FN-expert uppmanar att illegala sanktioner mot Syrien hävs

8
703
Syrien. Raqqa, förstört bl.a. av USA:s bombningar. Ej känt som krigsförbrytelse.

Redaktör Romelsjö: En kortare version av rapporten har publicerats tidigare. FN-expert uppmanar till upphävande av långvariga ensidiga sanktioner som ”kväver” det syriska folket. Länkar till andra, relaterade artiklar nämns nederst.

”Jag slås av hur omfattande de mänskliga rättigheterna och humanitära effekterna av de ensidiga tvångsåtgärder som ålagts Syrien och den totala ekonomiska och finansiella isoleringen av ett land vars folk kämpar för att återuppbygga ett liv med värdighet, efter det decennielånga kriget. ” — Alena Douhan

Efter ett 12 dagar långt besök i Syrien, FN:s särskilda rapportör för ensidiga tvångsåtgärder för åtnjutande av mänskliga rättigheter, sa prof . Alena Douhan att hon slogs av den humanitära effekten av de illegala sanktionerna mot Syrien, ett krigshärjat land som försöker att återuppbyggas i spåren av ett decennierlångt krig.

Prof. Douhan publicerade en första rapport som uppmanade sanktionerande stater att häva de ensidiga tvångsåtgärderna mot Syrien.

Uttalandet i sin helhet

God eftermiddag, mina damer och herrar,

Som mandatinnehavare av FN:s råd för mänskliga rättigheter har jag besökt Syrien (Syrien) från 30 oktober till 10 november 2022 för att samla in information i en anda av heltäckande, oberoende, opartiskhet och verifiering om frågor som rör den negativa påverkan av ensidiga sanktioner, sekundära sanktioner och överlevnad av sanktioner mot åtnjutande av mänskliga rättigheter för människor i Syrien. Allt i denna rapport är av preliminär karaktär. En slutrapport kommer att läggas fram för rådet för mänskliga rättigheter i september 2023.

Jag vill varmt tacka alla mina samtalspartner för deras tillgänglighet att träffas och för den inlämnade informationen. Alla input kommer att bearbetas och analyseras noggrant.

Jag vill också tacka regeringen och Syriens utrikesministerium och utlandsminister för det öppna och konstruktiva sätt på vilket de underlättade detta besök och arrangerade alla begärda officiella möten, i Damaskus såväl som i Homs guvernement. Jag träffade många regeringsrepresentanter och deras respektive team, inklusive premiärministern; utrikesminister och utlandsminister; Talare för Syriens folkförsamling och ett antal av dess medlemmar; minister för lokal förvaltning och miljö; minister för olje- och mineraltillgångar; hälsominister; social- och arbetsminister; elektricitetsminister; industriminister; minister för vattenresurser; minister för ekonomi och utrikeshandel; minister för inrikeshandel och konsumentskydd; Jordbruksminister; justitieminister; kulturminister; Utbildningsminister; minister för högre utbildning; Finansminister; inrikesminister; transportminister; minister för turism; kommunikationsminister; centralbankschef; och ordförande i kommissionen för planering och internationellt samarbete.

Jag träffade också representanter för ett antal civilsamhällesorganisationer från olika områden och sektorer, vårdgivare, föreningar, representanter för offentliga och privata finansiella institutioner, humanitära aktörer, företag, akademi och kyrka. Jag höll också samråd med FN-organ, inklusive specialiserade organ och program som finns i Syrien, och med medlemmar av det diplomatiska samfundet.

Jag tar tillfället i akt att uttrycka min uppskattning till UN Resident Coordinator och hela FN:s landsteam för allt deras stöd under besöket.

Översikt över utdömda sanktioner

De flesta ensidiga sanktionerna mot Syrien är från 2011 med hänvisning till kränkningar av de mänskliga rättigheterna som inträffade under folkliga protester. USA _förbjöd dock export till Syrien, förbjöd flygningar och införde riktade ekonomiska restriktioner mot syriska enheter och individer redan 2004, med hänvisning till kampen mot terrorism. Dess sanktioner från 2011 blockerade egendom eller intressen i egendom som tillhör den syriska regeringen och riktade individer och enheter. Under 2012 blockerade USA egendom eller intressen i egendom för alla som överförde varor eller teknologier eller tillhandahållit tjänster till Syrien som kan betraktas som dubbel användning. År 2019 godkände Caesar Syria Civilian Protection Act sekundära sanktioner mot icke-amerikanska personer var som helst i världen som tillhandahåller ekonomiskt, materiellt eller tekniskt stöd till den syriska regeringen eller deltar i transaktioner med den, eller som levererar varor eller tjänster till Syriens militära styrkor eller energisektorn.

2011 förbjöd Europeiska unionen export till Syrien av vapen, varor och teknik för energisektorn, samt varor som kunde användas i internt förtryck, samtidigt som det förbjöd import av syrisk olja och ädelmetaller och förbjöd affärs- och finansaffärer med Syriens energisektor. EU utökade sina sanktioner 2018 till att omfatta frysning av tillgångar och reseförbud för individer och enheter som påstås vara inblandade med kemiska vapen. Storbritannien införde parallella sanktioner mot Syrien efter Brexit.

Kanada införde sanktioner mot Syrien efter 2011 och utökade senare deras räckvidd. De förbjuder kanadensare att importera syriska varor, ägna sig åt handel med varor eller teknik relaterade till kemiska vapen och exportera varor från allt från föremål som kan användas för att övervaka telekommunikationer till lyxprodukter.

Med hänvisning till förtrycket av syriska civila införde Australien 2011 ett vapenembargo och ett förbud mot export av utrustning och teknik för Syriens energisektor, inklusive elkraftproduktion, och för övervakning av telekommunikation.

Schweiz införde sanktioner mot Syrien 2011 som svar på det våldsamma förtrycket av upproren. Till stor del i linje med EU:s sanktioner förbjöd de försäljning, leverans, export och transitering till Syrien av militär utrustning och varor som kunde användas för internt förtryck, och ett förbud mot import av syrisk militär utrustning.

Även med hänvisning till den syriska regeringens våld mot demonstranter 2011, avbröt Arabförbundet Syriens medlemskap. Ett år senare införde 19 länder i Arabförbundet sanktioner mot Syrien, inklusive reseförbud mot syriska tjänstemän.

Inverkan på ekonomin

Från 2000 till 2010 var Syriens ekonomiska tillväxt i genomsnitt mer än 5 % per år. Den efterföljande konflikten fick katastrofala effekter på ekonomin, med betydande skada och förstörelse av dess produktionskapacitet, tillgångar och infrastruktur, såväl som massiva fördrivningar och flyktingströmmar. Denna skada förvärrades av de införda omfattande ensidiga sanktionerna, vilket ledde till en utdragen avmattning av den ekonomiska aktiviteten med BNP minskande med mer än 90 %.

Efter 2018 visade den syriska ekonomin en viss förbättring med positiva tillväxttakt och stigande makroekonomiska indikatorer, men intensifieringen av ensidiga sanktioner och handelsrestriktioner, överlevnad och minskad risk från utländska företag och finansiella institutioner, såväl som statens oförmåga att exploatera många av dess strategiska nationella tillgångar, naturresurser och andra ekonomiska resurser, har eliminerat alla återstående vägar för ekonomisk återhämtning. Enligt uppgifter och rapporter som jag fick under mitt besök är ekonomin gisslan av en utdragen ekonomisk kris med växande inflation och frekventa devalveringar av den nationella valutan, som alla har eroderat till en total utrotning av hushållens köpkraft, som finner sig i ett förlängt tillstånd av överlevnadsläge.

