Läckta dokument avslöjar den brittiska regeringens anti-ryska “trollfabrik”. Spöar Belarus med hästlängder? Melloskandal?

4
719

Ingress: SvT rapporterade 10/3 att Sveriges Radio:SvT backar och tar bort Belarus
“Sent på tisdagen kom besked om att SVT backar från beslutet att bjuda in Belarus till Melodifestivalens internationella jury. Det var ett felaktigt beslut att vi valde ut Belarus som en del av den internationella juryn. Situationen för fria medier är mycket allvarlig i landet. Vi har därför valt att ersätta jurygruppen från Belarus med en jurygrupp från Storbritannien, säger Karin Gunnarsson, tävlingsproducent Melodifestivalen, i ett mail till Kulturnytt.”…”Det här tv-bolaget är Lukasjenkos egen propagandaverkstad. Chefen för tv-bolaget står på EU:s sanktionslista för brott mot mänskliga rättigheter, sa Europaparlamentarikern Karin Karlsbro (L).” Vidare nämns “Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.”

Jag känner inte till medie-situationen i Belarus. Kanske stämmer beskrivningen. Men media i Sverige, USA och Storbritannien presenterar systematisk en i viktiga avseenden osaklig världsbild: Man nämner inte statskuppen i Ukraina 2014, inte att USA för ett angreppskrig i Syrien och stödjer terrrorister, att belägg för att Ryssland förgiftat Navalny och Skripals saknas, att krigen i Libyen och Afghanistan förs långt utöver FN-resolutioner mm. mm.

Och vilken hänsyn tas till uppgifter i en rapport som denna? Hur nyhetsbyråerna styr nyheterna och förstärker USAs världsbild

Läsaren, kommentatorn och den förträfflige översättaren Rolf Nilsson mailade redan 9/3 ansvarig på SvT.
Ämne: belarus och mello
Datum: 9 mars 2021 22:34:30 CET
Till:

Rolf Nilsson skrev “Konstigt att ingen journalist ställer frågan om Englands och Frankrikes och Israels medverkan i mellon, om man nu bryr sig om mänskliga rättigheter. Att föra folkrättsvidriga krig, bomba och driva folk på flykt, liksom att stötta folkmordet i Jemen räknas liksom inte verkar det. Det kunde ju ni journalister fråga om. Belarus poliser spöar demonstranter och det är inte bra, men det har man gjort länge i Frankrike. Att pressen lyder makten är inget unikt för Belarus, gäller också SVT, som gärna har kritiska inslag om USA:s fiender, men aldrig ett kritiskt ord om USA. Hyckleri och dubbla måttstockar från Karlsbro m.fl.”
Mvh
Rolf Nilsson.

Melodifestivalen 2021. Bild: Media Melodifestivalen.se

Denna artikel RT: From Telegram to elections: Leaked documents expose sinister workings of UK government’s anti-Russian ‘troll factory’ belyser vissa aspekter på hur Storbritannien agerar inom medieområdet. Den har vänligen översatts av Rolf Nilsson. Visar att inte bara USA är i farten, om nu någon trott det. Artikeln är skriven av Kit Klarenberg, en undersökande journalist, som undersöker underrättelsetjänsternas roll i utformningen av politik och uppfattningar.


Från Telegram till val: Läckta dokument avslöjar olyckshändelser i den brittiska regeringens anti-ryska “trollfabrik”

Nyligen läckta brittiska regeringsdokument belyser Machiavelliska processer för att “försvaga den ryska staten” genom ett paneuropeiskt nätverk av nyhetsplattformar, välgörenhetsorganisationer, tankesmedjor, icke-statliga organisationer och ”faktakontrollanter”.

Detta fynd, som nyligen avslöjats av hacker-kollektivet Anonymous, innehåller en mängd av vad som verkar vara interna dokument från både Foreign, Commonwealth & Development Office (FCDO) och dess många entreprenörer – redovisning av krav, entreprenörers platser som ofta innehåller avslöjande information om tidigare projekt, personals CV och mer. Tidningarna beskriver Whitehalls ansträngningar att på ett dolt sätt samordna media och civilsamhälle i den tidigare sovjetiska sfären, för att främja Londons ekonomiska, geopolitiska och ideologiska intressen.

