Artikel 99 och den svenska moralens ändhållplats

57
Eleanor Roosevelt håller upp FN:s deklaration om mänskliga rättigheter.

I kvälls-serien ”Aktuella artiklar för ett-två år sedan och idag” återpubliceras denna artikel som är aktuell i högsta grad.

Lagom till 75-årsdagen för FN:s Allmänna Deklaration om Mänskliga Rättigheter (10 december 1948) aktiverar FN:s generalsekreterare António Guterres deklarationens artikel 99. En sällan använd åtgärd som syftar till att ”uppmärksamma Säkerhetsrådet” på en situation som ”hotar bevarandet av internationell fred och säkerhet” – något som enligt Guterres är fallet i Gaza.

Ställd inför en resolution med krav på stopp för massdödandet i Gaza, humanitärt eld-upphör och förhandlingar röstar 13 av Säkerhetsrådets 15 medlemmar – inklusive de tre permanenta medlemmarna Ryssland, Kina och Frankrike – för resolutionen. Storbritannien lägger ner sin röst. USA lägger in sitt veto – och stoppar så resolutionen.

Var står då Sverige? Den svenska regeringen vägrar envist att beskriva dödandet av minst 18.000 människor, majoriteten kvinnor och barn, i Gaza som ett övervåld som måste upphöra. Biståndet till Palestina dras in. I FN:s Generalförsamling lägger man ner sin röst om en resolution som kräver humanitär vapenvila. Den 25 oktober undertecknar man ett nytt avtal om vapensamarbete med Israel, och 5 december ett avtal med USA om stationering av amerikansk militär på svensk mark – inklusive möjliga kärnvapen. Och opinionsbildare, media och majoritetssamhället i gemen, tiger och samtycker.

Sverige, en gång ledande medlare i Mellanöstern och bäst i klassen vad gäller FN-arbete för fred och demokrati, har förvandlats till en patetisk folkmords-apologet och tillskyndare av västerländsk imperialism och kolonialism. Det svenska tigandet har fört oss till en moralens ändhållplats – en plats det kommer att bli svårt att återvända från.

Relaterat

75-årsdagen av den allmänna förklaringen om de mänskliga rättigheterna


Nya DCA-avtalet med USA minskar Sveriges oberoende och ökar risken för krig
Vad är demokrati egentligen?
Gör som medie-Sverige: Protestera för yttrandefrihet och mot (själv)-censur och förslag om ”Spionerilag”!

Bli gärna månadsgivare!

Du kan också donera med Swish till 070-4888823.

Föregående artikelNär sanningen hejdas
Nästa artikelVad händer med Norden när EU kollapsar?
Gunnar Olofsson
Gunnar Olofsson är kirurg och har flera gånger arbetat i Palestina. Han är ordförande i Borås Palestinagrupp och är en landets främsta experter på Israel och Palestina.

57 KOMMENTARER

  1. Flygförbud för sionisterna över Palestina.
    Avväpna det sionistiska Israel.
    Beväpna palestinierna.
    Krossa sionismen.

  2. Man undrar vad herrar som Hammarskjöld, Raoul Wallenberg och andra tidigare höga svenska postinnehavare som Jan Eliasson skulle tycka om Sveriges krypande (ja till och med baklänges krypande) i denna situation?

    Visst är det skamligt. Men nu har svensk utrikespolitik åtminstone vilja förändra sig. Ty vi måste krypa för Washington. Nato-medlemmar som Norge, Belgien och Spanien klarar däremot av att ha åtminstone civiliserad debatt MOT de israeliska krigsbrotten.

    Men inte i Hammarskjölds och Raoul Wallenbergs hemland. För allt prat om just fred kan ju, hemska tanke, skada den amerikanskt ledda ”fredsprocessen”.

    Vi har helt enkelt blivit en masochistisk satellit- och vasallstat. Äntligen! Det här har moderater, liberaler, centerpartister och kristdemokrater krupit såååå länge för. Att slippa vara Raoul Wallenbergs och Hammarskjölds moraliska, självtänkande stat.

  3. 1. En multinationell styrka bestående av arméer från Ryssland, Kina, Iran, Sydafrika och Arabländer plus arméer från Latin Amerika (Brazil, Bolivia, Colombia, Venezuela och Kuba) inrättas.

    2. Den multinationella styrkan säkrar området motsvarande hela Palestina enligt 1967 års gräns per omgående. En fri Palestinsk stat förkunnas högtidligt och antas i FN.

    3. Parallelt avvecklas Apartheid israel, företrädesvis fredligt.

    • Helt enig.

      Det behövs ett internationellt militärt ingripande i regionen som delar upp dessa religiösa sektstrider som nu pågått i dryga 56 år.

      Dessutom borde framtida Israels och Palestinas försvarsmakter bara få vara lika stora och innehålla samma slags vapenslag – d.v.s. et avskaffande av Israels bombflyg och drönarbombare, för att hålla regionen säker och fri från framtida anfallskrig. Därutöver måste Israels illegala kärnvapeninnehav helt nedmonteras. Denna sista punkt glömmer alla och envar!

  4. Den svenska ELITENS moraliska ändhållplats! Den sammanfaller Finansmediala komplexets moral: Att det inte finns någon annan moral pengar. I den moralen kan allt köpas och säljas: Kvinnor, surrogatmödrar, knark, orgasn från fattiga, röster, beslutsfattare m.m.

  5. De två sista Patrioterna var Erlander och Palme (därför utsåg Tage Palme, på samma sätt som Jeltsin utsåg Putin..och som Joseph Kennedy gjorde allt för att hans son skulle bli president). Problemet är och har alltid varit det samma. Sedan åtminstone Ludvig XVI, som förstod vem som höll på att skinnflå Frankrike (Frankrike hade år 1789 en admin på 5% v statsbudgeten, 25% till militären, 52% till det rotchildska statsbankruttsystemet). Ludvig XVI bröt sig loss..för några månader..och fick sedan en revolution. Det satt 7 fångar i Bbastiljen (som i den dåtida monopolistmedian (guess who owned it) sades vara ett tortyrcentra. What has ever changed.

    Napoleon Bonaparte..bröt sig loss från det rotschildska fängslet och fick krig. Andrew Jackson gjorde det, och fick krig (rotchildarna beordrade och duckade bakom britterna, som vanligt) och brände ned vita huset 1812. President Mckinley gjorde det, och blev mördad. Hitler gjorde det, och fick krig. Stalin gjorde det 1948 och fick kalla kriget och blev sedan förgiftad, JFK gjorde det och blev mördad. Gaddafi gjorde det, Libyen mördades och hela Libyska folkets guldreserv på 180 ton och smugglades till sionistfästet i smutsington (50% till ruttschildarna i ’”city” .

