina, har skrivit på en hemsida att han absolut inte accepterar Minsk-avtalen som Putin försökte återställa. Han ville hellre ha väpnad konfrontation.
      Den ryska militären har visat större hänsyn både till människor och bostäder, vilket gjorde dem till ett lätt offer på plats.
      Då Azovbataljonen och sina likar tar inga hänsyn till vem de mördar.
      Jag såg videoklipp där ryska militärer stod med megafoner och ropade: Lämna nazisterna och kom över till oss.
      Det är så korrupt system, så Ryssland kanske blev lurade av någon nära parlamentet som blivit köpta att om de bara kom in så skulle massor av soldater gå över till dem, och så blev det inte.
      Man kan spekulera om väldigt mycket, men svårt att få reda på de verkliga orsakerna varför de gick in.

      • Situationen var svår. Han kunde ha uppskjutit beslutet om erkännande och haft det i påtryckningar i förhandlingar och fått större förståelse. Och han kunde efter erkännandet haft den nya situationen också som påtryckningsmedel. Situationen för Ryssland varämmu värre för bara 4-5 år sedan. Nu är man starkare militärt och ekonomin är bättre.

  9. Anders! Fortsättning på brott mot folkrätten : Andra Världskriget har USA bombat dessa länder Korea, Vietnam, Kina, Guatemala, Kuba, Nicaragua, Panama, El Salvador, Grenada, Kongo, Somalia, Sudan, Indonesien, Laos , Kambodja, Libanon, Libyen, Iran, Irak, Jemen, Kuwait, Syrien, Pakistan, Afghanistan, Jugoslavien. För att inte tala om alla de kupper och infiltrationer och mord och utövande av sanktioner för länder och människor runt om i världen som inte gör som dom vill! ….
    Och jag vill ställa en fråga till dig….om du och din familj bor i ett hus, och din granne hotar dig och din familj till livet? Vad gör du då? Naturligtvis ringer till polisen. Men polisen har inte tid att komma, eller kommer och försöker valhänt att få er att bli vänner. Men det blir ni inte och grannen upprepa sitt hot igen och igen….
    Inte heller kan du få något som helst stöd av de andra invånarna där du bor. Vad gör du då, Anders?

    • Jag upplever inte att läget var sådant. Ryssland var mer hotat för 4-5 år sedan. Sedan dess har Ryssland fått bättre vapen och bättre ekonomi.

      • Anders, du skriver att ”Ryssland var mer hotat för 4-5 år sedan”. Det USA/Nato och Ukrainas komikerpresident vill, det är att Ukraina ska bli ett Nato-land, och det betyder kärnvapen i Ukraina. Eftersom USA/Nato inte ha kunnat se till att få in Ukraina i Nato (jag förstår inte riktigt varför, kan någon förklara?) och komikerpresidenten på ett möte med EU, USA, Ukraina och Ryssland den 15 februari i Munchen i år säger : ”Okay, då skaffar vi själva kärnvapen i Ukraina” typ(något som bemöttes av livliga applåder från USAs/Natos och EUs delegater) …vad är det som säger att Ryssland inte känner sig enormt hotat av det, och därför tvingas sätta ner foten? Kan Ryssland försvar klara kärnvapenmissiler som kan nå Moskva på 7 minuter, och andra städer ännu fortare? Kan Ryssland försvara sig mot att allt fler länder kring Rysslands gränser går med i Nato? Varför tro du att Ryssland gick in i Ukraina?

        • Jag förstår att Ryssland har skäl att känna sig hotat. Men det fanns i denna situation andra alternativ. Jan Öberg beskriv dessa i denna artikel Varför Ryssland inte skulle ha angripit Ukraina Bara det förhållandet att han kunde vänta med att erkänna Donbass var ett påtryckningsmedel. Nu är han inne i ett krig som stärker USA:s och Natos position. I Finland har andelen som är för Nato-medlemskap ökat från 21 till 53 %. Sannolikt liknande utveckling i Sverige. Och vad ska Ryssland göra om man intar Kiev?? Hur ska man ”demilitarisera” och ”denazifiera”? Det skulle ta lång tid för Ukraina att få kärnvapen. Nu är det möjligt att Ukraina får sådana vapen snabbare, vem vet…

          • Ja men Ryssland har försök få till stånd avtal, i 8 år….. Så vitt jag förstår så var det den 15 februari som ryssarna fick nog, dom måste sätta sig i respekt.

