Vad som verkligen hände med Ryanair-flygningen i Vitryssland – skedde efter instruktionsboken

6
710
Roman Protasevich på besök på USA:s utrikesministerium år 2018.

Rolf Nilsson har översatt två artiklar om Flygincidenten och Belarus av “Moon of Alabama”. Han skrev att “del 1 länkas det till i del 2, men båda behövs, även om en del är gemensam. Innehåller fakta, till skillnad från SVT:s version.”
Efter instruktionsboken – Vad som verkligen hände med Ryanair-flygningen i Vitryssland. Del 1 27 maj. Del 2 publicerades 28 maj, dvs. dagen efter och har titeln Ryanair Incidenten – E-postvarning mottagen innan planet gick in i Vitrysslands luftrum


Efter instruktionsboken – Vad som verkligen hände med Ryanair-flygningen i Vitryssland

Igår granskade vi fakta om Roman Protasevich, den västfinansierade nynazisten, som arresterades på söndagen i Vitryssland. En annan, fortfarande öppen fråga, är hur händelsen gick till.

Redaktör Romelsjö: Artikeln har översatts till svenska och publicerats här.

Protasevich arresterades efter att det flygplan som han flög med, från Grekland till Litauen, leddes om till Minsk, på grund av ett bombhot. Det hade funnits en öppen arresteringsorder mot Protasevich, vilken verkställdes när han kom in i landet. NEXTA, den regimförändrings-organisation i Polen, där Protasevich tidigare arbetat för att organisera en kupp i Vitryssland, hade offentliggjort uppgifter om poliser i Vitryssland och därmed hotat deras familjer.

Flygavdelningen vid det vitryska ministeriet för transport och kommunikation har publicerat sin officiella rapport om händelsen. Den är skriven på ryska och engelska (bläddra ner för den engelska versionen). Rapporten innehåller vad som verkar vara den fullständiga utskriften av radiotrafiken mellan planet och flygledartornet.

Rapporten och utskriften avslöjar ett antal falska påståenden, som gjorts i “västs” rapportering om frågan.

De viktigaste fakta:

Avdelningen för luftfart i enlighet med kraven i standard 5.2.5 och 5.3.1 i bilaga 17 till konventionen om internationell civil luftfart, informerar luftfartsdepartementet om det faktum att en olaglig inblandning i verksamheten inom Republiken Vitrysslands territorium ägt rum.

Den 23 maj 2021 skickades ett skriftligt meddelande med följande innehåll på engelska till e-postadressen för National Airport Minsk från e-postadressen @protonmail.com:

”Vi, Hamas-soldater, kräver att Israel upphör att skjuta i Gazaremsan. Vi kräver att Europeiska unionen överger sitt stöd till Israel i detta krig. Vi vet att deltagarna i Delphi Economic Forum återvänder hem den 23 maj via flyg FR4978. En bomb har placerats på detta flygplan. Om ni inte uppfyller våra krav kommer bomben att explodera den 23 maj över Vilnius. Allahu Akbar.”

Med hänsyn till allvaret i det mottagna hotet, vidarebefordrades informationen från National Airport Minsk till relevanta flygtrafiktjänster i Belaeronavigatsia State-Owned-Enterprise.

I enlighet med kraven i bilaga 17 till Chicagokonventionen och det nationella programmet för skydd av civil luftfart från handlingar av olaglig inblandning i Republiken Vitryssland, infördes en reaktionsåtgärds-mekanism i samband med handlingar av olaglig inblandning i civil luftfartsverksamhet.

Flyg FR4978 på väg Aten (Grekland) – Vilnius (Litauen), utfördes med en Boeing 737-800 av Ryanair. Flygplanet avgick från Aten flygplats kl 07.10 UTC (10.10 vitrysk tid), gick in i Republiken Vitrysslands luftrum under kontroll av Minsk ACC kl 09.30 UTC (12.30 vitrysk tid). Ingången till luftrummet i Minsk FIR var SOMAT.

