Frihetens hägring

5
1490

Denna artikel har jag fått från Bertil Carlman. Stort Tack Bertil! Publiceras också på Steigan.no.

China Global Television Network (CGTN) är den internationella avdelningen för statliga medier, China Central Television (CCTV), och har huvudkontor i Kinas huvudstad Peking. Under senare år har det funnits både möjlighet och anledning att hämta information och propaganda, såväl som fakta därifrån. Möjlighet beroende på att Kina med högt tempo utvecklar sina informations- och propagandakanaler, och anledning eftersom de västliga informations- och propagandakanalerna blivit alltmer befriade från mer objektivt framställda fakta och alltmer beroende av vad USA-imperialismen önskar förmedla.

Ordet propaganda skall förstås i sin ursprungliga betydelse, ’fortplanta’ ’utbreda’ av latinets propagare. Det är en term som avser främst politiska kampanjer och budskap, som är avsedda att väcka positiva eller negativa känslor för något. Socialister bör till exempel väl känna till vad som en gång menades med agitprop. I Sovjetunionen fanns det ett särskilt departement för agitation och propaganda.

Om man nu under några år följt innehåll på CGTN så har man också kunnat se att man i Kina, liksom i USA och i Skandinavien mycket ofta väljer att framföra både information och propaganda med hjälp av vackra unga damer. På CGTN är idag, Liu Xin som ofta framträder i programmet The Point, och Tian Wei i programmet World Insight två exempel. Dessa damer är anställda på CGTN, pratar en utmärkt engelska och är, så vitt jag förstår, i grunden mycket väl utbildade och de är väl pålästa när de leder samtal eller intervjuer. Sedan har vi den mer fristående Li Jingjing som gör egna filmer som denna As a Chinese I cannot forget the colonial past between China and Britain men som ibland också syns på CGTN.

Nyligen uppträdde en ”Abby” på CGTNs ’Facts Tell’ där hon medverkat i ett antal program till exempel How does America’s economic #coercion ’bully’ the world? Hennes kinesiska namn, Xinmeng, dyker hastigt upp en minut in i videon nedan. (Hon har ett aktivt Instagramkonto, itsAbby (@_bubblyabby) som liknar många andra konton för unga damer, som ligger åt det exhibitionistiska hållet.)

Xinmeng presenterade följande utmärkta video, om hur vi i Väst numer allt oftare får information, som minst sagt är tvivelaktig, the #mirage of #freedom : Unveiling America’s clandestine #web of #manipulation -Facts Tell. Eftersom Kina alltmer kommit i focus, även för den väl synliga hatpropagandan från USA:s sida, gör CGTN videor som ger Kinas syn på detta. Videon presenteras så här: “Alldeles för länge har USA:s regeringen mästerligt spunnit en gobeläng och format mediaberättelser om otaliga ämnen, både utländska och inhemska, med demokrati och USA:s allmänhet i blickfånget.

Den makt som USA:s regeringen utövar på nyhetsmedier, den handlar inte bara om att sprida information; det är en schackpjäs i det stora spelet om global överhöghet. Från att plantera falska historier till att sponsra journalistisk utbildning verkar USA:s löfte om en fri press, mer som en hägring än ett ärligt åtagande. Decennier efter viskningarna från CIA:s ”Operation Mockingbird” är vår nyfikenhet fortfarande väckt: hur många fler hemliga ”$mockingbirds” ekar fortfarande sånger som inte är de som de själva har gjort? Häng med in i fakta och bestäm själv.”

 Videon börjar med en man som säger ”Jag hade propagandister över hela världen, främst i London, Kinshasa och Zambia…” Tyvärr framgår det inte vem som säger detta. Förmodligen rör det sig om en anställd på CIA, för en bit in i programmet upprepas mer utförligt vad han säger i en intervju ”I mitt krig, kriget i Angola som jag hjälpte till att hantera, var en tredjedel av min personal propagandister. Jag hade propagandister över hela världen, främst i London, Kinshasa och Zambia. Vi skulle ta berättelser som vi skulle skriva och få in dem i Zambia Times, och sedan dra ut dem igen och skicka dem till en journalist på vår lönelista i Europa, Reuters och AFP; ledningen var inte medveten om det. Vi pumpade bara ut dussintals historier om kubanska illdåd, kubanska våldtäktsmän… [Det här var falska historier?] Absolut, vi visste inte om ett enda illdåd som begåtts av kubanerna. Det var ren rå och falsk propaganda.”

Jan Öberg

Lätt identifierbara är naturligtvis USA:s nuvarande president Joe Biden liksom den förrförre, Barack Obama. Kanske är även Jan Öberg känd för en skandinavisk publik. Denne fredsforskare säger i programmet ”USA har för de kommande fem åren avsatt 1,5 miljoner dollar för att träna Västs media och journalister så att de kan skriva helt och hållet negativa berättelser om Kina.”

