Hur arbetar Bellingcat egentligen?

27
1425

Denna artikel: Bellingcat reagerar surt på granskning, men möjliga band till västerländsk underrättelsetjänst bör diskuteras när man betraktar deras arbete.
är skriven av Kit Klarenberg, en undersökande journalist som undersöker underrättelsetjänsternas roll i utformningen av politik och uppfattningar. Den har översatts av Rolf Nilsson.


Bellingcats grundare Eliot Higgins attackerade en gång i tiden journalister för att använda sig av anonyma källor och åberopade då en brist på “renhet”. Nu är hans verksamhet, vilken fortsätter att nästan perfekt anpassa sig till Storbritanniens geopolitiska prioriteringar, beroende av dem.

Om tidigare sätt att arbeta utgör en manual är det troligt att Bellingcat-anställda kommer att attackera den här artikeln på sociala medier och märka ut den som “propaganda” och sedan plocka ut en eller två meningar ur sitt sammanhang, i ett försök att misskreditera hela artikeln.

Men faktum kvarstår att deras utveckling från en undersökande organisation, som påstår sig använda ”öppna källor”, till något som mer och mer liknar en fullfjädrad underrättelsetjänst eller en liten, offentlig avdelning av en större, hemlig organisation, förtjänar granskning.

I måndags (14/12) publicerade deras kontroversiella webbplats ”onlineundersökningar” en sensationell artikel [https://www.bellingcat.com/news/uk-and-europe/2020/12/14/fsb-team-of-chemical-weapon-experts-implicated-in-alexey-navalny-novichok-poisoning/] där de hävdar att Alexey Navalny hade följts noga av en mängd FSB-operatörer [https://en.wikipedia.org/wiki/Federal_Security_Service ] på hans olika resor, innan han påstås ha förgiftats med Novichok i augusti.

Den långa presentationen påstår också att den ryska oppositionsfiguren tidigare hade följts noggrant av undercover-tjänstemän i flera år, det tidigaste kända tillfället hade varit under 2017.

En liknande detaljerad uppföljande artikel [https://www.bellingcat.com/resources/2020/12/14/navalny-fsb-methodology/ ] förklarar med egna ord hur Bellingcat kom över det här sensationella scoopet. Berättelsen handlar om en hel del detektivarbete, även om detaljer om hur Bellingcat kom över viss information, som de sedan använde för att fastställa Navalnys angripares identiteter och rörelser, är högst tvivelaktiga. Av mer än en anledning.

Organisationen hävdar att den kom över denna känsliga information via ett antal källor på den svarta marknaden (’black market sources’), i synnerhet genom att använda ”bots” [https://en.wikipedia.org/wiki/Internet_bot]” på den ryskbyggda meddelandeappen Telegram [https://sv.wikipedia.org/wiki/Telegram_(programvara)] (se också https://www.svt.se/nyheter/utrikes/telegram-blockeras-i-ryssland-annu-ett-intrang-i-personers-privatliv).

För en avgift skulle dessa bots ha plockat fram, först telefonnumret och samtalsregistreringarna för en person som hade rest till samma platser som Navalny vid ungefär samma tidpunkter, sedan identiteten på personer de pratade med under dagarna före Navalnys förgiftning, och senare en persons fordonsregistreringsinformation, vilken visade att hans bil var kopplad till FSB’s huvudkontor i Moskva.

”Även om det finns uppenbara och skrämmande sekretessimplikationer gällande denna svarta marknad för data … ger några hundra euro dig uppgift om månader av telefonsamtal för en FSB- eller GRU-officer, så att utredare kan spåra underrättelsetjänsternas verksamhet, identifiera dem och följa spionernas fysiska spår över Ryssland och utomlands, säger Bellingcat.

Navalny efter uppvaknadet i Berlin.

”Någon slags underrättelseenhet”

Det handlar om uppseendeväckande uppgifter om de är sanna, men även om organisationens undersökning har hyllats i stor utsträckning av vanliga västerländska medier, är inte alla så helt övertygade. I en radiointervju [https://www.youtube.com/watch?v=8vf_kY2Nxvc ] hävdade Oleg Kashin, en liberal rysk journalist, att scoopet handlar om hur “sterländska underrättelsetjänster förklarar för sig själva, och för oss, vem som förgiftade Navalny och på vilket sätt.

Kashin tvivlar inte på att individerna som Bellingcat pekar ut verkligen stod bakom det uppenbara mordförsöket på Navalny – han sa att deras “kriminella ansikten” ensamt indikerar att de är “absoluta mördare” och att deras händer “är täckta av blod.” Han tvivlar emellertid på de metoder Bellingcat påstår sig ha använt, baserat på personlig erfarenhet.