Några kommentarer till detta:

Rapporten är ”enligt instruktions-boken” som det skulle vara.

Protonmail, varifrån e-postmeddelandet mottogs, är en krypterad webb-e-posttjänst, som är belägen i Schweiz, och som tillåter mer eller mindre anonym trafik.

En påstådd skärmdump av e-postmeddelandet sprids för närvarande av chefredaktören för NEXTA:

Tadeusz Giczan @TadeuszGiczan – 23:59 · 26 maj 2021

Inte för att någon tvivlade, men ”Hamas-e-post” skickades till Minsk flygplats 24 minuter efter att de vitryska flygledarna varnade Ryanair-piloter om att det finns en bomb ombord.

Giczan har rätt i att tiden som visas på skärmdumpen är oförenlig med tidpunkten för Ryanair-flygningen i det vitryska luftrummet.

Det bevisar dock ingenting. Tidsstämplar i e-postmeddelanden är notoriskt opålitliga, eftersom de beror på olika datortids-inställningar och flera andra variabler.

Klockor, datorer och telefoner i Schweiz är för närvarande inställda på UTC (GMT) +2 timmar. Klockor, datorer och telefoner i Vitryssland till UTC + 3. Ett e-postmeddelande som skickades kl. 10:57 i Genève skulle troligen visas som skickat kl. 11:57 i Minsk-tid. Men om tidszonen för datorn / telefonen som används för att titta på e-postmeddelandet är inställd på UTC + 4, visas e-posttiden som 12:57.

Trevligt knep Mr. Nexta men den skärmdumpen är inte övertygande.

Innehållet i e-postmeddelandet är inte övertygande som ett hot. Kravet på ett eldupphör i Gaza är nonsens eftersom det redan var på plats sedan den 21 maj. Att nämna Delphi Economic Forum i Grekland är av intresse. Roman Protasevich hade deltagit i det och var på väg tillbaka till Vilnius. Varför nämndes det uttryckligen? Om Vitryssland använde e-postmeddelandet som ett trick för att fånga Protasevich, varför nämna Delphi-forumet i hot-mejlet?

Den sista meningen i e-postmeddelandet är av stort intresse eftersom den bestämde var planet skulle landa: “Om du inte uppfyller våra krav kommer bomben att explodera den 23 maj över Vilnius.”

I tidigare incidenter med bomber på civila flygplan, utlöstes dessa antingen av en timer eller av en barometer (tryck = höjd över marken). Att utpressaren skulle namnge en specifik plats för bombexplosionen kan bara betyda att bomben skulle utlösas av en GPS-enhet.

Detta förklarar varför piloterna bestämde sig för att omdirigera till Minsk istället för att avsluta den mycket kortare sträckan till Vilnius.

Piloterna bestämde sig för att landa i Minsk, eftersom risken för att en potentiell bomb skulle utlösas över Vilnius, vilket meddelats i e-postmeddelandet, var hög.

Transkriptionen av radiotrafiken visar att piloterna, inte myndigheterna i Vitryssland, fattade det beslutet.

Pilot: OK, jag ger dig (oläslig) kan du säga igen IATA-koden för flygplatsen som myndigheterna har rekommenderat oss att omdirigeras till?

ATC: RYR 1TZ Standby.

Pilot: Standby, Roger.

ATC: 09: 41: 00: RYR 1TZ.

Pilot: Fortsätt.

ATC: IATA-kod är MSQ.

Pilot: kan du säga igen tack?

ATC: IATA-kod MSQ.

Pilot: MSQ, tack.

Pilot: 09:41:58: RYR 1TZ Återigen, denna rekommendation att avleda till Minsk var kom den ifrån? Var kom det ifrån? Företag? Kom det från avgångsflygplats-myndigheter eller ankomstflygplats-myndigheter?

ATC: RYR 1TZ detta är våra rekommendationer.

