Fel att ett kinesiskt bolag bygger en ny tunnelbana i Stockholm? Bättre med ett dyrare bolag från annat land?

25
2127
Bild från Stockholms tunnelbana. Wikipedia.

Medier, som DN rapporterade i början av oktober ”17 nya tunnelbanestationer och tre mil nya spår planeras i den största utbyggnaden av tunnelbanan sedan 60-talet. Kinesiska China Railway Tunnel Group har vunnit en av de första upphandlingarna i det väldiga byggprojektet – och bygget av de nya tunnlarna ska börja snart.
Företaget är ett världsledande företag inom detta område.

”Så fort alla planer vunnit laga kraft så börjar byggandet, säger trafikregionrådet Kristoffer Tamsons (M)”. Kinesiskt bolag vinner upphandling i Stockholms tunnelbana.

God Morgon Världen har 13/10 ett inslag på detta på 11 minuter om detta. Endast kritisk synpunkter presenterades. Inte någon sa att det kan vara rätt att lägsta/bästa anbudet vann, vilket är grundläggande i regler för upphandling.

Sveriges Radio: Upprörda känslor när kinesiskt bolag gräver ny tunnelbana.

Invändningar i Sveriges Radios program:

Jag lyssnade på inslaget under suboptimala förhållanden och uppsnappade kritiska synpunkter som återges nedan:

* Alltför lågt anbud.

* ”Ej konkurrens på lika villkor”. (Utvecklas inte)

* Naivitet mot Kina (Mats Persson, Liberalerna). (Utvecklas inte).

* Statsägt/stort statligt inflytande. (Utvecklas inte). Många företag i Sverige har varit statsägda, och en hel företag i andra länder är statsägda.
Varför får inte ett statsägt företag vinna ett anbud med lägre priser.

* Vi lyder under upphandlingslagar säger ansvarig vid Stockholms stad.

* Säkerhetsaspekterna (Mats Persson). Vilka ambitioner har Kina? (Utvecklas inte).

* Lysekil nämndes, men dess relevans för denna upphandling framkom inte.

* Säkerhetsaspekter vägledande.

* Tre säkerhetstunnlar ska byggas. Representant för Stockholms stad ser inga säkerhetsaspekter.

* Nya Sidenvägen, BRI nämndes i kritiska ordalag. Här finns en strategi för etablering i flera länder. Dålig beredskap i Sverige. Tyskland har hårdare regler. (Hur se på den brutala krigarstaten USA:s investeringar i olika länder. Kina har inte varit i krig efter ett begränsat krig 1979.

Nya Sidenvägen

* I Sveriges nya Kina-strategi nämns att man ska ställa högre krav på Kina då det gäller klimat. Kanske befogat, men hur gör man med USA?, som har betydligt större utsläpp per invånare?

Kommentar: Som rapporterats i flera artiklar sedan mer än ett år tillbaka sker en omfattande kritik, och åtminstone en smutskastning av Kina. Lyssna gärna på hela inslaget i Sverige Radio, och kom med synpunkter.

Relaterat.
Lögner om Xinjiang och Kina.
Kina 70 år – vad har hänt?
Nyliberalismen har mött sitt motstycke, Kina.



Politik

Föregående artikelMorgontopp på blogg
Nästa artikelHur resonerar egentligen ledande klimatskeptiker?
Anders Romelsjö (red)
Anders Romelsjö är redaktören för Global Politics. Han drev tidigare under sex år bloggen Jinge.se som nu främst är ett arkiv med tusentals artiklar. Aktivist i den antiimperialistiska rörelsen på 1970-talet. Han har en bakgrund som läkare och professor med inriktning på forskning om alkohol, droger och folkhälsa.

25 KOMMENTARER

  1. Man oroas över säkerhetsaspekten i att låta Kinesiska företag verka i Sverige. Det är trams, vill påpeka att tunnelbanan och pendeltågen i Stockholms driv på entreprenad av, just ett Kinesiskt företag. Nu gäller det här kontraktet drivandet av tre stycken arbetstunnlar INTE säkerhetstunnlar, alltså sådana tunnlar som går från markplan till själva spårtunnlarna. Det är alltså en liten del av själva bygget.

