Oppositionen vill kapa Belarus’ band med Ryssland och närma sig Nato.

30
4158
Bild från Nato-övningen Anaconda 2018 där trupper från Nato skulle kunna gå in i Belarus i ”självförsvar.”

I en artikel i går kväll presenterades i Sputniknews: Belarusian Media Publish Alleged Opposition Program to Move Minsk Away From Russia Toward West planer från oppositionen i Belarus på en stor ändring av Belarus politik som kommer att kraftig försvaga banden till Ryssland och stärka banden till Västa och Nato.

Vitrysk statlig tv har publicerat vad som sägs vara plattformen för den enade oppositionen. Dokumentets äkthet har dock inte verifierats då detta skrivs.

Plattformen skulle dramatiskt försvaga Vitrysslands förhållande med Ryssland och knyta landet närmare till Väst och Nato.

Programmet kallas ”Akut reformpaket för Vitryssland” och påstås ha blivit godkänt av oppositionens främsta företrädare, Svetlana Tichanovskaja. Enligt TV 1 i Belarus togs dokumentet nyligen bort från Internet men lär finnas tillgängligt i Googles cache.

Programmet föreslår att unionsavtalet med Ryssland, som infördes 1996, ska rivas upp och en ”ordentlig” gräns upprättas mellan länderna. Belarus ska lämna den Eurasiska unionen och dra illbaka Vitryssland från den militära säkerhetspakten ODKB som omfattar Ryssland, Vitryssland, Armenien, Kazakstan, Kirgizistan och Tadzjikistan.

Man vill också stänga ryska militära baser i Vitryssland och upplösa det ryska-vitryska gemensamma luftförsvarssystemet.

Man vill också stänga av tillgången till ryska tv-kanaler samtidigt som det krävs sändning av lettiska, litauiska och polska och ukrainska kanaler, introduktion av lektioner endast på vitryska i skolor och på universitet, förbud mot ”pro-ryska” organisationer och införande av juridiskt ansvar för ”brott mot Vitryssland”. Detta innebär de som ifrågasätter den vitryska nationens, statens och språkets existens.

Den politiska observatören Oleg Romanov, som studerat dokumentet i detalj för Belarus 1, berättar för TV-kanalen att den föreslagna radikala geopolitiska och militära omvandlingen hotar att få katastrofala konsekvenser för Belarus. Avskaffandet av ekonomiska band med Ryssland skulle beröva Belarus inkomster på 35 miljarder dollar om året.

Andra delar av ”nödpaketet” inkluderar ”avsovjetisering”, återgång till den flagga och heraldik som användes 1991-94, utbildning av vitryska tjänstemän i Nato-standarder och vid Nato:s utbildningscentra, utbredd privatisering av industri och jordbruk , införandet av begränsningar för ryska företag när det gäller ägande av vitrysk infrastruktur, en minskning av byråkratins storlek och styrka, en ”optimering” av landets hälsovårdssystem och en minskning av antalet sjukhussängar, skapandet av en konkurrenskraftig marknad för bostäder och överföring av alla hotell, avfallshantering, gatuunderhåll och begravningstjänster till den privata sektorn.

Den vitryska oppositionen har inte verifierat dokumentets äkthet, men uppgav på tisdagen att de skulle förbli ”konstruktivt inställda” gentemot alla Belarus utländska partner, inklusive Ryssland, och anser att ”alla befintliga avtal måste respekteras” om de kom till makten.

President Lukashenko kommenterade ”paketet” i tisdags under ett möte i Vitrysslands säkerhetsråd, pekade på dess pro-Nato, pro-Europeiska unionens innehåll. Han menade att liksom med Ukraina ”väntar ingen” att Vitryssland ska gå med i Nato eller EU.

Enligt Lukashenko skulle ett försök att genomföra de strategiska förslagen i helt enkelt förstöra Belarus. Lukashenko kommenterade också programmets planer på att stänga ryska militära baser och sa att han inte förstod oppositionens motståndskraft mot dem. ”Jag förstår inte hur dessa militära baser hotar oss. 90 procent av de människor som arbetar där är vitryska.” här.

