Är Donbass hotat av en ny attack från Ukraina?

34
1292

Denna artikel från Donbass Insider 30/11 har jag fått delvis översatt av “M”. Tack! Jag har förkortat den långa artikeln, utan att huvudinnehållet påverkats vill jag hävda. Artikeln är skriven av Christelle Néant, en fransk journalist som bor i Donetsk sedan 2016. Inte vanligt med perspektiv från det hållet.


Är Donbass hotat av en ny attack från Ukraina?

Medan Minsk-förhandlingarna i allt större utsträckning leds av Ukraina till ett totalt dödläge, som vid det senaste mötet tyder information på att Kiev skulle vara redo att försöka upprepa i Donbass samma attackscenario som i Nagorno-Karabakh, och med samma strategi baserad på användningen av drönare, bland annat från Turkiet.

Denna risk för en attack mot Donbass av Ukraina får vissa experter att säga att det är dags för Moskva att erkänna Donbass-republikerna eller integrera dem direkt i Ryska federationen.

Minsk-förhandlingar i ett fullständigt dödläge.

Det sista mötet med kontaktgrupperna som hölls den 24-25 november 2020 bekräftade tydligt att Ukraina inte har för avsikt att tillämpa Minsk-avtalen för att fredligt lösa Donbass-konflikten.

Vid mötet med den kontaktgrupp som ansvarade för säkerhetsfrågor vägrade Ukraina helt enkelt att erkänna verkligheten i siffrorna och fortsatte att hävda att det inte bryter mot Minsk-avtalen eller de ytterligare övervakningsåtgärderna för eldupphör. Till och med när uppgifterna från OSSE själv visade att sedan föregående möte, när eldens ursprung kunde fastställas, hade 29 skott kommit från den ukrainska sidan mot ett som kom från DPR (Folkrepubliken Donetsk).

Detsamma gäller för kränkningar av uttaget av tunga vapen från frontlinjen. Medan OSSE registrerade närvaron av nästan 200 enheter med tung beväpning nära frontlinjen på den ukrainska sidan (inklusive 113 stridsvagnar!), fortsatte Ukraina att bestrida fakta.
Ukrainska representanter gick till och med så långt att de tvivlade på tillförlitligheten i OSSE-uppgifterna om andelen civila olyckor på grund av bombardemang och handeldvapen (vilket är över 73% i DPR och LPR, vilket bevisar att den ukrainska armén medvetet riktar in sig på civila i Donbass )!

De ukrainska representanternas ställning ansågs så destruktiv att OSSE-samordnaren avbröt ”diskussionen”  för att gå vidare till de andra punkterna på mötets dagordning!

Denna situation kommenterades skarpt av Natalia Nikonorova , DPR: s utrikesminister.som betonade den tydliga försämringen av situationen, vilket redan har lett till flera dödsfall bland DPR-soldater, men som också påverkar civila, eftersom den ukrainska armén återigen skjuter på bostadsområden. Denna försämring beror helt klart på att Ukraina förstör den samordningsmekanism som föreskrivs i de ytterligare åtgärderna för övervakning av eldupphör.

”Statistiken från november om brott mot avtal överstiger statistiken för de föregående tre månaderna tillsammans, vilket tydligt visar att åtgärderna inte fungerar! Och detta händer bara för att samordningsmekanismen, som var tänkt att bli en effektiv mekanism för verifiering och svar på alla kränkningar som registrerats av sidorna och OSSE: s SMM, skändades efter att den ukrainska sidan bröt avtalet från kontaktgruppen för kontroll av Brott mot AFU: s positioner i Shumy-regionen”, sade ministern.

Natalia Nikonorova sa att utan en konkret samordningsmekanism kan Ukraina fortsätta att bryta mot de åtgärdern för övervakning av vapenvila samtidigt som Ukraina förnekar detta.

Natalia Nikonorova påpekade att utkastet till handlingsplan som föreslagits av republikerna, visar Kievs avsikt att blockera denna förhandlingsprocess.   Folkrepublikcerna Donetsk (DPR) och Lugansk (LPR) skickade tillbaka sitt utkast till färdplan den 9 oktober och väntade sedan en månad för att få svar från den ukrainska sidan. Först den 11 november gick Kiev med på att överlämna sin version av dokumentet till kontaktgruppen.

Dokumentet visade dock att det ukrainska utkastet inte var avsett att genomföra Minsk-avtalen, som företrädarna i Kiev uppgav, utan att skriva om dem.

Det finns avsnitt i detta utkast, varav 40 strider mot Minskavtalen – dvs. 78% av detta dokument bryter grovt med åtgärdspaketet,, sa Natalia Nikonorova.
Den DPR och LPR (Lugansk Folkrepubliken) skickade sina detaljerade kommentarer som svar på detta dokument dagen efter att ha fått förslaget från Ukraina.

Natalia Nikonorova menar att man förväntar sig en skriftlig ståndpunkt i frågan från de ukrainska företrädarna och vi vill påminna dem om att framtiden för hela Minskprocessen beror på det.

Motsättningar finns också då det gäller fångutbyte.

Ministern sa också att Ukraina fortsätter att ignorera förslagen från DPR och LPR om att genomföra ett fullständigt rättsligt godkännande av redan utbytta fångar och att organisera ett nytt utbyte av dem.

Ukraina verkar vilja utföra en attack mot Donbass enligt Karabakh-scenariot
Det är i detta sammanhang av förhandlingar som har blivit stillastående, att Ukraina samlar mer och mer tunga vapen i frontlinjen, och information verkar tyda på att Kiev överväger en attack mot Donbass.

Nagorno-Karabakh före fientlighetens utbrott i slutet av september  utfärdade War Gonzo-projektet samma typ av varning till Donbass, i hopp om att myndigheterna i DPR och LPR skulle ta varningen mer på allvar än Jerevan gjorde.

I synnerhet har Kiev kanaliserat en betydande mängd utrustning till DPR-LPR-kontaktlinjen. I synnerhet tung utrustning. Till exempel ansamlas tank- och artillerienheter nära Gorlovka och Donetsk. Dessutom lastas ständigt militära tåg som innehåller pansarfordon och personal i söder, i Mariupol. I Artiomovsk lastades också tåg med stridsvagnar och artilleri under tio dagar, med en hastighet av 40 enheter per dag.

Förutom den traditionella arsenalen som de ukrainska väpnade styrkorna använde under Donbass-kriget, enligt War Gonzo-projektet, planerar Kiev att använda de turkiska Bayraktar-drönarna i attacken mot Donetsk och Lugansk, det talas också om att köpa en stor sats av Gairops självmordsdrönare från Israel ”, enligt deras Telegram-kanal.
Denna information är i linje med den från statsvetaren Sergey Korneyev.

Det har faktiskt rapporterats att från och med den 16 till 18 november registrerade OSSE:s observatörsuppdrag på järnvägsstationer i Donbass territorium närvaron av mer än hundra militära utrustningar, inklusive artillerisystem på 152 mm och 122 mm, stridsvagnar och pansarfordon. Dessutom noterade observatörer den ukrainska arméns framsteg nära Donetsk. AFU (Armed Froces of Ukraine) utvidgade sina befästningar nära byn Pesky med 190, 150 och 20 meter mot kontaktlinjen.
Sergey Korneyev tror att Ukraina planerar att försöka lösa Donbass-problemet med våld och förbereder en attack som kan börja i december. Statsvetaren Yuri Dudkin och andra experter tror också att den ukrainska sidan skulle kunna förklara att ett scenario för att lösa konflikten med våld är ett alternativ, eftersom ukrainska tjänstemän också säger att det är omöjligt att genomföra Minskavtalen i sin nuvarande form.

Detta får statsvetaren Semion Bagdasarov att säga att det är dags för Moskva att välja om de vill erkänna DPR och LPR eller integrera dem i Ryska federationen.

“Det finns bara två vägar ut. Det första är erkännandet av Donbass oberoende, av dessa två republiker, och ingåendet av ett militärt hjälpavtal med dem. Att göra det klart att aggression mot dem är aggression mot oss. Det andra är integrationen av Donbass i Ryssland, vilket är ännu mindre radikalt än vad som kunde hända, Gud förbjuder. Eller utplaceringen av en militärbas där, ” menar statsverkare Bagdasarov på TV-kanalen Rossia 1.

”Jag tror att taktiken kommer att vara att använda drönare, nämligen turkiska Bayraktars, som redan är i drift i Ukraina och som Kiev planerar att köpa en extra sats från Turkiet i höst. Jag känner också till från mina förhandlingskällor om inköp av israeliska självmorddrönare. Naturligtvis förstår de att DPR-milisen inte har vapen av samma klass som dessa drönare. DPR har ingen egen luftfart och Ukraina kommer verkligen att försöka använda luftfördelen. Obemannade flygbilar förbättrar avsevärt deras kapacitet i detta avseende, särskilt för att undvika mänskliga olyckor”, säger Semion Pegov i en intervju med EA Daily.

Med tanke på ansamlingen av reservister av DPR den 23-27 november för att testa deras mobiliseringsförmåga är det uppenbart att Donbass-republikerna är medvetna om de attackplaner som Ukraina har och förbereder sig aktivt.

Hotet om rysk intervention i händelse av en attack mot Donbass av Ukraina kommer att hindra Kiev från att verkställa plan. Se ukrainska myndigheterna har glömt att ill skillnad från invånarna i Nagorno-Karabakh har redan mer än 300 000 invånare i DPR och LPR  ryskt medborgarskap och pass. Detta skulle motivera rysk intervention för att försvara sina medborgare i händelse av en ukrainsk offensiv. Låt de som har öron att höra, höra.

