Vilken agenda har Klimatupproret?

10
798

Bildtext: Greta Thunberg går med i täten för demonstrationståget i Stockholm. Foto: Ylva Larsson/SVT

Detta är en fråga som engagerar alltfler. Inte minst denna “Klimatmanifestationernas internationella dag”. GlobalStrikeForFuture: fredag 24 maj. Nästa gång för fred och mot kärnvapen och krig?

Jag lyssnar nu på Greta Thunbergs tal i Stockholm. DN. Tusentals strejkar för klimatet.

Pål Steigan har nyligen diskuterat det på sin blogg. Ett utdrag ur artikeln nedan:

* En del grupper av de som gör “klimatuppror” vill att man ska deklarera “undantagstillstånd mot klimatkrisen”. Men vad vill de ha? Den kapitalistiska rovdriften på människor och natur har skapat kriser som hotar grunden för den mänskliga civilisationen.

När man ställer orealistiska och extrema krav på drivkrafter som skapat och förstärkt miljökriserna, förstärks problemen med denna rörelse ytterligare. Vill man lösa problem, eller är det något annat man vill uppnå?

Vi vill inte säga ett negativt ord om den svenska tonårsflickan Greta Thunberg. Hennes engagemang är utan tvekan uppriktigt och hon är en frisk fläkt då hon framträder och i det hon säger.

Greta Thunberg i Bryssel i oktober 2018.

Vi kritiserar dock den nästan karismatiska väckelse som skapas runt Thunberg. När den 16-åriga klimataktivisten utnämns till hedersdoktor vid Mons Universitet i Belgien har verklighetens värld övergivits och omvandlats till en väckelserörelse.

Vi skulle ha tagit “klimatupprorsrörelsen” mer på allvar om de hade sagt “låt oss avskaffa kapitalismen inom vår generation”. Det hade varit en paroll för miljön och biologisk mångfald.

Men även vi som tror att kapitalismen måste avskaffas och de nuvarande energisystemen, transportsystemen, jordbruket, bosättningsmönstret och så vidare måste omformas, måste erkänna att vi fortfarande saknar svar på hur det ska ske. Det är extremt komplicerat.

Uppror mot miljöbrottslingarna är rättvist och bra, men då måste man berätta vilka dessa brottslingar är och hur de tjänar på oss alla. Om inte finns en mycket verklig risk för en runda med diktatoriska påbud.

Och om man anklagar de verkliga miljömässiga brottslingarna, kan man vara helt säker på att man inte får träffa påven eller blir inbjuden att tala om “prime time” -TV. Då behandlas man som Gula västar och andra “beklagansvärda” (déplorables).

På norska

Noen grupper «klimaopprørere» vil at det skal erklæres «unntakstilstand mot klimakrisa». Men hva vil de? Den kapitalistiske rovdriften på mennesker og natur har skapt kriser som truer grunnlaget for menneskelig sivilisasjon.

Når det stilles så urealistiske og ekstreme krav uten at det settes et søkelys på de drivkreftene som har skapt og forsterker miljøkrisene, blir problemene med denne bevegelsen ytterligere forsterket. Er man ute etter å løse problemer, eller er det noe annet man ønsker å oppnå?

Vi ønsker ikke å si et negativt ord om den svenske ungjenta Greta Thunberg. Hennes engasjement er utvilsomt oppriktig og hun er et friskt pust i måten hun opptrer på og det hun sier.

Derimot vil vi kritisere den nærmest karismatiske vekkelsen som er skapt rundt Thunberg. Når den 16 år gamle klimaaktivisten bli utnevnt til æresdoktor ved Universitetet i Mons i Belgia har man forlatt virkelighetens verden og gått over i vekkelsen.

Vi skulle ha tatt «klimaopprørerne» mer alvorlig hvis de hadde sagt «la oss avskaffe kapitalismen innen vår generasjon». Det hadde vært en parole for miljøet og det biologiske mangfoldet.

Men selv vi som mener at kapitalismen må avskaffes og de nåværende energisystemene, transportsystemene, landbruket, bosettingsmønsteret og så videre må legges om, må innrømme at vi fortsatt mangler svar på akkurat hvordan dette skal gjøres. Det er uhyre komplisert.

Opprør mot miljøforbryterne er rettferdig og bra, men da må man sette bjella på katta og si hvem disse forbryterne er og hvordan de profitterer på oss alle. Hvis ikke er risikoen høyst reell for at man vil bli tatt til inntekt for den neste runden av diktatoriske fullmakter. Og retter man anklagene mot de virkelige miljøforbryterne, kan man være nokså sikker på at man verken får foretrede for paven eller blir invitert til å snakke på «prime time»-TV. Da havner man heller sammen med de gule vestene og andre «deploreables».