“Dessa piratkopierade databaser finns, och det finns en enorm marknad … Dussintals människor ibland oss, journalister och andra, kollar upp folk på polisdatabaser”, sa han. ”Men det finns vissa människor …, du ber en polis som du känner att kontrollera dem, och han återkommer och säger att det finns en anteckning där,”kontrollera inte”, så rör inte dem, ta tillbaka dina pengar. Och speciellt underrättelseagenter har definitivt den anteckningen bredvid sina namn. Det är omöjligt att kontrollera dem på det sättet. ”

Han fortsatte med att uttala sin övertygelse, sedan lång tid tillbaka, om att Bellingcat “inte är journalister” utan ”godkända spridare av läckt material från västerländska underrättelsetjänster“, och att organisationen fungerar som “någon form av underrättelseenhet.”

Kashin kan knappast anklagas för att vara en Kreml-sympatisör – utöver hans övertygelse om att FSB var ansvarigt för Navalnys förgiftning, attackerades han i november 2010 av okända angripare nära sitt hem i Moskva och drabbades av en bruten käke, ben, fingrar och en skallfraktur; ett finger måste senare amputeras.

Under polisförhöret pekade en av de arresterade angriparna ut den dåvarande guvernören i Pskov, Andrey Turchak, och hävdade att han bett dem att bryta Kashins armar och ben så att han inte kunde skriva. Turchak åtalades aldrig och blev 2017 [https://www.rferl.org/a/russia-turchak-ex-governor-pskov-kashin-attack-top-post-federation-council/28842118.html ] vice ordförande för Rysslands överhus. President Vladimir Putin tilldelade honom samtidigt medaljen av orden ”För förtjänst till fäderneslandet”.

Öppen källa?

Den närmast stratosfäriska upphöjelsen av Bellingcat-grundaren Eliot Higgins från att vara en arbetslös, sovrumsbaserad bloggare och videospelsfantast, till att bli en informationskälla för mainstream media, är ganska extraordinär, och under varje steg på vägen har han stoltserat med sin brist på referenser. I en intervju med Daily Telegraph i mars 2014 [https://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/middleeast/syria/10730163/The-blogger-who-tracks-Syrian-rockets-from-his-sofa.html] , där han noterade att han avbrutit sina collegestudier, fick Higgins anstränga sig för att ens komma ihåg vilken högre utbildningskurs han inte hade fullgjort.

Hans uppenbarligen fläckfria rykte fick sig en törn i augusti 2013, när han publicerade en serie artiklar där syriska regeringsstyrkor anklagades för att utföra kemvapenattacker i Ghouta och där han drog sina slutsatser genom att samla in material från ‘öppna källor’ som videor, inlägg på sociala medier, satellitbilder och fotografier.

Hans resultat spreds i stor utsträckning och utan invändningar i mainstream  medierna, vilket ledde till att Human Rights Watch tog hjälp av honom i sin egen analys av den omtvistade attacken i Ghouta, och där de kom fram till samma slutsats som Higgins.

Under de efterföljande månaderna publicerade emellertid den Pulitzerpris-belönade journalisten Seymour Hersh två artiklar [https://www.lrb.co.uk/v35/n24/seymour-m-hersh/whose-sarin ] i London Review of Books, vilka allvarligt undergrävde Higgins påståenden och där han hävdade att underrättelser medvetet hade manipulerats för att lägga ansvaret för Ghouta-attacken på regeringsstyrkorna och att det sarin som hade använts i händelsen hade levererats till Al-Nusra Fronten av den turkiska regeringen.

Som svar publicerade Higgins en hämndlysten replik i Guardian [https://www.theguardian.com/commentisfree/2014/apr/22/allegation-false-turkey-chemical-attack-syria ] i april 2014, där han särskilt angrep Hersh för att han förlitade sig på anonyma källor. I sitt fördömande av denna, visserligen ofta tvivelaktiga praxis, upprepade han kommentarer som han [https://www.newyorker.com/magazine/2013/11/25/rocket-man-2] hade fällt i en insmickrande New Yorker-profilering i november 2013.

Han uppgav att han var “ambivalent” till att ha kontakter på marken i Syrien, eftersom han kände att ’off-record’-intervjuer “förstörde renheten” i det han gjorde. Istället “redrog han en argumentationsstil, där han bäddade in material från primära källor direkt i texten, vilket gjorde det lätt för andra att kontrollera hans arbete.

Higgins kritik av användning av anonyma källor låter väldigt ihåliga idag, med tanke på att Bellingcat alltmer gjort sig beroende av data och tips som påstås tillhandahållas till organisationen av anonyma individer och / eller förvärvats med tvivelaktiga, om inte direkt misstänkta sätt, vilka i vilket fall sällan avslöjas i sin helhet.

I synnerhet är Bellingcats identifiering av GRU-agenterna, som påstås vara inblandade i Salisbury-incidenten i mars 2018 och efterföljande utredningar, nästan helt beroende av sådana källor.

I juni 2019 [https://www.bellingcat.com/news/uk-and-europe/2019/06/28/the-gru-globetrotters-mission-london/ ] publicerade organisationen till exempel en detaljerad tidslinje för rörelserna för Denis Sergeev, en GRU-operatör som tydligen befann sig i Storbritannien under förgiftningen av Skripals.

