En kedja av korruption: Hur de vita hjälmarna äventyrade OPCW-utredningar i Syrien

5
1440

I kvälls-serien ”Aktuella artiklar för ett år sedan” återpubliceras denna artikel som är aktuell i högsta grad.
Denna artikel har skrivits av Aaron Maté , The Grayzone, och publicerad 9 september 2022. Originalartikeln från The Grayzone finns här:

Korruptionskedja: hur de vita hjälmarna äventyrade OPCW-utredningar i Syrien – The Grayzone

Vi har här publicerat flera artiklar i frågan. Länkar till dessa finns efter artikeln.
_______________________________________________________________________

En kedja av korruption: Hur de vita hjälmarna äventyrade OPCW-utredningar i Syrien

Genom att värva sekteristiska rebellallierade och finansiera Vita hjälmarna för att utföra tester med kemiska vapen i Syrien, slutade OPCW med att överge sin opartiskhet och bryta mot sina grundläggande regler för bevisinsamling.

Innan Organisationen för förbud mot kemiska vapen (OPCW) hamnade i träsket av en internationell mörkläggningsskandal, uppnådde testerna i april 2018 av en påstådd gasattack i den syriska staden Douma en milstolpe. Efter en rad anklagelser om användning av kemiska vapen i Syrien, markerade Douma första gången som ett OPCW-faktauppdrag (FFM) var på plats för att genomföra sin egen utredning.

Douma var inte OPCW:s första försök. Fyra år tidigare, i maj 2014, skickade OPCW ett team till staden Kafr Zita. Liksom i Douma hade organisationen i uppdrag att undersöka rebellgenererade påståenden om en giftbombning av den syriska armén. Men till skillnad från i Douma nådde OPCW aldrig sin destination. Efter att en vägbomb träffade OPCW:s konvoj med fyra fordon, öppnade beväpnade rebeller eld och kidnappade inspektörerna.

Attacken visade sig dödlig. OPCW övergav inte bara Kafr Zita-uppdraget, utan alla andra utplaceringar på marken i Syrien framöver. Det var inte förrän de syriska och ryska arméerna återtog kontrollen över Douma, i april 2018 – och efter ytterligare en våldsam attack, denna gång mot ett FN-säkerhetsteam – som OPCW återvände.

Fyraårsperioden mellan Kafr Zita och Douma satte dock inte stopp för OPCW:s utredningar om Syrien. OPCV skickade inte längre sin egen personal till krigszonen och outsourcade, med andra ord sina uppgifter till grupper som fortfarande kunde verka där. De flesta av dessa uppdrag involverade påstådda kemiska attacker på rebellkontrollerat territorium, där den syriska regeringen alltid var den anklagade förövaren. I sådana fall var en av OPCW:s främsta och nya ombud en grupp känd som White Helmets.

Som OPCW-partner utförde White Helmets många av de normala uppgifterna för forskare. Medlemmar av White Helmets identifierade platser för provtagning; samlade in och märkte proverna; samlade video- och fotobevis; och i vissa fall valt ut vittnen för förhör. De reste sedan till den närliggande turkiska gränsen och överlämnade material till OPCW-personal som arbetade från hotell. Vissa medlemmar av White Helmets hävdade till och med att de var offer eller vittnen till kemiska attacker och gav sitt vittnesmål.

När OPCW tog till sig ”Hjälmarna” pekade OPCW på gruppens anspråk på att vara en neutral organisation som utför räddningsuppdrag och annat livräddande arbete. Men från organisationens grundande utomlands till dess verksamhet på det syriska slagfältet var verkligheten en helt annan. Långt ifrån att vara opartiska var de vita hjälmarna allierade till – och finansierade av – deltagare i det smutsiga kriget i Syrien. Och i OPCW-utredningarna, där ”hjälmarna” deltog, formade denna översatta intressekonflikt resultatet till deras fördel.

