Ukraina: Markant förändring av stämningen i FN

49
2169
Vasily Nebenzya. Bild Wikipedia.

Denna artikel 27/8 av Jan Herdal har publicerats i Pål Steigans nättidning: https://steigan.no/2022/08/ukraina-markant-stemningsskifte-i-fn/

Jan Herdal

Ukraina: Markant förändring av stämningen i FN

Onsdagens deklaration i FN:s generalförsamling om Ukraina är en icke- nyhet i västerländska medier, inklusive de norska (liksom de svenska, ö.a.). Inte konstigt, för det avslöjar en oväntat stark stämningsförändring i synen på kriget i Ukraina.

Det var Ukrainas permanenta FN-representant, Sergey Kislitsa, som presenterade dokumentet och hänvisade till undertecknarna. Deklarationen fördömer Ryssland, och kräver att ryssarna stoppar den militära operationen i Ukraina och drar tillbaka sina styrkor från landet.

Av FN:s 193 medlemsländer stödde endast 58 länder, mindre än en tredjedel, deklarationen denna gång, enligt den ryska telegrambyrån TASS (Se även här.). Förra gången, den 2 mars, stödde totalt 141 stater samma uppmaning. Över 80 länder har ändrat uppfattning under de senaste sex månaderna.

Bland de 58 undertecknarna finns USA, Storbritannien, andra länder som är associerade med EU och/eller NATO, Georgien, Turkiet och länder som Japan, Australien, amerikanska småsatelliter och naturligtvis Kiev-regimen i Ukraina. Kort sagt, det så kallade ”internationella samfundet” som inte existerar.

En sådan försvagning av den antiryska ställningen i FN under loppet av ett halvår talar sitt eget språk om hur konflikten uppfattas i huvuddelen av världssamfundet, förutom Nato-länderna och deras klienter, skriver Artur Vyacheslavovich på Anti-Mai-dan .

Det finns förmodligen flera orsaker till denna tydliga attitydförändring i opinionen.

Det har blivit mycket tydligare att detta är ett krig mellan USA och dess ombud mot Ryssland, att folket i Ukraina bara spelar rollen som kanonmat, och att det är USA som använder de smutsiga tricken i kriget. Dessutom påverkar de västerländska sanktionerna nu hela världsekonomin.

Efterskrift av redaktören hos Pål Steigan:

Det var Norges biträdande representant i FN, Trine Heimerbuck, som presenterade resolutionen på uppdrag av de 58.

Den afrikanska gruppens ståndpunkt uttrycktes av Kenyas representant.

”Om kriget i Ukraina inte stoppas genom dialog och förhandlingar kan det bli den första i en rad konflikter som framtida historiker kommer att kalla för tredje världskriget”, säger den kenyanska ambassadören Martin Kimani.

De asiatiska ländernas position tillkännagavs den 6 augusti av den kinesiska ambassadören i Frankrike, Liu Shaye. Han konstaterade att de flesta länder inte stöder västvärldens agerande i Ukraina och inte ansluter sig till de antiryska sanktionerna. Diplomaten betonade att Washington håller på att förlora sitt inflytande i Asien-Stillahavsområdet och vill föra in splittring i den regionala situationen för att hindra Asien från att utveckla nationella ekonomier och förbättra livet för dess folk.

De latinamerikanska ländernas position presenterades av Brasiliens president Jair Bolsonaro. Den 19 juli sa han i ett samtal med Zelensky att Brasilien skulle förbli neutralt i konflikten om Ukraina.

Enligt Bloomberg stöder ungefär hälften av G20-länderna inte USA:s önskan att isolera Ryssland från det internationella samfundet.

 

red.

Föregående artikelImpopuläre förbundskansler Olaf Scholz’ allierade vill att Tyskland ska sluta beväpna Ukraina
Nästa artikelSex månader efter Ukrainas kollaps har världen för alltid förändrats
Global Politics
Globalpolitics.se är en partipolitiskt obunden, vänsterorienterad och oberoende analyserande debatt- och nyhetstidning med inslag av undersökande journalistik.

49 KOMMENTARER

  1. Gott. USA faller nog den 21 september tror en källa som arbetat åt CIA. Det är då räntehöjning kommer meddelas via FED. Detta kommer sätta momentum bakom den dominoeffekt som redan har börjat.

    Därefter kommer nog EU, trots mildare Basel III-system. Det lagliga falskmynteriet kommer sannolikt falla ihop som ett korthus.

    Att ösa in pengar på gökungen Zelinsky och det genomkorrupta Ukraina kommer givetvis förvärra saken för oss alla. Våra korrupta politiker är invalda av det naiva folket som också bör känna skam och skuld.

    Kommunisterna, AfS och andra småpartier skall också känna skam och skuld för att de inte valsamverkar, anser jag.

  2. Trots den massiva propagandan från MSM-lögnarna så kan folk räkna ut sanningen! Nu återstår väl bara en handfull debattörer som brukar bevista Global Politics som med sina ”kommentarer” visar att de fortfarande ”tror” på ljugmedia och den löjliga USA-propagandan.

  3. I princip visas nära nog aldrig FN:s generalförsamlings eller säkerhetsråds debatter eller tal någonsin i västerländska media. TV-kanalen Al-Jazirah English, som normalt är en mycket balanserad och bred kanal, visar däremot av hävd alla dessa stormöten, såväl gäsptrista som synnerligen livliga.

    Jag tror de flesta svenskar aldrig någonsin sett en sändning från just FN, bara något sällsynt kommenterat klipp i tv-nyheterna. Och det är mycket synd.

    FN har de senaste decennierna varit ofta så Amerika- och Europakritiskt att man nog idag vända på den klassiska formuleringen att vi får säga: The (big) Rest, and the Old West”. (Från det gamla: ”the West and the Rest”). Under George Bush juniors tid övervägde de galnaste neokonservativa att de amerikanska Förenta staterna borde helt enkelt överge FN.

    Normala länder på tillväxt idag vill i princip inte välja den amerikanska vägen och hamna under dess världsberömda ”ledarskap” och hamna i Washingtons ”Fria värld”, dess sakta kaosisering och sakta impregnerande maktövertagande, i amerikansk salamitaktik, skiva för skiva.

    Det finns nämligen ett land som undgått i princip all globalisering självt: de amerikanska Förenta staterna själva. För dem är all internationalisering en komplett politisk, för att inte nämna en ekonomisk, kulturchock.