            Jag tänker på hur Sovjetunionens diplomater åkte som skottspolar till länder i Europa i slutet av 30-talet för att få till stånd en trepartsavtal mellan Sovjet England Frankrike, ett ömsesidigt försvar mot Tyskland…i det längsta förhalade dom det..och till slut insåg Stalin m fl att det inte skulle gå att göra något annat än att sluta ett icke-angreppspakt med Tyskland så att dom fick tid på sig att förbereda sig. . Det kostade dom ändå 27 miljoner döda.
            Och om Nato-medlemskap, genom att alla fördömer Ryssland i Sverige så får ju Natoförespråkarna vatten på sin kvarn…. Jan Öbergs ”Två skorpioner i en flaska”, som om vi hade att göra med två lika aggressiva stormakter…. och det är klart att vi måste ansluta oss till Nato eftersom PSYOS i åratal har talat om för oss att Putin är en hitlerliknande galning. Eller som fredsrörelserna som alltid bara pratar om fred, och knappt någonsin analyserar vem som är orsaken till kriget…. Istället är det ju vår uppgift att gå ut och försvara Rysslands sätt att agera, om männiksor bara får fakta, så jag tror dom flesta skulle förstå att om Ryssland har försökt förhandla i 8 år, då har dom absolut inget annat än att sätta ner foten och visa var skåpet ska stå. Alltså min fråga, varför tror du att Jan Öbergs förslag skulle få gehör nu, när det inte har hänt något på 8 år.
            Förresten jag läste att Zelensky ansökt om Eu-medlemskap, och att Ryssland svarat att det kanske vore bra om ukrainarna för en gångs skull fick bestämma själva vad dom ville tillhöra, dom i väster i ett land som var med i EU, och dom i öster i ett annat land som skulle vara i allians med Ryssland . Ingen dum idé alls.

    • Alla länder har någon gång utsatts för de amerikanska undergrävande kampanjerna. 250 år- 250 krig. Erövrandet fortsätter.

  10. IS är inte USA-stödda, IS är saudiarabien kusiner, och får amerkanska vapen från saudiarabiens avsevärda lager, som de köpt för oljepengar.

      • Nej, det finns inte belägg för amerikanskt stöd. De har amerikanska vapen därför att gulfstaterna skickat. De tillhör samma riktning av islam.

        • Stödet för att USA stött terrorister och till och ISIS är mycket starkt i uttalanden från generaler och politiker i USA samt i etablerad västpress som Retuers, BBC, Newsweek etc.

          Men uppgifter från bland andra talesmän för USA anger att IS är en skapelse av USA:s politik. Inte bara det, USA och allierade ska ha hjälpt och kanske fortfarande hjälper antidemokratiska religiöst extrema och intoleranta terroristorganisationen IS, och även al-Nusra i Syrien. Det är väl belagt att också Israel stött ISIS, bl.a. av förre chefen för Mossad och av en tidigare ÖB i Israel.

          Låt mig nedan nämna några uppgifter . Ibland avser uppgifterna bara ”terroristorganisationer” och då är det svårt att veta om just IS avses. Andra stora terroristorganisationer som Jabhat Fateh al-Sham (al-Nusra) har liknande program som ISIS. Till bilden hör att en del terrorister vandrar fram och tillbaka mellan olika organisationer.
          Här en första smakbit bara. Utbildningen av terrorister i Syrien – CIA:s största fiasko?

          * Och det är mycket väl belagt att Israel stödjer ISIS. Newsweek, Wall Street Journal: Israel stödjer terroristerna i Syrien.


          1. I ett tal till studenter i Harvard 2/10 2014 sa USA:s vicepresident Joe Biden att ISIS är en skapelse av USA:s allierade .”Asked about US policy in Syria, Biden touched on the dirty secret of the current US-led war against the Islamic State in Iraq and Syria. ISIS (or ISIL as the Obama administration terms it) is essentially the creation its allies who fomented civil war in Syria against the government of President Bashar al-Assad.Referring to Turkey, Saudi Arabia and the United Arab Emirates”.

          [caption id="attachment_118415" align="alignright" width="300"] Biden. Bild: Carlos Latuffe[/caption]

          2. DN återgav 13/5 2015 en intervju med president Obama i den Londonbaserade arabiskspråkiga tidningen Asharq al-Awsat. Obama sa ”Islamiska staten (IS) är i förlängningen ett resultat av den USA-ledda invasionen av Irak”. DN 13/5 2015.
          3 I en intervju våren 2015 uppgav pensionerade generallöjtnant Michael Flynn, en tid Donald Trumps säkerhetspolitiske rådgivare, att USA:s administration medvetet “släppt fram” Al Qaeda och ISIS i Syrien och Irak. Michael Flynn är före detta chef för amerikanska Defense Intelligence Agency (DIA), en viktig militär säkerhetsorganisation. Obama, Biden, USA-general: Vi har medvetet släppt fram al-Qaida och ISIS i Syrien
          4. Förre presidentkandidaten och f.d. militäre NATO-chefen Wesley Clark menar live i CNN våren 2015 att ISIS är skapad och finansierad av ”våra närmaste allierade.” General Clark & Biden ”ISIS ett verk av våra närmaste allierade” – USA:s falska krig.
          5. BBC och sedan bland annat Reuters och Newsweek samt även SVT:s Rapport, i mer kryptiska former, rapporterade i november förra året att USA och kurdiska SDF i bussar transporterat bort uppemot 3.500 IS-krigarterrorister-Akiloviter från Raqqa till kommande strid i Idlib. USA och kurdiska SDF hjälper IS att fly från Raqqa (BBC).

          BBC skrev Raqqas smutsiga hemlighet
          ”BBC har avslöjade detaljer om en hemlig överenskommelse som tillät hundratals IS-fighters och deras familjer att fly från Raqqa, under översyn av den USA-ledda koalitionen och kurdiska styrkor som kontrollerar staden. En konvoj innefattade några av IS: s mest kända medlemmar och – trots försäkringar – dussintals utländska soldater. Några av dem har spridit sig över hela Syrien, till och med gör det så långt som till Turkiet.
          Den av kurder ledda SDF rensade Raqqa från media. ISIS flykt från basen skulle inte fotograferas och finnas på TV.

