Auschwitz- minnesdag – och andra förintelser utan minnesdag!

139
7667

Den här artikeln publicerades första gången för flera år sedan och har därefter återpublicerats.
Av någon anledning tycker jag att det finns skäl att återpublicera den. Tror inte att det bara är jag som tycker det…
Den 27 januari 1945 befriades koncentrationslägret Auschwitz av Sovjetunionens armé. Sovjet offrade 27 miljoner människoliv för att befria Europa från fascismen och 477 000 sovjetiska soldater och officerare stupade i befrielsen av Polen.
Vid ceremonierna i Auschwitz på ”Förintelsens minnesdag” 27 januari redan 2019 vägras ryska officiella representanter att närvara.
Den 27/1 1945 kom de första sovjetiska trupperna till Auschwitz, som då hade 7000 fångar, jämfört med 65 000 tio dagar tidigare.

Även DN har 2020 tydligt angivit att det var trupper från Sovjet som befriade Auschwitz.DN.

Nu meddelas att DN Debatt. ”Ett museum om Förintelsen ska öppna i Stockholm 2022”

Kommer det att behandla andra förintelser än Hitlers förintelser av judar kan man undra. Sven Lindqvists bok ”Utrota varenda jävel” var en ögonöppnare för mig och många andra.

 

 

 


Förintelsen – och andra förintelser!

Idag är det Förintelsens minnesdag av förintelsen av judar under Andra Världskriget – en av flera förintelser.

Föreslår att man omvandlar detta till ”Minnesdag över Förintelserna.”

Wikipedia skriver faktiskt ”En bredare definition inkluderar även naziregimens systematiska dödande av andra grupper, som romer, sovjetiska krigsfångar, polacker, civila sovjetmedborgare, homosexuella, handikappade, Jehovas vittnen och andra politiska och religiösa motståndare. Utifrån denna vidare definition skulle den totala summan av offer för Förintelsen vara mellan 11 och 17 miljoner människor
För att vidga perspektivet och ta fasta på historiska fakta.”

Med anledningen av dagen publicerar jag nu åter denna artikel som publicerats 27/1 tidigare år.

VI ska aldrig glömma Förintelsen – men vi bör OCKSÅ lära om och minnas ANDRA förintelser. BÅDA-OCH!

Jag presenterar nedan broschyren ”Förintelser – och förintelsen” av Folket i Bild/Kulturfront i Blekinge.

Förord av Ulf Bjerén, Folket i Bild Kulturfront, Blekinge:

”Auschwitz var den moderna, industriella tillämpningen av en förintelse, på vilken det europeiska världsherraväldet sedan länge vilade.” Sven Lindqvist, boken ”Utrota varenda jävel”, 1992
Sven Lindqvist Utrota varenda jävel
Auschwitz var ingen slutpunkt. Förintelserna, krigen och folkmorden fortsatte, nu oftast under ledning av Förenta Staterna. Algeriet, Korea, Sydostasien, Indonesien, Operation Condor i Latinamerika, Palestina… Det är några exempel ur efterkrigstidens historia.

Och efter millenniumskiftet krigen i Afghanistan, Irak, Libyen, Syrien, Jemen. Miljoner döda, miljoner skadade, hela länder förstörda.

”Den globala våldssituationen är den hårda kärnan i vår existens”, sammanfattade Sven Lindqvist i sin bok ”Nu dog du. Bombernas århundrade”, 1999.

Men i allmänhetens medvetande är det som det aldrig hänt. ”Inte ens när det hände hände det” sa Harold Pinter i sitt Nobelprisanförande 2005.

Uppgiften är att tala så det hörs om de förintelser som pågår. Och också att skapa ett medvetande om den historiska tradition av förintelser på vilket det västliga världsherraväldet vilar.
En fredsopinion måste kräva ett slut på krigen, ett slut på stödet för krigen och ta ställning för de angripna offrens rätt att försvara sig.
Ty det är solidariteten med de förtryckta folken som möjliggör vår egen befrielse.

Att något bidra till detta arbete är syftet med utgivningen och spridandet av dessa Myrdal-texter. (Slut förordet)


Presentation av broschyren

”Den som är antiimperialist bör … förstå att det inte är som en strid om antalet änglar som kan dansa på en nålspets att diskutera huruvida rätt ord på detta brottsliga massmord på europeiska judar under Andra världskriget ska nämnas som förintelse eller Förintelsen. Det är en allvarlig politisk realfråga”.

Så skriver Jan Myrdal i den debatt som fördes i Folket i Bild/Kulturfronts papperstidning och på dess hemsida i våras.
I två skriftställningar och i svar på motinlägg av Juliusz Brzezinski och Margareta Zetterström förklarar han hur ordet Förintelsen med versalt F och i bestämd form singularis dels används för att legitimera det genocida förtrycket av palestinierna och dels till att mörka det faktum (vilket också Sven Lindqvist påpekat i böcker på 1990-talet) att

Auschwitz var en tillämpning i den tradition av förintelser som det europeiska världsherraväldet sedan länge vilat på.

Och som i samtiden upprepas i ödeläggande krig i exempelvis Afghanistan, Irak, Libyen, Syrien och Jemen med syfte att upprätthålla USA-imperialismens vacklande världshegemoni.
Myrdal föreslog att debattartiklarna skulle tryckas upp och så har skett i broschyrform, med tillägg av en tidigare publicerad Skriftställning på samma tema. Broschyren är betitlad ”Förintelser och förintelsen” och har getts ut av Folket i Bilds Blekingeavdelning.


Egen kommentar och utdrag ur broschyren:
Vill apropå förintelser här bara påminna om denna artikel USA:s krig har dödat mer än 20 miljoner i 37 länder sedan 1945, och miljoner i andra länder
Jan Myrdal har beskyllts för att vara förnekare av Förintelsen, vilket är fullständigt felaktigt. ”Jag ifrågasätter inte folkmordet på judar” skrev han senast i Expressen i maj i 2017.

I broschyren skriver han bl.a.:
”Denna Hitlertyska brottslighet är helt klarlagd”…”Antalet offer kan och bör diskuteras”.

”Men den bestämda formen ”förintelsen” är politisk lögn också på ett allvarligare sätt. Den trollar inte bara bort den kejserliga japanska imperialismens samtidigt än större folkmord på det asiatiska fastlandet utan även sådant som det av Churchill 1943-1944 medvetet genomförda folkmordet i Bengalen på mellan tre och fem miljoner offer”.

Han ger sedan fler exempel på förintelser som folkförintelsen i Mexiko, conquistadorerna, britternas utrotande av ursprungsbefolkningen i Australien (tillägger här Tasmanien och Nya Zeeland) och förintelsen av indianer i Amerika.

Han skriver ”Hitlertyskland fortsatte denna kolonialismens och imperialismens normala och brottsliga folkmordspolitik” .

Jan Myrdal berättar också om egna erfarenheter ”Det Hitlertyska på etniska grunder genomförda massmordet på judar under Andra Världskriget var ett ohyggligt brott. ”Det var många i Sverige som inte ville tro när vi för sjuttiofyra år sedan började rapportera om det”.
”Många för mördande ansvariga militärer, administratörer, diplomater, jurister och publicister (de kapitalister som utnyttjade koncentrationslägerfångar inte minst) satt kvar på poster i Västtyskland eller rentvättades…”
Ännu när jag (Jan Myrdal) ledde en delegation till Auschwitz 1955 vågade inget av de erkända förlagen ge ut den brittiska krigsförbrytaråklagaren Lord Russel av Liverpools ”Hakkorsets gissel”.

Juliusz Brzezinski invänder främst mot att Jan Myrdal informerar om andra förintelser i sitt bidrag med titeln ”Myrdal förnekar och degraderar Holocaust”.

Margareta Zetterström klargör ”Själv fortsätter jag … att skriva Förintelsen i bestämd form och med stor begynnelsebokstav, av det enkla skälet att det är den vedertagna benämningen på Nazitysklands folkmord på judar. Det innebär inte på något sätt att jag förnekar andra folkmord.”

Jan Myrdal besvarar detta – men hur? Skaffa broschyren och läs!

Förneka inte Förintelserna!

i Andra om: Förintelser, Förintelse av judar, Förintelsen av indianer
opinion, politik, USA, krig, desinformation Bengalen imperialism, Mexiko historia folkrätt imperialism, desinformation, krig, nazism, FN, massmedia kolonialism demokrati

Föregående artikelNetanyahus formskiftande ”Slutspel” – Det är inget nytt påhitt, utan en återgång till tidigare sionistisk strategi
Nästa artikelPalestinamanifestation 27 januari kl 13. Odenplan, Stockholm. Kom!
Anders Romelsjö (red)
Anders Romelsjö är redaktören för Global Politics. Han drev tidigare under sex år bloggen Jinge.se som nu främst är ett arkiv med tusentals artiklar. Aktivist i den antiimperialistiska rörelsen på 1970-talet. Han har en bakgrund som läkare och professor med inriktning på forskning om alkohol, droger och folkhälsa.

139 KOMMENTARER

  1. Hur mycket av den officiella berättelsen om förintelsen är trovärdig? Man börjar undra. Exempelvis har Poland i det tysta ändrat antal offer flera gånger. Och frö varje gång minskar antalet.
    https://www.nytimes.com/1992/06/17/world/poland-agrees-to-change-auschwitz-tablets.html

    Vidare undrar man vad är det för slags sanning eller historia som behöver försvaras med olika slags förbud och lagstiftning?

    Röda korset registrerade 270,000 döda. Varifrån kommer de andar miljonerna?
    https://www.quora.com/Theres-an-International-Red-Cross-document-stating-that-the-total-death-toll-across-World-War-2-concentration-camps-was-around-270-000-Is-it-fake

    • Dödstalen i Auschwitz är numera fastställt till runt 1,1 miljoner. I övrigt anges allmänt en totalsiffra på mellan 5,2 och 5,8 miljoner.

  2. ”Vidare undrar man vad är det för slags sanning eller historia som behöver försvaras med olika slags förbud och lagstiftning?” Skriver Undrande i sin kommentar. Jag undrar också över dagens påpekande i SR att det åter är dags att minnas FÖRINTELSEN. Detta väldiga fokus på EN förintelse belyses bra i broschyren. Mycket läsvärd.
    Det lär väl dröja ett tag (?) innan den västligt dominerade historieskrivningen ger vika – i väst. Antagligen är majoriteten av jordens befolkning föga intresserade av ”vårt” sätt att berätta; av ”vår” berättelse. Fokus ligger inte längre i Väst – dessbättre.

  3. ”Hur mycket av den officiella berättelsen om förintelsen är trovärdig?”

