USA-finansierade Roman Protasevitj, på flygplanet, tjänstgjorde med nynazister i Ukraina.

8
1355
Bild från Grayzone.

Den här artikeln 26/5 USA-finansierad vitrysk regimförändrings-aktivist arresterad på flygplan tjänstgjorde med nynazister i Ukraina av Ben Noron på Grayzone har snabbt översatts av Rolf Nilsson.

Ben Norton

 

 


Ben Norton är journalist, författare och filmskapare. Han är assisterande redaktör för The Grayzone och producenten av Moderate Rebels podcast, som han är värd för tillsammans med redaktören Max Blumenthal. Hans webbplats är BenNorton.com och hans tweets på @BenjaminNorton.

 


USA-finansierad vitrysk regimförändrings-aktivist arresterad på flygplan tjänstgjorde med nynazister i Ukraina

Den vitryske regimförändrings-aktivisten Roman Protasevich, som arresterades på ett flygplan i Minsk, deltog i den nynazistiska Azovbataljonen i Ukraina och underhölls av den amerikanska regeringens medieapparat.

En högt profilerad vitrysk regimförändrings-aktivist vars arrestering i ett nedtvingat flygplan orsakade en internationell skandal, har omfattande kopplingar till nyfascistiska grupper, som hans politiska sponsorer i västländernas huvudstäder lättsinnigt har bortsett från.

Högeraktivisten Roman Protasevich färdades med det irländska flygbolaget, Ryanair, den 23 maj, när planet passerade in i Vitrysslands luftrum och av statliga myndigheter beordrades att landa. Protasevich togs därefter av planet och arresterades.

Händelsen utlöste en våg av fördömanden från västliga regeringar och en ny omgång med aggressiva sanktioner mot Vitryssland. Många anti-interventionistiska kritiker påpekade hyckleriet från USA:s regerings fördömanden, och påminde om hur USA 2013 tvingade ner den bolivianska presidenten Evo Morales plan i en allvarlig överträdelse av internationell lag, eftersom man felaktigt misstänkte att han hade NSA-visselblåsaren Edward Snowden ombord på sitt plan.

Obesvärat ignorerande Washingtons eget prejudikat, prisade västländernas regeringar och stora företagsmedia, Protasevich, en framträdande person i oppositionen mot Vitrysslands president Alexander Lukashenko, och  porträtterade honom som en heroisk försvarare av de mänskliga rättigheterna, som kämpar mot en diktator.

Vad de vägrar att låtsas om är Protasevichs aktuella bakgrundshistoria, där han tjänstgjorde i en nynazistisk milis i Ukraina och hans omfattande kopplingar till andra högerextrema organisationer.

En ledare för Ukrainas ökända Azovbataljon, en uttalat nynazistisk milis, som använder bilder från vit-maktrörelsen, erkände öppet att Protasevich deltog i kampen i hans led. En ukrainsk tidning rapporterade att Protasevich arbetade inom den nynazistiska milisens presstjänst.

Protasevich erkände personligen i en intervju att han rest till Ukraina och tillbringat ett år med att bekämpa pro-ryska styrkor i Donbas östra krigszon. Han är till och med misstänkt för att möjligen ha poserat med ett gevär och en militäruniform på framsidan av Azovs propagandatidning, som är prydd med en stor nynazistisk symbol.

Precis som Azov har Protasevich dragit nytta av direkt stöd från västliga regeringar. Precis som den nynazistiska ukrainska milisen fick vapen och militär utbildning från Förenta staterna för att utkämpa sitt proxy-krig mot Ryssland, startades Protasevichs mediekarriär av ett amerikanskt regeringsstött medium, Radio Free Europe / Radio Liberty, som skapades av CIA som en del av ett informationskrig mot Moskva.