Den, i vissa delar besynnerligt detaljerade, artikeln kartlägger Sergeevs påstådda rörelser och aktiviteter på hans smartphone från 1 till 4 mars, ända ner till hur mycket tid han spenderade på internet, med särskilda appar, meddelanden och samtal.

Artikeln baserades på metadata från telefonen, vilka tillhandahölls av en “visselblåsare som arbetar hos en rysk mobiloperatör”.  Märkligt nog avslutar den med att notera att Bellingcat inte kunde “bekräfta från objektiva källor” att Sergeev var generalmajor, enligt BBC Newsnight.

En udda brist, som bara kan väcka frågor om och hur organisationen validerade “från objektiva källor” och att deras visselblåsare faktiskt var de som de uppgav att de var, och sanningshalten i de uppgifter som de påstods tillhandahålla.

“Vem hackar dessa databaser?”

En alternativ förklaring till källan till Bellingcats brännande olagliga datafynd tillhandahölls av BBCs diplomatiska korrespondent Mark Urban, som samarbetade med organisationen om ett antal av dess utredningar i Salisbury, i oktober 2018 [https://www.lbc.co.uk/radio/presenters/iain-dale/british-spies-hacking-russian-military-databases/].

Dessa oberoende spanare, som har identifierat dessa människor och pekat ut deras GRU-medlemskap, de har i stor utsträckning förlitat sig på hackade databaser … Vem hackar dessa databaser och vidarebefordrar dem till dessa spanare? Jag tror att det skulle kunna vara GCHQ [https://en.wikipedia.org/wiki/GCHQ] eller NSA [https://en.wikipedia.org/wiki/National_Security_Agency]”, sa han till LBC Radio i oktober 2018.

Även om han spekulerar, borde Urban vara väl lämpad att veta, eller åtminstone kunna erbjuda en välinformerad gissning, med tanke på hans nära band till brittiska underrättelsetjänsten och hans stora intresse för Skripal-fallet. Fyra månader efter händelsen avslöjade han [https://twitter.com/MarkUrban01/status/1014585628422557696 ] att han märkligt nog intervjuat Sergei flera gånger i hans hem i Salisbury under det föregående året.

Ännu mer förvånande är att Urban tjänstgjorde i samma stridsvagnsregemente som Pablo Miller – Skripals MI6-rekryterare och hanterare och granne i Salisbury. Miller omnämns märkligt nog inte alls i Urban’s bok, ‘The Skripal Files’, som han släppte två veckor före sin LBC-intervju.

Några timmar efter det att Bellingcats sensationella artikel publicerats rapporterade New York Times om en anonym tysk säkerhetstjänsteman påstående att strax efter att Navalny anlände till Berlin den 22 september försåg representanter för US Central Intelligence Agency och Storbritanniens MI6medlemmar av den tyska regeringen med detaljer om förgiftningen, inklusive identiteten hos de involverade federala säkerhetstjänstemännen, vilket direkt involverade den ryska regeringen.

En cyniker kanske frågar sig varför underrättelsetjänsterna tog så till synes lång tid på sig för att föra över informationen till Bellingcat.

27 COMMENTS

  1. Jag tror inte att Bellingcat från början har varit en undersökande organisation, utan redan från början varit ett påhitt av underrättelsetjänsten i England och USA. Det stämmer in med deras sätt att arbeta sedan de tillsammans avsatte den demokratiske ledaren Mosaddeq i Iran. Det var då CIA kom på den snillrika iden att sprida falska rykten om honom på ett trovärdigt sätt så man lättare kunde iscensätta sin plan. CIA-mannen hyllades som en hjälte när han återvände till USA, efter att ha utfört sitt uppdrag. Under Jugoslavien kriget användes stora reklambyråer, för att sprida falska rykten. Det var först då jag började höra röster som berättade att framtidens krig kommer att vinnas av media och reklam agenturer. När USA valde att krossa Syrien, så visste man att det inte tillhörde en av de värsta diktaturerna i MÖ. Utan snarare ett land med stora friheter för kvinnor och religionsfrihet (till skillnad från Saudiarabien där kvinnor som försöker skilja sig blir hängda i fötterna i en cell och piskade, eller en poet som skriver en dikt om att kvinnor bör få mer frihet straffas med fängelse och 1000 piskrapp, eller där en präst som i hemlighet predikar kristendom blir halshuggen) Våra media som våra politiker är väldigt tysta när det gäller Saudiarabien.
    Men nu gällde det alltså att göra Syrien till den värsta diktaturen så världssamfundet inte skulle kritisera utan istället ropa efter mera bomber, vilket också skedde.
    Det gäller att lägga ihop puzzelbitarna för att få en helhetsbild. Flera år innan år 2011, började en radiokanal i England sända ut information som de också påstod vara hemlig, rapporter om hur fruktansvärd Assads diktatur var, samtidigt som Saudiarabien sände ut informatörer till Syrien som skulle uppmana till revolt i landet. De kloka människorna i Syrien förstod redan i början av kriget att detta inte skulle leda till mer demokrati, utan som konstnär Issa Touma sa: Det är Gulfstaterna som är här och krigar och det kan aldrig komma demokrati från Gulfstaterna.
    De blir mer och mer sofistikerade och skapar Vita Hjälmarna, som hela världens MSM köper helt fullt ut, jag har inte sett någon större dagstidningen och absolut inte SVT som ens tagit upp de oberoende journalisterna Eva Bartlett och Vaness Beelays rapporter om Vita Hjälmarna. Ingen av våra etablerade media ifrågasätter dem, medan Eva Bartlett och Vanessa Beeley måste gräva länge och djupt för att försöka övertyga att Vita Hjälmarna är en propagandakanal.
    De presenterar väldigt mycket fakta men som strutsar gömmer våra journalister sina huvuden i sanden och vill inte gå i debatt med dem.
    Det skulle inte förvåna mig om CIA och M16 skapat dessa hemliga kontakter i Ryssland, som de påstår att man betalar pengar till och sedan får man hemlig information som bevisar att de teser man har stämmer med verkligheten.
    Det är otroligt skickligt gjort men man kan se en röd tråd som går tillbaka till störtandet av de demokratiska Mosaddeq.
    Så skickligt att en vän till mig som jag visade en intervju med Tulsi Gabbard som berättade att USA gav pengar till al-Qaida i Syrien, kom snabbt tillbaka och sa att hon visat för sin man som sa att intervjun var fejkad och hon trodde på sin man som är tekniker. Hon kunde inte beskriva hur den var fejkad.
    Så ser vår framtid ut, styrd av CIA och M16 men ingen människa kommer att förstå det, däri ligger skickligheten.