Vad USA:s nuvarande president sagt och som finns med i videon är självklart ”En fri press är grundläggande hos en frisk demokrati.” Förrförre presidenten, Barack Obama som hade långt friskare mentala funktioner, säger på Stanford Policy Center (Obama foundation) att en stat helt kan ”korrumpera informationsmedia, så att ett lands medborgare helt tappar förtroendet för sina ledare, för huvudströmsmedia, för politiska institutioner, för varandra, för en möjlighet till sanning, så att spelet vinns.”

Efter detta tar Xinmeng upp historien om Hunter Bidens ’laptop’ som ett exempel på hur den beskrivna metoden även kan användas för inrikes desinformationsarbete.

Joe och Hunter Biden.. New York Post.

Hon frågar mot slutet ”Hur många fler ”mockingbirds” finns det ute i världen? Mockingbird översätts bäst med ’härmfågel’. Härmtrastar är en grupp sådana fåglar I Nordamerika. Den mest kända härmfågeln i Skandinavien är staren som hermer etter andre fugler og katten.

Relaterat

    De 25 reglerna för desinformation och propaganda

Föregående artikelFör varje visselblåsare de straffar förhindrar de tusen andra…?
Nästa artikelGlenn Diesen på världsscenen

5 KOMMENTARER

  1. Det var nog John Stockwell för han verkade i Angola och har skrivit böcker om det.
    I Angola beskyddade Kubanerna USAs företag. Antagligen för att UNITA annars skulle skada dem att kunna skylla på Kuba. I gengäld höll USA tillbaka UNITA.
    Men som ni vet var USA mot sydafrika. Och USA var delvis mot de europeiska kolonialmakterna som erhöll fördelar av kolonierna.

    • Var USA E-M-O-T Sydafrika under apartheid-tiden?!?

      Skulle inte tro det. Långt in på 1980-talet ansåg i princip hela Washingtons våldsetablissemang Sydafrika som ”en fyrbåk för frihet och civilisation” i (hela) Afrika.

      På en gemensam presskonferens höll det redan halvsenila radarparet Thatcher och Reagan brandtal FÖR det fascistiska Sydafrika just som en symbol för ”frihet”, ”civilisation” och ”mot terrorism” (man avsåg ANC som det redan då hölls stora insamlings- och supportgalor för i ”väst” på bästa tv-tid).

      Är det detta Sydafrika Peter Grafström anser att ”USA var emot”?

      Det är ju inte klokt vilken märklig spegelvärld av upp-och-nedvända föreställningar herr Grafström lever och tänker i? Var får Du i all världen dessa knasuppgifter ifrån?

  2. Propaganda då och tänka sig att den används än idag från dagen samarbetet inom EG inleddes 1952 när den första byggstenen läggs till dagens EU. Belgien, Frankrike, Italien, Luxemburg, Nederländerna och Västtyskland.
    Länder med en mörk kolonial historia som lever kvar i Europas moderna tid.

    Goebbels principer

    Joseph Goebbels propagandaminister för Hitlers tredje rike erkändes som en mästare på propaganda. Amerikansk personal upptäckte en mycket stor dagbok dikterad av Goebbels. I den finns hans propagandaprinciper. 
    Leonard Doobs artikel från 1950 beskriver dem från en översättning av dagboken av Louis Lochner (1948).
    Goebbels arbete studerades efter andra världskriget av Västmakterna och NATO.

    Hitlers grundläggande principer
    Dessa principer är abstraherade från Jowett & O’Donnell.

    ×Undvik abstrakta idéer – vädja till känslorna.
    ×Upprepa ständigt bara några få idéer. ×Använd stereotypa fraser.
    ×Ge bara en sida av argumentet.
    ×Ständigt kritisera dina motståndare.
    ×Välj ut en speciell ”fiende” för ett speciellt förtal.

    Goebbels propagandaprinciper

    Det är intressant att notera att Goebbels principer härrör från Hitlers egna idéer om propaganda.
    Ganska bekanta idag, eller hur!!

