Vad tycker Kajsa Ekis om ETC:s beslut? Stryps yttrandefriheten?

31
1799
Kajsa Ekis Ekman. Bild på Facebook.

Kajsa Ekis Ekman kommenterar ”sparken” från ETC på Facebook.

Hon skriver omkring kl 23 igår kväll.

Jag har skrivit för Dagens ETC i snart tio års tid. Det har blivit runt femhundra texter om allt från arbetsplatsolyckor till varför konsten inte bör vara politisk. Vi har haft ett bra samarbete. Vi har gjort en bok ihop. Jag har aldrig varit sjuk, levererat texterna i tid oavsett vad som hänt i livet, och inga renoveringsobjekt utan färdiga för publicering. De första åren fick vi inte ens semester, och semesterersättning fick man sen kämpa sig till. Som frilans har man inget kontrakt, man arbetar hemifrån, omkostnaderna betalar man själv, lön 9000/månad före skatt. Undrar hur mycket de tjänat på en?

Min senaste ledare, ett klassiskt grävjobb om hur svenska tidningar samarbetat med en tidning vars försvarsreporter varit frontplacerad med nazistiska Azovbataljonen, skickade jag in i torsdags och redaktören Andreas Gustavsson skrev ”Väldigt bra detta.”
Sen händer inget förrän jag plötsligt får ett mail idag om att jag inte får skriva där något mer, jag har överträtt en ”gräns.” Jag får ingen förklaring till vad eller varför. Jag ber Andreas att få prata med honom, vad har hänt? Han har tydligen bråttom att lägga ut det här för det är ”akut.” De hinner inte ens prata med mig i telefon eller träffa mig.
Sen skriver han att saken gäller en diskussion jag hade på instagram med någon om ifall det är graverande för en politiker att ha låtit sig intervjuas av RT – och att DET tydligen ska vara anledningen. (Jag skrev där att Åkesson borde kritiseras pga rasism, inte för att han låtit sig intervjuas av RT.) En kommentar på sociala medier! Det kan ju inte vara sant.
Säkert har de blivit pressade av någon ang min text, men vågar inte säga det.
Hur ska man kunna ha intellektuella om de ska leva i skräck för att få sparken? Hur ska man kunna ha journalistik i krigstider om de inte får gräva och lägga fram vad de hittat, för att riskera att gagna den ena eller andra sidan?
ETC låter för övrigt Lars Palmgren försvara militärkupper i Bolivia, DET är inga problem, men det är inte första gången de avskedar ”misshagliga” kvinnor som tidigare Shora Esmailian och Florencia Rovira Torres.
Att bry sig om arbetares och kvinnors rättigheter, det gör de bara i spalterna tydligen.
Från en sekund till en annan kan de kasta ut en efter tio år utan att se en i ögonen.


Läs även gärna andra artiklar av Kajsa Ekis:

Varför gick Leninpriset till Kajsa Ekis Ekman?
Kajsa Ekis Ekman om Rosa Luxemburg som mördades för 100 år sedan.
EU-debatten rullade vidare:
Två vänsterdebattörer går åt olika håll – vem går vilse?
Håll kvar EU-motståndet, Sjöstedt!

Föregående artikelKort film i Ukraina upprör. Varför?
Nästa artikelVilka intressen styr världen? Läs ”Folkfienden”!
Globalpolitics.se är en partipolitiskt obunden, vänsterorienterad och oberoende analyserande debatt- och nyhetstidning med inslag av undersökande journalistik.