          BBC uppger att SDF offentligt sagt att endast ett fåtal dussin lokala IS-krigare hade kunnat fly.
          Men en lastbilchaufför berättar för BBC att det inte är sant.
          ”Vi tog ut omkring 4000 personer inklusive kvinnor och barn i våra och deras fordon. När vi kom in i Raqqa trodde vi att det var 200 personer som skulle fraktas bort. Bara i mitt fordon tog jag 112 personer. En annan förare säger att konvojen var 6-7 kilometer lång. Den inkluderade nästan 50 lastbilar, 13 bussar och mer än 100 av den islamiska statens egna fordon. IS-krigare med täckta ansikten satt ovanpå några av fordonen.

          Filmer som togs i hemlighet skickade till oss på BBC visar lastbilar med släpvagnar som är fulla av beväpnade män. Trots ett avtal om att endast få ta med egna vapen tog IS-soldater med allt vad de kunde bära. Tio lastbilar lastades med vapen och ammunition. ”

          Aftonbladet, men inte DN, SvD eller Expressen skriver ”De har fått grönt ljus att evakuera trupper som slagits mot IS från krigshärjade staden Raqqa. Men USA-stödda koalitionen Syrian Democratic Forces har också forslat hundratals IS-krigare in i IS-kontrollerade områden i Syrien – där de kunnat fortsätta till Turkiet och Europa.
          Det avslöjar BBC.”

          Aftonbladet
          Sedan BBC avslöjat detta har både USA-koalationen och SDF bekräftat saken. Pål Steigan

          5. Business Insider skrev hösten 2015 ”Since 2013, the CIA has been training and equipping various moderate rebel elements in the Syrian civil war in an effort to undermine the regime of Syrian President Bashar al-Assad and force him to the negotiating table. Among the range of munitions and supplies that the CIA has funneled to the various brigades of the Free Syrian Army and other moderate groups through Saudi Arabia, Jordan, and Turkey are TOW anti-tank missiles.”Business Insider
          6. Förra utrikesministern Hillary Clinton kände till stödet till ISIS Clintons e-mail och Patrick Cockburn i CounterpunchI ett e-mail i augusti 2014 skrev Hillary Clinton ”“While this military/para-military operation is moving forward, we need to use our diplomatic and more traditional intelligence assets to bring pressure on the governments of Qatar and Saudi Arabia, which are providing clandestine financial and logistic support to ISIL [Isis] and other radical Sunni groups in the region” .
          7. Medlemmen i USA:s kongress Tulsi Gabbard (Demokraterna)har protesterat mot USA:s stöd till terroristorganisationer. https://youtu.be/_qdf2WH4g9k
          8. USA föredrar ISIS framför Syriens folkvalde president enligt förre utrikesministern John Kerry. Ljudupptagning visar att USA föredrog ISIS framför Syriens folkvalde president

          Sammanfattningsvis: Bevisen för stöd från USA och allierade till terrorister är enstämmiga och starka. Lika stark som tystnaden i svenska media om detta.

          Motion i USA:s kongress mot USA:s stöd till terroristorganisation.

          H.R.608 – Stop Arming Terrorists Act föreslogs av kongressledamoten och presidentkandidaten Tulsa Gabbard, demokrat från Hawaii den 23 januari 2018. Dess ursprungliga medsponsorer var en blandning av republikaner och demokrater.
          gabbard
          ”I åratal har vår regering tillhandahållit både direkt och indirekt stöd till dessa beväpnade militanta grupper, som arbetar direkt med eller under befäl av terroristgrupper som Al-Qaida och ISIS, i deras ansträngningar för att störta den syriska regeringen”, sa Gabbard i en intervju tidigare i år.
          Texten på propositionen är enkel. Den anger endast att det ska vara förbjudet att använda federala medel att tillhandahålla förtäckt stöd till:
          (1) Al Qaida, Jabhat Fateh al-Sham, Islamiska staten i Irak och Levanten (ISIL), eller till någon individ eller grupp som är anknuten till, associerad med, samarbetar med eller tillhör sådana grupper; eller
          (2) regeringen i något land som enligt the Office of the Director of National Intelligence (ODNI) under de senaste 12 månaderna har lämnat förtäckt bistånd till en sådan grupp eller individ.

          Det enda som denna proposition gör är att förbjuda USA:s regering att ge pengar och vapen till människor som vill mörda amerikaner och som mördar oskyldiga män, kvinnor och barn över hela världen. Det är kanske den enklaste propositionen som någonsin föreslagits till kongressen. Med tanke på dess rationella och humanitära karaktär skulle man tro att kongressledamöter skulle ge den visa sitt stöd. Men inte.

          Fem månader efter introduktionen har endast 13 av de 535 medlemmarna i kongressen ställt sig bakom förslaget.

           

          * Se och lyssna på denna Youtube!

          https://youtu.be/OPBcjsE7ADc

        • Tja, om Bengt inte vill se sanningen är det ju beklagligt men ack så vanligt bland USA-nissarna här på bloggen! Snart har väl USA varken bombat Afghanistan, Irak, Libyen eller Syrien och med propagandans hjälp ska nog även denna ”whitewash” av mördandet lyckas….