En omslag av propagandatidningen som ges ut av Ukrainas nynazistiska Azovbataljon visar en man som misstänks vara den vitryska regimförändringsaktivisten Roman Protasevich

Västerländsk regeringsstödd färgrevolutionen strävar efter regimförändring i Vitryssland

Roman Protasevich är en av de mest uppmärksammade vitryska oppositionsfigurerna som odlas av västerländska regeringar i en regimförändringsoperation riktad mot hans hemland.

År 2020 förvandlades en proteströrelse i Vitryssland snabbt till ett väst-stött försök till en ”färgrevolution”. Det syftade till att störta den långvariga presidenten, Alexander Lukashenko, en före detta sovjetisk direktör för kollektivjordbruk, som motsatte sig upplösningen av Sovjetunionen och odlade vänskapliga relationer med Ryssland och Kina. Till USA:s och dess EU-allierades förargelse har Lukashenko vidmakthållit en relativt omfattande statsledd ekonomi, med större offentligt ägande och mer robusta sociala program jämfört med sina post-sovjetiska grannar, som införde nyliberal chockterapi och integrerade sina politiska och ekonomiska system i Natos och västländernas finansmarknader

Samtidigt som man införde kvävande ekonomiska sanktioner mot Vitryssland, har den amerikanska regeringen och EU:s medlemsländer pytsat in miljontals dollar i anti-Lukashenko-grupper, särskilt media, samtidigt som de har hjälpt till att etablera en parallell exilregering, kallad samordningsrådet, ledd av Nato- stödda oppositionsfiguren Sviatlana Tsikhanouskaya.

Ett par ryska upptågsmakare, som uppträdde som Tsikhanouskaya, lurade topptjänstemän från USA-regeringens National Endowment for Democracy (NED), en CIA-front som finansierar oppositionsgrupper i länder som är måltavlor för Washingtons regimförändringar, till att erkänna att de har utbildat och finansierat ledarna för försöket till den vitryska färgrevolutionen.

Många av de människor som har tränats av dessa [NED] nav, som har varit i kontakt med dem och blivit utbildade, involverats i dess arbete, har nu fattat flaggan och börjat leda organisering i samhället,” konstaterade NED Senior Europe Program Officer Nina Ognianova, den tidigare program-koordinatorn för Eurasien, vid regimförändrings-lobbygruppen Committee to Protect Journalists (CPJ).

Vi tror inte att att den här rörelsen, som är så imponerande och så inspirerande, kom fram nu från ingenstans, att den bara skapades över natten. Men den har utvecklats, och vi ger vårt blygsamma, men betydande bidrag, genom att ge de lokala aktörerna möjlighet att göra det viktiga arbetet,” sa Ognianova öppet i samtalet med de ryska skämtarna, kända som Vovan och Lexus.

Också med på ett sådant på-skämt-samtal var Carl Gershman, NEDs decennielånga chef, en före detta aktivist för den amerikanska antikommunistiska, socialdemokratiska vänstern, som senare blev en neokonservativ under Reagan-eran och har lett CIA-fronten sedan 1984.

När han trodde att han pratade med Tsikhanouskaya – den vitryska versionen av den venezuelanska kuppledaren Juan Guaidó – skisserade Gershman det omfattande stöd som den amerikanska regeringens regimförändringsgren har gett den vitryska oppositionen, och särskilt dess medieapparater:

Vi har fyra institut, och jag tror att alla är aktiva i Vitryssland. Två av dem tror jag att du känner väl, för de arbetar mycket, mycket nära med dig och ditt team och samordningsrådet, och det är NDI [National Democratic Institute] och IRI [International Republican Institute], våra två partiinstitut.

 Och de är under NED-paraplyet (National Endowment for Democrasy, ö.a.), och vi finansierar deras arbete, du vet, som fungerar för att stärka partier och deras budskap, deras offentliga utsträckning, deras kommunikation. Och jag vet att de arbetar mycket nära dig [Tsikhanouskaya] och ditt team.