    Det brukar heta att det alltid är segraren som skriver historien och jag tycker det amerikansk-inspirerade efterspelet till Nazi Tyskland väl kan bekräfta det med Nürnbergrättegångarna och liknande. Sen får vi inte glömma alla filmer av olika slag samt annan dokumentär sammanställning som gjordes av USA som var den ledande. Efter kriget tog ju också USA:s krigsmakt över militärväsendet i hela Tyskland utom de östra delarna som kom att tillhöra Sovjetunionen. Jag gick i skolans högstadium i början av 70-talet och minns väl hur noga undervisningen var runt nazisterna och koncentrationslägren. Siffran var då 6 miljoner offer varav judar var de som nämndes främst. Jag själv tillhörde de lågpresterande och ointresserade eleverna men just undervisningen kring koncentrationslägren fastnade till och med hos mig. Det var ju också kring det här mycket bilder, filmmaterial m.m. som kunde sätta starka intryck hos eleverna. Min samlade bild är nog att vi alla blivit skolade kring händelserna i koncentrationslägren och nazisternas vidriga dåd. Hur tyskarna upplevde det här själva tycker jag aldrig framkommit. Aldrig en intervju eller samhällsdokumentär. De enda som jag tycker fått berätta är just de tyska judarna. Men senare har jag förstått det inte bara var nazister utan även andra grupper som begick hemskheter.

    • Jag är äldre och avslutade mina studier med studentexamen 1964 i Boden, Norrbotten. Vi fick också undervisning om koncentrationslägren. Även i lilla Boden visades dokumentärfilmer på biograferna om koncentrationslägren. Men inget nämndes om andra förintelser. Och jag var ändå mycket intresserad av historia och samhällskunskap.

      • Världens första stora museum som berättar hela historien om andra världskriget öppnades i staden Gdansk i Östersjön i Polen för två år sedan. Det har skapat mycket konflikt.
        https://forskning.no/historie-krig-og-fred/museet-som-konfliktsted-hva-er-sannheten-om-2-verdenskrig/1351595

        Polen kan ha varit det land i världen som drabbats mest av andra världskriget, om man tittar på andelen döda invånare. Grannland i Vitryssland åberopar samma sak.
        Mer än fem miljoner polacker dog som ett resultat av kriget, över hälften av dem judar.
        Polackerna vill att världen ska veta. Men varför skapar ett nytt museum under andra världskriget så mycket konflikt?

        • Det skapar så mycket konflikt för att de som ansåg sig som segrarna i kriget, USA, skrev historien och förfalskade den, och dom gillar inte att den noggrant uppmålade propagandabilden nu rämnar. Vi har en liknande situation när det gäller Kina. Den bild av Kina som USA propagandan intensivt målat upp stämmer inte utan är mycket grovt förfalskad.

          • Att du alltid ska landa i hur orättvist Kina framhävs.

            Är det inte bättre att du som ”Kinaexpert” lyfter fram folkmordet som skedde under Mao och massakern på Himmelska fridens torg?

          • Jag kanske kan bidra något?

            Vad säger statistiken?
            * Tillväxten i Kina var mycket god även under en stor del av Maos tid, omkring 5-6 % per år, dvs. nästan lika bra som nu, enligt uppgifter jag sett. Enligt uppgifter från Världsbanken var medellivslängden i Kina 36,3 år 1960 , 66,8 år 1980, 70,3 år 2000. Motsvarande siffror i Indien var 44,3 år, 54,2 år och 62,9 år. Medan medellivslängden i Kina ökade med 30,5 år mellan 1960 och 1980, en period då Maos politik i stort sett tillämpades uppgick ökningen i demokratiska, kapitalistiska Indien till 9,8 år.

            Källa: Världsbanken. World Development Indicators online.                                              I Minqi Li. The rise of China and the demise of the capitalist world economy. New York:Monthly Review Press, 2008.

            * Ur en intervju med den kände vänstermannen och lingvisten professor Noam Chomsky i Counterpunch

            ”Se på det maoistiska Kina, som alla förväntas avsky. Om man ser på det så sparades 100 miljoner liv jämfört med det demokratiska kapitalistiska Indien, tack vare hälsoprogrammen på landsbygden. 100 000 000 (100 miljoner) människoliv är inget litet antal (motsvarar c:a drygt 15 % av befolkningen, dvs. c:a 1,5 miljoner av Sverige befolkning), och siffran innefattar den stora hungersnöden. Ingen kan tala om det. Och om man ser på de kapitalistiska reformerna så minskade dödligheten mycket kraftigt under Mao, men började plana ut 1979.” – Intervju med Noam Chomsky

            Mao Tse Tung noterade att hälso- och sjukvården främst var inriktad på de 15 % som bodde i städerna och initierade en ökad satsning på landsbygden och på förebyggande mediciner. Kinas system med barfotaläkare visade sig framgångsrikt och WHO såg de som ett mönster för utvecklingsländerna.

            Dessutom genomförde Mao omfattande jordreformer som frigjorde hundratals miljoner kineser från slaveriliknande förhållanden, vilket vi påminns om av Åsmund Egge i Klassekampen 15/12 2012, sid 33.

            Inget vet med säkerhet om Kina hade haft samma, bättre eller sämre BNP om Maos politik fortsatt. Men vi har all anledning att tro att tryggheten, jämlikheten hade varit större och arbetslösheten närmast obefintlig. Många menar att den statliga planekonomin och frånvaron av stor ojämlikhet varit en viktig förutsättning även för framgångar i Kinas kapitalistiska ekonomi.Vad finns att lära av Kulturrevolutionen?

            Någon massaker på Himmelska fridens torg i Peking har aldrig förekommit. Flera hundra människor dödades och tusentals skadades, men inte på det sätt som media i väst gav sken av. Inte en enda människa dödades när de tiotusentals demonstrerande studenterna avhystes från torget. Påståendena om ett blodbad är rena lögner. Men från mitten av april till början av juni 1989 skakades Kina av en enorm proteststorm, som efterhand övergick i väpnat uppror. Hundratusentals människor runt om i landet demonstrerade mot korruption och andra missförhållanden. En mindre grupp arbetade systematiskt för regim- och systemskifte och grep i ett skede till våld för att genomdriva sina krav och flera hundra människor dödades och tusentals skadades alltså.”

            Vad ansåg man i Kina om händelserna på Himmelska Fridens Torg och i landet våren 1989?

            Läs gärna även Överlevnad i Kina och Indien – en jämförelse

            Beräkningar grundade på befolkningsstatistik för Kina och Indien visar att under åren 1950-2010 förlorades fem miljarder levnadsår i Indien eller 85 miljoner per år. Statistiken finns att ladda ner från FNs hemsida och beräkningarna finns redovisade i denna artikel.

            Det råder heller ingen tvekan om att det var olikheterna i politik som var huvudorsak till skillnaderna. Andelen extremt fattiga var och är större i Indien. Otillräckliga insatser mot kastsystemet och den skeva förmögenhetsfördelningen är viktiga faktorer för det.”

          • Erik Stålgren Det skedde aldrig något folkmord under Mao. Begreppet ”mord” är i juridisk definition en överlagd avsiktlig handling. Det var det inte fråga om. Det var usel administration och korruption. När det gäller ”massakern på Himmelska fridens torg” är det en propaganda lögn, för ingen dödades på Tiananmen. Det finns mycket omfattande bevis för det, och om du tittar på bilderna finns det ju rätt gott om vittnen som lever idag, av vilka jag själv har träffat ett flertal.

            När det gäller detta GP cut-n-paste inlägg, som nu dykt upp ett dussintal gånger, ger det ett falskt intryck, Mao tiden var definitivt ingen tid av framsteg, och när det gäller att välja vem man skall lyssna på, några kostymnissar till statistiker i luftkonditionerade kontor på Manhattan som som gör påståenden om stora framsteg eller dom som var med, då är mitt val klart. Kulturrevolutionen har nu officiellt klassats som en katastrof med Mao Zedong som ansvarig, och det är precis vad det var om man lyssnar till de som var med.

            Mao eran var en kavalkad av misslyckanden med ett par ljuspunkter, jordreformen det stora framsteget, läs och skrivkunnighet och folkbildningen, barfotaläkarna och familjeplaneringen, senare ettbarnspolitiken. Det var små framsteg, men om man börjar med ingenting är varje framsteg gigantiskt. Det minsta ljus i kompakt mörker är en stark ljuskälla.

            https://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/wikileaks/8555142/Wikileaks-no-bloodshed-inside-Tiananmen-Square-cables-claim.html
            https://www.counterpunch.org/2017/06/06/tiananmen-the-empires-big-lie/
            https://archives.cjr.org/behind_the_news/the_myth_of_tiananmen.php
            https://www.criticalsocialworkpublishinghouse.com/post/1989-tiananmen-square-student-massacre-was-a-hoax

            249 personer, mest obeväpnade värnpliktiga, massakrerades av förmodat CIA agenter på en helt annan plats i Peking, Muxidian. Där ligger en stor tunnelbanestation idag, och samma byggnader finns kvar som på fotografier från 1989.

  4. Det finns en afrikansk Förintelse också, som man flitigt undviker att nämna. Över 10 millioner kongoleser dog när deras land ägdes av kung Leopold II. Huvudstaden hette Leopoldville då. SVT visade en serie för ett tag sedan – ”Historiens onda män”, men där fanns det inte plats för denne belgiske slaktaren. Serien var engelsk och hette ”Evolution of evil” och där fanns det episoder om Usama ben Laden, Duvalier med sina ca 30 000 offer, men inte ett enda ord om slaktaren Leopold…

    • Jante
      Historiens onda män var en uppräkning av USA:s fiender. Ett rent propagandajobb med andra ord. Inte ett ord nämndes om alla dom amerikanska presidenter som varit efterkrigstidens utan konkurrens ondaste män.
      Rent pinsamt att SVT sprider sådan osaklig propaganda.

  5. Givetvis måste den judiska förintelsen framhållas för att folk inte ska ifrågasätta vad dagens fasciststat nummer ett Israel håller på med. Deras metoder är för övrigt en blåkopia av nazisternas vilket är en ödets ironi. Se bara på koncentrationslägret som kallas Gaza (bara namnet Gaza ger ju kusliga associationer) Och alla andra offer i de tyska koncentrationslägren ”glöms” bort för att framhålla just den judiska. Om man läser hela historien om nazisternas koncentrationslägren så visar det sig att mängder av andra gick samma öde till mötes som romer, polacker, ryssar, oppositionella tyskar m.m. Folk har ju dessutom dött i koncentrationsläger långt tidigare, innan tyskarnas, men då var det britternas och USA:s läger vilket man ju idag inte vill låtsas om. Särskilt britternas läger i Indien borde ju framhållas som ett otäckt exempel men de som drabbades där har ju ingen mäktig lobbygrupp som styr media att vända sig till. Huvudproblemet är nog egentligen att folk inte läser historia och låter sig påverkas av elitens propaganda.