    • Jodå, visst stödjer USA både IS och Al Qaida med vapen och pengar men även Frankrike, Turkiet och Norge har gjort stora ekonomiska insatser främst för den syriska grenen av IS men visst är Saudiarabien den största sponsorn av islamsk terrorism överlag. Detta är ju ingen nyhet precis och det verkar lite yrvaket att många inte insett detta? Hur har Bengt Rådberg lyckats missa att USA sponsrar terrorism om de kan utnyttja terroristerna för egen vinning? Ingen större hemlighet om man följer med lite…

    • Richard Black har vigt sitt liv till USA:s militär och hade en hög befattning inom Pentagon (jugofficer)så han vet militära systemet i USA.. Han tackar Gud för WikiLeaks, som läckt hemligheter, för han har säkert själv livslång tystnadsplikt.
      Han är mycket pedagogisk och intressant att lyssna på. Han ger ett bredare perspektiv på USA:s krigföring, än det vi får berättats för oss. Han berättar om alla terrorister USA stöder i Syrien, han säger att de kallar sig olika namn för att förvilla oss men de är alla Al-Qaida grupper.
      Han berättar hur USA stöder dessa.

      https://www.youtube.com/watch?v=0FNtEWfay_8

  11. Med mycket besvär kommer jag under dagen försöka dela en avsnitt från nyhetskanalen RT.
    Den är viktig att få dela då den belyser mycket besvärande uppgifter om väst, om vårt välstånd som kom till genom att vara koloniala i vår förhållning till omvärlden. Besvärande saker om kapitalism jämfört med socialism.
    Till slut kommer man fram till Churchill attackplan operation unthinkeble. Med detta i dagen kan man argumentera att Churchills plan är fortfarande i verking och den nya kraftmätningen är mellan öst och väst där Pultin måste värja sig för ett ny lågintensiv aggression från väst, men likväl det är unthinkeble med allt det innebär för Rysslands folk som han nu beskyddar sig från.
    Också skyddar han alla människor på världsplanet mot en ny och totalitär världsordning rotad i det gamla koloniala tänket. Se bara hur vi här i Sverige förlorade möjligheten att ta del av information från RT live sändnings kanal. Vilket indikerar att de demokratiska rättigheterna inte är så heliga egentligen. + Den massiva manipulativa propagandan vi får utstå.

  12. Vi ser egentligen något helt annat, som utspelar sig framför våra ögon, utan att någon sätter ord på det precist.

    Det är att globalismen håller på att dö. Den stora ”globala byn” där alla handlar på internet, gärna med bankkort anslutna till amerikanska VISA och MasterCard (för bästa övervakning), alla skall lära sig och bara tala engelska (minns bara de galna förslagen att Sverige skulle skrota svenska språket och övergå till engelska!) – och dessutom kunna flytta och bo var de vill – håller på att utplånas i bokstavligen alla länder, inte ens de konservativa hökarna i Washington tycks längre tro på denna sammanslagna globala idé.

    Utrikespolitik håller på att övergår från att handla om ”gemensamma idéer och värderingar” bland ”vänner, partners och allierade” (som är den amerikanska hörnstenen) håller bokstavligen på att ersättas av en utrikespolitik baserad på GEOGRAFI (som är den asiatiska strategin): där den sistnämnda håller på att segra.

    Häromdagen var det omröstning i Förenta nationernas Säkerhetsråd om en resolution framlagd av -tro det eller ej- av Albanien(!) och Förenta staterna., som skulle fördöma Ryska federationens krigshandlingar i Ukraina.

    Asiens lnder avstod helt från att rösta. De har Ryssland nu automatiskt fått på sin sida, indirekt. Arabvärlden företräds i Säkerhetsrådet av Förenade Arabemiraten som har utmärkta förbindelser med Moskva. Likaså Indien och Kina avstod från att stödja resolutionen. Brasilien ”råkade” rösta för den amerikanska resolutionen och fick genast spö hemifrån av en rasande president Bolsonaro. Brasilien kommer inte att delta i vare sig sanktioner eller liknande gentemot sin allierade i Moskva. Där tycks den brasilianska konservativa högern och dess klassiska vänster vara eniga.

    Vi ser något annat parallellt utvecklas i den större världen utanför de mest aktiva liksom de mest högröstade rösterna: den anglosaxiska världen (Kanada, Australien, Storbritannien och Förenta staterna) där inget av dessa kan påstås ha objektiva nationella säkerhetsintressen att stödja i t.ex. Ukraina, är fallande i ekonomisk styrka och militärt inflytande: dessa länder har av princip inga militärt direkta och fientliga grannar, utan ser mest på världens öden och utveckling genom långa kikare; dess militära motståndare ligger alltid minst en eller två oceaner bort.

    Napoléon vägrade en gång efter slaget vid det kända Water-L’Eau (i dagens Belgien år 1815) att smugglas ut sjövägen ur Frankrike i en torsktunna för att hamna i exil i Amerika: där han verkligen skulle vara högvilt mottagen för att bekämpa den engelska imperialismen och monarkismen, som vid ett tillfälle brände ned washingtons hus och byggnader, liksom raserade Vita Huset, London var faktiskt en gång Washingtons dödsfiende. Napoléon klagade däremot alltid klassiskt på att anglo-saxare (som han inte stod ut med) ”förstod sig inte på privatlivet”, de lägger sig i allt som inte kan rimligtvis vara i deras intressen, ens objektivt. Detta är också den anglo-amerikanska egenskapen i världen: alltid lägga sig i. Uigurer och tibetaner är alltid cyniskt intressantare som politiska spelpjäser en de egna urfolken, fattiga och andra nedtryckta.