    Belt and Road är ett sätt att snabba upp förbindelserna för varor och handel mellan Kina och EU. Det är dessutom en säkerhetsåtgärd för att säkra handel över land i händelse av flottblockader.

    Kinesiska företags ambition är att tjäna pengar precis som alla andra företag i väst.
    Men man har inget mot att amerikansk beväpnad säkerhetspersonal ska sköta kontrollen på Arlanda för resenärer till USA. Nu vet jag inte om det är igång eller om det stoppats. Men tänk om Kina skulle föreslå något sådant?

  2. Varför bygger vi inte själva?
    Det handlar ju om de åtråvärda arbetstillfällena som vi behöver. Fortsätter det så här kommer vi att helt glömma bort hur man gör när man bygger.

    • Tack, du sa precis det jag tänkte säga. Progressiva samhällen tappar tyvärr lätt förankringen med verkligheten. Målen blir viktigare än vägen. Det kommer absolut gå bättre för det stora landet Polen som ser vägen före målet.

    • Vi bygger snart ingenting själva, de flesta byggarbetsplatser är fulla av polacker, balter och andra från låglöneländer. Och eftersom vi är medlem i EU så styrs lagstiftningen om upphandlingar därifrån. I och med medlemskapet i EU har vi avsagt oss mycket av nationellt beslutsfattande till andra överstatliga organ. Första steget i detta är att lämna EU. Vi har klarat av att stå på egna ben förr och kan göra det igen, om vi vill.

    • Kaolina Anledningen till att vi inte bygger här, Sverige är ganska bra på att spränga tunnlar, är att myndigheterna är skyldiga att ta lägsta anbud, och Kina ligger så långt före tekniskt och i effektivitet att dom kan lämna lägsta anbud. Logiskt skulle det ha gått till ett svenskt företag för högre pris och skapat jobb, men så fungerar det inte i det bakom-flötet-landet Sverige längre. Vi delar ut bidrag istället.

  3. Inget av bankirvampyr ägt bolag vann anbudet. Så är det problematiskt. I alla fall enligt den national ekonomi som lärs ut av neocons. Det vi vet är att Kina är världsledande i detta. Levererar i tid. Håller sig inom budget till skillnad från bankirvampyrens bolag. Och vad gäller klimat så har Kina gjort mer i att bygga en grön ekonomi/miljövänligt samhäll än hela EU. I brist på argument så kommer någon att säga att Kina stödjer inte ISIS koalitionen ledd av USA 🙂

    • Intressant nog, tidigare var det Sverige som var erkänt världsledande i tunnelbygge. Vi talar om kraftstationerna och gruvorna.

  4. Jag har inte hört något om att Kina har säkerhetsfolk på utrikes flygplatser, däremot att kinesisk polis sampatrullerar med lokal polis i några europeiska länder. Kroatien och Italien om jag minns rätt, det kan vara på flera ställen. Antal att det rör sig om ställen där kinesiska turister flockas. Kanske skulle behövas i Stockholm också.

    Vad kan hända om kineserna bygger tunnlar i Stockholm? Att några skumma små orientaler smyger omkring och tjuvlyssnar på vad folk säger i tunnelbanan? Med tanke på att de flesta håller mun och glor i sina mobiler är det väl inte mycket att spionera på antar jag. Möjligen kan de kolla vad för telefoner folk har, och verkar det vara dåliga apparater kan de ju smyga fram och erbjuda senaste Huawei eller Xiaomei till rekordlågt vänskapspris. – Kan kineserna borra i berg bättre än svenskarna, som ju borde vara experter på att ta hål på granit, är det ju inget annat än en spark i baken för de svenska företagen att skärpa sig!

    De här pinsamheterna om Kina är just … pinsamma.

  5. Det är i så fall ett större säkerhetshot mot Sverige att samarbeta med NATO och dess organisationer. Skall vi verkligen vara självständiga måste det upphöra samt att vi lämnar EU och FN.

  6. Ja men det är ju KIIIINA, som bygger. Hur detta skulle påverka säkerheten? De övervakningskameror som man nu tycker att Sverige ska inköpa från borgerligt håll men har bör de inte ha igenkänningsprogram också som man gör så stort väsen av att de kinesiska har. Bör de som förespråkar hårdare tag propagera för att köpa från Kina? Och visst kan Huawei övervaka oss en det stora väsendet har uppstått för att då kan inte NSA göra det.