  4. Snart blir det bara USA, Kanada plus 27 länder som utgör korthuset EU 🤣🤣🤣
    85% av världens folk är redan med Ryssland om man tittar på vilka som ”sanktionerar” Ryssland. Det är redan det en brakförlust

  5. 08/29/2022 ekonomi , Yandex ZEN
    Långsiktig överraskning: västerländska jättar kan glömma att återvända till Ryssland.
    Utländska företag som har lämnat Ryssland kommer att bli förvånade när de upptäcker att de inte har någonstans att återvända till. Detta uttalande gjordes av ekonomen Alexei Zubets.
    Den sanktionskonfrontation med Ryska federationen som initierats av väst slår mot Europa mer och mer.
    Enligt Bloomberg börjar EU-länderna en efter en vidta åtgärder för att minska elförbrukningen. Dessutom avser de europeiska myndigheterna att minska gasanvändningen med 15 % i vinter om Ryssland beslutar sig för att vrida på ventilen och stoppa tillförseln av kolväten. Men västvärldens problem är inte begränsade till detta, det väntar en annan långsiktig överraskning.

    RIA Novosti-journalister beräknade förlusterna för utländska företag som lämnade Ryska federationen under de senaste sex månaderna, och den resulterande siffran visade sig vara imponerande. De mäktigaste västerländska jättarna fick mindre än 70 miljarder dollar under denna period.
    Oljebolag och utländska bränsle- och energibolag förlorade mest av allt på grund av avgången, sa Alexei Zubets, chef för Institutet för socioekonomisk forskning vid finansuniversitetet under Rysslands regering, i en intervju med Tsargrad.
    Förlusterna för icke-råvaruföretag, sade han, uppgick till cirka 10-15 miljarder. Men av objektiva skäl kommer de bara att växa.
    ”Eftersom nischer som västerländska företag har ockuperat i vårt land kommer att bemästras av andra företag. Efter några år av sanktioner kommer de avlidna amerikanska och europeiska organisationerna att upptäcka att de helt enkelt inte har någonstans att återvända, att de har förlorat den ryska marknaden, om inte för alltid, så under mycket lång tid, ”förklarade specialisten.

    Tidigare uppgav den franska upplagan av Courrier international att västvärlden är rasande på grund av Ankaras agerande. Turkiet har blivit Moskvas trojanska häst, vilket hjälper landet att kringgå ekonomiska sanktioner.

  6. Trojanska hästen i Moskva: västvärlden är upprörd över den lätthet med vilken Ryssland kringgår sanktionerna
    Europa och USA införde sanktioner mot Ryssland, men de uppnådde aldrig sitt mål. Den ryska ekonomin är inte förstörd, och rubeln har inte kollapsat. Journalisterna i den franska upplagan av Courrier international skyller på den trojanska hästen i Moskva för alla problem.
    I en tid då västerländska företag stänger sina kontor i Ryssland eller säljer av företag förespråkar en stor NATO-allierad öppet dialog med Moskva, omedveten om sanktionerna.
    Handelsvolymen mellan Ryssland och Turkiet har ökat markant, samtidigt som omsättningen mot Europa har minskat avsevärt. Detta orsakade allvarligt missnöje bland västländer, eftersom det visar sig att Ankara hjälper till att kringgå restriktioner.
    ”Turkiet är Rysslands trojanska häst mot sanktioner”, skriver författarna till Courrier international.
    Dessutom döljer inte Turkiet tillväxten av handelsvolymer. Transportminister Adil Karaismailoglu noterade en betydande ökning av utbudet av bilar. Det är värt att notera att detta bara är en liten del av en betydande ökning av handeln, som nådde en åttaårshögsta. Många ryska entreprenörer öppnar företag i Turkiet för att förenkla logistiken för västerländska varor. Rysslands södra granne håller på att bli en viktig transitpunkt.
    Ankaras underlåtenhet att följa sanktionerna mot Ryska federationen visar att väst förgäves försöker framställa sin ståndpunkt som hela världens åsikt. Kanske insåg Turkiet på förhand att det är omöjligt att utesluta ett så stort och rikt land som Ryssland från världsekonomin.
    Efter mötet mellan president Putin och hans turkiska motsvarighet tillkännagavs dessutom en partiell övergång till gasbetalningar i rubel. Det ryska betalningssystemet ”Mir” blir mer utbrett i Turkiet. Ett sådant nära samarbete mellan de två länderna kan inte annat än att oroa Europa och USA. Experter och media är upprörda över den lätthet med vilken Ryssland kringgår västerländska sanktioner.

  7. Kan vi ägna ETT ENDA TEMA här anslutet till rubriken:

    FÖRENTA NATIONERNA (FN) vars roll i princip aldrig -tyvärr- numera diskuteras!

    Snälla redaktörn släng in några nödvändiga ”FN-info & länkar” för att börja käka på picknicken…

  8. ”… att detta är ett krig mellan USA och dess ombud, mot Ryssland…”. Skriver manså är det en medveten lögn och all trovärdighet saknas. Det är ett ovedersägligt faktum att Ryssland överföll Ukraina – inte tvärtom

    • Öh? Det är ett ovedersägligt faktum att USA låg bakom en statskupp 2014 varpå mördandet i de östra landsdelarna tog vid. Det som däremot är sanning är att nazi-regimen i Ukraina mördade sin egen ryska befolkning och betalar nu priset för det brottet. Så man kan nog säga att Ukraina överföll sig själva med god hjälp av USA och om man läser på så vet man också varför USA agerar som man gör…Om man inte fattar att Ukraina är ett proxykrig för USA:s räkning ska man nog hålla en låg profil och i alla fall låtsas som att man inte blivit lurad av MSM för så godtrogen är väl ingen idag med all den information man kan få via nätet!

      • USA:s inblandning i kuppen 2014 är till delar känd men att påstå att kuppen är en klassisk CIA- kupp typ Indonesien (Jakartametoden) är att göra det väldigt lätt för sig. Ukraina är ett splittrat land. Har många brister, men att påstå att nuvarande demokratiskt valda regering är nazister, det är en öppen lögn. Den som påstår det saknar all trovärdighet!

        • I Sverige räcker det med att SD säger: De är inte som oss, så började alla övriga partier att kalla dem nazister, eller att de vill ha hårt begränsad invandring så är de nazister.

          Biletskys (som startade Azov, när han släpptes ut ur fängelset av USA år 2014), hans smeknamn inom gruppen var Bely Vozhd, eller White Ruler, och hans manifest verkade hämta sin berättelse direkt från nazistisk ideologi. Ukrainska nationalister, sa att de måste ”leda de vita nationerna i världen i ett sista korståg för deras överlevnad, ett korståg mot det semitledda Untermenschen”, en tysk term för ”undermänniskor” med rötter i nazistisk propaganda.