Växelkursen mellan USD och syriska pund växte från 47 syriska pund för 1 USD 2010 till 400–500 2019, och nådde mer än 5 000 syriska pund för 1 USD på den svarta marknaden 2022 med intensifieringen av ensidiga sanktioner. Den nuvarande osäkerheten kring den nationella valutan återspeglas i regelbundna devalveringar, som påverkar priserna på basvaror och foderspekulation, vilket leder till ytterligare osäkerhet, med en negativ inverkan på människors liv.

De införda sanktionerna har krossat statens förmåga att svara på befolkningens behov, särskilt de mest utsatta, och 90 % av människorna lever nu under fattigdomsgränsen. Sedan 2019 har priserna ökat med mer än 800 %, hundratusentals jobb har gått förlorade på grund av förstörelse av industrier, förlust av utrikeshandeln och även på grund av covid-19-pandemin.

Krisen förvärras av landets finansiella isolering, med sanktionernas utnämning av centralbanken och alla offentliga finansinstitutioner, vilket helt blockerar transaktioner för import och export, inklusive mat, medicin, reservdelar, råvaror och föremål som behövs för landets behov och ekonomiska återhämtning, och begränsning av inflödet av utländsk valuta. Det rapporteras att före den amerikanska Caesar Act hade Commercial Bank of Syria omkring 100 utländska korrespondentbanker; nu har den fem. För lokala importörer av varor fanns det 2010 1 241 remburser, medan det nu bara var 2.

Kritisk infrastruktur, energi och vatten

Bilden är från Mideast Discourse

Ensidiga sanktioner har också hindrat regeringen från att ha resurser för att underhålla och förbättra viktig infrastruktur och för att återuppbygga och utveckla projekt som är avgörande för befolkningens behov, särskilt i avlägsna områden och på landsbygden. Nästan alla samtalspartner lyfte fram bristen på el och dricksvatten på grund av förstörelsen av anläggningar och distributionsinfrastruktur och även på grund av otillgängligheten av dieselbränsle och gas som behövs för termiska kraftverk och vattenpumpar.

Strömavbrott är frekventa, även i Damaskus. Vissa regioner distribuerar el för endast 2–4 timmar dagligen, medan regeringen försöker förse sjukhus med 10–11 timmar dagligen. Effekterna av ensidiga sanktioner förhindrar upphandling av reservdelar till kraftverk och distributionsnät, med utländska företag som är ovilliga att samarbeta med syriska enheter och internationella betalningar är omöjliga att göra. Den dagliga kraftproduktionen är nu 2 100 megawatt, en minskning från 9 500 megawatt. Det rapporterades att mer el skulle kunna produceras om tekniker kunde nå gas- och oljefält, mestadels belägna utanför regeringskontrollerade områden.

Liknande utmaningar uppstår med distributionen av vatten för dricks- och bevattning, som har minskat allvarligt på grund av antalet skadade anläggningar, de direkta effekterna av ensidiga sanktioner och utvecklingen av vattenkraftsprojekt i grannlandet Turkiet som begränsar vattenflödet i Eufratfloden till syriska jordbruksmarker. Sanktionsinducerade handelsrestriktioner och utländska företags överlevnad förhindrar anskaffning av utrustning och reservdelar som behövs för att reparera, underhålla och utveckla vattenförsörjningsnät, vilket ibland leder till förorenat vatten; detta ledde till ett nyligen utbrott av kolera med mer än 20 000 misstänkta fall. Dricksvatten når många hushåll under bara 1 eller 2 timmar med några dagars mellanrum eftersom tillgången på dricksvatten per capita har sjunkit. För närvarande kan endast 20 % av Syriens jordbruksmark bevattnas. Jag fick också information om att regeringen, i samarbete med internationella organisationer och organisationer i det civila samhället, genomför projekt för att anskaffa dieselstationer och pumpar för vattendistribution i vissa områden och för att möta behoven hos miljontals människor, men bränslebrist är fortfarande en utmaning för använda denna utrustning. Att reparera felaktiga vattenpumpar är en ytterligare utmaning på grund av bristen på reservdelar och kompetensflykten från experttekniker.

Syriens produktion av råolja och oljederivat är mindre än 10 % av nivåerna före 2010, med de viktigaste oljefälten belägna utanför regeringskontrollerade områden. Eftersom oljeprodukter är under sanktioner kan Syrien inte importera dem, vilket resulterar i brist på uppvärmning, transporter och industri. Avlyssning av tankfartyg och införande av sanktioner mot capitaines rapporteras då importera en begränsad mängd olja från Iran. Varje hushåll har rätt till 50 liter subventionerad mazut (diesel) för uppvärmning per år, långt under genomsnittliga förbrukningsnivåer. Jag har hört berättelser om människor som säljer denna magra mängd på den svarta marknaden för att täcka andra grundläggande behov.

När det gäller kollektivtrafiken har utnämningen av syriska flygbolag gjort dem oförmögna att skaffa reservdelar, utrustning och tjänster för att underhålla och uppgradera sina flottor, medan flygembargot tvingar syrier att resa från grannländer, vilket ökar kostnader. Med tillgångar på utländska konton frysta kan Syrian Airlines IATA Clearing House-vinster inte överföras till företagets konton i Syrien. Jag har också informerats om att den syriska regeringen står inför utmaningar med att rehabilitera de försämrade väg- och järnvägsnäten och den mekaniska utrustningen på grund av sanktioner. Handel till sjöss påverkas allvarligt av överlevnad och höga försäkringskostnader, där antalet containrar som når de två största syriska hamnarna i Tartus och Latakia är en femtedel av vad det var under perioden före sanktionerna.

Hälso- och sjukvårdssektorn

Jag fick också konton som visar hur ensidiga sanktioner påverkar kapaciteten hos Syriens sjukvårdssystem. Trots att regeringen prioriterar elförsörjningen till sjukhus och vårdcentraler får de fortfarande otillräcklig ström och resten kommer från dieselstationer och generatorer. Störningar är frekventa och påverkar medicinsk verksamhet och medicinsk utrustnings funktion, med allvarliga konsekvenser för patienterna. I vissa fall har elkraftens oegentlighet lett till överbelastningar med destruktiva effekter på känslig och dyr medicinsk utrustning, till vilken reservdelar inte kan anskaffas på grund av handels- och ekonomiska restriktioner, samt den rapporterade motviljan från europeiska och amerikanska företag att leverera dem.

Bilden nedan är från Syria News

Med 14,6 % av den syriska befolkningen som lider av kroniska och sällsynta sjukdomar, och uppskattningsvis 24 % är funktionshindrade, noterar jag med oro utmaningarna och hindren vid anskaffning och leverans av livräddande läkemedel, såsom för cancerbehandling, njurdialys, multipel skleros, högt blodtryck, diabetes, samt bedövningsmedel, diagnostik för alla typer av cancer och andra, på grund av utländska läkemedelstillverkares tillbakadragande från Syrien och oförmågan att importera råvaror och laboratoriereagens för lokal läkemedelsproduktion på grund av företagens över- efterlevnad och/eller bankers policy för att minska risken.

Även om läkemedel och medicintekniska produkter tekniskt sett inte är föremål för sanktioner, har vagheten och komplexiteten i licensprocesserna, den ihållande rädslan bland producenter och leverantörer, begränsningarna i hanteringen av betalningar och hindren för att frakta dessa varor gjort dem otillgängliga för syrisk allmänhet.