Föregående artikelVad kan ske i Belarus? Funderingar på morgonkvisten i min debatt på DN.
Nästa artikelPågår en färgrevolution i Belarus? Hur vet vi? Är Navalny ”inblandad”?
Anders Romelsjö (red)
Anders Romelsjö är redaktören för Global Politics. Han drev tidigare under sex år bloggen Jinge.se som nu främst är ett arkiv med tusentals artiklar. Aktivist i den antiimperialistiska rörelsen på 1970-talet. Han har en bakgrund som läkare och professor med inriktning på forskning om alkohol, droger och folkhälsa.

30 KOMMENTARER

  1. https://www.rt.com/russia/498441-russia-belarus-ukraine-reunite/
    Sovjetunionens återkomst? Ryssland, Vitryssland och Ukraina kommer en dag att återförenas, säger professor i Moskva.
    Ryssland, Vitryssland och Ukraina kommer ”förr eller senare” återförenas i en enda stat, eftersom de delar en gemensam ortodox-slavisk kultur, enligt Vladimir Sokolov, professor vid Moskva RANEPA-universitetet. Sokolov, som undervisar vid avdelningen för tjänste- och rekryteringspolitik, tror att de tre grannländerna kommer att återförenas, till följd av den ”allmänna nedgången av västvärden.”
    ”Det kommer att vara en tragedi om det moderna Ryssland, Ukraina och Vitryssland gör allt på samma sätt som Väst,” sade Sokolov. ”När Amerika bleknar försvinner alla som har valt sin väg tillsammans med den. Endast de som gick sin egen väg … kommer att överleva.”
    I en intervju med Moskov-tabloiden Moskovskij Komsomolets om sin nya bok ”Russian Mentality: Historical Paths of the Fatherland”, hävdade professorn att ” civilisationen av östslaverna” måste bestämma om den ska gå ner på en väg med västeuropeiska länder, eller följ sin egen väg.
    När han frågades om Vitryssland avvisade professorn idén att landet skulle se till väst, trots dess läge i centrum av Europa. ”När det gäller mentalitet, historia, livsstil och kultur är det människor som tillhör den slaviska världen,” sade han. ”Alla människor som bor i de tre slaviska republikerna i före detta Sovjetunionen måste förstå att vi är försvagade om vi är isär.” Enligt Sokolov är Ryssland, Vitryssland och Ukraina en ”styrka” om de hålls ihop, men var för sig är ”lättare att förstöra.”
    Ryssland och Vitryssland har officiellt varit en del av ”unionstaten” sedan 1999, vilket innebär att medborgarna i varje land har rätt att röra sig fritt mellan de två och kan bosätta sig utan visumbehov. När det undertecknades var målet att så småningom återförenas nationerna till en enda enhet, med sin egen gemensamma statschef, parlament och domstol. Men 21 år senare har dessa planer ännu inte genomförts.

    • Nej, det heter Vitryssland på svenska.
      Bara för att en russofob i vår regering säger annat så förändrar inte det fakta.
      Om Vitryssland ska benämnas Belarus då ska också Tyskland benämnas Deutchland och Finland Suomi.
      Kommer självklart fortsätta kalla Vitryssland vid dess rätta namn.

    • ”Varför skrivs det Vitryssland när det officiellt även i Sverige numera heter Belarus?”

      Ytterst Vitryssland för de stolta över Ryssland valt sin egen väg efter Sovjetunionens fall.
      Ytterst Belarus för dem som önskar dito sammanbrott för Ryssland och en utvidgning av den ”västerländska demokratin” ända bort Japan.
      Cirkeln är då liksom sluten…

      Men Vitryssland även för en konservativ som är måttfull med förändringar och upplever tryggheten i en tradition 🙂