 


Några artiklar om klimatet.
Vill Blondin-Bella och andra sola sig i glansen från miljökämpen Greta Thunberg?
Greta Thunbergs förföljde kompanjon hör av sig.
Fiaskot i Katowice en grund för kommande katastrof för mänskligheten.
Bill Gates: “Kapitalismen kan inte rädda klimatet” – Är han socialist?
Nu tvingas vi inse klimatförändringen – och behovet av samhällsplikt.
“Får jag en kopp sol, tack”? Forskare har omvandlat solenergi till flytande bränsle.
Bra klimatavtal eller ett avtal som inte är ett avtal
Ett klimatavtal för de rika till skada för de fattigaKan man verkligen hindra klimatkatastrofen?
Hur bör socialister diskutera och formulera klimatfrågan?

10 COMMENTS

  1. Kort och gott…Ökad kontroll av medborgarna och ökade skatter! Och att införa NWO så att en handfull snuskigt rika styr världen via mutade politiker…

  2. Den som tror att “klimatupproret” har för avsikt att störta det kapitalistiska samhället och införa socialismen riskerar bli besviken tror jag. Klimatupproret är snarare ett vänsterliberalt uppror som passar tidsandan och har i princip ingenting med den gamla klasskampen att göra som byggde på ett orättvist samhälle men som med tiden jämnats ut. Klimatupproret är reformistiskt och bygger på att den marknadsekonomiska modellen ska ta ett krafttag mot sådant de menar förstör det framtida klimatet. Klimat-Greta är politisk feminist men inte någon kommunist.

    • Ja, åtminstone den maskulina delen men föralldel även delar av den kvinnliga, dock ej feministerna. Sedan fortsätter SD sina debacle och skickar LO-folket vidare till Alternativ för Sverige. Jag tror afs når över en procent i kommande EU-valet och därmed får valsedelsutläggning till riksdagsvalet 2022. Det är jättesvårt för etablissemanget att tiga ihjäl gräsrotsrörelser och finns det dessutom en vältalig partiledare då återstår endast våldet om rörelsen ska tystas ned. Klimatupproret är etablissemangsrörelse till skillnad mot ut-ur-eu som är gräsrotsrörelse.

      Greta Thunberg är vår tids Karl-Bertil Jonsson. Båda har gemensamt att de är födda ur borgerligheten.

  3. Denna väckelserörelse har redan problem, ty världsmedeltemperaturen toppade 2016 (fast inte i Europa än). Den verklighet göms med formuleringen “de fyra senaste året har varit de varmaste på … år”, och knep som att avsluta diagram m.m. just vid år 2016.
    Stämmer astronomen Nicolas Scafettas modell (2013), med cykler på 20 och 60 år, kommer världsmedeltemperaturen att stabilisera sig. Vad skall alla nyfrälsta skarorna ta sig till då?

    För några år sedan stoppade en isländsk vulkan all flygtrafik i stora delar av Europa under en kort tid. Det glömdes snabbt av alla, inklusive termometern.
    Men vad skall Klimatupproret ta sig till om Lakagígar eller Tambora vaknar till ordentligt? Skall kungen giljotineras, som besvärjelse mot den påföljande hungersnöden?
    https://sv.wikipedia.org/wiki/Laki#Utbrottet_1783
    https://sv.wikipedia.org/wiki/Tambora#Utbrottet_1815
    https://web.archive.org/web/20080310061927/http://volcano.und.edu/vwdocs/vw_hyperexchange/sakura-jima.html

  4. Sverige har gått i baklås. Detta är ingenting annat är exakt samma som Kina upplevde för snart 55 år sedan, det vi kallar kulturrevolutionen. Precis samma sak, barnen skolkade, drev omkring på gatorna och predikade Mao’s läror, och ville ”undervisa” alla om sina fantastiska ideal. All går baklänges, nu vill man öka skatterna på fossilt, öka priserna på bilar, parkeringsavgifter, trängselskatter osv, men vad man egentligen gör är att cementera dagens system. Varför skulle en girig stat och giriga bil och oljebolag vilja ändra på något när man får in så mycket lätta pengar på nedsmutsning. Ju smutsigare man gör det – ju mer pengar flyter ju in, och folk har inga alternativ. Priserna för public transport drivs upp av samma girighet med gömda ”banavgifter”, skatter, byråkrati, och avgifter. Ingen köper de nya små elektriska stadsbilarna för staten hotar ständigt med nya skatter, och bilindustrin gormar om säkerhet för att få sälja sina lyxiga 2.5 tons förorenande ”stridsvagnar”, och en synnerligen väluppfostrad politiserad byråkrati stöttar intensivt för att rädda de egna jobben. Rätt väg, max avgift på public service 5 kronor, pensionärer och studerande gratis, fri parkering för alla elbilar under 500 Kg vikt, garanterad skattefrihet för samma elbilar för all framtid, förbud mot indirekta förtäckta skatter som banavgifter och parkering, bygg ut och modernisera tågnätet, man skall kunna hyra ”hotellrum och konferensrum på tåget.