Föregående artikelApropå Försäkringskassa: Tur att man inte är läkare längre!
Nästa artikel“Avslagsmaskinen” – Hur kunde vi hamna i den här situationen?
Globalpolitics.se är en partipolitiskt obunden, vänsterorienterad och oberoende analyserande debatt- och nyhetstidning med inslag av undersökande journalistik.

34 KOMMENTARER

  1. Ja, Donbass är väldigt hotat av Ukraina sedan Biden blev president i USA, hotet ökade kraftfullt.
    Demokrater anklagade president Trump för att ha satt sina egna personliga intressen framför det nationella intresset för att hantera Ukraina. Men det är Joe Biden som borde vara på de anklagades bänk.
    Trump kritiseras för ett telefonsamtal när han bad Ukrainas president om hjälp med att undersöka vad Joe Biden gjorde, som vice president för att få en åklagare avskedad där.
    Bidens son fick pengar regelbundet från ett korrupt Ukrainskt energiföretag Burisma.
    Demokrater hävdar att det var fel att be Ukraina att utreda Biden, medan Trumps försvarsadvokater säger att det fanns all anledning att fråga dem och bevisen stöder detta.
    Burisma betalade Bidens son Hunter 1 miljon dollar per år utan att han har energi eller ukrainsk expertis.
    Frågan är vad fick Burisma i gengäld?
    Obamaadministrationen satte över 53 miljoner dollar i amerikanska skattebetalare pengar för att hjälpa den ukrainska energibranschen.
    Allmänheten borde få reda hur mycket Burisma kan ha fått.
    Allvarligt är att i mars 2016 kräver Biden att Ukrainas främsta åklagare Viktor Shokin avskedas och hotar att hålla inne 1 miljard dollar i amerikanska lånegarantier.
    Dessutom mer och mer skumraskaffärer med Biden, hans son och Ukraina.
    Därför fruktade jag för att Biden skulle vinna presidentvalet, han är för korrupt och inblandad i skumma affärer i Ukraina, och rädslan fanns för vad händer i området nu. Spänningarna stiger med Biden som president i USA.
    Det är en skam att Sverige givit en miljard i skattemedel till Ukraina, låt USA betala sina skumraskaffärer själva. Den miljarden behövs i svensk sjukvård eller i välfärdssystemet som krackelerar i Sverige.

      • Jag trodde inte jag missade någonting, men den artikeln hade jag missat, skall läsa nu och fler kanske genom detta blir påminda och läser också för första gången. Det är en viktig information, och det jag skrev hade jag fått från en artikel skriven av
        Betsy McCughey är en f.d. löjtnant guvernör i New York och författare till “Government by Choice: Inventing the United States Constitution”.

    • Kiev överväger en militär lösning på situationen med folkrepublikerna Donetsk och Lugansk.
      För detta ändamål koncentrerar de ukrainska väpnade styrkorna militär utrustning längs frontlinjen.
      Den ryska ambassadören i den trilaterala kontaktgruppen för Donbass, Boris Gryzlov, sa att Ukraina borde ha utarbetat ett utkast till färdplan för att lösa konflikten i enlighet med Minsk-avtalen. Istället presenterade Kiev-delegationen ett helt annat utkast som helt strider mot åtgärdspaketet. Diplomaten anser att det ukrainska dokumentet syftar till att skriva om Minskavtalen. Politiker tror att Ukraina vill vinna Förenta staternas favör.
      Vid frontlinjen blir situationen värre och värre: soldater från de ukrainska väpnade styrkorna sätter in utrustning och gräver. Även om Kiev säger att de vill ha fred för Donetsk och Lugansk, sker det tvärtom, säger den ukrainska politiker. Om Ukraina försöker storma Donbass skulle ryska fredsbevarare kunna befinna sig vid gränsen till Polen och landet kan förlora sitt statsskap. Denna uppfattning delades av en ukrainsk politiker, Alexey Zhuravko, en före detta ställföreträdare för Verkhovna ryska fredsbevarare kunna befinna sig vid gränsen till Polen och landet kan förlora sitt statsskap.
      http://www.donbass-insider.com/2020/11/14/zhuravko-if-kiev-attacks-the-donbass-russian-peacekeepers-could-be-deployed-in-ukraine/
      https://dan-news.info/en/defence-en/kiev-army-fires-at-dpr-199-times-since-tighter-ceasefire-control-measures-came-into-effect-damages-19-houses-barusin.html

  2. Vi skall inte glömma den stora bilden. Ukraina i dagens form skulle inte existera om det inta var för att USA framtvingade ett av sina klassiska ”regimbyten”. Dagens konflikt mellan USA-Ukraina och Donbass skulle inte existera. USA är ju välkänd för dessa ”regimbyten” som har genomförts i t.ex. Ukraina och Irak. USA har försökt och misslyckats i Syrien, Vietnam, Hong Kong, Xinjiang, Tibet, Iran, och försöker just nu i Taiwan, och har inte gett upp hoppet om Syrien och Venezuela.

    • Den ryska ambassadören i den trilaterala kontaktgruppen för Donbass, Boris Gryzlov, sa att Ukraina borde ha utarbetat ett utkast till färdplan för att lösa konflikten i enlighet med Minsk-avtalen . Istället presenterade Kiev-delegationen ett helt annat utkast som helt strider mot åtgärdspaketet . Diplomaten anser att det ukrainska dokumentet syftar till att skriva om Minskavtalen. Politiker tror att Ukraina vill vinna Förenta staternas favör.

      Vid frontlinjen blir situationen värre och värre: soldater från de ukrainska väpnade styrkorna sätter in utrustning och gräver. Även om Kiev säger att de vill ha fred för Donetsk och Lugansk, sker det tvärtom, säger den ukrainska politiker. Kiev överväger en militär lösning på situationen med folkrepublikerna Donetsk och Lugansk. För detta ändamål koncentrerar de ukrainska väpnade styrkorna militär utrustning längs frontlinjen.

      Om Ukraina försöker storma Donbass skulle ryska fredsbevarare kunna befinna sig vid gränsen till Polen och landet kan förlora sitt statsskap. Denna uppfattning delades av en ukrainsk politiker, Alexey Zhuravko, en före detta ställföreträdare för Verkhovna ryska fredsbevarare kunna befinna sig vid gränsen till Polen och landet kan förlora sitt statsskap. Denna uppfattning delades av en ukrainsk politiker, Alexey Zhuravko, en före detta ställföreträdare för Verkhovna.
      http://www.donbass-insider.com/2020/11/14/zhuravko-if-kiev-attacks-the-donbass-russian-peacekeepers-could-be-deployed-in-ukraine/
      https://dan-news.info/en/defence-en/kiev-army-fires-at-dpr-199-times-since-tighter-ceasefire-control-measures-came-into-effect-damages-19-houses-barusin.htm

      • “Om Ukraina försöker storma Donbass skulle ryska fredsbevarare kunna befinna sig vid gränsen till Polen och landet kan förlora sitt statsskap.”

        Vad betyder det? Kommer Ryssland att ockupera hela Ukraina? Det kan väl inte tolkas på annat sätt, eftersom gränsen till Polen nämns.

        Kommer Ryssland att enbart ockupera Ukraina, eller införliva hela Ukraina
        i Ryssland?

    • Finns det någon oberoende suverän stat som kallas Ukraina?
      Det finns många konflikter på olika nivåer mellan grupperingar internt i det landområde som kallas Ukraina. Konflikterna handlar om mark, om makt och säkerhet, där frågor som rör historia, identitet och folkrätt är viktiga. Från 1922 till 1991 var Ryssland och Ukraina delar av Sovjetunionen. Fram till 1957 tillhörde Krimhalvön den ryska delen av det enorma Sovjetunionen. Ledningen för Sovjetunionen (Nikita Chrustiov) beslutade då av någon anledning att flytta Krim till den ukrainska delen. Makten över både Krim och Ukraina låg fortfarande i Moskva, som idag är Rysslands huvudstad. Dåvarande ledningen i Moskva accepterade att Krim blev en del av det nya Ukraina, trots att majoriteten av medborgarna i Krim var så kallade etniska ryssar.

      Ryssland reagerade på statskuppen in Ukraina genom att ta kontroll över Krimhalvön med militära styrkor. Ryssland hade redan en laglig militärbas i Krim och genomförde operationen snabbt och enkelt, utan strider. Därefter hölls val i Krim om att anslutas till Ryssland. Nästan alla som deltog röstade ja.
      I mars 2014 beslöt sig Ryssland för att annektera Krim, vilket innebär att Krim ansågs vara en del av Ryssland. Rysslands agerande i Krim motiverades delvis av rädsla för att Krim skulle kunna användas som en Natobas under den nya ukrainska regimen.
      Rysslands agerande på Krimhalvön och i östra Ukraina sågs som tydliga brott mot folkrätten. Detta är anledningen till att Väst införde sanktioner, främst ekonomiska, mot Ryssland. Ryssland svarade med att också införa sanktioner, bland annat genom att helt sluta importera mat från Väst. Rysslands handlingar blev, förutom en reaktion på statskuppen och Ukrainas avtal med EU, även knutna till ukrainsk inrikespolitik genom att till exempel ifrågasätta de etniska ryssarnas rättigheter i Ukraina.
      Omkring 17 % av de som bor i Ukraina är etniska ryssar, och ännu fler har ryska som sitt modersmål. Ryssland har ett ansvar gentemot etniska ryssar i Ukraina, där de flesta bor i de östra delarna. Många rysktalande ukrainare kände att Ukraina höll på att bli en icke-ryssvänlig plats och fruktade ökad ukrainsk nationalism. Många ville därmed knyta starkare band med Ryssland. Ukrainsk nationalism ses också som ett problem bland fler etniska minoriteter i Ukraina, inte bara av ryssarna. Ukraina är en del av Rysslands säkerhetsområde. Ukraina fungerar som en slags gräns för hur långt Ryssland tillåter Nato att expandera österut.
      Den internationella konflikten: Nato och Ryssland.
      Det var det kalla kriget som var anledningen till att Nato upprättades 1949. Nato fortsatte att existera även efter det kalla krigets slut. Organisationen fick även många nya medlemmar, vilket innebar att Nato expanderade österut. 12 länder blev medlemmar i Nato efter 1991; Tjeckien, Ungern, Polen, Bulgarien, Rumänien, Estland, Lettland, Litauen, Slovakien, Slovenien, Albanien och Kroatien. Det forna Östtyskland (DDR) blev också en del av Nato genom Tysklands enande 1990. De flesta av de nya Nato länderna var i militär allians med Sovjetunionen under det kalla kriget, i den så kallade Warszawapakten.
      Ryssland ogillade i synnerhet att de baltiska länderna (Estland, Lettland och Litauen) blev Natomedlemmar, eftersom dessa också hade varit en del av Sovjetunionen. Detsamma gäller Ukraina.