OPCW samarbetar med ”Hjälmarna”, de ”dolda soldaterna” i Syriens sekteristiska uppror

De vita hjälmarna etablerades i Turkiet av den nu avlidne James Le Mesurier, en brittisk militärveteran, och hans dåvarande arbetsgivare, den västerländska underrättelseentreprenören Analys, Research, and Knowledge, eller ARK. Med finansiering från de amerikanska och brittiska utrikesdepartementen byggde ARK varumärket ”White Helmets” och tillhandahöll utbildning och utrustning, enligt en rapport från 2019 i The Intercept. USA:s och Storbritanniens regeringar har finansierat White Helmets med 70 miljoner dollar sedan 2014. Miljontals fler har strömmat in till Natos och Gulf-allierades kassakistor.

Under samma period har filmmaterial och mediabevakning av ”hjälmarna” – inklusive en Oscar-belönad dokumentär – använts för att slå upp västerländskt stöd till samma delstaters hemliga militärkampanj på flera miljarder dollar för att störta den syriska regeringen. Ledare inom ”hjälmarna” har till och med lobbat för direkt västerländsk militär intervention på rebellernas sida.

Inuti Syrien har ”hjälmarna” samarbetat med rebellmiliser och opererat uteslutande på territorium under deras kontroll. Medlemmar av ”hjälmarna” firade Al-Qaidas erövring av Idlib-provinsen 2015, deltog öppet i avrättningar utförda av militanter och poserade praktfullt med lik av syriska soldater. 2016 sa en inflytelserik al-Qaida-präst att gruppen ”inte skiljer sig” från Syriens ”mujahedin”. Året därpå berömde en hög ledare för Al-Qaida i Syrien de vita hjälmarna som ”dolda soldater”. Under 2018 samarbetade White Helmets med den turkiska militärens etniska rensningsoperation i Afrin, en stad i norra Syrien med kurdisk majoritet, vilket väckte lokal upprördhet.

Foton: Vänster: En medlem av White Helmets firar Al Qaidas tillfångatagande av Idlib, mars 2015. Höger: White Helmets assisterar en avrättning av rebeller i Haritan, maj 2015.

De vita hjälmarnas band till terroristerna har till och med gjort några av deras statliga stödjare oroliga. 2018 blev Nederländerna den första regeringen att stoppa finansieringen av Vita hjälmarna, med hänvisning till otillräcklig tillsyn och ”faran” för att pengar hamnar ”i händerna på väpnade grupper”, inklusive Al Qaida. Året därpå dog Le Mesurier, grundaren av Vita hjälmarna, i ett uppenbart självmord, dagar efter att han erkände att han plockat in donatorpengar och försökt dölja dem.

Vita hjälmarna och deras anhängare har beskrivit gruppens rebellband som en avvikelse, en nödvändig kompromiss för att rädda liv i områden under syrisk-ryska bombardement, och till och med som ”rysk desinformation”. Men för OPCW skapade enbart White Helmets utländska sponsring en intressekonflikt som har undgått omfattande granskning.

I samarbete med Vita hjälmarna anlitade OPCW alltså en statsstödd grupp som beväpnade regeringsfientliga rebeller, vilket gjorde dem till kombattanter i Syrienkonflikten. Samma stater anklagade den syriska regeringen för kemiska attacker samtidigt som de finansierade Vita hjälmarna. De vita hjälmarna fick i sin tur i uppdrag att validera dessa påståenden för OPCW – i vissa fall påståenden som deras egna medlemmar ursprungligen hade spridit sig.

Arrangemanget mellan OPCW och de Vita hjälmarna kan jämföras med att OPCW lämnar över sitt arbete till externa organisationer, grundade och finansierade av den syriska regeringens allierade, Ryssland och Iran, för att hjälpa till att utreda påstådda kemiska attacker som skylls på rebellernas fiender.

Att samarbeta med de Vita hjälmarna krävde inte bara att OPCW övergav sin opartiskhet, utan också att ignorera sina mest grundläggande standarder för att samla in och analysera bevis.

OPCW trotsar sina egna regler för vårdnadskedjan

På avstånd kan OPCW:s värvning av Vita hjälmarna ses som en praktisk lösning på det farliga säkerhetsklimatet i Syrien. Rätt utbildad kunde en grupp med fria tyglar att röra sig genom rebellkontrollerat territorium, utan rädsla för attack, teoretiskt sett utföra det arbete som OPCW-inspektörer inte längre kunde göra efter den våldsamma kidnappningen i Kafr Zita.