Brist på medicinsk utrustning nämndes också under mitt besök på Al Basel Hospital i Homs. Med 125 specialiserade läkare och 850 sjuksköterskor som täckte stadens sjukvårdsbehov hade den bara två steriliseringsmaskiner (en fungerade inte eftersom den saknade reservdelar), en njurbehandlingsmaskin (fungerar inte heller på grund av bristen på reservdelar) och några få gamla dialysapparater som överanvänds för att behandla cirka 275 patienter. Enligt uppgifter från regeringen är 118 hemodialysenheter, 8 CT-skannrar och ett antal MRT-apparater ur drift på grund av bristen på reservdelar och uppdaterad programvara. Också drabbade av brist är PET-CT-skanningar, endoskopiska apparater, röntgenstrålar, hjärtkatetrar, inkubatorer, ICU-ventilatorer och syrgasgeneratorer.

Inflationen har avsevärt ökat kostnaderna för medicinska tjänster eftersom minskade resurser har lett till en minskning av de statliga utgifterna för hälsa, med katastrofala effekter på människors liv.

Jordbruk och livsmedelssäkerhet

På grund av vatten- och energi-/bränslebrist, finansiella restriktioner och handelsrestriktioner samt inflation har mängden insatsvaror från jordbruket minskat, vilket gör att växtodlingen har sjunkit från i genomsnitt 17 miljoner ton per år under 2000-2011 till 11,9 miljoner ton år 2021. Odlingsarealerna har också minskat kraftigt.

Veteskörden, avgörande för den syriska livsmedelsförsörjningen, sjönk från 3,1 miljoner ton 2019 till mindre än 1,7 miljoner ton 2022. En gång i tiden en veteexportör måste Syrien nu importera vete. Livsmedelsimport kan kosta 50 % mer än i grannländerna på grund av högre importförsäkringskostnader och större risker i samband med ensidiga sanktioner.

Syrien står inför en allvarlig livsmedelskris. Enligt World Food Programme brottas 12 miljoner syrier – mer än hälften av befolkningen – med osäkerhet om livsmedel – 51 % fler än 2019 – och 2,4 miljoner är allvarligt osäkra på maten.

Statliga livsmedels- och kontantstödsprogram är oförmögna att ta itu med detta problem med tanke på den kritiska ekonomiska situationen, samtidigt som hinder för att få tillgång till jordbruksprodukter såsom gödningsmedel, utsäde, bekämpningsmedel och foder, och reservdelar till jordbruksmaskiner, förlänger och förvärrar krisen i detta sektor. Priserna för livsmedelsråvaror och jordbruksvaror steg med mer än 150 % från 2019 till 2020, och detaljhandelspriserna för vetemjöl, ris och socker nästan fördubblades från 2021 till 2022.

Jag fick oroande berättelser om radikala förändringar i syriernas kostvanor på grund av extremt höga priser på baslivsmedel, och den svåra ekonomiska situationen för syriska hushåll, i synnerhet kvinnoledda hushåll, som inte har råd med standardmatkorgen, som i augusti 2022 kostade 85 % mer än 2021. Situationen är ännu mer nedslående med tanke på att kostnaden för matkorgen är tre gånger den rapporterade genomsnittliga månadslönen i offentlig sektor. Regeringen förser 4 miljoner familjer med smarta kort för subventionerad mat (som täcker mer än 14 miljoner individer), men en nyligen genomförd studie visade att detta endast täcker 32 % av deras matbehov.

Humanitärt bistånd och socialt skydd

Jag hade också träffat ett antal aktörer inom området socialt skydd och humanitärt bistånd, och jag vill berömma dem för deras arbete med att nå ut till utsatta befolkningsgrupper i ett försök att stärka den sociala sammanhållningen. Men mitt i den allvarliga bristen på statliga resurser på grund av den decennielånga konflikten, de ensidiga sanktionerna och de pågående folkhälso- och andra kriser, är detta arbete splittrat och tillgodoser knappast behoven hos dessa befolkningar, inklusive internflyktingar, flyktingar, personer med funktionsnedsättning , kvinnoledda hushåll, barn i gatusituationer och andra.

Bild: Bab El Hawa gränsövergång från Turkiet till Syrien i mars 2006. (Licensierad under CC BY 3.0)

Flera internationella och lokala organisationer har uttryckt allvarlig oro över de höga kostnaderna för verksamheten, inklusive på grund av sanktionsinducerade stigande priser på bränsle och utmaningarna för finansiella transaktioner, upphandling och leverans av varor och tjänster. De rapporterar att utländska banker ofta är ovilliga att behandla betalningar avsedda för Syrien, särskilt efter Libanons bankkris och spridningseffekterna på Syrien. Restriktioner och förseningar i behandlingen av betalningar med leverantörer, vilket kan ta månader, leder till en begränsad och mindre konkurrensutsatt marknad, stigande kostnader, vilket äventyrar genomförandet av livräddande humanitära insatser. Jag har fått information om att viktiga internationella humanitära aktörer antingen har minskat sin verksamhet avsevärt eller helt dragit sig tillbaka från landet på grund av dessa utmaningar,

Även arbetet i FN-organ och -program påverkas, med förseningar i upphandling och penningöverföring på upp till 1,5 år och betydande värdeförluster på humanitärt bistånd på grund av växelkursrörelserna. Det finns en ständig rädsla för eventuella överträdelser av sanktionerna när man samarbetar med syriska enheter och leverantörer, och oro över komplexiteten och förseningarna i att säkra licenser och undantag från USA och EU.

Internationella humanitära icke-statliga organisationer har också belyst ineffektiviteten i befintliga humanitära undantag och undantag, och den uppenbara vagheten kring begreppen humanitärt bistånd, tidig återhämtning och återuppbyggnad, som i slutändan tillför mer komplexitet snarare än att underlätta deras arbete. Ett exempel som kommunicerades till mig var inköp av bränsle för att leverera humanitärt bistånd, vilket enligt EU:s sanktionsbestämmelser är tillåtet för humanitära aktörer som finansieras av EU. Men eftersom bränsleleverantören är ett syriskt statligt företag måste de humanitära operatörerna lämna in två eller tre undantagsansökningar för detta köp. Ett projekt för matdistribution och rehabilitering av bageri av en annan icke-statlig organisation i Deir Ezzor, avsett att betjäna mer än 90 000 människor i nöd, försenades i fyra månader eftersom de enda verksamma lokala bankerna var offentliga,

Andra farhågor rör den ökande kontrollen av givarna över hur och var pengarna ska användas, vilket utmanar humanitära aktörers principiella arbete, och den betydande minskningen av givarnas ekonomiska stöd till följd av prioriteringen av andra globala och regionala kriser.

Situationen är mer dramatisk för de miljontals flyktingar och internflyktingar som har förlorat sina hem och försörjning. Av särskild oro är situationen för kvinnoledda hushåll, trots regeringens ansträngningar att ge ekonomiskt stöd.

Personer med funktionsnedsättning och de som lider av psykiska störningar, inklusive på grund av krigstraumor och stress, är också särskilt drabbade på grund av utmaningar med att få tillgång till medicinska och rehabiliterande behandlingar mitt i bristen på mediciner och medicinsk utrustning och de stigande kostnaderna för terapeutiska tjänster. Äldre människor har inte tillgång till sociala trygghetssystem och statliga resurser är otillräckliga för att effektivt ta itu med barnfattigdom och skydd och vård av ett växande antal barn i gatusituationer. endast ett fåtal lokala icke-statliga organisationer kan ge stöd.