    • Det går inte jämföra Nazitysklands koncentrationsläger med raketskjutarstaten Gaza. Judarna i koncentrationslägren hade noll möjligheter men regimen i Gaza satsar alla resurser på hämnd. Du måste inse att en sådan stat inte har någon framtid. Det är ju till och med så många gazabor protesterar mot regimen där. Även de vill ha fred, arbete och ordnade liv. Allt börjar med arbete men om det kan man aldrig någonsin övertyga en socialist som alltid kräver det någon annan presterat.

      • Tja, Israel har väl inte enbart byggts upp av arbete utan en massa dollar från USA och skadestånd från Tyskland! Inte så svårt att bygga upp ett land och ”prestera” då! Men fortsätt att negligera ockupationsmaktens övergrepp på Gazas befolkning och som gangsterledningen i Israel skyla alla övergrepp och påstå att kritik är antisemitism. Israel gräver sin egen grav….en sådan stat har garanterat ingen framtid heller!

    • I det som kan ses som en kursförändring har den svenska statsministern Stefan Löfven föreslagit att antisemitismens uppgång har att göra med massinvandring från Mellanöstern.
      I en intervju med SVT beklagade Löfven ökningen av antisemitisk känsla över hela Sverige, att Förintelsen faller i glömska. Men han betonade också tillströmningen från Mellanöstern som ett av orsakerna. ”Och där, i dessa länder i Mellanöstern, kan barn lära sig vad de ska tro redan i skolan.

      I en ny nyligen genomförd TV-intervju sa Löfven att ”rumblings” från 1930-talet kändes i dagens Sverige och att Europa måste ta hotet om nazismen mer allvarligt för att inte låta historien upprepa sig. För att bekämpa denna utveckling föreslog Löfven att utbilda medborgarna om förintelsen och skicka skolbarn till Auschwitz för att lära sig faran med nationalism.
      Medan Löfven själv och hans partikollegor ofta använder sig av nazistiska jämförelser och rasistiska anklagelser mot hans politiska fiender till höger om centrumet, har kritik riktats mot socialdemokraterna själva, inte minst efter att medlemmar i dess ungdomsvinge, SSU: s Malmöavdelning, skrek paroler som ” Krossa zionism ” under paraden 1 maj, som allmänt uppfattades som antisemitiska.
      Medan antisemitism i Sverige historiskt sett var förknippat med högerekstremism, avslöjade en studie från Paulina Neuding från The New York Times från 2013 att 51 procent av antisemitiska incidenter i Sverige var kopplade till muslimska extremister . En av fyra begicks av vänsterextremister och endast 5 procent genomfördes av högerextremister.
      I en undersökning i augusti 2019 av Aftonbladet föreslog 55 procent av svenskarna att antisemitismen har stigit under de senaste åren.
      https://sputniknews.com/europe/202001281078158785-swedish-pm-pins-rise-of-anti-semitism-on-immigration-from-middle-east/

      • Der Spiegel ber om ursäkt efter att ha gjort anspråk på amerikanska, inte sovjetiska trupper befriade Auschwitz.
        27 januari markerade 75-årsjubileet för befrielsen av den sovjetiska röda armén i dödslägret Auschwitz-Birkenau, där cirka 1,5 miljoner människor, främst judar, dödades av nazistyrken mellan 1940 och 1945.
        Der Spiegel har utökat ursäkt för sina senaste anklagelser om att det var amerikanska trupper som befriade Auschwitz-Birkenau koncentrationsläger från nazistrupper. ”Vi gjorde detta oerhört pinsamma misstag på torsdag kväll .. som vi bara kan be om ursäkt för. Vi korrigerade det på fredag ​​morgon [genom att säga att Auschwitz befriades av Röda armén]. Vi antar att skärmdumpen på torsdagen cirkulerar som en rättvis bestraffning, betonade Der Spiegel i en tweet i slutet av förra veckan.

        Pence hälsar befriare från Auschwitz, ”glömmer” att namnge dem
        Det föregicks av kontroversiella anmärkningar av USA: s vice president Mike Pence som talade vid det femte världsförintelseforumet i Israel, tillägnad 75-årsjubileet för befrielsen av dödslägret.
        Han berömde ”det judiska folks motståndskraft” och modet av de som befriade lägrets fångar utan att nämna de röda arméens soldater med namn. ”När soldater öppnade portarna i Auschwitz den 27 januari 1945, hittade de 7000 halvsultade, halvnakna fångar, hundratals lådor med lägerrekord som dokumenterade det största massmordet i historien”, sade Pence. Det är fortfarande oklart varför Pence misslyckades med att utesluta att dessa ”soldater” tillhörde den sovjetiska röda armén, särskilt den 100: e infanteridivisionen och 60: e armén från den första ukrainska fronten. Inga amerikanska tjänstemän deltog i Auschwitz befrielse.
        Mer än 200 soldater från Röda armén gav sina liv i striden för att befria det ökända koncentrationslägret , där nazister dödade över en miljon judar, tillsammans med tusentals sovjetiska, polska och zigenare krigsfångar, mellan 1940 och 1945.

        https://sputniknews.com/europe/202001281078161620-der-spiegel-apologises-after-claiming-american-not-soviet-troops-liberated-auschwitz/

  6. Anledningen till att man håller förintelsen i åminne är dels att den faktiskt syftade till att utrota hela folket, och dels att det skedde nära oss. Japanernas utrotning av kineser minns vi inte, turkarnas utrotning av armenier och pontiska greker minns vi inte heller.

    Halmgubbeangreppen på sifferuppgifter baseras alltid på felaktiga uppgifter. 6 milj judar utrotades, de flesta med svält och sjukdomar, i ghetton, eller med skjutvapen. Ingen har påstått att 6 milj judar gasades ihjäl, argument mot påhittade uppgifter kallas halmgubbe. Att vi måste påminna om det beror på att vi importerat hundratusentals judehatare på bara tio år som tror att allt bara är ett påhitt. Trots att förintelsen är absolut grundläggande för bildandet av Israel.

    Schindlers List är en utmärkt film i ämnet.

    • Kark Koch som var lägerledare i Buchenwald och som figurerar i ”Shindlers List”.Han sköt tre personer i lägret och han fick ett dödsstraff för sitt tilltag vilket verkställdes i april 1945.Den delen finns inte i filmen.

    • Du hittar på.

      För det första är inte ”alla” som har invandrat de senaste tio åren judehatare, vilket du insinuerar utan någon som helst grund. Rent förtal. Hets mot folkgrupp.

      För det andra är sionismen bra mycket äldre än andra världskriget. Det är ett påhit av kristna puritaner, som härstammar från Oliver Cromwell och som återuppstod när en annan sekt i kristendommens marginal tog tag i saken. Sionismen var – då – prästers sak, inte rabiners. Läs på.

      På 1800-talet var de flesta rabiner, och den judiska vänstern, rabiata motståndare till den politiska sionismen. Läs på.

      För den tredje är det inte västra Asiens folk som är de värsta judehatarna, utan – sedan länge – ”polackerna”.
      Det är i Baltikum och i de områden som historiskt har tillhört olika riken mellan Östersjön och Svarta Havet som övergreppen har varit talrikaste och värst, samt morden flest.
      Banderisterna och de baltiska fascisterna påstås av vissa ha varit värre än de tyska nazisterna. Inte så få baltiska m.fl. fascister blev flyktingar i Kanada, Sverige och USA.

      Sen finns till och med israeler som ifrågasätter det gamla (det förekom långt tidigare än WWII) magiska talet ”6 miljoner”.
      Jag läste exempelvis för ett antal år sedan en fransk översättning av en bok av en f.d. medlem av Knesset – son av en av de viktigaste figurer i Israels grundande – i vilken författaren uppskattade det troliga talet offer till drygt hälften.
      Det brukar för övrigt vara i just Israel som diverse myter avpolletteras.
      Annars skriver en och annan utvandrad orädd sabra mindre smickrande berättelser om sitt födelseland.

      Det, sedan urminnestid, kryllar av lögner och felaktiga uppgifter i all officiel historieskrivning (segraren låter skriva det som allmänheten får läsa) men när arkiven öppnas, långt senare, brukar bilden ändras högst avsevärt, förutsatt att seriösa historiker får lov att forska obehindrat och finner en utgivare när deras rönn stör.

  7. Orkar ni läsa en lite längre text som tar upp just det som det här blogginlägget tar upp; Frågan om Förintelsen och andra förintelser.

    ”Den 27 januari är Förintelsens minnesdag. Men vad är det vi ska minnas? Förintelsen är ett konstruerat paraplybegrepp vars oklarhet försvårar förståelsen av Nazitysklands politik och brott mot judar, romer och andra grupper, skriver idéhistorikern Stéphane Bruchfeld.”
    Läs hela artikeln här –> https://skma.se/blogg/2014/12/stephane-bruchfeld-forintelsen-ar-ett-namn-men-pa-vad-om-begreppsliga-oklarheter-och-behovet-av-precision/

  8. Minnestenen som finns i Auschwitz ändrades på 90-talet på order från Lech Walesa.Tidigare har det stått att 4 miljoner judar dog i lägret och nu står det att 1 miljon dog.Men de 6 miljoner döda har inte blivit 3 utan 6 milj. står fast.Däremellan har det också stått 1.5 milj. en kortare tid.Ändringarna påstås ha gjorts efter att revisionister har studerat Auschwitz arkiv i Ryssland.Arkiven om de polska dödslägren som Auscchwitz,Treblinka,Majdanek,Belzec,Chelmno och Sobibor öppnades upp först 1988.Då kunde forskare även utanför Ryssland få tillgång till arkiven.

    Dödsstraffet utdömdes av nazisterna och inte av de allierade.Ibland är jag så ivrig att jag glömmer den viktigaste komponenten som i det här fallet.

    • Idag skrev du i en kommentar till ett annan bloggpost att: ”Siffrorna om mördade under bolsjeviktiden spelar inte så stor roll men att det pågick en fasansfull terror är en sak som är helt klar.”

      Varför gäller inte samma i det här fallet? Varför är det så viktigt att misstänkliggöra hur många judar, romer och andra offer som mördades?

      • Det samma gäller även här,att 3 milj. är lika fasansfullt som 6 milj.Nu har det gått 75 år och man måste kunna tala om rent faktiska saker som i detta fallet.Händelsen är anmärkningsvärd men förändrar ingenting.Att misstänkliggöra personer som talar om fakta är ett retoriskt knep som tystar många.Ingen har monopol på sanningen,varken du eller jag.

      • Intressant är att varken Vladimir Putin nyss i Jerusalem eller ”mainstream” historiesajten Herodote.net går ifrån det magiska talet sex miljoner.
        På Herodote blir det fem miljoner judar och en miljon andra, alltså 6 miljoner.