31 KOMMENTARER

  1. Till ETC chefredaktör:
    Har tyvärr tagit emot beskedet att ETC stryper en sansad och viktig röst.
    Vad jag förstår pga att hon i sociala medier säger att RT är något annat än en propagandacentral.
    Jag har inte läst det själv utan kan bara se vad du skriver.
    Och?
    Ryssland censurerar, EU stänger ryska tv-kanaler och nu blir ETC sällskap åt dessa.
    Jag inser att att alla medier är propagandacentraler för sin linje – även ETC, som jag tagit livstidsprenumeration på.
    Att stänga av Ekis Ekman just när hon kritiserat nazismacceptans i media ger fadd smak i munnen.
    Västmedia har i alltför hög grad blundat för nazismen i Ukraina i syfte att obehindrat och koncentrerat kunna fokusera huvudmålet – Ryssland. Analys avstås.
    Denna ovilja till analys ansluter sig sig nu ETC till.
    Åsiktskorridoren smalnar ytterligare med ETCs hjälp – tragisk utveckling.
    Den är redan smal.
    Om jag vill kritisera NATOs inblandning i Ukraina och stöd till högerreaktionärer måste jag alltid börja med det självklara – att invasionen är ett folkrättsbrott. Utan denna inledning – som ett slags bön – kan jag inte diskutera kriget och dess fruktansvärda konsekvens för människorna.
    Nu sällar sig ETC till denna smala åsiktskorridors prästeskap.
    Detta sker i ett läge där numera alla partier i riksdagen ställer sig bakom vapenexport för att eskalera kriget i NATOs och EUs tjänst. Det gör att mitt hopp ytterligare minskar för en öppen och fredlig värld – eller åtminstone frånvaro av krig.
    Uno Kenstam, Nässjö

    • Det bör påpekas att Ryssland militära åtgärder i Ukraina som började 24 februari i Ukraina är ett svar på den etniska rensning och förintelse som påbörjades i Donbass 20 februari av de USA sponsrade Ukraina trupperna. I Tredje Riket använde man gaskammare, men granater och artilleri ger samma resultat, till februari 14,000 döda. Den etniska rensningen avser att genomföra en förintelse för att avlägsna alla historiska band och lojalitet till Ryssland. Det är knappast möjligt att föreställa sig att Ryssland skulle bara ha tittat på medan deras folk i Ukraina utsattes för en förintelse. Ryssland agerande skall ses i det ljuset. Det är identiskt med WW2 1946. Var Ryssland, Sovjets, och de allierades militära aktioner i Tyskland då även det ett folkrättsbrott? Detta är två identiska paralleller. Använd inte ordet ”folkrättsbritt” som slentrian.

  2. Skandal! Tydligen får sanningar inte sägas . ETCs agerande är en hot mot yttrandefrihet och en led i det nya kallakriget. Tack Kajsa för en viktig nyhet om Kiev Independents sponsorer och kopplingar till Azovnazisterna. Om de har någon självbevarelsedrift kvar bör hennes kolleger nominera henna till det stora journalist priset. Nej till censur och yrkesförbud! /Mike

  3. Trist att en uppriktig och intelligent, men dessvärre kanske lite för snäll/naiv (och vem är inte naiv ibland, alltså inte ämnat som neg kritik utan bara ett konstaterande att det är normalt, men att man ska vara försiktig i motsvarande omfattning) person ska behöva utsättas för ett sådant taskspel. Men som sagt, dom som äger/totaldominerar väst’media’sfären är antisanning/-fakta, fruktar fakta och motarbetar den därför omedelbart.

  4. Nog trodde jag att ETC var en självständig, mogen och modig röst. Det är i alla fall så tidningen gillar att framställa sig. Efterspelet kring Kajsa Ekis Ekmans artikel visar på motsatsen. För den som följer Europeiska och amerikanska siter som intellektuellt, kunnigt och kritiskt analyserar och diskuterar vad som händer i Ukraina, är Kajsa Ekis artikel ett led i en publicering som inte alltid följer mainstream journalistiken. Och när en avvikande röst släpps fram, tystas den snabbt. Var är ni nu, alla ni som ropar efter fria meningsutbyten, som grundpelaren i ett demokratiskt samhälle.