          Även dom som inte vill kalla dem nazister säger att de är emot invandring och invandrare, att de också har nazistiska symboler. En del personer i Ukraina säger att de är värre än nazister.

          Det är märkligt dock att våra politiker som slänger ur sig hela tiden att SD är nazister eller nazistiskt ursprung inte vill säga samma sak om Azov, som har betydligt starkare kopplingar till nazism än SD.

          Det är så att en liten grupp extrema personer ex, nazistiska Azov, satanister och övriga högerextrema nationalister styr över politiken i Ukraina.
          Alla är rädda för dem, domstolar vågar inte döma mördare då de riskerar hämnd från deras bröder i de olika extremist grupperna. Detta är välkänt av dem som har följt personers rättssak, som blivit mördade på öppen gata i Ukraina, människor är livrädda och vågar inte uttala sin åsikt, då de riskerar att kidnappas och torteras.

          De ukrainska styrkorna, deras trupp som går i täten är som att möta ondskan personifierad. Det upptäckte snabbt en engelsk soldat som varit både i Irak kriget och Afghanistan kriget. Han kom till Ukraina för att slåss tillsammans med ukrainska armen mot de pro-ryska områdena. Han blev tillfångatagen och torterad innan de upptäckte vem han egentligen var. Han flydde snabbt tillbaka till England och intervjuades och sa att detta var mycket mer fruktansvärt än de krig han varit i tidigare, och då hade han bara erfarenhet av dem som han skulle slåss tillsammans med, men tappade lusten då de torterade honom.

          Förtrupperna är enbart nazister, samma personer som stod för massakern i Odessa, där de hällde gasoline på levande människor och tände på. Det finns dokumenterat på film.
          Fruktansvärda scener, då USA vände bort blicken och låtsades att det var en ”Värdighetens revolution” och bortsåg helt de grymheter som pågick. En revolution som enbart var möjlig med hjälp av nazisterna.

          Nedan C14 ledare Yeven Karas håller sitt brandtal nyligen, glad över alla ”Javelinas” som de fått av England, så de kan mörda ännu flera personer för att döda och slåss är det bästa de vet säger han.

          https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=DOBntnuYCMA

          Jacques Baud f.d. natorådgivare i Ukraina år 2014 och schweizisk underrättelseofficer, han var ditkallad till Ukraina för att hjälpa till med att ordna upp deras arme, som hade stora problem efter USA:s kupp 2014. De hade sett deras vänner eldas upp levande av denna extrema grupp .

          Jacques Baud skrev: //Faktum är att den ukrainska armén undergrävdes av korruptionen hos dess kadrer och åtnjöt inte längre stöd från befolkningen. Enligt en rapport från det brittiska inrikes kontoret , vid återkallelsen av reservister i mars/april 2014, dök 70 procent inte upp för den första sessionen, 80 procent för den andra, 90 procent för den tredje och 95 procent för den fjärde. I oktober/november 2017 dök 70 % av de värnpliktiga inte upp till återkallelsekampanjen ”Hösten 2017”. I detta räknas inte självmord och deserteringar (ofta över till de självstyrande, andra sidan), som nådde upp till 30 procent av arbetsstyrkan i ATO-området. Unga ukrainare vägrade gå och slåss i Donbass och föredrog emigration, vilket också, åtminstone delvis, förklarar landets demografiska underskott.

          Dessa miliser hade verkat i Donbass sedan 2014, med stöd från väst. Även om man kan argumentera om termen ”nazist”, kvarstår faktum att dessa miliser är våldsamma, förmedlar en kväljande ideologi och är våldsamt antisemitiska…[och] är sammansatta av fanatiska och brutala individer. Det mest kända av dessa är Azovregementet, vars emblem påminner om 2nd SS Das Reich Panzer Division, som är vördad i Ukraina för att ha befriat Kharkov från sovjeterna 1943, innan de utförde massakern i Oradour-sur-Glane 1944 i Frankrike.//

          Dessa extremt farliga och våldsamma individer gör USA och Nato till sina allierade, beväpnar dem och utbildar dem, då de vanliga ukrainska soldaterna inte vill slåss mot sin bröder, utan i stället deserterar till den pro-ryska sidan, eller emigrerar utomlands och många tog livet av sig. Många dog av förgiftningar av alkohol och droger.
          De krigsfångar som Ryssland tagit i dag har man tagit blodprov på och det har visat sig att deras blod innehåller olika typer av droger.

          Det är Nato som är arkitekten bakom Azov, och i stället för att försöka förena människor i Ukraina, försöker Nato utnyttja de splittringar som finns så en liten spricka mellan människor fördjupar de till en avgrund.
          Azov börjar träna barn, så de skall lära sig att hata alla födda som ryssar och tränas till att bli stora och bekämpa dem.
          Nedan från år 2017 ett barnläger som Azov tränar små barn till barnsoldater och lär dem hata.

          https://www.youtube.com/watch?v=CpV16BQfbrQ

          Scott Ritter f.d. vapeninspektör hos FN säger: Ukrainska armen består inte bara av soldater, reservister, utan kriminella personer från Azov och andra nationalister som mer liknar radikala gäng än militära krigare.
          Personer med kopplingar till den svarta marknaden i hela världen.
          Därför är det inte förvånande att vapnen som Väst skickat till Ukraina är till försäljning på ”Darknet” .
          Plötsligt har USA och Europa ett problem för de beväpnar inte bara Ukraina utan vi beväpnar varje terroristorganisation i hela världen, de som vill begå ett politiskt mord eller bara mörda någon.

          Nu får Europa och USA ta konsekvenserna av att ha skänkt de mest avancerade vapen till Ukraina, det mest korrupta landet i Europa.

          Man har funnit vapnen i Terrorist hålan i Idlib, i Kosovo och hos kurder i Irak, alla dessa har kopplingar till USA.

          Erdogan uttalade sig att man har funnit svenska vapen i ett PKK gömställe, en grotta i Kurdistan i Irak under en räd som Turkiet gjorde där. Nu ligger Sverige dåligt till hos Erdogan inför förhandlingar om Natomedlemskap. Det bästa sättet att slippa gå med i Nato är att tipsa Erdogan om all hjälp Sverige ger till YPG och PKK.

          • Du har helt rätt Vivianne. Och med gängkriminaliteten hemmavid är det väl som med nazisterna, att en relativt liten grupp kan hålla en hel befolkning i skräck och tystnad. Det handlar inte om procent i ett val, det handlar om vad man gör och kan ta sig friheten att göra. där som här.

        • Till stora delar har Du helt rätt, Björn!