 Och vi har också ett affärsinstitut som är associerat med vår handelskammare i USA, Center for International Private Enterprise, som vi har finansierat för att arbeta med den privata sektorn i Vitryssland, för att skapa en vision och en ram för en post- Lukashenko, privat ekonomisk återhämtning i landet.

 Och vi har ett arbetsinstitut, en facklig institutförening … och förutom dessa fyra institut och vårt arbetsinstitut, som stöder de oberoende fackföreningarna i Vitryssland, ger vi också bidrag direkt till organisationer i Vitryssland, och har gjort det under en mycket, mycket lång tid.

 Och det kritiska området här är först och främst fria medier. Vi stöder journalisterna … Vi stöder människor om de måste fly från landet, vi stöder deras tillfälliga vistelse i andra länder och alla de behov de har.

 Vi har arbetat runt om i landet, i östra delen av landet … med medborgerligt deltagande, och vi har beviljat bidrag till grupper. Vi har också arbetat i västra delen av landet med fria medier … där vi har stött medborgarjournalistik.

 USA:s regeringsfinansierade vitryska informations-krigare strider tillsammans med ukrainska nynazister

Roman Protasevich är bland de vitryska ’infowarriors’ vars karriär har underhållits av den amerikanska regeringen.

Efter hans arrestering twittrade Franak Viačorka, en Tsikhanouskaya-rådgivare, som också länge har finansierats av Washington och dess ’soft-power’-avdelningar, att han och Protasevich hade arbetat som “Havel-kamrater” vid den amerikanska regeringens propagandaavdelning Radio Free Europe / Radio Liberty ( RFE / RL).

RFE / RL, som ursprungligen kallades Radio Liberation from Bolshevism, grundades av CIA för att fungera som ett informationskrigs-vapen mot före detta Sovjetunionen och fortsätter att spela samma roll mot Ryska federationen idag.

Förutom sina arbetsuppgifter på Washingtons RFE / RL, arbetade Protasevich på European Radio for Belarus, ett högermedium finansierat av regeringarna i USA, Polen, Nederländerna och Litauen.

Protasevich har samarbetat nära med Tsikhanouskaya och samordnat meddelanden för hennes exilregim. Viacorka noterade att hans vän hade drivit en populär oppositions-propagandakanal på meddelande-appen Telegram, kallad Belamova, vilken skapades av en annan amerikansk regerings-finansierad Havel-stipendiat, Ihar Losik.

Protasevich opererade från Polen och drev också en vitrysk oppositions-telegramkanal, som heter Nexta. Protasevich använde dessa stora plattformar från utlandet för att organisera protester och destabiliserings-operationer mot den vitryska regeringen.

Protasevich passar den exakta profilen för de utlands-baserade vitryska informations-krigarna som finansieras av USA:s regering, som NED:s president Carl Gershman har tillstått: ”Vi stöder journalisterna … Vi stöder människor om de måste fly landet, vi stöder deras tillfälliga vistelse i andra länder och alla de behov de har. ”

Innan han fängslades var Protasevich med Tsikhanouskaya i Grekland för en oppositionskonferens. Han tjänstgjorde som hennes fotograf och tog foton av den vitryska oppositionsledaren när hon träffade de grekiska topptjänstemännen, inklusive president Katerina Sakellaropoulou.

Protasevich flög därefter från Aten till Vilnius, Litauen, basen för Tsikhanouskayas parallella regering, när hans flygplan, Ryanair flight 4978, gick över i vitryskt luftrum och beordrades att landa och han arresterades.

Europeiska unionen fördömde kraftfullt hans gripande. EU-kommissionens ordförande, Ursula von der Leyen, uppmanade Vitryssland att frisläppa Protasevich, samtidigt som hon öppet erbjuder oppositionen ett “investeringspaket” på 3 miljarder dollar, om de störtar Lukashenko – i huvudsak mutor för att smörja redskapen för regimförändringen.

