Lavrov: Berlin bekräftar att man gav Navalny tillgång till arkiv om Putin

10
1067
Sergey Lavrov, Minister of Foreign Affairs for the Russian Federation, is seen during the 2019 Comprehensive Test-Ban Treaty Article XIV Conference in Conference Room 2 at United Nations Headquarters in New York, NY, USA on September 25, 2019.

Denna artikel har som så många andra översatts av Rolf Nilsson.
Ytterligare en pusselbit.


Lavrov säger att Berlin bekräftade att man gav Navalny tillgång till arkiv om Putin

Alexey Navalny kunde inte ha gjort en film om “palatset” i Gelendzhik utan samarbete med västerländsk underrättelsetjänst, så Moskva frågade Berlin hur han hade fått tillgång till arkivmaterial angående president Putin. Tyskland bekräftade att materialet hade tillhandahållits, sa den ryska utrikesministern Sergey Lavrov måndagen 8/2.

“Jag kommer att notera ett specifikt ögonblick. I den här filmen besöker Navalny den byggnad i Dresden, där den sovjetiska underrättelsetjänsten tidigare hade sina lokaler, och demonstrerar för publiken, tillsammans med några tyska kollegor, material från den mapp, som han presenterar som “Putins personliga fil.” Det är uppenbart att det är omöjligt att komma in i den här byggnaden och vidare omöjligt att få tillgång till vissa arkiv, utan samarbete med de officiella myndigheterna i Förbundsrepubliken Tyskland – troligen med deras underrättelsetjänst. Enbart detta faktum säger allt om bakgrunden till hela denna historia och om den roll som väst spelat och spelar under hela sin kampanj i internationella medier”, säger Lavrov.

Moskva var bekymrade för hur dokumentationen från de tyska arkiven, enligt filmskaparna om Putin, kom till dem utan hans (Putins) tillstånd, sa han.

“För att få klarhet i denna fråga vände vi oss till det tyska utrikesdepartementet, varifrån vi några dagar senare informerades om att Navalnys tillgång till ovannämnda arkivmaterial hade godkänts av relevant tysk avdelning, och att det inte fanns något hemligt i det överlämnade material som han fick tillgång till. Kommentarer är överflödiga,” betonade Lavrov.

Lavrov noterade att tyskarna lämnade därhän “frågor om vad som är priset på uttalandena i filmen och datorgrafik, vem som står bakom det, hur och vem som betalade för hela den här filmen.”

”Många fakta har redan presenterats om detta tema, även om tjänstemän och de flesta medier i väst skyggt väljer att ignorera dem”, tillade han.

Förra månaden släppte Navalny en film om vad han beskrev som ett “palats” – en lyxigt inredd herrgård, som påstås byggas för Rysslands president Vladimir Putin nära badorten Gelendzhik.

Kreml kommenterade Navalnys film och sade att allt material som ingår i “utredningen” om Gelendzhik-palatset inte är något annat än “en högkvalitativ, välfabricerad berättelse”, som syftar till att åstadkomma ett stort antal åsikter på internet. Senare berättade den ryska affärsmannen, Arkady Rotenberg, till Mash Telegram-kanalen, att det mycket omtalade ”palatset”, som ligger nära badorten Gelendzhik i Ryssland, faktiskt tillhör honom.

Relaterat

Berlinläkarnas rapport om Navalny-fallet väcker frågor.
Ryska utrikesministeriet: Navalny-teamet är “agenter för Nato”, inte legitima politiker. Kan det stämma?
Navalny och förräderi.

Föregående artikelHur man i tysthet styr upp och disciplinerar forskningen
Nästa artikelSkripal-historien 3 år. Stor framgång för god journalistik och saklig analys – eller för desinformation och fake?
Globalpolitics.se är en partipolitiskt obunden, vänsterorienterad och oberoende analyserande debatt- och nyhetstidning med inslag av undersökande journalistik.