      De som kritiserar Natos expansion österut påpekar att en sådan utvidgning provocerar Ryssland då ryssarna känner sig omgivna av amerikanska militärbaser, och att detta skapar en osäkerhet som leder till konflikt. De försök som gjorts att införliva Ukraina (och Georgien) i Nato är därför att gå för långt. Natos utvidgning österut kan av ryssarna också upplevas som ett svek eftersom det bryter det löfte som amerikanska myndigheterna gav Sovjetunionen under upplösningen av det kalla kriget.
      Oavsett om det är positivt eller negativt, så finns det mycket som tyder på att Natos och EU:s expansion gör att Ryssland känner sig inträngda i ett hörn. Den tidigare amerikanska försvarsministern, Robert Gates, sa att planerna på att inkludera Ukraina och Georgien i Nato “underminerar syftet med alliansen och ignorerar hänsynslöst det ryssarna ser som avgörande nationella intressen”.
      Fler än 13 000 människor har dött sedan kriget började år 2014 enligt FN-observatörer. Kriget har också bidragit till att omkring 800 000 ukrainare är tvingade från sina hem och befinner sig på en annan plats.
      125 000 människor har flytt från Ukraina. Konflikten i Ukraina är inte bara en konflikt mellan ukrainare. Det är också en internationell konflikt mellan Ryssland och väst.

      • Det var väldigt mycket text, men inget svar på min fråga.

        När Krimtatarerna deporterades till Centralasien 1944 så importerades
        ryssar till halvön. Dessa var inte vana att bedriva jordbruk i sydligt
        klimat, något som jag tror redan Stalin insåg. Det var vattenfrågan
        som gjorde att Krim överfördes till Sovjet-Ukraina. På den tiden spelade
        det egentligen ingen roll, Sovjetunionen styrdes från Moskva. Gränser
        flyttades regelbundet, från en dag till en annan upptäckte en
        sovjetmedborgare att den inte längre bodde i säg Sovjet-Vitryssland utan
        i Sovjet-Litauen. Det fanns inga gränser, och allt styrdes av Sovjetunionens kommunistiska parti.
        Exakt var gränser går är, tror jag, än idag något oklart. Hur många vet om
        deras blygsamma datja ligger i Vitryssland eller Ukraina.

        Anders Romelsjö: nog finns väl likheter mellan Israel och Krim?

        Noterar slutligen att Oleg Mezjuev föredrar att skriva under pesudonymen “M”.

        • @Ivan 12 december, 2020 At 14:31 skriver ett nytt inlägg utan att besvara dina frågor. Eftersom uttalandet som du reagerade på är gjort av en ukrainsk politiker, en av dina “kompisar”, det vore bra att ställa frågan till honom, inte till Ivan.

          Pratar du inte i nattmössan när du hävdar att allt styrdes från Moskva?? En länk till dina påstående hade det varit bra.
          “Sedan 1944 tilläts de olika sovjetrepublikerna att etablera egna utrikesministerier, och både Ukrainska SSR och Vitryska SSR blev 1945 medlemmar i Förenta nationerna.”

          “Unionen var formellt en federation som efter andra världskriget bestod av 16, sedermera 15, sovjetrepubliker med Ryssland (RSFSR) som den största och mest inflytelserika. Varje republik, namngiven efter en dominerande etnisk grupp, hade konstitutionella garantier för långtgående självstyre och rätt till utträde ur unionen men styrdes i realiteten av ett till Moskva hårt knutet kommunistparti.”
          https://sv.wikipedia.org/wiki/Sovjetrepublik

          Ukraina utan gränser: Borde Obama sanktionera FN?
          Enligt ett uttalande från FN: s generalsekreterare Ban ki-Moon saknar Ukraina gränser.

          Experts operating under the aegis of the UN Security Council came to the following conclusion about Ukraine’s borders: Within the framework of international law , it turns out that, since the collapse of the Soviet Union, Ukraine has not been properly registered as a state, according to the UN demarcation of its borders.
          According to the accepted contractual framework of the Russian Commonwealth, or Commonwealth of Independent States (CIS), the country remains on the limits of the administrative boundaries of the USSR, over which the UN has no legal jurisdiction. The EU currently backs this position. The only established borders are on the European side.

          When the USSR broke up and Ukraine was preparing to declare its independence, Russia set the terms for that independence based on Ukraine’s membership within the CIS Treaty:
          On the whole, Yeltsin has been quite careful to avoid making statements which could evoke negative reaction in Kiev, but it is quite obvious that he has not welcomed Ukraine’s independence. Yeltsin has been quoted as saying that, “Russia reserves the right to review the borders with those republics that declared themselves independent…”
          At the time, Russia’s treaty rights to review the borders of Ukraine applied to areas that were largely populated by ethnic Russians, including Crimea, Donbass, and northern Kazakhstan. In addition, Russia claimed the right to protect its diaspora population no matter where they were located in the world…

          The CIS Treaty language reads as follows: “The high contracting parties recognize and respect one another’s territorial integrity and the inviolability of existing borders within the commonwealth.” This made Russia’s recognition of Ukraine’s borders conditional upon Ukraine’s full membership in the CIS . Promulgated in 1991, it was the best guarantee of independence that Ukraine has received from Russia.

          Fixed borders are a required standard for Ukraine’s recognition by the international community and for any consideration of NATO membership…’
          https://www.opednews.com/articles/1/Ukraine-without-Borders-S-by-George-Eliason-Cultural-Genocide_Genocide_Genocide_Hate-Groups-Neo-Nazis-140415-286.html

          Ukraina har sagt upp 1997 vänskapsfördrag

          “Noterar slutligen att Oleg Mezjuev föredrar att skriva under pesudonymen “M”.”

          Ha, ha…. Du är ute och cyklar!!!
          Bokstaven “M” förekommer inte i mitt fullständiga namn.

        • Viss information om deporteringen “Krimtatarerna” 1944 finns att läsa här..
          https://sv.wikipedia.org/wiki/Krimtatarer
          När tyskarna invaderade Krim under sommaren 1941 försvarades halvön av den sovjetiska 51:a armén men den tvingades till reträtt och lämnade Krim. I den 51:a armén fanns cirka 20 000 krimtatarer och det var nästan alla krimtatarer i militär ålder. De allra flesta av dessa deserterade till nazisterna då de som frivilliga gick i nazisternas tjänst, bildade paramilitära enheter och gick i krig mot Röda Armén.
          De bildade åtta tatariska bataljoner placerade över hela Krim och användes av tyskarna i kriget, i straffbataljoner, som poliser eller som vakter i fånglägren. Cirka 40 0000 av Krims 65 0000 judar mördades av tyska SS-trupper med hjälp av krimtatarer. De kände till judarna, visste var de fanns eller gömde sig och även deltog i morden som legosoldater i de tyska straffbataljonerna. I april 1942 förklarades halvön från tysk sida vara ”judefri”.
          När tyskarna i april 1944 tvingades fly från Krim flydde många av de krimtatariska legosoldaterna tillsammans med dem. Kvar på Krim fanns cirka 200 000 krimtatarer. Många hade varit tyska kollaboratörer i stort och smått, i städer och byar, i inlandet och vid kusterna. De hade på olika sätt deltagit i angivelser, förföljelser och mord. Spänningen mot tatarerna var stor och den övriga befolkningen på Krim, mest ryssar, krävde hämnd.
          Den 11 maj 1944 antog Sovjetunionens Försvarskommitté under Stalins ledning en resolution om krimtatarerna där man med denna bakgrund beslutade att förvisa alla de tatariska kollaboratörerna från Krim till permanent bosättning i Uzbekiska SSR till senast den 1 juni 1944.
          Mellan den 18 och 21 maj 1944 deporterade sovjetregimen totalt omkring 194 000 krimtatarer från Krim av en total krimtatarisk befolkning år 1939 på 218 000 sedan de anklagats för att ha samarbetat med de nazistiska ockupationsstyrkorna. Även om det uppskattas att ungefär 20 000 personer hade ingått i de lokala frivilligkårer som tyskarna upprättade hade även ett antal stridit för Röda armén.
          Kvar på Krim blev drygt 2 000 tatarer, de som hade vägrat att samarbeta med tyskarna.

  3. Helt bakvänt formulerat, det är Ryssland som som hotar Ukraina. Syriens regim hotas av sunnitiska islamister, dessutom finns en hel irantrogen privatarmé i landets södra delar. Kinas ockupation av Tibet är knappast USA´s fel, och Vietnam är numera allierat med USA mot kinesiska hegemonisträvanden över vietnamesiskt territorium.

