Fria kritiska ryska media – finns de?

1
901
BadComedians (Evgeniy Bazhenov) By Okras – Own work, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=51999625

Västerländsk press och politiker hävdar ofta att ryska medier, inklusive internet, främst är ”statliga”, men det är en karikatyr. Detta menar den brittiske journalisten Jonny Tickle, som bor i Moskva. Vid sidan av sitt arbete för RT reser han runt i landet och producerar videoinnehåll för utlänningar som är intresserade av Ryssland. Jag återkommer med en annan artikel i ämnet.


Fria kritiska ryska media

Det har skett en enorm förändring på nätet i Ryssland, där innehållet till stor del är oreglerat. Fast det påstås bland västerländska analytiker att den ryska pressen är fullständigt kontrollerad och styrd av staten. Detta används ofta till att “förklara” det faktum att den pro-västerländska liberala oppositionen har så begränsat stöd. “Det visas inte på statlig TV, så folk vet inte om dem”, är en typisk kommentar.

Detta påstående ignorerar medvetet landets pluralism inom media och vilseleder den västerländska allmänheten grovt, och ännu mer oroande, deras beslutsfattare, som litar på press- och tankesmedelsrapporter om Ryssland för att informera sig om landet. Medan mycket av rysk tv verkligen ägs av staten, i någonsker en verklig boom i oberoende medier på ett helt annat utrymme: internet. Med den ökade populariteten för sociala nätverk finns några av de mest igenkända och respekterade mediefigurerna på sociala medier, men inte på TV.

För dem som är under 30 år har YouTube blivit en “one-stop-shop” för nyheter, underhållning och utbildning. Tidigare, när toppen på en mediakarriär kan ha varit att vara värd för en TV-show på Rysslands kanal 1, ser landets kändisar nu ut att bli intervjuade av Yury Dud (som har 7,82 miljoner abonnenter), vars internetberömmelse har gått så långt att han nu kan ses i annonser på vanlig TV. YouTube har också möjliggjort tillväxten av anti-etableringsfigurer, vars räckvidd tidigare begränsades av tv-chefernas vilja att ge dem sändningstid. Numera kan Nikolay Sobolev (5,18 miljoner prenumeranter) öppet håna ryska tjänstemän, och Moskvas protestledare Alexey Navalny (1,92 miljoner prenumeranter) kan få otaliga åsikter genom att avslöja påstådda korrupta regeringstjänstemän.

Danila Poperechny (2,99 miljoner abonnenter), kanske landets mest populära stand-up-serie, laddar upp alla sina specialerbjudanden till sociala medier, med sin senaste, hånfulla kommentarer till personer på toppnivå som politiska figurer som president Vladimir Putin och den tjetjenska ledaren Ramzan Kadyrov, som medfört nästan 9 miljoner visningar. Den stora potentialen hos en publik som inte är begränsad av “gate-keepers” har också lett till att vissa TV-figurer främst flyttade till YouTube för sin journalistiska produktion. Den tidigare TV-värden och redaktören Alexey Pivovarov med 1,43 miljoner abonnenter är nu värd för en nyhets- och dokumentär kanal som lockar miljoner. Dessa exempel bidrar till ett ryskt medielandskap med en äkta mångfald och en miljö som inte bara kan avfärdas som ”statlig”.

Andra aktörer på YouTuber fokuserar på en viss nisch. Ett sådant exempel är Evgeniy Bazhenov, bättre känd av hans alias BadComedian. Bazhenov är Rysslands mest populära filmkritiker och fokuserar främst på filmer som finansieras av Cinema Foundation, en statlig filmdistributör som finansierar och producerar ryskt innehåll för silverduken.Genom sin spetsiga kritik av Cinema Foundation-producerat arbete har Bazhenov fått fiender i både filmindustrin och kulturministeriet och blev blockerad på Twitter av förre kulturministern Vladimir Medinsky.

Youtube BadComedian

BadComedians mest populära YouTube-video, som har haft mer än 23.000.000 visningar, plockar isär 2017-filmen ‘Going Vertical’, regisserad av Anton Megerdichev. Det är en historia mot alla odds som visar det sovjetiska basketlandslagets seger över USA vid OS i München 1972. Bazhenovs recension riktade in sig på för historiska felaktigheter och medelmåttiga skådespel i filmen och anklagade producenterna för plagiering av Hollywood-blockbustern ”Miracle” 2004 om den amerikanska ishockeysegern över Sovjetunionen vid OS 1980.

Medan man väljer Cinema Foundations produktionsval ställer YouTube alltid fråga samma sak: är det verkligen vad regeringen ska spendera skattebetalarnas pengar på?

Naturligtvis är det en rimlig fråga, med tanke på den stora mängd pengar som används och ofta inte kommer in. Stiftelsen själv stämde tillverkarna av fantasyfilmen “Abigail” från 2009, efter att den förlorade 50 miljoner rubel (672 000 $).

Trots sin ständiga och skärande kritik mot Rysslands filmscen har Bazhenov tillstånd av myndigheterna att framträda som en stor kritiker av landets etablissemang. BadComedians uppgång till toppen på sociala medier har emellertid inte blivit obestridd av privata företag. I juni 2019 stämdes Bazhenov av produktionsföretaget Kinodanz för sin överväldigande negativa recension av filmen ‘Beyond the Edge’. Kinodanz hävdade att BadComedian använde för många klipp av filmen och krävde att de skulle tas bort och krävde en miljon rubel (13 500 $) i ersättning. Studion sa också att den ansåg att bloggens recension “förstörde rykte” för dess verksamhet. Bazhenov fick massivt stöd online, bland annat från etablerade figurer som filmregissörerna Fyodor Bondarchuk och Sarik Andreasyan.

Bondarchuk och Andreasyan har kritiserats hårt av BadComedian för sin konstnärliga produktion, men tog ändå hans parti. Åtalets lades sedan ned. Senast granskade BadComedian en film från cinema Foundation som heter ‘Union of Salvation’, ett perioddrama om decembristupproret 1825, när arméofficerare protesterade mot tsaren Nicholas I: s uppstigande på den ryska tronen. Enligt Bazhenov är den en historiskt felaktig och osammanhängande propaganda, och dess produktion alldeles för dyr, till en kostnad av nästan 1 miljard rubel (13,4 miljoner dollar).

Även om man bor i ett land som är ovänligt inställd till media, om du tror västerländska statsfinansierade tankesmedjor (Ryssland rankar 149: e av 180 i Reportrar utan gränsers världspressfrihetsindex, som delvis stöds av de amerikanska och franska regeringarna) så har Bahzenov har blivit en i en grupp väl respekterade anti-etableringsröster i landets medielandskap. YouTubes fria, oreglerade karaktär har lett till att den mest populära filmrecensenten, mest kända intervjuaren, den mest profilerade anti-korruptionsaktivisten och toppkomikern alla är på samma plattform, utom räckhåll för ryska medievövervakaren Roskomnadzor.

https://www.8dagar.com/2014/11/nya-tider-i-moskva.html#more

1 COMMENT

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here