Pilot: 09: 47: 12: RYR 1TZ vi förklarar en nödsituation MAYDAY, MAYDAY, MAYDAY RYR 1TZ. våra avsikter skulle vara att avleda till Minsk flygplats

ATC: RYR 1TZ MAYDAY, Roger. Standby för vektorer.

Pilot: Standby RYR 1TZ.

Pilot: 09:48:10 RYR 1TZ begär nedstigning till 10000 fot.

ATC: RYR 1TZ, nedåt FL100.

Pilot: nedåt (oläslig) RYR 1TZ.

Jag är övertygad om att radio-utskriften, som presenteras av den vitryska flygmyndigheten, är komplett och att inget i det är falskt. Flygledartornets radiotrafik är inte krypterad och massor av amatörer spelar ständigt in den. Cockpit Voice Recorder på Ryanair-maskinen kommer också att ha en fullständig kopia av samtalet.

Enligt uppgift skickade det vitryska flygvapnet upp stridsflygplan för att bevaka Ryanair-flygningen. Ryanair-piloterna blev inte medvetna om det. Det nämns inte i utskriften för radiotrafiken.

Att skicka upp stridsflygplan för att bevaka flygplan under bomb- eller kapningshot är dock ett standardoperations-förfarande.

Den 14 juli 2020 gjordes ett bombhot mot ett Ryanair-flyg från Krakow till Dublin. Flygplanet nödlandades på Stansted:

Säkerhetsskräcken vid en Ryanair-flygning, som ledde till att RAF skickade upp två stridsflygplan, berodde på ett meddelande som hävdade att det fanns en bomb ombord på planet, avslöjade flygbolagschefer i går kväll.

Bara tre dagar senare hotades ytterligare ett flyg från Ryanair:

En 51-årig brittisk man har arresterats efter att ett Ryanair-flyg från London till Oslo fick ett bombhot.

Danska F-16 militärflygplan skickades upp för att eskortera planet till Gardemoens flygplats – den största internationella flygplatsen i Norge.

I ett uttalande sa polisen att situationen nu är under kontroll och att flygplanet nu kommer att undersökas av räddningsgruppen och bombgruppen.

Det verkar som om de vitryska myndigheterna gjorde allt enligt instruktionsboken. Liksom i Norge undersöktes flygplanet, dess last och passagerarna av en räddnings-styrka och en bombgrupp. Så här såg det ut i Minsk.

Efter att planet förklarades klart av bombgruppen, lät myndigheterna passagerarna gå ombord och fortsätta till sin ursprungliga destination. Roman Protasevich och hans ryska flickvän, som hade haft en roll i hans regimförändrings-ansträngningar, greps. Minst en annan passagerare, som ursprungligen hade planerat att flyga från Grekland till Minsk med endast en mellanlandning i Vilnius, gick också ombord. Tidigare spekulationer om KGB-agenter som lämnar planet i Minsk har inte bekräftats.

Flygavdelnings-rapporten avslutas med detta:

Avdelningen för luftfart vill också försäkra att de vitryska flygmyndigheterna, luftfartsorganisationerna och de relevanta brottsbekämpande myndigheterna i staten, har vidtagit och kommer att fortsätta att vidta nödvändiga åtgärder och åtgärder som föreskrivs i internationell och nationell lagstiftning, för att säkerställa tillförlitligt skydd av civil luftfart från handlingar med olaglig inblandning.

För ytterligare övervägande av omständigheterna har luftfartsdepartementet bjudit in representanter för ICAO, IATA, EASA och EU och USA Civil Aviation Authorities.

Dessa internationella organisationer bör acceptera inbjudan och ta en djupare titt på frågan. De borde prata med piloter och lyssna på radiotrafiken som finns inspelad av cockpit-röst-inspelaren. Jag tror att de kommer att upptäcka att allt hände exakt som de vitryska myndigheterna sa. De fick ett bombhot mot planet, informerade piloten och rekommenderade att landa i Minsk. Piloten vägde omständigheterna och bestämde sig korrekt för att följa anvisningarna.