      Läs och kolla hur bitter och besviken SVT Svensk Vänstertelevisions Rysslands korrespondent Bert Sundström är över makthavarna i Kreml.
      Ingen skulle gråta där om ”oppositionspolitikern” Aleksej Navalnyj dör påstår den svenska korrespondenten.
      Men hur är det i Sverige. Kommer folk gråta här?
      Eller i Ryssland, kommer folk gråta där?
      Men jag kan föreställa mig en djup sorg från den humanitära stormaktens ledning samt för dess Radio och TV-hus som är deras lydiga och lojala hov.
      Men om ingen gråter utanför hovet vad göra då?
      Anställa gråterskor?
      För folkets pengar egentligen avsedda för deras välfärd samt inte minst för ”demokratins” skull.

      https://www.svt.se/nyheter/analys-ingen-i-kreml-kommer-att-sorja-om-navalnyj-dor

    • Visst, du åker genom först Niederlanden och sedan la Suisse för att semestra i Italia eller genom la France för att supa dig full i Espana.

  2. Busy little bees. Som en skiva som hakat upp sig. Soros, NED, en obskyr Guido-marionett som dyker upp från ingenstans, fascistiska tankekedjor och ännu fler NATO baser att tränga in längs den ryska gränsen. Ryssofoba svenska journalister skränar som rabiessmittade hyenor i radio och TV, skriandet skär i öronen.

    Ta in oberoende valobservatörer (om sådana finnes) och räkna om rösterna då, eller håll ett nytt övervakat val. Låt inte USA, Nato och EU genomföra ännu en jämra statskupp på osäkra grunder.

    Men, TYSTNAD om den USA stödda fascistkuppen i Bolivia, om den falska HK aktivisten som visade sig vara amerikan, om valfusket i USA, om väst terror mot Venezuela etc. etc. Dags att flytta till Sydgeorgien, Tasmanien eller nordöstra Sibirien, jag är så innerligt trött på skiten

  3. Klockan 17 i dag hålls solidaritetsmanifestationen på Mynttorget i Stockholm.
    – Somliga verkar ha tagit ut segern i förskott. Regimen kan slå tillbaka och ta tillbaka kontrollen om demonstrationerna mattas av, och vi har redan sett tecken på det. Uthållighet är viktigt, och att visa att vi nära följer det som sker, det är därför vi arrangerar den här manifestationen, säger Jon Fridholm, programansvarig på Östgruppen för demokrati och mänskliga rättigheter som tillsammans med Sveriges Belarusier arrangerar manifestationen.
    https://www.journalisten.se/nyheter/manifestation-belarus

  4. Västvärlden ropar högljutt Valfusk! Valfusk! om Lukasjenkos starka valresultat i Vitryssland.
    80 procent av rösterna. Så mycket mer kan det väl knappast bli i ett fritt val?

    Men vad jag inte hört från media här är hur många röster som skulle vara ”fusk”.
    Så där överväldigande många röster kan det väl i så fall inte vara för då skulle inte vitryssarna känna igen sitt valresultat.
    Jag tror ”valfusk” och demokratiska valresultat genom tvivelaktiga metoder förekommer överallt.
    Även i vårt land Sverige.
    Det är lite som krig. Alla medel är tillåtna.
    Men kriget fortsätter även efter valet om det allmänt anses fel kandidat vinner.
    För då ropas Valfusk! Valfusk! Valfusk!

    • Kanske var det trogna partigängare som i sin entusiasm filade lite för mycket på valsiffrorna för att göra husse nöjd, helt i sedvanlig fornsovjetisk anda! Allt tyder på att de i så fall gjorde Lukasjenko en björntjänst och nu är han än mer impopulär både i EU och Ryssland! Kanske avgår han frivilligt och flyttar till Ryssland med alla pengar han kapat åt sig genom åren och utlyser nyval…Han är ju trots allt pensionsmässig! Problemet är att Lukasjenko precis som Putin inte vågar avgå i rädsla för att kaos bryter ut och det blir som i Ukraina. Så mycket nationalister är nog dessa herrar trots allt, på gott och ont! Den liberala oppositionens mål är att sälja ut landet till globalisterna och plundra det på de tillgångar som Vitryssland har.