 

USA:s utrikesminister, Antony Blinken, kallade nedtvingandet av trafikflygplanet för en ”fräck och chockerande handling.” Utrikesdepartementet släppte ett uttalande som förhärligade Roman Protasevich som en modig journalist och som en representant för ”oberoende media”, och den tidigare CIA-agenten som blev utrikesdepartementets talesperson, Ned Price, krävde att Lukashenka-regimen skulle släppa honom.

Medan västerländska regeringar och bolagsmedier kraftfullt har marknadsfört ett Hollywood-porträtt av Protasevich som en djärv gräsrotsreporter, som utmanar en skurkaktig diktator, finns det mer som hör till historien än den förenklade västerländska berättelsen har tillåtit.

Den ukrainska tidningen Mirror Weekly publicerade en rapport den 24 maj som bekräftade att Protasevich hade tjänstgjort i presstjänsten i Ukrainas nynazistiska Azovbataljon.

Ivan Katchanovski, en statsvetare vid universitetet i Ottawa och expert på Ukraina, noterade att västerländska medier helt har ignorerat Protasevichs arbete med den ökända nynazistiska milisen.

 

Efter dessa rapporter bekräftade Andriy Biletsky, en ukrainsk nyfascistisk politiker och tidigare befälhavare för Azov, i ett Telegram-inlägg att Protasevich verkligen hade kämpat tillsammans med den nynazistiska milisen.

Biletsky sa att Protasevich sårades i striderna med pro-ryska styrkor, även om den tidigare Azov-befälhavaren insisterade på att Protasevich främst var engagerad i informationskrig och inte inblandad i strid.

Biletsky överöste Protasevich med beröm och varnade för möjligheten att Vitryssland skulle förenas med Ryssland, och uppmanade andra högerextrema ukrainare att gå med vitryssarna för att störta Lukashenkos regering.

Forskare avslöjade en upplaga från 2015 av Azovs nyhetsbrev, Black Sun, som visar en man på omslaget som vissa misstänker kan vara Protasevich.

Azov publicerade utgåvan på sin officiella sida på den ryska sociala media-webbplatsen, VKontakte, eller VK. Det är inte bekräftat att soldaten på bilden är Protasevich.

Men publikationens namn, Black Sun, säger mycket om Azovs politiska agenda. Känd som Sonnenrad, (om Sonnenrad här, ö.a.) är den symbolen ett ökänt vit-makt-emblem, som först togs upp av Nazityskland och som sedan dess har använts av nynazistiska grupper runt om i världen. Bilden är särskilt populär som tatuering, och många krigare i Azov och andra nyfascistiska grupper i Östeuropa, kan ses med den på armbågarna.

Ukrainas nynazistiska Azovbataljon som delar tidningen 2015 på sin officiella VK-sida

Den oberoende webbplatsen FOIA Research undersökte Protasevichs sociala mediekonton och hittade bilder som länkar honom till en rad ultra-högergrupper.

Protasevich började som militant på högerkanten i Young Front, en konservativ vitrysk nationalistisk grupp som utbildade ungdomar i att använda vapen, med sponsrade möten för att hedra östeuropeiska nazistiska kollaboratörer under andra världskriget och organiserade våldsamma protester mot regeringen.

FOIA Research stötte på ett Facebook-inlägg som visade när Protasevich deltog i den väststödda ”Euromaidan”-kuppen i den ukrainska huvudstaden Kiev 2013 eller 2014, där han hjälpte till att förstöra en staty av Vladimir Lenin. Webbplatsen avslöjade också många bilder av Protasevich där han stöder nynazistiska ’black bloc’-styrkor i Vitryssland.

På sin Facebook-sida gillade Protasevich Pahonia Detachment, en nyfascistisk vitrysk milis, som bekämpade pro-ryska styrkor tillsammans med Ukrainas Azov-bataljon.

FOIA Research spårade hans Facebook-inlägg och dokumenterade hur Protasevich flög från Bryssel till Washington DC i april 2018, för en serie möten med amerikanska regeringstjänstemän.

Roman Protasevich på besök på USA:s utrikesministerium år 2018.

