Media lovordar terroristpropaganda – Syrienfilmen “Till min dotter” – “Hur man förnekar de verkliga offren för kriget i Syrien”

5
794
Till min dotter. Bild från trailern

Jag publicerade nyligen en artikel om några i Väst hyllade filmer som glorifierar al-Qaida-terrorister. Genast fick jag tips om en artikeln där den kända journalisten Vanessa Beeley ingående beskriver den senaste filmen “For Sama” (Till mon dotter), som lovordas också i Sverige.
For Sama (Till min dotter).


För Sama – “Hur man förnekar de verkliga offren för kriget i Syrien”

Den Oscars-nominerade filmen ‘For Sama’ är en väl-producerad ”dokumentär” som påstår sig presentera verkligheten under den femåriga belägringen av den syriska staden Aleppo. Hur är här framställningen? Den 90 minuter långa videon regisserad av Storbritanniens Channel 4: s Waad Al-Kateab och den engelska filmskaparen Edward Watts har fått lovord i mainstream-medier, priser och var Oscar-nominerad för bästa dokumentär. Trailer nedan:

Men presenterar filmen en verkligt opartisk bild av konflikten i Syrien eller snarare bara den sida av historien som passar den västerländska berättelsen om kriget?

Den beväpnade gruppens ockupation i Östra Aleppo framställs som “frihet”. Östra Aleppo kontrollerades av olika beväpnade grupper i fem år. Under denna tid blandade de de växlande militanta kadrerna sig med varandra och konfronterade varandra i inbördes strider om territorium, status, finansiering och kontroll över civila som tvingades leva under deras ockupation. I slutändan var den dominerande styrkan Al-Qaida eller Nusra Front i Syrien. Mycket få journalister kunde komma in i denna karga och öde zon som regerades av brutala, extremistiska grupper.

Channel 4 samarbetade en sympatisör till  den syriska ”revolutionens”, kamerakvinnan Waad Al-Kateab, och hennes påstådda ”doktor” make som går under pseudonymet Hamza Al Kateab (riktigt namn Zahed Katurji) för att producera ”medborgarjournalist” -berättelser som skulle effektivt koreografera händelserna i Aleppo för en intet ont anande allmänhet i väst.

Insidesskildringen av Aleppo består av en serie videorapporter producerade av Waad för Channel 4, som påstod sig att registrera det dagliga livet i de extremistiska terroristgruppstyrda områdena i Östra Aleppo. Channel 4 accepterade och publicerade dessa rapporter utan någon uppenbar oberoende verifiering eller utredning. Channel 4 uppfattade Aleppo som ett slags “Guernica”, och deras rapportering var konsekvent ensidig och partisk om de “moderata rebellerna” som enligt det brittiska TV-nätverket var en “oproportionerligt” måltavla för “diktatorn Assad” och den syriska arabarmén.

 

Verkligheten för journalister, som jag själv, som tillbringade tid i Västra Aleppo som kontrollerades av den syriska regeringen och skyddade 1,5 miljoner civila, inklusive uppskattningsvis 500 000 som hade flytt från Östra Aleppo när den delen av staden invaderades av beväpnade militanter 2012, var diametralt annorlunda än den berättelse som marknadsfördes av Channel 4 och majoriteten av statsinriktade medier i väst.

Aleppo var enligt dess invånare mot ”revolutionen” från första dagen.

Channel 4 normaliserar terrorism och extremism

Channel 4: s rapporter i Aleppo och Syrien har nästan alltid presenterat halshuggar- och etniskt-rensande sekteriska grupperna som “rebeller med en uppgift” (“rebels with a cause.” ) I en rapport 2016, “Aleppo: på nära håll med rebellerna”, följer reportern Krishnan Guru Murthy i den tidigare USA-finansierade Nour Al Din Zinki, ansvarig för den fruktansvärda offentliga tortyren och halshuggningen av ett 12-årigt palestinskt barn, Abdullah, i juli 2016.