  5. Alexej Sakhnins märkliga öde
    2013 kom den ryska Vänsterfrontens ledare, Putin-kritikern Alexej Sakhnin, till Sverige genom politisk asyl. Han kom att bli en uppskattad skribent på kultursidorna – tills han kritiserade den nya regimen i Ukraina.
    I Folkets radios avsnitt ”Kriget mot folket” tittar journalisten Per Shapiro närmare på Sakhnins märkliga öde. Han träffar även psykiatern Ruslan Savitskij och diskuterar det extrema rysshatet som breder ut sig.
    2014 skrev han ett par kritiska artiklar om den nya regimen i Ukraina, som han menade hade samröre med nynazister. Plötsligt var det som att han överträtt en osynlig gräns och nu var de flesta dörrar i den svenska journalistiken stängda för honom. Istället beskylldes han nu för att vara en megafon åt Putin, rentav en rysk agent.
    https://nyadagbladet.se/debatt/aterigen-ser-vi-hur-vara-makthavare-harskar-genom-att-sondra/

    Per Shapiro om makthavare som harskar genom att sondra
    Undersökande journalisten Dan Cohen har kartlagt den armé av politiska rådgivare, Washington-lobbyister och hundratals PR-firmor och mediesajter med underrättelsekopplingar som deltar i hybridkriget på Ukrainas sida och ”kontrar den ryskledda desinformationen” med sina egna propagandakampanjer och psyops.

    Cohen citerar ett Nato-befäl som till Washington Post sagt att ”De (ukrainarna) är verkligen utmärkta på strategisk kommunikation”. Att ytterst lite av informationen som kommer därifrån går att verifiera tycks vara underordnat.

    https://nyadagbladet.se/debatt/aterigen-ser-vi-hur-vara-makthavare-harskar-genom-att-sondra/

  6. Sorgligt, sorgligt att ETC tystar en kritisk och analyserande röst som försöker vidga perspektivet
    när oskyldiga människor är utsatta för krigets fruktansvärda konsekvenser i Ukraina. Och detta sker följdriktigt när vår anställningstrygghet har tagit ett antal steg tillbaka. Konsekvenser som förmodligen kommer att ske på våra arbetsplatser med de små stegens tyranni. Ett ansvar som vilar tungt på vår arbetarregering.
    Ryssland är tveklöst den part som eskalerat kriget mot Ukrainas landområden men förklaringen att så sker kräver förmodligen en djupare analys. Och den måste bli framlyft för att möjligen läka såren som stort drabbat det Ukrainska folket vilka är en oskyldig ”bricka” i ett människovärdigt stormaktsspel.

    • Den analysen är mycket enkel. Se mitt inlägg ovan. Skulle Ryssland passivt åse en förintelse av ryssar i Ukraina, eller borde dom agera för att stoppa den. Dom agerade. Det gjorde även Sovjet/Ryssland och de allierade 1945 i Nazityskland förra seklet. Skulle dom ha förblivit passiva?

  7. Det är väl detta uttalande som Andreas inte kunde accpetera? ”Det skulle jag också ha gjort, RT har mycket kvalitativ journalistik. Nu låter det i Sverige som om det är en propagandasite men så är det inte riktigt.”

    • Inget är så pinsamt för lögnfabrikanterna som den evidenta sanningen. När så lögnfabrikanterna har ljugit vilselett och bedragit den lättledda delen av fårskocken en stund, åt intressenterna, och näsorna vuxit sig riktigt långa, så vaknar Ekis liksom upp och lägger krokben för hela Stockholmskleggets fulspel.

      Ekis gör det dessutom gång på gång, i fråga efter fråga. Klart att dessa narcissister blir sura på hennes kvalitetsjournalistik. För dem är inte sanningen värd någonting, enbart att få pladdra och att synas, utan minsta höjd i tanke eller kreationer, ibland t.o.m. direktöversatta med ord som gör att det klingar som ren amerikansk propaganda, sannolikt allt medan intressenterna tillfredsställer redaktörernas ytliga giriga habegär.

      RT är ingen ren propaganda-site, såsom svenska fulmedier länge har varit. RT levererar mycket av högt värde. Så är det. Det är den evidenta sanningen. Det gör inte svensk fulmedia, med få undantag. Det har länge varit så illa att jag bojkottar den, eftersom eländet har en fördummande effekt.

      Visst förekommer det sannolikt propaganda på RT också, och visst angrips inte den ryska oligarkin. Visst döljs vänsteralternativen till Putin väldigt väl, men detta är betydligt bättre kamouflerat än i svensk fulmedia, som dels gör precis likadant, d.v.s. döljer kritik mot svenska oligarker, samt mörkar äkta klassiska vänsteralternativ i svensk politik.