        Det är tydligen inte bara porrsajternas besökare som är sexfixerade.

        Annars tycker jag att det räcker med att en endaste individ, helt oskyldig och vald på måfå, berövas livet av ideologiska skäl för att anse att ett fasansfullt brott har begåtts.

        Ett liknande fenomen – dyrkandet av stora tal – gäller olyckor: så länge som exempelvis trafiken skördar ett liv i taget bryr sig få utöver de närstående (även om det blir höga tal på årsbasis), men när en buss blir inblandad ränner en flock av journalister och diverse karriärister till olycksplatsen för att ta vara på en chans till nådagivet ”fototillfälle”. De kommer i vägen för räddningsmanskapet och försvårar polisens arbete, men etik tycks inte vara någonting som skall praktiseras till vardags.
        Jag vill spy.

        • Holocaustism, heter den nya religionen som uppfanns år 1978. Snabbt blev den vår tids inkvisition i och med att det är numera straffbart att ens ifrågasätta den nya religionen Holocaustism. Gör man det så åker man dit som kättare.

          Holocaustism är stor business i miljard dollar klass. Därför är ifrågasättandet av Holocaustism väldigt dåligt för Holovaustism industrin. Därför finns det lagar och förbud för att främja denna buziness.

          Holocaustism åberopas flitigt för att tysta all kritik av de brott som den avskyvärda enheten israel begår varje dag mot Palestinier.

        • Putin vet ju naturligtvis att sex miljoner judar inte gasades tills döds i koncentrationsläger utan att sex miljoner judar stupade i andra världskriget. I Sovjet dog ca 27 miljoner och många av dessa var judar men de dog som soldater, civila, dödades av bomber och många dog av umbäranden och svält. De flesta som hamnade i koncentrationsläger fick jobba ihjäl sig och begravdes i massgravar. Och samma förhållande gällde i övriga Östeuropa men även i väst stupade judar på samma sätt. Förintelsen hålls vid liv av MSM för att staten Israel idag ska kunna fortsätta med förtrycket och den olagliga ockupationen…All kritik avfärdas som anti-semitism.

          • Torgför du den där synen så får du finna dig i att bli kallad antisemit. Det där är en makalös historieförfalskning och liktydigt med att spotta på offren!

          • Sven Eric Holmström ska nog läsa andra världskrigets historia och ta till sig av ny kunskap! Senaste siffrorna för Auschwitz är alltså färre en en miljon döda…Frågan är ju hur många av dessa som verkligen gasades? Eller var det så att de flesta helt enkelt fick jobba ihjäl sig eller dog av sjukdom och svält! Siffrorna går dock inte ihop med att 6 miljoner judar dog i koncentrationsläger! Om det var 6 miljoner judar som dog i andra världskriget så dog de flesta inte i koncentrationsläger! Så mycket står klart!

          • Själv har jag studerat detta i över 60 år så detta inlägg bygger på kunskap, och till viss del på förstahands information från personer som var med. Siffran 6 miljoner är tagen ut luften i propagandasyfte. Den verkliga siffran är okänd och uppgifter varierar mycket kraftigt, men min egen uppfattning är att talar om omkring 4.8 miljoner totalt. Likaså när det gäller gaskamrarna finns heller inga exakta uppgifter, den lägsta uppfattningen är 800,000, den högsta, av israeliska forskare, 1.2 miljoner. Det var inte alltid fråga om några gaskammare i koncentrationsläger eller på andra platser, man föste även till exempel in människor i det slutna lastutrymmet på en lastbil, kopplade avgassystemet dit, och körde motorn. Vanliga torparstugor hade igenmurade fönster och användes som gaskammare. ”Den lilla vita stugan” är en historia. Zyklon B, som användes i Auschwitz, är ett insektsmedel, hydrogen cyanide, även kallad blåsyra, som uppfanns på tidigt 20-tal för att bekämpa ohyra. Cyanid gas bundet och stabiliserat i vätska. Metoden var att hänga in kläder och det som skulle saneras i en sluten kammare. Även dessa kammare sägs ha använts för avrättningar. Man slog sedan ut Zyklon, som var en vätska absorberad i porösa keramiska granulat eller material som papper, och slog på en värmefläkt. Hydrogen cyanide ”kokar”, omvandlas till gas, redan vid omkring 27 grader. Gasen verkar i kroppen på samma sätt som kolmonoxid, distributionen av syre förhindras. Även kolmonoxid användes, men inte ofta. Det är fallet med berättelsen duscharna som sprutade gas. De flesta dog av arkebusering, nackskott, sjukdomar, köld, utmattning, överarbete, svält, eller självmord. Det fanns tre sorters koncentrationsläger, arbetsläger, fångläger och dödsläger. Alla tre sorterna fanns i Auschwitz, det två första fanns även i Sverige, och totalt bra mycket fler än vad som finns med i efterkrigspropagandan. Intressant är även att USA avrättade personer med samma metod i gaskammare fram till 1992, men har gjort det möjligt igen. Man använder nu kvävgas, N2.

    • Siffran 4 miljoner kommer ursprungligen från den sovjetiska Auschwitz-kommissionen som tagit gaskamrarnas kapacitet och multiplicerat det med antalet dagar som lägret var i drift vilket naturligtvis är helt befängt att räkna. Den siffran har sedan antagits av flera andra.

      Den korrekta siffran som nu allmänt accepteras är 1,1 miljoner.

      • Alltså dog 4 miljoner över en fem årig period (1940-45). Det skulle innebära att nazisterna brände en kropp var tjugonde minut. Var detta ens möjligt givet tidens teknologi?

        • Ingen påstår att samtliga offer för den slutliga lösningen av judefrågan, kremerades. Många begravdes i massgravar, i många fall fick offren själva gå ner och ställa sig på de reda döda för att skjutas på plats.
          Under Operation Reinhard (1942–1943) låg ”killing rate” på ca 4000 offer per dag.

        • I kremering idag tar 3-4 timmar, då mycket längre. Teknologin fanns och var inte komplicerad. Man grävde ett stort och djupt hål i marken med grävmaskin, lade brännbart material i botten, lade järnvägsräls till ett galler över, slängde kropparna på gallret, och tände på. Sedan fick det brinna till det var färdigt. Massgravar användes även flitigt.

    • ”Ändringarna påstås ha gjorts efter att revisionister har studerat Auschwitz arkiv i Ryssland.Arkiven om de polska dödslägren som Auscchwitz,Treblinka,Majdanek,Belzec,Chelmno och Sobibor öppnades upp först 1988.Då kunde forskare även utanför Ryssland få tillgång till arkiven.”

      Jag vill ha en EXAKT källa till det här påståendet.

  9. * Peter Berge 27 januari, 2020 at 12:21 
Kark Koch som var lägerledare i Buchenwald och som figurerar i “Shindlers List”.Han sköt tre personer i lägret och han fick ett dödsstraff för sitt tilltag vilket verkställdes i april 1945.Den delen finns inte i filmen.


    Koch arresterades 1943 av Himmlers uppsyningsdomare för mord på oskyldiga fångar. Han sköts av SS 1943.
    * Amon Göth kommendant i ett annat KZ läger handlar det om i Schindlers list. Även han blev arresterad av Himlers domare för mord på oskyldiga och spärrades in på mentalsjukhus 1943 där amerikanarna hittade honom och avrättade honom 1945. Filmen bygger på en fiction bok. KZ lägret låg på en kulle ovanför kommendantes synfällt, balkongen han skjuter från i filmen ligger vänd bort från lägret.

    • Jag förväxlade de båda men Karl Koch dömdes och sköts an nazisterna 5 april 1945 enligt wikipedia.Han sköts på grund av mord på tre fångar och olydnad mot överordnad+förfalskning.

  10. En sabra – ”generalens son” – påminner oss om ett pågående folkmord, som heter varken Förintelsen, Holocaust eller Shoah:

    https://www.mintpressnews.com/israel-auschwitz-commemoration-legacy-jewish-suffering/264329
    Israel’s Auschwitz Commemoration: A Kidnapping of Jewish history

    Miko Peled reflects on the Israeli government’s politicization of Jewish suffering during the 75th anniversary of the liberation of Auschwitz.
    by Miko Peled, January 27th, 2020
    …/…
    Where they crossed the line is with the Holocaust. Israel demands that all people, and indeed all governments, accept their version of history while ignoring the fact that even as the Holocaust was taking place, Zionists were engaged in the ethnic cleansing and genocide of the Palestinian people.
    …/…
    Commemorating the Holocaust in Palestine is wrong, especially as one can still see the remains of Deir Yasin from Israel’s Holocaust Museum.

    • Generales son är en utomordentligt bra bok och en annan som är skriven av en modig judisk författare är Gerard Menuhins bok ”Tell the Truth and Shame the Devil”.Han fader är den världsberömde violinisten Yehudin Menuhin.

  11. Sionisterna kom överens med Hitler för att ”transferera” judar från Tyskland till Palestina. Kända sionist ledare tyckte t o m att det var bra att judarna trakasserades i Tyskland eftersom det skulle uppmuntra de att flytta till Palestina. En av dessa kända marktjuvar heter Chaim Weizman. Ben Gurion var ytterligare en annan känd marktjuv som var med på noterna. Sionisterna samarbetade med Hitler. Påpekar man detta t ex med hänvisning till Haavara avtalet så stämplas man som ”antisemit”, vilket t ex den kände brittiske politikern Ken Livingstone blev offer för.

    Smutskastningen kan inte dock sudda ut sanningen: Tyskland gav ut ett mynt – där det ena sidan visar en Swastika och den andra (Rothschilds) stjärna.

    https://en.wikipedia.org/wiki/Zionism_in_the_Age_of_the_Dictators

    • ”The transfer Agreement” skriven av Edwin Black beskriver händelsen och den heter just ”Haavara”.60 000 judar hann flytta till Palestina genom ett samarbete mellan sionisterna och Hitlerregimen.Judarna var uppdelade i två stora grupper som sionisterna och socialisterna(bolsjeviker).Hitler hade inget problem med sionisterna och flera samarbeten gjordes som nu tystats ner.Lenni Brenner (in the age of dictators) har också skrivit boken ”51 documents:zionist collaboration with the nazis”Båda författarna är judiska vilket ökar trovärdigheten.

  12. Dr Heinrich Brüning’s Dislike of the German Jews

    One of the last Reich Chancellors of the Weimar Republic before Hitler came to power, Dr Heinrich Brüning was enabled to flee to Britain in 1934 (having been provided with a laissez-passer by Deputy Führer Rudolf Hess). From there he made his way to the USA and took up a teaching position at Harvard University.
    In private he retained a vitriolic hatred of the German Jews, whom he blamed (in a private 1937 letter to Winston Churchill) for having financed Hitler’s rise to power [see BOTTOM PANEL]
    Brüning’s papers are now housed at the University of Syracuse, New York state, USA. British writer David Irving made these notes from a Brüning MS while researching his biography of Winston Churchill.