    ×Propagandister ska ha tillgång till underrättelser om händelser och opinion.
    ×Propaganda måste planeras och genomföras av endast en myndighet.
    ×Den måste utfärda alla propagandadirektiv.
    ×Den måste förklara propagandadirektiv för viktiga tjänstemän och upprätthålla deras moral.
    ×Den måste övervaka andra myndigheters verksamhet som får propagandakonsekvenser.
    ×Propagandakonsekvenserna av en handling måste beaktas vid planeringen av den handlingen.
    ×Propagandan måste påverka fiendens politik och agerande.
    ×Genom att undertrycka propagandistiskt önskvärt material som kan förse fienden med användbar intelligens.
    ×Genom att öppet sprida propaganda vars innehåll eller ton får fienden att dra de önskade slutsatserna.
    ×Genom att få fienden att avslöja viktig information om sig själv.
    ×Genom att inte hänvisa till en önskad fiendeaktivitet när någon referens skulle misskreditera den aktiviteten.
    ×Sekretessbelagd, operativ information måste finnas tillgänglig för att genomföra en propagandakampanj.
    ×För att uppfattas måste propaganda väcka publikens intresse och måste förmedlas genom ett medium som väcker uppmärksamhet.
    ×Enbart trovärdighet måste avgöra om propagandaresultatet ska vara sant eller falskt.
    ×Syftet, innehållet och effektiviteten av fiendens propaganda; styrkan och effekterna av en exponering’; och arten av nuvarande propagandakampanjer avgör om fiendens propaganda ska ignoreras eller vederläggas.
    ×Trovärdighet, intelligens och de möjliga effekterna av att kommunicera avgör om propagandamaterial ska censureras.
    ×Material från fiendens propaganda kan användas i operationer när det bidrar till att minska fiendens prestige eller ger stöd åt propagandistens eget mål.
    ×Svart snarare än vit propaganda måste användas när den senare är mindre trovärdig eller ger oönskade effekter.
    ×Propaganda kan underlättas av ledare med prestige.
    ×Propagandan måste tajmas noga.
    ×Kommunikationen måste nå publiken före konkurrerande propaganda.
    ×En propagandakampanj måste börja i det optimala ögonblicket.
    ×Ett propagandatema måste upprepas, men inte utöver någon punkt av minskande effektivitet.
    ×Propaganda måste märka händelser och personer med distinkta fraser eller slagord.
    ×De måste framkalla reaktioner som publiken tidigare besitter.
    ×De måste vara lätta att lära sig.
    ×De måste användas om och om igen, men bara i lämpliga situationer.
    ×De måste vara bumerangsäkra.
    ×Propaganda till hemmafronten måste förhindra att falska förhoppningar höjs som kan sprängas av framtida händelser.
    ×Propaganda till hemmafronten måste skapa en optimal ångestnivå.
    ×Propagandan måste förstärka oron för konsekvenserna av nederlag.
    ×Propagandan måste minska oron (annat än den som rör konsekvenserna av nederlag) som är för hög och inte kan minskas av människor själva.
    ×Propaganda till hemmafronten måste minska effekten av frustration.
    ×Oundvikliga frustrationer måste förutses.
    ×Oundvikliga frustrationer måste sättas i perspektiv.
    ×Propagandan måste underlätta förskjutningen av aggression genom att specificera målen för hat.
    ×Propaganda kan inte omedelbart påverka starka mottendenser; istället måste den erbjuda någon form av handling eller avledning, eller både och.
    ×Dessa skulle vara principer som styr genomförandet av propagandaoperationer.

    Referenser
    Goebbels’ Principles of Propaganda, Leonard W. Doob, Public Opinion Quarterly, hösten 1950 s. 419-442
    Förökning och övertalning; Jowett & O’Donnell

    • Innehållet må vara historiskt korrekt, förutom inledningen kring kol- och stålunionens bildande kring 1950.

      Är det något det europeiska samarbetet är verkligen uselt på är det just att framföra ”propaganda” för Europa i världen och vårt europeiska levnadssätt. Komplett uruselt. Europa körs lätt över dag och natt decennium efter decennium av Hollywoods Amerikabild, som ÄR den som når in i de europeiska hushållen via media, inte det europeiska levnadssättet för slow food, god mat, rödvin till middagen, läsa goda europeiska böcker och filosofi. Europa är totalt handikappat och rentav efterblivet på att framhålla vår egen kontinents vanor, traditioner och goda kultur. Det finns inte ett uns av europeisk framgångsrik ”propaganda”. Om det vore så väl, Carina, och vi skulle bli kvitt all amerikansk skit i Europa på några år, dessutom all amerikansk politisk skit! Tvärtom! Fram för MER europeisk propaganda för Europas filosofi, musik, mat, dryck, politik och litteratur!

  3. Kolla in en kväll på det allmänna tv-utbudet i t.ex. de normala nätet som skickas ut i frikanalerna i de flesta näten: typ kanalerna 1-12 och några till.

    Bara engelskspråkiga program och filmer. När visade till exempel svenska TV4 en endaste icke-engelskspråkig (om vi bortser från sällsynta svenska filmer) långfilm senast?

    På kanaler går program om t.ex. ”Americas best homevideos”, några program om vår EGEN kontinents europeiska hemvideofilmer kan självklart inte visas! Program om alla amerikanska polisinstanser och säkerhetstjänster går på alla kanaler, aldrig om våra egna europeiska motsvarigheter.

    Sverige utsätts avgjort för fördummande engelskspråkig kulturterrorism.

    Europas länder satsar många miljarder på filmstöd och kulturellt understödjande. Men den svenska publiken matas entydigt med amerikanskt film- och tv-utbud.

    Här måste vi alla stå upp och försvara vår egen svenska, nordiska och europeiska kultur, film, teater och musik.

    Att återeuropeisera och de-amerikanisera Europa måste vara det 21:a århundradets viktigaste politiska kulturuppgift!

KOMMENTERA

Please enter your comment!
Please enter your name here