          Ukraina har dock länge varit inne i en slags kombinerad politisk, social, ekonomisk, ideologisk, filosofisk och kanske en slags nationell existensiell kris.

          I den typen av kriser uppkommer alltid parallella grupper med både underliga och rentav farliga idéer och med kusliga våldsamma principer. Så var det även i Sverige under den svåra ekonomiska och sociala krisen i början av 1990-talet. I dagens Ukraina är förhållandena bara så mycket mer omfattande och överväldigande större.

          Jag har en stor del ukrainska vänner och de känns alltid väldigt långt borta politiskt från aggressiva intoleranta högergrupper. De vill leva ett lugnt, vanligt och civiliserat vardagsliv precis som alla i Sverige.

          Inga ukrainare jag någonsin stött på vill vända sina ryggar åt Europa och ingå i politiska och ekonomiska samarbetsunioner med Asien; och få en stol vid förhandlingsborden bland mongoler, uzbeker, kineser, turkemener under någon slags rysk ledning. Ukrainarna känner sig som uteslutande européer och har föga (inget) gemensamt med den euroasiatiska handelsunion dagens ledning i Kreml vill trycka in Ukraina i, nu tydligen med krigets våld.

          Dessvärre har OCKSÅ det amerikanska engagemanget i ukrainska politiska processer förvärrat den ukrainska politiska utvecklingen; där den process för att öppna upp och demokratisera landet mera kombinerats med vanlig amerikansk och tidvis undergrävande geopolitik. Det är den andra sämre sidan av myntet. Det har tyvärr också inträffat.

          Jag tillhör dem som tror ganska övertygat att Washingtons långsiktiga mål med Ukraina var att just se till att det blev en våldsam brytning mellan Ukraina och Ryssland. Jag har alltid varit emot detta.

          Detta verkar vara ett fullständigt faktum, och de ofta ganska otäcka och hänsynslösa anhängarna till Brzezinski- och Wolfowitzdoktrinerna måste leva livets glada dagar med hög champagnekonsumtion på tankesmedjorna i dessa dagar.

          Kanske har hela Europa inklusive Ryssland idag gått i en parallell amerikansk geopolitisk fälla? Och det är alltså ingen konspirationsteori från min sida, utan jag ser ett tydligt amerikanskt handlingsmönster känt från förr.

          Något blodigt CIA-maktspel av typ Indonesien år 1965/1966 är det tack och lov inte, men kanske ännu en ny mildare variant av det amerikanska geopolitiska viruset. I Ukraina har de dock viss avsevärd medvind: Ukraina vill inte styras av Moskva sedan 31 år tillbaka, utan vara en fullt ut samarbetande del av det europeiska samarbetet. Det är också ett klart faktum.

          Idag har Putin fullständigt lyckats med att tappa de ukrainska hjärtana och själarna nu bortvända från Moskva, för alltid.

          • USAID är en amerikansk bistånds myndighet, som bekostat en undersökning som gjordes 10-21 maj 2019 om vad medborgare i Ukraina önskade av sina politiker.
            69% önskade fred i Donbass och endast 10% tyckte det var viktigt att Krim återförenas med Ukraina .Det är bara västländer som vill ha kriget och rika oligarker som Soros.
            Att man skall fokusera på närmare integration med väst har enbart 3% röstat för, mindre än de som vill ha förbättring av relationer med Ryssland där var det 5%. De hade nog hoppats på ett annat resultat, men detta är beviset på att medborgare i Ukraina har ingen historia med Krim, och tycker inte att Krim skall tillbaka till Ukraina. Till Skillnad från Kosovo där serber har en långvarig historia.

            När Ukraina Crisis Media Center som finansieras av miljardären George Soros, såg resultatet av medborgarnas vilja blev de oroliga och såg till att samordna ett upprop. Uppropet kan man se som ett hot om ett nytt Maidan i Ukraina om man inte lyder en lista med röda linjer som inte får överträdas. och det har fått underskrifter från hela högen av icke-statliga organisationer som dessutom finansieras av Pierre Omidyar, USAID, National Endowment for Democracy samt andra. (Soros Foundation Open Society Foundation skriver på sin webbplats att de stöder organisationer som Ukraina Crisis Media Center.)
            De skriver i uppropet:

            “Som aktivister i det civila samhället presenterar vi en lista med “röda linjer som inte får överträdas”. Om presidenten överskrider dessa röda linjer kommer sådana aktioner oundvikligen att leda till politisk instabilitet i vårt land och försämrade internationella relationer.”

            Trots detta tydliga markering att man vill ha fred i Donbass, så ökade man beskjutningarna mot människor i Donbass. Människor i dessa områden röstade på Zelensky för att han lovade fred, men i stället blev det mer krig. De tyckte inte att det var viktigt att Krim skulle åter till Ukraina, ändå gjorde Zelensky det krigiska uttalandet i mars 2021 att de skulle ta tillbaka Krim med våld, och små barn gick och lärde sig sjunga sånger om hur de skulle ta tillbaka Krim.
            Det var bara 3 % som ville ha närmare integration med Väst.
            Det är bara att konstatera att man struntade totalt i vad människor ville, utan fortsatte med politiken att fördjupa klyftan mellan väst och öst Ukraina.

            https://www.iri.org/sites/default/files/ukraine_poll_2019.pdf

          • Oftast här brukar USAID ses med de mest misstänksamma ögon – men tyvärr tror jag inte tre och ett halvt år gammal statistik beskriver den kompakta hatiska ilska landet och folket Ukraina känner mot det ryska före detta broderlandet idag.

            Ett brödramord ligger nämligen mellan år 2019 och dagens sensommar år 2022.

            Om det gick år 2019, så går det inte och aldrig mera att styra Ukraina från Moskva år 2022.

            Jag skulle nog påstå (som Natomotståndare) att Ukraina har aldrig stått så nära Nato och ett eget fullt Natomedlemskap som idag.

    • Dagens nya orwellspråk med omvänd skuldbörda är ungefär som att det var polackernas fel att deras eget land anfölls och lades i ruiner, i ett krig där var femte eller sjätte civil polack dog, av de alltid välgörande nazisterna vid krigsutbrottet i september år 1939.

      Detta är klassisk propaganda och härskarteknik i media.

  9. Det börjar sakta även ske en förändring rent folkligt i olika Europeiska länder, absolut inte i Sverige, men i mer förnuftiga länder i Europa. Nedan en del jag snappat upp och även i Israel, som annars lyder USA.