    Nu återstår 5-10 länder, som vägrar ge vika för rotschlidarans patetiska centralbankskrig. Dessa Länder har Kärnvapen, och det ska de ha tills rotschldarna, rockefellarna och de andra klanerna är bekämpade. Allt, allt handlar om detta. Nu

    • Med det hutlösa språkbruket vinner Du inga politiska pluspoäng i Sverige för Palestinas sak. Det är fullständigt kontraproduktivt. Försök vara pedagogisk och vinna över de som tvekar till förmån för de utsatta palestinierna i stället

      Häromdagen skulle den kända rysk-amerikanska författaren Masha Gessen få det höga tyska priset Hannah Arendt-priset i Bremen. Geshen är av judisk familj och många av hennes förfäders generationer strök med i förlíntelsen- Hon vet vad hon talar om.

      Hon skrev dagarna innan en artikel om västs förhållande till Israel och hur Israel behandlar palestinierna i Gaza. Hon beskrev Gaza som ett ghetto där de som bor där behandlas på precis samma vis som de nazistiska tyskarna behandlade judarna i de nazistiska jude-ghettona runt om i Europa. Gessen skrev (modigt) med provokativ text att ”israelerna nu håller på att likvidera detta ghetto”.

      Det gick ett komplett politiskt raseri i Tyskland, själva staden Bremen har tagit avstånd och närvarade inte vid prisutdelningen och många andra orkade inte heller inse att det hon sagt var helt enkelt sanningen. Inte heller orkar den organisation som ansvarar för Hannah Arendt-prisets utdelande, Heinrich Böll Foundation, inse samtida fakta – även de själva tycks ha avstått deltagande från prisutdelningen.

      Men sakta men säkert kan goda tänkare, författare och intellektuella påverka och få ett så pro-sionistiskt och pro-israelfascistiskt land som dagens Tyskland tyvärr utvecklats till, att sakta ändra sig och se till att vid ännu ett pågående folkmord av en fascistisk krigs- och våldsregim som Netanyahuregimen, så att Tyskland ännu inte en gång till hamnar på just FEL SIDA av historien och till slut ställer sig på de israeliska krigsoffrens sida.

      Till redaktionen: kanske vore det lämpligt att ta in Masha Gessens uttalande i saken eller artikel här, som visar att en samtida intellektuell faktiskt KAN såsom efterlevande överlevare till förintelsen, i just Tyskland kan mot tysk vilja ta avstånd från det israeliska fascistiska angreppskrig som nu inne på sin dryga 70:e dag totalt försänker Gaza i det gamla grekerna kallade för ett oulokaust: en folkundergång?

        • Du måste förstå att svenska allmänheten och många riksdagspolitiker känner inte till sådana här semantiska ordskillnader. De uppfattar det bara som propagandiskt råskäll -och som brutal anti-judisk antisemitism. (Jag VET att palestinierna också är ett semitiskt folk -men hur många Svenssons gör det?). Det är bara onödigt frånstötande.

          Använd istället normal skriv-, samtals- och debatton i Dina argument så orkar de som inte är djupt insatta läsa och rentav acceptera Dina texter än bara kraftfullt råskäll -som bara stöter bort läsare som istället KAN VINNAS!

          Det var min poäng. Tiden, kunskapen och utvecklingen står på palestiniernas rättmätiga sida! Världsopinionen även i de mest pro-israeliska länder har börjat vända eller har redan vänt. Men låt oss alla välkomna dem med argument i god ton och normala ordval.

      • När CIA har Gessens bok om hennes fobiska attityd till Rysslands president som en faktaorienterad resurs då vet de flesta vilken hennes funktion är. Formuleringar från 2008 som ”how insane is Putin” berättar mycket om hennes mentala hälsa vilket återspeglar ”CIAs harem av psykiska vrak” som utnyttjas till det yttersta i syfte att åstadkomma rykten. Möjligtvis en agenda som reaktion på den ryske presidentens tal på Säkerhetskonferansen i Munich året före

        https://web.archive.org/web/20140727161603/https://www.cia.gov/library/center-for-the-study-of-intelligence/csi-publications/csi-studies/studies/vol-57-no-4/the-man-without-a-face-the-unlikely-rise-of-vladimir-putin-and-mr-putin-operative-in-the-kremlin.html

      • Tänka sig att de 349 som med arrogans ignorerar FNs stadgar om mänskliga rättigheter tillämpar laglöshetens principer vilket av svenska journalister borde vara uppmärksammat. Och som det inte vore nog genom DCA avtalet bjuder in dessa krigsbrottens mästare till att utnyttja landet som vore det en trasa (trosa!)

  6. Jag ansåg när ni skrev sådär ifjol att ni var för orealistiska eftersom Israel är en proxy inte som amerikanska gräsrötter försöker dupera er om att de är en självständig makt som styr USA medelst lobbyns $100M i mutor. Det märks att amerikanernas gräsrötter har stort inflytande på er.
    Jag hade förstås ingen aning om att Ryssland skulle släppa Syrien och tillåta imperiets expansion som nu tycks ha förverkligats snabbt. Det finns ju dom som säger att väst och Israel nu fastnar i ett gungfly. Men alla proxyterrorister som figurerar och oftast är infiltrerade är mer justerbara för imperiet. De har ju byggts upp av imperiet. Hela MÖ är artificiellt. Det lever liksom vi själva delvis av USAs sedelpress och kan styras med den funktionen.
    Givetvis plundras Afrika på sina naturråvaror men dess elit har likväl mutats av USA att gilla läget
    Storbritannien var från starten mentor bakom alltsammans i MÖ och även om Frankrike var med på det så var det som junior partner. Frankrikes Afrika imperium tolererades fram till nyligen men nu har amerikanerna efter vad det ser ut eliminerat det imperiet. Så även om de nyligen har stängt av BBC i en av staterna så var de som gör uppror tränade av USA. Så anglosaxerna tycks ha frambringat detta.
    Europa krossas och USA kan sälja sin dyra naturgas ett tag till

  7. När CIA har Gessens bok om hennes fobiska attityd till Rysslands president som en faktaorienterad resurs då vet de flesta vilken hennes funktion är. Formuleringar från 2008 som ”how insane is Putin” berättar mycket om hennes mentala hälsa vilket återspeglar ”CIAs harem av psykiska vrak” som utnyttjas till det yttersta i syfte att åstadkomma rykten. Möjligtvis en agenda som reaktion på den ryske presidentens tal på Säkerhetskonferansen i Munich året före

    https://web.archive.org/web/20140727161603/https://www.cia.gov/library/center-for-the-study-of-intelligence/csi-publications/csi-studies/studies/vol-57-no-4/the-man-without-a-face-the-unlikely-rise-of-vladimir-putin-and-mr-putin-operative-in-the-kremlin.html

  8. Hade Washington gjort för Palestinierna, vad Kreml gjort för Östukrainarna (200 000 räddade som var under direkt hot om massmord från Kiev), så hade 200 000 Palestiniers liv kunnat räddas..