Men denna uppenbara lösning bröt mot OPCW:s kärnprotokoll för testning av kemiska vapen. För att säkerställa fullt förtroende för integriteten hos prover som samlats in för kemisk analys, kräver OPCW fysisk bevisinsamling för att strikt säkerställa ”chain of custody”. Det innebär att OPCW-inspektörer måste ha full kontroll över prover, från det att de samlas in på platsen för en påstådd kemisk attack, tills de levereras till internationella kriminaltekniska laboratorier för analys.

OPCW:s dokumenterade rutiner är otvetydiga om detta. Om ett ”prov inte var i OPCW-förvar” någon gång under ett uppdrag, säger OPCW:s policy, ”det kommer inte att accepteras för OPCW-verifieringsändamål.” OPCW:s krav på vårdnadskedjan är så strikta att alla inspektörer som ”inte specifikt har tilldelats bevisrelaterade uppgifter” inte tillåts ”hantera någon del som är associerad med en undersökningsplats.”

Om ett ”prov inte var under OPCW-förvar”, säger OPCW-policyn, ”kommer det inte att accepteras för OPCW-verifieringsändamål.” (QDOC/LAB/WI/OSA3)

I de tidiga operationerna i Syrien följde OPCW dessa normer. När västerländska och israeliska tjänstemän började anklaga den syriska regeringen för att använda kemiska vapen – ett påstått brott mot president Obamas så kallade ”röda linje” – lade OPCW en egen röd linje. ”OPCW skulle aldrig bli involverad i att testa prover som våra egna inspektörer inte samlar in på fältet, eftersom vi måste upprätthålla en kedja av förvaring av prover från fältet till laboratoriet för att säkerställa deras integritet”, sa OPCW:s talesperson Michael Luhan i april 2013.

”Vi [OPCW] sågs verkligen som de enda som kunde gå in där med vårdnadskedjan och med den integriteten och få sanna fakta som kunde stå emot granskning på större arenor”, konstaterade Scott Cairns, OPCW-teamledaren för OPCW/FN-utredningen av Ghouta sarin-attacken i Syrien 2013, samma år.

Följaktligen avvisade OPCW:s första faktainsamlingsuppdrag (FFMs) i Syrien prover som OPCW-inspektörerna inte själva hade samlat in. I en rapport från december 2014 om flera påstådda incidenter, inklusive Kafr Zita, noterade teamledaren Malik Ellahi att vissa prover ”inte kunde accepteras på grund av problem med vårdnadskedjan.”

Oavbruten spårbarhetskedja är därför standarden för integriteten i OPCW-utredningar. När OPCW lade ut sina bevisinsamlingsuppgifter i Syrien till tredje part, med början 2015, övergav man detta grundläggande protokoll. Prover som tidigare diskvalificerades var nu välkomna.

OPCW:s nya provsamlare inkluderade White Helmets.

OPCW använder de militantallierade White Helmets som det syriska fältteamet

En rapport från oktober 2015 om flera påstådda incidenter med kemiska vapen i Syrien introducerade de vita hjälmarna till OPCW-fältet.

Rapporten noterade ”många hänvisningar till det syriska civila försvaret (SCD)” – White Helmets officiella namn. Uppenbarligen för att intyga Vita hjälmarnas trovärdighet, återgav OPCW ett citat från gruppens hemsida, där de hävdar att de ”agerar neutralt, opartiskt”, som ”humanitärer”.

Utöver att besöka White Helmets hemsida finns det inget som tyder på att OPCW genomfört ytterligare undersökningar av organisationen, eller tagit upp några farhågor om det nya västfinansierade, rebellallierade fältteamet.

När det gällde att hantera potentiella bevis från prover som samlats in av White Helmets och andra utomstående grupper, försökte OPCW initialt framställa ett försiktigt tillvägagångssätt. Rapporten hävdade att bevis från externt insamlade prover skulle behandlas som ”tertiära”, bara för att användas som ”understödjande bevis”.