Flera av de nyligen avslöjade filerna avser Open Information Partnership (OIP) – ett självutnämntmångsidigt nätverk av organisationer och individer som är förenade i vår beslutsamhet att motverka och avslöja desinformation”, som arbetar tillsammans ”genom peer-to-peer-lärande, utbildning och arbetsgrupper” för att stärka det civila samhällets svar på “desinformation” som kollektivet “anser vara ett existentiellt hot mot demokratin.

OIP: s 44 samarbetspartners är finansierade med 10 miljoner pund av FCDO och är utspridda över hela Central- och Östeuropa. Dess fyra grundande ledande medlemmar är kontroversiella ”open source” – undersökningswebbplatsen Bellingcat, Natos propagandagren Atlantic Council’s Digital Forensic Lab, Media Diversity Institute och den den skumma specialisten på informationskrig, Zinc Network (tidigare Breakthrough Media).

Om dessa namn inte skulle räcka till för att väcka misstankar, antyds starkt OIP:s verkliga natur som Storbritanniens anti-Kreml-propaganda-avdelning i en annan samling av interna FCDO-dokument, som läckte ut vid tidpunkten för lanseringen 2019.

Den nya läckan verkar bekräfta OIP:s roll som ett försåtligt verktyg för att uppnå Whitehalls globala politiska mål.

”Bygga varumärken” för influerare

Zinks försök att delta i FCDO: s ansträngningar att ”stödja oberoende media i de baltiska staterna” innehåller ett särskilt avsnitt om ”[bygga] räckvidd och inflytande för rysktalande journalister och mediepersoner, inklusive emigrations- och exiljournalister.

Med tanke på att “publiken har starka varumärkesrelationer till individer“, lovade Zink att välja ut människor i de baltiska staterna som skulle erbjudas omfattande hemligt stöd, inklusive “personlig varumärkesstrategi baserad på individuell målgruppsanalys, tillväxtstrategier för deras valda sociala medieplattform och digital marknadsföring och kampanjutbildning.

Deltagarna skulle också lära sig att “utveckla, sätta och placera artiklar med nationella och internationella medier“, med “möjligheter att göra plats för regelbundna artiklar i media“, och “hänvisas” till OIP.

Ett annat utdrag kan skryta med att Zink har “banat väg för digitala kampanjer som bygger på sociala influenser på nätet“, där de använder personer som “ofta har en direkt länk till våra målgrupper.

Våra forsknings- och produktionsteam arbetar med dem för att dra nytta av digital analys för att informera effektivt och skräddarsy innehåll för att leverera meddelanden som är både meningsfulla och trovärdiga“, fortsatte företaget. “Vi vårdar dessa nätverk under långa perioder, vilket gör det möjligt för oss att leverera både långsiktiga strategiska meddelanden till publiken, men också att genomföra flerskiktskommunikation med ”snabb respons” efter viktiga händelser.

En sådan viktig händelse var en protest i Moskva i april 2018 mot begränsningar för användningen av meddelandeappen Telegram – sådan är omfattningen av dess nätverk, Zink kunde “aktivera ett omfattande innehåll inom 12 timmar” efter att demonstrationen utbröt. Detta innehåll förstärktes utan tvekan av de västerländska medierna, som i stor utsträckning täckte oroligheterna.

”Svarar” på val

Enligt dokument som läckte ut 2019, är ett av OIP: s viktigaste mål att påverka val “som äger rum i länder av särskilt intresser FCDO.

Nätverksmedlemmar tränas i att “identifiera nyckeltrender och avgörande tillfällen i aktiviteter eller berättelser” för att “testa olika tillvägagångssätt för att engagera målgrupper” och “intensifiera” denna aktivitet när valdagen närmar sig.

De nya filerna ger ett exempel på detta: valet i Nordmakedonien.