    Psykoandsholmen är ett skämt och samtliga (utom Elsa) borde åtalas för delaktighet i krigsprovokation. De har fortfarande en möjlighet till viss rehabilitering om de dirigerar om miljarderna, från Kiev till Gaza. Det kommer givetvis inte ske, det har wallenbergs o bonniers sett till (såklart på order från ’City’ o Washington)

    • Hade Ryska federationen och Israel följt internationell lag, folkrätt och domar från Internationella domstolen respektive brottmålsdomstolen i Haag hade dessa två illegala krig, invasioner, ockupationer och folkmord, hade det rått fred i detta nu.

      Det är det som är nyckeln i dessa två krig. Följ internationell lag, domar och beslut istället för att bryta mot dem.

      • Johan
        Helt fel. Hade det brittisk/amerikanska imperiet slutat hävda världsherravälde och inte fullständigt struntat i internationell lag, folkrätt, normal mänsklighet, moral och vanligt folkvett så hade dessa krig och folkmord aldrig inträffat.
        Det är det som är nyckeln.

          • Nej. Lagen gäller lika för alla, oavsett vem eller vilken stat det gäller.

            Konflikter kan rakt av inte (egentligen) jämföras, det finns alltid olikheter.

            Det anglo-amerikanska anfallskriget var olagligt år 2003, eftersom Förenta nationernas säkerhetsråd då röstade ned det, det stod då i strid mot internationell lag och rätt (folkrätt). Det var alltså olagligt.

            I februari år 2022 dömde Förenta nationernas högsta rättsinstans Internationella domstolen att det ryska krigsangreppet och ockupationen av Ukraina var olagligt med de massiva röstsiffrorna 14-2.

            Det kriget blev då också olagligt och domen utgör internationell lag (folkrätt).

            Denna Internationella domstol har också dömt i flera mål mot Israel att det landets ockupation och våld sedan år 1967 är kompakt olagliga, och domstolen har till och med nyligen upphävt(!) 1990-talets Oslo-traktats krav att det ockuperade Palestina skulle behöva förhandla med den israeliska ockupationsmakten, vilket de nu inte behöver. Israel måste lämna utan förhandlingar.

            Alla dessa tre exempel är solklara exempel på illegalt våldsutövande och ockupation som riktas mot då Irak, och nu Ukraina respektive Palestina.

            Irak fick som stat ett särskilt traktat på internationell uppbyggnad av landet eftersom den förra Saddam-regimen även den var skyldig till många brott mot mänskligheten i det egna landet och mot Iran, och att landet ville ha hjälp med uppbyggnad och strukturer framför långa internationella rättsprocesser, och man valde då att ha rättegångarna i det egna landet (mot bl.a. förre presidenten Saddam Hussein) och att de processerna ägde rum lokalt.

            Vi måste komma ihåg att Internationella BROTTMÅLS-domstolen är en slags alternativ instans för de stater och konflikter som inte kunde lösas lokalt på plats, som förr de temporära Rwanda-processerna, Liberia-, Sierra Leone, Kambodja och Jugoslavien, som alla blev lokalt placerade, men stängdes sedan.

            För att slippa alla dessa eviga lokala krigsmålsdomstolar bildades den permanenta brottmålsdomstolen i Haag, för alla framtida mål av denna typ, där är nu de krigsdrivande och våldsutövande makternas politiska och militära ansvariga i Israel respektive Ryska federationen nu efterlysta för häktning i sin utevaro. Filippinernas förre statschef Duterte är redan förd till och nu häktad i Haag. Nu väntar vi alla på att Netanyahu och Putin med deras hantlangare, militära ansvariga och hantlangare även grips och förs dit.

            Inga mellanstatliga framtida eldupphör- och fredsavtal kan alltså INTE ”avtala bort” dessa domstolens häktningsordrar efter Netanyahu respektive Putin-gängen. Statschefer, regeringschefer och högsta militära ledare har ingen internationell immunitet i Internationell brottmålsdomstolen i Haag.

            Lagen gäller lika för alla. Även för Netanyahu och Putin. Med flera…

          • Johan
            Juridiskt sett har du rätt, men då kriget i Ukraina är så övertydligt framprovocerat av USA/NATO och dessutom innefattande en statskupp i Ukraina så blir det likafullt fel och vilseledande att skriva som du gör.

            Orsaken till kriget är USA:s uttalade ambition att förhindra att Ryssland utvecklas till en konkurrerande stormakt och metoden var att provocera fram krig med Ukraina. Rysslands invasion är en reaktion på dessa medvetna provokationer. Krigsanstiftaren är USA och inte Ryssland.

          • Nå, Anders. Politiken har sina egna drivkrafter. De synpunkter Du har här kan inte behandlas på det subjektiva vis Du presenterar.

            Det är inget krig eller invasionsbeslut som är beslutat av någon annan än den ryska politiska och militära ledningen. De är till fullo ansvariga för allt de ställt till med efter sina beslut.

            Mig veterligen är Vladimir Putin och alla hans ministrar och militärer fyllda myndiga sedan många decennier, och förmodligen också vid sinnenas funktion. De är fullvuxna och kan fatta egna beslut och måste stå för dem själva.

            Jag såg själv natten den 22 februari 2022 Putins tal och juridiskt sett är han exakt och precist den som avlade den krigsförklaringen för den ryska statens sida, och han enbart ansvarig för den. Ingen annan stat kan göras skyldiga för dessa ordergivningar. Och den är han ansvarig för och alla avlossade vapen och ammunition är varje sida alltid ansvarig för själva enligt internationell lag. Det är således inte britter, kanadensare, luxemburgare eller spanjorer som är ansvariga vare sig för Mariupols ödeläggelse eller alla dödade och skadade på ukrainska territorier. Det är den sida som dels avgav krigsförklaringen och de som givit order på den angripande sidan gällande eldgivning och invasion. Varje kula har sin ansvarige vid varje tidpunkt; antingen som dödsbringande eller som befriande om den personen kommer från den försvarande sidan från invasionsangreppet, som är illegalt enligt dom av Internationella domstolen i Haag i februari 2022.