Eftersom det inte fanns någon förvarskedja hade teamet ingen garanti för att proverna inte hade kontaminerats (av misstag eller avsiktligt) innan de överlämnades till OPCW:s utredare.

2015 års rapport verkade erkänna denna punkt:

”hela spårbarhetskedjan kunde inte verifieras, och därmed kunde möjligheten för korskontaminering inte uteslutas. Även om sådana prover skulle anses vara primära bevis under optimala omständigheter, med tanke på de beskrivna begränsningarna, betraktade FFM därför proverna som tertiära bevis. Resultaten av sådana analyser behandlades därför mer som stödjande information än av betydande bevisvärde.”

Men även genom att behandla sådana ”tertiära” bevis som ”understödjande bevis” förvrängde OPCW sin egen definition.

Enligt OPCW-protokollet definieras tertiärt bevis som ”bevis som fortfarande utvecklas som en analytisk förmåga” och som ”endast är en användbar spaningsindikator”, som att identifiera potentiella platser av intresse – ”eller kan vara potentiellt tvetydiga.” Ingenstans beskrivs det som potentiellt ”stödjande information”. Detta till synes försiktiga tillvägagångssätt är också baserat på en felaktig premiss: att de vita hjälmarna kunde litas på, att de inte hade manipulerat eller gett falska prover i första hand.

När det gällde att överge OPCW:s engagemang för förvarskedjan i Syrien skulle kategorin ”tertiär” visa sig bara vara ett första steg. Med tiden skulle alla spår av skepsis mot integriteten hos de vita hjälmarnas tester försvinna.

OPCW uppgraderar White Helmets ”Chemical Sample Unit”

2017 gav OPCW de Vita hjälmarna och materialet som de samlade in en fullständig uppgradering. FFM-rapporter hänvisar nu till Vita hjälmar som ”Chemical Test Unit”. Även om ingen kedja av förvar hade fastställts, behandlades plötsligt proverna från White Helmets som primära bevis.

I april 2017 anklagade rebeller i den Al-Qaida-kontrollerade staden Khan Shaykhoun den syriska regeringen för att ha släppt en sarin-fylld bomb och dödat över 80 människor. The White Helmets hjälpte till att sprida påståendet genom att släppa bilder på offer som påstås lida av exponering för nervgift. Inom några dagar stödde USA rebellernas påståenden och inledde luftangrepp mot Syrien.

I kölvattnet av den amerikanska bombningen utredde OPCW händelsen från grannlandet Turkiet. Inne i Syrien samlade medlemmar av ”Hjälmarna” in påstådda bevis och förde dem över gränsen. Enligt BBC:s Chloe Hadjimatheou, en journalist med band till brittiskstödda underrättelseagenter och rebeller i Syrien, arbetade White Helmets grundare James Le Mesurier med gruppen och hjälpte till att välja ut vittnen.

OPCW:s FFM-rapport från juni 2017 om incidenten stödde effektivt den uttalade förevändningen för amerikanska flygangrepp genom att dra slutsatsen att sarin ”användes som ett vapen” i Khan Shaykhun. Detta fynd, uppgav OPCW, var baserat på faktorer som ”analys av miljöprover”.

Samtidigt erkände rapporten dock att ”hela spårbarhetskedjan” för dessa prover ”inte kunde verifieras kategoriskt”. För de miljömässiga och biologiska proverna, som togs på platsen för den påstådda attacken och analyserades av OPCW:s utsedda laboratorier, stod det i rapporten: ”Alla prover togs av SCD:s kemiska provtagningsenhet [White Helmets].”

Utan förklaring fick insamlade prover, tagna av White Helmets för OPCW i Khan Shaykhun, full bevisstatus. Efterföljande rapporter behandlade inte insamlade prover gjorda av ”hjälmarna” annorlunda än om de hade samlats in av organisationens egna inspektörer.