I samma rapport verkar Murthy legitimera den väpnade gruppens strategi med självmordsbombning som ett “försvar” utan att nämna att många av dessa självmordsbombare riktade sig mot civila och bostadsområden.Chanel 4 tog bort detta efter att deras bristande erkännande av de krigsförbrytelser som begåtts av dess huvudpersoner blivit känd.

Walid@ walid970721· 4 februari 2020
Foto 1: Hamza Al Kateab bär en smoking på BAFTA där hans fru vann ett pris för sin propagandafilm.
Foto 2: Hamza med barnets bödel Maayouf Abu Bahr
Foto 3: Hamza igen med Maayouf
Foto 4: Maayouf med vänner innan de halshögg 12 år gamla Abdallah Issa

“For Sama’ är lite mer än en sammanställning av rapporter från ‘Inside Aleppo’, skickligt omvandlad till en dokumentär som redan har tilldelats Bafta-priset för bästa dokumentär och blev nominerad till en Oscar. Dokumentären är tillägnad Waads dotter och kan bara beskrivas som en grotesk felrepresentation av livet i Östra Aleppo under sekteriska väpnade gruppers tyranni. Den som tittar på den här filmen kommer att anta att Östra Aleppo var den “fria” delen av Aleppo som beskrivs av Waad, belägratdoch erövrad av den syriska regeringen. Filmen borstar bokstavligen bort al-Nusra Fronten från scenariot.

Grupper som Nour al-Din al-Zenki nämns inte och inte heller deras brott och ej attHamza Al-Kateabs var ansluten till de väpnade grupperna i Östra Aleppo
Många journalister har påpekat farorna med att arbeta i områden ockuperade av de militanta fraktionerna. Waad och hennes man har inga uppenbara problem att leva sida vid sida med grupper kända för sitt brutala våld mot alla som utmanar deras styre. Faktum är att ett antal videor och interaktioner på sociala medier visar den nära relationen som Hamza hade med medlemmar i dessa grupper – särskilt med nämnda Nour al-Din al-Zenki.


När ‘For Sama’ framställer Hamza som en medkännande ”läkare”, måste vi fråga oss hur bedräglig/tillförlitlig den bilden är. Många interaktioner har tagits bort från Hamzas sociala mediekonton men är fortfarande tillgängliga som skärmdumpar. I dessa deltar Hamza i militära strategidiskussioner med extremistgrupper. Hamza är uppenbarligen medveten om det våld och övergrepp som de ockuperade styrkorna har utövat mot civila men han fördömde det aldrig till medierna som förlitade sig starkt på hans vittnesmål.

När terroristerna evakuerades från det sista distriktet i Östra Aleppo, Al Sukare, där Al Quds sjukhus låg, lämnade de ett dödligt spår av minor och fällor för att döda civila som återvänder till sina hem. Jag var själv vittne till en av dessa explosioner, sedan en mina som var kvar i en tvättmaskin detonerade – mördade och skadade civila på julafton 2016. Enligt samtal på sociala medier var Hamza medveten om denna avskyvärda praxis. Han och Waad evakuerades samtidigt som de beväpnade grupperna. Därför kan det antas att de visste om farorna som väntade civila, men de gjorde tydligen ingenting för att varna dem.

Mycket av “For Sama” -filmerna inspelades på Al Quds-sjukhuset, som var centrum för kontroverser i östra Aleppo när Läkare utan gränser (MSF) uppgav att det ”förstördes” av en rysk flygattack i maj 2016. Olika oberoende forskare och journalister avslöjade denna berättelse som vilseledande och osäker. “For Sama” utelämnar att sjukhus i Östra Aleppo togs över av de väpnade grupperna och då ofta omvandlade till militära högkvarter.

Barn- och ögonsjukhusets stora komplex omvandlades till ett tortyr- och interneringscenter för civila som inte uppfyllde den härskande väpnade gruppens ideologi eller som upplevdes vara syriska regeringslojalister. Efter befrielsen av Östra Aleppo vittnade de civila om att de inte fick medicinsk behandling på de återstående sjukhusen, som i själva verket var militanta centra. Jag pratade med barn och tonåringar vars skadade lemmar hade amputerats av den så kallade medicinska personalen som föredrog en sådan grym möjlighet framför långvarig behandling.