    Dagens regering i Taiwan är vald i rättvisa val. Den återspeglar taiwanesernas folkvilja, och hotas av det kinesiska kommunistpartiet, som aldrig ställt upp i rättvisa val utan förbjudit alla andra partier och skickat sina fiender till omskolningsläger i ändösa tal genom decennier.

    • Noterar frånvaro om fakta gällande Ukraina, och om USA:s angrepp mot Syrien stöd till terrorister där, samarbete med sunni, och illegala militärbaser i norra Syrien nu. Tibet har varit en del av Kina i omkring 300 år, tidvis tidigare, splittrat av klonialismen. Taiwan blev en del av Kina 1683, men kunde splittras iväg med USA:s hjälp 1949.

    • Grunden, Lite fakta för din information, det är rätt skrämmande hur propagandalögnerna biter sig fast, precis som 1933 i Tyskland,
      1. Tibet är inte ett land och har aldrig varit det, det är en region som Europa men åtskilliga folk, kulturer och språk. Tibet har varit ett imperium.
      2. Kina har aldrig erövrat Tibet, det var den tibetanska stormakten som erövrade större delen av Kina, för närmare 1,000 år sedan. När den tibetanska stormakten föll sönder flyttades makten bara till Peking, och så förblev det.
      3. Vietnam är inte allierat med USA, utom i USA propagandan. Länkarna till Kina historiskt är fortfarande mycket starka och dominanta, men USA propagandan som svenskarna matas med dagligen säger förstås annorlunda. Hade Kina velat annektera Vietnam efter USA modell hade det skett för flera tusen år sedan.
      4. Länkarna mellan Ryssland och Ukraina är fortfarande mycket starka eftersom båda var provinser i Sovjet. Det finns inga länkar till USA som nu i praktiken har gjort Ukraina till en vasall. På samma sätt har USA försökt att göra Vietnam, Hong Kong, Xinjiang, och Tibet till USA vasaller, men har misslyckats.
      5. Taiwan är i praktiken en USA ockuperad vasall med en liten USA allierad minoritetsklick som styr. 72% av befolkningen av yngre vill närma sig Kina, 60% till 64% av hela befolkningen (källa lokal opinions och uttryckt folkvilja), handelsutbytet med Kina ökade omkring 30% 2019, Taiwan har varit kinesiskt i 25,000 år, befolkat från Kina, och befolkningen har mandarin, som huvudspråk. Jag har skälv bott där. Valen på Taiwan är styrda av USA. Taiwan ockuperades 1950 i ett blodbad kallat ”Vita terrorn” av USA och Nationalisterna, vilken ännu pågår.
      http://mychinaway.blog.se/kinapodden-p1-och-taiwan/
      https://en.wikipedia.org/wiki/White_Terror_(Taiwan)
      6. Det existerar inga ”omskolningsläger”. Du kan läsa om verkligheten här, jag och tusentals personer är på plats.
      http://mychinaway.blog.se/lagren-i-xinjiang/
      https://kinarummet.wordpress.com/artiklar/ett-arbetslager-i-kina/
      För din egen skull, och andras, lyssna inte på propagandan som tyskarna gjorde 1933.

  4. Kort om meningslösa möten med Ukrainas politiska ledarskap.
    Den 9 december 2019 hölls toppmötet i Normandie fyra i Paris – det första mötet sedan 2016. Förhandlarna bekräftade att det inte finns något alternativ till Minsk-avtalen.
    I mötet deltog i Rysslands president Vladimir Putin, den franska ledaren Emmanuel Macron, Tysklands förbundskansler Angela Merkel och Ukrainas president Vladimir Zelensky. Men kort därefter meddelade Ukrainas president Volodymyr Zelenskyy behovet av att revidera dokumentet.

    Som förväntat i Kreml förde resultaten av förhandlingarna inga genombrott i Donbassfrågan. Ändå kom kvartetten till slutsatsen att det inte finns något alternativ till Minsk-avtalen och kom överens om flera steg. Parterna enades bland annat om att göra ansträngningar för att upphöra med skjutningen vid kontaktlinjerna.

    I en kommentar till RT noterade Andrei Suzdaltsev, ställföreträdande dekan för fakulteten för världsekonomi och världspolitik vid Higher School of Economics, att genomförandet av de avtal som nåddes i Paris kunde föra Ukraina närmare genomförandet av den politiska delen av Minsk-2, vilket nästan helt skulle lösa konflikten.

    Zelensky lämnade Paris med en djup känsla av besvikelse. Efter att ha återvänt till sitt hemland tillkännagav Ukrainas president behovet av att revidera Minsk-2.
    “Zelensky kom inte till Paris för att ta ansvar och vidta konkreta åtgärder för att lösa situationen. Det var viktigt för honom att behålla sitt betyg genom att kommunicera med Putin, Macron och Merkel.
    Zelensky ville flytta allt ansvar till Ryssland, vilket manifesterade sig i hans ytterligare handlingar”, sa Rostislav Ishchenko, president för Center for Systems Analysis and Forecasting, i en intervju med RT.

    Moskva har upprepade gånger betonat att man inte ser förutsättningarna för ett nytt toppmöte i Normandie-format. Frågan om kvartettens möte i Ryssland är nära kopplad till framstegen i genomförandet av de avtal som anges i slutdokumenten från förra årets möte i Paris.

    I slutet av november uppgav Ryska federationens utrikesministerium Kievs passivitet när det gällde att fullgöra sina politiska skyldigheter och påminde om att Ukraina inte hade integrerat Steinmeier-formeln i sitt rättssystem.
    Rostislav Ishchenko anser att Moskva har intagit en pragmatisk ståndpunkt i frågan om att hålla ett nytt toppmöte i Normandie-formatet. Enligt hans åsikt inser Ryssland att om genomförandebeställningen för de politiska punkterna i Minsk-2 bryts, kommer Ukraina att kunna använda våld mot de båda republikerna.

    Moskvas ovilja på att gå med på ett nytt toppmöte i Normandie Four på det faktum att Zelensky inte övergav Porosjenkos politik. Toppmötet i Paris den 9 december förra året i stort sett en gest av goodwill från Moskva.
    https://russian.rt.com/world/article/811013-parizhskii-sammit-putin-zelenskii-donbass

    • Ukraina försöker presentera Ryssland som en part i konflikten i Donbass.
      https://russian.rt.com/ussr/article/812478-ukraina-donbass-rossiya-peregovory

      Ukraina påstår att “De självutnämnda LPR och DPR “fattar inga beslut” i förhandlingsprocesserna för en förlikning i Donbass, därför bör Kiev bara diskutera relevanta frågor med Ryssland. Denna åsikt delas av sekreteraren för Ukrainas nationella säkerhets- och försvarsråd Oleksiy Danilov. Tidigare sade chefen för den ukrainska delegationen till den trilaterala kontaktgruppen om lösning av konflikten i Donbass, Leonid Kravchuk, att världssamhället borde sätta press på Ryssland för att tvinga det “att lämna Ukraina.” Experter noterar att ukrainska tjänstemän vill presentera Ryssland som en part i konflikten och ett ämne i Minsk-avtalen för att undvika ansvar för att sabotera en fredlig lösning på situationen i Donbass.

      Oleksiy Danilov, sekreterare för National Security and Defense Council (NSDC) i Ukraina, om talfriheten på ICTV, sade att företrädare för den självutnämnda LPR och DPR “fattar inga beslut” i förhandlingsprocesserna för att lösa situationen i Donbass och förhandlingar bör föras. direkt med Ryssland. Samtidigt noterade han att problemet med Donbass inte kan lösas med militära medel, därför förhandlar Ukraina ständigt. ”Alla förhandlingar som pågår idag är förknippade med en stor önskan att avsluta detta krig. Men att prata med människor som inte fattar några beslut är bara slöseri med tid. Den enda institution som vi måste prata med är Ryssland. Andra människor är legosoldater, de är samarbetspartners, ”sa Danilov.

      Detta är inte det enda uttalandet nyligen från ukrainska tjänstemän där de försöker presentera Ryssland som en part i konflikten i östra landet.
      Så strax före Danilovs uttalande sa chefen för den ukrainska delegationen till den trilaterala kontaktgruppen om Ukraina, Leonid Kravchuk, att Ryssland borde sättas under press, eftersom endast sanktioner från västländer och tryck från Nato kan få det att ”lämna Ukraina”.
      Enligt honom uppfyllde Ukraina alla förslag som utvecklades vid det senaste toppmötet i “Normandie Four”, som hölls i Paris i december förra året.”Endast tryck. Sanktioner. Nya sanktioner. Dagens sanktioner är partiella sanktioner mot individer. Dessa är inte sanktioner mot staten. När sanktionerna tillämpas (och jag har redan nämnt en av dem – detta är Rysslands frånkoppling från det internationella avvecklingssystemet, betalningssystemet), kommer detta att vara sanktioner mot hela Ryssland, säger Kravchuk i en intervju med den ukrainska nyhetsportalen LIGA.net.
      ”Men det fanns inga ömsesidiga steg från Ryssland. Tvärtom har Moskva gjort allt för att blockera denna process. Styrda av politiska avsikter, föreslår politiska krav istället för konkreta steg, blockerade ryssarna faktiskt de förslag som Ukraina utvecklat och lagt fram, säger Kravchuk.