FCDO identifierade Nordmakedonien som ett prioriterat land tidigt i projektet. Zink identifierade ett stort mediaföretag inom landet, MOST Network, och satte in ett team som inkluderade en nätverksansvarig och en säkerhetskonsult inom tre dagar efter begäran,” visar en fallstudie. “Under två veckor gav vårt team och konsortiepartners, inklusive DFR Lab och Bellingcat, cybersäkerhetsutbildning, mentorskap om digital kriminalteknik, undersökning av öppen källkod och medieetik.”

Det är oklart när denna åtgärd genomfördes, men dokumentet säger att det gjordes “för att svara” på valet 2019 i det landet. Där säkerställde den pro-Europeiska unionen, pro-Nato-kandidaten Stevo Pendarovski en klar seger i andra omgången mot Gordana Siljanovska-Davkova, en mer skeptisk, pro-rysk person. En tävling utan tvekan “av särskilt intresse för FCDO.

Man undrar om Zink et al skyndades till Nordmakedonien som “svar” på ett praktiskt taget jämviktsläge i den första omröstningen, vilket ledde till en andra valomgång. Hur som helst är effekten av denna uppenbara inblandning diskutabel – vid en opinionsundersökning som genomfördes före omröstningen, fick Pendarovski konsekvent ett tillräckligt övertag över sina motståndare.

”Det viktigaste utrymmet”

Ändå är frågan huruvida OIP kan ha påverkat resultaten av andra val någon annanstans, lämpligt nog, en öppen fråga.

Till exempel besegrade Maia Sandu i november 2020 Moldaviens sittande president Igor Dodon. Detta representerade återigen en tydlig strid mellan en pro-västerländsk och en pro-rysk uppfattning, där den pro-västerländska visade sig framgångsrik, i en vinst som allmänt, av de vanliga medierna, uppfattades som överraskande.

Den slovakiska politiska observatören MEMO 98 publicerade i sin tur en omfattande studie av den moldaviska valkampanjen, vilken tillskrev Sandus upprördhet till hennes hantering av sociala medier. Organisationen är medlem i OIP-nätverket, och dess analys skulle säkert ha hjälpt Zinc et al ”att identifiera viktiga trender och avgörande händelser i aktiviteter eller berättelser” för att ”testa olika tillvägagångssätt för att engagera målgrupper” fram till valdagen.

Enligt ännu ett förslagsdokument identifierade Zink, Bellingcat et al Moldavien som ”den viktigaste delen i nätverket” på grund av att de “nästan helt undertrycktes inom Rysslands ’inflytelsessfär.’  ”. Två moldaviska organisationer, Association of Independent Press och Newsmaker, är medlemmar i OIP-nätverket och kunde därför ha fungerat som kanaler för FCDO-finansierat, pro-Sandu, anti-Dodon-material.

”Rådgivande” i Vitryssland

Vitryssland återfinns enligt dokumentet inom samma “mest avgörande“, Ryssland – “inordnade” område, så det kan inte vara en tillfällighet att MEMO 98 publicerade flera analyser av mediatäckning och sociala medier, relaterade till regeringsuppror i Minsk, vilket började maj 2020 och intensifierades avsevärt, efter trovärdiga anklagelser om utbrett valfusk till president Alexander Lukashenkos fördel i det årets val i augusti.

I sina undersökningar uppmärksammade MEMO 98 rapporteringen av Belsat, en Polen-baserad TV-kanal riktad mot Vitryssland – grundad i december 2007 av det polska utrikesministeriet, och som syftar specifikt till att påverka politisk förändring i landet. Observatören berömde stationens “rimligt balanserade” behandling av presidentkandidaterna och “omfattande täckning av protester och  därmed relaterade kränkningar av aktivister.

Belsat är inte medlem i OIP – men de nyligen läckta dokumenten avslöjar att det fick betydande stöd från Thomson Reuters Foundation (TRF), på uppdrag av FCDO, efter att Storbritanniens premiärminister Theresa May lovat att finansiera stationen, för att särskilt motverka påstådda ryska ”informationsoperationer”.