Det finns bara en stor fråga som vi ännu inte har fått svar på.

Vem skickar e-postmeddelandet som ledde till allt detta och för vilket syfte?

Man kan lätt tolka motiv för båda sidor.

  1. Vitrysslands underrättelsetjänster ville fånga Roman Protasevich, oavsett hur och skickade e-postmeddelandet. De var villiga att acceptera de förutsägbara sanktionerna som skulle följa ett sådant steg.
  2. Regimförändrings-gänget, som möttes i Grekland, ville ha ny uppmärksamhet och nya sanktioner mot Vitryssland. Någon i teamet skickade e-postmeddelandet. Gruppen var villig att acceptera några års fängelse för Protasevich, som kanske eller kanske inte, hade varit införstådd med

Jag har inga ytterligare bevis för att avgöra om A eller B är rätt. Det finns dock många historiska bevis för att “västerländska” regimförändrare är extremt hänsynslösa och villiga att leka med andra människors liv och välbefinnande. Min magkänsla pekar därför mot alternativ B.

Mot bakgrund av ovanstående är det ganska märkligt (men inte ägnat att förvåna) att “västerländska” regeringar nu trycker på sina flygbolag, att undvika det vitryska luftrummet.

Ryssland, Vitrysslands allierade, svarar för närvarande på den åtgärden genom att förbjuda flyg, som undviker det vitryska luftrummet, från att komma in i det ryska luftrummet. Många flygscheman måste ändras om det här tramset fortsätter.

Relaterat

USA-finansierade Roman Protasevitj, på flygplanet, tjänstgjorde med nynazister i Ukraina.
EU tar till storsläggan. Vad säger Belarus?
USA:s regimförändringsbyrå, NED, erkänner inblandning i Belarus, troligen med stöd av Storbritannien.
Läckta dokument avslöjar den brittiska regeringens anti-ryska “trollfabrik”. Spöar Belarus med hästlängder? Melloskandal?
Vitryska oppositionspolitikern Svetlana Tikhanovskaya tilldelas frihetspris av EU, vill sälja ut Belarus, säger analytiker.
USA-stödd valundersökning: Lukashenko fick över 60 % av rösterna i Belarus
Vädjar oppositionsledaren Svetlana Tikhanovskaya om att utländska stater ska anfalla hennes hemland?
Spelar USA och Väst en betydande roll i protesterna i Belarus?
Belarus: Imperialisterna kör samma gamla trötta vals om och om igen.
Planerar USA en ny “färgrevolution” i Vitryssland/Belarus? 23/6
Vad kan ske i Belarus? Funderingar på morgonkvisten i min debatt på DN. 19/8
Oppositionen vill kapa Belarus’ band med Ryssland och närma sig Nato. 20/8
Pågår en färgrevolution i Belarus? Hur vet vi? Är Navalny “inblandad”? 21/8
“Oppositionsledaren” Tikhanovskaya får råd av USA:s biträdande utrikesminister. 24/8

Föregående artikelVad visar en färsk rapport om förekomsten av antisemitism i Sverige?
Nästa artikelVita hjälmarna medger att de arrangerade en falsk gasattack i Syrien – Assad fick skulden.
Globalpolitics.se är en partipolitiskt obunden, vänsterorienterad och oberoende analyserande debatt- och nyhetstidning med inslag av undersökande journalistik.

6 KOMMENTARER

  1. Vad händer i Grekland ? Varför samlas färgrevolutionärerna i Grekland allihopa ? Bara en vecka innan lär “president” Tihanovskaja ha tagit samma Ryanair-flyg över Vitryssland till Vilnius.

    Jo, det verkar bero på att en viss herr Pyatt slagit sig ned i Aten som ambassadör för USA. Pyatt var den som verkställde Maidan-kuppen under överinseende av Victoria Nuland som numera återkommit till UD i Washington. Nu smides nya planer under den grekiska solen.