    Det dyker även upp fler och fler enskilda och små grupper som trots det massiva uppbåd som Europeiska länder har mot Ryssland, så väljer de fred och inte krig, och vågar visa det offentligt
    .
    Den 27 augusti var det en Internationell festival i Berlin till stöd för Donbass och mot Nato.
    Flera tusen personer från Tyskland och mer än 20 länder inkl. Vietnam, Chile och Kuba var representerade.
    Deltagarna är emot Nato, kräver fred med Kina och Ryssland, de förklarar solidaritet med DPR och LPR.

    I Nice i Frankrike samlas ett 50-tal demonstranter med plakat och talare. På plakaten bilder på Daria och uttalande om Ukraina, att Frankrike måste sluta stödja terrorism staten Ukraina.
    Ryssland är inte vår fiende.

    I Italien demonstrerar Zelenskys teatergrupp, som bär plakat för Nato och Azov. En kedja av kravallutrustad polis skiljer dem från motdemonstranter, som skriker åt dem fascister och pekar på plakaten på Azov, möjligen har de även Bandera med, vilket jag sett i andra demonstrationer som de genomför i Europa. Motdemonstranterna är äldre personer som säkerligen har god kunskap om nazister i Italien. De vill inte att ha en återupprepning av den tiden.

    En italiensk maratonlöpare, klär sig i Rysslands flaggas färger och håller upp en banderoll vid mållinjen<<<. Sport utan gränser

    Serbiens största fotbollslag, deras supportrar har med sig en stor banderoll för att hylla Daria som kallblodigt mördades av regimen i Ukraina. De sjunger Kalinka så det ekar över hela stadion det är mäktigt.
    Såg en översättning på sången, som är en kärlekssång som någon skickar till en soldat som försvarar landet så tappert, att lika tappert vill Kalinka försvara deras kärlek. Enligt översättaren är sången skriven 1938.

    Rabbi Michael Finkel intervjuas i kanal 9.
    Ukrainas hjältar är Petliura som dödade 200000 judar
    Shukhevych som var en SS medlem Bandera
    Stetsko som sa att alla judar måste förstöras
    Yaroslav Stetsko, Khmelnitsky som dödade 300000 judar
    Varje år en parad av SS Galicia division som hålls i Kiev, och vår utlandsminister har protesterat mot detta.
    De är avskum. Det är en nynazistisk regim.

    Jag säger detta då halva min familj blev dödade av Bandera och Petliuristo under Petliuras pogrom.
    Detta är hjältarna i Ukraina, de reser statyer till dess ära, de uppkallar gator efter dem.
    Detta är inte Rysslands propaganda, detta är ord från Israels utrikesminister.

    Vi har sagt många gånger, vår ambassadör i Kiev, att Bandera är inte en hjälte utan en kriminell.
    Du kan se det i Yad-Vashem, det är skrivet att han var en nazistkollaboratör och kriminell.
    Ukraina måste omvända sig.

    • Kalinka är en gammal mycket känd rysk folksång från mitten på 1800-talet. Dess författare var Larionov.

      Röda arméns klassiska Aleksandrov-ensemble sjunger den med synnerligen vacker ackuratess!

    • PS. Kan tillägga att Symon Petljura inte var högeraktiv, utan ukrainsk revolutionär och medlem i det synnerligen på den tiden radikala ukrainska Socialdemokratiska partiet. Han var även ett tag försvarsminister i den kortvariga självständiga republiken Ukraina.

      Petljura hade inget att göra med den senare ukrainska fascismen, jag tror han avled i exil, året efter Lenin, på 1920-talet.

      Däremot blev Petljuras trupper, som alla parter i inbördeskriget, 1918-1921/22 kända för sin infernaliska brutalitet. I det sammanhanget var de förmodligen inte mer våldsamma än Trotskijs Röda armé eller Dzerzjinskijs tjekister eller ens Wrangels och Koltjaks vita arméer.

      Det var en brutal tid för alla.

      • Som tillägg till mig själv kan man läsa den lysande Kiev-födde författaren Michail Bulgakovs lysande bok ”Vita gardet” om hur staden Kiev ett tjugotal(?) gånger bytte herrar när inbördeskriget fronter svepte över staden Kiev många gånger. Boken var klart sympatiskt för den vita sidan, dit faktiskt ofta socialdemokraterna räknades liksom Petljura, i alla fall efteråt.

        ”Vita gardet” (Belaja gvardija) sattes upp som teaterpjäs i Moskva något decennium senare innan kriget medan Bulgakov ännu levde. En av de verkligen stora beundrarna av både Bulgakov och denna pjäs var faktiskt Stalin som lär flera gånger sett denna pjäs gång på gång. Stalins beundran över Bulgakovs självständiga författarskap var äkta, och inte ett hår av kritik lär någonsin drabbat Bulgakov offentligt. Han dog en naturlig död. Hans magnum opus, det berömda ”Mästaren och Margarita” hittades i en undangömd låda på 1960-talet och blev en världssuccé, och publicerades sålunda långt efter upphovsmannens död. Vem har väl inte förtrollats och rentav svävat av denna magnifika bok, kanske 1900-talets mest innovativa roman! (Jag är frälst av denna sedan länge och är såtillvida mycket subjektiv i omdömet!!).

      • Wikipedia skriver ”Vid den ukrainska folkrepublikens tillkomst 1917 arbetade Petljura som (en nationalistiskt sinnad) journalist. Han valdes till republikens förste krigsminister (formellt centralrådets – Radans – generalsekreterare för militärfrågor[5]) och deltog personligen i striden mot bolsjevikerna.

        Vid tyskarnas ockupation av Ukraina 1918 blev Petljura ordförande i den allukrainska landsunionen. Samma år utropades han till anförare av upprorsarmén mot tyskarna och därefter mot bolsjevikerna. 1919 tillbakaträngdes han av Anton Denikins armé.

        I kampen mot de olika fienderna inledde han samarbete med Polens Józef Piłsudski och lyckades våren och försommaren 1920 tillfälligt återta Kiev. Därefter återtog röda armén initiativet, och Petljura tvangs fly över gränsen till Polen.[5]

        Petljura mördades den 25 maj 1926 i Paris. Wikipedia

        Globalpolitics.se skriver ”Det uppskattas att 35 000 till 50 000 judar dödades i de pogromer som organiserades under Petyura, som var ledare för den ukrainska folkrepubliken, mellan 1917-1921.

        Petlyura, som dödades av Sholom Schwartzbard, en judisk anarkist vars familj mördades i Odessa, är bland de namn som ses som ”hjältar” av den styrande eliten och naziststyrkorna i Ukraina.