    • Det där med ansiktesigenkänning överallt i Kina, alltså att alla som går längs gata blir identifierade och registrerade, är en lögn. Några sådana system finns inte. För över tio år sedan införde Kina sin första nationella Trafiklagstiftning, och man satte upp mängder med kameror för att övervaka trafiken. Det kan lätt sitta sådär 15 kameror i en enda vägkorsning, bilar som närmar sig korsningen kör under kameran och blir filmade bakifrån, man kan alltså inte se vem som kör. Gå till Kinas Streetview så kan ni se själva. https://maps.baidu.cn/ Kamerorna sitter även på höga torn längs motorvägarna, så polisen kan patrullera t.ex. Stockholm – Göteborg på 10 minuter. Svensk polis kör fossilt. Man har experimenterat med ansiktesigenkänning men det fungerar bara om det gäller en eller få kända personer inom ett begränsat område och där man har en högupplöst referensbild, och där man har speciella högupplösta (och mycket dyra) kamerasystem placerade. I Sverige finns idag en databas med högupplösta referensbilder av alla svenskar. Den skapades genom pass och ID fotostationerna. I Kina finns bilder på alla, men dom har tagits med 20 kronors webb kameror och duger inte för automatisk identifiering. I Sverige identifieras och övervakas alla med mobilerna eller IP anslutningen, datalagringsdirektivet, som måste vara registrerad på ett personnummer, men så är det inte i Kina. Huawei kan inte övervaka dig, för det skulle omedelbart upptäckas. Det är ju välkänt att Microsoft och Google massövervakar, knappas någon hemlighet. I Kina är det olagligt och oacceptabelt. Tencent iförde en gång en service som uppfattades som övervakning, och allmänheten blev så rasande att man nära nog stängde företaget och virusprogrammen gav larm. Huaweis säkerhetsrisk är bara propaganda.

  7. Det hela är en politisk fråga. Vi skall nog inte glömma att SVT/SR/MSM, och DN speciellt, är propagandakanaler för USA. Deras uppgift är att smutskasta och svartmåla allt kinesiskt. Kina är idag världsledande i teknik, kvalitet, tid, och erfarenhet när det gäller sådana projekt. Ingen kan konkurrera med dom. Det är därför ingen slår dom i pris heller. Kinesiska tunnelbanor ligger ljusår före väst på alla fronter. Världen största byggs just nu i Chongqing, enormt teknologiskt avancerad, helt datastyrd, tågen går bokstavligen på sekunden, trivsam och välskött, tvåspråkiga stationsutrop kombinerat med ”live” videoskärmar. En resa till flygplatsen kostar 7 kronor, 150 i Sverige. Hur skall det smutsiga lilleputtlandet Sverige ställa ”högre krav” på klimatet, Kina är redan världsledande där med, men mycket lite rapporteras i svenska media av det. Dessutom, hur är det med samma saker i Sverige, hur många verkliga elbilar rullar i Stockholm, tågen går fortfarande på lappade banor från 1800 talet, elektriciteten håller på att ta slut, så man importerar fossilt. Välj, i Kina, köra bil 8 timmar för 400 kronor, eller ta tåget på två timmar för 80 kronor. Åk till jobbet för 2 kronor på 20 minuter, eller ta bilen på 1 timma för 30 kronor, inklusive parkering.