Sammanlagt fick Belsat 150 dagars konsultverksamhet för att förbättra “TV-kvalitet och tittarsiffror” från TRF – dess namnes nyhetstråds välgörenhetsavdelning.

(Inte så) Öppet informationspartnerskap

OIP, det ”desinformations-bekämpande” paraply, som omfattar många av initiativen ovan, verkar vara mycket bekymrat för sin säkerhet. En fil som beskriver “riskhanteringsstrategier” för projektet säger att det är “viktigt” att dess kontor har ett särskilt säkerhetsteam, “försett med kvalificerad personal” – det vill säga “före detta militära och säkerhetstjänst” -operatörer. Det är också obligatoriskt för alla OIP-anställda och partnerorganisationer att vara “föremål för nationell säkerhetskontroll.

FCDO verkar också mycket angeläget om att hålla sin lokalisering dold. Huvudkontoret skulle vara “beläget i en icke-beskriven byggnad som undviker uppmärksamhet” – “dess närvaro bör inte annonseras” – med alla fönster “tonade från insyn.” Stränga ”inpasserings-kontroller“, inklusive “förstärkta dörrar med sluss“, övervakningskameror och ett “avskilt mötesrum” för ”känsliga informationsutbyten” krävdes också.

Samma fil erbjuder utvärderingar av 56 organisationer som rekommenderas av FCDO för OIP: s nätverk – inklusive en av dess fyra ledande medlemmar.

Bellingcat [är] något diskrediterat, både genom att sprida desinformation, och genom att vara villiga att producera rapporter för alla som är villiga att betala“, konstaterade Zinc.

På något sätt reserverades ännu mer fördömande ord för den föreslagna partnern Propastop, en estnisk ”faktakontrollant”.

Propastop har band till både den estniska regeringen och nyfascistiska grupper. Källor indikerar att Propastop har varit inblandat i att uppmuntra till våld mot Estlands ryska minoritet”, konstaterade utvärderingen. “Dess rapportering anses allmänt sakna trovärdighet och de har publicerat ett antal avsiktligt falska och förtalande artiklar om ryska medier.

Som ett resultat förklarade Zink att Propastop hade ”tagits bort från att vara kandidat till införandet i nätverket”. Propastop gick emellertid vidare till att bli medlem i OIP – liksom många andra. som ingav betydande oro för deras trovärdighet, sitt oberoende, sina finansieringskällor med mera.

Att så många opålitliga, om inte direkt kriminella, organisationer rekryterades för OIP är förståeligt, när man betraktar dess verkliga tillvägagångssätt.

Kanske inte helt överraskande var risken för att OIP “[skulle] tolkas som en brittiskt sponsrad ’trollfabrik’ ” väl införstådd av FCDO – för att mildra faran, åtog man sig att “placera projektet externt såsom varande inom den etablerade och accepterade sektorn för medieutveckling och pluralism och faktakontroll.” Därav alla imponerande referenser till försvar av demokrati och civilsamhället i officiell litteratur relaterad till initiativet.

Det är värt att understryka att, så chockerande Orwellskt som OIP än är, är det bara en del i en enorm 100 miljoner punds satsning, vilken Theresa May tillkännagav 2017, i avsikt att demonisera, destabilisera och isolera Ryssland nationellt och internationellt. OIP: s budget representerar faktiskt bara en tiondel av den häpnadsväckande summan.

Det är också värt att understryka, projektet är inte på något sätt angeläget om öppenhet, demokrati, sanning, noggrannhet, jämlikhet eller fred, vilket en mycket lysande passage i ett av de många FCDO-dokument som hittills läckt ut understryker.

[Ett] hinder för att bekämpa desinformation är det faktum att vissa berättelser som stöds av Kreml faktiskt är sanna”, konstaterades. “Att svara på obekväma sanningar, i motsats till ren propaganda, är naturligtvis mer problematiskt.

RT har kontaktat de organisationer som nämns i de dokument som läckts ut av Anonymous men har i skrivande stund inte fått något svar.

Relaterat
Natos russofoba presschef Ben Nimmo blir chefs-övervakare på Facebook.

Ben Nimmo. Bild: Atlantic Council.