      Hela Sverige applåderar INTE USA:s marionett i Ukraina, heller inte dennes nasse-kuppmakare, heller inte folkmordet i Ukraina sedan 2014. Svensk media ljuger vilseleder och bedrar på ett sätt som är mycket enkelt att avslöja för nästan vem som helst.

      Visst mörkar RT mycket och visst kan demokratin i Ryssland alltid bli bättre, men de verkar åtminstone hålla sig till evident sanning. Västs och Sveriges problem är på många sätt värre än Rysslands. I Ryssland har folket få illusioner om demokrati, medan vi (huvudmännen) i Sverige betalar för de lögner som vilseleder oss, fastän vi alla vill ha den evidenta sanningen så opartiskt som möjligt, så att vi sedan kan bilda vår egen uppfattning.

      Men jag överhörde en ljusglimt i SVT. Putin fick uttala sig. Kanske det vänder nu? Ekis kommer kanske arbeta på SVT snart? Föreställ er att Ekis åker till Ryssland och ställer svåra frågor till Putin och även intervjuar oppositionen i Ryssland med svåra frågor, t.ex. varför de inte samverkar för att utmana Putin!

      Den ryska oppositionen skulle givetvis kunna rikta den frågan rakt tillbaka till den svenska oppositionen (till det elände som nu sitter i Riksdagen och applåderar diktatorn Zelinsky) – Varför samverkar ni inte för att utmana den korrupta makten?

    • @H2 12 april, 2022 At 19:20
      Det verkar inte ha funnits några problem när RT intervjuar Stefan Löfven

      VIDEO: Här intervjuas Löfven av ryska RT – ”Vi har gjort det här förut”
      https://www.friatider.se/video-har-intervjuas-lofven-av-ryska-rt-vi-har-gjort-det-har-forut

      Trots att Gustavsson läst texten innan publicering och godkände den.
      ”Enligt Gustavsson beror beslutet inte på att ”väldigt många reagerat negativt” på den text han själv godkänt för publicering. Istället hänvisar han till att Ekman ”skriver i sociala medier att Russia Today, RT, är något annat än en propagandacentral. Det kan jag inte tolerera.”
      I ett inlägg på Twitter inskärper Gustavsson att beslutet att bryta med Ekman handlar om hennes kommentar på Instagram om Russia Today.
      Just detta är orsaken till mitt beslut idag. Här passerades min gräns som uppdragsgivare. Har under dagen försökt vara så tydlig som möjligt i intervjuer med DN, Flamman, SVT. https://t.co/vRJQgTkc24
      — Andreas Gustavsson (@a_gustavsson) April 11, 2022

      https://nyheteridag.se/etc-bryter-med-kajsa-ekis-ekman-efter-ryssdrev/

  8. Jag tror vi måste gå tillbaka drygt trettio år i tiden för att kunna förstå det inträffade.
    När jag tänker efter förstår jag det inte bara var Sovjetunionen som imploderade vid Berlinmurens fall.
    Hela den Västerländska vänstern som lutat sig mot det kommuniststyrda Sovjetunion följde med i fallet.
    Men inte som en utplåning i utan snarare som en allt mer framväxande uppdelning i en konservativ del anhängig Ryssland med Belarus samt en progressiv del anhängig USA så länge USA regeras av det så kallade partiet ”Demokraterna” som där (i USA) kan motsvaras av en ”progressiv vänster” men som hos oss blir en liberal höger med vänsterprogressiva kulturideal.

    Jag tror de senare kan passa vår regering och Dagens ETC men inte alls Kajsa Ekis Ekman som snarare tycks tillhöra den konservativa delen av den radikala vänstern med drag åt Ryssland och forna Sovjetunionen.

    Kulturhöger eller Radikalvänster tror jag inte har så stor betydelse, det är den konservativa arbetarstaten Ryssland som lockar.
    Medan dess granne Ukraina, vars fascistregim försöker hitta en fejkad progressiv liberaldemokrati för att med hjälp av den lyckas erhålla Västvärldens politiska och militära hjälp för att försvara landets sydöstra delar som egentligen tillhör Ryssland.
    Personligen tror jag Ukraina misslyckas och landet Ukraina istället förvandlas till en jättelik militärövning mellan Västvärlden och Ryssland där många nu uppkomna erfarenheter kommer förvandlas till uppdaterade militära strategier, skiften i militärledningar samt vidareutveckling av vapen.