  2. Flygplanet leddes om till Minsk pga ett påstått bombhot. Vilka bevis finns för att verklig bomhot ägt rum?
    Den stora frågan är när det påstådda mejlet ankom. Skärmdumpen som visas stödjer inte Belarus versionen. Mig veterligen visar alla mejlsystem inkommande tid för mottagna mejl. Att en flygplats skulle ha fel tid i sina servrar är inte troligt.
    Ur transcriptet:
    “ATC: RYR 1TZ airport security stuff informed they received e-mail.
    Pilot: Roger, Vilnius airport security stuff or from Greece?
    ATC: RYR 1TZ this e-mail was shared to several airports. ”
    Vilka andra flygplatser fick meddelandet? Fram med den uppgiften eller är det lögn?
    Hamas sysslar inte med bombhot, Eldupphör inträffade två dagar innan meddelandet – Knappast trovärdigt.
    För övrigt – Den svenska översättningen i artikeln stämmer inte med transcriptet Belarus visar.
    Flygplanet kom in i Belarus 12:30. En minut senare får man veta att det bombhotats. Varför meddelande man inte bombhotet tidigare?
    “Cockpit Voice Recorder på Ryanair-maskinen kommer också att ha en fullständig kopia av samtalet.” Det är felaktigt. CVR spelar in och sparar de senaste 2 timmarna. Flygplanet stod enligt uppgift 8 timmar på flygplatsen i Minsk. Inget finns kvar av samtalet där.

    Totalt sett är artikeln undermålnig.

    • Enlig uppgifter mottogs två mail, ett “tidigt” och ett senare. Mer information finns i ett fjärde information från “Moon of Alabama”, vilken jag ska publicera.

    • Det enda som är undermåligt är fulmedias ljugande i ärendet och H2:s desperata försök till desinformation! Och den springande punkten som en del hela tiden “glömmer” är vilka Lukasjenko haft som läromästare om han nu mot förmodan skulle vara skyldig till “flygkapning”? Oavsett om det gäller tvinga ner flygplan eller skjuta ner flygplan så ska politiker och media i västvärlden hålla käft och sopa framför sin egen dörr innan man kritiserar andra och tar till åtgärder! Dubbelmoral är västvärldens “starkaste” gren ivrigt påhejade av “nyttiga idioter” som H2!

  3. Skärmdumpar är meningslösa. Det enklaste sättet att tillverka dom är att använda till exempel Gimp, och sedan göra en skärmdump av bilden. Ett vanligt sätt att utlösa bomber är med radiosignaler. Man använder radioamatör utrustning som lätt kan köpas, och användas med så kallad DTMF signaler, även den utrustningen lätt tillgänglig, sedan använder man UHF eller MW band. Dom radiosignalerna har bara en räckvidd av LOS (Line of sight) alltså väldigt lokalt. Kaptenen tog kontakt med flygbolaget huvudkontor, som har tillgång till experter på området, och därför blev valet av alternativ flygplats, för att minimera risken, precis som författaren skriver.

  4. ICAO-rådet höll möte

    Den 27 maj 2021, i form av en videokonferens, hölls ett möte i ICAO-rådet om landning av ett flygplan från Ryanair vid Minsk National Airport, där 36 deltagare i ICAO-rådet deltog och företrädare för Litauen , Polen och Irland var inbjudna som intressenter. Direktör för flygavdelningen Artem Sikorsky gjorde en presentation på uppdrag av Vitryssland.
    RAPPORT
    av Artem Sikorsky
    Direktör för avdelningen för luftfart

    Kära ordförande för ICAO-rådet, kära fru generalsekreterare, kära rådsmedlemmar, framstående deltagare,

    Låt mig tacka dig för tillfället att tala inför mötet om landningen av Ryanair-flyg FR 4978 på Minsk flygplats den 23 maj 2021.