Andra områden

Sanktioner och det ekonomiska trycket som följer av detta påverkar också rätten till utbildning, med uppskattningsvis 22 % av barnen utanför skolan[1] och med allvarliga utbildningsutmaningar för barn och ungdomar som tvingades avbryta sina studier på grund av konflikten. Trots regeringens ansträngningar, i samarbete med internationella organisationer, för att utveckla läroplaner för återintegrering i skolan och incitament för skolgång, saknas en adekvat infrastruktur, och de tillhörande kostnaderna för utbildning – främst för transporter, pappersvaror och utrustning – är extremt höga för ett stort antal av studenter. Endast 4% till 7% av skolorna har el och värme på vintern och mindre än 40% har vatten hela tiden för att dricka och hygien. Liknande svåra förhållanden har meddelats mig under mitt besök på en skola på landsbygden i Homs. Det råder också brist på böcker på grund av otillgänglighet och höga priser på papper; utbildningsministeriet trycker endast 20 % av de böcker som det tryckte 2010. Lärare är otillgängliga på grund av transportkostnader, eller ännu värre, på grund av förflyttningar, skador eller dödsfall (mer än 150 000 har enligt uppgift lämnat utbildningssystemet).

Liknande hinder rapporteras av samtalspartner inom konst och kultur. Jag fick information om upphörandet av utländska donationer, oförmågan att delta i internationella evenemang på grund av resebegränsningar eller att vara värd för sådana evenemang på grund av utländska motsvarigheters ovilja att samarbeta, oförmågan att upprätthålla medlemskap och internationella partnerskap, och utmaningar i restitutionen av kulturföremål som plundrats från museer och platser under konflikten. Jag blev också informerad om förstörelsen av tusentals hantverksverkstäder och om utvandringen av många konstnärer och musiker på grund av ekonomiska svårigheter.

När det gäller miljön har ensidiga sanktioner och betalningsrestriktioner hindrat regeringen från att ha resurser för att utveckla och underhålla infrastruktur för transport och behandling av fast avfall och medicinskt avfall, för import av material för rening av avloppsvatten och för att hantera konfliktrelaterade föroreningar, inklusive giftiga ammunitionsingredienser och explosivt material som genomgår kemiska omvandlingar.

Turismen, en gång 14 % av Syriens BNP, har stannat av på grund av konflikter och de långsiktiga effekterna av ensidiga sanktioner. Utländska turistbyråer och hotellgrupper har lämnat landet, medan reserestriktioner och finansiell och ekonomisk isolering, inklusive kredit- och betalkortsförbud och frigörandet av utländska rese- och sjukförsäkringsbolag, allvarligt har äventyrat alla ansträngningar att återuppliva denna sektor.

Syriens deltagande i internationella samarbetsprogram har avsevärt undergrävts av sanktionerna. Jag har fått information om upphörandet av akademiska utbyten, gemensamma vetenskapliga projekt och utbildningsprogram för syriska akademiker, vetenskapsmän och yrkesverksamma från olika sektorer vid utländska institutioner.

Slutligen har ensidiga sanktioner mot Syrien påverkat upphandlingen av ny IT-teknik och mjukvara, samt tillgång till webbsidor och onlineplattformar för utbildning, träning, kommunikation och kommersiella ändamål, på grund av IP-blockering och begränsningar av onlinebetalningar. Utländska leverantörer av telekommunikations- och onlinetjänster är ovilliga att engagera sig i projekt, vilket får allvarliga konsekvenser för utvecklingen av dessa tjänster, inklusive för utbildning och sjukvård.

Bedömning av laglighet

Med tanke på komplexiteten i ensidiga sanktioner mot den syriska ekonomin, bankväsendet och det finansiella systemet, medborgare och företag, återspeglar den nuvarande bedömningen endast ett fåtal relevanta aspekter.

Det nationella undantagstillstånd som den amerikanska regeringen utlyste 2003 som grund för att införa sanktioner mot Syrien, som nyligen förlängdes i maj 2022 med ytterligare ett år, motsvarar inte kraven i art. 4 i den internationella konventionen om medborgerliga och politiska rättigheter (ICCPR).

Enligt internationell rätt får unilaterala åtgärder utan eller utanför FN:s säkerhetsråds bemyndigande endast vidtas om de inte bryter mot staters internationella förpliktelser (retortioner) eller om deras rättsstridighet kan uteslutas, som med motåtgärder som vidtas i enlighet med standarder i internationell rätt. ansvar.

Centralbankstillgångar och egendom som används för statliga funktioner måste åtnjuta full immunitet från utländsk jurisdiktion och beslag för att göra det möjligt för stater att utöva sin skyldighet att garantera mänskliga rättigheter på territorium under deras jurisdiktion och kontroll.

Att skära av bevattningsvattnet berövar befolkningen mat och vatten och motsäger art. 54 i tilläggsprotokoll I från 1977 till Genèvekonventionerna från 1949.

Att förhindra tillgång till nödlån från Världsbanken under covid-19 på grund av sanktioner utgör diskriminering av Syrien och det syriska folket i pandemins situation.

Den extraterritoriella tillämpningen av sekundära sanktioner och hot mot tredjestatsmedborgare och företag leder till överlevnad och bryter mot grundläggande principer i internationell rätt, såsom staters suveräna jämlikhet, icke-ingripande i staters inrikes angelägenheter och fredlig lösning av internationella tvister. Ensidiga riktade sanktioner som straffåtgärder bryter mot skyldigheter som härrör från universella och regionala människorättsinstrument, av vilka många har en tvingande karaktär, inklusive processuella garantier och oskuldspresumtionen.

Att beröva syriska diplomatiska beskickningar och anställda möjligheten att öppna och hålla bankkonton, ta emot penningöverföringar för beskickningar för att fungera och utöva konsulär verksamhet och skaffa försäkring för lokaler och personal överensstämmer inte med Wienkonventionerna om diplomatiska och konsulära förbindelser.

Att motivera legitimiteten för unilaterala sanktioner på grund av att deras negativa humanitära inverkan är oavsiktlig är oförenligt med due diligence-principen i internationell rätt, som ålägger stater att garantera att deras verksamhet såväl som verksamhet under deras jurisdiktion och kontroll inte strider mot staterna. internationella förpliktelser, inklusive skyldigheterna att främja och skydda mänskliga rättigheter.

Av detta följer att ensidiga sanktioner mot Syrien inte överensstämmer med ett brett antal internationella rättsnormer, införs för att utöva påtryckningar på staten, inte kan motiveras som motåtgärder enligt lagen om internationellt ansvar och därför kan kvalificeras som ensidiga tvångsåtgärder. .

Slutsatser

Primära unilaterala sanktioner, sekundära sanktioner, hot om sanktioner, minskad riskpolitik och överlevnad av sanktioner har förvärrat Syriens humanitära kris, som redan har påverkats av 12 år av konflikter och terroristaktiviteter, förstörelse av infrastruktur, covid-19, en växande ekonomiska krisen i regionen och miljontals internflyktingar och flyktingar.

Jag noterar med beklagande att trots flera rapporter från FN-organ och internationella och nationella icke-statliga organisationer om Syriens desperata humanitära situation och den enorma negativa effekten av ensidiga sanktioner, har dessa rapporter och uppmaningar inte hörsammats.

Sanktioner mot centralbanken; skära av syriska banker från SWIFT-systemet; sanktioner mot olja, elektricitet, handel, civil luftfart, information, kommunikation, bygg- och verkstadssektorer samt mot individer och företag; förbud att tillhandahålla lån, koncessioner och bidrag, inklusive genom deltagande i internationella organisationer; sekundära sanktioner; och överlevnad av banker och producenter hindrar regeringen från att få och använda resurser för att återställa och underhålla viktig infrastruktur inklusive sjukhus, skolor, bostäder, vägar, civil luftfart, el- och vattenförsörjning och många andra. De hindrar tillhandahållandet av kritiska tjänster inklusive vatten, elektricitet, värme, transport, skydd och utbildning, repatriering av syriska flyktingar och internflyktingar och vaccinationer, vilket resulterar i minskade sociala stödprogram, mer föroreningar och spontan huggning av träd för uppvärmning. De förhindrar genomförandet av akademiska, kulturella och miljömässiga projekt och upprätthållandet och återställandet av det syriska folkets materiella och icke-påtagliga arv, vilket har en förödande effekt på hela befolkningen och på det civila samhällets funktion.