        I Vinnitsa, västra Ukraina, avtäcktes ett monument till Petlyura 2017, och Vinnitsa-regionens verkställande ordförande Valeriy Korovy hävdade att Petlyura var ”en man som älskade sitt land högt och försökte vara ärlig mot sitt folk, och sovjeterna gjorde sitt bästa för att misskreditera honom.”

        Under samma period restes en byst av Petlyura, som undertecknat en av de blodigaste sidorna i Ukrainas historia, i Kiev och en plakett gjordes till hans minne i Poltava.Milstolpar i Ukrainas förvandling mot en högerextrem marionettstat.

        En översättning av en artikel på Strategic Culture.

        • Tack!
          Kan tillägga att även Josef Pilsudski i Polen var socialist i grunden.

          I princip kallades alla som var motståndare till bolsjevikerna 1917-1922 för ”vita”, såväl motståndare bland Ess-ärrare (SR, Socialistiska revolutionärer, ibland kallad socialrevolutionärer), socialdemokrater, anarkister och andra. I vår tid har mestadels ”de vita” varit gamla tsarister som just Deninkin, Koltjak, Mannerheim och Wrangel och andra. Men även andra vänsterpolitiker ingick alltså i denna senare kategori ”vita” som skällsord.

      • Johan de Naucler.
        Nu är du ute och förvirrar igen…Det räcker att du skriver ”Jag är för USA-och Väst-imperialismen”. Punkt.

        • Tja, det är bara att läsa Symon Petljuras biografi. Jag har nämligen gjort det.

          Samma uppgifter står, såg jag alldeles nyss, också på Wikipediaartiklar rörande Symon Petljura. Han var strikt ukrainsk socialist och delade inte det minsta bolsjevikernas ofta storryska anspråk på precis hela sin omvärld.

          Vilka källor har fru Östlund själv?

          • Johan de Naucler, det jag stör mig mycket på med dina kommentarer, att du som Strindberg sagt ”trollar med truten”, du skriver långa haranger om saker som inte hör till ämnet, och mer än en gång har du beslagtagits med en lögn. Det som förutom källor behövs i en debatt är vanlig intellektuell hederlighet! Och har man det, så låtsas man ex inte som om USA:s och Västs roll under många år Ukraina inte existerat. Man låtsas inte om att den folkligt valde presidenten avsattes genom en USA-stödd kupp, Man hoppar inte heller över det faktum att 13–14 000 ryssar i Ukraina har dödats, man låtsas inte om att Ryssland hade anledning att känna sig hotat när Ukraina ville placera ut kärnvapen osv osv… Om allmänheten får veta sanningen i ett land, då kan landets befolkning samlas till motstånd, som ex det som hände i USA då Vietnamkriget pågick. Om man diskuterar ohederligt, så splittrar man allmänheten, alla ser inte igenom ordsvallet, de förvirras….och förutsättningarna för ett starkt motstånd saboteras…. Därför är det bättre om du skriver direkt vad du är FÖR, dvs USA-imperialismen. Och bara går in för att försvara den och försöker få med allmänheten på din sida. Först då kan det bli ärliga diskussioner…när man läser dina inlägg nu så blir man istället förbannad då det känns som att du vill manipulera en.
            Hälsningar från Fru Östlund

    • Nu vaknar världen, äntligen lyssnar journalister på DPR;s ledare som skriver på deras militärkanal. Intressant att Danmark och Lettland finns representerade bland journalisterna.
      Kriget mot Donbass som Nato och USA skickligt dolt för världen, så ingen visste att det fanns ett krig som Ukraina utkämpade mot sin egen befolkning. Under åtta års tid. Som en person från Donbass sa: Det var inte vi som gick till västra Ukraina och började skjuta på dem, de var de från västra Ukraina som kom till oss och började skjuta på oss. Till nedanstående text är en bild, med massor av journalister och fotografer, jag kan räkna till minst 20 personer på bilden, men det finns fler som jag inte ser.
      Det måste vara helt underbart för DPR, att äntligen uppmärksammar världen hur svårt de har haft under åtta års tid. Nu kan de få visa terrorbombningen mot civila som Ukraina är helt ansvariga för.

      At one of the buildings damaged by the latest shelling of Ukrainian militants in the center of Donetsk, I answered questions from various media correspondents from China, France, Germany, Denmark, Italy, Greece, the United Arab Emirates, Latvia, and Kazakhstan.

      It is respectful that there are journalists who, despite the risk to their lives – absence of safe places in the capital of the Donetsk People’s Republic now – come to us to see with their own eyes real situation in Donbass.

  10. Det blir mer än löjligt när man fortsätter påstå STORA lögnen att Ukraina själva krigat mot Ryssland i halvår nu. Vore så fallet hade man kollapsat 1a veckan. Nej Inga utländska vapen flödar in i MASSOR både före,under tiden och nu, och inga övriga utländska militära underrättelse-tjänster har jobbat dygnet runt inne i Ukraina,främst Usa och lillbrittanien.Inte ens Sverige är oskyldig. Listan skulle kunna göras meter lång här men undviker det. Detta är bland det vidrigaste proxy kriget jag bevittnat på decennier.Det saknar motstycke i hur vidriga västvärlden agerat och agerar i Ukraina. Samtidigt måste jag säga att man skämt ut sej,att med dessa MASSIVA resurserna som Usa ledda västvärlden investerat i detta vidriga proxy kriget mot Ryssland DAGLIGEN i halvår nu,så är det ändå Ryssland som är i förarsätet. Ryssland borde kollapsat redan 1a månaden mot dessa över 30talet länderna. Men ändå ser det ut som det gör efter halvår nu. Det är häpnadsväckande hur Usa ledda Nato länderna gjort bort sej. Då ska jag inte ens gå in på ekonomiska läget där man skjutit sej själva i foten månad efter månad och det ser ut som det gör i EU. Medierna under denna kris borde ställas inför rätta som hjärntvättat och fortsätter hjärntvätta allmänheten i hela EU. Det är HELT otroligt hur man fortsätter agera i detta så vidriga proxy kriget

    • Varje självständigt land har full internationell laglig rätt att införskaffa militär utrustning från vilket annat land det vill, precis som Sverige.

      Under andra världskriget erhöll sovjetiska Röda armén ganska omfattande hjälp via Atlantkonvojerna till Murmansk, Archangelsk, Molotovsk(Severodvinsk), Tiksi och andra orter från allierade länder som Storbritannien, Kanada och Amerika.

      De militärjeepar de sovjetiska marskalkerna rörde sig med mellan fronterna när man intog Warszawa och slutligen Berlin, var de klassiska amerikanska.

      Var detta också vidrigt att säkra segern mot hitleristerna?