    The ribbon copy of Brüning’s MS is in: Syracuse University, N.Y.: George Arents Research Library: Dorothy Thompson collection, box #1, file: ”Heinrich Brüning.

    AFTER THE war Winston Churchill wished to quote from a letter written to him by Chancellor Heinrich Brüning, then residing at Oxford, England, on August 28, 1937, about the big industrialists who had supported the Nazis before and after their accession to power.
    Brüning was reluctant to provide any ammunition that might be used against his fellow Germans in ”the so-called war crimes trials.” He felt [he wrote] that Friedrich Flick and the IG Farben company were blameless, having been forced to make their contributions after the Nazis came to power; and added,
    ”I did not and do not even today, for understandable reasons, wish to reveal that from October 1928 the two largest regular contributors to the Nazi Party were the general managers of two of the largest Berlin banks, both of Jewish faith, and one of them the leader of Zionism in Germany.”
    Brüning [wrote that he] also knew that French sources, including the Schneider-Creusot works and both French intelligence services, had paid one half of Hitler’s revenue from 1921 until 1932; that the SA and SS had before 1933 been equipped largely with revolvers and machine guns made in the United States.
    (Source: Letter from Heinrich Brüning to Daniel Longwell, February 7,1948; Longwell collection, Butler Library, Columbia University, New York City

    • Flera av Irvings böcker är helt oslagbar och han har nog rekordet när det gäller att leta i Tyska arkiv men även i de polska.Tror även att han varit i de ryska arkiven och läst om de polska dödslägren.I rättegången mot målsägande Deborah Lipstadt förbjöds han och hans advokat att visa upp sina bevis vilket gjorde att domarn dömde automatiskt till hennes fördel.Om Irving hade vunnit så hade domarns karriär blivit kortlivad.

      • Det är allmänt känt att Deborah Lipstadt är ingen ”expert”. Hon skulle inte klara en kvart i en debatt med David Irving. Därför behövdes ojusta metoder för att hon ska vinna målet om ”förtal”. Om ”domaren” i fallet hade gått på med att bevisen visas upp i rättegången så skulle hen råkat ut för en olycka eller hittats död i sitt hem. Det är så lögnerna framställs som sanningar medan de som framhåller sanningen straffas hård – från karaktärsmord till fängelse straff och beslagtagna konton, mm

        http://www.fpp.co.uk/bookchapters/Global/Vendetta.html

      • En sak till, Peter Berge. Ange exakt källa till att Irving skulle ha förbjudits att presentera sin bevis. För övrigt förde Irving sin egen talan.

        • Först en språkfråga: det är inte begreppet folkmord som dryftas, utan dels avsikten, dels utfallet.
          Här visar du tydligt att du står på ostadigt grund.
          Det är dessvärre det intryck som man får av många av dina inlägg. Du har dille på Förintelsen, och du tycks inte ha distans till ämnet, medan jag, som fransman, har Frankrikes brott i kolonierna (700 000 offer bara på Madagaskar) att jämföra med. Märk väl att det ofta vara ”vänster”-(den franska termen ”gauche” omfattar allt från ljusblått och tveksam rosa till djuprött)-regeringar som var franska imperialister. (Inte så kul när man identifierar sig själv som vänstervilde.)

          För det andra var det allmänt dåligt med käk i hela Europa på den tiden. Dels förekom vargavintrar (som troligen bidrog till den tyska härens nederlag, precis som på Napoléons tid), dels är värnpliktskrig inte direkt gynnsam för jordbruket då de friska starka männen är inkallade och den brända jordens taktik medförd att mat måste tas någon annanstans ifrån, långt ifrån (exempelvis allt större rekvisitioner från ockuperade länder), dels saknade Tyskland möjligheten att importera livsmedel eftersom anglosaxarna behärskade haven i anslutning till importhamnarna.

          En onkel som var fransk yrkesofficer blev krigsfånge. Ännu på 60-talet åt han potatisskalen och kycklingbrosket under familjemiddagarna, till min förundran. När jag till slut vågade fråga svarade han att ”vi var hungriga”. Så var det, och det blev bara värre ju mer järnvägsnätet förstördes av bombningarna.
          Samtidigt blev förlusterna av både soldater och arbetskraft allt större, vilket gjorde att hela det ockuperade territoriet dammsögs efter arbetskraft som skulle ersätta de allt äldre och allt yngre som inkallades till fronten (en av mina äldre lärare på gymnasiet sa till oss att vid slutet av kriget tyckte en del veteraner från WWI synd om de gamla gubbarna i ockupationsarmén). Kombinationen tvångsarbete, dåligt med käk och prekära omständigheter (mormor dog av brist på medicin i den ”fria zonen” i Frankrike, fastän morfar hade råd) kunde inte resultera i annat än allmän hög överdödlighet, med eller utan avsikt.
          Jämför med ”spanska” influensan under WWI.

          För den tredje vet jag inte om det är så stor skillnad mellan massdöden i arbetsläger och att bli levande begravd, som de irakiska värnpliktiga soldater som blev offer i tusentals när USAs bulldozrar skyfflade jord över deras värn ett halvt sekel senare.

          Kärnan i problematiken är inte hur många som dör av vad, utan det orättsmäktiga att anse att ”den andre” inte är mig lik i rättigheter och värdighet.
          Såväl den ursprungliga kristendomen som det ideal som uttrycks av devisen ”frihet, jämlikhet, hjärtlig medmänsklighet” bygger på påbudet ”älska din nästa som dig själv”.
          Nazismen är blott en av de många ideologier som inte vill veta av den principen. Den omhuldade grekiska demokratin byggde exempelvis på slaveri.

      • Redan mot slutet av 1800-talet talades det om”sex miljoner” judar som förföljdes och riskerade förintas. Samma siffra upprepades även under de tre första decennierna av 1900-talet. I boken ”the first holocaust” skriven av Don Heddesheimer berättas historien om den ”Första Förintelsen.”

    • Knappast förintelseförnekare men folk som läst historien och kommit fram till att det till största delen är överdrivet med förintelselägren! Hur man kan vara så påverkad av propaganda som Sven-Eric Holmström! aken är den att Israel tjänat stora pengar och sympati med att fortsätta med sina överdrifter. Förintelsen under andra världskriget drabbade civilbefolkningen i öst först och främst och är bara en av alla förintelser, de flesta har glömts bort för att MSM-media inte bryr sig om andra förintelser än judarnas. Sådan är propagandan…

  13. Sven-Eric Holmström 30 januari, 2020 at 11:27
    Är det en bunt förintelseförnekare här? Jag bara undrar.
    Som flera gånger förut kommer du inte med några argument och fakta utan nöjer dig med att kalla de som debatterar här för olika öknamn. Svagt! Delta i debatten i stället!

    • Jag ställde en enkel fråga. Jag diskuterar av princip ALDRIG med förintelseförnekare. Det borde vara en självklarhet för alla normalt funtade människor.

  14. * Sven-Eric Holmström 30 januari, 2020 at 18:44 
Folk som förnekar att Förintelsen ägt rum.

    Gäller det även personer som dig SEH som reviderar fakta
    och förnekar att 6 miljoner judar gasades ihjäl?
    6 miljoner minus 2,9 miljoner(revidering bara i Auschwitz)
    blir 3,1 miljoner. Är även du en historie revisionist och förintelseförnekare SEH? Förnekar du att 6 miljoner förintades?

  15. Som de som går i taket när kurders och turkars deltagende i https://sv.wikipedia.org/wiki/Assyriska/syrianska_folkmordet Sajfo/Sejfo nämns, månne?

    Ta och stanna i Valence om du någon gång åker söderut till Medelhavet via Rhônedalen. Där finns ett nyss upprustat armeniskt museum, där man kan lära ett och annat.

    Den etniska rensningen av kristna pågår annars fortfarande i Främre Asien.
    Minnesmonumentet över det armeniska folkmordet (bild av den finns där: https://eo.wikipedia.org/wiki/Dair_az-Za%C5%ADr ) i https://sv.wikipedia.org/wiki/Dayr_az-Zawr sprängdes för några få år sedan, bara som ett exempel.

  16. Peter Berge 29 januari, 2020 at 20:13
    Flera av Irvings böcker är helt oslagbar och han har nog rekordet när det gäller att leta i Tyska arkiv men även i de polska.Tror även att han varit i de ryska arkiven och läst om de polska dödslägren.
    Har läst 5 av Irvings böcker, som går att ladda ner gratis på nätet, och håller helt med Peter Berge. Irving hittade bland annat Goebbels dagbok i de ryska arkiven och skrev sedan en bok baserad på denna dagbok. Irving har grävt i både officiella och privata arkiv och baserar sina böcker på dessa dokument
    och anger alltid sina källor. Tror att han blev kallad antisemit därför att han hävdade att det inte fanns några dokument som visade att Hitler och Himmler
    gav order om förintelsen. Raul Hillberg en ledande förintelseexpert hävdade
    i sin bok om förintelsen att det fanns sådana dokument men erkände i rättegången mot Ernst Zundel i Toronto på 1980 talet i ett korsförhör att det inte fanns sådana dokument och lovade att ta bort dessa uppgifter i sin bok, vilket han senare inte gjorde.
    Historieforskningen om andra världskriget och förintelsen hittar ständigt nya dokument och fakta om dessa ämnen. Till skillnad från den flesta andra forsknigsprojekt är dessa ämnen redan färdigforskade och det är kriminellt att komma fram med nya fakta och presentera dessa. Många fängelsestraff och förstörda liv och karriärer är resultatet. En del av oss är helt nöjda med den
    officiella historieskrivningen och vill inte höra talas om nya upptäckter och pratar i princip inte med onormalt funtade personer som hävdar att det finns nya fakta. Ungefär som Katolska kyrkan som vägrade se i teleskopet.