  2. Hur “jobbar” Bellingcat? De “jobbar” med propagandalögner åt CIA och MI6 för terroristernas sak i Syrien! Detta är dock ingen nyhet utan varit känt i åratal…Frågan är varför fulmedia hjälpt till att undanhålla allmänheten om detta?

  3. The Grayzone, det är ett bra namn, för bra journalistik. Världen är inte svart och vit det finns många gråzoner, som försvinner i vanlig media, det som vi inte får se.
    Bellingcat är på krigsstigen mot Aaron Mate i Grayzone, för att han avslöjar Bellingcat.
    Följ pengarna för att förstå vem organisationer arbetar för och vilket syfte de har.
    Aaron har följt donationerna till Bellingcat och funnit följande och skrivit i sin artikel om Bellingcat: National Endowment for Democracy, en amerikansk regeringsorganisation grundad av Ronald Reagans CIA-chef Bill Casy (“Mycket av det vi gör idag gjordes i hemlighet för tjugofem år sedan av CIA” berättade NED:s första direktör Allen Weinstein, Washington Post 1991) Det är oklart hur mycket pengar Bellingcat har fått från NED, eftersom båda organisationerna vägrar att lämna ut dem. Bellincat tar in en ännu större summa från andra västerländska regeringar och organisationer inkl. det holländska postkodlotteriet. Bellingcat beskriver sig själv som en partner i Open Information Partnership (OIP), ett program från den brittiska regeringens Foreign and Commonwealth Office, FCO. Det är oklart vad detta partnerskap innebär och om det innebär finansiering.
    Till och med Bellingcats egna partners har tvivlat privat på dess trovärdighet. Ett läckt dokument från Integrity Initiative, en underrättelseverksamhet också under FCO:s paraply drog slutsatsen att: “Bellingcat blamerar sig , både genom att sprida desinformation i sig och genom att vara villig att producera rapporter för alla som är villiga att betala.”

  4. Instämmer i vartenda ord. Eva Barlett och Vaness Beelay gjorde en heroisk insats, ändå står vi här med en befolkning som gått på hela grejen. Och visst, Assads regim är ingen önskedröm. Men jag tror folk i grund och botten inte vill få sina cirklar rubbade. Man kanske inte är övertygad att varenda nyhet från MSM är vit som snö, men det är inte många av oss som vågar sig ner i labyrinten.
    Och även om vi är allvarligt drabbade av MSM:s förvrängning av verkligheten, även här i Sverige, så tar väl USA ändå priset. Där är det å andra sidan fler och fler som börjar genomskåda systemet. Paradoxalt nog delvis tack vare Trump. Det var inte många som röstade för Biden egentligen, folk ville bara rösta bort Trump till varje pris. Folk i allmänhet vill inte ha en statschef som är så uppenbart sjuk. Men jag tror folk mer och mer börjar fatta att man inte kan lita på media. Man får bara hoppas att det också kan leda till nåt konstruktivt.