Varför behandlar ‘For Sama’ inte någon av dessa obekvämma sanningar?De barn som jag intervjuade i östra Aleppo som tvingades bevittna offentliga avrättningar och korsfästelser, av extremistgrupperna, ignoreras av Channel 4 och ‘For Sama’. Journalister som Theo Padnos och Matthew Schrier, som fängslades och torterades av de väpnade grupperna i Eye Hospital-föreningen håller man tyst om. Granaterna som dagligen avfyrades in i Västra Aleppo av militanterna, vilket Waad inte hänvisar till, var ansvariga för tusentals civila dödsfall och många fler miste lemmar i regnet av dödliga “Hell-kanon- missiler eller blev skjutna i gator som gränsade till gränsade till de al-Nusra Front-dominerade enklaverna.

Berättelsen om Queiq River 2013.

Queiq-massakern 2013 framställs, i filmen, som ett syriskt regeringsbrott, för att ytterligare kriminalisera Syriska arabarmén. Om Channel 4 hade genomfört någon form av utredning av denna händelse, kan de ha uppfyllt sin skyldighet att tillhandahålla sammanhang och bevis som skulle ha informerat deras publik bättre i väst.

Channel 4 måste betraktas som grov vårdslös i sin förvrängda representation av den syriska konflikten. Den Aleppo-baserade journalisten, Khaled Iskef, gjorde exakt denna utredning under åratal innan Al Mayadeen-kanalen publicerade sina resultat baserade på kriminaltekniska DNA-rapporter och vittnesbörd. “For Sama” glider bort från fakta till förmån för propaganda och förnekar rättvisa för offren för extremistiskt våld och brutalitet. Enligt Iskefs bevis, var River Queiq en bekväm dumpningsplats för dessa väpnade grupper för att bortskaffa bevis, Waad och Channel 4 har tydligen gett täckning för de brott de begick.


Channel 4, mediaarkitekter av krig.
Det är ingen överraskning att Channel 4 har bidragit till produktionen av ‘For Sama’. Jag har utförligt dokumenterat kanalens roll i bakgrundsbilden för andra sådana revisionistiska projekt om Syrien. De Vita Hjälmarna, en annan terroristlänkad enhet som verkade i östra Aleppo, producerade en prisbelönad, Oscar-nominerad film, “Last Men in Aleppo”, som också tog bort närvaron av extremistiska krigare och terroristgrupper från konfliktlandskapet – vilket kokade ned berättelsen ner till “den dålige Assad” och “de bra rebellerna.”


Channel 4 var bland de dolda arkitekterna för denna produktion och var också aktiva till stöd för nominering av White Helmets Nobels fredspris medan denna grupp som finansieras från Storbritannien och USA står anklagad för alla slags krigsförbrytelser av det syriska folket.

“For Sama” är ett exploaterande och välförpackat instrument för orättvisa. Det är ett försök av regeringar och media i väst att skriva om historien, att radera deras skamliga roll för att upprätthålla en nioårig konflikt,i Syrien, baserat på lögner och fördömande av fakta. Om man skulle höra efter med det syriska folket i Aleppo som levde under den period som omfattas av ‘For Sama’, skulle de säga att den här filmen inte representerar deras lidande eller missbruk i de väpnade gängens händer. De skulle säga att “For Sama” effektivt försvarar av dem som torterade, fängslade och utsatt dem för all slags skräck och blodutgångar.

De skulle säga att “For Sama” är bara en förolämpning från den miljardärsfinansierade PR-industrin för krig som har förnekat de verkliga syriska offren en röst i nio år medan de som hjälper till att vidmakthålla brottet mot dem återigen kommer att vara på Hollywoods röda matta.

 

5 COMMENTS

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here