    Jag skulle vilja uppmärksamma det uppskattade rådet på det faktum att inga offer, inga skador på passagerarnas eller besättningsmedlemmarnas hälsa och ingen skada på flygplanet uppstod på grund av den oplanerade landningen. Därför är det inte riktigt korrekt att tala om ”incidenten”. I enlighet med ICAO-terminologin bör vi prata om olaglig inblandning.

    För närvarande i Vitryssland, som krävs av det nationella programmet för skydd av civil luftfart från handlingar av olaglig inblandning, undersöker en ad hoc-kommission omständigheterna i händelsen. Jag skulle vilja presentera preliminära resultat av dess arbete för er.

    Som vi informerade tidigare, den 23 maj 2021 kl 09.25 UTC och kl 09.56 UTC mottogs ett meddelande på engelska på Minsk Airport e-postadress från protonmail.com, som vi redan citerade.

    I enlighet med bilaga 17 till Chicagokonventionen och det nationella programmet för skydd av civil luftfart från handlingar av olaglig inblandning aktiverades reaktionsmekanismen mot olagliga störningar av civil luftfart vid mottagande av denna information.

    Denna information från Minsk flygplats vidarebefordrades till ATC-tjänsten för Belaeronavigatsia, ANS-leverantören.

    Ryanair flyg FR4978 (anropssignal RYR 1TZ) som flyger från Aten (Grekland) till Vilnius (Litauen), gick in i Vitrysslands luftrum kl. 09.29 UTC vid FL 390.

    Klockan 09.31 UTC informerade ATC besättningen om den eventuella förekomsten av en explosiv anordning ombord på flygplanet och av säkerhetsskäl rekommenderade flygningen att landa på flygplatsen Minsk som närmaste flygplats inom dess ansvarsområde.

    09.35h UTC överförde Vitryssland ATC hotinformationen till Vilnius ATC.

    Klockan 09.42 UTC kontaktade besättningen Vilnius på frekvens 131.750 och vid det ögonblicket var Vilnius redan den närmaste flygplatsen för flygplanet.

    Klockan 09.44 UTC frågade piloten om hotnivån och ATC informerade att nivåkoden var röd.

    Den röda nivån fastställdes eftersom hotinformationen upplevdes som ett verkligt hot, enligt tillägg B till bilaga 38 till flygsäkerhetshandboken dok 8973, och också på grund av att tre fall av olaglig störning inträffade sedan Vitryssland. På grund av ett anonymt mottaget och bedömt 30 januari 2021 återfördes således Belavia-flygplanet från Minsk till Stockholm till avgångsflygplatsen.

    09.47 UTC ställde besättningen transpondern till nödkod 7700, sänd nödsignal “MAYDAY” och begärde villkor för landning på Minsk flygplats. Jag vill fästa er uppmärksamhet på att flygplanet vid tidpunkten för detta beslut inte längre än två minuters flygning från den litauiska gränsen och utan avbrott kunde fortsätta flygningen till destinationsflygplatsen Vilnius.

    Klockan 10.15 UTC landade flygningen säkert på Minsk flygplats.

    Eftersom det inte finns några uppgifter om röstinspelningsdata och ingen besättningsrapport, som krävs enligt standard 13.5 i bilaga 6 till Chicagokonventionen, har kommissionen inte tillräcklig information om följande:

    1. Varför bestämde besättningen att landa på Minsk flygplats medan Vilniusairport var mycket närmare?
    2. Vilket råd gav Vilnius besättningen?

    Enligt kommissionen handlade ATC, befälhavaren, styrkorna och tjänsterna vid Minsk flygplats i enlighet med de obligatoriska standarderna i bilagorna 2, 6, 11 och 17 till Chicagokonventionen.

    Vitryssland meddelade om evenemanget 27 avtalsslutande stater, International Air Transport Association (IATA), Interstate Aviation Committee och Europeiska unionens luftfartssäkerhetsbyrå (EASA).