  5. ”Kampen mot Ryssland har blivit en existentiell nödvändighet för Nato, om spänningarna minskas allians har inget syfte. Konfrontation med Ryssland har blivit den enda anledningen till Natos existens, och detta uppmuntrar instabilitet i Europa och skapar konstgjorda skiljelinjer på kontinenten”, enligt den ryska utrikesministern Sergey Lavrov.
    Veterandiplomaten berättade för Moskvadagen Trud att alla vet att det inte finns några verkliga hot mot säkerheten i Europa men att Nato måste uppfinna dem för att hålla sig relevant. Lavrov gjorde också uppmärksamhet på att Ryssland upprepade gånger har föreslagit åtgärder för att minska spänningarna och minska risken för incidenter på kontinenten. ”Nu, precis som under det kalla kriget, har kampen mot Ryssland på alla fronter, inklusive information och propaganda, blivit alliansens skäl till existens,” förklarade han.

    ”Nato har använt stora resurser på östra flanken, nära våra gränser, inklusive genomförandeövningar och förbättring av militär infrastruktur”.
    Lavrov förklarade vidare att alliansen följer linjen ”inneslutning och dialog” i förbindelserna med Ryssland, även om ”som ett resultat det praktiskt taget inte finns någon plats för en verklig och öppen dialog om pressande problem. Alliansen fortsätter att utvidga sitt område med militärt och politiskt inflytande och bjuder in alla nya länder under sitt ”paraply ”under” påskott av att skydda dem från Ryssland”, tillade han.
    I samma intervju anklagade utrikesministern ukrainska myndigheter för att inte dölja sin önskan att använda konflikten i Donbass för att bevara EU:s sanktionstryck mot Ryssland genom att inte uppfylla sina skyldigheter enligt Minskavtalen.
    Enligt honom drar Kiev fördel av det faktum att EU fortsätter att koppla frågan om förbättringar av förbindelserna mellan blocket och Ryssland med genomförandet av Minskavtalen, som Ryssland inte är part i. ”Tyvärr, denna konstgjorda och kortsiktiga länk kvarstår till denna dag – till stor tillfredsställelse av myndigheterna i Kiev, som inte fullgör sina skyldigheter enligt Minsk-paketet med åtgärder, men inte heller gör någon hemlighet för deras önskan att använda olöst konflikt för att upprätthålla sanktionstrycket mot Ryssland”, sade Lavrov. Han tillade att alla frågor om utsikterna för att förbättra förbindelserna mellan Moskva och Bryssel borde riktas till kollegor från EU, som inledde ett begränsat samarbete.
    https://www.rt.com/russia/498693-nato-fighting-russia-necessity/

  6. Varför publicera ett dokument som inte kunnat bekräftas vara äkta. Ägnar sig Global Politics åt ryktesspridning för att förvärra situationen.
    Vems ärenden går Global Politics?

    • Därför att andra uppgifter talar för att delar av oppositionen har sådana tankar/planer. här.

      Notera att jag tydligt skriver att uppgifterna inte är verifierade.

      Hur blev det i Ukraina?

  7. Diktatorn har suttit ett kvarts sekel med mediamonopol och riggade val, många tycker att det räcker nu. De kommer troligen att få en ny likadan, att byta ut hela kulturen vid ett val är inte möjligt. Slaviska imperier har aldrig haft skydd för äganderätt, valfrihet eller yttrandefrihet i vår relativt generösa betydelse.

    Vitryssland och Ukraina har inte samma historiska förhållande till Ryssland/Sovjetunionen. Det nedärvda hatet mot kommunismen i Ukraina har att göra med tvångskollektiviseringen och den avsiktliga mass-svälten i Ukraina, den fick många ukrainare att ställa sig på Hitlers sida under kriget. Det har inte rests några lokala antiryska krav mot Vitrysslands diktator, han är själv i konflikt med Putin.

    • Ukraina gjorde väldiga insatser i kampen mot nazismem, liksom Vitryssland ”Wikipedia ”Av de cirka 11 miljoner sovjetiska soldater som stupade i krig mot nazisterna var ungefär en fjärdedel (2,7 miljoner) ukrainare….Andra världskriget drabbade Ukraina hård, ungefär var sjätte invånare dödades.”