I en rapport från maj 2018 om en påstådd kemisk attack i Saraqib tre månader tidigare, noterade OPCW återigen att ”alla prover hade tagits av SCD [Vita hjälmar]”. Dessa prover spelade en avgörande roll i rapportens slutsats. OPCW stödde påståendet som spridits av rebeller och förklarade att klor ”förmodligen användes som ett kemiskt vapen”, i Saraqib.

De faktorer som ligger till grund för den slutsatsen, enligt rapporten, inkluderade en ”analys av miljöprover … som visar den ovanliga förekomsten av klor i den lokala miljön.

Borta, återigen, var inte bara det grundläggande OPCW-protokollet som skulle ha dömt dessa prover oacceptabla. Knepet att nedgradera dem till ”tertiär” eller ”stödjande information” förkastades också.

OPCW förlitar sig på vittnen från White Helmets, inte bevis

Som OPCW:s ställföreträdare utökades White Helmets uppgifter bortom att samla in kemiska prover.

OPCW förlitade sig på vittnen som ofta tillhandahölls av White Helmets, eller som själva var White Helmet-medlemmar. Många rapporter hade en standardvarning som säger:

”Som med andra anklagelser som undersökts av FFM, kunde teamet inte besöka en säker plats omedelbart efter den påstådda incidenten. Teamet förlitade sig därför på vittnesmål från intervjupersoner, prover som gjorts tillgängliga av intervjupersonerna och begränsade sjukhusregister.”

Ursprungliga sjukhusjournaler var inte bara begränsade, utan i många fall otillgängliga. Detta innebar att resultaten av undersökningar fastställdes av prover från White Helmets; om de vita hjälmarnas vittnesbörd; vittnesmål från andra påstådda vittnen också tillhandahållna av White Helmets eller andra tredje parter.

Förhör med påstådda vittnen var i själva verket centrala i flera utredningar där inga prover lämnades. I Idlib-provinsen, som fångades av Al Qaida i maj 2015 och därför utom räckhåll för OPCW-inspektörer, visade flera undersökningar inga biologiska eller miljömässiga prover alls. OPCW:s rapport om dessa incidenter noterade deras uppenbara luckor:

”Men lagets oförmåga att besöka platsen på grund av betydande säkerhetsproblem skapade flera avvikelser från idealet. Teamet kunde alltså varken identifiera sina egna vittnen eller ta sitt eget prov.”

Tillsammans med bevisinsamlingen var den viktigaste utredningspelaren vittnesuppgifter – nu i många fall den enda beviskällan för de påstådda attackerna – även i externa händer. Och det visade sig.

I en utredning av en påstådd kemisk attack i Saraqib i maj 2018, i Idlib-provinsen, som påstås ha orsakat cirka 70 offer, intervjuades sex personer. Fem av dem var ”first responders”, – troligen Vita hjälmar – och den sjätte en medlem av lokal media. OPCW noterade att ingen av de sex befann sig i Saraqib ”under incidenten”, utan i den närliggande staden Sarmin. Rapporten noterade också att vittnesmålet inte var ”första hand” och att det ”inte kunde korskontrollera denna information från olika källor som medicinsk personal, offer, offer och direkta vittnen.” Dessutom ”samlades eller mottogs” inga biomedicinska och miljömässiga prover.

Saraqib-utredningen förlitade sig därför helt på vittnesmål från sex personer vars uttalanden inte kunde verifieras och vars opartiskhet inte kunde säkerställas.

Icke desto mindre var OPCW:s övergripande slutsats från ”utredningen” av dessa händelser i Idlib att:

”Det kan därför dras slutsatsen att bevisen som mottogs genom intervjuprocessen gav teamet en rimlig grad av förtroende för att en kemikalie hade påverkat människor på olika platser i Idlib Governorate.”

OPCW bedömer de vita hjälmarnas ”konsekventa” berättelser trovärdiga, trots noll bekräftelse

Trots att de förlitade sig så mycket på vittnesmålen från White Helmets och andra påstådda vittnen, tog OPCW en slapp inställning för att bedöma deras trovärdighet. I flera rapporter antog OPCW att eftersom de fick en konsekvent redogörelse från olika intervjuare, måste deras samlade berättelse ha varit tillförlitlig. Som en rapport uttryckte det:

”Intervjupersoner gav en konsekvent redogörelse för händelsen, de rapporterade medicinska tecknen och symtomen och sättet på vilket prover samlades in. FFM kunde vid tillfället placera vittnen på platsen och relatera deras medicinska bedömning. Baserat på dessa faktorer fastställde FFM att minst 16 personer visade symtom associerade med exponering för en acetylkolinesterashämmare [nervgift]”.