  17. Inte för att det vore rolig läsning (läsning före sängdags avrådes bestämt) eller för att man skulle behöva blint lita på ofta högst tveksam Wikipedia, men när det ändå dryftas folkmord bör man också jämföra olika sätt att se på saken på
    https://sv.wikipedia.org/wiki/Folkmord
    https://da.wikipedia.org/wiki/Folkedrab
    https://no.wikipedia.org/wiki/Folkemord
    https://eo.wikipedia.org/wiki/Genocido
    https://fr.wikipedia.org/wiki/G%C3%A9nocide Génocide
    https://en.wikipedia.org/wiki/Genocide#Genocide_in_history
    https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_genocides_by_death_toll
    List of genocides by death toll
    Caution
    The term genocide is contentious and its academic definition varies. This list only considers mass killings recognized as genocides by the legal definition in significant scholarship and criteria by the UN Genocide Convention
    This list of genocides by death toll includes death toll estimates of all deaths that are either directly or indirectly caused by genocide. It does not include non strictly-genocidal mass killing (variously called mass murder, crimes against humanity, politicide, classicide, war crimes) such as the Thirty Years War (7.5 million deaths), Japanese war crimes (3 to 14 million deaths), …/…

    De som undrar varför vissa klamrar sig fast vid talet 6 kunde det vara idé att ta en titt på https://sv.wikipedia.org/wiki/666_(tal)#Religion

    Ännu ett exempel:
    Trump Slams Bolton Over Book Claims, Says if He’d ‘Listened to Him, We’d Be in World War 6 by Now’
    18:31 GMT 29.01.2020 (updated 18:40 GMT 29.01.2020) https://sptnkne.ws/BkHb

  18. * Sven-Eric Holmström 31 januari, 2020 at 17:31 
Vad svamlar du om? Jag har aldrig någonsin skrivit ett enda ord om hur många som gasades ihjäl

    Jag svamlar inte, bara hänvisar till dina egna siffror hur många som förintades
    I Auschwitz vars läger väl är mest känt för sina gaskamrar.
    * Sven-Eric Holmström 27 januari, 2020 at 21:43 
Dödstalen i Auschwitz är numera fastställt till runt 1,1 miljoner. I övrigt anges allmänt en totalsiffra på mellan 5,2 och 5,8 miljoner.
    Som förintelseförnekare kan du dömas främst av 2 skäl.
    1. Om du tvivlar på att judar gasades ihjäl oavsett vilka nya fakta du lägger fram.
    2. Om du tvivlar på att 6 miljoner judar förintades. Flera personer har dömts till fängelse för att ha ifrågasatt siffran 6 miljoner. När Auschwitz museum öppnades stod det på flera språk att här förintades 4 miljoner och nu säger du att 1.1 miljoner förintades där. Det innebär 4 miljoner minus 2,9 miljoner alltså 1,1 miljoner. Antalet förintade i A. har minskat med 2,9 miljoner. 6 miljoner minus 2,9 miljoner blir 3,1 miljoner. Förnekar du att 6 miljoner förintades kan du dömas i 15 länder och kallad förintelseförnekare. Hade du bott i Tyskland, Canada och flera andra länder så hade du riskerat att dömas till fängelse genom att revidera siifrorna genom att tvivla på om verkligen 6 miljoner förintades. Så var försiktig med vad du skriver! Är det bara vissa fakta som är tillåtet att revidera? För alla andra nya fakta skall du dömas och förlöjligas som förintelseförnekare.

    • Du bör veta att 1,1-1,5 miljoner är allmänt accepterat nu. Det är fastställt av bl.a. Auschwitz-museet. Kan lova att INGEN blir dömd till nånting för att hävda den siffran.

      Dödstalen i Belzec är allmänt satta till 600 000. Det är i själva verket runt 435 000. Detta sedan Höfle-telegrammet kom fram i ljuset år 2000.

      • Sven-Eric din och världens fixering vid judarnas förintelse är nog ett resultat av indoktrinering. Judarnas ”förintelse” är varken störst eller hemskast om man nu ska gradera vanvettet. Att media och politiker fortfarande maler på om judarnas förintelse har att göra med den kriminella staten Israel som inte vill bli kritiserade för sina brott, de vill flytta fokus och kritik från sig själva. Och vilka äger MSM-media? Där har du svaret…

        • I så fall bekämpar man det på annat sätt än att förneka klara och ovedersägliga fakta. Det finns ett antal Facebook-grupper som ägnar sig åt Förintelsen. Jag är med i flera av dem men är på min vakt mot hur de utvecklas. Jag har hoppat av från en av dem sedan efter att den börjat utvecklas till en pro-israelisk propagandagrupp.

          • Om man läser på om förintelsen så ser man en massa diskrepanser i berättandet och då skall man fundera på om allt verkligen är sant! Källkritik Sven-Eric.

    • Du kan förneka Gud. Du kan förneka att världen därute existerar. Du kan hävda att allt är bara en inbillning.
      Du kan förneka vetenskapen och vetenskapliga fakta. Du kan t o m förneka att VM ägde rum i Sverige 1958. Om du gör det inget händer. På sin höjd höjer folk ögonbrynet. Dock kommer ingen att förfölja dig för det, ingen kräver att du avskedas från ditt jobb, fråntas dina tillgångar och rikedomar, hotas med fängelsestraff. Du kan förneka allting. Det är fritt fram.

      Men, förnekar du eller ens tvivlar på eller ifrågasätter ”Förintelsen” oj, oj, oj … då har du brutit mot det Enda budet i vår tids högsta religion. Tar du fram fakta och bevis som säger annat anklagas du för kätteri. Genast sätts inkvisitionen på di. Du svartmålas, jagas, du fråntas ditt levebröd, inklusive pensionen, fängslas, mm.

      Vad är för ”sanning” som kräver en armé av lagar och förbud för att den ska gälla?

  19. 1. Vad menar du med att sätta Förintelsen inom parentes?
    2. Det finns inga fakta och bevis som ”säger annat”.

  20. Här är ett annat ställe där man kan förkovra sig när reser till Medelhavets ständer:

    http://www.campdesmilles.org/home2.html
    MEMORIAL SITE OF LES MILLES CAMP (1939 — 1942)
    THE ONLY LARGE INTERNMENT AND DEPORTATION CAMP IN FRANCE STILL INTACT AND OPEN TO THE PUBLIC
    http://www.campdesmilles.org/index.html
    UN LIEU UNIQUE EN FRANCE POUR APPRENDRE DE NOTRE PASSÉ.

    https://fr.wikipedia.org/wiki/Camp_des_Milles Camp des Milles
    Kortversion på engelska (Svensk version saknas): https://en.wikipedia.org/wiki/Camp_des_Milles

  21. Sven-Eric Holmström 1 februari, 2020 at 07:56
    1. Vad menar du med att sätta Förintelsen inom parentes?
    2. Det finns inga fakta och bevis som “säger annat”.

    Som historielärare har jag under många år lärt ut den officiella historien om förintelsen. På äldre dar har jag förstått att det finns mängder med fakta och nya kunskaper som MSM aldrig tar upp. Min judiske vän brukar Säga att när 2 judar träffas uppstår 3 åsikter. Det verkar inte vara fallet med flera personer som skriver på denna sida.

  22. 1. Sven-Eric Holmström 2 februari, 2020 at 16:08 
Ge exempel på dessa “fakta och nya kunskaper” med exakt källhänvisning!
    Varför uppfinna hjulet två gånger? Idag har vi Google och andra sökmotorer!
    Du får göra jobbet själv. Sök på historierevisionister, förintelsen, holocaust och liknande så får du mängder med nya fakta och kunskaper som du kan ta ställning till. OBS! Hoppa över de första sökresultaten därför att där placeras alltid de artiklar som är politiskt korrekta. Har du sedan invändnigar på de för dig nya fakta och kunskaper så glöm inte att ange exakta källhänvisningar som stöder dina invändningar.

  23. Hittade en likadan kommentar; det verkar som om du redan hade sagt det här!

    Som undrande skriver:
    Men, förnekar du eller ens tvivlar på eller ifrågasätter “Förintelsen” oj, oj, oj.

  24. Det var inte bara Herero som det ”tränades” på, långt före andra världskriget. Jfr:

    https://www.voltairenet.org/article209062.html
    German Ambitions in the Wider Middle East
    by Thierry Meyssan Translation: Roger Lagassé Source: Al-Watan (Syria)

    75 years after the Second World War, Germany intends to become a power on the international stage once again. It has chosen to return to the expanded Middle East. But it is difficult and dangerous to rise to this level without any experience other than historical.

    VOLTAIRE NETWORK | DAMASCUS (SYRIA) | 29 JANUARY 2020
    عربي FRANÇAIS ITALIANO ROMÂNĂ TÜRKÇE ESPAÑOL PORTUGUÊS
    …/..
    Rudolf Höss participated in the genocide of non-Muslims perpetrated by the Young Turks, then a few years later became director of the Auschwitz extermination camp, before being sentenced to death by the Nuremberg Tribunal.
    …/..

    • Det var Nürnbergtribunalen som dömde Rudolf Höss till döden. Rättegången mot Höss hölls i Warzawa där han också dömdes till hängning vilken genomfördes i Auschwitz.

      Rekommenderar läsning av Rudolf Höss självbiografi ”Kommendant i Auschwitz” där han bl.a. berättar om sina strävanden att effektivisera processen från avlastning från järnvägsvagnar, via mördande med Zyklon B, kremering och sedan preparering av askan för att användas som gödsel till grönsaksodlingar.

      • Inte riktigt sant. Han var i Nürnberg som vittne för SS-generalen Ernst Kaltenbrunner. Men han dömdes inte där. Efter vittnesmålet utlämnades han till Polen där han dömdes.

        • Du har helt rätt. Jag kommenterade Guy Costes felaktiga uppgift att han dömdes i Nürnberg och missade det lilla ordet ”inte”. Tack för påpekandet.

          • Jag påstod ingenting, utan citerade en del av en artikel av Thierry Meyssan.

            Att länka till någonting är inte samma sak som att vidimera allt som står i stycket, i synnerhet när man inte är fackman.
            Det viktiga i stycket var Höss deltagande i folkmordet på icke-muslimer innan han fick jobbet i Auschwitz. Hans far var ansvarig för folkmordet i södra Afrika.
            Poängen är att folkmord hör till mänsklighetens historia.

            Mitt fokus är för övrigt förintelserna, i pluralis.
            Med huvudbekymret ”vad göra för att slippa fler?”.

  25. Anders Romelsjö,

    Sven-Eric H och jag må ha och har haft dispyter, men han har ju helt rätt
    om förintelsen. Jag förstår inte varför du inte rensar. Även du
    Anders R, måste ju märka att de inte förmår svara på Sven-Erics högst
    relevanta frågor.

    • Instämmer i din bedömning i sakfrågan, Mats. Håller yttrandefrihet högt, men har tvingats till ingripanden här-

  26. Om man vill läsa mer om den historieförfalskning som de här mörkerfigurerna ägnar sig åt så rekommenderas Stephane Bruchfelds lilla skrift ”Förnekandet av Förintelsen – Nynazistisk historieförfalskning efter Auschwitz” och Markus Tiedemanns ”Förintelsen och förnekarna”.

    • Jag tror tyvärr inte att någon av dessa mörkerfigurer har möjlighet att ta till sig detta. De är nog immuna mot fakta och har kanske årgångar av Der Stürmer som kvällsläsning.