            Det är därför den ryska stats- och militärledningen är efterlysta med en häktesbegäran av Internationella brottmålsdomstolen i Haag, och inte den svenska, danska, kanadensiska, maltesiska eller spanska politiska och/eller några andra staters politiska eller militära ledningar. Var och en ansvarar för sin krigsinsats, avfyrning och invasionsorder. Är dessa ryska beslut är ansvaret enbart på deras sida. Det är så den juridiska delen fungerar i detta målet. Inte på något minsta annat vis.

            Har de ryska häktade och inställda för domstolen andra bevis på att andra personer via telepati och hypnotisk gas släppts ut i rummen och tagit över deras omdömen får de lämna fram motbevis och vittnen att så är fallet. Det hände av den anklagade Rudolf Hess i Nürnberg-rättegången 1946-1947 då han uppgav att ”judarna släppt in hypnotisk gas” som förvred alla ryska politikers tankar i över tolv års tid överallt i de tyska befälsrummen. Då domstolen inte trodde på det, dömdes Hess till livstids fängelse enligt anklagelseakten.

            Har Putin och hans militära ledare bevis eller vittnen på att de tidvis från år 2022 (rentav från år 2014) inte varit vid sina sinnens fulla bruk, utan utsatts för yttre påverkan får ett team av rättspsykiatriker reda ut det, och avlämna rapport till domstolen i Haag.

            Det är så det kommer att gå till enligt de uppgifter Du lämnat här idag.

          • Varje stats politiska ledning är uteslutet och strikt ansvarig för sitt handlande.

            Ryska federationen förlorade målet i internationella domstolen i februari år 2022 gentemot motparten, staten Ukraina, och är skyldig helt och fullt i den internationella lagens namn, och då de vägrar följa domens utslag, är de därmed skyldig till alla brott, dödsfall och skador de själva åstadkommer.

            Någon annan tolkning går faktiskt inte att göra. Ryska federationens egna och odelade skuld i invasionskriget är helt ostridig. Så lyder den internationella rätten i detta krig. Den skulden är exakt fastslagen.

          • Johan
            Det där var ett simpelt trick och du understryker den beklämmande faktaresistens du gett prov på tidigare. En sådan här fråga kan inte behandlas på det subjektiva vis Du presenterar.

            Politiker agerar inte i ett tomrum där deras personliga nycker råder. Det finns alltid en materiell verklighet bakom deras beslut och det är den vi försöker diskutera. Du däremot förefaller helt ointresserad av verkligheten och försöker lura i oss att kriget har orsakats av personliga infall.
            I det ligger antydan om att Putin är ond och måste besegras och att vi är de goda grabbarna som måste segra.
            Allt i enlighet med den infantila västpropagandan.

          • Jag menade exakt så.

            Politik och juridik är nämligen två helt skilda saker. Även i detta ämne. Vilka politiska ståndpunkter som råder här och på annat håll är fundamentalt ointressanta.

            Det är just det som är min endaste poäng.

            Det blir jurister som dömer dessa politiker och militärer som begår dessa krigsförbrytelser från rysk respektive israelisk sida. Inte några andra utomstående.

          • Johan
            Du har fel igen! Vilka jurister har dömt krigsförbrytarna i Hiroshima och Nagasaki eller ”BomberHarris” som beordrade terrorbombningarna av civila tyska städer under WWII?

            Alla vet att segrarna aldrig döms för några krigsförbrytelser, annat än i sällsynta fall rent symboliskt.

          • Nå, Anders, vi måste komma ihåg att den här typen av internationella domstolar är faktiskt bara drygt 60-75 år gamla. Det hölls krigsförbrytelserättegångar i såväl Tyskland, Polen, Japan och Frankrike på 1940-talet, men hur väl de var professionellt lämpade kan inte jag hållas ansvarig för principiellt så här åttio år efteråt.

            Nu har vi alldeles utmärkt jobbat upp de internationella förmågorna med erfarenheterna från bland andra Jugoslavien och Rwanda och kan nu ta oss an de aktörer som formellt anser sig vara några slags ”demokratier”, nämligen de herrar som Netanyahu och Putin och deras hantlangare för deras beslut och massmördande.

            Principiellt tycker jag den juridiska förmågan är utmärkt, då båda staterna redan dömts för illegalt krigsvåld och ockupationer. Nu tar ”granndomstolen” i form av Internationella brottmålsdomstolen i Haag över att döma personerna bakom dessa krigsbrott, båda de värsta vi sett sedan 1945 i både Europa och Levanten.

            Jag förstår ärligt talat inte varför det skulle vara felaktigt sett från en socialistisk ståndpunkt, om man då inte i hemlighet stöder de fascistiska regimerna i Israel och Ryssland rent personligt? För det är ju den enda sinnesfriska bedömningen i alternativen; d.v.s. man stödjer detta israeliska och ryska krigsvåld rakt ut.

            De här ärendena dömer inga politiker eller deras åsikter i sig, utan exakt de brottsliga handlingar gentemot de internationella konventionerna, utförda på order direkt eller indirekt av Putin och Netanyahu.

            I historiens framtida ljus kommer vi att vara mer nöjda än missnöjda över att de nu samtida rättsprocesserna satts igång medan dessa krig faktiskt var i gång nästan från början. Förr var det omvända förhållanden – vi fick jaga dessa våldets mörkermän många år och decennier efteråt.

            Män som Netanyahu och Putin skall inte sitta vid makten utan sitta i fängelse. Det måste vara varje socialists politiska och filosofiska etik, varhelst i världen dessa brott inträffar. Men först och främst är det en juridisk framgång vi nu ser i vår samtid.

            Inte ens Netanyahus och Putins privata jetplan kan flyga på många ställen längre.

            Nu är det VI som jagar ondskan, över deras JURIDISKA (och inte politiska) handlingar, beslut missgärningar och rent avsiktliga brott. Och så bör det fortsatt vara. Vill man ha fred måste man också ge de mördade krigsoffren rättvisa.

          • Tycker du att krigspresidenter som Clinton, Obama, Bush och ledare som Blair ska sitta i fängelse för helt oprovocerade krig som dödat många tiotals gånger fler civila än vad kriget i Ukraina gjort?

