USA:s regimförändringsbyrå, NED, erkänner inblandning i Belarus, troligen med stöd av Storbritannien

3
827
“March of Unity” near the Minsk Hero City Obelisk. Minsk, 6 September. Photograph Source: Homoatrox – CC BY-SA 3.0. Bild i Counterpunch.

Ingress: NED är ingen nykomling i dessa spaltare. NED är känd för att sponsra media- och civilsamhälles-organisationer runt om i världen i syfte att undergräva regeringar som USA försöker störta. Dess grundare har till och med erkänt att NED skapades i början av 1980-talet specifikt för att öppet göra vad CIA brukade göra i hemlighet. NED verkar nu i Myanmar Hur USA formar medie-täckningen av upproret i Myanmar, och propagerar för en västerländsk intervention. Ned och la en grund för statskuppen mot folkvald president i Ukraina i februari 2014. Dags att erkänna statskuppen i Kiev, Ukraina, efter sju år!

Kit Klarenberg, en undersökande journalist som utforskar underrättelsetjänsternas roll i utformningen av politik och uppfattningar har skrivit den artikel som återges nedan, efter översättning av Rolf Nilsson.


USA: s regimförändringsbyrå, NED, erkänner sin roll i stridigheterna i Vitryssland, men läckta dokument innefattar också Storbritanniens utrikesministerium

Den fullständiga omfattningen av västerländsk inblandning i Vitryssland före landets omstridda val i augusti 2020 kanske aldrig blir känd.

Ändå blir konturerna av ett omfattande utländskt försök att destabilisera regeringen allt tydligare.

Som RT rapporterade tidigare i veckan, har ett par ryska upptågsmakare, som poserat som vitryska oppositionspersoner, lurat höga representanter för USA:s regimförändringsbyrå, National Endowment for Democracy (NED), att avslöja omfattningen av Washingtons hemliga engagemang i de oroligheter som utbröt över hela landet under 2020.

Bland andra sensationella avslöjanden hävdade Nina Ognianova, som övervakar NED:s arbete med lokala grupper i landet, att  “många människor” som var “tränade” och “utbildade” via organisationens olika strävanden, var viktiga för “händelserna, eller uppbyggnaden av händelserna förra sommaren.”

Långvarige NED-chefen, Carl Gershman, – som i september 2013, mindre än sex månader före kuppen som vände Kievs politiska inriktning, utnämnde Ukraina till “det viktigaste bytet” för Washington – tillade att hans organisation arbetade med  den kontroversiella oppositionsföreträdaren Svetlana Tikhanovskaya och hennes team “mycket, mycket nära.” Sammantaget finansierade byrån minst 159 civilsamhälles-initiativ i Vitryssland, vilket kostade 7 690 689 dollar, bara från 2016 till 2020.

Teamets obevakade kommentarer representerar ett sällsynt allmänt erkännande av den lömska, destabiliserande roll som NED spelade – 1991 erkände dess dåvarande chef, att “mycket av vad vi gör idag gjordes för 25 år sedan av CIA.” Emellertid indikerar läckta dokument från UK Foreign, Commonwealth & Development Office (FCDO) att USA är långt ifrån den enda utländska makten som försöker undergräva landets (Vitryssland, ö.a.) regering.

Alexander Lukashenko. Bild Wikipedia.

År 2017 avslöjade dåvarande premiärminister Theresa May en pott på 100 miljoner pund, uppenbarligen avsedd för att bekämpa Kremls desinformation. I praktiken gjorde interna FCDO-filer, som läcktes av hacktivistkollektivet Anonymous, det klart att ansträngningen främst handlade om att “försvaga den ryska statens inflytande”, särskilt inom dess “nära grannskap”. Som nära granne och förmodligen den viktigaste allierade till Moskva var FCDO:s sikte, inte förvånande, i hög grad inställt på Vitryssland.

I januari samma år beställde Whitehall en omfattande analys av vitryska medborgares uppfattningar, motiv och vanor för att “identifiera möjligheter” att ”på ett lämpligt sätt kommunicera” med dem. London var särskilt intresserat av “befintliga eller potentiella klagomål mot deras nationella regering” som kunde utnyttjas, och “kanaler och meddelanden” genom vilka den brittiska regeringen kunde ”på ett lämpligt sätt engagera sig med olika undergrupper.”