10 KOMMENTARER

  1. http://johnhelmer.net/alexei-navalnys-waldeinsamkeit-thats-german-for-spiritual-forest-walking-surrounded-by-100-german-secret-service-agents/

    Enligt Liane Theuerkauf som gjort det länkade bildreportaget om Navalnys höstsemester i Schwarzwaldskogen spenderade tyska staten 25 milj. euro bara på denna fas av Operation Navalny. Lägg till alla andra kostnader. Eventuellt har oligarker som hyser agg till Putin bidragit. Theuerkauf har även funnit en notis om att Navalny firat nyår på Kanarieöarna. Resa med privatjet förutsätts.

    Vad föreställde man sig att kunde uppnås med denna operation ? En bluffvideo om “Putins palats” som enligt denna var lyxigt inredd men som kameror på plats direkt kunde dokumentera var ett projekt där endast ytterväggarna stod klara. En anka som föll platt till marken. Antalet tittare enligt YouTube uppgick till över 100 miljoner. Vem stod för de siffrorna ? En uppenbar förfalskning även där.

    Merkels regim har inte bara förstört Tysklands energibas genom att avveckla fungerande produktion, den har hanterat Coronakrisen genom drastiska metoder där kollateralskadorna kommer att vida överstiga de magra vinningar som uppnåtts. Merkel har därtill komplett raserat det som Willy Brandt började bygga upp och som Kohl och Schröder höll fast vid; respektfulla relationer till Ryssland.

    Alla projekt som syftat till regimbyte i en för Väst godtagbar riktning har misslyckats även om man i vissa fall lyckats få sina marionetter installerade. För folken har dessa projekt utmynnat i katastrofer. Projektet att driva på ett omstörtning i Ryssland är så desperat att det måste betraktas som komiskt. En snubbe som inte skulle kvalificera sig som kommundirektör i Sverige är den bästa man kan få tag på för att få installerad i Kreml ? Och nu sitter han på anstalt.

    • Navalny är en landsförrädare. Landsförrädare ska behandlas i proportion till brottet, kanske hängning för att hängning är västs favorit sätt att bli av med ledare. Läxan går hem till alla andra potentiella Väst stödda och betalda landsförrädare.

      • Olika uppfattningar finns nog om detta, och metod. Den norske nazisten och landsförrädaren Quisling arkebuseradess. Navalny är inte anklagad för landsförräderi av myndigheterna i Ryssland.

  2. Igår meddelade SVT Rapport kl. 18.00 och 19.30 att SVT:s långkörare Aleksej Navalnyj, enlig hans advokat blivit “bortförd” från den anstalt där skulle ha befunnit dig. SVT påpekade även ” att anstalten var ökänd för sina hårda tag mot intagna”. SVT reportern säger vidare att Aleksej Navalnyj dömts för “påstådd bedrägeri och penningtvätt” och påstår att “Aleksej Navalnyj blivit “förgiftad på rysk mark”.
    Redan kl. 15.44 meddelade den ryska nyhetsbyrån TASS att

    Detta stod att läsa på den ryska nyhetsbyrån igår.

    TASS 12 MAR, 15:44
    Alexey Navalny transferred to Pokrov penal colony after quarantine period —
    The blogger will spend slightly over 2.5 years in the colony

    MOSCOW, March 12. /TASS/. Russian blogger Alexey Navalny was transferred to a penitentiary colony in Pokrov, a source in the law enforcement told TASS.
    “Navalny was transferred from the Kolchugino detention facility, where he was quarantined, to penitentiary colony No. 2 in Pokrov, where he will serve his sentence,” the source said.
    According to the Russian Penal Code, all the newly sentenced undergo a quarantine period, when they have medical samples taken and body properties, including scars, traumas and tattoos, recorded. The law stipulates that the quarantine may last up to 15 days.
    On Friday, Navalny’s lawyer Vadim Kobzev disclosed that this client was transported from the Kolchugino detention facility in a direction unknown to the defense. On February 2, Moscow’s Simonovsky Court replaced Navalny’s three-and-a-half-year suspended sentence in the Yves Rocher case with real jail time due to multiple probation violations. On February 20, the Moscow City Court upheld this decision. According to Navalny’s lawyer, the blogger will spend slightly over 2.5 years in the colony.