      • Alla som inte håller med oss är mörkerfigurer. Endast vår version av historia gäller, ska räknas som fakta och ska gälla för evigt. Tankepoliser som är alltid redo att hugga till mot minsta ifrågasättandet av ”Förintelsen”, med alltifrån smutskastning till fängelsestraff. Sanningen behöver inte en armé av tankepoliser, bluff däremot måste försvaras med lagar och förbud

        • Vill nynazisterna ha flera olika alias?

          Sen varför gnäller ni över ”lagar och förbud”. Kom med en exakt källa så ska jag möjligen ta er på allvar. Men hittills har ni inte klarat av det.

          • Läs Röda Korsets rapporter från Auschwitz under kriget om du kan hitta dem någonstans på nätet eller i Bruchfeld-Tiedemanns ”sanningsenliga” skriverier eller källor.

    • Och nu ska man bygga ”Förintelse” museum i Stockholm. Har Sverige deltagit i ”Förintelsen”? Nej, den har inte. Så varför ska man bygga museum till minnet av något som inte hänt i Sverige? Även USA har flera ”Förintelse” museum. Inte till minne av de miljontals ursprungsbefolkning som USA förintade utan till minne av några som sägs ha förintats i Tyskland. Märkligt, mycket märkligt.

      För övrigt Röda Korsets rapporter gör gällande att 271,000 dög i arbetslägren.

      • Egentligen tror jag inte det är så märkligt politikerna vill bygga förintelsemuseum i Sverige.
        Jag tror svaret finns att finna i antisemitismen som ökat i Sverige på senare år.
        Särskilt i Malmö där synagogor varit under attack.

        Jag såg en film i dag från Riks där en jemenit som flytt från sitt hemland Jemen fick tala ut.
        Mannen är homosexuell och var i sitt hemland direkt under dödshot.
        Hotet kom från religionen och som folk där i allmänhet rättar sig efter över allt annat.
        Det religionen säger är det som gäller.
        Det vill säga den absoluta sanningen.
        Som mannen påstår är det inte en religion från början utan från början en politik som blivit religion med tiden.
        Mannen från Jemen gör jämförelsen med Greta Thunberg vars politiska aktivism här närmast blivit religion som inte tillåts ifrågasättas när tro blivit till sanning.

        Var vänlig se filmen. Jag tycker den väcker frågor.

        Jag är för religionsfrihet men frågan är om det här är mera än en religion och en tro på en Gudom?
        Efter ha lyssnat på den här jemeniten så kan jag faktiskt börja undra.

        https://www.youtube.com/watch?v=ac-nDi7CRdo

        • Intressant vad du säger om religion, för det stämmer och det finns flera exempel. Jesus var vad vi idag kallar en politisk aktivist med egen ideologi som bas. Samma sak kan sägas om filosoferna Buddha, Konfucius, LaoZI, och profeten Muhammed, som alla blev olika religioner, och det finns många fler exempel. Även idag finns, även i Sverige, ideologiskt-religiöst baserade aktivister och samfund. FalunGong är en uppenbar. Frågan är, blir även deras läror religioner, eller är det så redan idag. Flera sitter ju i riksdagen. Religionsfrihet i Sverige är generellt att man kan göra vad man vill bara man hänvisar till religionsfrihet. Även trakassera andra. Religion, aktivism, och politik är samma sak i Sverige. Svenska kyrkan bedriver ju helt öppet politik. Kina är intressant för man har klart definierat vad religion är, och religionsfrihet har två sidor, rätt att utöva och rätt att inte bli tvingad att utöva. Religion är inte att driva politik, att driva förslagsverksamhet och publicera, att sälja religion genom att knacka dörr (mormonerna). Det är heller inte tillåtet att driva religiös verksamhet på offentlig plats, alltså dela ut biblar på gatorna, predika på gatorna, eller att be på gatorna.

      • Anledningen till ett Förintelsemuseum, förmodligen tvångsfinansierat genom skatter, är väl att hålla momentum uppe i propagandaflödet vilket har två funktioner. Dels att med ständig upprepning nöta in de dogmer som makteliten vill ska styra innevånarnas åsikter och handlingar, dels att styra åsikter och handlingar av innevånarna bort från det makten anser olämpligt att folk ska veta eller göra. Romarna uppfann systemet, nazisterna fulländade det, Sverige tillämpar det idag. Att 271,000 dog i arbetslägren kan stämma. De som valdes ut till arbetslägren togs bättre om hand med bättre mat och förhållanden än i de andra lägren. Dom hade ett ”värde” för dom producerade varor och tjänster som samhället och krigsmaskinen behövde.

  27. Läs på om Inkvisitionen 2.0 så kommer du till insikt om lagar och förbud, bannlysningen av sanningen, vår tids höga präster och ett och annat därtill. Det gäller att göra läxan själv.

  28. Ja, det här var ju en riktig följetong och den fortsätter förstås i ”nästa nummer”. Själv var jag bara ett par år 1945 och saknar all egen kunskap om hur många som gasades och kremerades av nazisterna. Med tanke på segrarmakternas sätt att skriva historia bör forskning om historiska händelser tillåtas och uppmuntras i civiliserade länder.
    Däremot vet jag med stor säkerhet att det palestinska folket har fått betala notan för européernas krig och övervåld mot andra européer i Europa. En minoritet bestående av invandrare och flyktingar från Europa tilldelades den lagstiftande, dömande och verkställande makten över ett område som till mer än 90 procent ägdes av en sedan århundraden eller årtusenden bofast befolkning i Mellanöstern. I mina ögon är det därför idag långt viktigare att tala om den antisemitism som drabbat och drabbar semiter i läger öppnade 1948 än om de olyckor som drabbade européer i europeiska läger stängda 1945.
    Jag föreslår att andra världskrigets segrarmakter tar på sig faderskapet till staten Israel och framför en gemensam ursäkt till det palestinska folket. Därefter kan arbeten med frågor om rätten till återvändande och ersättning för förlorad egendom påbörjas. Västvärlden kan här återupprätta en del av sitt skamfilade rykte.
    Det skulle heller inte skada att undersöka vem eller vilka som gav order om att hundratusentals människor skulle kremeras levande i Tyska städer.
    Eller förhåller det sig som fredspristagaren Eli Wiesel lär ha sagt ”Vissa händelser äger rum men är inte sanna; andra är det – även om de aldrig inträffade.” En budbärare för mänskligheten enligt Nobelstiftelsen.

    • ” Det skulle heller inte skada att undersöka vem eller vilka som gav order om att hundratusentals människor skulle kremeras levande i Tyska städer. ” skrev Gösta.

      Jag brukar inte läsa Pravdan men länkades dit igår. Larry Romanoff brukar annars förekomma på Global Research. I artikeln nedan tas inte britternas roll upp, och källor saknas, men Romanoffs artiklar på GR är mer detaljerade.

      American Political & Military Leaders are Criminally Insane
      Читайте больше на https://english.pravda.ru/opinion/147160-american_criminal
      by Larry Romanoff 27.01.2021 21:16
      …/…
      •Dwight Eisenhower
      Few people today are aware the Americans in Germany hold a record for brutal mass murders, provably having murdered between 12 and 14 million Germans in American concentration camps – in Germany – after the war ended. {Detta hade jag aldrig hört talas om.}

      •Curtis LeMay

      US military General Curtis LeMay was one of the most insane genocidal maniacs and mass murderers history, largely responsible for the killing of perhaps 1,000,000 civilians during the American fire-bombing of Dresden and many other cities in Germany. In Korea, LeMay bombed and totally destroyed every city, town and village, as well as the dams on which the nation’s food supply depended, later boasting ”We killed what – 40% of the entire population?”, and also supervised the distribution of biological pathogens over large parts of North Korea and of North-Eastern China. In Japan, LeMay fire-bombed almost 100 Japanese cities, killing fully 50% of the civilian inhabitants, a death toll of at least 10 million. The fire-bombing of Tokyo’s Shitamachi District alone produced

      • Vi har ju några riktiga bovar som sluppit det mesta av kritiken för sina illdåd som Churchill, Roosevelt, Truman som gav order om massmord på civila! Churchill är ju även känd för sina övergrepp, mördande i kolonierna och misslyckade krigsinsatser långt innan andra världskriget. Det var britterna som ”uppfann” koncentrationsläger även om man praktiserat det i USA tidigare med indianreservat som var en sorts utrotningsläger för ursprungsbefolkningen i Nordamerika! Om tyskarna vunnit kriget hade de säkert skrivit om historien och anklagat både Churchill och Roosevelt för sina brott…Segraren skriver historien!

  29. Röda Armén befriade Auschwitz den 27 januari 1945. Det var enheter från den första ukrainska
    fronten under ledning av Ivan Konev. Min frus farbror stred i den första ukrainska fronten
    redan under Nikolaj Vatutin. Han ingick i de enheter som anlände först till Auschwitz.

  30. Jag håller helt med att även andra grymheter genom historien bör föras fram i ett och samma sammanhang. Just förintelsen 1940 till 1945 har blivit lite för mycket av populärhistoria, och folk tappar både intresset och förtroendet och börjar avförde det som propaganda. Även de som pågår just nu, och inklusive sponsrad terrorism, drönare, och proxy-krig. Jag skulle även vilja inkludera grymheter som den etniska rensningen av urbefolkningen i Nordamerika, eller palestinierna när Israel etablerades på 40-talet.
    https://nyadagbladet.se/kultur/judarnas-etniska-rensning-av-palestina-forsta-delen/

    • MIljoner av ursprungsbefolkningen i Amerika dödades. Wikipedia skriver också ”USA:s ursprungsbefolkning är de indiannationer från de områden i Nordamerika som nu omfattas av USA:s gränser. De består av många olika nationer, varav många finns kvar än idag.

      I USA kallades ursprungsbefolkningen, utom de i Alaska, på Hawaii och andra Stillahavsöar, tidigare ”amerikanska indianer” (American Indians) men har på senare tid istället börjat benämnas ”infödda amerikaner” (Native Americans). Ända från koloniseringens inledning uppstod strider mellan européer och indianer; i början kunde grymheten vara ömsesidig, men med Indian Removal Act 1830 började den stegvisa fördrivningen av indianerna, ofta dikterad direkt från Washington och ofta med tusentals dödade indianer som följd. Under senare hälften av 1800-talet förvisades till slut de återstående indiankulturerna till reservat samtidigt som bisonoxen, prärieindianernas traditionella jaktbyte, i princip utrotades. Deras språk, religion och kultur undertrycktes sedan genom förbud och försök att påtvinga dem kristendom. Under senare tid har dock ett gradvis erkännande av ursprungsbefolkningens rättigheter allt mer hamnat på den politiska dagordningen och i några fall har skadestånd utbetalats för grymheter som tidigare begåtts – ett viktigt erkännande för många ursprungsamerikaner.