De har en förödande effekt på nästan alla kategorier av mänskliga rättigheter inklusive ekonomiska, sociala och kulturella rättigheter, rätten till hälsa, till mat, till adekvat bostad, till en adekvat levnadsstandard, till rent vatten och sanitet, till en gynnsam miljö, för att komma åt Internet och till livet.

Hela befolkningen lever i livshotande förhållanden med allvarlig brist på dricksvatten, vatten för bevattning, avloppsanläggningar, elektricitet, bränsle för matlagning, uppvärmning, transport och jordbruk, mat (inklusive modersmjölksersättning), hälsoinrättningar, medicinsk utrustning och medicin, arbets- och utbildningsmöjligheter, vilket gör landet extremt sårbart och beroende av humanitärt bistånd.

Jag välkomnar det humanitära stödet från alla givare till folket i Syrien och ansträngningar från FN-organ, INGO:er och nationella icke-statliga organisationer för att leverera humanitärt bistånd, vilket har hjälpt vissa projekt för återställande av infrastruktur. Jag noterar dock med beklagande att deras ansträngningar att göra banköverföringar och att tillhandahålla humanitärt bistånd avskräcks av att banker, speditörer och försäkringsbolag överensstämmer med överensstämmelse, och behovet av ofta flera undantag eller att verifiera undantag. dessa har gjort leveranser kostsamma, långa, komplicerade och byråkratiska, tvingat humanitära aktörer att söka alternativ och lagt på dem bördan att bevisa leveransernas rent humanitära karaktär.

Jag välkomnar också insatser från nationella icke-statliga organisationer och andra humanitära aktörer för att tillhandahålla socialt och humanitärt bistånd till människor i utsatta situationer. På grund av den begränsade omfattningen av deras projekt, otillgängligheten av juridisk och teknisk hjälp och språkhinder, kan de inte enkelt få undantag och berövas möjligheten att göra insamlingar och ta emot betalningar via banköverföringar eller insamlingsplattformar, vilket tvingar dem att använda varor och tjänster från den svarta marknaden.

Den uttalade beredskapen och hoten att införa sekundära sanktioner, straffrättsliga och civilrättsliga påföljder mot individer och företag som kringgår ensidiga sanktioner, liksom nollriskpolicyer och överlevnad från tredjelandsbanker och privata företag, har gjort det svårt att överföra eller ta emot pengar inklusive donationer och remitteringar, vilket resulterar i enorma upphandlingsförseningar, missbruk av situationen av tredje part, leveranser av lågkvalitativa eller falska material, reagenser och medicin, vilket bidrar till smuggling, korruption och utvecklingen av den svarta marknaden.

Jag understryker att minskade exportintäkter, låga löner, den försämrade ekonomin och hyperinflationen har minskat regeringens förmåga att upprätthålla det sociala stöd den en gång utövade inom områdena mat, hälsa och boende, vilket påverkar rätten till mat, frihet från fattigdom, rätten till hälsa, ekonomiska och sociala rättigheter, rätten till ett anständigt liv och hindrar uppfyllandet av målen för hållbar utveckling.

Banker och producenter av medicin, råvaror, medicinsk utrustning, reservdelar, mjukvara och vacciner vägrar att godkänna banköverföringar för syrianska eller syriska förmånstagare eller av syrier utan tröst, leder till brist på medicin och medicinsk utrustning på syriska sjukhus och apotek; undergräver den syriska läkemedelsindustrins korrekta funktion. resulterar i dokumenterad växande dödlighet; ökar leveranserna och användningen av lågkvalitativ medicin och medicinsk utrustning; gör att hälsan försämras, särskilt för personer med funktionsnedsättning, minskar medellivslängden, ökar psykiskt lidande, orsakar depression och förtvivlan och låter sjukdomar spridas, kränker rätten till hälsa, urholkar livskvaliteten och kränker rätten att leva värdigt samt rätten till liv.

Utländska partner blir ovilliga att samarbeta med syriska motparter inom utbildning, kultur och idrott på grund av svårigheter med penningöverföringar, kostnader och komplexitet för att få visum, omöjlighet att boka resor och hotell, avstängning av forskningsanslag och stipendier och rädsla för negativa konsekvenser i hemländer på grund av samarbete med eller besök i Syrien. Detta minskar akademisk och professionell expertis; hindrar tillgång till kunskap; utgör diskriminering på grund av nationalitet; och påverkar rätten till utbildning samt internationellt akademiskt, sport- och kulturellt samarbete, innovation, akademiska friheter och kulturella rättigheter, vilket förhindrar samarbete och dialog inom alla ovan nämnda områden.

Omöjligheten av banköverföringar hindrar betalningen av medlemsavgifter för internationella organisationer, och användningen av sociala nätverk och offentliga databaser från syriska telefonnummer eller IP-adresser, isolerar Syrien och syriska medborgare från internationellt samarbete och förhindrar utövandet av rätten till utveckling , tillgång till information och yttrandefrihet.

Problem som uppstår till följd av den försämrade ekonomiska situationen, den växande analfabetismen bland internflyktingar på grund av konflikten, fattigdom, livsmedelssäkerhet och begränsad tillgång till hälsotjänster bidrar alla till ökande kriminalitet och drogmissbruk, fler gatubarn, smuggling, prostitution och sexuellt utnyttjande, engagemang i terroristaktiviteter, skapa civil och gränsöverskridande osäkerhet, förlust av hopp och växande migration ofta via olagliga eller osäkra medel, och människohandel.

Den enorma migrationen av syrier (som rapporteras uppgå till 6,8 miljoner) på grund av fattigdom och förtvivlan mitt i bristerna som nämnts ovan påverkar avsevärt de mänskliga rättigheterna för människor i grannländerna som måste klara av de massiva flyktingströmmarna samtidigt som de är sårbara för kritiska ekonomiska situationer i sina länder. egen.

Skyddet av mänskliga rättigheter i Syrien är inte möjligt utan att återuppbygga all kritisk infrastruktur och tjänster i samarbete med FN-organ och med fortsatt och ovillkorligt humanitärt bistånd. Att upprätthålla ensidiga sanktioner mitt i den nuvarande katastrofala och fortfarande försämrade situationen i Syrien kan innebära brott mot mänskligheten mot alla syriska människor.

Rekommendationer

Jag påminner alla parter om deras skyldighet enligt FN-stadgan att iaktta folkrättens principer och normer, inklusive principerna om suverän jämlikhet, politiskt oberoende, icke-ingripande i staters inrikes angelägenheter och fredlig lösning av internationella tvister, att delta i strukturella dialog för att lösa eventuella tvister i enlighet med folkrättens principer och normer och för att samarbeta i god tro för att gradvis förbättra den humanitära situationen.

Jag uppmanar sanktionerande stater och regionala organisationer att häva eller avbryta alla ensidiga sanktioner som tillämpas mot Syrien, syriska medborgare och företag utan tillstånd från FN:s säkerhetsråd, och vars användning inte kan motiveras som repliker eller motåtgärder i enlighet med internationell rätt.