      Påståendena om att Sovjetunionen skulle vilja anlägga svält i en av sina största och mest spannmålsproducerande delrepubilket saknar belägg. Vad vet man om Holomodor-katastrofen i Ukraina? “Vems fel”?

    • @Oink 24 augusti, 2020 At 07:11
      ”Det nedärvda hatet mot kommunismen i Ukraina har att göra med tvångskollektiviseringen och den avsiktliga mass-svälten i Ukraina, den fick många ukrainare att ställa sig på Hitlers sida under kriget.”

      Enligt Professor Stephen Wheatcroft – University of Melbourne:
      ”Outside the USSR there was widespread understanding that a famine had occurred and the debate was over the scale of the famine and its causes. Many western scholars thought that the famine of 1932/3 was of a smaller scale than the famine of 1921/22, and there were different interpretations as to the extent to which natural and man-made factors had caused the famine.

      Man-made at the time was largely interpreted as being the result of faulty policy. It was Robert Conquest in his book The Harvest of Sorrow: Soviet Collectivization and the Terror Famine in 1987 who introduced the idea that the famine was a conscious attempt to terrorise the population, and seemed to suggest that the famine was caused on purpose.

      Ukrainian Nationalists, who had in any case commissioned the volume from Conquest, were quick to pick up the claim this aspect of the famine being caused on purpose, to claim that the famine was a genocide. Since the Russian and Ukrainian languages did not have a separate word for famine, to distinguish it from hunger (golod or holod) they invented a new word holodomor /golodomor that would provide this distinction. But then some of the Ukrainians went further and claimed that the holodomor was not just a famine, or that it was man-made, or that it was made on purpose, but that it was a genocide, which had been created on purpose to destroy the Ukrainian population.
      https://blogs.deakin.edu.au/contemporary-history-studies/the-politics-of-contested-historical-memory-professor-stephen-wheatcroft/

      Från Andrew Korybko, ”The Vatican Clergy and Ukrainian nationalism”, Part II
      Kirill Frolov, head of the Ukraine Department at the Institute of CIS Countries, explains:
      ”Russia shares the opinion that it was a terrible tragedy… It is well-known that the hunger of the 1930s was the reason for the deaths of millions of Ukrainians but also millions of villagers living along the Volga River, in the Ural Mountains, West Siberia, Kazakhstan, the North Caucasus and other regions. Every nation should remember its victims but it is high time to forget Yushchenko’s ideology (of designating the Golodomor as “genocide”). We also mean the attempt to interpret the hunger in Ukraine in the 1930s as the genocide of the Ukrainian people alone.

      Recall that in the 1920s the Bolsheviks carried out the genocide of Russians and the elimination of the Russian Orthodox Church and actively supported the idea of the so-called Ukrainisation. It was an attempt to separate Ukrainians from Russians and make a thousand years of our common history null and void. As for the hunger, it was a consequence of Stalin’s industrialization policy. It was a conflict between the city and the countryside which involved the entire territory of the Soviet Union, including Russians and Ukrainians. It was not genocide but sociocide associated with the industrialisation policy.”

      Additionally, it has come out that some of the numbers being cited by the Ukrainian government to account for its associated victims have been faked:
      ”“As quoted by the Russian Izvestia newspaper, Vladimir Kornilov of the Kiev branch of the Institute of CIS Countries has discovered why the official number of alleged Holodomor victims has significantly increased since the launch of Yushchenko’s campaign. According to Kornilov, the so-called “Book of Memory”, published in Ukraine’s regions, is full of falsifications. Instead of real victims of famine, one can find in the book alcoholics, different crash victims, and even those who weren’t alive in 1932-1933.”