Analysen utfördes av den ljusskygga FCDO-entreprenören Albany Associates, som under de senaste åren också har genomfört många informationskrigs-operationer i de baltiska staterna, för att “utveckla större känsla av samhörighet” bland regionens ryskspråkiga minoritet, för Storbritannien, EU och Nato. Under genomförandet av ett annat Whitehall-finansierat projekt, riktat mot Moskva, samarbetade företaget nära med NED-anslutna franska NGO:n IREX Europe.

En medföljande biografi konstaterar att IREX har arbetat i Vitryssland sedan 2006 “med tryckta, online- och radiomedier” för att “förbättra kvaliteten på deras bevakning” och “öka deras förståelse för EU och EU:s medlemsstater.” Som en del av sitt erbjudande till ungdomspubliken i landet, sägs organisationen ha grundat Warszawa-baserade Euro-radio tillsammans med online-sajten 34mag.

Filmer som producerats av Euro-radio och som visar våldsamma övergrepp mot demonstranter i Minsk, sändes regelbundet av västerländska medier, inklusive BBC, under stridigheterna. Mediet förstärkte till och med specifikt uppmaningar från BBC om att aktivister skulle skicka in bilder och videor för användning i nyhetsbevakningen. Franak Viacorka – en senior stipendiat i Atlantic Council, och nu seniorrådgivare för Svetlana Tikhanovskaya – hyllade på ett iögonfallande sätt uppriktigt dess ”orädda” rapportering från kaoset.

Euro-radio dyker också återkommande upp i dokument relaterade till Open Information Partnership (OIP), som är ”flaggskeppet” inom Whitehalls mångsidiga propaganda-anfall mot Ryssland. OIP finansieras av FCDO till ett belopp av 10 miljoner pund och upprätthåller ett nätverk av 44 partners i Central- och Östeuropa, inklusive journalister, välgörenhetsorganisationer, tankesmedjor, akademiker, NGO:er, aktivister och fakta-kollare.” Ett av kollektivets primära, dolda mål är att påverka ”val som äger rum i länder av särskilt intresse” för FCDO.

De hemligstämplade filerna klargör att OIP har engagerat sig i många ’astroturfing’-initiativ (astroturfing innebär något som falskeligen skall se ut som en spontan gräsrotsrörelse, ö.a.) i hela regionen, och som hjälper organisationer och individer att producera smidig propaganda som maskeras som oberoende medborgarjournalistik, vilken sedan förstärks globalt via dess nätverk.

I Ukraina arbetade till exempel OIP med en 12 man stark grupp “online-influencers’” ”för att motverka Kreml-stödda meddelanden genom innovativa redaktionella strategier, publiksegmentering och produktionsmodeller, som speglade den komplexa och känsliga politiska miljön,” i en process som tillät dem att “nå bredare målgrupper med övertygande innehåll som fick över fyra miljoner visningar.”

I Ryssland och Centralasien inrättade OIP ett hemligt nätverk av YouTubers, som hjälpte dem att skapa videor som “främjar mediaintegritet och demokratiska värderingar.” Deltagarna lärde sig också att “göra och ta emot internationella betalningar utan att vara registrerade som externa finansieringskällor” och “utveckla redaktionella strategier för att leverera viktiga meddelanden”, medan konsortiet minimerade deras “risk för åtal” och hanterade “projektkommunikation” för att säkerställa att nätverkets existens och faktiskt OIP:s roll, hölls “konfidentiella”.

Det skulle inte vara helt överraskande om liknande ansträngningar gjordes i Vitryssland. När allt kommer omkring kallas landet – tillsammans med Moldavien och Ukraina – i de läckta dokumenten “det viktigaste utrymmet i hela nätverket” och en ”prioritet med hög påverkansgrad” för London, vilket tyder på att dess val 2020 var mycket ”intressant” för Whitehall. Om så är fallet skulle det likaså inte vara helt överraskande om många av de påstådda, så kallade medborgarjournalisterna och medierna som täckte oroligheterna i Minsk, fick finansiering och utbildning från OIP.