Jag uppmanar den amerikanska regeringen att upphöra med det nationella undantagstillståndet när det gäller Syrien som strider mot artikel 4 i ICCPR, och att bringa nationell lagstiftning i överensstämmelse med internationell lag.

Jag uppmanar till ett omedelbart upphävande av alla ensidiga sanktioner som förhindrar tidig återhämtning, återuppbyggnad och återuppbyggnad av kritisk infrastruktur och tjänster, inklusive vatten och elektricitet, banktransaktioner, tillgång till bränsle, elektricitet, avlopp, skydd och bostäder, transport, utbildning, hälsa, jordbruk. och industrimaskiner – för att ge hopp till det syriska folket och skapa förutsättningar för flyktingars återvändande.

Jag påminner också om det olagliga i den extraterritoriella tillämpningen av unilaterala sanktioner och uppmanar till att häva sekundära sanktioner och återkalla straffrättsliga och civilrättsliga anklagelser för kringgående av sanktioner som inte godkänts av FN:s säkerhetsråd. Jag betonar att maximala påtryckningskampanjer, hot om att straffa alla som har att göra med syriska offentliga institutioner eller deltar i återuppbyggnaden i Syrien är oförenlig med internationell rätt, inklusive principerna om suverän jämlikhet, staters politiska oberoende och främjande och skydd av mänskliga rättigheter.

Jag betonar att ingen hänvisning till goda mål eller oavsiktliga negativa humanitära konsekvenser av unilaterala sanktioner rättfärdigar brott mot grundläggande mänskliga rättigheter eller av staters internationella skyldigheter gentemot Syrien och det syriska folket.

Jag uppmanar alla stater och internationella organisationer att undvika skriftliga eller muntliga hot eller andra handlingar som kan leda till tillämpning av egna eller tredjelands ensidiga sanktioner eller överlevnad, och att tolka alla begränsningar, inklusive kvalificeringen av varor och utrustning som dubbla användningsområden, på det snävaste möjliga sätt, för att tillhandahålla allmänna humanitära undantag (snarare än ad hoc- undantag) till alla humanitära aktörer under övergångsperioden före upphävandet av ensidiga sanktioner.

Jag uppmanar enträget att frigöra tillgångar från Syriens centralbank i utländska banker, egendom och tillgångar i Syrien, offentliga och privata företag inklusive joint ventures, för att användas för att tillfredsställa humanitära behov hos det syriska folket, tidig återhämtning och återuppbyggnad, inklusive genom samarbete med FN:s enheter.

Jag uppmanar banker och privata företag att agera i enlighet med de vägledande principerna för företag och mänskliga rättigheter för att undvika överlevnad och åtföljande kränkning av rättigheter för medborgare och invånare i Syrien, särskilt när det gäller kritisk infrastruktur. Och jag hänvisar till staternas skyldighet att se till att verksamheten hos banker och privata företag under deras jurisdiktion och kontroll inte kränker syriers eller andras mänskliga rättigheter enligt principen om due diligence.

Jag framhåller att syrien och syriska medborgare och företag ska ha garanterad tillgång till rättvisa samt alla administrativa tjänster i alla länder på lika villkor, inklusive möjligheten att betala juridiska, skiljedoms- och rättsliga avgifter. Advokater ska inte möta några hot, sanktioner eller anseenderisker när de representerar relevanta fall i tredjeländer, internationella organisationer eller kommersiella skiljeförfaranden.

Jag uppmanar stater som inför sanktioner mot Syrien att respektera principen om immunitet för statlig egendom och Wienkonventionerna om diplomatiska och konsulära förbindelser, inklusive särskilda beskickningar, och att se till att Syrien kan betala bidrag till internationella organisationer, syriska beskickningar och personal. utan några hinder, så att de kan öppna och föra bankkonton, utöva konsulär verksamhet, skaffa alla nödvändiga försäkringar och ha rörelsefrihet.

Jag uppmanar också alla samtalspartner att se till att syriska medborgare har tillgång till information och att utöva yttrandefrihet på nätet, och att dra tillbaka begränsningarna för deras användning av onlineinstrument. Ingen individ, sport, kulturell eller akademisk institution, organisation eller förening ska vara rädd för att samarbeta med syriska partner eftersom utbyten inom dessa områden främjar uppnåendet av målen för hållbar utveckling, konfliktförebyggande och upprätthållande av fred och säkerhet över hela världen.

Samtidigt som jag välkomnar humanitär verksamhet och humanitära reaktioner från FN-organ och -organ samt internationella och nationella icke-statliga organisationer, betonar jag att denna verksamhet inte ska utsättas för några begränsningar på grund av ensidiga sanktioner och överlevnad, för att bevara integriteten för statusen för FN och dess organ, och status och humanitära principer för icke-statliga organisationer som arbetar i Syrien.

Jag uppmanar alla parter att se till att syrienbaserade icke-statliga organisationer, välgörenhetsorganisationer och föreningar alltid ingår i alla diskussioner och bedömningar av den humanitära situationen i Syrien, identifiering av humanitära behov hos det syriska folket och beslutsfattande om humanitär, tidig återhämtning, kapacitet byggnads- och återuppbyggnadsåtgärder.

Jag uppmanar att sanktionera stater och regionala organisationer att se över bestämmelserna för tillhandahållande av humanitärt bistånd för att tillhandahålla den allmänna möjligheten att leverera varor som är nödvändiga för akut humanitärt bistånd, tidig återhämtning, återuppbyggnad och återuppbyggnad utan några hinder; att undvika behovet av att få flera ad hoc- licenser, att garantera att humanitära organisationer inte utsätts för risker och inte bär bevisbördan för den rent humanitära karaktären av deras verksamhet.

Jag välkomnar regeringens rapporterade samarbete med FN:s landsteam och FN:s specialorgan i Syrien inom det humanitära området och uppmanar regeringen att ytterligare engagera sig i samarbete för att främja och skydda mänskliga rättigheter, inklusive anordnande av besök genom särskilda förfaranden .

Jag uppmanar FN-organisationer och -organ och INGO:er att ytterligare engagera sig med producenter och relevanta stater och hjälpa Syrien med att anskaffa råvaror av rätt kvalitet, medicin (inklusive för cancer, PTSD, psykologiska och psykiska störningar, etc.), medicinsk utrustning och reservdelar, vacciner (inklusive mot kolera och covid-19), frön, gödningsmedel, bränsle, utrustning, reservdelar och mjukvara för att säkerställa återuppbyggnad av kritisk infrastruktur.

Jag vädjar också till UNESCO att aktivt engagera sig i Syrien för att utrota analfabetism, stoppa skolavhopp och återföra barn till skolor, särskilt de som berövats möjligheten att studera på grund av väpnat våld (unga vuxna, internflyktingar, gatubarn etc.) via återuppbyggnad av skolor och universitet, som hjälper till med utvecklingen av särskilda läroplaner, utbildning och stöd för lärare; såväl som när det gäller restaurering av syriska kulturplatser, bevarande och återställande av kulturarvsföremål och bevarande av det immateriella kulturarvet.

Jag uppmanar också parterna att garantera att humanitärt bistånd distribueras utan någon diskriminering till alla syrier i landet i fullt samarbete med FN-organ och INGOs.

Relaterat
FN-expert uppmanar till upphävande av långvariga ensidiga sanktioner som ”kväver” det syriska folket

USA & Sverige skulle svälta ihjäl Syrien med falsk ”Caesar-rapport” – stor skandal. DEL 1.
Falsk ”Caesar-rapport” bakom USA:s dödliga Syrien-sanktioner. Sverige tiger- stor skandal. DEL 2.
EU utlovar stöd till kurdiska SDF ” till stöd för Syriens suveränitet”, men inför också sanktionerar mot Syriens suveräna regering.
Framgångsrika dödliga sanktioner av USA, EU, Sverige mot Syrien.
”Hög tid att granska Sveriges Syrienbistånd”
USA-stödd kurdisk milis stjäl 140 000 fat olja per dygn i Syrien.
Så blev svenskt bistånd stöd till terror i Syrien.