    Frågan är hur länge det trots allt varar. Vi har Brexit med ett Skottland som håller på att frigöra sig med de engelska kärnvapenbestyckade atomubåtsbaserna därmed utan hembas, ett fullkomligt tudelat Amerika i politik och religion: dessa låter sig verkligen inte lösas på ens en generation.

    Ryssland och Kina har ihop världens mäktigaste militärmakt, strategiskt som taktiskt. Slaget om Ukraina tar tid, ingen vet vad som kommer att hända inom låt säga den närmsta månaden. Premiärminister Boris Johnsons hårda slagord alldeles nyss, igår, att låta införa en ”no-fly-zone” över Ukraina låter helt enkelt verklighetsfrämmande löjeväckande, med en massa ryska S-400 som luftförsvar på marken. Ryssland och Kina har den andra respektive allra största guldreserven i världen, Ryssland har de allra största naturresurserna i världen och Kina världens största industriella tillverkningsekonomi; Kina äger dessutom närmare 80% av alla amerikanska statsskuldpapper.

    Kriget liknar väldigt mycket den strategi som Israel använde vid inmarschen i Libanon året 1982. Man skar av landet i två delar och hade i Libanon full ockupationskontroll över den södra delen i decennier, och all övrig kontroll över norra Libanon likaså i decennier. Kiev kommer säkert hamna i en östlig avskuren sektor och den ukrainska västgränsen kommer att övervakas strikt. Fem dagar in ett krig kan ingen, framförallt inte utomstående part, avgöra hur framgångsrik en operation är. Operationen kommer att avgöra sig själv.

    Nytt för idag är att Kreml offentligt för första gången erkänt president Zelenskyj som legitim president för Ukraina. Det innebär att det kan råda vissa förhandlingsframgångar.

    Ukraina är strategiskt förlorat för framför allt Nato, som det ser ut. Dessutom är det närmast omöjligt för Nato idag att försvara till exempel länder som Baltikum och Rumänien och Bulgarien.

    De stora länderna i världen håller på att övergå att leva i en helt ny verklighet: post-globalismen, kanske rentav vi strax befinner oss i den post-amerikanska epoken. Det kontinentala Asiens länder verkar ha slutit sig samman, och ställer upp bakom Indien, Kina och Ryssland. Det är här världens nya ekonomiska, disciplinära och militära huvudpunkt, och kommer vara så under överskådlig tid många decennier framöver. Frågan är hur ”civilisamhället”, som visat sig vara imponerande starkt i Ukraina, men närmast utpånat i Ryssland, där man dock har en mycket kritisk befolkning och opinion, kommer att avgöra situationen, vet ingen.

    Ryssland kan däremot vara förlorat för Europas del. Hur Rysslands statsordning och ledning kommer att se ut vet vi inte. Kreml tycker inte om lama ankor i styret. Klarar man av att skära av Ukraina i två delar i nord-sydlig riktning med huvudstaden Kiev på ena sidan är landets ledning inkapaciterad. Det är denna utvecklingslinje som avgör krigets militära och politiska utgång, och dess inblandade parters vidare öden.

    • Ja, det här är mycket svårt att sia om! Ryssland är militärt bakbundet av att man inte kan bomba och skjuta urskillningslöst av hänsyn till civilbefolkningen som Azov-bataljonen och Banderisterna kan och har gjort i 8 år. Kan det vara så att den ryska militären underskattat svårigheterna att eliminera fienden som kan gömma sig effektivt bland civila? Mycket tyder på det! I en ren militär konfrontation med ukrainsk trupp i stora slag hade Ryssland snabbt vunnit och man undrar ju om den ryska militärledningen verkligen hade tänkt sig att i åratal vara bundna av att rensa upp bland nynazister och bataljonerna? Om man snabbt får till en uppgörelse med Zelensky och han går med på att rensa upp bland oligarkerna och deras privata förband kan kanske lugnet lägga sig ganska snabbt men det troliga är att de östra delarna sluter upp bakom Ryssland och Ukraina i praktiken delas upp i två delar även på kartan och inte bara som det varit hittills politiskt!

    • John de Naucler….jag tror du har rätt, om man läser utländska bloggar så är det många som gör samma analys, och Sverige och Europa lämnas åt sitt öde och det bankrutta USA….Jag tror att Ryssland har varit mycket smartare än väst någonsin kunde drömma om. Och det är faktiskt det enda hopp man har, för fredens skull, och för klimatets.

      • Catarina.
        Tror du verkligen att Ryssland har varit så smarta?
        Jag får mer intrycket att Putin gått i USA:s fälla.

        Det mesta tyder på att USA/NATO verkligen hetsade Zelensky till anfall. Tveksamt dock ifall Zelensky verkligen ställde upp på det. Kanske är det mer troligt att USA gick via dom högerextrema delarna i Ukrainas armé och ställde Zelensky inför fullbordat faktum.
        Hur som helst så förefaller USA/NATO ha varit angelägna om att få Ryssland att anfalla. Att sabotera Minsk2 och se till att bombardemanget mot Donbass fortsatte eller eskalerade var arbetsmetoden.