      The Council of Europe, commemorative report:
      Resolution 1723 (2010) Final version
      3. One of the most tragic pages in the history of the peoples of the former Soviet Union was the mass famine in grain-growing areas of the country which started in the late 1920s and culminated in 1932-33.
      4. Millions of innocent people in Belarus, Kazakhstan, Moldova, Russia and Ukraine, which were parts of the Soviet Union, lost their lives as a result of mass starvation caused by the cruel and deliberate actions and policies of the Soviet regime.
      6. In Kazakhstan, too, millions fell victim to the mass famine, and the ratio of the dead to the whole population is believed to be the highest among all peoples of the former Soviet Union. Traditionally nomads, the cattle-raising Kazakhs were forced to settle down and were deprived of livestock. The Great Famine is remembered as the greatest tragedy of the Kazakh people.
      7. In the grain-producing areas of Russia (the Middle and Lower Volga, the North Caucasus, the Central Black Soil region, the Southern Urals, Western Siberia and some other regions), the famine caused by “collectivisation” and dispossession of individual farmers took millions of lives in rural and urban areas. In absolute figures, it is estimated that the population of Russia had the heaviest death toll as a result of the Soviet agricultural policies.
      8. Hundreds of thousands of farmers also died in Belarus and the Republic of Moldova.
      15. The Assembly calls on historians of all countries of the former Soviet Union which suffered during the Great Famine, as well as historians from other countries, to conduct joint independent research programmes in order to establish the full, unbiased and unpoliticised truth about this human tragedy, and to make it public.
      16. It urges the politicians in all Council of Europe member states to abstain from any attempts to exert political influence on historians and prejudge the outcome of independent scientific research.
      http://assembly.coe.int/nw/xml/XRef/Xref-XML2HTML-en.asp?fileid=17845&lang=en

      OR Note: Even more important dimension of the “Golodomor” controversy consists in trade embargo imposed by the West on Soviet gold in 1920s. They accepted only grain as a mean of payment for modern machinery and industrial equipment being widely exported to the USSR in the framework of huge industrialization policy. Under such circumstances Moscow had nothing to do but paying grain at the expense of its own people! For more details read “Who organized the famine in the USSR in 1932-1933?“
      https://orientalreview.org/2015/04/23/vatican-clergy-and-ukrainian-nationalism-ii/

      https://orientalreview.org/2012/12/17/episodes-10-who-organised-famine-in-the-ussr-in-1932-1933/

      United Nations
      Valery Kuchinsky, the chief Ukrainian representative, stated that the declaration was a compromise between the position of Ukraine that the Holodomor was a genocide and the positions of Great Britain, United States and Russia that it was not.[65]

      * Länk till sista stycket:
      https://en.wikipedia.org/wiki/Holodomor_in_modern_politics

  8. Jag gillar inte när man i imperialistvänliga medier skriver om att det ”sägs” osv. Inte här heller när man i denna artikel skriver ”Programmet kallas “Akut reformpaket för Vitryssland” och påstås ha blivit godkänt av oppositionens främsta företrädare, Svetlana Tichanovskaja”.
    Det verkar vara en patriotisk opposition med arbetare från stora fabriker. Det kanske inte bara är USA & Co som orsakat demonstrationerna utan berättigat missnöje?!

  9. Det finns ingenting alls som talar för att den landsflyktiga oppositionskandidaten försöker splittra Vitryssland från Ryssland, hon har dessutom fullt upp med att hålla sig vid liv. Lukashenko och Putin är inte allierade eller ens vänner. Däremot finns det förstås ”bevis”, dvs regimens tomma påståenden, avsedda att hetsa befolkningen mot oppositionen. Eftersom diktatorn kontrollerar alla media utgör de hans kampanj, han kan trumma ihop sitt stöd och stöddemonstrationer och vara säker på att meddelandet går fram. Oppositionen kan använda sociala medier så länge de är öppna, de brukar stängas av när regimen känner av motstånd.

    Lukachenko vann säkerligen valet, men bara med 75%, hon fick mer än 5%, och det är i hans ögon ett brott mot lagen om att han ska vara nationell ledare. Hon ligger risigt till. USA har ingenting med saken att göra, annat än som påminnelse att det finns länder där man kan rösta på oberoende kandidater utan att en av kontrollerar statens våldsmonopol och förföljer den andre.