    Det ser ut som Ryssland har en del att lära trots sin stora kapacitet.
    Vi får tänka på det är cirka 80 år sedan Ryssland senast var inblandade i ett storkrig.
    Krigarstaten USA har ju krigat lite här och var sedan Andra Världskriget och har på det sättet skaffat sig de militära erfarenheterna.
    De som främst bevakat kriget i Ukraina nu tror jag är USA.
    För ovanlighetens skull på åskådarläktaren fast som största sponsor likt en rik oligark som äger och stöttar ett fotbollslag.
    Fotbollslaget har att göra som ägaren vill så länge denne betalar fotbollslagets kostnader.
    Follow the money.

  9. Att Kajsa Ekis Ekman dumpades från ETC har inget med yttrandefrihet att göra, det har allt med propaganda och makt och påverkan, och åsiktsstyrning, alltså typ Tredje Riket propaganda, att göra. RT är dessutom en av de mest pålitliga källorna för information, det är väl just därför man är så ivrig från USAs håll att strypa den. PÅ sätt är detta en repetition av Assange fallet. Assange publicerade vad makten, läs USA och britterna, inte godkände, så det gäller att eliminera eller åtminstone begränsa.

  10. Håller med Karl senaste inlägg. Hur kan man förneka detta,titta bara på hela svenska mediaskapet dessa alla veckor. DET ÄR SOLKLART!!Hoppas Kajsa fortsätter nån annanstans

  11. Man blir beklämd av att se Andreas Gustavssons agerande med anledning av Kajsa Ekis artikel i Dagens ETC.

    Han begår ett stort misstag då han kastar henne ”under bussen” när det i själva verket är han som chefredaktör borde ta ansvaret.

    Vi som är tillräckligt gamla för att ha upplevt DN agerande mot Peter Bratt i den sk. ”Bordellaffären” ser historien upprepa sig. Då var det Peter som råkade ut för en ryggradslös chefredaktör.

    Tills sist, Dagens ETC från 12 april innehåller en artikel (ledare?) skriven av en Somar Al Naher som fick mina ögonbryn att fara upp. Ett sådant sammelsurium avoförankrade påståenden hade jag inte förväntat mig från tidningen.
    Hon refererar ”… räddningsarbetare som till exempel de Vita Hjälmarna..”
    Jag trodde att de vita hjälmarma och dess numera avlidne ledare Le Mesurier för all framtid var misskrediterade. Hon fortsätter: …flygattackerna mot rebellkontrollerade områden..”

    Med ”rebeller” avser hon tydligen IS och deras anhängare.

    Vidare förbiser hon det faktum att i östra Ukraina söker sig Azov-bataljonen och dess likasinnade till städer och bostadsområden då det enda rimliga vore att ge upp. Civila blir istället mänskliga sköldar.

    Snart får vi väl se de vita hjälmarna omgrupperade till Ukraina…

    https://www.etc.se/ledare/civila-blir-huvudmaalet-naer-ryssland-eskalerar-kriget
    https://twitter.com/aaronjmate/status/1199330104264024066

    https://www.youtube.com/watch?v=r4zReg7Bhu8

  12. Var vänlig följ nedan länk till webbtabloiden Fria Tider

    https://www.friatider.se/usa-infor-konsneutrala-pass

    Jag vill mena det är i precis den kulturradikala miljön som USA numera erbjuder och som den svenska identitetsvänstern stortrivs och stödjer till 100% samtidigt som de numera tycks blunda för USA:s ofta brutala metoder att regera världen samtidigt som de förtrycker andra oliktänkande samhällssystem som till exempel Ryssland, Iran, Kuba, Venezuela med flera länder.
    Sätten är flera men ekonomiska sanktioner tycks har blivit ett av de moderna instrumenten då möjligheten öppnats genom avveckling av de planekonomiska systemen som samtidigt erbjöd sådana länder ett ganska så omfattande integritetsskydd.

