Media lovordar ännu en film om Syrien som är terroristpropaganda – filmen “Till min dotter”.

1
403

Jag återger första delen av en viktig artikel av Syrien-experten Patrik Paulov i Proletären. HYLLADE SYRIENFILMEN: HAR KULTURJOURNALISTERNA MISSAT PROPAGANDANS ROLL I KRIG?

Kan påminna om en artikel av Vaness Beeley som mer ingående skildrar filmen, vilken jag publicerade för en månad sedan. Media lovordar terroristpropaganda – Syrienfilmen “Till min dotter” – “Hur man förnekar de verkliga offren för kriget i Syrien”

Därefter påminnelse om en annan film; (Utdrag)Oscarsnominerad film som stödjer terroristerna i Syrien finansieras till mer än 50 % av svenska skattepengar…

Patrik Paulov.

Hyllade Syrienfilmen: Har kulturjournalisterna missat propagandans roll i krig?

(Patrik Paulov)

Aleppofilmen “Till min dotter” hyllas samstämmigt av de svenska kulturjournalisterna. Hur kommer det sig att inte en enda recensent ser filmen med kritiska ögon och funderar över dess roll i propagandakriget?

Till min dotter (For Sama, är originaltiteln) lanseras som en personlig skildring inifrån Syrienkrigets helvete. Vi får följa Waad al-Khateab som med kameran i sin hand filmar sitt och sin växande familjs liv i östra Aleppo fram till december 2016.

Hon gör ”revolution” mot förtrycket, gifter sig med läkaren Hamza, bygger sjukhus, föder sitt första barn (Sama), flyttar in på sjukhuset, ser andras barn dö, fördömer ryska flygbombningar och regimen… Hon skrattar, gråter, drömmer om friheten… Flyr.

Filmen är välgjord och griper tag i tittaren. Några scener är så fruktansvärda att jag har svårt att hålla kvar blicken. För krig är ett helvete, krig skördar offer, oskyldiga offer – vem kan säga något annat?

Längre än så här går inte de svenska kulturskribenternas tankegångar. Till min dotter hyllas samstämmigt i de stora medierna. Filmen beskrivs som ”ett svåruthärdligt men oundgängligt vittnesmål” (Jacob Lundström, DN), ”en smärtsam lektion i samtidshistoria” (Fredrik Sahlin, SVT) eller ”en videodagbok” från ett par som väljer att ”riskera sina liv för en friare värld” (Maria Domellöf-Wik, GP).

Jag reagerar starkt mot mycket av innehållet i filmen.

Men jag reagerar ännu starkare mot att några av Sveriges ledande kulturjournalister verkar ha förlorat sin förmåga till källkritik och till kritiskt tänkande i allmänhet.

Det finns inga tvivel, inga frågetecken, ingen kritik mot de många kontroversiella påståenden som framförs. Ingen nämner att det i krig är vanligt att parterna både ljuger och bedrar för att vinna striden om opinionen. Det har vi sett åtskilliga exempel på under kriget i Syrien.

Ett exempel: Under striderna i staden Homs 2012 intervjuade CNN på bästa sändningstid den syrisk-brittiske ”medborgarjournalisten” Danny. Med skottsalvor ekande i bakgrunden vittnade han om regimens brutala granatattacker. Han berättade att han sett döda kroppar grävas fram under rasade hus. Sedan avslöjades det att Danny i själva verket befunnit sig flera kilometer från striderna, och att skottsalvorna iscensatts.

Ingen av recensenterna funderar heller över vilka intressen som finns bakom Till min dotter, som så övertydligt utmålar den ena sidan som frihetskämpar medan motståndarna är maktfullkomliga sjukhusbombare och barnamördare.

Är verkligheten någonsin så svartvit?

Jag vet inte om det är okunskap om Syrien, okunskap om propagandans roll i krig eller något annat som får kulturskribenterna att falla pladask för Till min dotter. Men nog borde nivån vara högre i medier som tillsammans når miljontals svenskar.

Det pågår ett krig i Syrien. Olika parter står mot varandra på marken och i kampen om opinionen.

Det är i detta sammanhang man måste se Till min dotter. Filmen är inte en neutral ögonvittnesskildring av verkligheten.

Den är från första till sista scen en partsinlaga till stöd för det väpnade upproret mot Assad-regeringen.

Det betyder inte att allt som skildras inte är sant.

Men det finns massvis av vittnesmål från den andra sidan i Aleppo, som ger en annan bild av verkligheten och som motsäger många av de ”sanningar” som framförs i filmen.