      Samtidigt sade företrädaren för Kiev i kontaktgruppen att “om Ryssland inte ändrar sitt beteende, kommer Ukraina att hitta andra former av inflytande, tryck på angriparen.”
      Låt oss påminna er om att det vid toppmötet i december förra året i Paris inte fanns något alternativ till ett strikt och konsekvent genomförande av Minsk-avtalen. Dessutom, som Rysslands president Vladimir Putin sa vid en gemensam presskonferens, “betonades vikten av att upprätta en direkt dialog mellan konfliktparterna.”
      Sedan toppmötet har dock Ukraina å sin sida inte vidtagit några åtgärder för att upprätta konstruktiv kommunikation med LPR och DPR, medan de ständigt försöker under olika förevändningar att överge det progressiva genomförandet av Minsk-avtalen. Den 11 november, efter ett regelbundet möte i kontaktgruppen, sade Rysslands befullmäktigade representant Boris Gryzlov att den version av färdplanen för bosättningen i Donbass som presenterades av den ukrainska sidan är “ett projekt som syftar till att revidera Minskavtalen”, eftersom förslagen från den ukrainska sidan helt motsäger Minsk. avtal och normandiska löften från Ukraina.

      ”Det följer tydligt av det ukrainska projektet att Kiev inte vill föra någon dialog med invånarna i Donbass, Kiev erkänner inte eller garanterar några rättigheter för invånarna i Donbass. Vi måste än en gång påminna om att det är i denna inställning från Kiev-myndigheterna till folket att den främsta orsaken till konflikten i Donbass ligger, säger Boris Gryzlov.Enligt den ryska befullmäktigade indikerar den så kallade färdkartan över Kiev att de ukrainska myndigheterna inte har för avsikt att gå i dialog med invånarna i regionen. Han betonade att det föreslagna ukrainska alternativet i detta skede kan ses som ett steg mot ett fullständigt avslag på Minsk-avtalen.
      “Det presenterade utkastet till plan är ytterligare en efterlikning av förhandlingsprocessen med det enda tydligt uttryckta målet – sammankallandet av nästa toppmöte i Normandieformat”, sade den ryska sändebudet till kontaktgruppen.
      Det är värt att notera att Volodymyr Zelenskys administration upprepade gånger har meddelat att det förestående hålls ett nytt möte i Normandie Four sedan toppmötet i Paris i december förra året. Förra gången Ukrainas president gjorde ett nytt tillkännagivande var i september, medan Zelensky sa att “alla ledare bekräftar att de är beredda att träffas.”
      Men inget möte ägde rum. Moskva har upprepade gånger noterat att på grund av Kievs vägran att följa de avtal som nåddes i Paris finns det inga förutsättningar för ett nytt möte.

      Den officiella representanten för det ryska utrikesministeriet Maria Zakharova den 9 december – dagen för årsdagen för kvartettens sista toppmöte – gjorde en omfattande kommentar där hon noterade bristen på framsteg i den fredliga lösningen av konflikten i Donbass. Enligt henne var det bara två som delvis genomfördes ett år senare, av sju parisiska beslut.
      I sin kommentar betonade Zakharova att Kiev inte hade vidtagit några åtgärder för att komma överens med Donbass om alla aspekter av den politiska förlikningen, i synnerhet införandet av Steinmeier-formeln i lagen om Donbasss särskilda status, och erinrade om att denna lag upphör att gälla den 31 december 2020.

      ”Under olika förevändningar undviker Ukrainas företrädare att till och med presentera en allmän beskrivning av Donbass framtida status. Och även om Kiev formellt förnyar den nuvarande lagen igen kommer det att göras igen utan den nämnda formeln och andra överenskomna aspekter av den särskilda statusen, som föreskrivs i Minsk-avtalen och besluten från toppmötet i Paris, ”noterade Maria Zakharova.
      ”De ukrainska myndigheterna försöker nu snedvrida kärnan i Minsk-avtalen, att flytta ansvaret för bristen på framsteg när det gäller att lösa konflikten i Donbass till Moskva, eftersom de inte vill fullgöra sina tidigare skyldigheter. Det är ingen mening att föra nya förhandlingar i Normandieformat, eftersom det inte finns någon anledning för detta – myndigheterna i Kiev uppfyllde inte de skyldigheter som de antog vid det senaste mötet, ”förklarade statsvetaren.Uttalanden från ukrainska tjänstemän om situationen i processen för att lösa konflikten i Donbass är osanna, sade politisk analytiker och ekonom Alexander Dudchak i en kommentar till RT. Enligt Alexander Dudchak, i stället för att arbeta med Minsk-avtalen, uppfann Kiev en plattform baserad på frågan om Krimens ägande, till vilken man försöker knyta Donbass-problemet för att distrahera deltagarna i Normandieformatet och skapa en ny anledning till anti-ryska sanktioner.
      ”Detta är ett initiativ från väst, främst USA, som använder den nuvarande Kiev-administrationen som ett instrument i sin geopolitiska strategi, en skärm för åtgärder bakom kulisserna,” betonade experten.

      Enligt biträdande direktör för Institutet för OSS-länder Vladimir Zharikhin vill Kiev ändra Rysslands status, vilket inte är föremål för Minsk-avtalen utan en förmedlare och garant för deras genomförande.
      ”Detta beror på att fler och fler frågor uppstår om att Ukraina muntligen förklarar sig beredda att lösa konflikten, men i verkligheten gör det allt för att inte uppfylla Minsk-avtalen”, avslutade statsvetaren.

      • Tyvärr har Ukraina ingen egen lösning på hur man ska få slut på sitt eget-konstruerade inbördeskig.
        Om Ukrainas ledare anser att “prata med människor som inte fattar några beslut så är det bara slöseri med tid och den enda institutionen vi måste prata med är Ryssland. Andra människor är legosoldater, de är samarbetspartners”.
        Har man denna typ av tänkande från Kiev om denna konflikt så finns det ingen lösning för att Ukraina sluta döda sina egna medborgare.

        • Vad en fd ukrainsk politiker tror

          A correspondent of the RIA FAN agency contacted the former deputy of the Rada, Alexey Zhuravko , to explain what the Ukrainian representatives’ approach to the discussions in the trilateral contact group on the Donbass is related to. The politician believes that Ukraine wants to gain the favour of the United States.
          “If we want to speak objectively and honestly, Ukraine blocked the Minsk Agreements a long time ago. Kiev is showing in every possible way that it is not interested in this process. Moreover, the Ukrainian army has started bombing the Donbass again on a daily basis. The radicals want to let off steam. The worsening of the situation in theDonbass is linked not only to internal problems, but also to the American elections. Zelensky has already congratulated Biden and wants to give him some “gifts”. This is why today the Kiev authorities have started to show themselves to be great warriors who will be able to take over the DPR and LPR (Donetsk and Lugansk People’s Republics) by force”, assured Mr. Zhuravko.
          The politician added that today Kiev was considering a military solution to the situation with the Donetsk and Lugansk People’s Republics. To this end, the Ukrainian armed forces are concentrating military equipment along the front line.
          http://www.donbass-insider.com/2020/11/14/zhuravko-if-kiev-attacks-the-donbass-russian-peacekeepers-could-be-deployed-in-ukraine/

          • Det hittills så extremt tålmodigt passiva Ryssland måste göra klart för västvärlden och dess vasall Ukraina att gränsen för Rysslands tålamod med att låta det fascistiskt styrda Ukraina hota med att militärt attackera Donbass, börjat tryta.
            Detta får statsvetaren Semion Bagdasarov att säga att det är dags för Moskva att välja om de vill erkänna DPR och LPR eller integrera dem i Ryska federationen.
            Varje dag anländer pansarfordon till andra sidan kontaktlinjen. Frågan uppstår vad man ska göra under dessa förhållanden. Det är dags att verkligen lösa Donbass-problemet.
            Gör det helt klart för Ukraina och världen att aggression mot DPR och LPR är en direkt aggression mot Ryssland.
            Dessutom gäller det inte bara Ukraina. Tack vare västerländska militärrådgivare, utbildande sabotörer för att utföra stridsoperationer i Donetsk och Lugansk. De utbildar också terrorister i att utföra attacker på Krim, vilket är ett direkt hot mot Ryssland.
            Utgör Ukraina ett hot mot Ryssland (Krim)? Den sydöstra delen av Ukraina, har historiskt tillhört Ryssland. Ta med i beräkningen att användningen av turkiska och kanske också israeliska drönare kan komma att användas av Ukraina, mot Donbass-republikerna och Krim.
            Ukrainas taktik kommer att vara att använda drönare, (turkiska Bayraktars), som redan är i drift i Ukraina. Ukraina kommer verkligen att försöka använda luftfördelen.
            Obemannade flygfarkoster förbättrar avsevärt deras kapacitet. Uteslut inte att den ukrainska armén i enlighet med dess dåliga vanor kommer att använda dem mot civila.
            Med tanke på inkallandet av reservister som ordnas av DPR den 23-27 november för att testa deras mobiliseringsförmåga är det uppenbart att Donbass-republikerna är medvetna om de attackplaner som Ukraina har och förbereder sig aktivt för att bemöta detta.
            Man kan hoppas att hotet om rysk intervention i händelse av en attack mot Donbass av Ukraina kommer att hindra Kiev från att genomföra denna blodiga plan.
            De ukrainska myndigheterna tycks ha glömt en sak: till skillnad från invånarna i Nagorno-Karabakh har redan mer än 300 000 invånare i DPR och LPR fått ryskt medborgarskap och pass. Detta skulle motivera rysk intervention för att försvara sina medborgare i händelse av en ukrainsk offensiv.

        • (DPR) utvecklar nu doktrinen “Ryska Donbass”.
          Det borde bli en plattform för republikens ideologiska struktur som återspeglar Donbass historiska band med Ryssland, sade chefen för DPR Denis Pushilin.