        Nu slår då USA och väst till med steg 2 i taktiken. Stopp för Nordstream2, stenhårda sanktioner och attack mot Rubeln.

        Ryssland har nu höjt räntan till 20% och kommer sannolikt att drabbas av en hel del ekonomiska problem.
        Kanske börjar också Kina att visa lite irritation över invasionen.

        USA däremot kan ta över försäljning av naturgas, sälja massor av nya vapen och få Europas länder att rätta in sig i ledet igen. Mediakriget har dom vunnit med bred marginal.
        Iallafall kortsiktigt har USA stärkt sin ställning i det geopolitiska spelet.

        Skulle USA lyckas knäcka Ryssland, så är nästa steg att ta itu med Kina. USA:s strateger har sannolikt, efter en del konstigheter, kommit fram till att det inte går att hantera båda två samtidigt.

        Om jag har rätt här så är det vi ser inte så mycket ett krig i Ukraina, som det vacklande amerikanska imperiets krig för sin överlevnad i en ny värld.

  13. Ryssarnas förtroende för Putin steg till 71 % på en vecka..
    Nivån på ryssarnas förtroende för landets president Vladimir Putin har stigit till 71 % under veckan, enligt en undersökning från Public Opinion Foundation.
    Enligt RIA Novosti med hänvisning till resultaten av en undersökning som genomfördes efter erkännandet av LPR:s och DPR:s oberoende den 27 februari, tenderar 71 % av landets invånare att lita på den ryske presidenten. Undersökningen genomfördes i 104 bosättningar i Ryssland i 53 ämnen i federationen bland 1 500 personer.
    Den 21 februari undertecknade Rysslands president Vladimir Putin ett dekret som erkänner DPR:s och LPR:s oberoende, och tre dagar senare tillkännagav starten av en speciell militär operation i Ukraina.

  14. Är dagens krig mellan Ryssland och Ukraina egentligen Lenins fel?

    I ett tal nyligen av Vladimir Putin säger han:

    “In 1922, when the USSR was created, with the Ukrainian Soviet Socialist Republic becoming one of its founders, a rather fierce debate among the Bolshevik leaders resulted in the implementation of Lenin’s plan to form a union state as a federation of equal republics. The right for the republics to freely secede from the Union was included in the text of the Declaration on the Creation of the Union of Soviet Socialist Republics and, subsequently, in the 1924 USSR Constitution. By doing so, the authors planted in the foundation of our statehood the most dangerous time bomb, which exploded the moment the safety mechanism provided by the leading role of the CPSU was gone, the party itself collapsing from within. A ”parade of sovereignties“ followed. On 8 December 1991, the so-called Belovezh Agreement on the Creation of the Commonwealth of Independent States was signed, stating that ”the USSR as a subject of international law and a geopolitical reality no longer existed.“ By the way, Ukraine never signed or ratified the CIS Charter adopted back in 1993.”

    Putin är alltså i efterhand emot utträdesparagrafen i Sovjetunionens författning. Varför tillkom den överhuvudtaget? Orsaken var att Tsarryssland var ”folkens fängelse”, för att tala med Lenin. Därför bildades Sovjetunionen bestående av jämlika republiker och en rad autonoma områden med långtgående självständighet. Jämlikar måste också kunna utträda var och en för sig. Ett system där en republik kan bestämma om de övriga republikerna får utträda är definitivt inte jämlik.

    Länken till artikeln http://en.kremlin.ru/events/president/news/66181 fungerar inte längre, vilket är intressant Jag glömde tyvärr bort att ladda ner hela artikeln, men hann läsa en del (och kopiera citatet). Putin argumenterar i övrigt i artikeln som en storrysk chauvinist under tsartiden. Ryssar, belarusier och ukrainare är ett folk, som ska förenas under ryssarnas ledning. Det är ungefär som att hävda att norrmän, danskar och svenskar ska förenas igen under Sveriges eller Danmarks ledning på grund av Kalmarunionen 1397 – 1523. Fram till 1050 talades till och med samma språk i Skandinavien, dansk tunga.

    • Knappast under Sveriges ledning i så fall! Så impopulärt som Sveriges regim och politik blivit i övriga Norden de senaste åren är svårt att slå! Sverige är numera en exportnation av knark, vapen, kriminalitet, våldsamma immigranter så att de övriga Nordiska länderna funderar på ökad mer rigorös kontroll av gränspassage från Sverige…Det är inget som tilltalar den pompösa ”Sverigebilden” som regimen i Stockholm kablar ut!

    • Sanningen är ganska enkel. De amerikanska geopolitiska projekten som påbörjades efter president George Bush senior proklamerade år 1992 att vi inträtt i en”ny världsordning” (efter järnridåns fall) har alla misslyckats.

      Inget amerikanskt statsprojekt har lyckats sedan dess: det började med Somalia 1992/1993, och sedan dess havererar alla politiska klasser i dessa länder i de amerikanska geopolitiska projekten, därför att de dels inte behärskar klassiskt politiskt hantverk, dels att det politiska landskapen komplett ”emotionaliserats” (proppats med känslor) och dels att ingen i den anglo-amerikanska sfären längre behärskar det som tyskarna av gammal hävd kallat ”Realpolitik”.