  8. Kameror har dykt upp i debatten, och här finns en stor skillnad med Kina. På 50 talet var polisens bilar i Sverige svarta, sedan blev dom svartvita och kallades ”fjällkor”. https://sv.wikipedia.org/wiki/Polisfordon_i_Sverige En patrullerande polis, till fots eller i en ”fjällko” var en trygghetssymbol i samhället. När polisen började patruller civilt blev det uppror och protester, fel – polisen skall vara synlig. Det inger trygghet och är förebyggande. På senare tid har samhället i Sverige alltmer börjar dolt massövervaka allmänheten, datalagringsdirektivet, registrering av mobiler och IP anslutningar mot ett personnummer, och nu reagerar folk nästan automatiskt på kameror som ytterligare en massövervakningsmetod och räds ansiktsigenkänning. I Kina känns kamerorna som polisbilar förr i Sverige. Patrullerande poliser förr i Sverige uppfattades inte som övervakning, det var skydd och trygghet. Numera ser man kameror i Kina på liknade sätt. Bakom varenda kamera sitter en polis som har till uppgift att skydda mig, han är utbildad för uppgiften, har personlig licens och personligt ansvar för att utföra jobbet, och händer det något och jag ringer larmnumret är polisen på plats innan samtalet är slut och kan omedelbar bedöma vilka resurser som behövs till platsen. En gång på en parkeringsplats hade en bil parkerat så den blockerade tre av oss. En person ringde polisen, gav bilnumret och platsen. Polisen kunde omedelbart koppla upp sig till en kamera på parkeringsplatsen, se vad som pågick, skicka en text till den felande föraren, ”Din bil är felparkerad. Du har tio minuter att flytta på den, sedan blir det parkeringsböter”. En argsint ägare dök upp efter två minuter.

  9. Kommer Kina att använda sig av underbetalda arbetare som arbeta utan skydd, försäkringar och lever i eländiga miljöer?
    Det finns ingen skillnad alls mellan kapitalistiska länder, Kina inkluderat. Kina ägnar sig åt imperialism. Så frågan är ställd helt fel. Du, Romelsjö, ställer ett land mellan andra länder – när det handlar om imperialism.
    https://www.facebook.com/Byggnads/photos/a.475781666054/10157635412831055/?type=3&theater

    • Kinas arbetare är idag betydligt bättre betalda än svenska med hänsyn taget till netto köpkraft, alltså levnadskostnader. Alltså vad man kan få för en timmas arbete. Det vill säga, i Kina behöver man inte tjäna ihop till 85%-iga de facto skatter, betala 25% moms, eller betala dolda skatter som avgifter på elektricitet eller banavgifter på en tågbiljett. Miljöerna är bättre än i Sverige idag. Som exempel. Hur lång tid behöver ett svenskt nygift par för att spara till insatsen till ett eget hem, och hur lång tid för att betala av lånet. Vad jag läser rör det sig om 30 år och mer än en livstid. I Kina kan dom vara skuldfria efter 10 till 15 år. Det är skillnad.

    • Nejdå. Bra löner och goda villkor blir visan. Men säkert kommer Kina att fortsatt vara föremål för USAs hybridkrig. Det kommande seklet är Kinas, vare sig vartenda liberal/neokonservativ eller ”kommunist” (oliak ansikten av samma samma sak) vill eller inte. Hong Kong protesterna handlar om USAs desperata försök att tygla Kina. Tyvärr har framtidens tåg redan lämnat stationerna med namn som ”New York”, eller ”London”. Sverige kan välja att kliva på det tåget eller hamna i historiens soptipp som t ex lilla-Britannien efter 31:a oktober.

      https://21stcenturywire.com/2019/10/14/information-warfare-twitter-targets-hong-kong/

      • Hong Kong var axelmakterna USA/UK finansiella och propaganda maktbas och spioncentra i Asien. Dom är helt enkelt desperata att förlora kontrollen till Kina, vilket uppenbart sker som vi skriver. Befolkningen i Hong Kong är ordentligt trötta på alla dessa gatuligister och vill ha allt hårdare tag mot dom. Det är inte bara en fråga om att tygla Kina, USA vill göra Kina till en lydstat och vasall som står under USAs kontroll, vilket inte kommer att lyckas.