    • Vita Hjälmarna verkar vara ett hyperkänsligt ämne, eftersom våra media (såsom Expressen, Aftonbladet, DN, SvD och SVT) inte vågar låta någon skriva ett kritiskt ord om dem i deras tidningar. Inte ens de journalister som anser sig vara radikala och antiimperialister, och får publicera i dessa media, har höjt sina röster för att ifrågasätta Vita Hjälmarna.
      När Vanessa Beeley höll sitt korta men faktaspäckade föreläsning om Vita Hjälmarna hos Geneva pressklubb, började hon med att tacka dem och dess ordförande Mettan för att de modigt stått emot den enorma press de blivit utsatta för och ändå inte ställde in hennes föreläsning.
      De beskylldes för att släppa fram rysk propaganda. De som anklagar mig för att sprida rysk propaganda säger Vanessa Beeley ignorerar det faktum att min information är hämtad från Vita Hjälmarna själva, dessutom de mediekanaler som moderata extremister har och som är finansierade av EU,USA och UK och intervjuer med syriska civila som blivit befriade men levt i områden i Östra Aleppo som kontrollerades av Al Nusra.
      Jag fick leta länge för ursprungliga videon var borttagen, och ICIT digital library har lagt ut den igen och man får stå ut med ett långt reklaminslag innan videon börjar, eller man kan lätt spola fram. Man ställer sig frågan varför var just den borttagen, är det för att hon berättar att Geneva pressklubb utsatts för hot och påtryckningar och det blir pinsamt, för många andra videor där hon kritiserar Vita Hjälmarna finns kvar på sin ursprungliga plats på YouTube. Man bör se den och fråga sig: Är det här rysk propaganda? eller enbart en journalist som försöker granska en organisation som hela mediavärlden hyllar.
      https://www.youtube.com/watch?v=QT8Dam3mSUY

      • Här kommer du in på det psykologiska som du nämnde i ett tidigare sammanhang. Något för experter inom psykologi och socialpsykologi att utröna.
        Vita hjälmarna är en helig ko om man får ta en anspelning från en annan kulturkrets, något så inarbetat att det inte kan ifrågasättas. Detta PR- och mediaprojekt har till den grad trängt in i sinnena att det är en del av identiteten hos dem som fallit för propagandan, dvs. en ansenlig majoritet. Folk stänger av totalt och vägrar att ens lyssna på motargument.

        Sådant har givetvis alltid förekommit, det är en del av den mänskliga tillvaron. Men om vi skall finna bra exempel från senare tid, där personer som tidigare förfäktat bestämda ståndpunkter, såsom krigsmotstånd t.ex, plötsligt gör en helomvändning och blir krigsförespråkare, då är väl Jugoslavien-krigen ett exempel. Demoniseringen av serberna slog väl igenom och folk som på 80-talet hade tågat i stora skaror och protesterat mot upprustningen i form av medeldistansrobotar i Europa, plötsligt och oväntat hade gjort helt om och svalt den propaganda som syftade till att utmåla serberna som ondskefulla nationalister som ville utvidga sina territorier och som därför måste bombas till underkastelse.

        I ett trettioårsperspektiv måste väl demonstrationerna mot Irakkriget 2003 ses som ett oväntat undantag som upplöstes lika snabbt som det blossade upp. Därefter har hela raden av “liberala, progressiva, antifascistiska m.fl” kretsar gått hand i hand med de militära interventionisterna, och givit sitt fulla stöd åt massiv förstörelse nödtorftigt dold bakom blomsterspråk som flygförbudszoner och demokratisering, när verkligheten varit den diametralt motsatta.
        Kulturhistoriskt verkar det handla om de västliga stormakternas tillbakagång som de försöker bromsa med våldsamma medel och där “bildade” kretsar villigt medverkar, eftersom de så starkt identifierar sig med denna västerländskhet. “Vi är bättre” även när vi ägnar oss åt förstörelse.

  5. Om man skall vara anti imperialist, så måste man lära sig att identifiera imperialisternas propagandamaskineri, annars kan man hamna i den märkliga situationen att man istället står bakom den imperialistiska maktapparaten och stödjer den. Deras propaganda är skicklig och de använder sig av Bellingcat och Vita Hjälmarna, som man måste lära sig att genomskåda.
    Max Blumenthal berättar i sin senaste intervju att Bellingcat expanderar i Latinamerika, och är aktiv i Venezuela, där Bellingcat har köpt upp oppositionsledare, som är aktiva och tränas i Columbia för regim ändring i Venezuela. Bellingcats utredare och tränare för latinamerika är Giancarlo Fiorella.
    Max B. är väldigt orolig för vad som händer med journalistiken när Bellingcat blir den man skall tro på, samtidigt som Grayzone blir anklagade av Bellingcat. för att göra det som Bellingcat själva gör. nämligen sprida fabricerade nyheter, och ingen i MSM reagerar. Hos New York Times som har hög trovärdighet i Europa, är det djupt förankrat i högsta redaktionsledningen att man sätter sin tilltro till Bellingcat säger Max och de har en djup övertygelse att de verkligen tror på vad de skriver när de fördömer Venezuelas val och stödjer propagandan för regimförändring. Han säger att Bellingcat och New York times är hårt sammanlänkade med varandra. Dessutom har The Intercept betalat enorma summor i avgifter för Bellingcats träningspass. Detta är väldigt oroande nyheter, med tanke på att vi saknar journalister i våra stora media i Sverige som skriver om detta.