      Att orientera sig i den politiska omgivningen är det viktigaste i politiken. Man kan, som norrlänningarna säger, ”inte odla palmer som skall producera kokosnötter i Norrbotten” (på grund av vinter och tjäle), trots att de amerikanska tankesmedjorna ännu både tror på det och hävdar det. Och det är den politiska grundlagen amerikanerna försökt upphäva i över 30 år.

      Ukraina har tyvärr offrats av de neokonservativa tankesmedjorna och våldsetablissemangen i Washington: problemets narcissistiska ursprungsort.

      Som Nietzsche en gång må ha konstaterat så ”är gud död”: och den amerikanska imperialismen är döende. Dess gravplundrare kommer bara att finna ett land byggt av illusioner och historiens massivaste skuldsättning.

  15. Här kommer en kommentar som är ganska nära till verkligheten.
    Imho, förstås

    https://thesaker.is/day-6-mr-president-is-ukraine-winning-the-war-not-a-joke/#comment-1030777

    Black Cloud on March 01, 2022 · at 3:28 pm EST/EDT
    Russia was never going to win a PR war. Western media is consolidated into a handfull of corporations that are absolutely controlled by (un)intelligence agencies. Hollywood is no different, it is just another propaganda too. Every movie villain is Russian.

    When this is over and Ukraine has been restored to an independent soverign state with a democratically elected government, the west will portray it as a puppet regime and victim of Russia.

    The US is accusing Russia of doing everything that the US does: complete destruction of civilian infrastructure, war crimes, etc. Meanwhile Russia is doing everything the US claims to do: protecting civilians and restoring democracy.

    https://thesaker.is/day-6-mr-president-is-ukraine-winning-the-war-not-a-joke/#comment-1030777

  16. L 2 mars, 2022 At 01:53

    Benny – Sergej Magnitskij.

    Sanningen om Magnitsky:
    I augusti uttalade Europeiska domstolen för de mänskliga rättigheterna sin dom i Magnitsky-målet: Ryssland var tvungen att betala anhöriga till den avlidne 34 000 euro för att staten borde ha skyddat fångens liv och hälsa. Det finns ingenting i domen av ett mord. Domarna tar dock isär historien om visselblåsaren som påstås fängslas för hämnd: Magnitskijs arrestering var inte godtycklig och myndigheternas handlingar var inte skadliga. Utredningen mot Magnitsky började 2004, långt innan han gick till myndigheterna för första gången. Så står det på sidan 39 i domen. På Twitter beskriver Browder beslutet som en ”överväldigande seger”.
    Hans kampanj skapade en slags argumenterande maskin för evig rörelse, ett svänghjul som skjuter sig om och om igen. Han mottogs nyligen av diplomater från Finland, som innehar EU-rådets ordförandeskap. Det handlade om europeiska Magnitsky-sanktioner. ”Den europeiska Magnitsky-lagen blir verklighet”, twittrade Browder i mitten av oktober. Chanserna för framgång är inte dåliga: dess historia är bara för bra för att vara fel.
    https://www.spiegel.de/wirtschaft/russland-der-fall-magnitski-story-ohne-held-a-00000000-0002-0001-0000-000167093479

    Judgment Magnitskiy and Others v. Russia – detention and death in detention of Russian tax adviser
    Press Release – Chamber Judgments | Published On 27/08/2019
    https://hudoc.echr.coe.int/app/conversion/pdf/?library=ECHR&id=003-6486375-8551786&filename=Judgment%20Magnitskiy%20and%20Others%20v.%20Russia%20-%20detention%20and%20death%20in%20detention%20of%20Russian%20tax%20adviser.pdf

    THE TAX EVASION
    Court gets right that Magnitsky was rightfully arrested
    The Court: “On the same day he was arrested on suspicion of having assisted tax evasion and placed in police custody in Moscow.”
    Documentary evidence & statements by people who did sham work for Browder’s companies

    The Court said: “The accusations were based on documentary evidence relating to the payment of taxes by those companies and statements by several disabled persons who had confessed to sham work for the two companies. One of them testified that he had been in contact with Mr Magnitskiy, had received money from him and had assisted him in finding other sham employees. He also said that Mr Magnitskiy had told him what to say if questioned by the authorities and had asked him to participate in a tax dispute as a witness.”
    The sham was to say that these disabled workers were Browder’s employees so he could get a big tax write-off.
    “The next day an investigator interviewed him initially as a suspect, and then as an accused. He was charged with two counts of aggravated tax evasion committed in conspiracy with Mr Browder in respect of Dalnyaya Step and Saturn.” [They were two shell companies Browder set up in Russia to hold the shares he bought.]
    “During the interview Magnitsky argued that he had neither prepared nor submitted tax declarations on behalf of those companies, that he had not arranged for the employment of the disabled persons and that they had not pretended to work, but had actually worked for the companies.”
    That was a lie, as he had organized the fake operation, and the workers named him. Browder admitted to the scam in his 2015 U.S. court deposition.
    (https://c1.100r.org/media/2017/10/Browder-Deposition-April-15-2015.pdf )