Protasevich beskrev sin utflykt till Washington och skrev: “Den viktigaste veckan i mitt liv börjar.” Han publicerade sedan ett foto i USA:s utrikesdepartement och kommenterade: “Har aldrig haft så många viktiga och intressanta möten i mitt liv.”

När Protasevich senare blev redaktör för den populära vitryska oppositions-telegramkanalen Nexta arbetade han tillsammans med en annan oppositionsaktivist vid namn Stepan Putilo, mer känd som Stepan Svetlov.

New York Times glorifierade Svetlov i ett inlägg som prisade honom, med titeln ”22-åringen samordnar protesterna i Vitryssland, från ett litet kontor i Polen.” Vad den amerikanska tidningen inte nämnde var att Svetlov också arbetade för Belsat, en polsk mediekanal, som finansierades av regeringarna i Polen, USA, Storbritannien och många västeuropeiska nationer.

Belsat har sänt konstant propaganda mot Vitryssland för att försöka destabilisera landet och till sist störta dess regering.

FOIA Research noterade att Belsat “regelbundet tillhandahåller en plattform för vitryska nationalister och nynazister” och har till och med publicerat en öppen uppmaning till volontärer att åka till Ukraina för att slåss mot pro-ryska styrkor, tillsammans med en e-post adress och telefonnummer för rekrytering.

Grayzone-redaktören Max Blumenthal rapporterade om läckta dokument från det brittiska utrikesministeriet, vilka utsåg Belsat till ett nyckelvapen i en västerländsk informationskrig-soperation riktad mot Moskva, dess allierade och rysktalande i Vitryssland och Ukraina.

Det mer fullständiga porträttet av den vitryska aktivisten Roman Protasevich visar att han utgör ett prototypiskt exempel på en regimförändrings-agent som lyfts fram av västerländska regeringar, med ursprung i nyfascistiska grupper och en bekväm karriär som ’infowarrior’, underhållen av Washington och Europeiska unionen.

Protasevich utgör ytterligare ett exempel på hur Nato-medlemsländer, som framställer sig som upplysta försvarare av frihet och demokrati, samtidigt stöder de mest reaktionära, högerextrema grupper som är tänkbara, i ett cyniskt försök att främja sina ekonomiska och politiska intressen.

Alltsedan Protasevichs arrestering har bolagsmedia, som har firat honom som en modig dissident, behändigt bortsett från hans politiska meritlista och inte velat se en högerextremist, rekryterad och utbildad av västerländska regeringar.

Relaterat

EU tar till storsläggan. Vad säger Belarus?
USA:s regimförändringsbyrå, NED, erkänner inblandning i Belarus, troligen med stöd av Storbritannien.
Läckta dokument avslöjar den brittiska regeringens anti-ryska “trollfabrik”. Spöar Belarus med hästlängder? Melloskandal?
Vitryska oppositionspolitikern Svetlana Tikhanovskaya tilldelas frihetspris av EU, vill sälja ut Belarus, säger analytiker.
USA-stödd valundersökning: Lukashenko fick över 60 % av rösterna i Belarus
Vädjar oppositionsledaren Svetlana Tikhanovskaya om att utländska stater ska anfalla hennes hemland?
Spelar USA och Väst en betydande roll i protesterna i Belarus?
Belarus: Imperialisterna kör samma gamla trötta vals om och om igen.
Planerar USA en ny “färgrevolution” i Vitryssland/Belarus? 23/6
Vad kan ske i Belarus? Funderingar på morgonkvisten i min debatt på DN. 19/8
Oppositionen vill kapa Belarus’ band med Ryssland och närma sig Nato. 20/8
Pågår en färgrevolution i Belarus? Hur vet vi? Är Navalny “inblandad”? 21/8
“Oppositionsledaren” Tikhanovskaya får råd av USA:s biträdande utrikesminister. 24/8

Föregående artikelSverige vill försvåra arbete mot skattefusk i Europa.
Nästa artikelEn hemlig amerikansk armé – tio gånger större än CIA
Globalpolitics.se är en partipolitiskt obunden, vänsterorienterad och oberoende analyserande debatt- och nyhetstidning med inslag av undersökande journalistik.