          “Under 2014 visste vi vad vi kämpade för och mot vad”, sade Pushilin vid ett möte med representanter för allmänheten, enligt nyhetsbyrån Donetsk. Pushilin anser att dokumentet Ryska Donbass bör bli en plattform för republikens ideologiska struktur.
          Vid DPR-chefens möte med allmänheten på söndag ägde den första diskussionen om dokumentets principer och koncept rum. Det noterades att det kommer att bli “en hävstång för att integrera regionen i det ryska kulturella och ekonomiska rummet”. Det beslutades också att inleda en bred diskussion om doktrinens bestämmelser i DPR:s städer och regioner.

          Efter statskuppen i Ukraina i februari 2014 och president Viktor Janukovitjs avskedade från makten började massprotester i östra landet, som domineras av den ryskspråkiga befolkningen.
          Som svar inledde myndigheterna i Kiev en militär operation i Donbass i mitten av april samma år. Massiv beskjutning av bostadsområden, inklusive användning av flygplan, ledde till en storskalig humanitär katastrof i regionen.
          Som ett resultat av den väpnade konflikten har mer än 13 tusen människor redan dött på båda sidor, över 30 tusen har skadats. Upp till en och en halv miljon människor blev internt fördrivna personer.
          I maj 2014, i Luhansk och Donetsk folkrepubliker, liksom i de territorier som kontrollerades av Kievs säkerhetsstyrkor, hölls en folkomröstning om självbestämmandet av LPR och DPR. Valdeltagandet i Luhansk-regionen var 81%, i Donetsk – 75%. 96,2% av folkomröstningsdeltagarna röstade för LPR: s självbestämmande, 89,7% av DPR. Nästa dag, 12 maj 2014, proklamerades folkets suveränitet.
          I februari 2015 undertecknades en fredsplan i Minsk, kallad åtgärdspaketet för genomförandet av Minskavtalen, som förenades i en helhet och klargjorde alla tidigare överenskommelser som parterna nått på Minskplatsen sedan september 2014.
          I Minsk-avtalen om lösning av konflikten i Donbass föreslås en eldupphör, vapenavdrag, amnesti, återupptagande av ekonomiska band, liksom en djup konstitutionell reform i Ukraina, som bör resultera i decentralisering av makten, med hänsyn till den särskilda statusen för vissa områden i Donetsk och Luhansk-regionerna. Men fram till nu förblir denna plan ouppfylld. Den ukrainska sidan vägrar att uppfylla de flesta punkterna i detta dokument.
          https://tass.ru/mezhdunarodnaya-panorama/10247715

    • Något om vikten av “Stora människor”.. Kiev är inte intresserat av någon som helst produktiv dialog. Det snurrar konstant nya politiska intriger, som leker med medborgarnas öden. För Zelensky är det bra propaganda att synas på “Cocktail-möten” bredvid stora människor”, som med Merkel, Macron- och Putin. Eller varför inte med Biden och Påven. Han visar detta för Ukrainas medborgare och säger: Titta, jag är inte en clown, det finns stora människor bredvid mig!..

      För övrigt, förutom att sabotera mötena i den trilaterala kontaktgruppen med teaterutgångar och vilda krav , har Ukraina beslutat att lägga till ett lager sabotage till de ytterligare åtgärder för vapenvila som det undertecknade förra året genom att än en gång ändra den officiellt publicerade texten på webbplats för det ukrainska försvarsministeriet.
      Som en påminnelse, efter undertecknandet av de ytterligare åtgärderna för vapenvila, hade Ukraina redan brutit mot sina skyldigheter att publicera hela avtalet, först genom att publicera ett vagt uttalande, sedan en modifierad version med en av åtgärderna borttagna och två andra med modifierad skrift.
      Men denna förfalskning av de avtal som undertecknades förra året verkade inte vara tillräcklig för Ukraina, som beslutade den 19 mars att helt enkelt radera den modifierade listan över ytterligare vapenvilaåtgärder som publicerades på det ukrainska försvarsministeriets webbplats, för att bara publicera den den 27 mars en ännu mer förvrängd version!
      Den första åtgärden, nämligen förbudet mot “all stötande eller rekognoseringsoperation, samt förbudet mot användning av flygande föremål (flygplan, helikoptrar, drönare)” raderades helt enkelt!
      Den femte åtgärden rörande ”skapande och aktivering av en samordningsmekanism för att svara på brott mot eldupphör med hjälp av JCCC” har också tagits bort (vilket inte är förvånande eftersom Ukraina helt saboterat denna åtgärd genom att vägra att tillämpa den eller att specificera hur det borde fungera).
      Som ett resultat blir nästa åtgärd om möjligheten att svara på fiendens stötande åtgärder obegriplig, eftersom den hänvisar till misslyckandet med att använda samordningsmekanismen, som Ukraina har tagit bort från sin text.
      Denna ytterligare snedvridning av den ytterligare texten för vapenvilaåtgärder från Ukraina fördömdes av DPR: s utrikesminister Natalia Nikonorova, som uppmanade Kiev att stoppa sådana ”onödiga försök att snedvrida och skriva om kärnan och innehållet i de avtal som undertecknades under Minskavtalen och istället betala mer uppmärksamhet åt deras direkta genomförande”.

      Ryssland, Tyskland och Frankrike vill diskutera situationen i Donbass utan Ukraina
      Mot bakgrund av Ukrainas tydliga och totala sabotage av de undertecknade förhandlingarna och överenskommelserna beslutade Ryssland, Tyskland och Frankrike att organisera en videokonferens mellan statscheferna för att diskutera ett antal frågor, inklusive den försämrade situationen i Donbass.
      Ryssland avfärdade möjligheten för Ukrainas deltagande i detta möte genom att hävda att Donbass inte skulle vara det enda ämnet som diskuterades och att det inte var ett möte i Normandieformat.
      Tanken att tre av de fyra länderna i Normandieformatet kunde diskutera Donbass utan Ukraina utlöste Kievs ilska. Det ukrainska utrikesdepartementet uppgav att Kievs ståndpunkt var att ” ingenting angående Ukraina [borde diskuteras] utan Ukraina” och att endast hela Normandieformatet kunde göra framsteg i förhandlingarna och att upprätta en varaktig vapenvila.
      Detta är rent nonsens, eftersom det är upp till den ukrainska armén och dess befäl att respektera de ytterligare åtgärder för vapenvila som undertecknades förra året, och inte till Moskva, Berlin eller Paris för att genomdriva dem. Det finns medel för att genomföra vapenvila, men de måste tillämpas! Vladimir Putin, Angela Merkel och Emmanuel Macron har ingen tid att slösa bort i omprövning av åtgärder som redan har validerats och undertecknats, helt enkelt för att Kiev vägrar att tillämpa det de undertecknar!

      Zelenskys önskan att få ett nytt möte i Normandieformat för att dra nytta av det i media för att öka hans image och hans popularitetsbetyg, som sjunker ner i avgrunden, är så uppenbart att det är skrattretande.
      Ryssland är väl medveten om vad Zelensky vill och är fast beslutet att hålla fast vid sin ståndpunkt att inget nytt möte i Normandieformat kommer att äga rum förrän de beslut som fattats vid det tidigare har genomförts.
      Dessutom, som den ryska senatorn Aleksey Pushkov påpekade, motiveras också detta av de andra tre ländernas utstötning av Ukraina av Kievs destruktiva inställning i förhandlingarna.
      https://WWW.DONBASS-INSIDER.COM/2021/03/30/DONBASS-UKRAINE-HAS-JUST-PREPARED-THE-OFFICIAL-DEATH-CERTIFICATE-OF-THE-MINSK-AGREEMENTS/

      • Väntas snart ett besök av påven i Ukraina?
        På torsdagen den 25 mars hade Ukrainas premiärminister Denis Shmygal möte med påven Francis. Under mötet diskuterade de frågor om humanitärt bistånd och utveckling av bilateralt samarbete.
        Premiärministern tackade påven Francis för hans viktiga bidrag till att säkerställa stabiliteten i den europeiska regionen, liksom för de ansträngningar som Heliga stolen gör för att avsluta kriget och återvända fred till Ukraina.
        “Ditt uppdrag som försvarare av rättvisa är oerhört viktigt i en ödesdigra period för Ukraina. Jag tror att din moraliska och andliga auktoritet kan spela en viktig roll och hjälpa till att få fred tillbaka till Ukraina”, säger Denis Shmigal.
        Statsministern tackade också påven för hans humanitära initiativ värt 16 miljoner euro, där mer än 900 tusen ukrainare fick humanitärt bistånd.
        Premiärministern höll också ett möte med kardinal Pietro Parolin, statssekreterare för Heliga stolen, under vilken ärkebiskop Paul Richard Gallagher, statssekreterare för de Interstatliga relationerna i Heliga stolen, var närvarande.
        Sammanfattningsvis, statsministern förmedlade till påven Francis inbjudan av Ukrainas president Volodymyr Zelensky att besöka Ukraina i samband med 30-årsdagen av självständighet.
        https://www.kmu.gov.ua/news/premyer-ministr-ukrayini-zustrivsya-z-jogo-svyatistyu-papoyu-rimskim-franciskom

  5. Jag vill understryka att innan mötet i dec 2019, Ze (som jurist!!) ville ha en omskrivning av Minsk2, helt omedveten att ett avtal inte kan ändras ensidigt.