  5. Kerstin,
    Det är redan på gång praktiska försök att lagra vätgas som i sin tur kan lagra energi. Men inte i tuber utan i bergrum i jorden. Som tekniskt intresserad vet jag att vätgas är extremt känslig för rörelser och stötar så snart den komprimeras. I bergrummet tänker de komprimera vätgasen till 200 Bar. Jag tänker ett litet jordskalv och vätgaslagret i berget exploderar som en vätebomb. Fy så otäckt!

    https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/farligt-att-lagra-vatgas-i-trycksatt-behallare-nere-i-svartoberget-hor-hybrits-svar

  6. Anders påstod i ett annat inlägg att USA har stora brister i sin infrastruktur. Jag som trodde att USA var ett mycket välskött land. Det är det intrycket jag har fått. USA är vare sig fattigt eller U-land. Men hur ser utvecklingen ut i vårt eget land Sverige? Har till exempel tillräckliga satsningar gjorts på infrastruktur, äldreomsorg eller sjukvård gjorts hos oss de senaste decennierna?

    I varje fall ser elbristen ut att komma. Något vi inte upplevt tidigare. Resurser verkar finnas hur mycket som helst för sociala satsningar inom migrationpolitiken. Migrationsverkets budget tror jag inte ens är offentlig. Men för övrigt är det nedskärningar som gäller utom möjligen för den politiska verksamheten inom Sverige och inte minst kostnader för EU. Allt det här verkar vänstern stå bakom. Bakom en trygg fasad om ett påstått klimathot. Men hur ska vänstern klara sitt sociala lättsinne och slöseri med skattepengar när företagen, de som ytterst betalar välfärd och socialpolitik, börjar flytta sina verksamheter och den ekonomiska döden i kommuner breder ut sig? Kan en socialist ens tänka så långt?

    “– Jag hade aldrig väntat mig att få ett sådant besked i ett välutvecklat i land. Strömbrist är något man hör talas om i u-länder. Det är inget som ska hindra ett företag från att expandera i ett i-land, säger Pågens vd Anders Carlsson Jerndal till Svenska Dagbladet.

    Pågen överväger nu att flytta verksamheten.”

    https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/brist-pa-el-gor-att-skanska-foretag-flyttar-investeringar

    • Ännu en virrig kommentar, som blandar äpplen och päron.

      Det finns sedan länge ingen elbrist i Sverige, som är en stor nettoexportör av el (minst 10 TWh/år, ända upp till 25 TWh vissa år). Det har däremot förekommit elbrist på sjuttiotalet, och till och med elransonering när vattenmagasinen var tomma efter flera torra år. Det blev också tillfälliga problem när merparten av kärnkraften låg nere under en smällkall vinter och man fick köra igång reservkraft som är dyr i drift, samt köpa mycket el från utlandet.

      Det som händer är att elanvändningen har ökat brant och fortsätter att öka medan utbyggnaden av elnätet inte hänger med, av olika skäl. Jfr. SVT, som du länkar till: “Enligt Eon är det inte tillgången på el som är problemet, utan istället Svenska kraftnäts ledningsnät i Skåne som har bristande kapacitet.” Den bristande kapaciteten gäller tilltänkt framtida elförbrukning, inte nuvarande.

      Det tar alltid tid att traggla ett projekt genom planprocessen och domstolarna (det finns alltid ett otal överklaganden) och utrustningen är dessutom inte av den sorten som tillverkas lika hastigt som man bakar bullar. Som jämförelse med järnvägen kan nämnas att när det beslutades att rusta upp kollektivtrafiken i Europa var det femårsleveranstid på lok. När Upplands lokaltrafik behövde utöka kapaciteten på lokaltågen var det ett antal års leveranstid på vagnarna. Det räcker inte att fatta beslut när tillverkarna saknar kapacitet. UL och flera andra väntar på leveransen av beställd materiel. Under tiden är det trångt på tågen under rusningstid.
      Vad gäller högspänningsnätet kan man inte på samma sätt ha trängsel (= stående passagerare) i “vagnarna” (= elledningarna). En ledning kan inte belastas mer än vad den är byggd för. Det gäller såväl för en elkonsument som för en elproducent, och därför nekas inte så sällan inkoppling till nätet av tänkta vindsnurror eller andra anläggningar (det lär finnas många verk i Kina som är byggda men inte inkopplade till nätet, just på grund av bristande kapacitet i elnätet).

      Pågen och andra kan mötas av samma svar på andra ställen, eftersom Sverige inte är ensam om att behöva möta en våldsam ökning av övergången till eldrift.
      Annars var det just tillgången till säkra elleveranser som fick Facebook att etablera sig i Norrbotten. Det finns ett Sverige norr om Dalälven, faktiskt.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here