    “The Court observes that the inquiry into alleged tax evasion, resulting in the criminal proceedings against Mr Magnitskiy, started in 2004, long before he complained that prosecuting officials had been involved in fraudulent acts.”
    The Court concluded that Magnitsky’s “arrest was not arbitrary, and that it was based on reasonable suspicion of his having committed a criminal offence.”
    The Court: Arrest after Magnitsky planned to flee the country
    https://medium.com/@lucykomisar/european-court-of-human-rights-says-russians-right-to-arrest-magnitsky-for-tax-evasion-but-claims-f387febd1f1d

    ”Browder, annars pratsam, ville undvika förhör. En video visar hur han flyr när en stämning håller på att presenteras för honom. Det måste visas i april 2015. Under ed och konfronterad med många dokument svarade han ödmjukt – mycket annorlunda än hans offentliga framträdanden. Under sex timmar överklagar advokat Mark Cymrot honom, en vresig advokat med mustasch.
    Var Magnitsky nu advokat eller skatteexpert?
    ”Han representerade mig i domstol.”
    Hade han en juridisk examen?
    ”Inte vad jag vet.”
    Gick han på juridik?
    ”Nej, han gick inte till juridik.”
    Hur många gånger har du sagt att han var din advokat? 50, 100, 200 gånger?
    ”Jag vet inte.”
    Har du någonsin sagt att han inte hade en juridisk examen?
    ”Nej.”

    https://www.spiegel.de/wirtschaft/russland-der-fall-magnitski-story-ohne-held-a-00000000-0002-0001-0000-000167093479

  17. Ukraina passar på att be sina borgenärer att skriva av sin skuld på 57 miljarder dollar
    Från och med 1992 med en utlandsskuld på 0 dollar tack vare Rysslands åtagande att ta på sig Sovjetunionens skulder på 100 miljarder dollar, har successiva ukrainska regeringar samlat på sig tiotals miljarder dollar i åtaganden gentemot utländska fordringsägare, inklusive Internationella valutafonden, USA och Europeiska unionen.
    Internationella fordringsägare bör skriva av Ukrainas utlandsskuld i ljuset av den ryska militäroperationen i landet, har Ukrainas kontokammare, chef Valeriy Patskan, föreslagit.

    ”Omfattningen av förstörelsen i Ukraina orsakad av rysk aggression är kolossal! Med tanke på detta måste våra externa borgenärer åläggas att skriva av Ukrainas skulder. Hittills är utlandsskulden 1,6 biljoner hryvnia, eller mer än 57 miljarder dollar”, skrev Patskan i ett inlägg på sin Facebook-sida på tisdagen.
    ”Internationella finansiella organisationer bör revidera skuldpolicyn och nollställa Ukrainas skulder!” uppmanade han.
    Ukrainas skulder till utländska fordringsägare har växt stadigt under var och en av dess på varandra följande regeringar, med tidigare presidenten Leonid Kutjma som den ende av landets sex presidenter efter självständigheten att vidta åtgärder för att försöka minska skuldbördan mellan början och mitten av 2000-talet.

    Kiev är för närvarande skyldig IMF över 5 miljarder dollar, med ytterligare 2,3 miljarder dollar till International Bank of Reconstruction of Development, och miljarder till USA, EU, Kanada, Tyskland och Japan. Ungefär tre fjärdedelar av landets skulder är denominerade i US-dollar, med växelkursen mellan dollar och hryvnian som har nått en historiskt lägsta nivå under den senaste tidens handel på grund av den pågående konflikten.
    https://sputniknews.com/20220301/ukraine-asks-creditors-to-write-off-its-57-billion-debt-1093494576.html

  18. Russian forces wipe out 1,067 Ukrainian military facilities – Defense Ministry
    ”Rysslands väpnade styrkor sedan början av den särskilda militära operationen har träffat 1 067 militära anläggningar i Ukraina”, sade han.
    Specifikt nämnde han 27 lednings- och kommunikationscentra, 38 luftvärnssystem: S-300, Buk M-1 och Osa, och även 56 radarer.

    ”Enbart på söndagen förstördes sju luftvärnssystem, inklusive en S-300 nära Kramatorsk. Tre Bayraktar TB-2-drönare sköts ner i förorterna till Chernigov”, sa Konashenkov.

    Sedan inledningen av operationen har Ukraina förlorat 254 stridsvagnar och andra pansarfordon, 31 plan på marken, 46 flera raketgevär, 103 fältartilleripjäser och granatkastare och 164 speciella militärfordon.
    https://tass.com/defense/1412687

  19. Ryssland behövde försvara Donbass och Lugansk , punkt slut! Det hela började med att att man erkände Lugansk och Donbass som autonoma för att man visste att Ukraina planerade en attack mot dem, sista droppen kom när Ukraina bad om att få rätt till kärnvapen! Ryssland gick inte in för att ta Ukraina utan för att försvara miljoner av ryssar i Donetsk och Lugansk som hotades av utplåning! Kärnvapen, ett anti- Ryssland och Nato precis vid ryska gränsen och vid Krim är otänkbart! Ryssar är vana vid umbäranden och kommer klara alla dessa sanktioner och hat! Den ryska björnen ger aldrig upp!

KOMMENTERA

Please enter your comment!
Please enter your name here