      • Johan de Naucler ..nu är du ute efter att förvirra igen, eller ”trolla med truten” som Strindberg sa….du skriver 30 augusti, 2022 At 11:42
        ”Varje självständigt land har full internationell laglig rätt att införskaffa militär utrustning från vilket annat land det vill, precis som Sverige.”
        Ukraina ”självständigt land”? Är det självständigt när USA har tillsatt presidenten 2014 genom en kupp?’ Osv osv osv…
        Det är mycket ärligare om du talar klarspråk och säger som det är, att du är för USA-och Västimperialismen.

        • Ett land som är upptaget som full medlem i Förenta nationerna är enligt internationell lag en självständig stat.

          Alla stater har sina egna individuella underliga politiska utvecklingsstadier, komplexa inrikes och utrikes politiska allianser med andra länder o.s.v. Inte minst Sverige som i väldigt många decennier haft en inofficiell nära status till Nato och faktiskt ingått under dess kärnvapenparaply (jag sympatiserar inte med det) men så är fallet. Men det gör inte att Sverige enligt internationell lag är en ”osjälvständig stat”.

          I princip finns närapå inga länder, förutom möjligen Nordkorea, som inte har rent existensiella och delade samarbeten ekonomiskt, politiskt, diplomatiskt och rentav militärt, med andra länder och allianser. De flesta har det på något vis.

          Ett land som har full medlemsstatus i Förenta nationerna är därför ett formellt självständigt land som får bedriva vilka allianser eller vilken handel det vill, om inte just FN beslutat annat för det landet; det är också högsta gällande internationell lag (alla beslut i FN:s säkerhetsråd erhåller direkt status som internationell lag).

          Ukraina har formellt de jure och de facto varit en självständig nation sedan Belovezj-avtalet mellan RF, Vitryssland och Ukraina trädde i kraft i december 1991, och med bildandet av Oberoende staters samvälde (SNG eller OSS) bildades i årsskiftet 1991/1992 och alla de 15 sovjetiska delrepublikerna blev formellt självständiga vid det årsskiftet. Även har Ryska federationen erkänt Ukraina som självständig stat redan 1991. Mig veterligen är inte detta erkännande helt återtagit från rysk sida.

          Om man däremot är ”informellt” beroende, utnyttjad stat och har allmänt politiskt kaos och inbördeskrig, så är faktiskt ännu också en självständig stat tills Förenta nationerna beslutar något annat, som i till exempel fallet med ön Taiwan som en gång företrädde hela Kina, men som nu internationellt erkänts de jure som en del av (Folkrepubliken) Kina, men de facto är en slags hybrid av politiskt internt fungerande självstyrande stat, men har inte det internationella politiska och diplomatiska erkännandet.

          Att Ukraina är en självständig stat är därför ingen åsiktsfråga, utan ett faktum beslutat av FN.

      • Vasallstater till USA som förbereder/begår folkmord på hemmaplan, som Ukraina, ska definitivt inte ha några vapen! Någonstans måste man dra en gräns och alla de här mystiska jämförelserna historiskt med Hitler faller platt till marken…

      • Den här s.k. omfattande hjälpen från västmakterna är värd att kommentera. Militärhistorikern Christer Bergström skriver om det i sin nya bok om Stalingrad-slaget.

        Faktum är att Sovjet, till skillnad från USA och Storbritannien, var helt oberoende av utländsk import för att kunna föra krig. Under tiden från krigsutbrottet i juni 1941 och ett år framåt, alltså under den för sovjetmakten mest kritiska perioden i kriget, var lend-lease helt obetydligt för Sovjetunionens möjlighet att överleva. Från och med sensommaren 1942 hade tyskarna definitivt förlorat möjligheten att vinna kriget på östfronten.

        Leveransen av militärfordon fick ingen betydelse förrän i maj 1945 då kriget var slut. Det uppgick då till knappt 33 procent av det totala beståndet. 80 procent av alla lokomotiv som levererades kom under krigets sista tio månader. Flertalet av de amerikanska lokomotiven var dessutom för tunga för de sovjetiska järnvägsspåren vilket krävde att järnvägarna måste byggas om innan de kunde tas i bruk.

        Det finns många fler exempel, men vi kan nöja oss att konstatera att även om lend-lease var välkommet så har dess betydelse för den sovjetiska krigföringen rejält överdrivits.

        •  B. H. Liddell Hart, en berømt engelsk militærhistoriker, beskrev i en bog lige efter Anden Verdenskrig, oversat til dansk og læst af mig i 1970’erne, to meget vigtige forhold:
          1 USA’s leverancer af våben til Sovjetunionen havde ingen betydning for krigens udfald. Det blev afgjort midt i 1943 i slaget ved Kursk (og Ukraine). Våbenforsyningerne var meget små og fandt sted langt senere)
          2 Tyskland lod bevidst den engelske hær (og andre) undslippe til England ved Dunkirk. De kunne let have forhindret det.
          Efter min mening skyldes den tyske beslutning et eventuelt samarbejde med England om at angribe Sovjetunionen – hvilket jo i årtier var nazismens mål. Det er ikke for ingenting, at nazisterne beundrede europas erobring af det amerikanske kontinent.

          • Men om denna utrustning inte var minsta nödvändig -varför krävde då SSSR just dessa år aktiv hjälp med dessa militära ting? Sovjetiska Nordflottan dök ju upp i Atlanten och hjälpte till att eskortera de många konvojerna till det egna landet. Många sovjetiska fartyg sänktes kring Grönland och Island för alla dessa då ”helt onödiga” saker. Det enklaste hade ju varit att skicka alla dessa lastfartyg i tom ballast i så fall, de går nämligen fortare!!

            Dessa omdömen om materielens ”kompletta onödighet” går ju inte logiskt ihop gentemot krigstidens förlopp och varför de efterfrågades från sovjetisk sida.

            Sovjetiska sidan var i akut behov av avancerat stål för sina militära plan för att kunna slå till mot nazisterna. Genom förhandlingar i Sverige erbjöds SSSR s.k. plastiskt stål med Wallenberg-familjen och SSSR:s ambassadör Kollontaj som mellanhand, och Sverige fick köpa bl.a. sovjetiska metaller som platina och andra i retur. Det var Sveriges hemliga krigsbidrag. Var också det helt onödigt?!?

        • Och medan Sovjetryssland skulle ha klarat sig utan amerikansk hjälp, hade Hitler knappt kunnat ta Polen ens, om det inte varit för amerikansk hjälp. Det framgår med all önskvärd tydlighet ur den flamländsk-kanadensiske historikern Jacques Pauwels relativt färska bok, ”Big Business and Hitler”.