Hela tiden följde MEMO 98, en OIP-medlem som också finansieras av NED, noga övervakningsprocessen och publicerade flera analyser av mediabevakningen och sociala medier, relaterade till protesterna. De uppmärksammade särskilt produktionen från Belsat TV, en Warszawabaserad kanal – grundad i december 2007 av det polska utrikesministeriet, och som försöker påverka till politisk förändring i Vitryssland. MEMO 98 berömde stationens “omfattande täckning av protester och relaterade hot mot aktivister.”

Det är slående att de läckta FCDO-filerna tyder på att Belsat TV fick ett intensivt, Whitehall-finansierat stöd från Thomson Reuters Foundation, nyhetsbyråns internationella avdelning för ”välgörenhet”, inklusive 150 dagars konsultverksamhet för att förbättra “TV-kvalitet och publik-räckvidd”

Svetlana Tikhanovskaya vid framträdande i Minsk. Bild Sputnik.

Även om protesterna till stor del har ebbat ut under de senaste månaderna, och Svetlana Tikhanovskayas krav på västerländska ledare att erkänna henne som den legitima presidenten i Vitryssland fortsätter att falla för döva öron, finns det tydliga tecken på att många andra medieplattformar i Vitryssland får livgivande sponsring från London intill denna dag.

I mars 2021 publicerade FCDO en uppdatering om utvecklingen av sin globala ”Media Freedom Campaign”, som avslöjade att Whitehall under det senaste året hade avsatt 950 000 £ i finansiering till vitryska nyhetsmedier, vilket gjorde det möjligt för dem att “förbli öppna och upprätthålla en funktionell utrustningsnivå.”

“Utan detta stöd hade de annars tvingats att stänga på grund av regeringsåtgärder”, anges i dokumentet. “Finansieringen har räddat jobb och säkerställt att oberoende media fortfarande kan hålla regeringen ansvarig under en period av alltmer våldsamma handlingar från säkerhetsstyrkorna.”

Även under en global pandemi måste uppenbarligen regimförändrings-programmet fortsätta – och den brittiska regeringen är engagerad i att se till att människor världen över fortsätter att ta emot en stadig flod av vinklad agitprop (propagandistisk agitation, ö.a.)  från gatorna i Minsk för att vända allmänheten, inte bara mot Vitrysslands regering, utan också mot Ryssland.

Relaterat

Läckta dokument avslöjar den brittiska regeringens anti-ryska “trollfabrik”. Spöar Belarus med hästlängder? Melloskandal?
Vitryska oppositionspolitikern Svetlana Tikhanovskaya tilldelas frihetspris av EU, vill sälja ut Belarus, säger analytiker.
USA-stödd valundersökning: Lukashenko fick över 60 % av rösterna i Belarus
Vädjar oppositionsledaren Svetlana Tikhanovskaya om att utländska stater ska anfalla hennes hemland?
Spelar USA och Väst en betydande roll i protesterna i Belarus?
Belarus: Imperialisterna kör samma gamla trötta vals om och om igen.
Planerar USA en ny “färgrevolution” i Vitryssland/Belarus? 23/6
Vad kan ske i Belarus? Funderingar på morgonkvisten i min debatt på DN. 19/8
Oppositionen vill kapa Belarus’ band med Ryssland och närma sig Nato. 20/8
Pågår en färgrevolution i Belarus? Hur vet vi? Är Navalny “inblandad”? 21/8
“Oppositionsledaren” Tikhanovskaya får råd av USA:s biträdande utrikesminister. 24/8

Föregående artikelNej till prostitution! Trots stöd från DN:s Lena Andersson – hallickarnas nya vän?
Nästa artikelDN Åsikt: Jag och andra läsare om händelsen i Vitryssland/Belarus.
Globalpolitics.se är en partipolitiskt obunden, vänsterorienterad och oberoende analyserande debatt- och nyhetstidning med inslag av undersökande journalistik.

3 KOMMENTARER

KOMMENTERA

Please enter your comment!
Please enter your name here