8 KOMMENTARER

  1. Nu kan jag inte hålla mig längre!
    Denna översättning av Rolf Nilsson som jag läser dagen efter det jag läst originalet är den tredje. Varje gång har jag tänkt “Den borde översättas!” Och så sker det! Dessutom tycker jag om att översättningarna är välgjorda och därmed dubbelt läsvärda.
    Nyss läste jag på steigan.no en artikel om hur delstaten Florida förbjudit den censur som grasserar i sociala medier. Guvernören Ron DeSantis skriver på twitter: “Today, Floridians are being guaranteed protection against the Silicon Valley power grab on speech, thought, and content. We the people are standing up to tech totalitarianism with the signing of Florida’s Big Tech Bill.”

    Det är mycket att glädja sig åt så här i slutet på “sköna maj”.
    Nu skall jag vidarebefordra denna artikel till vänner och bekanta.
    Tack Rolf Nilsson, du är en trogen folkupplysare.
    Bertil C.

    • Västerländska medier, och till och med Bellingcat, misslyckades med att rädda den nynazistiska soldaten Protasevichs rykte.
      Sedan arresteringen av Roman Protasevich i Minsk efter nödlandningen av Ryanair-flygningen han var ombord på, har en verklig kamp för hans rykte inletts mellan Vitryssland och väst, bland annat för att få klarhet om han kämpade för nynazism, med Azov-bataljonen i Donbass.
      På den ryska och vitryska sidan påpekades snabbt att Roman Protasevich hade kämpat i den nynazistiska Azov-bataljonen i början av konflikten i Donbass.
      Detta förnekades av västerländska medier och till och med av vissa ukrainare, som Andrey Biletsky, den tidigare befälhavaren för Azov-bataljonen.
      https://www.donbass-insider.com/2021/05/28/belarus-western-media-even-bellingcat-failed-to-save-the-reputation-of-neo-nazi-soldier-protasevich/

  2. Den officiella belarusiska versionen om bombhot och att ryanairpiloten valde landa frivilligt motsägs ju i denna artikel, där man visste Protasevich var ombord och beordrade planet att landa.
    Belarus verkar ju förståerligt nog anse arrestering viktigare än västerländsk fördömande och ytterligare sanktioner

    • Juryn sitter ännu i sammanträde och har ett antal dokument att begära in för genomläsning. Vad Ben Norton tagit som sin uppgift är att klargöra Protasevich samröre med nynazister och andra färgrevolutionära, bl.a. från USA. Norton har inte haft tillgång till samtalet mellan pilot och flygledning när han skrev artikeln och har därför litat på MS-mediers rapportering, som visat sig vara falsk även denna gång. Han påminner bara om att det är praxis i väst att tvinga flyg att landa när det passar.

      Därmed inte sagt att vi vet svaret på alla frågor och vi kan inte heller utesluta att vitrysk säkerhetstjänst varit inblandad. Piloten har emellertid kommandot i dylika lägen och det har flygledningen i Minsk respekterat. Något tvång att landa i Minsk, för att inte tala om kapning, förelåg inte. Att de rekommenderade en landning i Minsk kan tvärtemot ses som ett ansvarstagande för att rädda ett plan i nödläge. Det samma gäller det senare inkopplade jaktflyget som skulle se till att planet inte kom nära tät bosättning på marken eftersom bombhot förelåg.

      • T o m TT har börjat med att svänga till det och försöka komma ifrån ljugandet man gick ut med igår då man hade påstod sig ha bevis för en kapning! Nu försöker man snacka sig ur sina tidigare lögner och svamlar om G7-länderna bla bla! Svensk media måste vara dumma i huvudet som inte ser igenom den billiga CIA-propagandan TT torgför, alternativt så uppmuntrar man den vilket ju är mer allvarligt!