    När man tänker efter så kan man faktiskt förbluffas över kapitalisternas metoder att försöka knäcka socialismen.
    Den ena metoden är mer raffinerad än den andra.
    Det ser också ut som kapitalisterna har gjort avgörande framsteg men ändå inte utkämpat ”sista striden” vilken jag helst inte vill uppleva.
    Hellre då att kapitalismen är så pass utkonkurrerad och nedbruten att den inte längre förmår göra den slutliga offensiven.
    En utkonkurrerad kapitalism kanske är målet för uppnå världsfreden?
    Där tror jag faktiskt de ryska energikällorna kan ha betydelse.
    För kan den Västerländska råkapitalismen fungera utan tillgången till ryska (billiga) energikällor?

    • Du har missuppfattat det mesta. ”Kapitalismen” knäcker inte socialismen, socialismen knäcker sig själv. Den låser in sig bakom hundraprocentiga handelshinder, och felallokerar investeringarna i stor skala. ”Kapitalism” däremot, den avlivar investeringar som konsumenterna underkänner, och spar därmed resurser undan klåfingriga och inkompetenta politiker.

      • Låt oss ändå se på några fakta från Sovjet och Kina, vilka började införa ett slags socialism som fattiga länder.

        Sovjet: Medellivslängden ökade bra efter Oktoberrevolution. Den var i Sovjet – Ryska kejsardömet – år 1880 27,7 år; 1900 32,4 år; 1930 42,9 år och 1950 64,0 år. Enligt den grundbok i historia på A-nivå som länge dominerat vid svenska universitet, McKay et al, A History of World Societies var de industriella framstegen i Stalins Sovjet ”indeed, quite spectacular”. Mellan 1928 och 1937 femfaldigades produktionen. ”Inget annat stort land hade någonsin uppnått en så snabb ekonomisk industriell tillväxt.” Tack vare det kunde Sovjet bli huvudkraften i segern över nazimen och fortsatta att utvecklas, trots 20 milj. döda i Världskriget och trots egna fel, bl.a. de helt oacceptabla utresningarna av 700 000 under senare delen av 1930-talet. (Siffran kan jämföras med de min 25 miljoner dom dött i USA-krig efter Andra världskriget. här.).

        Säger föga om de frågor vi diskuterar. Upplösningen av Sovjetunionen och allierade följdes av kraftig minskning av medellivslängden. Den var särskilt stor i de länder där kapitalismen infördes snabbt, vilket studerats i en artikel i ledande medicinska tidskriften The Lancet.

        Sovjets fall resulterade i en väldig ekonomisk kris med 50 % minskning av både BNP och industriproduktionen mellan 1990-1995.

        Vid privatiseringen övergick kontrollen över företagen från statliga organ till personer med insiderkontakter i regeringen.
        * En grupp män utan egna tillgångar, ”oligarkerna”, kunde med stöd av pengar utifrån bli mycket rika och förde sedan enorma tillgångar som arbetats ihop av andra ut ur landet, med aktivt stöd av bl.a. USA:s vice finansminister Lawrence Summers, senare chefsrådgivare åt president Obama. Jeltsins egen familj blev mycket rik. Oligarker flyttade miljarder i kontanter och tillgångar ut ur landet.
        * Försämringen av ekonomin ledde till kollaps av sociala förmåner.
        * Födelsetalet sjönk kraftigt medan dödligheten sköt i höjden.
        * Fattigdomen ökade från 1,5 % i slutet av Sovjettiden till 39-49 % i mitten av 1993.
        * 1992 konsumerade genomsnittsryssen mindre än 1991 och en tredjedel av befolkningen levde under existensminimum.
        * Under 1990-talet rådde extrem korruption och laglöshet, och alkoholismen ökade kraftigt.
        En Gallupundersökning 2013 visar att en majoritet av medborgarna i 7 av 11 forna sovjetrepubliker . Tankeväckande, manar till ödmjukhet.