          Men den amerikanska hjälpen kom inte via regeringsbeslut utan genom de amerikanska industriella jättarnas lukrativa affärsverksamhet. Som den amerikanska regeringen lät pågå utan hindrande restriktioner. Hitlers arméer rullade på amerikanska hjul med amerikanskt bränsle och därtill med syntetiskt bränsle som framtagits med amerikanska bolags hjälp. Standard Oil, Texaco, Ford, General Motors, Du Pont m.fl. Listan är lång och sträckte sig även till avancerad militär teknologi. Business is business och ingenting är så vinstgivande som affärer under pågående krig.

          • De tyska nazisternas stridsvagnar drog in i Frankrike år 1940 fulltankade med importerad….sovjetisk olja och bensin!

            Också en glömd historisk detalj.

        • Fast de många snabba jeeparna från Amerika blev ett snabbt, effektivt hjälpmedel för fronten. Det gav ett överlägset snabbt rörelsemönster som nazisterna inte kunde hänga med i.

          Tyskarna som militärt bara var 10% motoriserat (resten sköttes av hästar, dessa var strikt förbjudna att filma och visa upp för en tysk hemmapublik!) tappade även på den punkten ens minsta styrkeposition.

          • Ja, britternas och fransmännens plan att tussa ihop Tyskland och Sovjet i ett utnötningskrig misslyckades kapitalt då Hitler ville annorlunda och hämnades på Frankrike för Versaillesfreden i stället. Därför fanns det Sovjetisk olja och bensin i de tyska stridsvagnarna. Stalin genomskådade britternas ränksmiderier ganska enkelt. Hitler gapade över för mycket när han sedan angrep Sovjet trots hans generalers avrådan från sådan äventyr. Hitler kunde blivit gammal statsman i sitt Stor-Tyskland men drabbades av storhetsvansinne. Angående Polen så var det en aggressiv krigarstat under Piludski och ockuperade delar av sina grannländer 1920 och 1930-talen däribland delar av Vitryssland och Slovakien.

        • Vet inte vad du menar med ”nödvändig”. Jag har påvisat bara att lend-lease-hjälpens betydelse har överskattats å det grövsta för Sovjets möjligheter att föra kriget.

          På vilket sätt skulle de här jeeparna ha någon som helst betydelse då kriget i princip var slut?

          Slutligen det här med den sovjetiska oljan 1940. Vad exakt vill du ha sagt med det?

          • Det fascistiska Tyskland fick efter Molotov-Ribbentropp-pakten i augusti 1939 köpa petroleum av SSSR som kom väl till hands för att bedriva krig med, det har väl till och med sovjetiska arméns egen historiker Oleg Rzevskij öppet skrivit om. Det fanns ju ett gammalt Röda armé-skämt om ”att om inte Röda arméns stridsvagnar tog sig ända till Paris, så gjorde de tyska just det med sovjetiskt bränsle!”.

            SSSR skulle också under denna tid, under freden i krigets the-paus med farbror Adolf, få ett antal kryssare från Tyskland, ett vagt minne säger att den hette Nürnberg(? -jag kan kolla upp det!). Jag kan dock minnas fel -i vilket fall som helst, så ledde just det ingenstans, och i slutändan kunde den i alla fall inte tas i bruk.

          • Är det där med oljeleveranserna, Johan de Naucler, nåt du anser ska klandras regeringen i Moskva?

          • Klandras?
            Utrikesminister Molotov skröt i hela sitt liv för framgången med ”att vända Hitler västerut” 1939-1940 och stoppade därmed effektivt försöket västmakternas försök att få nazisterna att anfalla österut (fortsättning på Polen-angreppet).

            Att nazisterna proppades fulla med allt möjligt tyskarna saknade var Kremls politik 1939-1941. Olja och annat nyttigt blev sovjetiska direktleveranser dessa år.

            Det kan Du läsa i de många intervjuerna som den stalinistiskt lutande författaren Feliks Tjujevs omfattande intervjubok ”Sto sorok besked s Molotovym” (Izd. Terra 1991) med Vjatjeslav Molotov åren 1969-1986. (Ljudbanden från intervjuerna finns kvar). Tjujev avled 1999.

  11. Jag ser inte Ukraina som självständigt land efter kuppen 2014. Man har sålt ut sej,där Usa är i förarsätet.Även denna mediakåta berusade och tiggaren maktgalningen Zelenski hade varit HELT rökt utan denna kris,där han fått chansen att ge sej på ALLT och ALLA. Det är så många som är oskyldiga fängslade också i landet. Från medierna till oppositionen och helt oskyldiga ”proryssar”Missnöjet var brutal och grov me denne clown före krisen där man fick inbördeskrig liknande känsla på sistone.Zelenski som har NOLL respekt för människoliv.Med vilka pengar och till vad går alla vapnen.Vad är alla dessa vapen ämnade till och med vilka pengar. Enligt mej är Zelenski livsfarlig och inkompetent som EJ bryr sej minsta lilla om människoliv när man ser hur tiggaren agerat under hela krisen och fortsätter göra så. Mediakåta Zelenski är en bedrövlig ledare som nu mot ALLA odds tack vare denna kris kunnat hålla fast sej vid makten.Zelenski är livsfarlig enligt mej. Inte konstigt när västliga massmedierna backar upp han till 1000procent dygnet runt och döljer allt de dåliga,och väst länderna med Usa i förarsätet stöttar allt han gör,oavsett hur vidrigt brottsligt de är. Listan på vidriga brott är LÅNGT. Men makten är viktigare än människoliv, samtidigt som ALLA gratis miljarderna minut efter minut fortsätter att flöda in i korrupta landet,ihop med MASSOR av vapen OCH stödet där massmedia fortsätter ljuga för allmänheten. När klantskallen talar hela sommaren och HELT plötsligt börjat säga jämt nu att Krim också ska tas tillbaka,inser man vilken stor dåre som styr korrupta landet. Krim där de gått 8år sedan,SOM med fredliga medel återgick till moderlandet. Nää denna klantskallen måste börja tänka på alla HELT onödiga människoliv som går till spillo och GENAST gå till förhandlings bordet.Man kommer EJ slå Ryssland eller ta tillbaka Krim.Så lägg ner nu vi är trötta. Många i Ukraina är också trötta.Till förhandlings bordet GENAST och sluta med dagliga tiggeriet och lögnerna,samtidigt som han måste gå någon sorts kurs för mediakåta,om finns sådan.Detta idiotiska galenskap måste sluta nu vi är trötta OCH det är HELT uppenbart att västvärlden misslyckats kapitalt som haft halvår på sej

KOMMENTERA

Please enter your comment!
Please enter your name here