För drygt 2 månader sedan publicerade jag artikeln Oscarsnominerad film som stödjer terroristerna i Syrien finansieras till mer än 50 % av svenska skattepengar….

Ett utdrag nedan:

Filmen “The Cave” har nominerats till en Oscar för bästa dokumentär. Den skildrar en kvinnlig läkare som uppges arbeta som läkare i ett sjukhus i östra Ghouta, en förstad till Damaskus. Hon var verksam då området kontrollerades av terrorister som närmast tillhörde HTS, Hayat Tahrir al-Sham, dvs. den syriska grenen av al-Qaida och deras allierade som har en ideologi som är ungefär densamma som IS. Hon skildras närmast som en ängel i den officiella trailern från National Geographic..

“Den 90 minuter långa filmen har redan fått priser. Den vann publikpriset vid Camden International Film Festival och priset vid International Documentary Association’s Documentary Awards.” National Geographic..

Kommentar: I beskrivningen ovan kallas kriget för inbördeskrig. Men det är väl belagt, bl.a. genom uttalanden 2007 av förre presidentkandidaten och förre Nato-ÖB Wesley Clark att vi har en sedan länge planerat angrepp av USA på Syrien, där striderna på marken främst skett av terrorister som stötts, utrustats och betalats av USA och dess allierade, inklusive Saudiarabien och Turket.

Vidare är det belagt att gasattacken 2013 inte utfördes av Syriens skuldbelagda regering utan av terrorister med hjälp av Turkiet. Fabrik för kemiska vapen funnen hos terrorister i östra Ghouta? Ryssland avvärjer gasattacker..

Ja, detta är en “upprörande grymhet” av terroristgrupper som filmerns huvudperson i praktiken arbetade hos. En del av bildmaterialet är sannolikt fejkat och det är oklart hur många som dog. Massakern i Ghouta, Syrien – falska videoinspelningar?

I presentationen står “I Idlib, det sista oppositionsnästet”. Men Idlib har länge kontrollerats av de sekteristiska terroristerna i främst HTS, Hayat Tahrir al-Sham.

Så terrorister i HTS och IS är “opposition”!

Hur har filmen finansierats?

Enligt informationen i Twitter-meddelande av Max Blumenthal, Grayzone har svenska skattemedel stått för 51 % (9,5 miljoner dollar, drygt 90 miljoner kronor) av den totala budgeten på 18,4 miljoner dollar.
Det är för övrigt väl belagt att en del av det svenska bidragit till Syrien har gått till terroristanknytna organisationer.

Filmer och verksamhet som stödjer terrorister har tidigare prisbelönats TV2 visar ”The last men in Aleppo” – propagandafilm för terroristvännen White Helmets (Vita hjälmarna) visat på SvT 15 juli 2018.

Filmen ”The White Helmets” fick våren 2018 ”Oscar” (Academy Award) för bästa dokumentär – ”The White Helmets – Orlando von Einsiedel and Joanna Natasegaradouble-dagger”. Film om terroriststödjande White Helmets vinner Oscar.

Kommentar: Sverige är alltså huvudfinansiär till den terroristvänliga filmen. Skandal – men ingen överraskning. Det är väl belagt att en del av Sveriges bistånd till Syrien går till terrorister. SvD: ”Hög tid att granska Sveriges Syrienbistånd” Sveriges regering och alla riksdagspartier stödjer de hårda sanktionerna mot Syrien.
Sista tiden har anats en uppmjukning av den officiella synen på Syrien – men inte mer.

Relaterat.
White Helmets – al-Qaidas skyddslingar fick Right Livelihood-priset. Får de Nobels fredspris?

1 COMMENT

  1. Intressant, och det gäller inte bara Syrien. ”Har kulturjournalisterna missat propagandans roll i krig” frågar artikeln, och det gäller inte bara kulturjournalisterna utan alla journalister och allmänheten. Sverige översköljs just nu av rena tsunamin av amerikansk propaganda maskerad som journalism, främst på Bonniermedia. Jag talar om USA kriget mot Kina och coronakrisen. Det är på ren svenska de grövsta möjliga lögnerna staplade på varandra och repeterade till leda. Svenska MSM media har helt uppenbart blivit en integrerad del av den amerikanska propagandamaskinen, och liksom den tyska propagandan 1933 till 1946 tror många helt okritiskt på den, medan nu liksom då journalisterna hojtar från hustaken om sin så kallade ”kvalitetsjournalism”. Det är de grövsta av lögner och falska rykten.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here