        Kina: * Tillväxten i Kina var mycket god även under en stor del av Maos tid, omkring 5-6 % per år, dvs. nästan lika bra som nu, enligt uppgifter jag sett. Enligt uppgifter från Världsbanken var medellivslängden i Kina 36,3 år 1960 , 66,8 år 1980, 70,3 år 2000. Motsvarande siffror i Indien var 44,3 år, 54,2 år och 62,9 år. Medan medellivslängden i Kina ökade med 30,5 år mellan 1960 och 1980, en period då Maos politik i stort sett tillämpades uppgick ökningen i demokratiska, kapitalistiska Indien till 9,8 år.

        Källa: Världsbanken. World Development Indicators online.                                              I Minqi Li. The rise of China and the demise of the capitalist world economy. New York:Monthly Review Press, 2008.

        * Ur en intervju med den kände vänstermannen och lingvisten professor Noam Chomsky i Counterpunch

        ”Se på det maoistiska Kina, som alla förväntas avsky. Om man ser på det så sparades 100 miljoner liv jämfört med det demokratiska kapitalistiska Indien, tack vare hälsoprogrammen på landsbygden. 100 000 000 (100 miljoner) människoliv är inget litet antal (motsvarar c:a drygt 15 % av befolkningen, dvs. c:a 1,5 miljoner av Sverige befolkning), och siffran innefattar den stora hungersnöden. Ingen kan tala om det. Och om man ser på de kapitalistiska reformerna så minskade dödligheten mycket kraftigt under Mao, men började plana ut 1979.” – Intervju med Noam Chomsky

        Mao Tse Tung noterade att hälso- och sjukvården främst var inriktad på de 15 % som bodde i städerna och initierade en ökad satsning på landsbygden och på förebyggande mediciner. Kinas system med barfotaläkare visade sig framgångsrikt och WHO såg de som ett mönster för utvecklingsländerna.


        Dessutom genomförde Mao omfattande jordreformer som frigjorde hundratals miljoner kineser från slaveriliknande förhållanden, vilket vi påminns om av Åsmund Egge i Klassekampen 15/12 2012, sid 33.

        Inget vet med säkerhet om Kina hade haft samma, bättre eller sämre BNP om Maos politik fortsatt. Men vi har all anledning att tro att tryggheten, jämlikheten hade varit större och arbetslösheten närmast obefintlig. Många menar att den statliga planekonomin och frånvaron av stor ojämlikhet varit en viktig förutsättning även för framgångar i Kinas kapitalistiska ekonomi.

        Se även Överlevnad i Kina och Indien – en jämförelse

        Demokratisering hade kunnat rädda socialismen?
        Den personliga äganderätten är det stora hindret för ett bättre och mer rättvist utnyttjande av jordens resurser. I ett demokratiskt socialistiskt ekonomiskt system kan fattigdomen snabbt elimineras och man kan vidta nödvändiga insatser inom klimatområdet.

        • Samma gamla ”klippa klistra” inlägg som tidigare. NEJ – Tillväxten var inte ”god” under Mao-tiden. Den var god i samband med jordbruksreformen, det var 1946 till 1954. sedan stod det still eller gick bakåt. Dessutom ljuger statistiken för den anges bara i procent. Börjar man på noll blir all ökning sensationellt uttryckt i Procent. Dessutom räknades det ut av några kostymnissar i luftkonditionerade palats i New York som hade noll begrepp av vad som pågick. Mao tiden var erkänt och bevisat en katastrof för Kina, men den lade grunden till utveckling, jordreformen, folkutbildning, hälsovård och familjeplanering som exempel. Vi vet mycket väl idag vad som skulle ha hänt om den fortsatt, om Kina hade haft samma, bättre eller sämre BNP om Maos politik fortsatt. Svaret ä ett rungande ”NEJ”. Detta är en av de ytterst seglivade falska myterna som frodas bland Mao-dyrkare. Sedan var det inte ens Mao som administrerade Kina, utan kvinnan Soong Ching-ling, (1893-1981), Hon blev Kinas de facto ledare och efter sin död hedrades med titeln, ”Hederspresident för Folkrepubliken Kina”. Det var Soong Ching-ling som styrde och drev på. Till exempel att bilda folkrörelsen kommunistpartiet.