Samma argument användes i flera rapporter och ersatte endast antalet dödsfall och kemikalien som offren påstås ha utsatts för. Konsistensen i berättelserna är knappast förvånande, med tanke på hur många vittnen och provsamlare som alla kom från en organisation: The White Helmets.

En av de mest talande ”konsekvenserna” mellan vittnesmål kommer från en påstådd sarinattack i mars 2015 vid Ltamenah, där vittnen rapporterade att de såg vad som verkar vara ett osannolikt scenario. Enligt rapporten:

”Ett vittne som inspekterade den första kratern beskrev den som cirka 1,5 meter i diameter och en meter djup. Inuti fanns en bubblande vätska och metallfragment. Ett annat vittne som såg kratern första dagen beskrev en bubblande vätska som såg ut som vatten. Dagar senare sågs samma krater med en svart bubblande vätska”.

Tanken att sarin – en kemikalie med en kokpunkt högre än vatten – skulle förbli bubblande i dagar i porös jord är lika svår att förstå som att hälla kokande vatten i jorden och förvänta sig att det fortfarande bubblar minuter, än mindre dagar senare. Men på något sätt såg världens bästa kemiska vakthund ingen anledning till skepsis.

Med många FFM-utredningar som inte förlitar sig på något annat än vittnesutsagor, där många av intervjupersonerna är medlemmar av de rebellallierade White Helmets – borde det ha varit viktigt att bekräfta trovärdigheten i sådana vittnesmål. I Syrien ägde detta aldrig rum av någon oförklarlig anledning. Istället, för att validera vittnesutsagor, ersatte OPCW-utredarna ”bekräftelse” med ”konsekvens” och hoppades förmodligen att ingen skulle märka det.

Genom att rekrytera Vita hjälmarna som utredare på plats hoppades OPCW tydligen också att ingen skulle lägga märke till gruppens rebellband och utländska sponsorer.

Därmed övergav OPCW sitt uttalade engagemang för opartiskhet och gav sitt mandat åt ena sidan i proxykriget i Syrien – just de element som hade attackerat deras inspektörer i maj 2014.

Och genom att presentera de Vita hjälmarna som neutrala, objektiva partners, gav OPCW gruppens rebellallierade och utländska sponsorer en kanal för att påverka utredningar som är avgörande för målen för deras decennielånga krig för att störta den syriska regeringen. Anklagelser om att Syrien har använt kemiska vapen mot sitt eget folk har använts för att rättfärdiga fortsatt proxykrigföring, sanktioner och, under två år i rad, USA-ledda militära flygangrepp.

I den mest kontroversiella av sådana incidenter, den påstådda kemiska attacken i Douma, i april 2018, kunde OPCW skicka sina egna inspektörer till platsen. Men som den andra delen av denna rapport kommer att visa, äventyrade de ständigt närvarande Vita hjälmarna OPCW:s utredning.

Några andra artiklar om detta.

OPCW förfalskade rapporter för att skylla på Syriens regering i stället för Väst-stödda jihadister!

* Caitlin Johnstone redovisar mer i detalj OPCW:s falsarium. Caitlin Johnstone.

* Kompletterande information finns från ett dokument från Courage Courage.

* Här uttalande om de två gascylindrarna från Courage. Courage: 20190227-Engineering-assessment-of-two-cylinders-observed-at-the-Douma-incident

* Ytterligare en intressant rapport. Syria: OPCW Whistleblowers Confirm What We Already Knew. The OPCW Suppressed Evidence Regarding alleged Chemical Weapons Attack.