  6. https://www.youtube.com/watch?v=NbbjsMedCZg

    Aaron Maté, från Grayzone även han, har lagt ut denna färska halvtimmesintervju med Peter Ford, tidigare brittisk ambassadör i Syrien 2005-6.
    En genomgång av dagsläget och historien, kanske inte direkt nytt men intressant att ha dissidenten Ford med på ett hörn, därför att han sett det hela inifrån den västliga maktapparaten. Få ögonvittnen som han.

    Ford betraktar de Vita hjälmarna som en lärdom från Irakkriget. Vita hjälmarna byggdes upp som ett propagandainstrument vars uppgift var att kontinuerligt tillhandahålla “de rykande revolvrarna” i Syrien som saknades i Irak. Att revolvrarna representerade falska skott var ovidkommande, huvudsaken var att de blev betrodda av allmänheten i väst och för en anspråkslös budget på 50 miljoner dollars per år var det en lönsam investering.

    Ford gör även en intressant och ovanlig bedömning i att han förutom Israel lyfter fram Ryssland som en huvudfaktor inte bara i dagsläget utan redan i planeringsskedet bakom motiven att störta Assad. USA hade förmodligen under flera år långt före kriget försökt få Assad att överge Ryssland som Syriens samarbetspartner med den bas de hade i Syrien och Assad hade vägrat.

    Ford som även arbetat inom FN ger en dyster beskrivning av världsorganisationens belägenhet där USA har penetrerat varje nivå och har filter på plats som skall hindra att personer som inte skriver under på den amerikanska politiken skall hindras från att bli anställda i någon som helst befattning, inte ens tekniska sådana. Denna kommentar görs i samband med den förfalskade Douma-rapporten från OPCW, där flera hederliga slunkit igenom kontrollen och trädde fram som visselblåsare.

    Peter Ford således, inte att förväxla med en amerikansk Ford som också varit ambassadör i Syrien, Robert var förnamnet om jag minns rätt. En pålitlig Ford och en skrot-Ford.

    • Ford gör säkert en helt korrekt iakttagelse när han tror att om Syrien skulle gjort sig av med sin bundsförvant Ryssland, så skulle de inte bli invaderade av USA, det var nog en stor orsak men även som senator Richard Black sa att Saudiarabien och Qatar hade länge utövat påtryckningar på Syrien för att dra sina gas och oljeledningar över syrisk mark, och Syrien vägrade. Det hade betydelse då dessa länder betalade kriget i Syrien åt USA. Dessutom hade Erdogan hotat Assad under lång tid att intervenera i Syrien om inte Assad fängslade och skickade tillbaka till Turkiet de kurder som flydde in i Syrien undan Erdogans militär. Nu kunde Turkiet också hjälpa till och som belöning fick de en sträcka med land som nu är Idlib som skall hindra upprorsmän i Turkiet att fly in i Syrien och få skydd av kurdiska syrier.
      UR spelade in ett program om den gråtande demokraten Mosaddeq, enligt programmet så försökte England få USA:s hjälp att störta Mosaddeq och USA vägrade, då använde sig England av Rysslandskortet/kommunistkortet och sa att kommunisterna i Iran tycker om Mosaddeq och dessutom har han bra förbindelser med Sovjet, då gick USA med på detta. Mosaddeq som förstatligade Irans olja, vilket förargade England som hade sina oljebolag där, men han ville vara fri att handla med vilket land som gav de bästa villkoren till Iran.
      Nu ser man samma sak hända i Serbien, det land i Europa som fortsatt har bra förbindelser med Ryssland. USA avråder (hotar mitt ord)Serbien att köpa ryska vapensystem, de gjorde väl en kompromiss och köpte från Kina istället. Serbien vill inte gå med i NATO, men blir utsatta för hård press, Natochefen Stoltzenberg var i Serbien och fjäskade och sa att vi tycker bra om det serbiska folket det var bara er ledare vi ville bli av med, inga ursäkter att de bombade sönder Serbien när kriget var slut och mot FN:s inrådan, med lögnen av att det fanns massgravar i Kosovo. En kanadensisk delegation var där och letade men hittade inga massgravar. Lögner som USA med NATO fabricerar för att starta krig, så nu har man sin NATO-bas på Kosovo. Serbien vägrar dessutom att deltaga i Västländernas sanktioner mot Ryssland.
      Nu börjar rykten spridas om demonstrationer mot ledningen i Serbien, som skall vara för auktoritär, men helt tyst om Bosnien Herzegovina, där det är mer auktoritärt men de har inga goda kontakter med Ryssland, så då slipper man undan.

  7. Bra fråga om Bellingcat, men frågan kunde förtydligas till: Vem står bakom denna trollfabrik?

    Bellingcats uppgifter om att ryska säkerhetstjänsten FSB skulle ha förföljt och förgiftat den ryske oppositionspolitikern Navalny sväljs med hull och hår av svensk TV, radio och media utan minsta faktautvärdering. Allt bygger på anonyma källor. Medias ansvarslösa och ogrundade publicering blir en förstärkning av Bellingcats förgiftade “information”, så att det blir till en masspropaganda åt Natos och neokonservativa hökars förberedelser för krig mot Ryssland.