  10. Lukasjenko vann säkert valet i röstetal, men det manipulerades från början genom att flera av de parter som ville ställa upp i valet inte tilläts delta. Eftersom Vitryssland (anser att vi mycket väl kan använda den svenska översättningen) är granne till Ryssland så måste man förutsätta att oppositionen, som självklart har många skäl till missnöje, är rejält infiltrerad av USAs regimförändrare NED. USA/Natos politiska ambitioner går ut på att destabilisera Ryssland inifrån. Ett destabiliserat Ryssland skulle avsevärt öka risken för ett krigsutbrott i vårt närområde och än värre, risken för ett kärnvapenkrig. Rysslands konventionella stridsförmåga är ynkligt låg jämfört med Natos och det betyder att landet har att lita till sina kärnvapen som ett yttersta försvar.

    • https://www.rt.com/op-ed/523004-nato-european-defender-2021/

      Scott Ritter, länkad här, förutom signaturen The Saker och Andrei Martyanov som skrivit tre böcker om det kollapsande USA-imperiet ber att få uttrycka avvikande mening om att ”Rysslands konventionella stridsförmåga är ynkligt låg jämfört med Natos”. Enligt dem är det exakt tvärtom. NATO:s överviktiga muskelknuttar duger inte mycket till i fält, fråga magra och seniga talebaner. Varifrån kommer denna din åsikt ? Har du lyckats smyga in på ett NATO-seminarium, skall du fortsätta med det och låtsas om ingenting.

      Å andra sidan kan det vara farligt att nära sådana tankar, speciellt om man är general i det svenska försvaret. Det kan bli ett otäckt uppvaknande. NATO finns i första hand till för att hålla Europa i underordnad ställning och hindra ett ekonomiskt samgående mellan Tyskland och Ryssland. Därtill är det bra att ha som alibi för USA när muslimska länder bombas i stycken. Och som grädde på moset; den mest förträffliga apparat att tömma statskassorna med och leda pengarna till dem som aldrig får tillräckligt.

      • Vad trevligt du har hittat nån som håller med dig och då är det per automatik sanning. Vi kan även fråga fråga dom magra och sexiga talibanerna om dom sovjetiska styrkorna dom jagade ut landet på 80 talet och då var armen bra mycket bättre utrustad för sin tid än vad dom är nu (mycket material Ryssland har är faktiskt ifrån den tiden).

        Det kollapsande imperiet har ni tjatat om år efter år men det verkar aldrig riktigt hända, men fortsätt för guds skull det är underhållande.

        Anledningen till att USA och väst världen har haft problem med Afghanistan är att våra arméer är byggda för konventionella krig, du vet förstöra fiendens infrastruktur dess kommunikation osv osv det fanns knappt nån sån i Afghanistan.

        Rysslands konventionella förmåga är bra mycket sämre än väst det är ingen diskussion om den saken sen att du har hittat nån som håller med dig förändrar inte det faktumet.
        Ett konventionellt krig mellan Ryssland och väst skulle sluta i ett totalt sönderbombat Ryssland.

        Nato finns inte till för att hålla Europa i underordnad ställning vad har du fått det ifrån? Nato är helt frivilligt att vara med i. Tyskland kan gå ut liksom exempelvis Frankrike kan men det vill dom inte för dom vet vad som hände då, Tyskland bygger nya vapen nu måste Frankrike bygga nya osv osv. Det kallas balancing om du har lust att förkovra dig.

        • Haha…Natos legosoldater har fått duktigt med smisk av de s.k rebellerna i Donbass! Alla som kan något vet att Rysslands kärnvapenmissiler är helt överlägsna allt annat på jorden! Ryssland militär är dimensionerat att försvara hemlandet och för den uppgiften är den tillräcklig! Syrien har väl visat hur ett krig numera ska bedrivas mot terrorister! USA påstår sig ha bekämpat terrorister i 20 år och det har bara blivit värre! Nato är totalt värdelösa att vinna krig och det är bara poserande för lättlurade som Robert!

  11. Britta Ring, (som förmodligen är en typisk svensk journalist). Vad har du för speciella insikter i att ”Rysslands konventionella stridsförmåga är ynkligt låg jämfört med Natos”? Vänligen.. försök att utveckla detta ytterst märkliga påstående närmare.. tack!

KOMMENTERA

Please enter your comment!
Please enter your name here