  13. Ytterligare ett mail till ETC chefredaktör:
    Hej
    Jag noterar i dagens ledare i papperstidningen (Tyvärr orkar jag inte läsa tidningen på nätet; inga tidningar för övrigt. Det funkar inte att läsa dem på nätet för mig, så jag kan ha missat något.) att gränsen för Dagens ETC vad gäller opinion är att likställa CNN och RT.
    För mig låter det som en bagatell. Vi vet ju redan att stora västliga privata mediabolag är minst lika manipulativa som statliga – det är bara olika intressen.
    Det är ju bara att kolla nyhetsvärderingen i stora svenska tidningar för att undra vad det är för intressen som styr – för intressen styr alltid.
    ETC har sina intressen, dock trodde jag att det möjligen skulle krävas mer för att sparkas än att tycka att ett statligt styrt mediabolag är likt ett privatkapitalistiskt styrt, där det normala tycks vara att det förra för fram statens intressen och det andra aktieägarnas intressen. Detta blandat med korrekt och bra information; man får sovra.
    Uno Kenstam, Nässjö

  14. Kyiv Independent Deep Dive: The West’s In-Kind Answer to Putin’s Propaganda

    Kyiv Independent föddes i november när dussintals anställda från The Kyiv Post drabbade samman med ägandet av tidningens politiska bevakning. Nya Postägaren Adnan Kivan önskade enligt uppgift att hans anställda skulle vara mer vördnadsfulla mot president Volodymyr Zelenskys administration, vilket ledde till en svår splittring där dussintals Postanställda sparkades och startade sin egen butik. Medan vissa har pekat på detta som ett exempel på Independents trovärdighet och ovilja att bli kontrollerad, är andra inte så säkra.

    Journalisten Mark Ames kommenterade splittringen, att ”Ukrainas västerländska civila samhälle (tillsammans med den hårdföra ukrainska diasporan) avskydde Zelenskij ända fram till invasionen och misstänkte honom för att vara otillräckligt nationalistisk.” Ames Moskva-baserade tidning, The eXile, stängdes av Vladimir Putin 2008. Hans analys verkar ha bevisats korrekt av Independents chefredaktör, Olga Rudenko, som skrev på sidorna av New York Times att , ”Herr. Zelensky, showman och artist, har avslöjats av verkligheten. Och det har avslöjat honom att vara nedslående medioker.”

    Men även vid detta extremt låga hinder faller The Kyiv Post och The Kyiv Independent. Medan nyckelmedarbetare talar om hur ”oberoende journalistik är hörnstenen i demokratin”, finansieras de i tysthet av västerländska regeringar – ett faktum som borde ringa varningsklockor hos kritiska mediekonsumenter. Återigen, detta betyder inte att det de publicerar är falskt eller att det inte görs någon värdig rapportering. Men det undergräver deras anspråk på oberoende eller opartiskhet. Att The Kyiv Independent inte ens erkänner sin utländska finansiering och presenterar sig som läsarstödd är särskilt oroande.
    https://www.globalresearch.ca/kyiv-independent-deep-dive-west-in-kind-answer-putin-propaganda/5777522

  15. Google tvingar svensk media mörka ukrainska krigsbrott
    Håll tyst om alla ukrainska övergrepp mot civila – annars ser vi till att dina annonsörer inte kan betala dig pengar. Det hotet skickar nu nätjätten Google ut till tusentals publicister som använder deras annonsplattform, som är den dominerande på marknaden.
    Enligt meddelande från ”Google Ad Manager-teamet” som Fria Tider och andra medier har fått kommer nätjätten att stänga av annons¬intäkterna för medier som rapporterar bland annat om hur Ukraina ”medvetet anfaller sina egna medborgare”.
    Medierna får heller inte publicera opinionsinnehåll som tar kriget i försvar.
    Allt innehåll som ”utnyttjar, avfärdar eller förespråkar kriget” leder till att tidningens intäkter tas bort av Google.
    https://www.friatider.se/google-forbjuder-svenska-medier-rapportera-om-ukrainska-overgrepp

KOMMENTERA

Please enter your comment!
Please enter your name here