    Harley Schlanger berättar här om den hemlighetsfulla organisationen Bellingcat och utvecklar med hjälp av uppgifterna (som också togs upp här av Vivianne Månsson från Grayzone) om vem som står bakom denna trollfabrik : https://larouchepac.com/20201221/new-russia-russia-russia-hoaxes-launched-criminal-cabal-behind-russiagate

  8. Navalny publicerar påstådda samtal med rysk FSB-officer.
    MOSKVA, 22 december / TASS /. Den ryska bloggaren Alexey Navalnys så kallade utredning om dess påstådda förgiftning med nervmedel är en provokation, berättade ryska federala säkerhetstjänstens (FSB) presstjänst. Underrättelsetjänsten uppgav också att videofilmen som innehåller ett telefonsamtal mellan den ryska bloggaren Alexei Navalny och en påstådd anställd av Federal Security Service (FSB) är falsk.
    Tidigare publicerade Navalny ett videoklipp av ett telefonsamtal med en person, som påstås tjänstgöra i en hemlig FSB-avdelning på åtta personer som enligt uppgift organiserade hans förgiftning.

    Alexey Navalny har publicerat en inspelning av sitt samtal med en person som han utsåg bland de som står bakom sin påstådda förgiftning i en gemensam utredning av Bellingcat, The Insider och Rysslands Anti-Corruption Foundation med deltagande av CNN och Der Spiegel.
    Telefonsamtalet, som publicerades på måndagen, beskriver Navalnys samtal med Konstantin Kudryavtsev, en påstådd medlem av en grupp FSB-operatörer som har till uppgift att förgifta den ryska politiken, informerar Kommersant. Navalny presenterade sig som en assistent för ryska säkerhetsrådets sekreterare Nikolai Patrushev. Den påstådda FSB-operatören berättade om arbetet med Navalnys kläder som beslagtagits efter händelsen i Tomsk.
    En tidigare KGB-officer och en sovjetisk underrättelsetjänsteman i London, senare känd som författaren Mikhail Lyubimov, berättade för Kommersant att han anser att Navalnys förgiftningssaga är en “fars”.

    • Navalny eller som han numera kallas “kalsongmannen” är verkligen helt körd och han blir mer desperat för var dag som går! Det märktes även på regimmedias “nyheter” på SVT som med en gäspning pliktskyldigast meddelade Navalnys senaste ljug att han blivit “förgiftad” via kalsongerna! Det var tydligt att även på regimmedia i Sverige inser de att Navalny är lögnare men de måste spela med i farsen säkert på order uppifrån! Man undrar ju hur länge den här löjliga figuren Navalny får några rubriker i fulmedia? Hela storyn är ju skjuten i sank för länge sedan och det här kalsongtricket måste väl vara nog även för fulmedia? Osvuret är väl dock bäst när det gäller MSM-media och deras propaganda!

      • Han får stora rubriker i DN: Anna-Lena Laurén: Den ryska säkerhetstjänsten står med byxorna nere, vars Rysslandskorrespondent Anna-Lena Lauren skriver “Den ryska oppositionsledaren Aleksej Navalnyj lyckades få agenten som var utsänd för att döda honom att avslöja sig själv. Att bluffen fungerade vittnar om stora svagheter inom säkerhetstjänsten FSB. Kremls svar, att införa sanktioner mot Sverige, Tyskland och Frankrike, framstår som desperat.”

        • DN går numera i samma klass som slaskpressen! Journalistik ersatt av propagandamakare fungerar inte, därav raset i förtroende! Men regimen räddar sina språkrör med våra skattepengar…

        • Varför ljuger Anna-Lena Lauren??
          “Ryssland svarade på tisdagen med att kalla upp ambassadörerna för de tre länder som har analyserat Nalvanyjs blodprov (och bekräftat att spår av nervgiftet novitjok)”

          Hur kan Anna-Lena Lauren påstå att Navalnys svenska provresultat “bekräftat” spår av nervgiftet novitjok när hon inte bifogar en kopia i tidningen?

          Och det intressanta är att OPCW i sin rapport inte nämner novitjok, utan “cholinesterase inhibitor” som inte finns på lista “Annex on Chemicals to the Convention” från nov 2019
          “The results of the analysis by the OPCW designated laboratories of biomedical samples collected by the OPCW team and shared with the Federal Republic of Germany confirm that the biomarkers of the cholinesterase inhibitor found in Mr Navalny’s blood and urine samples have similar structural characteristics as the toxic chemicals belonging to schedules 1.A.14 and 1.A.15 that were added to the Annex on Chemicals to the Convention during the Twenty-Fourth Session of the Conference of the States Parties in November 2019. This cholinesterase inhibitor is not listed in the Annex on Chemicals to the Convention.
          https://www.opcw.org/media-centre/news/2020/10/opcw-issues-report-technical-assistance-requested-germany

          Är Anna-Lena Lauren jurist?!
          Bevisen för att ryska staten, och därmed Putin, försökte förgifta Navalnyj är nu överväldigande.”