    Trots denna kunskap (på engelska) undanhöll SVT Rapports journalister detta meddelande ända tills idag och då lät det så här.
    “Igår kom det uppgifter om att den ryske regimkritikern Aleksej Navalnyj som dömts tillfängelsestraff inte längre befann sig på den anstalt där han vistats.” (SVT Rapports rubrik var “Aleksej Navalnyj bortförd”)

    I kvällens Rapport kl.18.00 säger SVT:s uppläsare utan att rätta gårdagens fadäs: “Nu meddelar den ryske nyhetsbyrån TASS att han förts hit till straffanstalt nr 2 i Pokrov utanför Moskva”.
    SVT Rapport hade alltså informationen redan igår kl. 15.44. Det anges idag, 24 timmar senare och heter Nu meddelar… .

    Journalistik eller propaganda? Det gäller att suga på påståendena och inte dra på sig tittarnas kritik.
    Dags att lägga ner SVT:s medvetet antiryska utrikesrapportering där yttrandefriheten helt klart sätter såväl sändningstillstånd och yrkesprofession ur spel.

      • Det är inte bara censurens grepp som växer, utan propagandan, desinformation och rena råa lögner. Förra veckan släppte SVT och Expressen fram en person som påstår sig vara expert på Kina, medan han i verkligheten inte kan mer om Kina än en medelmåttigt skolbarn, men samtidigt är fanatisk i sitt grova rashat som han kräver att få sprida via media. Det är alltså en mycket otäck utveckling vi ser just nu.

  3. Putins Palats, jag har sett videon och jag har sett bilderna. Som tonåring utbildade jag mig till film och bild fotograf, men hoppade av den karriären ganska snabbt, men har genom livet behållit det som en hobby. Med åren får man en bra blick för bilder. Videon Putins Palats är förfalskad, och för att åstadkomma det måste man ha haft tillgång till både mycket avancerad utrustning och mycket skickliga och erfarna tekniker. Det skapades på samma sätt som ”The Lord of the Rings”, King Kong eller The Hobbit. 2005 var jag på ett uppdrag i Nya Zeeland och blev involverad i en produktions studio i Rodney, norr om Auckland och fick själv prova att använda tekniken. Hur videon är tillverkad är att man tar vanliga bilder från verkligt palats någonstans och manipulerar dom. Man kan tydligt se ur det är gjort om man vet vad man skall leta efter. Denna bild illustrerar bra.
    https://www.chinasmack.com/wp-content/uploads/chinasmack/2011/06/huili-floating-chinese-government-officials.jpg
    ”Floating Chinese Government Officials Inspect New Road” Det satte fart på humorn i Kina, och dom fick snart sällskap av ET, Kim Jong-un, lättklädda damer, och urtidsödlor.

    Hat-retoriken på MSM, Sveriges Radio och SVT mot främst Ryssland och Kina har trappats upp väsentligt på sistone, varenda reportage är fyllt med förvrängningar och förfalskningar, både ord och bild. Ligger USA bakom? Uppenbart så.

    Förfalskningar behöver inte vara manipulerade. Ta en titt på den här bilden från 2016.
    https://cached-images.bonnier.news/swift/bilder/epi-30-dn/UploadedImages/2016/1/17/6da68de4-9c8f-47c4-9848-a96c57efd642/bigOriginal.gif?interpolation=lanczos-none&fit=inside%7C1540:867&output-quality=60&output-format=auto
    Bilden publicerades vida i svenska medier, och man rapporterade att det hade varit stora demonstrationer i Hong Kong till stöd för Gui Minhai. Jag råkade vara där, och stod tvärs över gatan, och jag kunde räkna till 13 ”demonstranter”, men i svenska media blev det ”stora demonstrationer”.
    Så förfalskar media och hjärntvättar svenskarna. Kameran är medvetet placerad för att förfalska.

KOMMENTERA

Please enter your comment!
Please enter your name here