          • Självklart skall dessa fall prövas om de gett order om eller undvikit att ingripa mot krigsvåld och liknande, som strider mot FN-stadgan, som dock tillåter självförsvarsvåld, självklart.

            Allas rätt till liv bör också innefatta att de som i politiska syften tillgriper våld i stället för politiska medel.

            Jag har själv konstant här över åren varit positiv att de politiker bakom det illegala angreppskriget mot Irak år 2003, d.v.s. både Blair och Bush junior med flera, skall vara mål för internationella rättsinstanser.

            ”Regel nummer 1” i Förenta nationernas stadga är faktiskt det absoluta förbudet mot krig.

            Vid organisationen Förenta nationernas födelse åren 1944-1946 utnämndes ”de fem stora”, de eviga medlemmarna i säkerhetsrådet, att de skulle ha ett särskilt och speciellt ansvar för att FN-stadgan upprätthålls i världen.

            Ofta har detta förtroendet som givits dem faktiskt fallerat. Väldigt ofta.

            Nu har åtminstone två av dem, såväl Putin och Trump(som dessutom konstant försvarar Netanyahu) är ute på krigståg och för Trumps del de facto utomrättsliga avrättningar och attacker mot civila dels fiskebåtar och dels handelsfartyg i Karibien utan att de uppvisar minsta bevis på organiserad brottslighet.

            Hotar man dessutom Internationella domstolar, och inför som Trump-regeringen, sanktioner mot domstolens domare, är faktiskt det i sig ett internationellt brott, det är det få som vet.

        • Johan
          ”Nu är det VI som jagar ondskan” Vilka VI?
          I princip hela västvärlden stöder folkmordet i Gaza. USA har krigat och mördat nästan varje dag sedan WWII, jagar ”VI” USA för det?
          Väst stöder USA:s skamliga proxykrig mot Ryssland, där Ukrainas folk hänsynslöst används som kanonmat.
          Piraten Trump mördar massor av folk på havet utanför Venezuela, Jagar ”VI” honom för det?

          Jag skulle kunna fylla flera spaltmeter med liknande exempel.

          Du försöker styra bort fokus från en helhetssyn till en personfixerad syn på världen. På det viset begriper vi ingenting, vilket sannolikt också är vad du eftersträvar.

          Imperialismen är boven i dramat och den måste vi lära oss identifiera och bekämpa. Enskilda politiker är bara dess springpojkar.
          Vad jag kan utläsa av det du skriver så är ”VI” i själva verket just imperialismen och således själva bäraren av ondskan. Vi måste bekämpa ”VI” blir slutsatsen.

          • Bäste Anders, inte för att jag vill vara minsta oförskämd, men Du ser inte skogen för alla trädstammarna.

            VI, alla, i det internationella samfundet genom Förenta nationernas institutioner och domstolar: det är det ”VI” som vi har i världen. Och det är det VI som nu efterlyst Netanyahu och Putin och deras hejdukar för internationella krigsbrott och folkmordsbrott. Det har VI gjort tillsammans. Genom brottmålsdomstolen i Haag.

            Europa är idag inklämt mellan två imperialismer: den ryska och den amerikanska. Expansiva, missionerande, våldsamma och odugliga dessutom i det egna landet som de verkligen bryter ned inifrån.

            Du tycks verkligen vilja att både andra och vi själva skall leva under putinismen? Den tycks vara mångas mest älskade ideologi som jag möter här. Precis som Anders Behring Breivik. Hans favoritledare är: Vladimir Putin. Så nu är i fint sällskap. Känns det tryggt? Anständigt? Etiskt?

            Du tycker alltså det är rätt att militära stormakter, vars israeliska respektive ryska ledare nu – de facto, med all rätt – är efterlysta för krigsbrott, brott mot freden och folkmord, som herrarna Netanyahu och Putin är fel?

            Vad är det för progressivt med det? Vad har Du (och andra typ putinister och dess kusiner) för principer kring frihet, fred och anständighet?

            Jag tror jag vet svaret. Ni känner inte en endaste person som lever i vare sig Ukraina och inuti det putinistiska Ryssland. Jag gör nämligen det. Som alla vänsterextrema systemkritiska västerlänningar är allt anti-europeiskt alltid bättre oavsett innehåll, mål och metoder, och de ryska och ukrainska folken skall ännu en gång utsättas för västvärldens falska idealisters knasidealistiska tankesystem, men ni själva vill absolut inte leva under dem själva.

            Det är så illa det ser ut. Västvärldens putinister kastar gärna idealismens stora stenbumlingar i båda andras och i det egna glashuset, bara de själva slipper leva i dagens ryska anti-politiska totalitära system. Det kallar jag oetisk dubbelmoral. För ni har inga planer på att flytta dit och tjäna putinismen och som frivilliga slåss vid fronten mot den europeiska frihet ni hatar så obegränsat.

            God jul och må den europeiska friheten och humanismen, d.v.s. alla VI, överleva ännu ett år. För i era händer är den totalitära diktaturen mycket nära förestående.

          • Nej. Inget europeiskt land har invaderat ett land, som tillhör ett annat internationellt och av FN erkänt land med territorium med lagstadgade gränser, tagit över det, ”ändrat gränserna” med våld, hållit illegala ”folkomröstningar” (gentemot internationell lag) och mot Internationella domstolen i Haags dom vägrat lägga ned vapnen, lämna det ockuperade territoriet och dessutom skyller det egna krigsvåldet på precis alla andra, och vars politiska och militära ledarskap är eftersökta och domstolshäktade i sin utevaro som krigsförbrytare enligt folkmordskonventionen av FN:s Internationella brottmålsdomstol.

            Vi har bara tre sådana extremimperialistiska (där de lagliga territoriegränserna upplösts med våld) exempel i modern tid: Saddam Hussein(Irak), Benjamin Netanyahu(Israel) och Vladimir Putin(RF).

            Det är absoluta fakta på bordet.

            Putinismen är gangsterkapitalismens och Imperialismens högsta stadium i det 21:a århundradet.

          • Storbritannien och andra Natoländer har deltagit i det folkrättsligt oacceptabla kriget mot Serbien med bombningar under 11 veckor, Afghanistan (som Sverige), Irak och liksom många europeiska länder (t.ex. Sverige) i bombningen av Libyen. Näst efter USA, helt ledande i folkrättsstridiga kritik – som regel utan protester i Europa – kommer de västeuropeiska länderna.

          • Såväl Kosovo-operationen som händelserna i Afghanistan hade FN-beslutade resolutioner och samarbetade med FN-organ i botten, om än kontroversiella. Det är lite av en rashism och whataboutism vi bör upphöra med i seriös debatt. Varje krig är sitt eget, och detta är det brutalaste på flera decennier.