    • Det är kapten som fattar besluten. Enda sättet att tvinga ner ett plan är med stridsflyg som hotar att skjuta ner det. ”Frivilligt” är fel ordval, kaptenen valde att landa och valde var han skulle landa efter att ha rådgjort med flygbolaget och trafikledningen. Det är många faktorer som spelar in här, inte bara närmaste flygplats, uta till exempel vilken beredskap som finns, väder, trafik, osv.

  3. Apartheid israel har endast under maj månad fängslat 13 Palestina journalister. Vi har inte hört ett dyft om det från de annars så högljudda försvarare av det “fria ordet” (i Sverige och i hela väst). Inte västpolitiker. Inte västmedier. Inte samling NOGs som har varit så högljudda för att en sk journalist (Roman Protasevij) fängslats i Belarus. EU sanktionerar Belarus. USA sanktionerar Belarus. Allehanda NGOs i rättighets industri sektorn ojar sig över det. En neo-nazi journalist fängslas mycket väsen. 13 äkta journalister fängslas tyst som graven

    Vad har hänt? Borde ni inte klaga över korsfästningen av det fria ordet i Palestina? Har ni tagit semester? Eller är I Covid-19 karantän? Det där var på skoj. Vi vet jo att ni är en samling hycklare! Det ingår i er etiska manual att låtsas som det regnar när det gäler apartheid- och barnamördare regimen israels brott I Palestina.

    https://rsf.org/en/news/israel-now-holding-13-palestinian-journalists

  4. Det står helt klart att Europa måste avamerikaniseras för att bli fritt och självständigt. Europa med 900 miljoner invånare, världens rikaste kontinent kan inte ”försvara sig själv” utan måste hyra in cowboy- och Coca-Cola-landets eviga ”konfliktjänster” för fred i Europa – det är ju intellektuellt helt obegripligt egentligen. Nu skall ännu ett land hamna i det amerikansktorganiserade kaoset. Vi håller nu på att få en paranoid kaoszon av misslyckade demokratier och failed states i ett bälte rakt genom Europa och Euroasien: Litauen-Polen-Ungern-Ukraina-Georgien-Israel-Saudiarabien-Pakistan-Afghanistan: där har ni det amerikanskt organiserade och naturligtvis olösliga politiska orosbältet där man lamslår och söndrar och härskar med ständiga utspel och konflikter för att hålla Europa i schack. Vill Europa bli fritt, självständigt och fredligt måste USA:s ockupationsstyrkor i Europa sedan 76 år tillbaka lämna Europa och sändas hem. Europa kan bättre och har egentligen inga naturliga militära fiender. För USA är naturligtvis ett enat och ekonomiskt integrerat Europa mellan Grönland och Vladivostok med stabila ekonomiska och politiska relationer med Kina en mardröm – det innebär slutet på den amerikanska supermakten. Världen skulle må alldeles utmärkt av att USA blir som Brasilien, Australien eller Sydafrika och håller sig fredligt hemma hos sig. Europa kan aldrig bli fritt och självständigt så länge vi har amerikanska militära ”intressen” med spionage och quisling-spel närvarande i Europa. Alla bör nu göra allt för Europas enande mellan Grönland och Vladivostok och få ett fredligt och konfliktfritt Europa. Ett land har alltid en armé på sitt territorium, sin egen eller någon annans: Europa har någon annans ockupationstrupper hos oss som en trojansk häst inne i Europa. Det är dags för Europa att bli fritt och självständigt! Pentagon och NED och USA:s propagandaapparat har amputerat och hypnotiserat Europas politik alltför lång tid.
    Det är dags för ett fritt, oberoende och självständigt Europa utan amerikansk överrock! Det är hög tid för ett post-amerikanskt befriat Europa!

KOMMENTERA

Please enter your comment!
Please enter your name here