Hur arbetar Bellingcat egentligen?

Svenska svar till Integrity Initiative och Atlantic Council (Swedish responses to Integrity Initiative and Atlantic Council)

Mäktigaste Nato-siten Atlantic Council uppmärksammar mig och min blogg. Smickrande?
Sverige deltar i Storbritanniens hemliga program för att svartmåla Ryssland. Vilka svenskar?
Desinformation av rysk desinformation av Martin Kragh, samordnare i Integrity Initiative

4 COMMENTS

  1. Språkmissbruk är central i propagandakrig. Exempel:

    https://www.voltairenet.org/article211917.html
    Biden and power by force
    by Thierry Meyssan
    The seizure of the Capitol by supporters of President Trump is presented as an attempted coup, while he is still in the White House. On closer inspection, it could be the other way around. Freedom of speech has been confiscated by an illegitimate power in favour of Joe Biden.
    VOLTAIRE NETWORK | PARIS (FRANCE) | 12 JANUARY 2021

  2. http://www.theblogmire.com/the-disappearing-spy/

    Som ett led i Theresa Mays 100 miljoner punds satsning 2017 på att smutskasta Ryssland bör vi, “highly likely”, kunna räkna försvinnandet av Sergej Skripal och hans dotter. Rob Slane har på treårsdagen gjort en sammanfattning i 40 punkter där han redovisar det omöjliga och absurda i Theresa Mays förklaringar.

    Rob Slane spekulerar inte själv kring frågan om Skripals nuvarande vistelseort, han påpekar endast den t.o.m. i dessa sammanhang ovanliga situationen att allmänheten inte kunnat få ett endaste foto eller meddelande från denne. Under tiden har hans mor avlidit utan att sonen kunnat närvara vid jordfästningen.

    Spridda och obekräftade korn av meddelanden skulle kunna tyda på att de hålls isolerade på militärbaser men på skilda platser. Det i sin tur skulle kunna tyda på att dottern inte känner till bakgrunden till händelserna medan Skripal själv gör det.
    Det är känt att han välkomnade Krims återgång till Ryssland och i övrigt hånade regimen i Kiev. Blev redan det för mycket för London eller hade han flyktplaner ? Kände han till Russiagate och försökte sig på utpressning ? Att han skulle ha blivit agent för Ryssland verkar dock uteslutet, han hade knappast sådan information att tillgå. En bonde på schackbrädan som kunde offras för högre ändamål.

  3. Så här ser ett riktigt troll ut: https://pixabay.com/photos/norwegian-troll-statue-holiday-210334/

    De verkliga trollen är det långnäsade militärindustriella komplexet som matar den välgödda “skällande katten” [Bellingcat] med lögner OCH han vet med all sannolikhet om att han ljuger och åt vem. Den “skällande katten” har givetvis fått sin egen tillrättalagda post på Wikipedia, men i diskussionen till posten citerar jag följande:

    The article is one-sided. The man has many critics, most of which point out that he has zero training or formal qualifications in forensics work and typically produces results that fit in just a bit too well with certain political interests. Not to at least mention this criticism is leaving out important details. — Preceding unsigned comment added by 194.96.92.160 (talk) 07:05, 1 June 2019 (UTC)

    I appreciate he is unduly hated, but this and Bellingcat’s article are now one sided in the alternative. His coverage of MH17 was full of tantalising tabloid speculation, whereas the Dutch Safety Board identified the missile and launch area, and left it at that. His coverage of Douma featured the same wanton speculation and later playing down of evidence. Contributer232312 (talk) 21:31, 21 January 2020 (UTC)

    This article is a joke. Whenever the subject of Wikipedia being captured by the western security establishment comes up, I will now just link to this piece of trash and the point will be unquestionable. — Preceding unsigned comment added by 76.67.81.56 (talk) 16:47, 27 October 2020 (UTC)

    Han påminner alltför väl om ett svenskt svin i pedofilpropeller som gillar barn väldigt mycket. “Skällande svinet” vore ett mer passande namn, med tanke på stödet för krigsförbrytelser.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here