            Ingen av de insatser redaktören nämner kan ens närmelsevis jämföras med det fulla invasionskrig och illegala ockupation, vars ryska beslutsfattare för denna aggression dessutom är efterlysta för folkmords- och krigsförbrytelser vi inte sett något liknande av i Europa sedan krigsslutet året 1945. Där också mer än 150 tusen (officiellt fastslagna räknade dödsfall i sammanräknade döda ryska soldater genom dödsannonser och liknande händelser på ryskt territorium) och kanske långt över 250 tusen döda ryska soldater (det finns naturligtvis ingen officiell statistik publicerad, underrättelsetjänsterna vet säkert närmast exakta tal). Jag tror ärligt talat inte de närmast ”fredsskadade” nordbor ens kan föreställa sig den brutalitet av vad som pågår i det ryska folkets namn, mot det förr broderliga folket i Ukraina, med 8-15 miljoner på flykt. (I Afghanistan förlorade sovjetarmen ”bara” 14 000 soldater 1979-1989). Många idag som står upp för denna putinisms krigsvåld kan mycket väl sluta som Sven Hedins politiska öde och slut.

            Jag hörde en rysk kvinna häromveckan som besökt de ryska städerna Tula, Rjazan och Penza (som ligger ett antal tiotal mil runt Moskva), där järnvägsstationerna är komplett proppfulla av amputerade och svårt skadade män, svårt krigschockade med typ PTSD och vars ryska stadscentra är helt tömda på alkoholister och narkomaner – de har värvats till det ryska kriget (för att dö som kanonmat), eftersom de förr ordinarie professionellt anställda ryska soldaterna helt enkelt är döda, förmodligen sedan flera år tillbaka.

            Så ser det ut i ert hjälteland under den mästerlige fältherren Putin ut! Intressant är att höra när ryssar idag intervjuas så säger de numera helt öppet ordet krig (vojna) istället för det regim-orwellska ”specialoperation”, bokstaven och symbolen ”Z” är i det närmaste borttagen överallt. Det håller på att skifta någonting i det ryska folkdjupet. Mitt eget intryck är att ryssarna känslomässigt börjar få nog av den förda ryska aggressionen. Många ryssar är djupt deprimerade, och hemvändande soldater är brutala och dricker alkohol i princip dygnet runt. Kropparna vid rysk-ukrainska fronten tas inte längre hem, och då slipper myndigheterna att betala ut krigsförsäkringen till de efterlevande, eftersom de då är ”saknade”, cyniskt eftersom de lokala myndigheterna har slut på pengar. Det är en mycket mörk tid i det ryska landet och folkets tillvaro. Slutet tror jag tyvärr kan bli mycket blodigt, av en regim i fullständig kris. Det ser inte ljust ut. Putin behöver kriget och våldet för att kunna kvarstå vid makten, en fred kommer bli mycket inrikes sett farlig för dagens ryska härskare.

          • Krigen i Jugoslavien, med Väst djupt involverat i egna intressen, orsakade mångdubbelt fler civila dödsoffer än Ukraina-kriget med dess c:a 15 000 dödsoffer i början av hösten.

            Läs 20 år efter USA:s och Storbritanniens angrepp på Irak. Mångdubbelt fler döda än i Ukraina.

            ”USA har bedrivit krig i Irak i över 40 år. Det är USA:s och ett av världshistoriens längsta krig, mer än dubbelt så långt som kriget i Afghanistan.
            Iran-Irakkriget, Kuwaitkriget (som drevs i Irak), 90-talets sanktioner, invasionen 2003-2011, kriget mot IS; alla har de praktiskt taget hela tiden bedrivits på irakiskt territorium. Antalet döda under de flera decennier långa krigen uppgår till flera miljoner. Uppskattningar hamnar mellan 4 och 5 miljoner men det finns siffror som hamnar över 5 miljoner.
            De lidanden som irakierna har fått utstå under alla krigen har inte redovisats i västmedierna. USA har inte skytt några medel – massiva bombningar, spridandet av sjukdomar, tiotusentals politiska mord. Användandet av utarmat uran har givit cancerepidemier. ”
            —————————————————————-

            Jag har tidigare noterat och kortfattat uppgivit att antalet civila döda i kriget i Ukraina är förhållandevis och jämförelsevis lågt enligt uppgifter från FN. FN-organ rapporterar att 13 341 civila har dödats i kriget i Ukraina fram till och med 31 maj 2025. https://www.statista.com/statistics/1293492/ukraine-war-casualties/. Drygt 14 000 beräknas ha dött i det av Kiev initierade inbördeskriget mot Donbas i Ukraina 2015-2021.https://en.wikipedia.org/wiki/Casualties_of_the_Russo-Ukrainian_War

            Utdraget är från Få civila offer i Ukraina-kriget jämfört med USA:s krig

          • Vi kan inte ta upp det 35 år gamla jugoslaviska inbördeskriget här, med alla möjliga och omöjliga inblandade intressen från tyskar, ryssar, amerikaner tjetjener och islamister (”alla var där”) Den epoken är över.

            Här i vår tid har vi två gamla supermakter som politiskt, ideologiskt, geopolitiskt, geostrategiskt och diplomatiskt fullständigt spårat ur i vår tid och inte klarat av omställningen till en utrikespolitik baserad på geografi (och inte 1900-talsvärderingar) och grannförhållanden i det 21:a århundradet.

            I det avseendet lever vi i en ny post-amerikansk, men också post-rysk euroasiatisk ny diplomatisk och politisk omvärld som Moskva och Washington för närvarande inte förstår sig på numera, eftersom makthavarna i dessa två länders eliter är alltför gamla.

            Nu får den här debatten tas över av en annan röd tomte än jag själv, och nu får ni lita på livets goda och tidens lugn med en vitskäggig tomte istället. GOD JULFRID TILL ER ALLA KOLLEGOR OCH MEDDISKUTERANDE!

          • Hoppas alla märker hur Johan hela tiden försöker förvilla och lura oss.

            Stackars Europa de oskyldigas och moraliskt högtståendes kontinent är inklämt mellan två imperialismer. Putinismen hotar oss från öster och vi som vill ha fred är dess medlöpare.

            Detta är bedrägeri och nonsens.

            Europa är kolonialismens och imperialismens vagga. Det var här plundrarna, massmördarna och slavhandlarna startade sitt eländiga projekt att skapa världsherravälde.
            Även om mycket av mördarmaskinen har flyttat till USA, så är Europa fortfarande en del av det imperialistiska projektet. De som Johan kallar ”VI” är i själva verket imperiets springpojkar.