OPCW har manipulerat uppgifter om gasattacken i Douma. 31/5 2019.
Gasattacken i Douma i Syrien våren 2018 var arrangerad säger ledande USA-expert.
Vad är och vad gjorde OCPW? Är OPCW jävig?
USA-skandal hos OPCW – mottagare av Nobels fredspris 2013.
“Gasattacken i Douma” – lögner för ett krig.
Inte heller OPCW menar att Syriens regering orsakat gasattack.
OPCW rapport kvaddar uppgifterna från Vita hjälmarna, USA & Co om nervgasattack i Duoma, Syrien.
Falsk rapport om gasolyckan i Khan Sheikhoun av läkare från UOSSM som utbildar White Helmets
Tidigare och kommande (?) gasattacker (av terrorister) i Syrien
Svensk expert slår hål på Frankrikes rapport om gasolyckan
Framstående USA-expert:Skedde verkligen en gasattack i Syrien som beskrivits?
Håller USA:s bevis för att Syrien stod bakom giftgasangrepp i Khan Shaykhoun?
Medietystnad när Trumps bevis för gasattacken i Syrien sågas
Rebellerna utförde gasattacken i Ghouta – indikation från FN:s inspektörer
Väst hindrar FN att undersöka gasincidenten i Syrien
Varning till president Trump från säkerhetsexperter i USA
Vem orsakade gasattacken i Syrien?
Storbritanniens ambassadör – Syrien orsakade inte gasattacken
Har Pentagon tränat terrorister i användning av kemiska vapen?
IS och al-Qaida firar USA:s attack och går till angrepp i Syrien
Rapporten om gasattack kom innan Syrien bombade terroristers gaslager
Kemgasattacken i Syrien och journalistikens kollaps
Syrien bombade terroristfabrik för kemiska vapen i Idlib, har tidigare informerat FN om terroristers kemiska vapen
Gasattack? De vanliga lögnerna mot Syrien före fredsmöte?
Seymour Hersh: Obama stoppade Syrien-anfall pga. bevis om att rebellerna utförde gasattacken i Ghouta, Damaskus
Hur Turkiet planerade gasattacken i Syrien med USA:s hjälp
Syriens rebeller planerar ny gasattack
Hersh: Obama stoppade Syrienanfall pga bevis om att rebellerna utförde gasattacken i Ghouta
FN-rapporten om gasattacken i Syrien håller inte.

Föregående artikelLARM!?
Nästa artikelBiden-fasen” av Ukrainakriget börjar
Global Politics
Globalpolitics.se är en partipolitiskt obunden, vänsterorienterad och oberoende analyserande debatt- och nyhetstidning med inslag av undersökande journalistik.

5 KOMMENTARER

  1. Visst är det så, och de som är det minsta intresserad av crosschecking av info, förstår snabbt att det är så det förhåller sig. Konstant proxy fr livsförstörarna, för att sökljuset inte ska landa på dom. De har ju dessutom en outsinlig krigskassa (sin privat och falskmyntarinrättning ”federl reserve”) som buffert;, betald o klarr via främst naiva, rättrådiga och välvilliga amerikaner som ser det som sin..plikt att betala den federala ”skatten”, olaglig som den är enl Konstitutionen.
    ”vita hjälmarna”, hehe

  2. Ryssland presenterar bevis om USAs biologiska vapen i ukraina till Geneve Konventionen

    ”The Russian Defense Ministry has presented evidence of US military-biological activity in Ukraine to member states of the Biological Weapons Convention in Geneva, head of the Radiation, Chemical and Biological Defense of the Russian Armed Forces, Lt. Gen. Igor Kirillov, said.
    The ministry’s representative said that member states’ delegations did not question the authenticity of the documents they were presented as proof of the US’ and Ukraine’s violation of articles I and IV of the Convention.

    Russia raised 20 questions regarding the illegal activities of Kiev and Washington that violate the provisions of the Convention with the BWC member states, Kirillov said. Among them are questions regarding the choice of pathogens for studies, which often included ones that have never been discovered in Ukraine.”

    https://sputniknews.com/20220919/russian-defense-ministry-in-geneva-presents-evidence-of-us-military-biological-activity-in-ukraine-1100967042.html

KOMMENTERA

Please enter your comment!
Please enter your name here