    Det som tidigare stabschef för Ze administrationen, Andrej Bogdan menade med i intervjun med Dmitri Gordon, “vi förrådde Putin brutalt”, var Ze grova lögn, att gå med på allt som bestämdes på mötet för att efteråt strunta fullständigt i det.
    https://www.globalpolitics.se/andrej-bogdan-tidigare-stabschef-for-ukrainas-president-zelensky-menar-vi-forradde-putin-brutalt-vad-menar-han/

    Droppen av hyckleri kulminerade i nov när Tyskland och Frankrike, i ett gemensamt uttalande berömde Kievs (??) framgångar i implementeringen av beslutet från den 9 dec 2019!!
    Kritiken mot uttalande har inte låtit sig vänta. Maria Zakharova:
    Häromdagen utfärdade de tyska och franska utrikesministerierna ett gemensamt uttalande där de uttryckte sin stora uppskattning av Kievs genomförande av besluten från toppmötet i Paris i Normandieformatet den 9 december 2019. De noterade särskilt att Ukraina skulle ha skapat förutsättningar för att förbättra situationen vid korsningspunkterna på kontaktlinjen före vintern och för att lindra situationen för människor i östra Ukraina. En sådan fri bedömning av fakta kan bara komma som en överraskning.
    http://www.donbass-insider.com/2020/11/19/russia-is-surprised-by-germany-and-frances-assessment-of-ukraines-actions/

  6. Man undrar ju vad som hindrar Putin från att syna USA:s och EU:s bluff i Ukraina? Inte tusan kommer de att våga göra ett skit om Ryssland beslutar sig för att införliva östra Ukraina som en del av Ryssland och samtidigt göra klart att alla försök att lägga sig i är en direkt krigsförklaring mot Ryssland. Så länge Kina är med på noterna kan Ryssland fullständigt strunta i alla patetiska sanktioner som de bankrutta västländerna kan komma med! Jag tror det är dags för Putin att slutar spela med skurkarna i Washington och Bryssel och sätta globalisterna på plats för allas bästa! Det gick bra på Krim och kommer att fungera även i östra Ukraina!

    • Jag misstänker att du övervärderar Rysslands handlingsmöjligheter, just för att Ryssland är beroende av att ha Kina i ryggen.
      Varken Ryssland eller Kina har råd med krig nu, bland annat för att “Väst” behärskar Kinas försörjningsleden till havs. Landsinfrastrukturen till och genom Iran, Afghanistan, Pakistan, Burma och Thailand är inte klar. Mycket kapacitet fattas fortfarande också mellan Kina och Ryssland.
      Frigörelsen från västblockets hegemoni över den mest avancerade kretstekniken (patent och vissa nyckelmaskiner) är några år bort, vilket betyder att vissa saker måste konstrueras om på basis av egen teknik fram tills att egen mer avancerad kretsteknik kan sättas i massproduktion.

      Stridskrafterna må förbättras och förstärkas, de torde för närvarande inte kunna skydda försörjningslederna mot det samlade västblockets stridskrafter. Man klarar inte ens att avskräcka piraterna.

      Vidare, Krim 2014 var en sak. Landsgränsen var kort och det fanns en rysk flottbas på plats.
      Numera finns ingen möjlighet till att överraska och dessutom finns NATO med längs med hela den ryska gränsen. Att Västeuropa skulle drabbas vid ett krig skiter jänkarna fullkomligt i; de baltiska fascisterna och de galna polackerna likaså.

      Att “faktum att Zelensky inte övergav Porosjenkos politik” (Ivan 9/12) torde bevisa att det inte är mer Ze än Poro (eller ens Trump) som bestämmer.

      • Ryssland och Kina är väl de enda länderna i världen som numera har råd att kriga! Att Trump inte startade några krig berodde ju på den katastrofala ekonomiska situationen i USA, ja och det faktum att det är svårt att hitta frivilliga soldater till alla krigen. Hyrda soldater är dyra i drift och inte speciellt engagerade som bekant d v s mer än att själva överleva. Jag tror inte det är långt borta innan Putin slår till mot Ukraina, han vet ju hur mesiga och fega USA var i Georgien. I USA är man rädd att avslöjas som den pappperstiger man i verkligheten är, det är lättare att bomba u-länder och starta färgrevolutioner i stället för att möta en kompetent fiende.

  7. Europe’s Newest “Romance”: Kiev And Ankara Against Peace In Eastern Ukraine
    Ukraina verkar emellertid överväga att utvidga sina alternativ, eftersom dess ”soloansträngningar” har visat sig vara ineffektiva när det gäller att helt förstöra allt hopp om en fredlig uppgörelse. Det verkar dock som att det hoppas att Turkiet skulle komma och hjälpa.

    Namnlösa källor i DPR People’s Militia Department, som citerades av ryska medier , sa att efter Azerbajdzjans seger i Nagorno-Karabakh skickar Ankara militära rådgivare till Ukraina.

    De turkiska generalerna arbetar tillsammans med den ukrainska generalstaben på en operation för att återlämna den självutnämnda DPR, LPR och till och med Krim under Kievs kontroll. Kanske kommer det att vara två operationer som kanske inte startar samtidigt och kommer att äga rum i spaningsläge.

    Samtidigt planeras ”bakom fiendens linjer” att använda Bayraktar TB2 obemannade flygfordon (UAV) som köpts från Turkiet enligt Karabakh-krigets scenario.

    Detta är mycket möjligt, eftersom Kiev sedan Azerbajdzjans seger i Nagorno-Karabakh med ganska lite hjälp från Turkiet har gett dem intrycket att framgången kan upprepas i östra Ukraina.

    Enligt olika rapporter förväntas en hybridprovokation i östra Ukraina. Och på samma sätt som hur det blev för Azerbajdzjan kommer turkiska experter att flytta in och få kontroll över de ukrainska väpnade styrkorna och samordna olika rörelser som luftangrepp, troligen utplacera armén (om det kommer till det) och utföra markangrepp.

    Ett snabbt och adekvat svar kommer att krävas från folkrepublikerna Donetsk och Luhansk.

    I händelse av en fördröjd reaktion från Folkets milisbefäl till användningen av UAV på starka punkter och i republikernas försvarscentra kommer fienden att försöka ockupera ett antal bosättningar och nyckelhöjder för att “jämna ut” kontakt till förmån för Kiev.

    Självklart framstår försvaret mot allt inom republikernas möjligheter, eftersom deras utrustningsnivå och potentiella stöd är mycket betydelsefullare än Armeniens när det kom till Nagorno-Karabakh. Kanske ur taktisk och operativ synvinkel kommer en sådan framgång inte att vara så kritisk för Donetsk och Lugansk, men ur informationskrigets synvinkel i Kiev kommer de att vilja göra det till en kolossal framgång.
    https://southfront.org/europes-newest-romance-kiev-and-ankara-against-peace-in-eastern-ukraine/
    (har översatt den “andra delen” av artikeln)

  8. OSSE rapport för perioden 1 januari 2017 till 15 september 2020.
    Den 9 november publicerade OSSE: s särskilda observationsuppdrag (SMM) i Ukraina en rapport om civila dödsfall i konfliktområdet i Donbas.
    Civilian casualties by region and control
    • 750 in Donetsk region and 196 in Luhansk region
    • Government-controlled areas: 223 in Donetsk region and 47 in Luhansk region
    Non-government-controlled areas: 513 in Donetsk region and 144 in Luhansk region
    • Areas not controlled by either side: 14 in Donetsk region and five in Luhansk region

    Vi har länge krävt att denna information ska publiceras på ett systematiskt sätt. Det har diskuterats med media om detta eftersom man behöver en referenspunkt för att inleda diskussioner. Varje sida och alla experter har sina egna åsikter, metoder för att räkna och analysera denna situation. Nu har detta dokument publicerats. Dessa uppgifter möjliggör en objektiv bild, baserad på en specifik bild, av den interna konflikten i Ukraina. Vi noterar den positiva roll som den albanska fungerande presidenten för OSSE, den albanska premiärministern och Albaniens europeiska och utrikesminister som bidrog till publiceringen.

    Dokumentet är övergripande balanserat och baserat på statistik. Det viktigaste antalet som behöver uppmärksammas är antalet skadade från tunga vapen och handeldvapen. Enligt rapporten är nästan 75 procent av civila dödsoffer invånare i områden som inte kontrolleras av Kiev. Detta föreslår vältaligt att målet för Ukrainas väpnade styrkor, National Guard och de så kallade ”frivilliga” formationerna är civila, som Kiev försöker straffa för deras vägran att acceptera resultaten av kuppen 2014.

    SMM har ännu inte publicerat statistik under hela konfliktens varaktighet. Det är uppenbart att när offren räknas sedan straffåtgärden inleddes 2014 kommer bilden att bli ännu mer övertygande och tragisk.

    Tyvärr avslöjar inte dokumentet någon information om förstörelsen av civil infrastruktur i Donbass. Det är viktigt att förstå att den ofta avsiktliga och planerade förstörelsen av bostäder, transportinfrastruktur, energi, gas och vattenförsörjning, medicinska, sociala och utbildningsanläggningar och andra angrepp på privat och kommunal egendom orsakar en allvarlig försämring av den humanitära situationen. Att dokumentera sådana uppgifter med tydliga uppgifter om parternas ansvar är en viktig uppgift, även för SMM.
    https://www.osce.org/files/f/documents/f/b/469734.pdf
    https://www.anti-spiegel.ru/2020/osze-bericht-75-der-zivilen-opfer-des-krieges-in-der-ukraine-sind-opfer-der-regierungstruppen/

    OSCE MONITOR IN UKRAINE IS BRITISH MILITARY AGENT MARK ETHERINGTON – HIS LAST JOB WAS FIGHTING IN SYRIA AGAINST THE ASSAD GOVERNMENT
    Den operativa chefen för Special Monitoring Mission (SMM) i Ukraina för Organisationen för säkerhet och samarbete i Europa (OSSE) är en brittisk officer vars stridsroll i Syrien mellan 2016 och 2018 OSSE försöker dölja.

    Mark Etherington, en fallskärmsjägare i den brittiska armén, “arbetade på Syrien”, enligt OSSE: s utnämningsmeddelande för ett år sedan. I maj i år sa Etherington till Kyiv Post att han var “i Syrien.”