    • På tal om den ryska bloggaren, aktivisten, juristen och patienten Aleksej Navalnyj..
      Enstaka dårar är i allmänhet ganska ofarliga. Det är naturligtvis en annan sak när man skapat ett fullt hus kollektiv av idioter, (som den svenska väljar -och politikerkåren- och journalistkåren). Det är här tvångströjor behövs, annars kan du förvänta dig problem.
      -Hej, kompis, titta på mig! Gör som jag gör! Gör inte något som kan brista och sluta med avsked!

      • Här skulle jag som som fullvärdig medlem av den svenska väljarkåren vilja protestera; jag är inte en komplett idiot, inte än i alla fall…

    • @ Ivan 23 december, 2020 At 09:50
      “Den påstådda FSB-operatören berättade om arbetet med Navalnys kläder som beslagtagits efter händelsen i Tomsk.”

      Navalnys kläder tog Navalnaya (hans fru) hand om. Blev aldrig beslgtagna!!

      • https://russian.rt.com/world/article/815713-rossiya-diplomat-oon-germaniya-navalnyi
        Förr eller senare kommer de tyska myndigheterna att behöva svara för den “utlösta förtalskampanjen” över situationen med Alexei Navalny. Detta konstaterades av Rysslands biträdande representant vid FN: s Dmitry Polyansky.
        Han påminde Berlin om bristen på ett svar från FRG på de officiella undersökningarna från RF-åklagarmyndigheten och uttryckte hoppet att tyska diplomater skulle kunna bli av med “ett slags beroende” – önskan att kritisera Moskva vid varje tillfälle.
        De tyska myndigheterna bör vara medvetna om att de kommer att behöva ta ansvar för situationen med Alexei Navalny och “den förtalskampanj som Berlin släppte lös vid hans underkastelse.” Detta konstaterades av Rysslands första biträdande ständiga representant vid FN:s Dmitry Polyansky under ett möte i FN:s säkerhetsråd, som vänder sig till Tysklands ständiga representant Christoph Heusgen.

    • Även om jag inte har papper på det, så är jag säker.
      Det finns absolut politiker och journalister på riksnivån som kan idiotstämplas, men många är smarta och beräknande cyniker som inte sågar av den grenen de sitter på.
      Dom skall inte underskattas.

  9. Tyska läkarna skriver en “rapport” i The Lancet om Navalnys behandling
    https://www.rt.com/russia/510539-lancet-navalny-treatment-report/
    https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(20)32644-1/fulltext#%20

    John Helmer skriver mer detaljerad och spännande:
    “The Berlin medical report also reveals that a German doctor was at Navalny’s bedside, making tests and reporting the results back to Berlin, without Russian government interference or control, on the afternoon of August 21, the day after after Navalny’s hospitalisation in Omsk.”

    “The Berlin doctors now admit they did not detect organo-phosphate poisoning in Navalny’s blood, urine or on his skin; they tested no water bottle or clothing evidence which had been brought to Berlin by Navalny’s staff on the evacuation aircraft. They also acknowledge they did not know what might have caused “severe poisoning with a cholinesterase inhibitor” until the German armed forces laboratory in Munich reported the Novichok allegation “2 weeks later””.
    http://johnhelmer.net/berlin-doctors-report-on-navalny-case-reveals-new-evidence-raises-new-questions/

    • Publiceringen i Lancet bygger helt på tyska läkares uppgifter. De vägrade att sända blodprov till Ryssland för analys och konfirmering. Det skulle gå att fastställa om blodet kom från Navalny. Förutom tester av olika blodgrupper finns ett antal andra markörer.

      Bara detta väcker starka misstankar och borde lyftas.

  10. Jimmy Dore är utsatt för förtal och attacker från sex kända mediapersoner i USA.
    En av dem Nomiki Konst en för mig okänd person, har stor genomslagskraft och syns i flera media i USA, en krigshök som propagerade för kriget i Libyen och senare i Syrien. Aggressivt skrikande anklagar hon Jimmy Dore för att ha tagit emot pengar av Assad. Hon anklagar också Max Blumenthal för att han åkte till Syrien, inte för egen skull utan för utländska intressens skull.
    Var har hon hämtat sin information? Bellingcat, denna mästare av desinformation. Denna super farliga inrättning, som ännu ingen journalist i de stora media i Sverige klarar av att ifrågasätta. Bellingcat som likt en gangster boss låter pengarna styra vad de publicerar
    Assad pengarna som Nomiki anklagar Jimmy Dore att ha tagit emot av Assad, är från en USA baserad anti-krigs, ej vinstdrivande förening för investeringar i populära aktions kommitteer. De arbetar i Cuba, Palestina och Syrien attackerar Washingtons hänsynslösa hybridkrig (ex. falska informationskampanjer) Föreningen har också demonstrerat öppet mot USA:s proxykrig i Syrien.
    En CIA-agent öser beröm över Bellingcats roll “Vi älskar detta, istället för att behöva klargöra och oroa oss över att säkerställa bevis, så kan vi endast referera till Bellingcat”
    Nedan en länk till häxjakten mot Jimmy Dore.
    https://www.youtube.com/watch?v=u6Hb7J5yFPg

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here