      Innan européernas ankomst uppvisade indianernas kultur en enorm mångfald. Några särskilt framträdande hantverk var sömnad, textilkonst, keramik och ett formaliserat bildspråk i form av stiliserade skulpturer och fetischer och sandmåleri. Mycket av konsten var intimt förknippad med förfäderskult och mytologi. Idag tillhör många indianer en synkretistisk, kristen rörelse som kombinerar den kristna liturgin med traditionella dans- och sångritualer till trummor.Wikipedia.

      ”När européerna kom till Amerika fanns det ca 25-30 miljoner människor över hela Amerika, omkring en miljon av dessa fanns i Nordamerika. De flesta av dem var bönder, andra var främst jägare eller fiskare.

      Ursprungsbefolkningen i USA
      När erövringen av västern (USA:s inland västerut) började så drevs ursprungsbefolkningen undan.

      Vid 1800-talets slut fanns det endast ca 200 000 kvar av USA:s ursprungsbefolkning. Större delen av dessa bodde i reservat, som var områden på landsbygden som den amerikanska regeringen hade tilldelat de olika ursprungsfolken. Idag är ursprungsbefolkningen USA:s fattigaste minoritetsgrupp.”SO-rummet

      • Håller helt med, jag känner till historien. Jag har även varit där och sett med egna ögon. Jag bodde i USA en kort tid på slutet av 60-talet, och jag besökte reservaten. Samtidigt väcker detta tanken vad USA ville åstadkomma här i Kina, och vad man fortfarande vill åstadkomma i Kina och Asien. Korea, Japan, Filippinerna och inte minst USAs agerande i Sydkinesiska Havet som exempel. Lögnerna som USA sprider om Kina är fanatiska å det grövsta, nu senast i en artikel i DN.

        • ”När Columbus kom fram till Amerika var kontinenten långt ifrån öde. De flesta historiker räknar med att åtminstone 75 miljoner indianer bodde i hela Amerika år 1492. Befolkningstalet har dock ifrågasatts, och forskarnas bud spänner från 55 miljoner till 110 miljoner infödda.”…”Indianernas immunförsvar stod inte emot europeiska smittor som mässling, fläcktyfus och smittkoppor. Hela folkgrupper decimerades på kort tid. I våra dagars Nicaragua levde t ex mellan en halv och en miljon indianer. År 1574, bara 82 år efter Columbus ankomst, fanns endast omkring 8 000 kvar.” Hur många bodde i Amerika före Columbus?

          ”En belgisk utställning klassar våldet mot indianerna i Nordamerika som historiens värsta folkmord. Utställningen som hedrar belgiska fredsbevarare som dött i humanitära uppdrag listar historiens värsta folkmord. Enligt utställningen har sammanlagt 15 miljoner indianer dödats i USA sedan Kolumbus landsteg år 1492.” https://svenska.yle.fi/a/7-69558

  31. Jag tycker Löven borde inrätta ett museum över förintelsen av det svenska folkhemmet. Skulle kunna fungera som varnande exempel hur det går när man ger upp sitt fosterland och går med i det gamla naziprojektet Neuropa, eller som det kallas i dag EU. Varför skapas inget museum över folkmordet på amerikanska indianer?
    Att dagens Israel för en fascistisk apartheidpolitik tiger Löven om . Om detta borde han berätta!

  32. Eli Wiesel lär ha sagt ”Vissa händelser äger rum men är inte sanna; andra är det – även om de aldrig inträffade.”

    Till de som är övertygade om att ”sanningen” är för evigt fastställd (helst av historieförfalskare) vill jag påminna att, långt efter att Galileo Galilei tvingades att göra avbön från den vetenskapliga sanningen för att undgå en dödsdom, avstängdes en forskare från sitt labb i USA för att kommit fram till en ”kättersk” upptäckt.
    Han heter Dan Shechtman och för detta tilldelades han Nobelpriset i kemi år 2011. https://sv.wikipedia.org/wiki/Kvasikristall (Fler detaljer på andra språk på W.)

  33. Israels politik mot palestinierna är inget de lärt av nazisterna. Den tyska sionismen på 30-talet hade i själva verket ett nära samarbete med nazisterna och det är där man skall hitta förklaringen. De delade samma definition på nationen som något som bara kan omfattas av en ras. Sverigedemokraterna har samma syn men väljer andra ord än ras, t.ex essens. Läs boken av den judiske marxist som bäst dokumenterat relationen mellan sionism och nazism. Kan laddas ner i sin helhet här:
    https://archive.org/details/BrennerLenniZionismInTheAgeOfTheDictators_201903

  34. Medan väst är upptagen med att minans” Förintelsen” pågår det en verkligt förintelse i Palestina. Här mördas barn, kvinnor och män mitt i ljusa degen. Här slaktas det människor av några som säger sig vara ”utvalda” av en ”Gud”. Här har det begåtts hemska brott mot mänskligheten alltsedan slutet av 1800-talet. Men västs skenheliga eliter bemödar sig inte att tala om Förintelsen av Palestinier, sätta upp monument till Förintelsen av Palestinier som pågått i över en sekel och/eller kräva rättvisa åt Palestinier. Dock avkrävs vi att ”minna” ”Förintelsen” något som äkta forskare och historiska källor har visat att det som hände var allt annat än. Vi vet också att Röda korset som dokumenterade antalet döda i arbetslägren kom fram till att endast 271,000 dog. Var de andra 5,7 miljoner död dock upp ifrån är vår tids allra största ”mysterium”.

    • Då den här artikeln dök upp för tre år sedan vimlade det av förintelseförnekare som försökte förfalska historien. Det verkar som att ni övervintrat och nu återigen sticker upp skallen. Sorgligt.

      • Charles De Gaulle, Winston Churchill och Dwight Eisenhower skrev alla volymer om sammanlagd över 7,000 sidor om andra världskriget. INGEN av dessa herrar ens nämner något om någon ”förintelse”. Hur kommer det säg? Var alla tre ”förintelse förnekare”? Begreppet fanns inte ens då – den dök upp först långt senare då ”förintelse industrin” var i full gång. Missade dessa förnäma herrar det som numera har upphöjts till syndernas synd? Hur kan man missa något sådant? Så varför skrev de INGENTING om den? Ja, det i sig säger mycket om ”förintelsen”

        https://www.unz.com/runz/american-pravda-israel-and-the-holocaust-hoax/

      • Charles De Gaulle, Winston Churchill och Dwight Eisenhower skrev alla volymer om sammanlagd över 7,000 sidor om andra världskriget. INGEN av dessa herrar ens nämner något om någon ”förintelse”.

        Hur kommer det sig? Var alla tre ”förintelseförnekare”? Begreppet fanns inte ens då – den dök upp först långt senare då ”förintelse industrin” sattes i full gång. Begick dessa förnäma herrar det som numera har upphöjts till ”syndernas synd”? Hur kan man missa något sådant? Så varför skrev de INGENTING om den? Ja, det i sig säger mycket om ”förintelsen”

        https://www.unz.com/runz/american-pravda-israel-and-the-holocaust-hoax/

  35. En brittisk + en fransk granskning av arbetlägren kom fram till denna siffra om ca 270000 (alla olika etniska grupper inräknat). Och för alla lägren alltså. Granskningen mörkades i sionistpressen, till dags dato. Alltså förbjudits visas. I infovakuumet har det sedan varit fritt fram att odla en myt. De som dog skändas alltså, eftersom hågkomsten runt dom förringas.

    Samt döljs folkmord som skett/sker, inte minst det nuvarande på Palestinska folket.

  36. Min tidigare kommentar upprepar jag. ”Det lär väl dröja ett tag (?) innan den västligt dominerade historieskrivningen ger vika – i väst. Antagligen är majoriteten av jordens befolkning föga intresserade av ”vårt” sätt att berätta; av ”vår” berättelse. Fokus ligger inte längre i Väst – dessbättre.”
    Den kommentaren skrevs före kriget i Ukraina. En korrigering får jag nog göra. Jag får ta bort frågetecknet och ”antagligen”. Nu rusar historien åter, och Västliga sammanslutningar som Nato och Eu är ”knökfulla” av inre spänningar; visst är det spännande om än också farligt? De okunniga dårarna har tillgång till domedagsknappen.

    För övrigt var det lärorikt att läsa alla kommentarer igen. Redaktörens kommentar ”Föreslår att man omvandlar detta till ”Minnesdag över Förintelserna.” antar jag är ironiskt menad. Det finns numer (sedan några årtionden) ingen tillräckligt stor och tillräckligt oberoende kraft inom svensk politikerklass, journalistkår eller intelligentia. Inom svensk arbetarklass har denna nödvändiga kraft ännu inte uppnått kritisk massa.

  37. Förintelsens dag borde inkudera alla människors lika värde och där i sammanhanget är hågkomsten av västvärldens koloniala förtryck väl hand i hand med kristendomens likasinnade.
    Ett förhållande som är väl känt bland våra valda makter men förtigs där Palestinakonflikten förstärker detta skammens exempel.

  38. Den 27 januari 1943 befriades koncentrationslägret Auschwitz av Sovjetunionens Röda armé. Sovjet offrade 27 miljoner människoliv för att befria Europa från fascismen och 477 000 sovjetiska soldater och officerare stupade i befrielsen av Polen. Vid ceremonierna i Auschwitz idag vägrades ryska officiella representanter att närvara…

  39. Inte konstigt att de förvägrades deltaga (och tur för ryssarna, så slapp de vara till åtlöje på en lögntillställning. Japp, lögntillställning så länge den inte får ifrågasättas) då det inte var ryssar som genomförde bolsjevikrevolutionen, och inte ryssar som mördade 60milj av sin egen befolkning, utan sionister. Exakt samma sionistorganisation med nära exakt samma wallstreetfinansiärer som idag finansierar mördandet i mllöstern och folkmordet på Palestina, Libyen, attackerna på Syrien, 20årskriget mot Afghanistan och Irak samt attackerna mot Iran. Gruppen är sannerligen the scum of the earth

    • Plus glöm inte att det är samma cabal som ligger bakom kriget mot Ryssland via ukrozionazi proxy

  40. Idag pågår ännu en Förintelse i Gaza, utfört av ”förintelseoffren”… 25000 döda och bland dem 10000 barn. ”Förintelseoffren” försöker överträffa sina bödlar från 1940-talet…

    • Våldtäktsoffer skulle aldrig ge stöd till våldtäkt! På samma sätt skulle äkta ”förintelseoffer” INTE syssla med förintelse. Tvärtöm det är just att dessa aldrig var ”förintelseoffer” som är förklaringen till deras fullständiga stöd till förintelsen av Palestinier.

KOMMENTERA

Please enter your comment!
Please enter your name here