            ”Putinismen” hotar oss inte alls om inte vi hotar Ryssland, vilket alla som inte är både döva och blinda fattar att vi gör.

            Att försöka sätta stopp för imperiets framprovocerade proxykrig mot Ryssland har inte det minsta med någon påhittad Putinism att göra.

            Johans inlägg är synnerligen konsekvent faktaresistenta och försöker precis som västpropagandan lura i oss att allt beror på Putins personliga ondska. NATO:s militära expansion, som är den helt uppenbara anledningen till Rysslands invasion av Ukraina, nämner han inte med ett ord.

            Låt er inte luras mina vänner. Om vi istället håller oss till tillgängliga fakta så kanske vi till slut kan sätta stopp för imperiet och de krigets profitörer som Johan så ivrigt försvarar.

          • Det enda imperium, som redan förlorat sin framtid, är Putins eget, dessvärre. Anders, Du bör byta väggkalender från 1995 till år 2026 om drygt tio dagar. God helg på Dig! Vi ses då!

          • DENAUCLER, Johan

            Detta är katastrofalt och tragiskt, andra striden börjar när hundratusentals soldater återvänder till samhället, brutna själar som övergår i alkoholism och våld.

  9. Lite om den största demokratin som USA påstås vara.

    ” ”Vilket föregångsland, tänker väl Kristersson och hans gäng som får ståpäls på sina klena armar som aldrig i sitt liv lyft något annat än en oförtjänt hög lön.

    Makten säljer in krigsindustrin för ”vår säkerhets skull”. Som att vapen någonsin åstadkommit något annat än våld, smärta och död.

    Bara i år kommer Sverige ha dunkat in 175 miljarder kronor in i krigsindustrin. Med hjälp av bland annat media manipuleras befolkningen att tro att vi behöver detta skydd, framförallt mot den fasansfulla ryssen.

    Sanningen om vilka som är de egentliga bovarna vi däremot borde skydda oss från, och som därmed skulle spara oss alla dessa miljarder, är förpackad bakom en romantiserad kolonialism och självutnämnda heroiska återspeglingar genom världshistorien. Där finner vi grandiosa USA – one nation under God! Högst motsägelsefullt säger de sig vilja rädda världen, samtidigt som de förstör den. Vilken enastående nation som lyckas göra detta omöjliga!

    Tanken på att landet för de fria skulle vara själva grundbulten i ett annalkande tredje världskrig, och ytterst delaktiga i både proxykrig och folkmord, kan väl inte stämma; det är ryssen vi ska frukta, de som styr Svea Rikes optimistjolle säger ju det till oss?

    USA, med sina 800 militärbaser runt om i världen, är inget utan krig. Hela deras ekonomi är byggd på vapenindustri.

    I flertalet delstater tillverkas det vapen, och det är tydligt för de som vill se bortom ”hotet i öst” att denna krigsindustri behöver existera för att imperiet USA ska kunna fortsatt göra det. Utan det kaos som de orsakar runt om i världen finns ingen identitet kvar i det land som har glömt bort hur en bygger något annat än vapen och förstörelse.

    De har och har haft sina patronfyllda händer i princip vartenda krig som uppstått på denna planet sedan grundandet av deras stat. De har gått in i andra länder och avsatt folkvalda demokratier, mördat ledare och befolkningar – inklusive sin egen ursprungsbefolkning – och haft hela världen som en blodig lekplats.

    På den har de fått rollspela världens hjältar till västs fanatiska entusiasm. Vilket föregångsland, tänker väl Kristersson och hans gäng som får ståpäls på sina klena armar som aldrig i sitt liv lyft något annat än en oförtjänt hög lön.

    USA är bland annat ansvariga för över en miljon mördade människor under sex år i Irak. Under loppet av tre presidenter på 23 år tog de ihjäl 11 miljoner människor i nio olika arabländer för att ”bekämpa terrorism”. En terrorbekämpning som i själva verket var en kallblodig jakt på olja.

    Näst på tur i denna blodiga girighet över andra länders resurser är Venezuela, och jag citerar författaren Eduardo Galeano med ett stycke ur boken Open veins of Latin America: ”Precis som att våra lungor kräver syre, kräver USA:s ekonomi Latinamerikas mineraler.”

    Att USA numer räknas som en autokrati, ett land styrt av en liten elit, talas det för lite om. Denna autokratis krigsgalna ledare, Trump, är just nu Sveriges, och alla andra länder som är del av DCA och Nato, högsta militäriska befälhavare. Verkligen betryggande. Men vi gör väl vad som helst för att skydda oss mot ”öst”?

    https://proletaren.se/artikel/usa-ar-inget-utan-krig/

    • Påminner om andra artiklar i ämnet USA:s krig har dödat mer än 20 miljoner i 37 länder 1945-2015, och miljoner även i andra länder. Varning för enögdhet

      USA har inlett 251 militära interventioner sedan 1991 och 469 sedan 1798.

      Imperiets siffror: USA:s 392 militära interventioner i varje region i världen.

      I hur många krig har USA betalt krigsskadestånd?

      I hur många krig har USA krävts på krigsskadestånd av andra ”västmakter”?
      ——————————————————————————-
      . USA är helt ledande i statskupper/stöd till statskupper i demokratier. Ett urval:
      – 1953 Mossadeq i Iran 1953
      – 1954 Arbenz i Guatemala
      – 1960 USA-stödda mordet på premiärminister Lumumba i Kongo inleder kaoset
      – 1964 Brasilien. . Stöd till uppror mot valde presidenten
      -1965 Dominikanska republiken. Stöd till uppror mot valde presidenten
      – 1965 Sukarno i Indonesien
      – 1973 Allende i Chile
      – 1970 Sihanouk i Kambodja
      – 1983 USA invaderar militärt och störtar den demokratiska Bishopregeringen i Grenada
      – 2002-2019 USA stödjer statskuppsförsök i Venezuela
      – 2014 Aristide kidnappas i Haiti.
      – 2009 Zelaya i Honduras
      – 2013 Stöd till statskupp mot valde Morsi i Egypten
      – 2014 Stöd till statskuppen i Ukraina mot vald president
      -2019 Statskupp i Bolivia.
      -2000-talet Venezuela. Stöd till upprepade försök till statskupp mot presidenterna Chavez och Maduro

      • Av 50 kommentarer till den här artikeln har Johan N 19 st. Av alla mothugg han får besvarar han mycket sällan. Det här innebär att mycket få kommentarer handlar om artikeln. Han tillsammans med några andra reaktionärer dominerar och förstör den här progressiva sidan.