    • Nejdå. Bra löner och goda villkor blir visan. Men säkert kommer Kina att fortsatt vara föremål för USAs hybridkrig. Det kommande seklet är Kinas, vare sig vartenda liberal/neokonservativ eller ”kommunist” (oliak ansikten av samma samma sak) vill eller inte. Hong Kong protesterna handlar om USAs desperata försök att tygla Kina. Tyvärr ahr framtidens tåg redan lämnat stationerna med namn som ”New York”, eller ”London”. Sverige kan välja att kliva på det tåget eller hamna i historiens soptipp som t ex lilla-Britannien efter 31:a oktober.

      https://21stcenturywire.com/2019/10/14/information-warfare-twitter-targets-hong-kong/

      • Jag håller inte helt med dig att ”tåget har gått” när det gäller New York och London. De tre stora finanscentra i världen dag är just New York, London och Hong Kong, och alla tre har varit under kontroll av USA/UK. Alla tre har liknande finansiella system, rättsväsen och lagar, vilket gör att dom fungerar väl tillsammans. Kinas finansiella system är betydligt modernare och effektivare, men dessutom lite omoget och oprövat, och det gör att samarbetet med andra gnisslar en del. Därför är Hong Kong viktigt för Kina, det är ett gränssnitt till USA/UK systemet. På samma sätt är det viktigt för USA/UK att om möjligt förhindra att Kina får inflytande och kontroll över Hong Kong och på så sätt stärker sitt inflytande. Därför försöker USA/UK bäst dom kan att sabotera Kina för att behålla den totalitära kontrollen, men det ser inte ut att gå så bra. Det är de sabotage metoderna vi ser med kravaller, handelskrig, militära och politiska provokationer från främst USA. Även om Kina är mäktigt nog idag att helt skjuta USA/UK systemet i sank, orsaka depression och finansiellt kaos, och kanske inbördeskrig, så är väl det knappas vad Kina vill åstadkomma. Det skulle även skada Kina. Kina vill bygga sitt affärs och handelssystem, men helst utan att krascha det existerande, och Kina tycks lyckas rätt bra med det projektet.

        • Från att ha legat på si så där ca 30% är Hong Kong del i Kinas ekonomin idag ynka 2%. Hong Kong har ingen betydelse för Kinas ekonomi. Däremot för bankirvampyrerna i City of London och New York. Hong Kong är hålet som bankirerna använder för att bedriva finansiell krig mot Kina.

          Petrodollar systemet står på skakig grund – den är avhängig medeltida kungadömet Saudis tillstånd, vilket är inte alls bra. Den dagen halshugga-kungadömet imploderar så är USA kaputt. Kina ska bedriva en politik som bidrar till just detta. T ex genom att strunta i de illegala USA sanktionerna och investera i Iran med närmare 300 miljarder dollar som Kina gjort nyligen. Kina bedriver de-dollarization som ett sätt att bli kvitt skurk imperiets USAs och perukens våndor.

          Lilla-Brittanien har varit ute ur den globala leken sedan länge. Den tror att den är viktigt, men den är en liten spelare i en stor lek med Ryssland, Kina, Iran, mm., mot USA. Lill-Britannien har inte ens en fungerande flotta. Så den gör bäst i att fortsatt låtsas vara ”ett imperium” genom att vara USAs lakej.

          • Hong Kong har faktiskt betydelse för Kina, om än inte avgörande betydelse för Kinas ekonomi, precis som du säger, låt vara att den inte har på långt när samma betydelse som förr, dina siffror är helt rätt. Att petrodollarn står på skakig grund börjar nog de flesta inse, Saudi har ju just börjar öppna upp mot Kina, och att petrodollarn står på skakig grund är just det verkliga problemet, och faran. Tänk dig att den skulle kollapsa övernatt, vilket totalt kaos det skulle bli. Petrodollarn måste avvecklas, inte avlivas. Det är inte bara Kina som håller dörren öppen mot Iran, även Indien har öppet deklarerat att man tänker fortsätt att handla med Iran, och det gör i tur att EU får det nästan omöjligt att stänga ute Iran och Kina efter USAs krav. Tyskland har just helt öppet deklarerat att man struntar i USA kravet att stänga ute Huawei. Sverige har knappas något val än att följa Tyskland, både av politiska, affärsmässiga och tekniska anledningar. Huaweis VD har ju nära nog skrattat offentligt åt USA kraven, och sagt, det är som att bli petad med en pinne. Håller med om vad du säger, UK makt är helt beroende på USA. Intressant nog har BOJO öppet deklarerat att Brexit betyder att man kommer att öppna för närmare arbeta med Kina och Asien. Hur blir det med Sverige?

KOMMENTERA

Please enter your comment!
Please enter your name here