    OSSE hävdar att dess uppdrag följer ”principerna om opartiskhet och öppenhet”. Så Etherington ombads igår att klargöra om han hade utfört stridsrådgivande och militära underrättelsetjänster i Syrien, och om han fortfarande är associerad med brittiska styrkor. Han och OSSE: s talesmän vägrar att säga.
    http://johnhelmer.net/osce-monitor-in-ukraine-front-is-british-military-agent-mark-etherington-his-last-job-was-fighting-in-syria-against-the-assad-government/

  9. Zelensky’s appeal to Donbass and the planned internment of Russian citizens in Ukraine are worthy of the Nazis

    Vladimir Zelensky’s video appeal to the Donbass inhabitants and the draft law to internment Russian citizens in Ukraine in camps continue to attract a lot of comment, both in Kiev and in Russia, where there is no hesitation in comparing these methods with those of the Nazis. And for some, like Alexey Zhuravko, a former Rada deputy, the transformation of Ukraine into a Nazi state will lead to the destruction and collapse of the country.

    Medvedchuk compares the plan to internment of Russian citizens in camps to Nazi terror

    Viktor Medvedchuk, Ukrainian deputy of the “Platform of Opposition – For Life” wrote on his party’s website that “Zelensky and his entourage are on a path that only the Nazis followed and want to maintain their power through the concentration camps”.
    According to him, “this bill is a new manifestation of the policy of terror and violation of the constitutional and inalienable rights of people living on the territory of Ukraine, whose guilt has not been proven and can only exist in the imagination of Zelensky and his entourage”.

    Medvedchuk also recalled that the detention and sending to camp, without trial, of the citizens concerned will be managed by the SBU (Ukrainian secret service), whose secret prisons and systematic use of torture have been singled out by Amnesty International, Human Rights Watch and other human rights organisations (and whose existence was proven by the testimony last year of Vasily Prozorov, a former SBU agent).

    Clearly, this will be the open door to all criminal excesses, authorised and covered by the Ukrainian authorities, as long as these excesses are committed by people in uniform, whether it is the police, the SBU, or the National Guard! That is the same as in Nazi Germany.

    Medvedchuk also pointed out that the Ukrainian authorities had already violated the rights of Ukrainian citizens on several occasions, “by restricting their right to the free use of their mother tongue and depriving them of electoral rights and social guarantees guaranteed by the Constitution”.

    “Having become enraged by permissiveness, the authorities are now preparing to cross the final line and selectively resort to violence against undesirable civilians living on the territory of Ukraine,” he wrote.

    Zelensky’s appeal to the Donbass inhabitants is propaganda worthy of the Nazis

    Russian deputy Ruslan Balbek commented on the video appeal made by Vladimir Zelensky to the Donbass inhabitants, in which he claims that Ukraine is wide open to them, as propaganda like the one the Nazis were spreading at the beginning of the war against the USSR.

    “Given the fact that Zelensky did not even lift a finger to implement the Minsk Agreements, which the Ukrainian authorities signed at one point, it is safe to say that the current appeal by the Ukrainian President is like the German propaganda of 1941. At the time, we were offered “Russian surrender, hot food, a warm bed and our hospitality awaits you”, and then the prisoners were sent either to a concentration camp or to the crematorium,” Balbek said.

    The Russian deputy also recalled that the use of such lies to lure the inhabitants of Donbass into a trap had been publicly recommended as early as 2014 by a Ukrainian official.

    “We all remember how in 2014 a senior Ukrainian official said that the people of Donbass should be promised anything, and that they would be slaughtered and hanged later”, Balbek added.

    Nazification of Ukraine leads the country to self-destruction

    The former Ukrainian deputy, Alexey Juravko, for his part, stressed that not only does the bill to intern Russian citizens show that the country is run by people whose ideology has nothing to envy the Nazis (including Zelensky), but that this Nazification is dangerous for Ukraine itself and is leading the country to ruin.

    Instead of stupidly supporting Zelensky’s calls to open the frontline crossing points wide, at the risk of provoking a serious health crisis in the two Donbass People’s Republics, France and Germany would do better to seriously consider the fact that Ukraine is following the same path, and using the same propaganda and methods as the Nazis. All with their money, support and complicit silence.
    http://www.donbass-insider.com/2020/11/18/zelenskys-appeal-to-donbass-and-the-planned-internment-of-russian-citizens-in-ukraine-are-worthy-of-the-nazis/

    Elena Shishkina – The plan of Donbass inhabitants deportation is authentic
    http://www.donbass-insider.com/2019/11/26/elena-shishkina-the-plan-of-donbass-inhabitants-deportation-is-authentic/

  10. EU guidance on the handling of visa applications from residents of Ukraine’s Donetsk and Luhansk regions
    The European Commission and the European External Action Service have this week sent EU Member States and non-EU Schengen countries guidance on how to handle visa applications lodged by residents of the non-Government controlled areas of Ukraine’s Donetsk and Luhansk regions. The guidance document follows up on the European Council Conclusions of 20 June 2019 and the Member States’ requests for guidance on the identification and non-recognition of the passports issued as a consequence of the Russian presidential decree of 24 April.
    https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/IP_19_5975

  11. Ukraina har gjort sig till ovän med fler än Ryssland och Donbass.
    Förra året försämrades Kievs relationer med viktiga partner – Ungern, Vitryssland och Polen….
    2020 visade sig vara ett svårt år för världen. Konflikter, revolutioner och till och med krig bröt ut i olika delar av planeten. Ukraina var inget undantag. Förra året försämrades Kievs relationer med viktiga partner – Ungern, Vitryssland och Polen. Izvestia förstod detaljerna i den ukrainska utrikespolitiken.
    Relationerna mellan Ukraina och Ungern försämrades tidigare. År 2017 protesterade Budapest mot den ukrainska utbildningslagen, sedan dess har Ungern blockerat Kievs samarbete med Nato. Fram till 2020 har en hel rad problem samlat sig. I början av december försämrades relationerna ännu mer.
    https://iz.ru/1098276/igor-karmazin/prinuzhdenie-k-sporu-s-kem-ukraina-possorilas-v-proshedshem-godu

    På nyårsafton gjorde ett antal ukrainska politiker uttalanden om den pågående upplösningen av landet. I synnerhet gav den tidigare chefen för Lugansk och därefter de transkarpatiska regionala statliga förvaltningarna, före detta parlamentsledamot för Verkhovna Rada, pensionerad inrikesministeriets generallöjtnant Gennady Moskal en “varning” att “Novorossiya-projektet är inte över” och Ukraina kan säga adjö till ett antal av dess territorier inom överskådlig framtid.
    Jag vill påminna er om att sex regioner i Ukraina – Charkov, Dnepropetrovsk, Odessa, Zaporozhye, Nikolajev och Cherson – ingår i projektet. Detta är Novorossiya-projektet – projektet från Surkov och Kozak. Så vem förhandlar vi med och om vad?

    Väst, är intresserade av att bevara Ukraina och de förväntar sig att kunna använda Ukraina som ett vapen mot Ryssland.
    Men Moskva är inte intresserat av sönderfallet och kaoset i Ukraina, eftersom det är väl medvetet om att det i detta fall skulle behöva städa upp på egen hand, vilket det helt enkelt inte har styrka eller medei – att göra just nu. – Under tiden får centrifugalrörelser verkligen styrka i Ukraina, men inte i söder och öster, där “Anti-Maidan” -aktivisterna länge har “rensats upp” och människor skrämts av nazisterna och de undertryckande myndigheterna, inte bara i Transcarpathia, där den ungerska befolkningen ser mot sitt historiska hemland
    http://www.donbass-insider.com/fr/2018/09/28/budapest-menace-kiev-de-represailles-si-lukraine-renvoie-un-consul-hongrois/

    Dessutom föredrar dessa aktivister att inte att slösa sin energi på protester, utan att gå direkt till republikens ”statsbyggande” under namnet ”Verkligt Ukraina”. Inte bara lokala myndigheter har organiserats. Deras egen president har redan valts. Det är inte första gången sådana separatistiska känslor brister ut i Ukraina.
    För fem år sedan uppstod en organisation som kallade sig ”folk utanför staten” i ett antal regioner. Dessa medborgare vägrade att betala skatt, erkände inte landets lagar och organiserade sina egna styrande organ. Sedan hjälpte SBU-räderna att stoppa splittringen. Brottmål väcktes mot många ”separatister”. Idag har rörelsen återfötts. Och i ännu större utsträckning. Aktivister har nyligen meddelat skapandet av “det verkliga Ukraina-staten” och utropat sin egen “första president”, “Verkhovna Rada” och dess “chef”. De har också skapat ett ”folkets SBU”.
    Men det “icke-nationella SBU”:s handlingar hindras allvarligt av det faktum att många av dessa aktivister är veteraner från “ATO” och innehar ultra-nationalistiska, banderistiska positioner. Och det är dyrt att “nypa” sådana människor i Ukraina efter Maidan. Det räcker med att komma ihåg ärendet mot Tornado-straffarna, vilket kostar lagstiftarna en hel del nerver och anseende förluster. Det var ett vanligt och uppenbart brottmål utan en aning om politik. Det råder ingen tvekan om att de aktivister som nämns ovan kommer att gå med i de terroristiska formationer som skapas. Desto mer eftersom båda lagförslagen endast föreslår lokal användning av dessa formationer (de ska inte längre skickas till Donbass).
    http://www.donbass-insider.com/2021/01/03/separatism-in-ukraine-now-in-galicia-and-volyn/

KOMMENTERA

Please enter your comment!
Please enter your name here