    Vi vill understryka att befälhavaren tog sitt eget beslut att landa vid Minskairport utan press eller tvång från den vitryska sidan. Som ett bevis på detta faktum skickades ett skrivskrift av ATC-pilotens radiotelefoniutbyte till alla intresserade parter. Detta bekräftas också av utskriften av förhandlingarna mellan ATC-tillsynsmyndigheterna i Minsk och Vilnius.

    I detta avseende skulle vi vilja ställa följande fråga till rådet: “Vilken internationell luftfartsförordning har Vitryssland brutit med avseende på att skydda den civila luftfarten mot handlingar av olagligt ingripande?”

    2017 genomförde ICAO en flygsäkerhetsrevision i Vitryssland. Nivån på implementeringen av ICAO-standarder fastställdes till 94,3%. Mekanismen för svarsnivå mot olagliga ingripanden bestämdes vara 100%.

    Samtidigt meddelade EU-länderna och vissa andra stater ingen objektiv information om händelseförhållandena, inklusive radiotelefoniutbytet mellan ATC och besättningen, men meddelade redan den 24 maj 2021 grundlöst behovet av att införa sanktioner mot Vitryssland. civil luftfart.

    Den 26 maj 2021 nekades Belavia-flygningen från Minsk till Barcelona, samtidigt som han hade alla tillstånd från avgångstiden, inträde i det franska luftrummet, när det redan var luftburet.

    Framstående ordförande för ICAO-rådet, fru generalsekreterare och rådets ledamöter, vi ber dig ge din bedömning av de åtgärder som gjorts av de europeiska länen inom ramen för Chicagokonventionen.

    I strid med de befintliga förfarandena för tvistlösning enligt artiklarna 84-87 i Chicagokonventionen, inkluderar dessa sanktioner förbud mot flygningar av Belavia, det vitryska nationella transportföretaget, till europeiska destinationer, även om Belavia inte har något att göra med den aktuella händelsen.

    Vi undrar varför inför EU-staterna selektiva, diskriminerande och frivilliga sanktioner mot Belavia? Vitryssland anser att sådana åtgärder är oacceptabla och saknar rättsliga grunder.

    Vi vill fästa ICAO-rådets uppmärksamhet på händelsen som inträffade i det ukrainska luftrummet 2016. Under Belavias passagerarflyg på väg Kyiv-Minsk efter start instruerade den ukrainska ATC flygbesättningen att återvända till avgångsflygplatsen, med ett hot mot att använda ukrainska flygvapen vid olydnad.

    Sedan vidtagit inte Europeiska unionen och andra partier några åtgärder i fråga om Ukraina. Inget officiellt uttalande gjordes, inga sanktioner infördes, inklusive sanktioner mot ukrainska transportörer.

    Vi vill än en gång bjuda in internationella experter att delta i utredningen av alla omständigheter som denna olagliga handling inträffade den 23 maj 2021.

    I denna situation, om ICAO inte uttrycker sin ståndpunkt om nödvändigheten att genomföra en opartisk utredning och inte gör en objektiv bedömning av händelsen, kommer ett farligt prejudikat att skapas i den globala civila luftfarten. Och som ett resultat av detta kan staterna lämna anonyma hot till civila luftfartsanläggningar utan ordentligt svar, eftersom de skulle vara rädda för politiska sanktioner från andra stater eller staters organisationer, i strid med de internationella standarderna.

    Det verkar för oss att det finns en tendens att glömma orden från ingressen till Chicago-konventionen som säger att den framtida utvecklingen av internationell civil luftfart i hög grad kan bidra till att skapa och bevara vänskap och förståelse bland världens nationer och folk, medan ett missbruk av konventionen kan utgöra ett hot mot den gemensamma säkerheten.
    Tack så mycket för din vänliga uppmärksamhet.
    Till listan över sektionsposter
    http://caa.gov.by/ru/news-ru/view/costojalos-zasedanie-soveta-ikao-204/

KOMMENTERA

Please enter your comment!
Please enter your name here