Föregående artikelEnergikrisen är ett stort hot mot världen. Finns det en väg ut? 
Nästa artikelUtrikesminister Kuleba: Ukraina tar emot vapen ”bakom kulisserna”
Globalpolitics.se är en partipolitiskt obunden, vänsterorienterad och oberoende analyserande debatt- och nyhetstidning med inslag av undersökande journalistik.

8 KOMMENTARER

  1. Mycket bra utförligt FN rapport av damen. Tragiskt när man läser hur Usa,EU mördar Syriens befolkning och förnedrar dom HELT oskyldiga människorna. Detta är EJ första eller andra rapporten av FN kring dessa så vidriga sanktionerna om Syrien. Men Usa och dess vasaller EU är så vidriga och slår direkt dövörat till. Hur kan EU vara så omänskliga ärligt talat och låta Syriens befolkning fortsätta lida och dö på detta förnedrade sätt TROTS FN som uppmanat dessa flera gg att skippa sanktionerna. Att hussen i Washington kör dessa vidriga metoder förväntar man sej av,men vasallStaten EU har senaste decenniet nu utvecklats åt skogen vidrigt,likt hussen i Washington. Det är inte bara här, säger hussen i Washington hoppa,svarar vasallStaten EU hur högt som dom nollorna dom blivit, oavsett vilken fråga, ämne eller land

  2. TACK KINA!!! SVERIGE BORDE SKÄMMAS SOM TIGER.
    Kinas utrikesminister talesperson Zhao Lijian, sa på en stor presskonferens som gick ut i hela världen hur USA illegalt befinner sig i Syrien, påvisade hur USA kontinuerligt STJÄL Syriens olja och vete och USA ockupanters missilattacker på landet, och allt detta är illegalt. Den 1 december sände USA 54 tanker med olja till sina baser i Irak, och lämnade syriska folket kämpande för att överleva den svåra vintern, medan USA fortsätter att stjäla deras olja och vete.

    Den kinesiska diplomaten belyste också hur denna stöld har kostat Syrien mer än 100 billioner dollar i förlorade intäkter.

    Enligt Lijian så fortsätter USA bryta mot internationella lagar och regler, trots deras påstående om det motsatta ”the rules based international order”-
    När USA talar om ”regler” är det ofta en förevändning för att tjäna sitt eget intresse och vidmakthålla sin hegemoni betonade han.

    Vi tror att det internationella samfundet inte är blind för detta och kommer att behandla det med vaksamhet
    sa Lijian i en hoppfull ton att vissa åtgärder kan vidtas angående USA:s aggression mot Syrien.

    MEDAN SYRISKA BARN DÖR I BRIST PÅ MAT, VÄRME OCH MEDICIN, så står Führer von Ljugen i EU och ojar sig över att elen varit borta i vissa städer i Ukraina under någon dag eller vecka, men ägnar inte en tanke till de syriska barnen. Hon talar inte heller om vad USA borde betala i skadestånd för allt som de stjäl i Syrien, som olja och vete. Att EU borde beslagta bankkonton för USA och innehålla dessa medel för att betala deras skulder till Syrien.

    • @Vivianne Månsson 5 december, 2022 At 08:11
      Det är väldigt intressant att Kina nu alltmer börjar tala tydligt klarspråk, även i diplomatiska sammanhang. Vad som är lika intressant är vad som händer inrikes. Kina förändras, och USA propaganda på svenska media gör allt för att mörka och desinformera, men det får jag återkomma till någon annan gång.

  3. Vanessa Beeley informerade om nedan uppgifter på sitt Telegramkonto, hon bor i Damascus.
    Rojava kurderna fortsätter med sitt dubbelspel. I ena minuten springer de till Assad och söker skydd och i andra minuten säger de att de är USA:s trognaste allierade i området. De skall be Washington se till att Turkiet lämnar norra Syrien i fred.
    Ryssland försökte övertala kurderna i Syrien att överlåta gränsbevakningen mot Turkiet till Syriska förband, för att Turkiet inte skulle attackera. Dessutom är det ändå Syrisk mark. Kurderna ingår faktiskt i landet Syrien.

    Om man jämför med hur den rysktalande befolkningen i Ukraina blivit behandlad, så har kurderna alltid blivit väl behandlade av Syrien.

    Kurderna vägrade att låta Syrien försvara sin gräns, vilket förmodligen kommer att innebära att Turkiet går in med marktrupper, om inte kurderna som de säger kommer få hjälp av Washington som kan säga åt Turkiet att lämna norra Syrien ifred.

    Människors moral är märklig, politiker i Sverige säger ingenting om att kurderna stjäl Syriens olja och vete och att de hjälper USA att ockupera Syrien. Inget tal om Syriens rätt till självbestämmande över sitt land.
    Syrien har aldrig attackerat och bombat kurder i Syrien.
    Ukraina har attackerat och bombat de rysktalande i Ukraina och Ryssland har större anledning att hjälpa dem än USA har att hjälpa kurder i Syrien att stjäla vete och olja från Syrien.
    USA har ingen anledning att vara i Syrien, mer än att vara tjuvar.
    För Ryssland är det en existentiell fråga att hjälpa de rysktalande när de vädjade om hjälp, då de stod inför ett stort massmord med 70000 trupper som stod redo att gå in och slakta dem.

  4. Fn General församling – Nakba Dagen

    FN :s generalförsamling antog en rad resolutioner om Palestina under sin 77:e session förra veckan, där Palestinas representant förklarade att tvåstatslösningen var avslutad och fördömde Israel för dess fortsatta straffrihet.

    Bland de många resolutionerna röstade församlingen med 90 röster för, 30 emot och 47 nedlagda röster för att fira 75-årsjubileet av Nakba genom att anordna ett evenemang på hög nivå vid generalförsamlingen den 15 maj 2023. Israel, Australien, Österrike , Kanada, Danmark, Tyskland, Grekland, Ungern, Italien, Nederländerna, Storbritannien och USA röstade emot.

    Nakba, eller ”katastrofen”, hänvisar till den serie av massövergrepp som begicks av sionistiska styrkor som följde med skapandet av staten Israel 1948.

    Minst 15 000 palestinier dödades och över 750 000 tvångsutvisades från sina hem, eftersom över 500 byar totalförstördes. Även om Nakba verkligen inte började eller slutade 1948, uppmärksammas den 15 maj internationellt som Nakba-dagen varje år som ett erkännande av detta historiska och pågående våld och kolonisering av Palestina.

    Israel motsatte sig förutsägbart resolutionen, med Gilad Erdan, dess FN-ambassadör, som hävdade att Nakba var något som palestinier hade ” fört över sig själva med sin egen aggression genom att föra ett krig mot Israel”, och anklagade arabstaterna för att använda det palestinska folket som ”politiska verktyg”. ” Han varnade också för att godkännandet av resolutionen om Nakba skulle hindra alla möjligheter till ett fredsavtal mellan Israel och den palestinska myndigheten.

    ”Försök att föreställa dig att det internationella samfundet firar ditt lands självständighetsdag genom att kalla det en katastrof. Vilken skam, sa Erdan. ”Palestiniernas lögner får inte längre accepteras på världsscenen, precis som denna instans måste sluta låta palestinierna fortsätta att dra i trådarna. Jag uppmanar er alla att sluta blint stödja palestiniernas förtal.”