        • ”Putinismen är gangsterkapitalismens och Imperialismens högsta stadium i det 21:a århundradet.” skriver Johan.
          Är etiketten reaktionär rätt benämning på Johan då Karl?
          Passar inte benämningen Trotskist bättre?

  10. Först och främst rör sig denna Johan N med en floskler och slänger ut Marx och Lenin citat som han bara själv hittat på. Han anger aldrig källor. Han har missuppfattat imperialismen som kapitalismens högsta stadium som betyder att det finns inget nytt ekonomiskt system bortom kapitalismen. Han skriver istället imperialismens högsta stadium som Putinism som inte är något ekonomiskt begrepp. I själva verket är imperialismen monopolistisk kapitalism som utvecklas till Statsmonopolistisk kapitalism ( bla därför att de oundvikliga imperialistiska omfördelnings krigen leds inte av Monopolkapitalet utan av Stater). Men imperialismens högsta stadium är Statsmonopolistisk kapitalism som är förstadiet eller tröskeln, farstun eller morgonrodnaden till socialismen. Alltså den Statsmonopolistiska kapitalismen som är den högsta formen av församhälligade produktionsförhållanden som i Kina där monopolföretagen sitter i förarsätet tillsammans med staten som leds av KKP med en grundlag som fastslår att Kina vägleds av Marxismen Leninismen och Maos tänkande. Trots det så är inte Kina socialistiskt idag de är bara på tröskeln till Proletariatets diktatur. Däremot är Kuba socialistiskt dvs Proletariatets Diktatur som också har inskrivet i grundlagen att de vägleds av Kubas kommunistiska parti och Marxismen Leninismen och Fidels tänkande. Partiet sitter i förarsätet med stagnerade produktionsförhållanden på grund av USA:s 60 åriga totala ekonomiska blockad. Men definitionen på en socialistisk stat är inte att man avskaffat mervärdeproduktionen utan att den moderna borgerliga staten är krossad och en socialistisk statsapparat med proletariatet som härskande klass råder. Det är viktigt att minnas när Lenin och Sovjetrepubliken tvingades införa NEP dvs kapitalism på grund av statsbankrutt på grund av inbördeskriget så härskade fortfarande Proletariatets diktatur.

    Johan hatar Lenin och Stalin och har uttryckt visst stöd förTrotsky men för att definieras som Trotskist krävs ju att man har studerat hans meningsskiljaktigheter vilket ju inte Johan har. Jag har tidigare definierat Johan som anti kommunist och den här sidan som socialistisk eller revolutionär vilket kan bli fel om man menar artiklar som publiceras här och kommentarer och slutligen redaktören själv. Jag tror redaktören blir tillräckligt stolt att kallas progressiv men jag tror också han definierar sig som socialist men många artikelförfattare och kommentatorer är definitivt inte socialister.

    • Finns det något som pekar på att Kuba skulle varit en blomstrande ekonomi om inte USA satt sin förtryckande blockad på Kuba?

      Jag tvivlar faktiskt på det.
      Utan blockaden hade det varit bättre men planekonomin och diktaturen är blockerande i sig och motverkar till att locka fram en attraktiv ekonomi som kan prestera.
      Alla socialistiska försök har varit klart produktivt underlägsna. Dock lite beroende på vad det gällt för sektorer.
      Ju mindre hitech desto bättre för en planekonomi.
      Men samhällsekonomin består inte längre av jordbrukare som styr en plog dragen av en oxe.
      Det pågår hela tiden en industriell utveckling som förändrar allt.

      Det går heller inte att börja bygga en produktion med stordrift.
      I grund och botten är det individens förmåga som är den första byggstenen.
      Sedan läggs byggstenarna till och produktionen växer.
      Det är den ”naturliga” utvecklingen.
      Det ligger Ryssland i fatet nu att den ”första byggstenen” inte finns i överflöd på grund av 70 år av socialistisk planekonomi.

      Kina är ett bra exempel, men för att lyckas med bedriften så krävdes att Marknadsekonomi bjöds in för att verka. Där individens kreativitet får större frihet att göra nytta.
      Dock under Statens kontrollerade former.

      Den kinesiska modellen är inte dålig.
      Den har faktiskt utmanat Kapitalismen med ett resultat som fått den förut så bland ekonomer så respekterade Västerländska Imperialismen att långsamt falla sönder att både dess kapital, vapen och tekniker inte längre är en ändlös framgångssaga utan slut.

  11. Men arbetarklass börja med att studera ämnet innan du uttalar dig och tänk sedan efter. Sovjetrepubliken hade en gigantisk ekonomisk utveckling från 1928 till 1941. Under 1930-talet växte produktionen i Sovjetunionen i en takt som aldrig tidigare skådats mänsklighetens historia. Landets industriproduktion femdubblades nästan på åtta år. I början på 1930 var antalet traktorer i Sovjetunionen 34.900. År 1938 var de 483.500. Traktorerna nästan fjortondubblades på åtta år! Under samma period ökade skördetröskorna från 1.700 till 153.500 och tröskverk från 4.300 till 130.800. Nordkorea hade också en rekordhög planerad utveckling under 60-70 talet. Även Albanien och Kina som nu är världsledande. Redaktören har ju publicerat mängder med positiv statistik från de socialistiska länderna men du är ju tydligen tondöv. Idag publicerades en artikel från Indien där kommunisterna utrotat extrem fattigdom samtidigt som kapitalismen ständigt skapar extrem fattigdom. Det har överhuvudtaget publicerats flera färska artiklar om de imperialistiska roffarländerna med mängder av hemlösa och enormt stora grupper utanförskapsmänniskor i gigantiska kåkstäder. Allt stavas KAPITALISM, vet hut och skäms arbetarklass. Att prata om fattigdom i Kuba utan att nämna blockaden är som att prata om folkmordet i Gaza utan att nämna Israel. Jag har för länge sedan uppmanat dig att gå in på SvenskKubanskas hemsida och läsa om den totala blockaden men det har du skitit i och har sen mage att sprida din dynga. Jag blir så förbannad då du sprider värre dynga än J D. Föreställ dig att du skulle bli totalt blockerad från all handel och konsumtion i resten av ditt liv och jag då påpekar att du är ju så improduktiv att det gör ingen större skillnad.

KOMMENTERA

Please enter your comment!
Please enter your name here