    Gilad Erdan, Israels FN-ambassadör, talar till säkerhetsrådets session om Mellanöstern, 28 oktober (FN-foto/Evan Schneider)
    Samtidigt antog generalförsamlingen också en resolution om en ”fredlig lösning av frågan om Palestina” genom att kräva ett ”omedelbart stopp för all bosättningsverksamhet, markkonfiskering och rivning av hem, för frigivning av fångar och för ett slut på godtyckliga arresteringar och frihetsberövanden.”

    Församlingen underströk behovet av att ”brådskande utöva kollektiva ansträngningar för att inleda trovärdiga förhandlingar om alla slutliga frågor och för intensifierade ansträngningar från parterna för en rättvis, varaktig fred i Mellanöstern …” baserat på befintliga FN-resolutioner, Arab Peace Initiative , Madrids mandat och färdplanen för kvartetten .

    Texten antogs med 153 länder för, 10 nedlagda röster och nio emot, inklusive Israel, Kanada och USA

    Generalförsamlingen fördömde också mordet på den palestinsk-amerikanska journalisten Shireen Abu Akleh och röstade för att namnge ett journalistutbildningsprogram till hennes ära.

    Syriens Golan-resolution

    Viktigt är att generalförsamlingen också antog en resolution med titeln ”Den syriska Golan”, som förklarade Israels beslut att påtvinga det ockuperade syriska Golan sina lagar och jurisdiktion den 14 december 1981, som ogiltigt och uppmanade Israel att återkalla det beslutet.

    Mars 2019: USA:s president Donald Trump, med Israels premiärminister Benjamin Netanyahu tittande över axeln, undertecknar en proklamation som erkänner Israels annektering av Golanhöjderna 1981. (Vita huset, Shealah Craighead)
    Riyad Mansour, det palestinske FN-sändebudet, talade om församlingsdebatten om ”frågan om Palestina och situationen i Mellanöstern” att befintlig politik ”effektivt har skyddat och uppmuntrat Israel till en sådan punkt att vi bevittnar bildandet av den mest koloniala, rasistiska och extremistiska regeringen i Israels historia, och det säger något”, med hänvisning till den inkommande koalitionen ledd av Benjamin Netanyahu. Mansour sa:

    ”Vissa länder fortsätter att fördöma vad de refererar till som att ”utmärka Israel”, men det som verkligen pekar ut Israel är inte mängden kritik som är legitimt riktad mot dess brott och kränkningar, utan graden av straffrihet det åtnjuter trots dessa fördömanden … Det vill säga att inte försvara Israel, det är att skydda dess illegala ockupation och annektering av vårt [palestinska] land.”

    Han varnade:

    “This is the end of the road for the two-state solution…. Either the international community summons the will to act decisively or it will let peace die passively. Passively, not peacefully. Anybody serious about the two-state solution must help salvage the Palestinian state …. There is no two-state with annexation. There is no two-state without respect for our dignity, our humanity, and our rights. And if there is no two-state solution then the alternative is what we are living under now, a regime that has combined the evils of colonialism and apartheid.”

    Generalförsamlingen såg starka ingripanden från medlemsländerna om bristen på ansvar för Israels våld mot det palestinska folket, dess utövande av apartheid och den pågående belägringen av Gaza. Trots vad Mansour sa krävde många länder meningsfulla steg för att främja tvåstatslösningen.

    Det israeliska flygvapnet bombade al-Jalaa-byggnaden som inhyste presskontor i Gaza den 15 maj 2021. (Osama Eid, CC BY-SA 3.0, Wikimedia Commons)
    En produkt av förhandlingsprocessen som kan spåras till 1970-talet, ”tvåstatslösningen” kräver upprättandet av ett oberoende Palestina, ”sida vid sida [med Israel] inom säkra och erkända gränser.”

    Medan tvåstatslösningen fortsätter att dominera diskussionerna om Palestina i det internationella samfundet, inklusive under förra veckans församlingsmöten, har palestinierna länge uppmärksammat de uppenbara bristerna i detta tillvägagångssätt, inklusive betoningen på gränserna före 1967 som utgångspunkt. , utan att erkänna att dessa gränser i sig var en produkt av etnisk rensning och kolonisering .

    Inte nog med det, Israel har fortsatt att expandera sina illegala bosättningar på den ockuperade Västbanken, godkänt en utbyggnad av apartheidmuren och upprätthållit sin ockupation och belägring av Gazaremsan. ”Tvåstatslösningen erbjuder i princip inte det palestinska folket deras grundläggande rättigheter enligt internationell lag – jämlikhet och rätt att återvända”, hävdar Haidar Eid, professor vid Al-Aqsa-universitetet i Gaza.

    Generalförsamlingens möte hölls i samband med grovt våld i de ockuperade palestinska områdena. Minst 207 palestinier har dödats 2022 hittills, vilket gör det till det dödligaste året sedan mätningarna började 2005.

  5. ”Det är dags för folket i Tyskland och tyska eliter att sluta låta palestinska barn i Gazaremsan betala för det tyska folkets brott mot europeiska judar.” ––
    Journalisten och författaren Ali Abuniamah intervjuas på tyska statliga kanalen. Han säger att EU och tyska staten borde varna Israel att de skall ställa Israel inför Internationella domstolen för deras krigsbrott som har hållit på i decennier, de skall även sluta beväpna Israel. Det är knappast ett jämlikt förhållande i konflikten betonar han. Där Israel har en betydande större krigsapparat, som de använder mot palestinierna.

    https://www.youtube.com/watch?v=MPa83wSa9ik

    Palestinier behöver sina vänner och det är syriska regeringen och Ryssland.
    Kurderna i Rojava har valt dåliga vänner både USA och Israel.
    Syriska regeringen innan kriget började hade en tillflyktsplats för palestinier för återhämtning från israelisk aggression.
    Ryssland har hjälpt palestinier med att få gå i lära i krigsakademin i Tjetjenien för att försvara sig mot Israel.
    Vänstern i Sverige stod och ropade efter mer bomber mot Syrien, för att rädda de extrema islamistiska mördarna som var i Syrien, med stöd av amerikanska dollarn.
    En scen som är svår att glömma, när islamisterna ryckte upp en liten palestinsk pojke ur sin sjukhussäng och tog ut honom på gatan och högg av hans huvud och ropade ”Alla Akbar”.
    Hela Vänstern i Sverige gick på alla lögner som CIA konstruerade och skickade ut i media.
    För mig är det oförståeligt att de kunde vara så korkade.

  6. […] Denna artikel av Terje Alsnes har publicerats på https://spartakus.no/2022/12/29/i-storpolitikken-ma-vestlig-humanisme-vike-for-barbari-dodelige-sanksjoner-kveler-syria/. Den ansluter sig till flera artiklar i frågan jag publicerat, däribland en av FN-observatören Alena Douhan, FN:s specialrapportör om de ensidiga tvångsåtgärdernas negativa effekter. FN-expert uppmanar att illegala sanktioner mot Syrien hävs […]

  7. […] FN-expert uppmanar att illegala sanktioner mot Syrien hävs. Efter tre år av amerikanska sanktioner… Kina och Huawei överlever och dominerar 5G runt om i världen. Syriens territoriella integritet kränks av både Turkiet och USA – medan Sverige tiger och dödar med sanktioner. Sanktionerna och energipolitiken innebär en katastrof för den europeiska bilindustrin. Är ensidiga sanktioner tillåtna? […]

KOMMENTERA

Please enter your comment!
Please enter your name here